🔸بازگشت به نهج البلاغه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹رهبر فرزانه انقلاب:
«من توصیه میکنم امسال فعالان عرصه فرهنگی به مطالعه نهج البلاغه و آموزش نهج البلاغه توجه ویژهای داشته باشند» (۱/ ۱/ ۱۴۰۴)
فعالان عرصه فرهنگ باید این توصیه حکیمانه را جدی بگیرند و «تعلیم و تعلم نهج البلاغه» را برای سطوح مختلف مخاطبان (از مردم عادی گرفته تا جامعه نخبگانی)، به عنوان مهمترین فعالیت فرهنگی خود در سال جاری قرار دهند.
نهج البلاغه میراث علمی به یادگار مانده از #امیرمؤمنان است؛ میراثی بینظیر از شخصیتی بیبدیل؛ شخصیتی که بدون شک در طول تاریخ بشریت در قله عدالت و تقوا و ایثار و شجاعت و زهد و خدمت و خیرخواهی بوده است. کسی که برترین انسانها بعد از پیامبر اکرم(ص) است.
نهج البلاغه او نیز دریایی از حکمت و معرفت و معنویت است. نه تنها «نهج و روش بلاغت» است که «نهج الحیات» هم هست؛ «نهج الحِکمه» هم هست؛ «نهج الحکومت و السیاسه» هم هست؛ «نهج العداله و الفضیله» هم هست؛ «نهج الدرایه و البصیره» هم هست.
🔻پس فرصت را مغتنم بشماریم و امسال را سال نهج البلاغه بدانیم و تلاش کنیم هم خود و هم دیگران را چند قدم به علی و فرهنگ علیپسند نزدیکتر کنیم.
#فرهنگ
#نهجالبلاغه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸«قدر» و «عدل»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹برترین ملائکه الهی و نیروهای خیر در هستی، در شب قدر، شب شهادت «عدل مجسم»، به محضر حضرت «عدل منتَظَر» شرفیاب میشوند و همه امور عالم را با او در میان میگذارند.
🔸افتخار باورمندان به سلسله امامت آن است که نخستین امامشان «عدل مجسم» بود و واپسین امامشان «عدل منتظر» است و صدها سال است که خود نیز به «عدلیه» معروفند.
🔻خدایا سرنوشت ما را چنان مقدر کن که همواره در مسیر تحقق عدالت باشیم و همچون مولایمان امیرالمؤمنین نیز در همین راه به شهادت برسیم.
#شب_قدر
#عدالت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️در محضر قرآن:
🔻دوقطبیسازی قرآنی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قرآن کریم در یک قطببندی ارزشی و الهی، جوامع و گروههای مردمی را به دو قطب اصلی تقسیم میکند: «مؤمنین» و «مفسدین» یا «متقین» و «فجّار»:
أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ (ص،۲۸)
آیا مؤمنان و نیکوکاران را مانند مفسدان در زمین قرار میدهیم؟! آیا پارسایان را همچون بدکاران قرار میدهیم؟!
«فاجر» یعنی کسی که پیشِ روی خود را باز میبیند؛ هر کاری که دوست داشته باشد انجام میدهد و هیچ مانع و رادعی را پیش روی خود نمیبیند. انسان دریده؛ انسان بیبند و بار؛ رهای از هر گونه قید و بندی؛ تابع هوا و هوس؛ کسی که به هیچ ارزش ثابت و مطلقی پایبند نیست.
«متقی» یعنی کسی که خود را نگه میدارد؛ از خودش مراقبت میکند؛ به ارزشهای ثابت و مطلقی پایبند است؛ خود را متعهد به اصول و قواعدی میداند؛ کسی که هر چیزی را نمیخواهد؛ خواستههای او مقید به ضوابطی هستند؛
از نگاه قرآن، معیار کرامت و بزرگی و ارزشمندی «تقوا» است: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» (حجرات، ۱۳) البته تقوا هم امری تشکیکی است. یعنی «جامعه پرهیزگاران» نیز درجات و مراتب فراوانی دارند. هر کس پرهیزگارتر و باتقواتر باشد، در نظام رتبهبندی الهی، گرامیتر، ارجمندتر و بزرگوارتر است.
#جامعه
#تقوا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️پیشگیری؛ مهمترین راه کنترل غرایز
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غرایز و امیال نفسانی، تا وقتی حالت غلیان پیدا نکرده و به جوش نیامده باشند، قابل کنترل و تربیتاند؛ اما وقتی غریزهای به جوش آید، کنترل آن اگر محال نباشد، بسیار دشوار است. غریزه تحریکشده را نمیتوان خاموش کرد. کمتر کسی میتواند شهوت یا غضب برانگیخته شده را کنترل کند.
آنچه که شدنی است و باید انجام گیرد این است که جلوی تحریک غریزه را بگیریم؛ مانع غلیان آن شویم؛ اجازه برانگیختگی به آن ندهیم. توصیه تربیتی قرآن کریم هم همین است. برای مدیریت شهوات، به مناظر شهوتانگیز نگاه نکنید: «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ... وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ» (نور، ۳۰-۳۱)
#علامه_مصباح(ره) نقل میکردند که در دوران کودکی از مرحوم شیخ علیاکبر برهان، امام جماعت مسجد لرزاده تهران شنیدم که میگفت: «دعا کنید دیگ شهوت جوش نیاید، وقتی جوش آمد دیگر نمیشود خاموشش کنید تا جوش نیامده فکری کنید!»
#غریزه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
♦️از «عدالت فردی» تا «عدالت اجتماعی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عدالت درونی مقدمه عدالت بیرونی است. فردی که نتواند قوای نفسانی خود را تحت کنترل عاقله درآورد و نتواند میان خواستهها و اقتضائات آنها عدالت برقرار کند، به احتمال زیاد نخواهد توانست در محیط بیرونی و پیرامونی خود نیز عدالت برقرار سازد.
#امیرمؤمنان علیه السلام در بیان ویژگیهای انسانهای خوب و شایسته میفرماید که آنها اهل عدالتاند؛ اما عدالتورزی را از خود شروع میکنند. هر گونه هوا و هوس را از خود دور میکنند:
قَدْ أَلْزَمَ نَفْسَهُ الْعَدْلَ فَكَانَ أَوَّلَ عَدْلِهِ نَفْيُ الْهَوَى عَنْ نَفْسِهِ؛ (نهج البلاغه، خ۸۷) خود را ملزم به عدالت نموده و نخستين گام عدالتش، بيرون راندن هوا و هوس از دل خويش است.
#عدالت
#تربیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸واپسین سفارشهای نجاتبخش
🖊 احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻واپسین سخنان هر کسی، مهمترین و کلیدیترین سخنان او هستند. عصاره دغدغهها و نگرانیهای او هستند. چکیده هم و غم او هستند. به همین دلیل، بسیار مغتنماند و راهگشا؛ به ویژه اگر سفارشهای حضرت «پدر» باشند.
🔸#امیرمؤمنان علیه السلام، در واپسین ساعات عمر مبارکشان دو وصیت مهم برای جامعه اسلامی دارد: «محافظت از توحید» و «تباه نکردن سنت پیامبر اکرم»:
وَصِيَّتِي لَكُمْ
أَلاَّ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ شَيْئاً
وَ مُحَمَّدٌ صلىاللهعليهوآله فَلاَ تُضَيِّعُوا سُنَّتَهُ
أَقِيمُوا هَذَيْنِ اَلْعَمُودَيْنِ
وَ أَوْقِدُوا هَذَيْنِ اَلْمِصْبَاحَيْنِ
وَ خَلاَكُمْ ذَمٌّ (نهجالبلاغه، نامه ۲۴)؛
سفارش من به شما، آن كه
به خدا شرك نورزيد،
و سنّت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را تباه نكنيد.
اين دو ستون دين را بر پا داريد،
و اين دو چراغ را روشن نگهداريد،
آنگاه سزاوار هيچ سرزنشى نخواهيد بود.»
🔻معتقدم راهکار اصلی حل بسیاری از مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی و امت مسلمان توجه به همین دو نکته است:
یک. «توحید» و خدامحوری در اندیشه و عمل؛ و زدودن همه جلوههای شرک از زندگی فردی و سیاسی و اجتماعی؛
دو. «سنت نبوی» که در حقیقت توحید مجسم و تحققیافته در همه عرصههای زیست فردی و اجتماعی و حکومتی است.
این دو، ستونهای خیمهگاه دین و چراغهای روشنیبخش راه یقیناند. بدون آنها جهان ما، جهان کفر است و تاریکی. شاید نتوانیم همه اقتصائات زیست توحیدی و نبوی را فراهم کنیم؛ اما نمیباید از هیچ کوششی در این راه دریغ ورزیم.
#توحید
#نبوت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️منشور حکومت علوی
🖊احمدحسین شریفی
🔹کتاب «منشور حکومت علوی» مشتمل بر سخنرانیها و درسهای رهبر فرزانه انقلاب در شرح #نهجالبلاغه است. که اغلب در سالهای ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۳ ارائه شده است. رهبر فرزانه انقلاب در این سخنرانیها به خوبی مدل حکمرانی علوی را با تکیه بر خطبههای نهج البلاغه تشریح کردهاند. کتاب با این جمله حکیمانه آغاز میشود:
«هر کسی نهجالبلاغه را نمیخواند از قرآن خبر ندارد»
🔸میدانیم که مباحث امیرمؤمنان علیه السلام درباره حکومت و حکمرانی، مباحثی صرفاً تجریدی و فیلسوفانه نیست؛ بلکه مباحث و ایدههای کسی است که چند دهه درگیر حکومت و حکمرانی بوده و افزون بر آن، قریب به پنج سال مستقیماً حاکم جامعه اسلامی بوده است. نگاهی کاملاً کاربستی و واقعبینانه و زیسته را بیان میکند. اغلب سخنان #امیرمؤمنان علیه السلام درباره #حکومت و حکمرانی در زمانی بیان شده است که خود مستقیماً مسؤولیت جامعه اسلامی را بر عهده داشته است.
🔻مطالعه این کتاب را به همه علاقمندان به امیرمؤمنان علیه السلام و نهج البلاغه و همچنین همه کسانی که میخواهند آشنایی بهتری با «مدل حکومت و حکمرانی علیپسند» کسب کنند، توصیه میکنم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️توصیههایی راهبردی برای کنشگریهایی راهبرانه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸همانطور که پیشتر گفته شد، در دیدار رمضانی رهبر فرزانه انقلاب با دانشجویان در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۳ نکات بسیار مهم و راهگشایی مطرح شد که لازم است مورد توجه بخشهای مختلف جامعه قرار گیرد. در فرستههای پیشین* برخی نکات این سخنرانی را برجسته کردم، در اینجا نیز به یکی دیگر از نکات مهم و راهگشای آن برای دانشجویان و جامعه دانشگاهی میپردازم.
♦️رهبر فرزانه انقلاب در بخشی از این سخنرانی سه توصیه مهم و راهبردی خطاب به دانشجویان داشتند که توجه به آنها میتواند فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در مسیر راهبرانه خود قرار گیرد:
یک. پرداختن به درون دانشگاه: یکی از کارهای مهم و اولویتهای علمی دانشجویان عضو تشکلهای سیاسی، کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی، پرداختن به محیط پیرامونی خودشان در درون دانشگاه است. جهاد تبیین برای سایر دانشجویان و در محیط کلاس و گروه و دانشکده و دانشگاه. «اگر زبان مناسب تبیین را شما بتوانید به کار ببرید، در دانشگاه میتوانید اثر بگذارید. طرف شما، مخاطب شما دانشجو است، یک جوانی است، عناد ندارد، دشمنی ندارد، آمادهی شنیدن است، آمادهی قبول است. ... تشکّلها مطالعه کنید، آماده بشوید و محیط دانشگاه را تحت تأثیر تفکّرات درست خودتان قرار بدهید؛ یک توصیه این است.»
دو. برگزاری جلسات هماندیشی در موضوعات و مسائل مختلف ملی و بینالمللی: یکی از مهمترین کارهای دانشجویی همین است. با دعوت از عناصر مطمئن فکری، درباره مسائل اصلی انقلاب و حرکت کلی جامعه به بحث و اندیشهورزی بپردازند. این کار موجب میشود فهم عمیق و تحلیل دقیقتری از مسائل داشته باشند؛ تابع هیجانات ژورنالیستی و تحلیلهای آبکی برخی از فضاهای مجازی نشوند. «مسائل اصلی کشور، [یعنی] آن مسائلی که به حرکت انقلاب و حرکت کلّی جامعه ارتباط پیدا میکند ــ مسائل داخلی، مسائل خارجی ــ را پیدا کنید و محلّ بحث قرار بدهید. در قضایای مختلف تحلیلهای گوناگونی مطرح میشود؛ ... خودتان تحلیل خودتان را، فهم خودتان را، تحقیق خودتان را در دست بگیرید و غلبه کنید بر حرفهای غلطی که گفته میشود.»
سه. رعایت ضوابط اخلاقی نقد: توصیه دیگر به دانشجویان این است که اهل نقد باشید؛ مسائل و شخصیتها را نقد کنید؛ اما توجه داشته باشید که
اولاً، «نقد کردن با تهمت زدن فرق میکند» بنابراین، با نقد کردن دنبال متهم کردن افراد نباشید. نقد به قصد اصلاح باشد. نقد به هدف پیشرفت و حل مشکل باشد و نه نقد به هدف مچگیری و متهم کردن.
ثانیاً، در نقد و انتقادها باید مراقب بود که بنبستنمایی نشود؛ «یعنی جوری انتقاد نکنید که وقتی مردم عادی میشنوند احساس بنبست بکنند.»
ثالثاً، باید به شدت مراقب بود که «اختلافافکنی، دو قطبیسازی، ناامیدسازی، بدبینسازی به مسئولان تصمیمگیر، اینها نباید در انتقادات باشد.» (۲۲/ ۱۲/ ۱۴۰۳)
#دانشگاه
*برای مشاهده فرستههای پیشین 👈
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/3325
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/3326
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/3330
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️در محضر قرآن:
🔸مدیریت گرایشها و نقش آنها در هدایت و شقاوت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هویت انسانی ترکیبی از «بینشها»، «گرایشها»، «انگیزشها» و «کنشها»ست. این چهار لایه یا چهار بعد وجودی انسان در همدیگر تأثیر و تأثر دارند. یعنی بینشها در گرایشها و انگیزشها و کنشها اثر میگذارد و در عین حال، از آنها هم اثر میپذیرد. همانطور که گرایشها در بینشها و انگیزشها و کنشها اثر میگذارد و در عین حال از آنها هم اثر میپذیرد.
تربیت دینیِ درست و اثرگذار، تربیتی است که به صورت همزمان و هماهنگ همه این چهار بُعد را مورد توجه قرار دهد. سهم هر کدام را در نظام تربیتی خود و در مسیر حرکت به سعادت و کمال نهایی ادا کند. مع الاسف اغلب مربیان، فقط به دو بخش بینشها و کنشها توجه دارند؛ بلکه معمولاً بر تربیت کنشی متمرکز میشوند! در حالی که گرایشها و انگیزشها نقشهایی بیجایگزین در تربیت فردی و اجتماعی دارند.
به همین دلیل، معتقدم یکی از مهمترین وظایف تربیتی و تهذیبی، تربیت تمایلات و مدیریت خواستههای نفسانی است. ️این تمایلات و غرایز نفسانی همانطور که میتوانند وسیلهای برای کمال و تعالی باشند، میتوانند موجبات انحطاط و سقوط آدمی را هم فراهم کنند! و همانطور که این تمایلات را میتوان در مسیری به کار گرفت که مایه عزت و سربلندی فردی و اجتماعی شوند؛ میتوان با آنها به گونهای معامله کرد که مایه خواری و ذلت فردی و اجتماعی شوند.
قرآن کریم میفرماید علت بازگشت پارهای از مؤمنان از راه ایمان و پشیمان شدن آنان از راه حق، «گرایش» آنها به دنیا و امور دنیوی بوده و هست:
«مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ ذلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَى الْآخِرَةِ» (نحل، ۱۰۶-۱۰۷) آنها كه سينه خود را براى پذيرش كفر گشودهاند غضب خدا بر آنها است و عذابی بزرگ در انتظارشان! اين بخاطر آنست كه زندگى دنيا (و پست) را بر آخرت ترجيح دادند.» یعنی علیرغم آنکه مسلمان بودند و در ذهن و زبان ایمان آورده بودند، اما ترجیحات و اولویتهای آنها ترجیحات و اولویتهای الهی و دینی نشده بود؛ اموری را دوست داشتند که در تقابل با خواست خدای متعال بود و نتیجه آنکه این شد که مورد غضب الهی قرار گرفتند و مشمول عذاب سخت و بزرگ خدا.
در آیات دیگری میخوانیم علت کفرورزی قوم ثمود و دلیل آنکه آگاهانه خشم و غضب الهی را به جان خریدند این بود که «میل» به بدی داشتند. امیال و گرایشهای خود را در مسیر درست هدایت نکرده بودند. این در حالی بود که خدای متعال پیامبر خود را برای آنان مبعوث کرده بود و راه هدایت را به آنان نمایانده بود: «فَاسْتَحَبُّوا الْعَمى عَلَى الْهُدى» (فصلت، ۱۷)؛ علیرغم فهم حقیقت، اما گرایش و میل آنان به باطل بود. علیرغم آگاهی از هدایت، تمایلات درونی آنان، تمایلات هدایتستیز بود. به همین دلیل مشمول عذاب الهی شدند و صاعقهای خوارکننده بر آنان زده شد و همه آنان را از صفحه روزگار محو کرد.
در آیات ابتدایی سوره ابراهیم نیز در وصف کافران چنین گفته میشود که اینان کسانیاند که میل و تمایل شدید به دنیا داشته و دارند:
وَيْلٌ لِلْكافِرِينَ مِنْ عَذابٍ شَدِيدٍ الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَى الْآخِرَةِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً أُولئِكَ فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ؛ (ابراهیم،۲-۳)
میل به دنیا و ترجیح دنیا بر آخرت موجب میشود که نه تنها حقیقت را فدای شهوت میکنند و خود را جهنمی میکنند؛ بلکه عملاً تلاش میکنند دیگران را نیز جهنمی کنند. اجازه نمیدهند دیگران هم در مسیر فضیلت و حقیقت و توحید قرار گیرند: «وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» حتی به این اندازه نیز بسنده نمیکنند؛ بلکه سعی میکنند راه حقیقت و فطرت را دگرگون کنند. آن را از سرچشمه بخشکانند: «وَ يَبْغُونَها عِوَجاً»
#گرایش
#قرآن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
12.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸۶ فروردین سالروز دفع بزرگترین خطر برای موجودیت انقلاب؛
🔹امام در ۶/ ۱/ ۱۳۶۸ در بخشی از نامه خود خطاب به آقای منتظری مینویسد:
«از آنجا که روشن شده است شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرالها و از کانال آنها به منافقین میسپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را از دست دادهاید. شما در اکثر نامهها و صحبتها و موضعگیریهایتان نشان دادید که معتقدید لیبرالها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که میگفتید دیکته شدۀ منافقین بود که من فایدهای برای جواب به آنها نمیدیدم.... نامهها و سخنرانیهای منافقین که به وسیلۀ شما از رسانههای گروهی به مردم میرسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان ـ روحی له الفداء ـ و خونهای پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند.» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص۳۳۰)
🔻با توجه به این نامه #امام_خمینی(ره) و همچنین سخنان مرحوم آیتالله ریشهری معلوم میشود عامل اصلی سقوط آقای #منتظری و به تعبیر امام خمینی، فرو افتادن او به قعر جهنم،
یکی همراهی و همسخنی با منافقین بود
و دیگری، همراهی و همدلی با قانونشکنان! یعنی حتی بعد از آنکه برای او مسجّل شد که عدهای از همراهانش، از موقعیت او سوء استفاده کرده و مرتکب خیانتها و جنایتهای سنگینی شدهاند، باز هم نه تنها خود اقدامی برای مقابله با آنها نکرد بلکه اجازه هیچ برخوردی با آنها را هم نداد!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
♦️الگوی حکمرانی ولایی در عزلنامه منتظری
🖊 احمدحسین شریفی
🔸۶ فروردین سال ۱۳۶۸ از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی است. مطالعه حوادث منتهی به جریان عزل جناب آقای منتظری را به همه دانشجویان و اساتید و فرهیختگان جامعه توصیه میکنم. مواجهه #امام_خمینی(ره) با آقای #منتظری از حوادث بسیار آموزنده تاریخ انقلاب اسلامی و حکمرانی ولایی در جمهوری اسلامی است. از احترام به رأی مجلس خبرگان رهبری مبنی بر تعیین آقای منتظری به عنوان قائم مقام رهبری (علیرغم اعتقاد به ناتوانی ایشان و مخالفت قلبی با این مسأله) تا تلاش مستمر برای آمادهسازی آقای منتظری برای این جایگاه و ارتقای فهم سیاسی و ظرفیت درونی ایشان، تا تلاشی جدی و دلسوزانه برای پاکسازی دفتر آقای منتظری از منافقان و لیبرالها و بالاخره ناامیدی از اصلاح آقای منتظری و عمل شجاعانه به تکلیف شرعی و ملی در عزل آقای منتظری همگی اموری بسیار آموزنده در مدیریت ولایی و حکومت ولایت فقیه است که میتواند برای همه مدیران ما الگو باشد.
🔻به بخشهای پایانی نامه امام در عزل آقای منتظری دقت کنید؛ «صراحت»، «شجاعت» و «صداقت» با مردم از یک طرف و «خداباوری» و «تکلیفمحوری» در سیاست و مدیریت ولایی از طرف دیگر، در این جملات موج میزند:
«سخنی از سرِ درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم هرگز چشمپوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بستهام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمیدارم. من کار به تاریخ و آنچه اتفاق میافتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بستهام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تأثیر دروغهای دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش میکنند نگردند. از خدا میخواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. والسلام.»
یکشنبه ۶ / ۱/ ۱۳۶۸
روحالله الموسوی الخمینی (صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۳۰-۳۳۲)
#سیاست
@Ahmadhiseinsharifi
🌹
◻️در محضر قرآن:
🔸سزای مخالفان اجرای احکام الهی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹احکام و ارزشهای دینی «حدود» الهیاند. «مرزهای» خدایند. «ناموس» خدایند. خداوند نسبت به آنها بسیار حساس است.
از مهمترین توقعات خدای متعال از دینداران این است که در همه ابعاد فکری، ارزشی و رفتاری خود حدود الهی را مراعات کنند. حتی خیال نادیده گرفتن آنها و مخالفت با آنها را در سر نپرورانند:
تِلْكَ حُدُودُاللَّـهِ فَلَاتَقْرَبُوهَا (بقره، ۱۸۷)
تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا (بقره، ۲۲۹)
و کسانی را که حدود و مرزهای الهی را نادیده بگیرند، به عنوان «ظالم» توصیف شدهاند:
وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (بقره، ۲۲۹)
و سزای متجاوزان به حدود و مرزهای الهی را «خلود در آتش جهنم» و «چشیدن عذاب خوارکننده» تعیین کرده است:
وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَاراً خَالِداً فِيهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ (نساء، ۱۴)
♦️نکته بسیار مهم و تکاندهنده برای مدعیان دین و دینداری این است که با توجه به آیات دیگری از قرآن معلوم میشود که نوعی از دشمنی با خدا و پیامبر هست که حتی ممکن است از سوی دینباوران و خداباوران و معتقدان به نبوت صورت گیرد! و آن این است که افرادی مسلمان و مؤمن علیرغم باور به خدا و پیامبر، اما با خدا و پیامبر دشمنی کنند! به این صورت که با اجرای حدود الهی و تحقق ارزشهای اجتماعی دین مخالف باشند! این نوع دشمنی در ادبیات قرآنی «محادّه» نامیده میشود. محادّه از ریشه «حدّ» است به معنای مرز، مانع و مایز میان دو چیز. یعنی دیواری که دو چیز را از هم جدا میکند و مانع اختلاط آنها میشود. «محادّه» یعنی ممانعت و جلوگیری از اجرا و تحقق یک کار یا خواسته. در ادبیات قرآنی یعنی دشمنی با حدود الهی. مخالفت با اجرا و تحقق احکام و ارزشهای دینی.
محادّین، یعنی مخالفینی که حتی اگر دشمن خدا و پیامبر هم نباشد؛ اما با خدا و پیامبر دشمنی میکنند! به این صورت که اجازه نمیدهند انسانها در محدوده الهی وارد شوند یا اجازه نمیدهند که معارف الهی و نبوی به قلمرو زیست اجتماعی انسانها وارد شود. مرز و حائلی میان معارف و ارزشها و احکام دینی از یک طرف و ساحتهای زیست انسانی از طرف دیگر میشوند. به عنوان مثال، کسانی که میگویند اسلام نباید در سبک زندگی مردم دخالت کند یا طرفداران «اسلام سکولار»، از کسانیاند که این نوع دشمنی را با خدا و پیامبر دارند. به تعبیر آیتالله خامنهای اینان «کسانی هستند که در حکومت اسلامی قرار دارند اما احکام الهی را عمل نمیکنند و محدوده الهی را مراعات نمیکنند».
🔸قرآن کریم در چهار مورد درباره این نوع از دشمنی به شدت اخطار داده و سرنوشت و کیفر شدیدی برای آن بیان کرده است:
یک. در سوره توبه میفرماید:
أَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِداً فِيهَا ذلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ (توبه، ۶۳)
کسی که به هر دلیلی، اجازه تحقق احکام و ارزشهای الهی و دینی در جامعه را ندهد دچار یک خفت و خواری بزرگ خواهد شد و آن این است که خلود در آتش جهنم خواهد داشت.
دو. در آیه ۵ سوره مجادله:
إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ كُبِتُوا كَمَا كُبِتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ (مجادله، ۵)
كسانى كه با خدا و رسولش دشمنى مىكنند خوار و ذليل شدند؛ آن گونه كه پيشينيان خوار و ذليل شدند؛
سه. آیه ۲۰ سوره مجادله:
إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ فِي الْأَذَلِّينَ (مجادله، ۲۰)
کسانى که با خدا و رسولش دشمنى میکنند، در زمره ذلیلترین و خوارترین و پستترین افرادند.
چهار. آیه ۲۲ سوره مجادله:
لاَ تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ (مجادله، ۲۲)
🔻به نظر میرسد تکاندهندهترین آیه در این موضوع، همین آیه است. میفرماید اصلاً ایمان راستین به خدا و روز قیامت حتی اجازه دوستی با مانعان از اقامه حدود الهی را نمیدهد (حتی اگر والدین، فرزندان، برادران یا خویشان او باشند)؛ چه رسد به اینکه یک فرد مؤمن و مسلمان، خودش مانع اجرای احکام و ارزشهای اجتماعی اسلام شود! به تعبیر دیگر، یک مؤمن نمیتواند با اجرای احکام الهی مخالفت ورزد. و اگر کسی به هر دلیلی چنین کند، معلوم میشود که اساساً ایمان به خدا و روز قیامت ندارد.
#قرآن
#دشمنشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹