eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.1هزار دنبال‌کننده
419 عکس
433 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد سخنان ملکیان درباره ریشه غربی عرفان اسلامی ج۳.mp3
زمان: حجم: 28.13M
🎤احمدحسین شریفی 🔸موضوع: نقد سخنان استاد ملکیان درباره ریشه غربی فکر و فرهنگ اسلامی 🔻جلسه سوم: نقد ایده «یونانی بودن عرفان اسلامی!» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻اهداف نظم سیاسی اسلام‌پسند 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــ رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت (۱۶ شهریور ۱۴۰۴)، ضمن اشاره به وظایف و مسؤولیت‌های دولت در تأمین نیازهای مثل معیشت، امنیت، بهداشت، حفاظت از محیط زیست، فرهنگ و سبک زندگی، به اهداف نظم سیاسی اسلام‌پسند و اهداف انقلاب اسلامی و فلسفه شکل‌گیری جمهوری اسلامی هم به طور ویژه اشاره کرده و گفتند: «نظام اسلامی اساساً برای تحقّق معارف و شرایع اسلامی تشکیل شد؛ هر کس حرف دیگری بزند، خلاف واقع گفته.» بر این اساس، از همه حاکمان و مسؤولان در نظام اسلامی انتظار می‌رود وظیفه خود را در این خصوص هم به خوبی بشناسند، هم باور داشته باشند و بر اساس آن عمل کنند. هر مسؤولی در نظام اسلامی، در چارچوب مسؤولیت خود باید اقدامات لازم را در جهت نهادینه‌سازی معارف اسلامی در زیست فردی و اجتماعی و همچنین تحقق شرایع و حقوق و مقررات اسلامی در زندگی اجتماعی و روابط ملی و بین المللی، انجام دهند. ضمناً، مهم‌ترین وظیفه دستگاه‌های نظارتی در نظام اسلامی نیز همین مسأله است. یعنی کارویژه متفاوت نهادهای نظارتی در نظام اسلامی این است که آیا مدیران و سازمان‌ها و دولت‌ها در همین جهت حرکت می‌کنند یا خیر. اگر درجایی کوچک‌ترین انحراف یا حتی بی‌توجهی به این رسالت اصلی را مشاهده کنند، باید با سرعت و بدون هیچگونه تعلل و مماشاتی برخورد کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸در انتظار «گام‌های بلند برای تقویت ایمان دینی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی ۷ مرداد ۱۴۰۴ «دین» و «دانش» را دو عنصر قوام‌بخش و دو عامل مهم پایداری و پیروزی جمهوری اسلامی در همه میادین رویارویی با مستکبرین معرفی کردند و ضمن اشاره به دشمنی استکبار جهانی با این دو عنصر، تأکید کردند که ملت و مسؤولان کشور قدم‌هایی بلند در راه تقویت ایمان دینی و گسترش و تعمیق علم و فناوری برخواهند داشت. انتظاری که از نهادها و سازمان‌های متصدی این دو موضوع مهم داریم این است که ضمن شناخت برنامه‌های دشمن برای تقابل با این دو عنصر، برنامه‌ها و گام‌های بلند خود را در راه تقویت و تعمیق و گسترش آنها ارائه دهند. وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، عتف، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر سازمان‌ها و مؤسسات مربوطه موظفند برنامه‌های خود را در زمینه تقویت ایمان و باورهای دینی ارائه دهند. یکی از وظایف مهم دستگاه‌های نظارتی کشور نیز پیگیری چنین مطالبه‌ای از مسؤولان ذی‌ربط است. به طور کلی می‌توان گفت: مهم‌ترین برنامه‌های دشمنان در جهت تضعیف ایمان دینی عبارتند از یک. «ایجاد شبهه و تشکیک در باورها و اعتقادات دینی» دو. «ارائه و تبلیغ و ترویج سبک زندگی دین‌ستیزانه یا غیردینی». در برخی از افراد با تغییر باورها و اعتقادات آنها زمینه‌های ایجاد تغییر در رفتارشان را فراهم کرده و می‌کنند و در برخی دیگر از افراد با تغییر ذائقه‌ها و امیال و گرایش‌ها و رفتارها، زمینه تغییر باورها و اعتقادات را فراهم می‌کنند. به نظر می‌رسد راه تقویت ایمان دینی هم تقویت این دو بعد است: یک. تقویت بعد نظری، با تقویت باورها و معرفت دینی مردم؛ دو. تقویت بعد عملی، با ارائه و ترویج و تبلیغ سبک زندگی مؤمنانه. می‌توان گفت همه پیامبران الهی کار خود را با تقویت بنیان‌های معرفتی و شناختی مردم شروع کردند و همواره به این مسأله اهتمامی ویژه داشتند. و در این زمینه سه کار را به صورت همزمان انجام می‌دادند: یک. ارائه و تبیین منطقی و عقلانی باورهای درست و صحیح؛ دو. مبارزه با باورها و اعتقادات ناسالم و ناصحیح؛ سه. ارائه پاسخ‌های خردپسند و عقلانی به شبهات و شک‌پراکنی‌ها علیه باورهای درست. هیچیک از آنان نسبت به رواج شبهات فکری و اعتقادی در جامعه بی‌تفاوت نبودند. بلکه با متانت و بردباری ویژه‌ای تلاش می‌کردند با شبهات مواجهه داشته باشند. مطالعه مناظره‌ها و گفتگوهای اعتقادی نقل شده از برخی از پیامبران الهی و امامان معصوم علیهم السلام مؤید این واقعیت است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢«مجلس خبرگان» و اهداف کلیدی حکمرانی اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، شش هدف مهم و کلیدی حکمرانی اسلامی را اینگونه ترسیم کردند: 1.برقراری «عدالت»؛ 2.حفظ و ارتقاء «کرامت انسان»؛ 3.«آبادی زمین»؛ 4.«پُربار کردن زمان»؛ 5.شکل‌دهی به «زندگی توحیدی» 6.زمینه‌سازی برای «عروج آدمی به مرتبت قرب خدا». 🔻به باور این بنده، از مهم‌ترین کارویژه‌های اجتماعی و علمی یکایک اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، تشریح و تبیین این اهداف و تبیین تمایزات نظام سیاسی اسلامی و قرآنی با نظام‌های سیاسی رقیب به ویژه لیبرال دموکراسی در سطوح و لایه‌های مختلف اجتماعی است. 🔹البته پیشتر درباره بسیاری از این اهداف مطالب خوبی نوشته شده و تحقیقاتی در قالب کتاب و رساله انجام گرفته است. اما تا جایی که بنده می‌دانم، اولاً، مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ای (به ویژه با نظام لیبرال دموکراسی) در این خصوص بسیار اندک و انگشت‌شمار بوده است؛ ثانیاً، ادبیات تولید شده در این زمینه‌ها، بیشتر ادبیات داخلی و غالباً حوزه‌ای بوده است و نه ادبیات جهانی (که الان مهم‌ترین وظیفه، تشریح جهانی این مفاهیم و موضوعات از منظر حکمرانی اسلامی است) ثالثاً، مطالعات انجام گرفته بیشتر جنبه تئوریک و نظری محض دارد، و کمتر نگاه کاربردی و سیاستی به این نوع مطالعات انجام گرفته است. به تعبیر دیگر، بیشتر کتابخانه‌ای بوده است تا مدیریتی و سیاستگذارانه. رابعاً، کارهای انجام شده در خصوص «عدالت» و «کرامت انسانی» و «سبک زندگی توحیدی» و امثال آن، بسیار کم‌شمارتر و حتی کم‌محتواتر از آن است که بتواند نیازها و تقاضاهای موجود در این خصوص را پاسخ دهد و قوت و قدرت نگاه اسلامی به این موضوعات را نسبت به نگاه‌های اومانیستی و لیبرالیستی نشان دهد؛ و خامساً، برخی از این اهداف، مثل «پر بار کردن زمان» برای نخستین بار است که از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به عنوان یکی از اهداف مهم حکمرانی اسلامی، برجسته‌سازی شده است. به همین دلیل، نیازمند مطالعات تئوریک و کاربردی جدیٰ‌تر و ضروری‌تری است. انتظار می‌رود اندیشمندان و دغدغه‌مندان نظام مردم‌سالاری دینی، و در رأس آنان، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری که مخاطب اصلی این پیام بوده‌اند، در این زمینه تبیین‌گری بیشتری داشته باشند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی
🟢«مجلس خبرگان» و اهداف کلیدی حکمرانی اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بازنشر نوشته‌ای که در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۳ بعد از سخنان مهم و کلیدی رهبر فرزانه انقلاب در جمع اعضای محترم مجلس خبرگان نوشتم. مطمئن هستم بسیاری از اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، در عمل به این ایده‌های رهبر فرزانه انقلاب، تلاش‌های فراوانی کرده‌اند؛ اما ای کاش دبیرخانه مجلس خبرگان یا روابط عمومی این مجلس پرعظمت، در تبیین فعالیت‌های علمی و تبلیغی و تبیینی اعضای محترم مجلس خبرگان فعال‌تر عمل کند و دست کم جامعه نخبگانی کشور را از فعالیت‌های جمعی آنان در این زمینه آگاه کنند. اعضای محترم مجلس خبرگان باید الگوی علمی و عملی تحقق و نهادینه‌سازی ارزش‌های اسلامی در جامعه باشند. باید قوی‌ترین مدافعان ارزش‌های اجتماعی و سیاسی اسلام باشند؛ باید دیده‌بان‌هایی بصیر برای رصد و مقابله با فعالیت‌های دشمنان خارجی و نفوذی‌های داخلی علیه ارزش‌های اسلامی و انقلابی باشند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻تداوم حال ناخوش علوم انسانی در کشور 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــ سال گذشته با تکیه بر برخی از آمار و مستندات، مطلبی هشداردهنده با عنوان «حال ناخوش علوم انسانی در کشور» نوشتم ( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2860 ) مع الاسف با تکیه بر برخی از آمار و اسناد جدید، باز هم باید از تداوم ناخوشی و بیماری علوم انسانی در کشور نالید و از همه دغدغه‌مندان و مدیران علم کشور خواست که فکری عاجل برای این بیمار پرهزینه و کم فایده داشته باشند. توضیح آنکه ما هزینه‌های فراوانی را صرف ترویج و آموزش علوم انسانی غربی می‌کنیم: یک. حدود ۵۰ درصد از دانشجویان ما در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی تحصیل می‌کنند!‌ دو. ۳۵ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور نیز در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی مشغول به کار‌ند. سه. از مجموع ۱۷۸۹ نشریه دارای اعتبار از کمیسیون نشریات وزارت عتف، ۱۰۴۷ نشریه مربوط به گروه علوم انسانی و اجتماعی است و فقط ۷۴۲ نشریه دیگر مربوط به پنج گروه دیگر! فنی مهندسی (۲۵۳ نشریه)، علوم پایه (۲۰۸ نشریه)، کشاورزی و منابع طبیعی (۲۱۴ نشریه)، دامپزشکی (۲۴ نشریه) و هنر و معماری (۶۷ نشریه). 🔻اما مع الاسف، یک. ارتباط اعضای هیئت علمی رشته‌های علوم انسانی با جامعه و صنعت، (در مقایسه با رشته‌های علوم طبیعی)، بسیار ضعیف و ناچیز است. دو. پارساهای کاربردی و تقاضامحور و نیازمحور در رشته‌های علوم انسانی بسیار اندک‌اند. سه. شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در رشته‌های علوم انسانی بسیار اندک‌اند. بر اساس برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت باید به ۳هزار شرکت برسند، در حالی که هم‌اکنون کمتر از ۵۰۰ شرکت‌اند! چهار. حضور متخصصان علوم انسانی در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی که سند ملی آن هم تدوین و ابلاغ شده است، بسیار ضعیف و کم‌رنگ است! پنج. در زمینه مرجعیت علمی و نمایه‌سازی مقالات و نشریات علوم انسانی در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی بسیار ضعیف و وضعیتی حقارت‌آمیز داریم. تا جایی که از میان این همه نشریه علوم انسانی (۱۰۴۷ نشریه) فقط ۳۲ عدد از آنها در پایگاه‌های بین‌المللی نمایه شده‌اند! یعنی حدود ۳درصد از آنها! و این یعنی فاجعه! شش. افزون بر این، با آنکه ۳۵ درصد اعضای هیئت علمی و ۵۰ درصد دانشجویان ما در رشته‌های علوم انسانی فعالیت می‌کنند، مع الاسف فقط ۱۲ درصد مقالات بین المللی ما مربوط به رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی است که آن هم اغلب در رشته‌هایی غیر از اقتصاد و علوم سیاسی و روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و حقوق و علوم تربیتی و فلسفه و امثال آن است! 🔸نکته. این مطالب صرف نظر از نقدهای بنیادینی است که این بنده بر علوم انسانی رایج دارم و معتقدم که این علوم در مقام عمل نه تنها گرهی از گره‌های اجتماعی ما نمی‌گشایند که خود گره بر گره می‌زنند و آموزش و ترویج این علوم از مهم‌ترین معضلات جامعه اسلامی و انقلابی ماست که مع الاسف هر چه جلوتر می‌رویم آسیب‌ها و مخاطرات آنها برای فرهنگ ایرانی و اسلامی ما آشکارتر می‌شود. در اینجا می‌خواستم بگویم نسبت به هزینه‌ای که برای این علوم می‌شود، متأسفانه حتی اعتباری کمّی (در مقایسه با سایر کشورها) هم برای کشور ایجاد نمی‌کنند! https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻لزوم تغییر پارادایم در علوم انسانی؛ 🔸در جستجوی راهی برای نجات این بیمار محتضر 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــ تقریباً همه متخصصان علوم انسانی در کشور از «وضعیت نابسامان» و «بیماری فلج‌کننده» علوم انسانی آگاهند. به همین دلیل بعضاً از قفل‌شدگی، احتضار و حتی مرگ علوم انسانی سخن می‌گویند! حقیقت آن است که علوم انسانی تجددی یا علوم انسانی وارداتی، علیرغم همه هزینه‌های سرسام‌آوری که در طول بیش از یک قرن اخیر برای آنها شده است، «تقریباً هیچ» آورده‌‌ای برای ما نداشته‌اند: اولاً، گرهی از گره‌های اجتماعی ما نگشوده‌اند؛ بلکه ده‌ها و صدها آسیب فردی و اجتماعی ریز و درشت در کشور ایجاد کرده‌اند؛ که درمان آنها به سال‌ها تلاش و هزینه نیازمند است. و ثانیاً، حتی نتوانسته‌اند جایگاهی در نزد اربابانشان برای دانشمندان ما ایجاد کنند! علیرغم آنکه ۵۰% دانشجویان و تقریبا ۵۰% امکانات آموزش عالی کشور به آموزش و پژوهش این علوم اختصاص داده شده است، اما فقط ۳% جایگاه علمی کشور مربوط به این علوم است! این نشان می‌دهد که علوم انسانی تجددی، خود به گرهی کور برای ما تبدیل شده‌اند! و بر اساس نکته حکیمانه «کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی» باید گفت این علوم انسانی اگر می‌توانستند گرهی بگشایند، علی القاعده ابتدا گره‌های افتاده بر جان خویش را می‌گشودند و فکری برای درمان بیماری بی‌فایدگی و عقب‌ماندگی خود می‌کردند! بر این باورم که انتظار درمان از این بیمار زمین‌گیر، انتظاری سترون است. ما در علوم انسانی تجددی، مقلدی بیش نبوده و نیستیم! آن هم مقلدی که مع‌الاسف علیرغم همه شیفتگی به مراجع و ارباب فکری خود، نتوانسته است سر سوزنی از آنها دلربایی کند و گوشه چشمی از آنها را به خود جلب کند! گره این کار فقط و فقط با تغییر پارادایم در علوم انسانی محقق می‌شود. ما اگر می‌خواهیم علوم انسانی در جایگاه شایسته خود بنشینند و صدرنشین خیمه علم و راهبر زیست انسانی ما شوند، باید با تکیه بر بنیان‌های فکری و جهان‌نگری و انسان‌شناسی اسلامی و با استناد به منابع معرفتی مورد قبول اسلام (که بسیار جامع‌تر و کامل‌تر از منابع معرفتی دانش‌های سکولارند) و بر اساس متون دینی و متدلوژی مبتنی بر معرفت‌شناسی اسلامی (که خود را در بند زنجیر متدلوژی تجربی منحصر نکرده است) و در جهت مقاصد اسلامی (یعنی تعالی روح انسانی و تقرب به حضرت حق)، همه سرفصل‌های این علوم را متحول کنیم. آنگاه به طور قطع و یقین نه تنها علوم انسانی عزت می‌یابند و در جایگاه شایسته خود می‌نشینند، بلکه در فضای بین‌المللی نیز، سخنان فراوانی برای گفتن خواهیم داشت. آنگاه حتی نیازی نیست که برای معرفی خود به دیگران، هزینه کنیم؛ بلکه دیگران‌ برای دریافت پیام‌ها و سخنان و ایده‌های جدید ما حاضرند هزینه کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻مدیریت و «مسأله‌ی پیگیری» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امیرمؤمنان علیه السلام می‌فرماید: تَمَامُ العَمَلِ اسْتِكْمالُهُ؛ ضرب المثل مشهور فارسی «کار را آن کرد که تمام کرد» ترجمه‌ای از همین حکمت علوی است. رهبر حکیم و مدیر و مدبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بارها و بارهاست، به ویژه در یکسال اخیر، بر یکی از مهم‌ترین خلأها و مشکلات مدیریتی در کشور ما انگشتِ نقد و تأکید گذاشته‌اند و به مناسبت‌های مختلف توجه مدیران ارشد کشور را نسبت به آن جلب کرده‌اند: «مسأله پیگیری». در جلسه اخیر خود با هیئت دولت (۱۶/ شهریور ۱۴۰۴) هم فرمودند: «یکی از مهم‌ترین سرفصل‌هایی که بنده میخواهم روی آن تأکید کنم، مسئله‌ی پیگیری است؛ پیگیری. ... پیگیری باید در بدنه به وجود بیاید، باید در مدیران میانی به وجود بیاید. گاهی اوقات شما که وزیر هستید تصمیمی می‌گیرید، قبول هم دارید، میل هم دارید که این کار انجام بگیرد، دستور هم می‌دهید، معاون شما هم آن را به مدیر دستور می‌دهد، [امّا] با گذشتن دو سه واسطه‌ قضیّه مدام به ترتیب ضعیف می‌شود تا بکلّی از بین می‌رود و وقتی به سرانگشت‌ها رسید، چیزی وجود ندارد! در حالی که کار را سرانگشت‌ها باید انجام بدهند، کار را دست‌ها باید انجام بدهند؛ مغزها فقط فرمان می‌دهند. این پیگیری مهم است؛ پیگیری تا سرانگشت‌ها، پیگیری تا آن نتیجه‌گیری، تا آخر.» این بنده هم، به عنوان یک مدیر جزء و ناچیز، یکی از مهم‌ترین مشکل مدیریتی در کشور را همین مسأله می‌دانم. ما از نظر اسناد بالادستی، آیین‌نامه‌ها، قوانین و مقررات، شرح وظایف و تقسیم مسؤولیت‌ها نه تنها مشکلی نداریم، بلکه کاملاً اشباع شده‌ایم! در بسیاری از موارد نیز مدیران بالادستی، افرادی قوی و خردمند و دلسوز و علاقمند به کار و پیشرفت بوده و هستند. اما کارها آنگونه که شایسته و بایسته است به سرانجام نمی‌رسد! و مهم‌ترین دلیل آن همین مسأله است: ضعف در پیگیری یا نداشتن ساز و کاری مدبرانه و مؤثر برای این موضوع. طبیعتاً نمی‌توان برای هر فرمانی، مأمورانی برای پیگیری گذاشت، با توصیه و خواهش و تمنا هم کارها سامان پیدا نمی‌کند. «پرداخت حق الزحمه بر اساس کمّیّت و کیفیت کارهای هر مدیر یا کارمندی» و «استفاده از ابزار هوش مصنوعی و نظارت و پیگیری هوشمند» راهکارهایی است که ممکن است مؤثر باشند. 🔸در حال حاضر، کارمندان و مدیران بر اساس رده و پست سازمانی، حقوق و دستمزدهای مشخصی را دریافت می‌کنند و میان کسی که با وجدان کاری و جدیت و تمرکز و اخلاق و ادب اسلامی وظایف خود را با سرعت و به موقع انجام می‌دهد و رضایتمندی ارباب رجوع را در پی دارد و کسی که همه گونه تعلل و آشفتگی و بی‌اخلاقی در کار خود دارد و وظایف و مسؤولیت‌های خود را تا بتواند به تأخیر می‌اندازد، و موجب ایجاد نارضایتی عمومی می‌شود، هیچ تفاوتی وجود ندارد. این قطعاً عادلانه نیست. چنین نظام پرداختی، باید اصلاح شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻پیامدهای خسارت‌بار صدرنشینی سیاه‌نمایان 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــ مولوی در دفتر دوم مثنوی (بیت ۴۰) می‌گوید: چونکه زاغان، خیمه بر بهمن زدند بلبلان پنهـان شـدنـد و تـن زدنـد این بیت شعر، حاوی یک نکته بسیار مهم روان‌شناختی و جامعه‌شناختی و فرهنگی است. نتیجه و پیامد صدرنشینی جاهلان و نااهلان را بیان می‌کند: محرومیت از خدمات عالمان و صالحان. توضیح آنکه زاغ‌ها و کلاغ‌ها در زمستان و بهمن‌ماه به صورت دسته‌جمعی و گروهی و با نظم و انضباطی خاص بیرون می‌آیند. کثرت آنها و غارغار پیوسته آنها و سیاهی بال و پرشان به گونه‌ای است که به مثابه برپایی خیمه‌ای سیاه در بیابانی برف‌آلود و سفید می‌ماند. مولوی می‌گوید، نتیجه بروز و ظهور زاغان و کلاغان، خانه‌نشینی و عزلت و کناره‌گیری بلبلان خوش نوا و پرندگان خوش‌الحان است. منظور آن است که در هر جا سیاه‌نمایان و سیاه‌کاران و جاهلان و غافلان فزونی گیرند، خوبان و مؤمنان و دلسوزان و خدمتگزاران واقعی خانه‌نشین می‌شوند. و در نتیجه جامعه نمی‌تواند از خیرات و خوبی‌ها و خدمات آنها بهره‌مند شود. این موضوع را هم در مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌توان مصداق‌یابی کرد. به این صورت که نتیجه شیوع و میدان‌داری هنجارشکنان، خانه‌نشینی و غربت خوبان خواهد بود. هم در مسائل معنوی و اخلاقی می‌توان گفت که نتیجه‌ یکه‌تازی و میدان‌داری نارستگان و ناپختگان، سکوت و خاموشی و خانه‌نشینی پختگان و واصلان خواهد بود. و هم در مسائل سیاسی و مدیریتی می‌توان این مسأله را مصداق‌یابی کرد. به این صورت که نتیجه طبیعی و قطعی منصب‌داری و سروری سیاه‌نمایان و ضعف‌نمایان و ناتوانان، خاموشی نوای خوش غیرتمندان و شجاعان و عزتمندان و مجاهدان خواهد بود. مولوی همین مضمون را در جاهای دیگری از مثنوی نیز بیان کرده است. به عنوان نمونه در دفتر دوم مثنوی، بیت ۱۳۹۳ و ابیات ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ می‌گوید: چون که حکم اندر کفِ رندان بُوَد لاجَــرَم ذوالـنّـُون در زنـدان بُـوَد چون قـلم در دستِ غـدّاری بُوَد بـی‌گـمان مـنصور بـر داری بُـوَد چون سفیهان راست این کار و کیا لازم آمـد یَـقْـتُـلُـون الْاَنْبـیـا @Ahmadhoseinsharifi 🌹
💐کسب مقام سوم تیمی دانشجویان پسر و مقام پنجمی تیمی دانشجویان دختر دانشگاه قم در اولین المپیاد ورزش‌های فناورانه در بخش فیجیتال که با حضور ۸۶ دانشگاه از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. این موفقیت را به همه این عزیزان به ویژه کادر مدیریتی آنها تبریک می‌گویم 🔻خادمی چنین دانشجویانی که علاوه بر اینکه در میدان علم و ورزش جزو سرآمدان کشورند، در میدان عفاف و حجاب نیز الگویی برای دختران فرهیخته دانشگاهی‌اند، افتخاری است برای این بنده و مجموعه تیم مدیریتی دانشگاه پر افتخار قم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹