860.9K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻بنیادیترین، و در عین حال مغفولترین، بخش سخنان رهبر حکیم انقلاب در دیدار با هیئت دولت
🔸هدف اصلی شکلگیری نظام اسلامی: «تحقق معارف و شرایع الهی»
شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ ۚ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ (شوری، ۱۳)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻روایت قدرت و قوت و ظرفیت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه و تمرکز دائمی بر ضعفها و کاستیها، نه تنها آنها را برطرف نمیکند یا کاهش نمیدهد؛ بلکه خود موجب ضعف و سستی و کاستی بیشتر و یأس و ناامیدی فراگیرتری میشود. تنها اثر یادآوری دائمی آسیبها، بدون ارائه راهکار یا بدون نشان دادن عزمی و ارادهای برای مواجهه، فراگیری آسیب و یأس و ناامیدی است. به ویژه وقتی کسانی که مسئولیت اداره و ارتقاء یک سازمان یا مجموعه را برعهده گرفتهاند، اگر به جای امیدآفرینی و کار و مجاهدت، به روایتگر ضعفها و کاستیها و آسیبها تبدیل شوند، خطر و آسیب آن به مراتب بیش از دیگران است.
البته این سخن به معنای سرپوش نهادن بر آسیبها و ضعفها یا نادیده گرفتن آنها نیست. بلکه شناخت ضعف و کاستی و آسیب امری بسیار لازم و ضروری است. شرط لازم آسیبزدایی و ضعفزدایی است. اما هدف از آسیبشناسی، باید آسیبزدایی باشد؛ شناخت نقاط ضعف، باید به منزله ابزاری برای زدودن آنها و تبدیل آنها به نقاط قوت است.
در مقابل، تمرکز بر نقاط قوت و توجه به ظرفیتها و توانمندیها و ارادههای معطوف به عمل، نقشی بسزا و بیبدیل در قوتافزایی و امیدآفرینی و نشاط اجتماعی دارد. البته در اینجا هم باید توجه داشت که توجه به نقاط قوت، موجب غرور و ایستایی نشود. بلکه باید ابزاری برای تحرک و کار و تلاش بیشتر باشد.
به همین دلیل، رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت چهاردهم، (۱۶/ ۶/ ۱۴۰۴) ضمن تأیید وجود ضعفها و کاستیهایی در بخشهای مختلف اداره کشور، به طور جدی و مؤکد هم در آغاز و هم در پایان سخنان خود به مسؤولان توصیه کردند که راوی ضعف نباشند. بلکه روایتگر قوتها و ظرفیتها باشند. بذر یأس و ناامیدی را در ذهن و ضمیر مردم نکارند؛ بلکه مایه امید مردم باشند.
«مسئولان کشور که با مردم حرف میزنند، راوی قدرت و قوّت و امکانات کشور باشند ... راوی ضعفها نباشند. ... مسئولان دولتی مسئولند که وقتی جلوی مردم پشت آن بلندگو قرار میگیرند، راوی ضعف و ناتوانی و ناامیدی و مانند اینها نباشند.»
در پایان سخنان خود نیز خطاب اصحاب بیان و قلم فرمودند: «راوی ضعف کشورشان نباشند. نقاط قوت را برای مردم بیان کنند. نقاط قوّتی که واقعاً وجود دارد، ظرفیّتهایی که واقعاً وجود دارد؛ اینها را برای مردم بگویند.»
اساساً یکی از ویژگیهای بارز افراد و جوامع بزرگ و قوی، آن است که حتی در سختترین شرایط و تاریکترین فضاها، امیدها و نورها را میبینند و خوبیها را بزرگنمایی میکنند و اصالت میدهند.
نلسون ماندلا که مدت ۲۷ سال از زندگی خود را در زندان، و بیشتر اوقات در زندان انفرادی، گذراند، با همین نوع نگرش بود که توانست دوام بیاورد و بالاخره از زندان آزاد شود و رهبری جریان ضد آپارتاید را بر عهده بگیرد و رژیم نژادپرست حاکم بر آفریقای جنوبی را سرنگون کند.
از ماندلا نقل میکنند که میگفت:
«تفاوت من با زندانبانم در این است که زمانیکه پنجرهی کوچک سلولم را باز میکند، او تاریکی و غم را میبیند و من روشنایی و امید را.»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊 احمدحسین شریفی
🔸جناب دکتر داوری اردکانی جدیداً «نقد شعار مرگ بر آمریکا» و «پایان بخشیدن به سودای علم دینی و اسلامی کردن علوم انسانی و اجتماعی» را به عنوان دو کار بزرگ و «مؤثر» خود «در زمان عضویت در شورای انقلاب فرهنگی» دانسته است!
🔻اینجانب پیشتر ضمن نقد دیدگاه جناب دکتر داوری درباره علم دینی، مسؤولیت طولانی مدت امثال ایشان در بالاترین مراکز سیاستگذاری علم کشور، مثل ۳۷ سال عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۲۵ سال ریاست فرهنگستان علوم ایران را به عنوان بزرگترین عوامل انحرافات علمی کشور دانستم!
🔻برای نقد دیدگاه استاد داوری درباره علم دینی
👇👇👇👇👇
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi احمدحسين شريفيتحليل ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت اول.mp3
زمان:
حجم:
19.37M
🎤احمدحسین شریفی
🔴جلسه چهاردهم
🔸موضوع: نقد دیدگاه دکتر رضا داوری اردکانی درباره علم دینی
⭕️قسمت اول
#علوم_انسانی
#داوری_اردکانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi احمدحسين شريفيبررسي ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت سوم.mp3
زمان:
حجم:
27.12M
🎤احمدحسین شریفی
🔴جلسه پانزدهم
🔸موضوع: نقد دیدگاه دکتر رضا داوری اردکانی درباره علم دینی
⭕️قسمت دوم
#داوری_اردکانی
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻پدیده دکتر رضا داوری!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
جناب دکتر رضا داوری اردکانی، اخیراً با انتشار نوشتهای، ( https://www.khabaronline.ir/news/2113921 ) مهمترین کارویژه خود را در زمان طولانی عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی «نقد شعار مرگ بر آمریکا» و «پایان بخشیدن به سودای علم دینی و اسلامیکردن علوم انسانی و اجتماعی» دانسته است! یعنی مخالفت با دو رکن و هدف اصلی از ارکان و اهداف سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی.
خوب است بدانیم که ایشان از سال ۱۳۶۳ تا ۱۴۰۰ یعنی به مدت ۳۷ سال عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است! و همچنین از سال ۱۳۷۷ تا ۱۴۰۲ یعنی به مدت ۲۵ سال رئیس فرهنگستان علوم ایران بوده است! یعنی چندین دهه در جایگاههایی بوده است که کارویژه اصلی آنها ترویج و تحقق و نهادینهسازی ایده اسلامیسازی نهاد علم بوده است! اما او خود را درست در نقطه مقابل این ایدهها تعریف کرده بود! حال چطور چنین فردی با چنین اهدافی در چنین مناصبی نفوذ کرده یا نفوذ داده شده و هیچ حساسیتی را در میان نیروهای علمی و نظارتی کشور ایجاد نکرده است، در نوع خود جالب و قابل مطالعه است! آیا از زیرکی ایشان در پنهانکاری اهداف خود بوده است یا از بیتوجهی دیگران و یا از دسیسههای علمی و فرهنگی جریان غربگرایی در کشور؟!
پانزده سال پیش، وقتی کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی را منتشر کردم، بسیاری از افراد به من اعتراض میکردند که چرا در شمار مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، نامی از دکتر داوری نیاوردهام! حتی یکی از کسانی که پیش از انتشار کتاب، آن را مطالعه کرده بود، از من درخواست کرد که حتماً از ایشان هم نام بیاورم، اما خوشحالم که آن روز مقاومت کردم و گفتم بنده ایشان را نه تنها مدافع این ایده نمیدانم؛ بلکه وی را از مهمترین موانع تحقق اسلامیشدن نهاد علم کشور میدانم. و اکنون پس از ۱۵ سال خود جناب دکتر داوری، در پیرانهسر، پرده از اهداف پنهان خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی برداشته و جلوگیری از تحقق این ایده را از افتخارات کارنامه خود میداند!
🔻نکته: به راستی دکتر داوری با چنین اهدافی، چگونه به اندرونی تصمیمسازان و تصمیمگیران نهاد علم کشور راه یافت؟ و چگونه توانست مدتهای مدید در چنان جایگاهی بنشیند؟! آیا میتوان باور کرد که دکتر داوری یک پدیده منحصر به فرد در متصدیان نهاد علم کشور بوده است؟ یا اینکه امثال ایشان در میان سکانداران علم کشور، فراواناند؟ بنده به دومی معتقدم و شواهد و دلایل فراوان هم برای آن دارم. اما افسوس که ....
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻غلطترین کارها در محیطهای دانشگاهی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــ
دانشگاه محل دانشاندوزی و مهارتآموزی و محیطی منحصر به فرد برای تخصص در علم و فناوری است. کارویژه دانشگاه، تربیت و پرورش نیروهای فکری برای اداره عالمانه جامعه و ارتقاء سطح علمی و فناوری کشور است.
هر کاری که خلاف این اهداف باشد و هر برنامهای که دانشجویان را به کارها و اهداف دیگری مشغول کند، کاری غلط و نادرست و در راستای خواستههای دشمنان دین و دانش این ملت است.
مع الاسف، برخی از نیروهای نفوذی و دشمنان دین و ملت و مخالفان پیشرفت علمی و فناوری کشور، به بهانه ایجاد نشاط و شادی، دنبال تبدیل کردن دانشگاههای کشور به محلی برای برگزاری کنسرتهای موسیقی و رفتارهای دون شأن دانشجو و دانشگاهیاناند! این جزو غلطترین و مخربترین کارهاست. از دلسوزان علم و دانش و فناوری انتظار میرود که دربرابر چنین برنامههایی هرگز ساکت و آرام ننشینند و به هیچ وجه به دشمنان دین و دانش اجازه ندهند که دانشگاه را به چنین کارهای غلط و مخربی مشغول کنند.
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب چند سال قبل، چنین اقداماتی را در محیطهای دانشگاهی، به صراحت و با تأکید تمام تقبیح کردند و آن را از برنامههای دشمنان جامعه ایرانی و اسلامی و تمدن اسلامی دانستند و فرمودند:
«اینکه ما بیاییم دانشجوها را به خیال خودمان برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلطترین کارها است ... آنها را به گناه نباید کشاند، آنها را به سمت شکستن پردههای تقوا ... نباید کشاند؛ آنها را به سمت بهشت باید برد، نه به سمت دوزخ. این کارها در دانشگاهها اصلاً وجهی ندارد. ... امروز نبایست اجازه این کارها داده بشود... اینها همان چیزهایی است که دشمنان جامعهی ایرانی و جامعهی مسلمان و تمدّن اسلامی و دشمنان خصوص دانشجوی ایرانی، دنبال میکنند برای اینکه نگذارند از بین اینها شهریاریها درست بشوند، از بین اینها دکتر چمرانها درست بشوند؛ آنها با طهارت زندگی کردند، با تقوا زندگی کردند... اغلب پیشروان این کارها[پیشرفتهای کشور] جوانهای متدیّنند، جوانهای انقلابیاند؛ هم در قضیّهی هستهای اینجور است، هم در نانو اینجور است، هم در خیلی از رشتههای دیگر تحقیقی که امروز [وجود دارد]. اینها همه دست بچّههای مؤمن، بچّههای متدیّن، بچّههای انقلابی است؛ اینها هستند که این کارهای بزرگ را انجام دادند. ما بچّهها را از گرایش انقلابی و گرایش اسلامی و دینی و میل به معنویّت دور کنیم با این کارهای غلط؟ این غلطترین کارها است.» (۲۰ تیر ۱۳۹۴)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
نقد سخنان ملکیان درباره ریشه غربی عرفان اسلامی ج۳.mp3
زمان:
حجم:
28.13M
🎤احمدحسین شریفی
🔸موضوع: نقد سخنان استاد ملکیان درباره ریشه غربی فکر و فرهنگ اسلامی
🔻جلسه سوم: نقد ایده «یونانی بودن عرفان اسلامی!»
#روشنفکری
#شبهه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻اهداف نظم سیاسی اسلامپسند
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــ
رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت (۱۶ شهریور ۱۴۰۴)، ضمن اشاره به وظایف و مسؤولیتهای دولت در تأمین نیازهای مثل معیشت، امنیت، بهداشت، حفاظت از محیط زیست، فرهنگ و سبک زندگی، به اهداف نظم سیاسی اسلامپسند و اهداف انقلاب اسلامی و فلسفه شکلگیری جمهوری اسلامی هم به طور ویژه اشاره کرده و گفتند:
«نظام اسلامی اساساً برای تحقّق معارف و شرایع اسلامی تشکیل شد؛ هر کس حرف دیگری بزند، خلاف واقع گفته.»
بر این اساس، از همه حاکمان و مسؤولان در نظام اسلامی انتظار میرود وظیفه خود را در این خصوص هم به خوبی بشناسند، هم باور داشته باشند و بر اساس آن عمل کنند. هر مسؤولی در نظام اسلامی، در چارچوب مسؤولیت خود باید اقدامات لازم را در جهت نهادینهسازی معارف اسلامی در زیست فردی و اجتماعی و همچنین تحقق شرایع و حقوق و مقررات اسلامی در زندگی اجتماعی و روابط ملی و بین المللی، انجام دهند.
ضمناً، مهمترین وظیفه دستگاههای نظارتی در نظام اسلامی نیز همین مسأله است. یعنی کارویژه متفاوت نهادهای نظارتی در نظام اسلامی این است که آیا مدیران و سازمانها و دولتها در همین جهت حرکت میکنند یا خیر. اگر درجایی کوچکترین انحراف یا حتی بیتوجهی به این رسالت اصلی را مشاهده کنند، باید با سرعت و بدون هیچگونه تعلل و مماشاتی برخورد کنند.
#سیاست
#حکمرانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸در انتظار «گامهای بلند برای تقویت ایمان دینی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی ۷ مرداد ۱۴۰۴ «دین» و «دانش» را دو عنصر قوامبخش و دو عامل مهم پایداری و پیروزی جمهوری اسلامی در همه میادین رویارویی با مستکبرین معرفی کردند و ضمن اشاره به دشمنی استکبار جهانی با این دو عنصر، تأکید کردند که ملت و مسؤولان کشور قدمهایی بلند در راه تقویت ایمان دینی و گسترش و تعمیق علم و فناوری برخواهند داشت.
انتظاری که از نهادها و سازمانهای متصدی این دو موضوع مهم داریم این است که ضمن شناخت برنامههای دشمن برای تقابل با این دو عنصر، برنامهها و گامهای بلند خود را در راه تقویت و تعمیق و گسترش آنها ارائه دهند.
وزارتخانههای آموزش و پرورش، عتف، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر سازمانها و مؤسسات مربوطه موظفند برنامههای خود را در زمینه تقویت ایمان و باورهای دینی ارائه دهند. یکی از وظایف مهم دستگاههای نظارتی کشور نیز پیگیری چنین مطالبهای از مسؤولان ذیربط است.
به طور کلی میتوان گفت:
مهمترین برنامههای دشمنان در جهت تضعیف ایمان دینی عبارتند از
یک. «ایجاد شبهه و تشکیک در باورها و اعتقادات دینی»
دو. «ارائه و تبلیغ و ترویج سبک زندگی دینستیزانه یا غیردینی».
در برخی از افراد با تغییر باورها و اعتقادات آنها زمینههای ایجاد تغییر در رفتارشان را فراهم کرده و میکنند و در برخی دیگر از افراد با تغییر ذائقهها و امیال و گرایشها و رفتارها، زمینه تغییر باورها و اعتقادات را فراهم میکنند.
به نظر میرسد راه تقویت ایمان دینی هم تقویت این دو بعد است:
یک. تقویت بعد نظری، با تقویت باورها و معرفت دینی مردم؛
دو. تقویت بعد عملی، با ارائه و ترویج و تبلیغ سبک زندگی مؤمنانه.
میتوان گفت همه پیامبران الهی کار خود را با تقویت بنیانهای معرفتی و شناختی مردم شروع کردند و همواره به این مسأله اهتمامی ویژه داشتند. و در این زمینه سه کار را به صورت همزمان انجام میدادند:
یک. ارائه و تبیین منطقی و عقلانی باورهای درست و صحیح؛
دو. مبارزه با باورها و اعتقادات ناسالم و ناصحیح؛
سه. ارائه پاسخهای خردپسند و عقلانی به شبهات و شکپراکنیها علیه باورهای درست. هیچیک از آنان نسبت به رواج شبهات فکری و اعتقادی در جامعه بیتفاوت نبودند. بلکه با متانت و بردباری ویژهای تلاش میکردند با شبهات مواجهه داشته باشند. مطالعه مناظرهها و گفتگوهای اعتقادی نقل شده از برخی از پیامبران الهی و امامان معصوم علیهم السلام مؤید این واقعیت است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢«مجلس خبرگان» و اهداف کلیدی حکمرانی اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، شش هدف مهم و کلیدی حکمرانی اسلامی را اینگونه ترسیم کردند:
1.برقراری «عدالت»؛
2.حفظ و ارتقاء «کرامت انسان»؛
3.«آبادی زمین»؛
4.«پُربار کردن زمان»؛
5.شکلدهی به «زندگی توحیدی»
6.زمینهسازی برای «عروج آدمی به مرتبت قرب خدا».
🔻به باور این بنده، از مهمترین کارویژههای اجتماعی و علمی یکایک اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، تشریح و تبیین این اهداف و تبیین تمایزات نظام سیاسی اسلامی و قرآنی با نظامهای سیاسی رقیب به ویژه لیبرال دموکراسی در سطوح و لایههای مختلف اجتماعی است.
🔹البته پیشتر درباره بسیاری از این اهداف مطالب خوبی نوشته شده و تحقیقاتی در قالب کتاب و رساله انجام گرفته است. اما تا جایی که بنده میدانم،
اولاً، مطالعات تطبیقی و مقایسهای (به ویژه با نظام لیبرال دموکراسی) در این خصوص بسیار اندک و انگشتشمار بوده است؛
ثانیاً، ادبیات تولید شده در این زمینهها، بیشتر ادبیات داخلی و غالباً حوزهای بوده است و نه ادبیات جهانی (که الان مهمترین وظیفه، تشریح جهانی این مفاهیم و موضوعات از منظر حکمرانی اسلامی است)
ثالثاً، مطالعات انجام گرفته بیشتر جنبه تئوریک و نظری محض دارد، و کمتر نگاه کاربردی و سیاستی به این نوع مطالعات انجام گرفته است. به تعبیر دیگر، بیشتر کتابخانهای بوده است تا مدیریتی و سیاستگذارانه.
رابعاً، کارهای انجام شده در خصوص «عدالت» و «کرامت انسانی» و «سبک زندگی توحیدی» و امثال آن، بسیار کمشمارتر و حتی کممحتواتر از آن است که بتواند نیازها و تقاضاهای موجود در این خصوص را پاسخ دهد و قوت و قدرت نگاه اسلامی به این موضوعات را نسبت به نگاههای اومانیستی و لیبرالیستی نشان دهد؛
و خامساً، برخی از این اهداف، مثل «پر بار کردن زمان» برای نخستین بار است که از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به عنوان یکی از اهداف مهم حکمرانی اسلامی، برجستهسازی شده است. به همین دلیل، نیازمند مطالعات تئوریک و کاربردی جدیٰتر و ضروریتری است. انتظار میرود اندیشمندان و دغدغهمندان نظام مردمسالاری دینی، و در رأس آنان، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری که مخاطب اصلی این پیام بودهاند، در این زمینه تبیینگری بیشتری داشته باشند.
#مردمسالاری
#حکمرانی
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🟢«مجلس خبرگان» و اهداف کلیدی حکمرانی اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بازنشر نوشتهای که در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۳ بعد از سخنان مهم و کلیدی رهبر فرزانه انقلاب در جمع اعضای محترم مجلس خبرگان نوشتم.
مطمئن هستم بسیاری از اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، در عمل به این ایدههای رهبر فرزانه انقلاب، تلاشهای فراوانی کردهاند؛ اما ای کاش دبیرخانه مجلس خبرگان یا روابط عمومی این مجلس پرعظمت، در تبیین فعالیتهای علمی و تبلیغی و تبیینی اعضای محترم مجلس خبرگان فعالتر عمل کند و دست کم جامعه نخبگانی کشور را از فعالیتهای جمعی آنان در این زمینه آگاه کنند.
اعضای محترم مجلس خبرگان باید الگوی علمی و عملی تحقق و نهادینهسازی ارزشهای اسلامی در جامعه باشند. باید قویترین مدافعان ارزشهای اجتماعی و سیاسی اسلام باشند؛ باید دیدهبانهایی بصیر برای رصد و مقابله با فعالیتهای دشمنان خارجی و نفوذیهای داخلی علیه ارزشهای اسلامی و انقلابی باشند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹