هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️دانشگاه به مثابه کانون جذب نخبگان جهان اسلام
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸بر اساس برنامه هفتم پیشرفت، یکی از جدیترین تکالیف بخشهای علمی کشور این است که دانشگاههای جمهوری اسلامی به کانون جذب جوانان و نخبگان جهان اسلام تبدیل شوند. بر اساس تکالیف برنامه هفتم، تعداد دانشجویان بینالمللی شاغل به تحصیل در دانشگاههای ایران باید به ۳۲۰ هزار نفر برسند؛ در حالی که بر اساس گفته معاون دانشجویی وزیر علوم در حال حاضر ۳۵ هزار نفر است!
♦️علیرغم همه کمبودها و ضعفها، به برکت سرمایهگذاریهای سه سال اخیر بسیاری از دانشگاههای ما از نظر سختافزاری و امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در حد قابل قبولی هستند و از جهت امکانات سختافزاری، ظرفیتی بالاتر از جذب ۳۲۰ هزار نفر دانشجوی بینالمللی دارند. اما از جهت نرمافزاری و آمادگیهای فرهنگی و علمی و طرح و برنامه برای استفاده ضابطهمند و قانونمند و بهینه از این فرصت، نیازمند مدیریتی متمرکز و هوشمند و عالمانه هستند!
🔹دانشگاههای ما برای اینکه بتوانند به نحوی شایسته به عنوان کانونی برای جذب نخبگان جهان اسلام و مرکزی برای ترویج فکر اسلامی در جهان باشند، به یک تحول نرمافزاری بسیار جدی نیاز دارند. در حال حاضر، وضعیت برخی از دانشگاههای ما همچون مساجد آخرالزمان در توصیف امیرمؤمنان علیه السلام است که فرمودند: «مساجُدُهُم یومئذٍ عامِرهٌ من البنا، خرابٌ من الهُدی؛ مساجد آنان، از حیث ساختمان و ظاهر، آبادند؛ اما از حیث هدایتگری، ویران». هماکنون نیز وضعیت برخی از دانشگاهها چیزی شبیه مساجد است؛ از نظر ساختمان و ظاهر و امکانات رفاهی و ... «آباد» و «زیبا» و «وسیع»، اما از حیث نرمافزاری و نقشآفرینی در هدایت جامعه و ارائه الگویی از پیشرفت و عدالت در طراز انقلاب اسلامی، وضعیت رضایتبخشی ندارند! و تا این وضعیت اصلاح نشود، نمیتوان انتظار داشت که دانشگاههای ما به کانونی برای جذب نخبگان علمی جهان تبدیل شوند.
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️چرخه معیوب حکمرانی؛ شکاف زنجیره حکمرانی از «سندنویسی» تا «پیادهسازی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[یک] یکی از مهمترین نارساییهای نهادی در مدیریت اجرایی کشور ما مسأله انباشت طرحها، سندها، قوانین بالادستی، مصوبات و مقرراتی است که بعضاً هزاران ساعت برای طراحی و تدوین و تصویب آنها وقت صرف شده است. اما در همان مقام سند و مصوبه و قانون باقی ماندهاند. برای اثبات این مدعا میتوان دهها و بلکه صدها نمونه در سطح کلان مدیریتی کشور ذکر کرد.
[دو] به عنوان مثال، برنامه ششم توسعه، که محصول هزاران ساعت کار و تلاش و جلسات نخبگانی و ... امثال آن است، و علیالقاعده از برنامهها و مصوباتی است که هر دولتی موظف به اجرا و تحقق آن است و ناظر پرقدرت و صاحباختیاری مثل مجلس شورای اسلامی دارد، در مقام عمل حدود یک چهارم آن اجرایی میشود! و سه چهارم آن کانلم یکن باقی میماند و زمان مقرر آن پایان میپذیرد و موعد برنامه هفتم توسعه میرسد!
[سه] سند دانشگاه اسلامی با صدها و هزاران ساعت کار علمی و کارشناسی تدوین میشود و در بالاترین مرکز مدیریت علم کشور (شورای عالی انقلاب فرهنگی) مصوب میشود، و در همان روزهای نخست با تبلیغات فراوان و به عنوان سندی افتخارآمیز در نظام حکمرانی علم کشور معرفی میشود اما در مقام اجرا در دانشگاهها و مراکز علمی کشور، هیچ فرد یا نهادی پیگیر اجرای آن نمیشود! و فقط در همان مقام سند باقی میماند و مهلت و موعد آن پایان میپذیرد! نه کسی بابت بیاعتنایی به آن بازخواست میشود و نه کسی بابت دغدغه اجرایی شدن آن تشویق میشود و نه کسی پاسخگوی سرنوشت آن شناخته میشود و ...!
[چهار] این نشانه یک بیماری بزرگ در ساختار حکمرانی اجرایی در کشور ماست. شکافی عظیم میان مقام سندنویسی و برنامهنویسی و قانونگذاری از یک طرف و مقام تحقق و پیادهسازی و اجرای بیرونی اسناد و قوانین از طرف وجود دارد. به قول یکی از اساتید، مدیران ارشد ما دچار بیماری «ذات السند» شدهاند. جامعه نسبت به شنیدن نام سند و مصوبه حالت زدگی پیدا کرده است. جامعه تشنه «اراده معطوف به اجرا» و «عمل» است.
[پنج] زنجیره حکمرانی در کشور ما، یک زنجیره متصل نیست؛ حلقات مفقودهای دارد که فقدان آن حلقات موجب شده است بود و نبود بهترین تصمیمات و مصوبات و قوانین و اسناد یکسان باشد! به نظر میرسد مهمترین حلقه مفقوده، «نظام پیگیری» و «تضمین استمرار در پیگیری» است.
[شش] رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی چقدر زیبا در دیدار اخیرشان با برخی از مسؤولان کشور بر مسأله ضعف نهادی کشور در حلقه «پیگیری» انگشت گذاشتند و فرمودند:
«ما یک کمبود در کشور داریم که آن مهم است. ما کمبود قانون نداریم، کمبود مقرّرات نداریم، کمبود طرحهای خوب نداریم ــ بسیار طرحهای خوب آمده، رفته، گفته شده، تصویب شده ــ آنچه کمبود داریم «پیگیری» است؛ پیگیری. پیگیری کنید. ...خواهش من این است که دنبال کنید. جلسه خوب است، تصمیمگیری خوب است، شوق و ذوق و انگیزهی سران و مدیران بسیار خوب و چیز لازم و مبارکی است امّا کافی نیست. شما که مدیرید، شوق دارید، علاقه دارید، دستور هم میدهید به آن نفر دوّمتان، او هم احیاناً به نفر بعدی دستور میدهد، امّا همینطور در طول این فرایند، این دستور تدریجاً ضعیف میشود، ضعیف میشود، و گاهی به جایی میرسد که هیچ اتّفاقی نمیافتد.» (۲۶/ ۱/ ۱۴۰۴)
#مدیریت
#پیگیری
#نظارت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
4.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بدون شرح!
اما حقیقتا نمایانگر وضعیت خیلی از افراد است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻راه حفظ اقتدار و انسجام و پیروزی در کلام امیرمؤمنان علیه السلام
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#امیرمؤمنان علیه السلام در صحرای صفین در ضمن سخنرانی مهمی که برای لشکریان خود داشتند، مهمترین راه حفظ اقتدار و انسجام اجتماعی و همچنین مهمترین عامل حفظ عزت و شرافت ملت و تحقق عدالت و رفاه اجتماعی و پیروزی دربرابر دشمنان را «رعایت حقوق متقابل امام جامعه و ملت» دانستند و فرمودند: (نهج البلاغه، خ۲۱۶)
بزرگترین حقی که خدای متعال بر بندگانش واجب کرده است، حقوق متقابل امام و امت بر یکدیگر است. «فَجَعَلَهَا نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدِينِهِمْ؛ خدای متعال رعایت این حقوق را عامل پايدارى پيوند ملّت و رهبر، و عزّت دين قرار داد.»
و سپس نتایج اجتماعی، سیاسی، امنیتی، اخلاقی و اقتصادی رعایت و همچنین پیامدهای بزرگ عدم رعایت این حقوق را تشریح کردند.
🔻نتایج رعایت این حقوق:
سپس حضرت مولا نتایج و برکات «رعایت» حقوق متقابل میان امام و امت را تشریح میکنند:
یک. عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ؛ حق در ميان آنها قوى و نيرومند خواهد شد،
دو. وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ؛ مسيرهاى دين خالى از انحراف مىگردد؛
سه. وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ؛ نشانههاى عدالت استوار مىشود؛
چهار. وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلَالِهَا السُّنَنُ؛ و سنّتها در مجراى صحيح خويش به کار مى افتد؛
پنج. فَصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ؛ و به اين ترتيب زمان رو به صلاح مىرود؛
شش. وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ؛ و مردم به بقاى دولت اميدوار میشوند؛
هفت. وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ؛ و دشمنان مأيوس خواهند شد.
🔻پیامدهای عدم توجه به حقوق متقابل امام و امت:
و در ادامه پیامدها و مخاطرات اجتماعی، امنیتی، سیاسی و دینی عدم رعایت این حقوق را توصیف و تشریح میکنند و میفرمایند:
وَ إِذَا غَلَبَتِ الرَّعِيَّةُ وَالِيَهَا أَوْ أَجْحَفَ الْوَالِي بِرَعِيَّتِهِ؛ و اگر رعيت بر والى خويش بشورد و چيره گردد، يا والى نسبت به رعايا اجحاف کند (نظام جامعه به هم میريزد و)
یک. اخْتَلَفَتْ هُنَالِكَ الْكَلِمَةُ؛ در آن زمان اختلاف کلمه پيدا میشود؛
دو. وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ الْجَوْرِ؛ نشانههاى ظلم و ستم آشکار میگردد؛
سه. وَ كَثُرَ الْإِدْغَالُ فِی الدِّينِ؛ فريبکارى و بدعت در دين فزونى میيابد؛
چهار. وَ تُرِكَتْ مَحَاجُّ السُّنَنِ؛ و جادّههاى روشن سنّتها و آداب دينى متروک خواهد شد؛
پنج. فَعُمِلَ بِالْهَوَى؛ در نتيجه بر طبق هوا و هوس عمل مىشود؛
شش. وَ عُطِّلَتِ الْأَحْكَامُ؛ احکام الهى تعطيل میگردد؛
هفت. وَ كَثُرَتْ عِلَلُ النُّفُوسِ؛ و بيماریهاى اخلاقى فزونى مىيابد؛
هشت. فَلَا يُسْتَوْحَشُ لِعَظِيمِ حَقٍّ عُطِّلَ؛ در چنين حکومتى مردم از حقوق مهمى که تعطيل شده وحشت نمیکنند!
نه. وَ لَا لِعَظِيمِ بَاطِلٍ فُعِلَ؛ و در چنین حکومتی مردم از باطلهاى عظيمى که رواج يافته نمیهراسند!
ده. فَهُنَالِكَ تَذِلُّ الْأَبْرَارُ؛ در نتيجه نيکان، خوار و ذليل میشوند؛
یازده. وَ تَعِزُّ الْأَشْرَارُ؛ و اشرار عزيز میشوند؛
دوازده. وَ تَعْظُمُ تَبِعَاتُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ عِنْدَ الْعِبَادِ؛ و آنگاه است که عذابها و مجازاتهاى بزرگی از سوی خدای سبحان بر بندگان جاری میشود.
#حکمرانی
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
3.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴خاطرات شنیدنی آیتالله جوادی آملی از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
⭕️ تا وقتی فقط «ایرانی» بودیم، هرچه میگفتند، میگفتیم: «چشم»
⭕️وقتی «امام» و «دین» و «حسینیه» به میدان آمد، هرچه ما میگفتیم آنها گفتند «چشم!»
#امام_حسین
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
خواجه عبدالله انصاری:
«با خدای تعالی باید ساخت، همه بستانند و او بدهد. چون او دهد، کس نستاند. او را نگاه دار تا او تو را نگاه دارد. هر که از او بترسد همه را از او بترساند. هر که او را فرمان برد، همه کس او را فرمان برد.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸سفارشهای پیامبر اکرم(ص) به امیرمؤمنان(ع)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أُوصِيكَ يَا عَلِيُّ فِي نَفْسِكَ بِخِصَالٍ فَاحْفَظْهَا اللَّهُمَّ أَعِنْهُ؛ ای علی، من چند چیز را به تو سفارش مىکنم؛ آنها را به خاطر بسپار و به آنها اهمیت بده و حتماً مراعات نما؛ خدایا او را در عمل به اینها کمک کن:
الْأُولَى الصِّدْقُ فَلَا يَخْرُجُ مِنْ فِيكَ كَذِبٌ أَبَداً؛ راستگویی؛ هیچگاه دروغى از دهان تو خارج نشود!
وَ الثَّانِيَةُ الْوَرَعُ فَلَا تَجْتَرِئْ عَلَى خِيَانَةٍ أَبَداً؛ پرهیزگاری؛ هیچگاه درصدد خیانت برمیا!
وَ الثَّالِثَةُ الْخَوْفُ مِنَ اللَّهِ كَأَنَّكَ تَرَاهُ؛ خداترسی؛ آنچنان که گویى او را مىبینى!
وَ الرَّابِعَةُ الْبُكَاءُ لِلَّهِ يُبْنَى لَكَ بِكُلِّ دَمْعَةٍ بَيْتٌ فِي الْجَنَّةِ؛ از خشیت خداوند بسیار گریه کن؛ در مقابل هر قطره اشکى که بریزى خداوند هزار خانه در بهشت به تو عنایت مىفرماید؛
وَ الْخَامِسَةُ بَذْلُكَ مَالَكَ وَ دَمَكَ دُونَ دِينِكَ؛ مالت را و خونت را در راه دینت فدا کن.
وَ السَّادِسَةُ الْأَخْذُ بِسُنَّتِي فِي صَلَاتِي وَ صَوْمِي وَ صَدَقَتِي ...؛ در نماز و روزه و صدقه به سبک زندگی و سنت من عمل کن؛
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔷مدیریت فرهنگی پیامبرانه
✍️احمدحسین شریفی
مهمترین راهبردها و راهکنشهای پیامبر اکرم(ص) برای اصلاحگری اجتماعی و فرهنگی عبارتند از:
✔️اصلاح باورها و بینشها؛
✔️ آموزش ارزشها و ضوابط اسلامی به صورت مصداقی و عینی و کاربردی؛
✔️ ساختار سازی های مبتنی بر باورها و ارزشهای الهی؛
✔️برخورد جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض با فساد و ناهنجاری و قانونشکنی
✔️امیدآفرینی و برجستهسازی خوبیها.
#اخلاق
#فرهنگ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻دو نگرانی پیامبر اکرم(ص) نسبت به آینده امت اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دو نگرانی عمده پیامبر اکرم(ص) نسبت به آینده امت اسلامی عبارت بودند از:
یک. «وجود منافقان در جامعه اسلامی»
دو. «بیتدبیری حاکمان امت اسلامی».
✔️امیرمؤمنان علیه السلام در نامهای به محمدبن ابیبکر میگوید: پیامبر اکرم(ص) به من فرمود:
إِنِّي لَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِكاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَيَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِيمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِكُ فَيَقْمَعُهُ اللَّهُ بِشِرْكِهِ وَ لَكِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ كُلَّ مُنَافِقِ الْجَنَانِ عَالِمِ اللِّسَانِ يَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ يَفْعَلُ مَا تُنْكِرُون؛ (نهج، نامه ۲۷)
«من بر امتّم نه از مؤمن هراسانم و نه از مشرك ترسان؛ زیرا مرد با ايمان را خدا به خاطر ايمان وى باز مىدارد، و مشرك را به خاطر شرك او از پاى در مىآرد. ليكن من بر شما از مرد منافق و دوروي دانایی مىترسم كه چيزى را مىگويد كه شما آن را نيكو مىشماريد (در گفتار با شما همراه است) و كارى مىكند كه شما آن را ناپسند مىداريد. (اما در عملکرد، خلاف مصالح امت اسلام کار میکند)»
✔️پیامبر اکرم(ص) در حدیث دیگری فرمودند من از فقر اقتصادی امتم نگرانی ندارم؛ نگرانی من از بیتدبیری یا بدتدبیری آنهاست:
«مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي الْفَقْرَ وَ لَكِنْ أَخَافُ عَلَيْهِمْ سُوءَ التَّدْبِيرِ.»
🔻حال اگر در جایی یا زمانی این دو با هم ترکیب شوند، و منافقان زبانباز و مردمفریب متصدی تدبیر امور امت اسلامی شوند، طبیعتاً نگرانی پیامبر اکرم(ص) مضاعف میشود.
🔸پیکر امت اسلامی به شدت از خیانتها و جنایتهای این دو گروه زخمی است. در جاهایی بیرمق شده است. امت محمد(ص) در روزگار حاضر، به شدت متشتت و متفرق و تکهتکه شده است. از پیامبر اکرم(ص) میخواهیم که از خدای متعال بخواهد امت اسلام را از شرّ منافقان و بیتدبیران در هر رنگ و لباسی و در هر پست و مقامی و در هر جایگاه و منزلتی هستند، نجات دهد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
شریفی، نقدی بر سخنان ملکیان ج۱.mp3
زمان:
حجم:
25.02M
🔻نقدی بر سخنان جناب مصطفی ملکیان درباره جانفشانی در راه دین و نظام
🎤احمدحسین شریفی
🔸جلسه اول: طرح مدعا و نقد بیروندینی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▫️آیا دین خادم انسان است یا انسان خادم دین؟
▫️آیا انسان باید فدای دین بشود یا دین باید فدای انسان شود؟
▫️آیا این سخن که «حفظ نظام اوجب واجبات است»، سخنی جدید و نوعی بتتراشی در عرض توحید است؟!
▫️چرا امام حسین علیه السلام جان خود را فدا کرد؟ چرا حاضر نشد حتی بیعتی ظاهری و توریهای با یزید داشته باشد؟ مگر نه اینکه تقیه جزء احکام و ارزشهای اسلامی و شیعی است، چرا امام حسین حاضر نشد در بیعت با یزید به تقیه عمل کند؟
#شبهه
#روشنفکری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
شریفی، نقدی بر سخنان استاد ملکیان ج۲.mp3
زمان:
حجم:
35.32M
🔻نقدی بر سخنان جناب مصطفی ملکیان درباره جانفشانی در راه دین و نظام
🎤احمدحسین شریفی
🔸جلسه دوم: نقد درون دینی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▫️آیا دین خادم انسان است یا انسان خادم دین؟
▫️آیا انسان باید فدای دین بشود یا دین باید فدای انسان شود؟
▫️آیا این سخن که «حفظ نظام اوجب واجبات است»، سخنی جدید و نوعی بتتراشی در عرض توحید است؟!
▫️چرا امام حسین علیه السلام جان خود را فدا کرد؟ چرا حاضر نشد حتی بیعتی ظاهری و توریهای با یزید داشته باشد؟ مگر نه اینکه تقیه جزء احکام و ارزشهای اسلامی و شیعی است، چرا امام حسین حاضر نشد در بیعت با یزید به تقیه عمل کند؟
#شبهه
#روشنفکری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«ولایت» و «انسجام اجتماعی امت» در حدیثی از ثامنالحجج(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹یکی از مهمترین برکات اجتماعی و سیاسی ولایت و امامت، «نظم و انسجام مدنی ملت» و «اتحاد و همدلی اجتماعی مردم» است.
امام رضا علیه السلام در حدیثی مشهور و مهم، امامت را
«شیرازه دین»،
«مایه نظم و انسجام مسلمین»،
«تأمین کننده خیر و صلاح دنیوی اهل دین»
و «عزت و اقتدار مؤمنین»
میداند و میفرماید:
إِنَّ الْإِمَامَةَ زِمَامُ الدِّينِ وَ نِظَامُ الْمُسْلِمِينَ وَ صَلَاحُ الدُّنْيَا وَ عِزُّ الْمُؤْمِنِين.
🔻در حوادث ۱۵ ماه اخیر، دوست و دشمن نعمت و برکت وجودی ولایت فقیه و نائب المهدی در جمهوری اسلامی را با تمام وجود درک کردند. رئیس جمهوری خدوم، خستگیناپذیر، جهادی و بینظیر به همراه تعدادی دیگر از افراد عالیرتبه نظام در سانحهای هوایی به شهادت رسیدند، اما نه تنها خللی در کشور ایجاد نشد، بلکه این تهدید بالقوه به یک فرصت بینظیر تبدیل شد، این سوگ عمیق به حماسهای کمنظیر در بدرقه و تشییع پیکرهای پاک آنان تبدیل شد. بلافاصله برای انتخاب رئیس جمهور بعدی در کمال امنیت و آرامش و آزادی، انتخابات برگزار شد و رئیس جمهور چهاردهم نیز انتخاب شد و زمام امور را بر عهده گرفت و به اقرار خودشان اگر حمایت و درایت رهبری نبود ایشان نمیتوانست کار را ادامه دهد. هماکنون نیز قریب به یکسال است که کشور، در کنار مواجهه با ناترازیهای گوناگون سختافزاری و نرمافزاری، تحت شدیدترین عملیاتهای ترور و سپس جنگی تحمیلی با حمایت همه قدرتهای غربی قرار گرفته است، اما از همه این حوادث تهدید کننده با خلق فرصتهایی بینظیر، عزتمندانه و شرافتمندانه و پیروزمندانه بیرون آمده است.
اینها همگی دلایلی عملی و عینی برای اثبات نقش ولایت در حفظ عزت و اقتدار و امنیت و پیشرفت جامعه اسلامی است.
اینجاست که باید با همه وجود گفت:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام و نائبهم فی عصرنا، سیدنا القائد الامام الخامنئی دام ظله علی رؤوس المؤمنین.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹