eitaa logo
تبیین
2.6هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️با وسواس فکری و اعتقادی که باعث تزلزل اعتقادی و شکاکیت می شود، چه باید کرد؟ (بخش اول) 🔸«وسواس فکری» و «شکاکیت اعتقادی» یکی از بیماری های خطرناک روحی است که می تواند منجر به کفر و خروج انسان از دایره ایمان گردد. مهم‌ترین منشاء این بیماری «جهل»، «غفلت»، «انجام اعمال بد» و «تنهایی» می باشد؛ و مهم‌ترین راه های درمان آن عبارتند از: «تحصیل علم و یقین»، «مراقبت از ایمان و اعتقادات»، «حضور در اجتماعات مومنین»، «شرکت در مجالس اهل بیت (علیهم السلام) و مجالس ذکر و موعظه»، «رعایت آداب معاشرت» و «انتخاب درست دوست و همسر» و «همنشینی با علماء دین». 🔹 و مهم‌ترین چیزی است که یک شخص در طول حیات خویش بدست می آورد و بر مبنای همین باورهاست که و شکل می گیرد و شخص نسبت به چیزی که بدان اعتقادی ندارد هرگز عملی انجام نمی دهد و در مسیر آن حرکت نمی کند. لذا و ما مبنای حرکت ما در مسیر الهی خواهد بود و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. حال یکی از مسائلی که بعضا افراد دچار آن می شوند وسواس فکری و شک و شبهه در اعتقادات می باشد که با وسواس عملی و بدنی و مثلا کسانی که در امر طهارت و نجاست و ... وسواس دارند کاملا فرق می کند. 🔹توضیح بیشتر اینکه هر انسانی در طول زندگی بواسطه آموزه های دینی و تربیتی خود، به یک سری باورها، عقائد و یقینیات صحیح دست می یابد، مانند اعتقاد به وجود خدا و توحید، اعتقاد به معاد، بهشت و جهنم، فرشتگان، پیامبران الهی، اوصاف الهی، اعتقاد به پیامبر خاتم و قرآن و برتری و حقانیت دین اسلام و... اما آیا تضمینی وجود دارد تا شخصی که به این اعتقادات و یقینیات دست یافته تا آخر عمر نیز بتواند اینها را همراه داشته باشد یا نه؟ 🔹و آیا ممکن است که با وجود دشمن قسم خورده و سرسختی مانند ، انسان بتواند با خیالی آسوده بنشیند و نگران از دست دادن اعتقاداتش نباشد؟ اتفاقا شیطان با علم به اهمیت این موضوع، مستقیم باورها و یقینیات فرد را هدف قرار می دهد و سعی می کند ابتدا با القاء شک و شبهه پیرامون اعتقادات، پایه های اعتقادی ما را دچار تزلزل نماید تا اینکه رفته رفته بنیان اعتقادی ما فرو ریزد، و در نهایت شخص همه چیز را انکار کند و نسبت به پروردگار و حقایق عالم کفر ورزد. 🔹شک و شبهاتی مانند اینکه از کجا معلوم که خدایی هست، قیامتی هست، بهشت و دوزخی هست، چه کسی اینها را دیده، چه کسی رفته و برگشته، از کجا معلوم پیامبران راست می گویند، و خلاصه امثال این شبهات را القاء می کند تا رفته رفته فردی که یک زمانی خدا، بهشت و جهنم، پیامبران و معجزات و قرآن را باور داشته، نسبت به اینها دچار شک و تردید اساسی شده و در صورت عدم معالجه به موقع و قوی پس از مدتی بطور کل منکر همه اینها می شود و به یک انسان ملحد و بی دین مبدل می گردد. 🔹البته سوال و شک و شبهه اعتقادی در حد طبیعی برای سایر افراد بوجود می آید که بیشتر شبیه سوال و اشکال علمی می باشند و با مراجعه به کارشناسان دینی به راحتی قابل حل می باشند، اما آنچه محل بحث ما است شک و شبهاتی می باشند که مانند یک مرض و بصورت حاد و آسیب زا به روح و جان انسان می افتند و سایر اعتقادات و یقینیات و حتی برخی بدیهیات فرد را تحت الشعاع قرار می دهند و حتما باید به فکر راه چاره و علاج آن بود و گر نه می تواند عواقب بسیار بدی از جمله کفر و خروج انسان از دایره ایمان و ایجاد عدم تعادل روحی و روانی را برای فرد رقم زند. ... منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️«کلام نور» 🔸«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ ۚ إِنَّ اللهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ». 🔹«آیا به کسانی که از ترس مرگ از خانه های خود در حالی که هزاران نفر بودند، بیرون آمدند [با دیده عبرت] ننگریستی؟ پس خدا به آنان فرمود: بمیرید [و آنان بدون فاصله مردند،] سپس آنان را زنده کرد [تا بدانند رهایی از چنگ مرگ ممکن نیست]. خدا نسبت به مردم دارای فضل و احسان است، ولی بیشتر مردم سپاس نمی گزارند». 📕قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۲۴۳ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️با وسواس فکری و اعتقادی که باعث تزلزل اعتقادی و شکاکیت می شود، چه باید کرد؟ (بخش دوم) 🔸«وسواس فکری» و «شکاکیت اعتقادی» یکی از بیماری های خطرناک روحی است که می تواند منجر به کفر و خروج انسان از دایره ایمان گردد. مهم‌ترین منشاء این بیماری جهل، غفلت، انجام اعمال بد و تنهایی می باشد، و مهم‌ترین راه های درمان آن عبارتند از: تحصیل علم و یقین، مراقبت از ایمان و اعتقادات، حضور در اجتماعات مومنین، شرکت در مجالس اهل بیت (علیهم السلام) و مجالس ذکر و موعظه، رعایت آداب معاشرت و انتخاب درست دوست و همسر و همنشینی با علماء دین. 💠زمینه های ایجاد وسواس فکری و اعتقادی • ایجاد وسواس فکری و عقیدتی در افراد نشأت گرفته از عوامل و زمینه های متعددی می باشد که در ذیل به مهم‌ترین آنها اشاره می شود: 1⃣جهالت، غفلت، شک و تردید 🔹امام علی (ع) میفرماید: «إِنَّ لِلْجِسْمِ سِتَّةَ أَحْوَالٍ الصِّحَّةَ وَ الْمَرَضَ وَ الْمَوْتَ وَ الْحَیَاةَ وَ النَّوْمَ وَ الْیَقَظَةَ وَ کَذَلِکَ الرُّوحُ فَحَیَاتُهَا عِلْمُهَا وَ مَوْتُهَا جَهْلُهَا وَ مَرَضُهَا شَکُّهَا وَ صِحَّتُهَا یَقِینُهَا وَ نَوْمُهَا غَفْلَتُهَا وَ یَقَظَتُهَا حِفْظُهَا». (جسم آدمى شش حالت دارد: سلامت و مرض، مرگ و حیات، خواب و بیدارى. روح آدمى نیز داراى همین شش حالت است: حیات روح علم است و مرگش جهل، مرض روح شک و تردید است و سلامتش یقین، خواب روح غفلت و بیخبری است و بیداریش حفظ و مراقبت از آن است). 🔹دراین حدیث نورانی امام علی (ع) حالات شش گانه ای را که برای جسم انسان متصور است، با تفاوتهایی برای روح انسان نیز بر می شمرند. امام (ع) خواب روح را ، و بیماری و مرض روح را و تردید، و مرگ روح را و نادانی بیان میکند. حضرت شک و تردید درباره یقینیات و ایمان را، موجب بیماری و مرض روح انسان میداند. سپس در ادامه حدیث امام (ع) میفرماید: مرگ روح به جهل و نادانی است. 🔹یعنی کسی که نمیداند برای چه خلق شده و از کجا آمده و به کجا خواهد رفت، مرده ای بیش نیست، ولو اینکه به ظاهر در میان زندگان زندگی میکند. در منابع دینی ما درباره جهل و نادانی و مضرات آن مطالب بسیاری وجود دارد که ذکر آنها در این مختصر نمی‌گنجد. امام علی (ع) در ادامه حدیث نورانی فوق، غفلت و بی خبری را عامل به خواب رفتن روح انسان میداند و بیداری روح را حفظ و مراقبت از آن معرفی می‌نماید. هیچگاه یک روح هوشیار و بیدار دچار غفلت و بی خبری و اسیر شک و شبهه نمیگردد و همیشه سرزنده و سالم خواهد بود. 2⃣تنهایی و انزوا 🔹یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب وسواس فکری و شک و تردید در اعتقادات میگردد تنهایی و گوشه گیری است. بطور مثال رسول خدا (ص)، کسی را که تنها در خانه بخوابد لعن کرده و احتمال دیوانه شدن وی را داده‌اند. امام صادق (ع) نیز میفرماید: «مهم ترین و جدی ترین توجه شیطان به آدمی زمانی است که وی تنها باشد. پس هرگز شب، تنهایی نخواب و هیچگاه تنهایی مسافرت نکن». حضور و وسوسه های او در وقت تنهایی به مراتب بیشتر است. 🔹هنگام تنهایی، افکار شیطانی به قدری بر انسان هجوم می آورد و روح آدمی چنان جولانگاه اندیشه های پست و پریشان میگردد که میتوان گفت چنین آدمی نه مسخر و اسیر شیطان، بلکه خود شیطان میشود. از این رو در بشدت از انزوا و عزلت گزیدن نهی شده و بالعکس به حضور در مجالس و جماعات مومنین تاکید شده تا جایی که پیامبر اکرم(ص) مى‌فرماید: «مَنْ فارَقَ الجماعةَ ماتَ میتَةَ الْجاهِلیَّةِ». (هرکه از جماعت جدا شود به راه و رسم جاهلیّت بمیرد) و نیز میفرماید: «از غار نشینى بپرهیزید، و با عامّه مردم و جماعت باشید و در مساجد حاضر شوید». 3⃣همنشین بد 🔹عامل دیگری که میتواند زمینه ساز وسواس و انحرافات فکری و عقیدتی گردد داشتن همنشینان سوء و بد می باشد که باعث انواع انحرافات جبران ناپذیر در فرد میگردند. به همین دلیل در معارف دینی ما نسبت به شرایط انتخاب بسیار تاکید شده است. حدیثى از امام على(ع) گواه بر این مطلب است که میفرماید: «اگر حال کسى بر شما مشتبه شد و نمى‌توانید بفهمید که خوب است یا بد، به دوستان و همنشینانش نگاه کنید، چرا که انسان دین دوستانش را دارد». این روایت نشان میدهد که دین و ایمان انسان بستگى به دوست او دارد. 4⃣اعمال سوء 🔹عامل دیگر انجام است که در نهایت باعث تکذیب آیات الهی و به استهزاء گرفتن آنها میشود. در این باره خداوند در آیه ۱۰ سوره روم میفرماید: «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساؤُا السُّواى‌ أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ». (سپس سرانجام کسانى که اعمال بد مرتکب شدند به جایى رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند). ... منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️حفظ اسلام و اصول انقلاب 🔹امروز حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد شروع شده است؛ و من دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان کوله بار را بر دوش گرفته‌اند و عزم در راه خدا و اعتلای را نموده‌اند می‌بوسم؛ 🔹و سلام و درودهای خالصانه خود را به همه غنچه‌ های آزادی و کمال نثار می‌کنم، و به ملت عزیز و دلاور ایران هم عرض می‌کنم: خداوند آثار و برکات معنویت شما را به صادر نموده است، و قلب‌ها و چشمان پرفروغ شما کانون حمایت از محرومان شده است، و شراره کینه انقلابی‌تان چپ و راست را به وحشت انداخته است. 🔹البته همه می‌دانیم که کشور ما در حال جنگ و انقلاب، سختی‌ها و مشکلاتی را تحمل کرده و کسی مدعی آن نیست که طبقات محروم و ضعیف و کم درآمد و خصوصاً اقشار کارمند و اداری، در تنگنای مسائل اقتصادی نیستند؛ ولی آن چیزی که همه مردم ما فراتر از آن را فکر می‌کنند مسئله و است. 🔹 ثابت کرده‌اند که تحمل گرسنگی و تشنگی را دارند، ولی تحمل‌ شکست و ضربه به اصول آن را هرگز نخواهند داشت. همیشه در مقابل شدیدترین حملات تمامی جهان کفر علیه اصول انقلاب خویش کرده است که در اینجا مجال ذکر همه آنها نیست. 📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۵ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️با وسواس فکری و اعتقادی که باعث تزلزل اعتقادی و شکاکیت می شود، چه باید کرد؟ (بخش سوم) 🔸«وسواس فکری» و «شکاکیت اعتقادی» یکی از بیماری های خطرناک روحی است که می تواند منجر به کفر و خروج انسان از دایره ایمان گردد. مهم‌ترین منشاء این بیماری جهل، غفلت، انجام اعمال بد و تنهایی می باشد، و مهم‌ترین راههای درمان آن عبارتند از: تحصیل علم و یقین، مراقبت از ایمان و اعتقادات، حضور در اجتماعات مومنین، شرکت در مجالس اهل بیت (علیهم السلام) و مجالس ذکر و موعظه، رعایت آداب معاشرت و انتخاب درست دوست و همسر و همنشینی با علماء دین. 💠راه های پیشگیری و درمان • در این قسمت به برخی از راه های پیشگیری و درمان وسواس و انحرافات فکری و اعتقادی، که در منابع دینی ما مورد تاکید واقع شده اند به اختصار اشاره می کنیم: 1⃣کسب علم و یقین و مراقبت 🔹در حدیث امام علی (علیه السلام) که در خصوص حالات شش گانه جسم و روح در بخش قبلی این نوشتار ذکر گردید، در واقع هم راه پیشگیری و هم راه درمان وسواس و انحرافات فکری و اعتقادی و روحی یکجا بیان شده است، و آن چیزی نیست جز مراقبت و محافظت روح در مقابل ، و ، سه عاملی که باعث خواب و مریضی و در نهایت مرگ روح می شوند. از حدیث مذکور اینگونه بدست می آید که باید را با کسب و دانش، و تردید را با ، و را با و محافظت درمان نمود؛ یعنی با داشتن «علم» و «یقین» و «مراقبه» می توان سلامت روح و فکر را تضمین نمود. 2⃣رعایت شرایط اختلاط و معاشرت با دیگران 🔹بر کسی پوشیده نیست که دینی اجتماعی است و در زمینه اختلاط و معاشرت افراد با یکدیگر مطالب و دستورات متنوعی دارد. اینکه ما چگونه در تعامل اعتقادی و فکری داشته باشیم و تا چه حد مجاز هستیم عقاید و افکار خود را برای دیگران بازگو نماییم و عقاید خود را نزد چه کسانی فاش کنیم، و از چه کسانی بپوشانیم، مسائل مهمی هستند که در دین ما به آنها اشاره شده است. 🔹طبق برخی روایات ما می بایست از لحاظ جسمی و با اخلاق نیکو در میان مردم رفت و آمد داشته باشیم، اما در عین حال اعتقادات قلبی و افکار و یقینیات خویش را دور از آنها نگهداریم، چرا که در روایات داریم که درجات ایمان افراد متفاوت می باشد و همین اختلاف درجات می تواند منشاء سوءتفاهمات و زمینه ساز شک و وسواس فکری و اعتقادی و حتی درگیری گردد. امام علی (علیه السلام) در این زمینه می فرماید: «خالِطوا النّاسَ بألسِنَتِکُم و أجسادِکُم، و زایِلوهُم بِقُلوبِکُم و أعمالِکُم». (با مردم با زبانها و پیکرهاى خود معاشرت کنید و با دلها و کردارهایتان از آنان دورى گزینید). 3⃣رعایت شرایط انتخاب دوست و همسر 🔹 در خصوص انتخاب و و دستورات بسیار جدی دارد؛ چرا که تاثیر اخلاق و اعتقاد و افکار همنشین انسان تاثیر مسقیم بر فرد دارد. لذا اگر همسر و دوست انسان از لحاظ فکری و اعقادی منحرف باشند، رفته رفته انسان را به می کشانند. از همین روست که در دین اسلام تاکید شده با کسی شوید که شما را به یاد خدا آورد، و یا در باب شرایط انتخاب در اسلام، داشن ایمان و پاکدامنی و صداقت و خانواده اصیل و مومن از شرایط ضروری ازدواج شمرده شده اند. ... منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️«کلام نور» 🔸«وَ قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ». 🔹«و در راه خدا پیکار کنید و بدانید که یقیناً خدا شنوا و داناست». 📕قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۲۴۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️با وسواس فکری و اعتقادی که باعث تزلزل اعتقادی و شکاکیت می شود، چه باید کرد؟ (بخش چهارم و پایانی) 🔸«وسواس فکری» و «شکاکیت اعتقادی» یکی از بیماری های خطرناک روحی است که می تواند منجر به کفر و خروج انسان از دایره ایمان گردد. مهم‌ترین منشاء این بیماری جهل، غفلت، انجام اعمال بد و تنهایی می باشد، و مهم‌ترین راه های درمان آن عبارتند از: تحصیل علم و یقین، مراقبت از ایمان و اعتقادات، حضور در اجتماعات مومنین، شرکت در مجالس اهل بیت (علیهم السلام) و مجالس ذکر و موعظه، رعایت آداب معاشرت و انتخاب درست دوست و همسر و همنشینی با علماء دین. 4⃣طلب علم و همنشینی با علماء دین 🔹 مانند آب گوارایی است که باعث زندگی و طراوت و حیات روح می گردد؛ «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ‌ءٍ حَی‌». در میان بزرگان ما این سخن مشهور است که: «رَحِمَ اللهُ امرِئً عَلِمَ مِن أَینَ وَ فی أَینَ وَ اِلی أَینَ». (خدا رحمت کسی را که بداند از کجا آمده، در کجا آمده و به کجا می رود). البته راه حصول تنها حوزه و دانشگاه نیست، بلکه «اَلعِلمُ نورٌ یَقذِفُهُ اللهُ فی قلبِ مَن یَّشاء». (حقیقت نوری است که خداوند در قلب هر که بخواهد قرار خواهد داد). 🔹ای بسا افرادی که سال ها در حوزه و دانشگاه مشغول تحصیل هستند، ولی هنوز نور در قلب آنها نتابیده و در و غرور و تکبر خویش اسیر می باشند. درباره اهمیت مقام و همنشینی با آنها همین بس که در منابع دینی ما نگاه به چهره عالم عبادت به حساب آمده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرماید: « النَّظَرُ فِی وُجُوهِ الْعُلَمَاءِ عِبَادَةٌ». 5⃣اهمیت و ارزش تفکر و تدبر 🔹ما در خصوص اهمیت و فوائد و تدبر آیات و روایات زیادی داریم، تا جایی که در منابع دینی ما ارزش لحظه ای بالاتر از یک سال عبادت ذکر شده است؛ چرا که تفکر زمینه ساز ورود انسان به وادی نورانی و و کسب است. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «َتَفَکُّرُ سَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ». 6⃣پندپذیری و شرکت در مجالس ذکر و موعظه. 7⃣حضور و شرکت در مجالس و اجتماعات مومنین و دوری از تنهایی و انزوا. 8⃣دعا و استغاثه به درگاه الهی جهت حفظ ایمان و اعتقادات حقه. 💠اینها راهکارهایی است که هم می توان وسواس فکری و اعتقادی و مشکلات روحی را با آنها مداوا نمود، و هم تضمینی است که می توان بوسیله آنها تا آخر عمر یقینیات و اعتقادات خود را صحیح و سالم به همراه داشت و از دستبرد شیطان انس و جن و هوای نفس محافظت نمود. منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️امام على (عليه السلام): 🔸«عَلَيكُم بِتَقوَى اللهِ وَ طاعَةِ مَن أطاعَ اللهَ مِن أهلِ بَيتِ نَبِيِّكُم، الَّذينَ هُم أولى بِطاعَتِكُم فيما أطاعُوا اللهَ فيهِ مِنَ المُنتَحِلينَ المُدَّعينَ المُقابِلينَ إلَينا، يَتَفَضَّلونَ بِفَضلِنا وَ يُجاحِدونّا أمرَنا، وَ يُنازِعونّا حَقَّنا وَ يُدافِعونّا عَنهُ، فَقَد ذاقوا وَ بالَ مَا اجتَرَحوا، فَسَوفَ يَلقَون غَيًّا». 🔹«بر شما باد به تقواى الهى و فرمانبرى از كسى كه از خدا فرمان می برد، يعنى اهل بيت پيامبرتان، همانان كه به دليل اطاعتشان از خدا سزاوارترند كه فرمانشان بريد، تا از كسانى كه به دروغ خود را به حقّ منتسب مى كنند و دم از آن می‌زنند و رو در روى ما ايستاده اند؛ فضايل ما را به خود می بندند و همانها را در حقّ ما انكار مى كنند، بر سر غصب حقّ ما، با ما مى ستيزند و ما را از آن كنار مى زنند؛ البته اينان كيفر آن چه را مرتكب شدند چشيدند و به زودى [در آخرت] به كيفر اين تبهكارى خود خواهند رسيد». 📕الإرشاد، ۳۵۹/۱ @tabyinchannel