خرید از مغازه محل
☘ میگفتند بین #قدیمیها مذموم و زشت بود که کسی خرید مایحتاج خانه را از بازار بزرگ شهر انجام دهد. میگفتند: آنچه در #محله است را از مغازههای محله خرید کنید ولو مختصری از قیمت بازار گرانتر باشد. این کاسب به امیدی اینجا کسبوکار راه انداخته.
☘ برخی قدیمیها معتقد بودند اگر کاسب خرد تقویت شود، #وجوهات شرعی نیز تقویت میشود. اما وقتی کاسب خرد تضعیف شد، معمولا از ناحیه تجار بزرگ توجه به #خمس و وجوهات کمتر است و در نتیجه #حوزه تضعیف میشود.
🔻🔻🔻
پینوشت:
۱. کاسب محله، معتمد محل هم بود. عنصر دستگیری از ضعفای محله و فروش دفتری بود. ارتباط اجتماعی و هویت محله ای با عنصر اقتصادی ارتباط تنگاتنگ داشت. تقویت کاسب محله، تقویت محله بود.
۲. رسوخ فرهنگ دینی در لایه تصمیمات خرد افراد جریان داشت و تربیت دینی، انسانها را نکتهسنج کرده بود.
۳. قدیمیها برای باورها و معتقدات خود ارزش قائل بودند و برای آن هزینه میکردند. همانطور که قبلا نوشتم مقید بودند از #کاسب_مؤمن خرید کنند نه هر کاسبی.
۴. به پویایی و استواری حوزههای علمیه اعتنا داشتند و سعی میکردند زیرساخت اجتماعی و اقتصادی تقویت آن را فراهم کنند.
#بامرام
#قدیمیها
🆔 @taalighat
☘ بهبهانهای با کتاب ارزشمند "فتح الأبواب" اثر عارفِ عالمِ فقیهِ کمنظیر "جناب #سید_بن_طاووس رحمة الله علیه" مواجه شدم.
خطبه کتاب بسیار چشمنواز بود. گمان من این است که جناب سید در این خطبه در حال توصیف مناسبات خود و خدای متعال است و چقدر چنین روح بزرگ و قوی و شیدایی رشک برانگیز است. ما گرفتار چه هستیم و چه میکنیم و این اوتاد و ابدال و اولیا الهی کجا؟ رزقناالله تعالی...
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
رب سهل
يقول علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن محمد الطاوس أحمد الله جل جلاله الذي عطف على أوليائه و خاصته و لطف لهم بما أراهم من أسرار ملكوته و مملكته و كشف الحجب بينهم و بين عظمة ربوبيته فأشرقت على سرائر قلوبهم شموس إقباله و تحققت بصائرهم بما شاء من مقدس جلاله فعصمهم بتلك الهيبة أن يقع في حضرته الاشتغال عنه منهم و اشتغلوا بمراقبته جل جلاله عنهم و اقتدى بهم قوم من أهل الأحلام و الأفهام في شرف ذلك المقام فلم تبق لهم إرادة تعارض مولاهم و هو يراهم في إرادته و لا كراهية تخالف مقدس كراهته و صارت كل الإرادات غير إرادته عندهم مدحوضة و جميع الاختيارات غير اختياراته مرفوضة و سائر المشورات غير مشوراته منقوضة و جميع الإشارات غير إشاراته مبغوضة
فهم في سفر اليقين إليه سائرون و على بساط الأنس و القدس بين يديه متعاشرون و لما أراد منهم النظر إليه من أنوار جوده و ثمار وعوده ناظرون و صارت إرادتهم و كراهاتهم و حركاتهم و سكناتهم صادرة عن تدبير مولاهم الذي هم بين يديه حاضرون و إليه صائرون فاستراحوا و سلموا من مواقف الحساب و قال لسان حالهم لمالك آمالهم في يوم المآب التدبير في الدنيا لنا كان بك و منك فصدقهم سبحانه في مقالهم و لسان حالهم بغير ارتياب و قال ببيان المقال أو لسان الحال لقد كنتم في الدنيا متدبرين بمشورتي في جميع الأسباب فسيروا على مراكب السعد و الإقبال إلى ما أعددت لخاصتي من تمام دوام الثواب و بقي الذين قدموا رأيهم على رأيه و تدبيرهم على تدبيره أيام كانوا في دار الفناء و الذهاب موقوفين في ذل العتاب أو العقاب.
#سید_بن_طاووس
#عرفان
🆔 @taalighat
🔖 رسائل حجابيه
(نگاهی به تولیدات علمی حوزههای علمیه در برابر موج حجابزدایی نیمه اول قرن اخیر)
پیشینه بحث از #مسئله_حجاب و تلاش برای #مبارزه_با_حجاب در جغرافیای جهان اسلام به بیش از یک قرن پیش و قبل از زمان رضاخان میرسد. غرب بهخوبی دریافته بود که #حجاب یک #عنصر_تمدنی است و عبور از این سنگر و دژ محکم اجتماعی پایهها و زیرساختهای اجتماعی جهان اسلام را متأثر خواهد کرد. پس برخلاف تصور رایج، مسئله حجابستیزی امری جدید و نو نیست.
در آن زمان، در برابر تبليغات بىحجابى، علماى دين، دست به تأليف مقالات و رسالهها و كتابهاى متعدد در ايران و عراق زدند. عالمان دريافته بودند باید برای پاسداری از سنگر حجاب بر روی مسئله #تبیین متمرکز شوند و با این زیرساخت بنیادین در اندیشه جامعه، باورها را چنان مستحکم کنند که جامعه بهصورت طبیعی از این عنصر اساسی حراست کند.
در اين دوره و در واقع، قريب شصت سال (از سال 1290 ش، سال تأليف رسالۀ فخر الاسلام تا سال 1347 ش، سال تأليف مسألۀ حجاب استاد مطهرى) علما در برخورد با بدعت #كشف_حجاب آثار فراوانى را تأليف كردند كه بيشتر آنها به چاپ رسيده، گرچه كتابهاى چاپ نشده هم وجود دارد.
اين حجم گستردۀ از اطلاعات دربارۀ حجاب كه از زواياى مختلف فقهى و اجتماعى بدان پرداخته شده است، به عنوان بخشى از ميراث اسلامى، مىبايد مورد بازشناسى قرار گيرد. اين بازشناسى، افزون بر آنكه مىتواند به شناخت جريانات فكرى آن دورۀ تاريخى كمك كند، زمينۀ مناسبى را هم براى تحقيقات بعدى در اينباره، فراهم خواهد كرد.
رسول جعفریان بخشهایی از این رسائل را در دو مجلد تحت عنوان "رسائل حجابیه" گردآوری کرده است که در ادامه فهرست این رسائل تقدیم میشود. نگاهی به تنوع موضوعات و زوایایی که از آن منظر به مسئله حجاب پرداخته شده از یکسو و نشاط و پویایی و غیرت دینی و قوت علمی #حوزههای_علمیه در برابر حوادث اجتماعی از سوی دیگر موارد مهمی است که در خور توجه است.
🔻🔻🔻
🔖 فهرست اجمالى کتاب "رسائل حجابيه"
مقدمۀ بارۀ بدعت كشف حجاب در ايران/ رسول جعفريان 21
1- رسالۀ وجوب حجاب/ محمد صادق ارومى فخر الاسلام 59
2- سدول الجلباب فى وجوب الحجاب/ آيت الله بلادى بوشهرى 81
3- رسالۀ شريفۀ لزوم حجاب/ چند نفر از مسلمين مشروطهخواه 107
4- رسالۀ ردّ كشف حجاب/ سيد اسد الله خرقانى 131
5- فلسفۀ حجاب/ ابو عبد الله زنجانى 163
6- صواب الخطاب فى اتقان الحجاب/ مير محمد هاشم مرندى خويى 179
7- حجاب پردۀ دوشيزگان/ محمد حسن حائرى مازندرانى 201
8- لب اللباب فى فلسفة الحجاب/ على اكبر رضوى برقعى قمى 221
9- جوابيۀ مقالۀ ضالّۀ طالبين رفع حجاب/ زينب بيگم شيرازى 229
هفت رساله در دفاع از حجاب در نشريۀ الاسلام 255
10- 1. دفاع از حجاب/ محسن فقيه شيرازى 255
11- 2. نقد مقالۀ حبل المتين/ محسن فقيه شيرازى 265
12- 3. پاسخ پرسشهاى چهاردهگانۀ حبل المتين/ محسن فقيه شيرازى 277
13- 4. حدود تربيت بنات/ محمد كاظم آل بحر العلوم 285
14- 5. انتقاد از مقالۀ اصفهانى/ محمد كاظم آل بحر العلوم 285
15- 6. حجابيۀ ديگر در پاسخ به مقالۀ حبل المتين 295
16- 7. رسالۀ حجابيه در نقد مقالۀ حبل المتين 313
17- مكالمۀ خسرو و پرويز/ شيخ هادى طارمى منجيلى 321
18- وسيلة العفايف يا طومار عفّت/ شيخ يوسف گيلانى 345
19- وجوب ستر و حجاب/ محمد كاظم نجل محمد سعيد 403
20- محاكمه در موضوع حجاب/ سيد ابو الحسن طالقانى طهرانى 413
21- ضيائيه در موضوع حجاب/ آقا موسى كاظمينى طبرسى (ضيائى) 419
رسائل حجابيه، ج1، ص: 6
22- سرادق دوشيزگان و سعادت ايرانيان/ سيد محمد على مباركهاى 441
23- ترجمۀ فلسفة الحجاب فى وجوب النقاب/ غلامحسين اصفهانى 465
24- مدينة الاسلام روح التمدن/ شيخ احمد شاهرودى 537
25- تأكيد حجاب نسوان به حكم آيات قرآن/ محمد على مدرس طهرانى 593
26- رسالۀ حجابيّه/ فياض الدين زنجانى 601
27- رساله در اثبات وجوب حجاب/ شيخ عباسعلى اسلامى 617
28- حجاب و پردهدارى/ ابو الفضل حاذقى- محمد جواد لارى 639
29- حقيقت حجاب در اسلام/ شيخ محمد خالصىزاده 695
30- احسن الحكايات فى حجاب السافرات/ شيخ ابو الفضل خراسانى 757
31- مناظرۀ دهقان پير و جوان دانشجو/ سيد جلال كاشانى 1011
32- حجاب در اسلام/ شيخ محمود حلبى 1089
33- مسألۀ حجاب/ استاد شهيد مرتضى مطهرى 1111
رسالۀ مدنيّه/ عبد الرحيم مشير الاطباء 1247
پوشيدن روى يا نپوشيدن روى/ مجتبى مينوى 1259
دربارۀ هفدهم دى/ على دشتى 1273
حجاب و ضد حجاب در شعر فارسى معاصر/ رسول جعفريان 1279
كتابشناسى حجاب/ رسول جعفريان 1337
📚 منبع: جعفريان، رسول، رسائل حجابيه، دو جلد، دليل ما، قم - ايران، دوم، 1428 ه ق
#رسائل_حجابیه
#مسئله_حجاب
#حوزه_علمیه
#جهاد_تبیین
🆔 @taalighat
📝 لینک یادداشتهایی باعنوان:
"آسیبشناسی مرجعیت های نوظهور فکری-تحلیلی در جبهه انقلاب"
🔹اول: اهمیت فکر و استاد فکر
https://eitaa.com/taalighat/2023
🔹دوم:مبارزه با مقوله بزرگتری
https://eitaa.com/taalighat/2025
🔹سوم:پدیده بلاگر-تحلیلگر
https://eitaa.com/taalighat/2026
🔹چهارم:مرجعیت های جدید و فقر هویت
https://eitaa.com/taalighat/2029
🔹 پنجم: تحلیل و خضوع قلب [انقلاب، هیئت، مناجات]
https://eitaa.com/taalighat/1986
🔹ششم: حرمت قلم و امکان سخن
https://eitaa.com/taalighat/2039
🔹هفتم: مطالعه گریزی و تحلیل پذیری
https://eitaa.com/taalighat/2040
🔻 دو يادداشت مرتبط:
🔹 لزوم بازنگری در مرجعیت های جدید جبهه انقلاب
https://eitaa.com/taalighat/1620
🔹 شبیخون به ذهن و ذائقه مردم ایران
https://eitaa.com/taalighat/1982
#آسیبشناسی
#مرجعیت_فکری
#جبهه_انقلاب
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 لینک یادداشتهایی باعنوان: "آسیبشناسی مرجعیت های نوظهور فکری-تحلیلی در جبهه انقلاب" 🔹اول: اهمیت
بنا داشتم این موضوع را از زوایای دیگری نیز بررسی کنیم، اما ادامه مسئله بماند برای فرصتی دیگر. تشکر از رفقایی که در تکمیل محتوا، بازخوردها و متنهای ارزشمندی مرحمت کردند.
❤️ حضرت عشق مبارک قدمت ❤️
همسايه سایهات بهسرم مستدام باد
لطفت همیشه درد مرا التیام داد
خوشبخت قوم و طایفه ما مردم قمیم
جاروکشان خواهر خورشید هشتمیم
اعجاز این ضریح که همواره بیحد است
چیزی شبیه پنجره فولاد مشهد است
ما در کنار دختر موسی نشستهایم
عمری است محو او به تماشا نشستهایم
اینجا کویر داغ و نمکزار شور نیست
ما روبروی پهنهی دریا نشستهایم
قم سالهاست با نفسش زنده مانده است
باور کنید پیش مسیحا نشسته ایم
از ما به جز بدی که ندیدی ببخشمان
از دست ما چه ها که کشیدی ببخشمان
من هم دلیل حسرت افلاک می شوم
روزی که زیر پای شما خاک می شوم …
📌سیدحمید برقعی
🆔 @taalighat
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه توفیقاتمان را زیاد کنیم؟
✅️ «راهکار استاد برای موفقیت»
#راهکار
#حضرت_معصومه (سلام الله علیها)
#معارف_اخلاقی
💠 @mesbahyazdi_ir
تعلیقات
❤️ حضرت عشق مبارک قدمت ❤️ همسايه سایهات بهسرم مستدام باد لطفت همیشه درد مرا التیام داد خوشبخت قو
برخی شعرها بخشی از خاطرات جمعی اند. این شعر برقعی [که طولانی هم هست] برای ما یک لذت قدیمی است. برقعی تازه این شعر را سروده بود و آن ایام خیلی گل کرد. بیت بیت ش را بچهها چشیده بودند، شعر نبود، حرف دل بود.
یادم آمد برادر عزیزمان شهید #حاج_مهدی_مطلبی خیلی این شعر را دوست داشت. برخی شبها که باهم به حرم مشرف میشدیم حاجی میگفت حسین این شعر رو بخون. باهم میخواندیم و اشک میریختیم. این شعر زبان مناجات با بیبی شده بود برای مان.
#خاطره
#حاج_مهدی_مطلبی
🆔 @taalighat
#نکته
اگر بپرسند چرا کارهای ما در حوزههای مختلف از جمله در حوزه #فرهنگ به نتیجه نمیرسد، میگویم: هیچ مشکل اساسی و لاینحلی، هیچ بنبستی در حوزه منابع و امکانات و لجستیک نیست؛
مشکل عمده و اصلی عبارت است از:
فقر #ایده و #اراده
"ایده و اراده" و #انسان عازم و جازم و کاربلد باشد، کار سامان مییابد. در کشور امکانات هست. اگر هم نباشد، باوجود یک عزم الهی، قطعا من حیث لایحتسب تأمین میشود. هرجا اراده و ایده بود، بنبست ها شکسته شده.
#ایده
#اراده
#انسان_عازم
#بنبست_نداریم
🆔 @taalighat
☘ با تبریک روز بزرگداشت مقام استاد، یادداشتهایی درباره برخی اساتید معظم و ظرفیتشناسی ایشان را تقدیم میکنم:
🔻به بهانه روز معلم: شیوه ای برای تجلیل راهبردی مقام استاد
https://eitaa.com/taalighat/1413
🔻 نگاهی به ابعاد حیات و مکتب عرفانی آیتالله ناصری دولت آبادی
https://eitaa.com/taalighat/647
🔻 فرصت حضور آیتالله تحریری در تهران
https://eitaa.com/taalighat/1414
🔻 نگاهی به ویژگیهای استاد خسروپناه
https://eitaa.com/taalighat/849
https://eitaa.com/taalighat/1415
🔻 استاد فلاح شیروانی، فیلسوف انقلاب
https://eitaa.com/taalighat/260
https://eitaa.com/taalighat/262
🔻استاد میرباقری، جایگاه و کارکردها
https://eitaa.com/taalighat/1652
🔻 ایثار راهبردی "تجليل از اقدام مهمی که دیده نشد"
تجلیل از استاد پارسانیا
https://eitaa.com/taalighat/1796
🔻تجلیل از یک اقدام مهم در راستای معرفی اندیشه فقهی رهبر معظم انقلاب(تجليل از استاد محمدی قائینی)
https://eitaa.com/taalighat/1697
🔻 بهبهانه آغاز درس اخلاق استاد رشاد
https://eitaa.com/taalighat/1801
🆔 @taalighat
روز معلم بر استاد سیدعلی خامنهای مبارک (معلم ایران نو و نسل جدید)
بسیاری آقا را بیشتر رهبر سیاسی میدانند اما یک بعد جدی آقا که شاید بعد محوری است، مغفول مانده و آن بعد #مربی بودن ایشان است. آقا استاد، مربی، معلم و سازنده هویت یک نسل جدید است.
آقا معلم نسل جدید ایران است.
آقا معلم نسل نو جبهه مقاومت است.
آقا معلم همه آنهایی است که امروز در اروپا و آمریکا برای فلسطین و علیه اسرائیل شعار میدهند.
امروز در بین جوانان ایران #رشد میبینیم. از دانشمندان هستهای و موشکی تا آنهایی که ذیل تربیت او #امید و اعتماد به نفس گرفتند تا به مرزهای دانش دنیا برسند و ایران را در نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی و دهها حوزه دیگر جزو برترینهای دنیا کنند.
اما مهمتر از اینها امروز #فکر و #فرهنگ جامعه و جوان ایرانی رشد یافته. از حوزه تا دانشگاه. یکروز از نهضت نرم افزاری و تولید علم و آزاداندیشی گفت، یک روز از تحول در علوم انسانی، تحول در حوزه، مهندسی فرهنگی کشور، مطالبهگری، تا فرآیند پنج مرحلهای تحقق تمدن اسلامی و #بیانیه_گام_دوم که نقشه راه جوان مؤمن انقلابی شده است. امروز طرح کلی اندیشه اسلامی و انسان دویست و پنجاه ساله و عهد مشترک و دغدغههای فرهنگی، و تفسیر قرآن او زیرساخت نگرشهای اساسی جوان انقلابی شده. ما با طرح کلی، اسلام اجتماعی را آموختیم و با انسان دویست و پنجاه ساله از امامت به طرح کلان امامان شیعه رسیدیم.
ساختن یک نسل زنده و پویا و ساخت امید و عزم #کار_پیامبرانه است.
کسی عظمت کار امام و آقا را میفهمد که در گذر تاریخ چند قرن #انحطاط_مسلمین را گریسته باشد. اما آقا ایران و جهان اسلام از #رخوت و #انحطاط و ایستایی بیرون آورد. جامعه مسلمین بهخواب رفته و چون اموات را نفس پیامبرانه ای #احیا کرد.
امروز حتی همان جوان اصلاحطلب هم که نقد میکند، بداند یا نداند در این فضا امکان حرف زدن و نظر دادن ک اعتماد بهنفس نقد یافته، چیزی که قرنها از آن محروم بود.
#جوان_مؤمن_انقلابی امروز رشید است و آرمانهای جهانی دارد. در فکر مبارزه با استکبار اهل طراحی نقشه است، در مسیر تمدنسازی اهل فکر است، اهل جهاد و مجاهده است. گروه جهادی میزند. فکر میکند و میسازد و جلو میرود.
این نسل جدید و ایران را آقا تربیت کرد. آقای معلم ایران، روزت مبارک ❤️
🆔@taalighat