eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.5هزار دنبال‌کننده
471 عکس
106 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @yahagh2 ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش: راهکارهای مقابله با حسد و کینه دیگران چیست؟ پاسخ: منشا محرک‏‌هاى حسادت را در موقعیت‏‌ها، شرایط خاص محیطى، روابط اجتماعى وبه ‏خصوص دروجود اشخاص باید جست و جو کرد. شما در این شرایط باید سعی کنید از کلید بی‌اعتنایی بهره ببرید و توجه داشته باشید که اگر خصوصیت و امتیازی در انسان وجود دارد که باعث جلب توجه فراوان و برانگیختن حساسیت دیگران و ایجاد حسادت در آنها می‌گردد، نباید این ویژگی و امتیاز را زیاد در معرض دید و تماشای دیگران قرار داد بلکه باید تا امکان دارد آن را از نظرها پنهان و پوشیده داشت. این کار هم کمک به خودتان است چون باعث می‌شود توجه دیگران زیاد به شما جلب نگردد و مورد حسادت قرار نگیرید و هم کمکی به حسودان است که کمتر تحریک می‌شوند و این خصلت زشت کمتر در آنها بروز و ظهور می‌یابد. تجربه نشان داده است که فاصله گرفتن و قطع رابطه با کسانی که حسادت می‌ورزند باعث تشدید حسادت و شعله ور شدن آتش آن می‌گردد و برعکس ارتباط دوستانه داشتن و برخورد مناسب و خوب با آنها باعث سرد شدن آتش حسادت و کمرنگ شدن آن می‌گردد و در مواردی باعث می‌شود فرد حسود از بروز حسادتش شرمنده و منفعل گردد و خود را به این خاطر سرزنش نماید. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در کتب اخلاقی، هیچ‌کجا توبه را احساس گناه ترجمه‌نکرده‌اند! در توبه به چیزی فراتر از احساس گناه نیاز داریم و آن جبران گناه است. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: از کجا بدانیم مريضي يا بلايي که بر سر ما می‌آید مجازات گناهان ماست یا امتحان و آزمايش الهی؟ پاسخ: مشکلات و گرفتاری‌ها الطاف خفیه‌ی الهی هستند و در نهایت به نفع انسان تمام می‌شوند. برای ما توان تشخیص صددرصدی نسبت به اینکه آیا علت گرفتاری امتحان است یا مجازات، وجود ندارد؛ منتها گرفتاری‌ها، هم می‌توانند بلای ترفیعی باشند تا زمینه برای کسب ثواب و ترقی معنوی انسان را فراهم آورند و هم می‌توانند تنبیهی باشند تا مجازات گناهان به آخرت موکول نشود. مشکلات و سختی‌هایی که برای یک فرد به وجود می‌آید ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. بسیاری از مشکلات ما معلول عوامل طبیعی همچون اشتباهات خودمان است. یعنی وقتی منصفانه نگاه می‌کنیم می‌بینیم هر کسی چنین اشتباهی را مثلا در شغل خود انجام می‌داد ورشکست می‌شد و یا هر کسی چنین اشتباهی را در روابط خانوادگی‌اش مرتکب می‌شد، با همین مشکلات روبرو می‌گشت. در این صورت راه حل این است که از اشتباهات گذشته درس بگیریم و در صدد جبران آنها برآییم. دلیل دومی که برای مشکلات ممکن است وجود داشته باشد گناهان است. گناه نیز آرامش و برکت را از زندگی می‌برد. خداوند متعال می‌فرماید: (من أَعْرَضَ عَن ذِكرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكا)«هر كس از توجه و ياد من رو برگرداند زندگي تنگ و پر از فشار خواهد داشت».(۱) در این صورت نیز راه حل توبه و ترک گناه است. اما دسته‌ی دیگری از مشکلات نیز وجود دارند که تنبیهی نیستند؛ بلکه ترفیعی هستند. یعنی به خاطر گناه و اشتباهی که فرد در گذشته انجام داده است به وجود نیامده‌اند بلکه به خاطر پاداش و مقامی که در آینده قرار است به او داده شود به وجود آمده‌اند. در این نوع مشکلات نیز انسان باید صبر کند و منتظر فرج الهی باشد. برای تشخیص انواع مشکلات از یکدیگر: ۱.توبه. اگر از گناهان خود توبه کنید و تلاش کنید هر حق الله و حق‌الناسی که بر عهده دارید را ادا کنید می‌توانید تا حدی مطمئن شوید اگر مشکلی در زندگی دارید به خاطر گناه نیست. ۲. وقتی فرد به خاطر گناه دچار مشکلی می‌شود احساس مجازات شدن را پیدا می‌کند و یک گرفتگی خاصی در قلب خود دارد. اما اگر به خاطر مصلحت و ثواب باشد غمگین نیست بلکه آرامش خاصی دارد و از ارتباط با خدا لذت بیشتری می‌برد و دوست دارد به این رابطه‌ی عاشقانه با خدا ادامه دهد. ۳.مشکلاتی که به خاطر آزمایش در مسیر انسان قرار می‌گیرد کاملا ناخواسته و غیر منتظره است. اما مشکلاتی که به خاطر گناه پدید می‌آید معلول رفتار خودمان است. پی‌نوشت: ۱.سوره طه، آیه 124. @pasokhsara
🔸شیوه صحیح تجافی بعضی از مردم هنگام در نماز جماعت، زانوهای خود را بر روی زمین می‌گذارند ، در حالی که این گونه صحیح نیست! شیوه صحیح تجافی، این‌گونه است: فرد باید زانوها را از زمين بلند کند و تنها انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد (به صورت نيمه خيز بنشيند). ‼️تذکر: اگر مأموم در رکعت دوم یا آخرِ نماز، به امام جماعت اقتدا کند، در هنگام تشهد امام جماعت، تجافی می‌کند. 📚رساله توضیح المسائل (شش مرجع)م۱۴۵۲ @pasokhsara
🌗 شامگاه شنبه ۶ آبان‌، ماه گرفتگی جزئی در همه‌ی ایران دیده می‌شود ⏰ از ساعت ۲۳:۵ دقیقه تا ساعت ۲۲ دقیقه بامداد 🪐 این پدیده نجومی قابل رویت برای همه بوده و به همین دلیل نماز آیات واجب است. 🔗 بخوانید: احکام نماز آیات @pasokhsara
✍خصوصیات اجتماعی نوجوانان: ویژگی های اجتماعی نیز مانند خصوصیات عاطفی در نوجوان و جوان رشد کرده و مراحل تازه ای را ایجاد می نماید که بعضی از آن ها عبارتند از: 👈1.مرحله الگو پذیری و تقلید غریزه تقلید، یک غریزه نیرومند است که از آغاز دوره کودکی شروع می شود و در سنین پنج تا شش سالگی به اوج خود می رسد. کودک در این سن علاوه بر تقلید خوردن، لباس پوشیدن و. ... حالات روانی را نیز تقلید می کند. برای مثال ترسو بودن یا شجاعت مادر (یا هر کسی که مورد تقلید اوست) در او اثر می گذارد. به پدران و مادران باید سفارش کرد که در برابر کودکان مواظب اعمال و حرکات خود باشند. یک آینه، تا هنگامی که کسی در مقابلش ایستاده است، تصویر را نشان می دهد؛ امّا ذهن انسان قویتر از آینه است و با از بین رفتن فرد، باز هم تصویر او باقی است. مربیان و والدین در این امر تأثیر بسزائی دارند. چرا که این غریزه در دوران نوجوانی نیز به فعالیت خود ادامه می دهد و نوجوان علاوه بر مربیان و والدین خود، به حدّ زیادی به تقلید از همسالان خویش متمایل می شود. مرحله تقلید در نوجوان از سن دوازده سالگی آغاز می شود. او از همکلاس های ویژه (از نظر درسی و اخلاقی مانند شلوغ کردن یا منظم بودن) تقلید می کند. این ویژگی بیشتر در پسران به چشم می خورد. آنچه که در این مرحله باید به آن توجّه نمود، انواع تقلید است که گاهی کورکورانه است و گاهی آگاهانه. در تقلید کورکورانه، مقلّد از هر عمل مضرّ یا غیر مضرّ بطور ناآگاهانه پیروی می کند؛ امّا در تقلید آگاهانه شخص مقلّد، نکات مثبت اعمال مقلّد را انتخاب نموده و از آن پیروی می کند و اعمال ناشایست را تشخیص داده، کنار گذارده و تقلید نمی کند. از این رو والدین (و مربیان) باید نوجوانان و جوانان را آگاه سازند که در مسائل زندگی کورکورانه تقلید ننمایند؛ زیرا چنین تقلیدی باعث نابودی می شود. نوجوانی @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️آیا در عصر غیبت کبری امکان ملاقات با امام زمان وجود دارد؟ 1⃣مشاهده به این معناست که فرد را ببینیم و بشناسیم بسیاری از افراد که درعصر غیبت با اذن و صلاحدید امام‌زمان به محضر حضرت شرفیاب شدند،حضرت را بعد از جدا شدن می‌شناسند 2⃣درتوقیع‌امام‌عصرآمده هرکس زمان غیبت قبل ازخروج سفیانی و صیحه‌ آسمانی ادعای مشاهده‌ مرا کرد،دروغگو و افترا زننده‌است اما این قاعده‌ کلی استثنادارد،هر که ادعا کندهر موقع خودم بخواهم به محضرحضرت می‌رسم این سخنی‌باطل‌است و افترائی بیش‌نیست 3⃣قاعده‌‌کلی درغیبت‌کبری اینست که امکان ملاقات‌عمومی وجودندارد براساس فرمایش علمای بزرگ شیعه امکان ملاقات عمومی درعصر غیبت میسر نیست اما اگر به صلاحدید حضرت این توفیق نصیب برخی افراد شود امکان رسیدن به محضر حضرت هست سید مرتضی فرمودندماقطع نداریم کسی به امام نرسد و بشر نتواند ایشان را ملاقات کندبلکه این امری غیرمعلوم است که راهی بر قطع به آن نیست و اگر گفته شود علت غیبت امام خوف از ظالمین است در جواب می‌گوئیم این علت درحق اولیاء وشیعیان خاص نیست شیخ‌طوسی در کلمات‌المحققین می‌فرمایند ما تجویز می‌کنیم بسیاری از اولیاء و قائلین به امامت حضرت خدمت ایشان رسیده و نفع برده‌اند 4⃣دیدارامام‌زمان تقوا و عمل‌صالح لازم‌دارد اما اینطور نیست که هر که تقوا و عمل‌صالح داشته‌باشد به محضر حضرت شرفیاب‌شود ♻️خلاصه‌اینکه قاعده‌ کلی درعصر غیبت اینستکه کسی به محضرحضرت شرفیاب نشود امااگر به صلاحدید حضرت این اتفاق رخ‌دهد نیازمند ملزومات‌است که تقوا وعمل‌صالح ازملزومات این توفیق‌است. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: منظور از خوش‌خلقی که در روایات آمده چیست؟ پاسخ: به کسی خوش‌اخلاق گفته می‌شود که با گشاده‌رویی، زبانی ملایم و برخوردی شاد و پرنشاط با مردم روبه رو می‌شود و در هر شرایطی این توانایی را دارد که با خوش‌رویی برخورد کند، لب‌هایی پر از تبسم و کلماتی پر از محبت و لطف داشته باشد. در منابع روایی برای حُسن‌خلق و خوش‌اخلاقی دو معنا بیان شده است: ۱.اتصاف به فضایل اخلاقی و تحصیل مجموعه کمالات و خصلت‌های پسندیده‌ای که انسان در مسیر خودسازی و پرورش نفس، خود را به آنها می‌آراید. ۲.نرم‌خویی و خوش‌سخنی و گشاده‌رویی با دیگران، بنابراین به کسی خوش‌اخلاق گفته می‌شود که با گشاده‌رویی، زبانی ملایم و برخوردی شاد و محبت آمیز با مردم روبرو می‌شود و در هر شرایطی این توانایی را دارد که با خوش‌رویی برخورد کند. @pasokhsara