eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.5هزار دنبال‌کننده
471 عکس
106 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @yahagh2 ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
راه رسیدن به‌یقین خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَاعْبُدْ رَبَّک حَتَّیٰ یأْتِیک الْیقِینُ» «و دائم به پرستش خدای خود مشغول باش تا یقین بر تو فرارسد». راه رسیدن به‌یقین عبادت است. البته منظور از عبادت، بندگی خدا و زندگی بر مدار بندگی‌ست، نه صرفاً انجام اعمال عبادی؛ اگرچه انجام اعمال عبادی مقدمهٔ عبودیت و بندگی است. در روایت آمده است: «إِنَّ الْإِسْلَامَ هُوَ التَّسْلِیمُ وَ التَّسْلِیمَ هُوَ الْیقِینُ وَ الْیقِینَ هُوَ التَّصْدِیقُ وَ التَّصْدِیقَ هُوَ الْإِقْرَارُ وَ الْإِقْرَارَ هُوَ الْعَمَل وَ الْعَمَلَ هُوَ الْأَدَاءُ» «اسلام (حقیقی) عبارت است از تسلیم شدن در برابر حق‌تعالی، و تسلیم همان یقین است و یقین، اعتقاد راستین و باور راستین، همان اقرار درست و اقرار درست، انجام مسئولیت‌ها، و انجام مسئولیت‌ها همان عمل کردن به احکام دین است». بنابراین رسیدن به‌یقین کار ساده‌ای نیست و همت والایی می‌طلبد چنانچه در روایت دیگری می‌خوانیم: «مَا قُسِمَ فِی النَّاسِ شَی‌ءٌ أَقَلُّ مِنَ الْیقِینِ در میان مردم چیزی کمتر از یقین تقسیم‌نشده است». حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «الْیقِینُ مِنْهَا عَلَی أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَی تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِکمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِینَ فَمَنْ تَبَصَّرَ فِی الْفِطْنَةِ تَبَینَتْ لَهُ الْحِکمَةُ وَ مَنْ تَبَینَتْ لَهُ الْحِکمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَکأَنَّمَا کانَ فِی الْأَوَّلِینَ». «یقین نیز بر چهار پایه استوار است: بینش زیرکانه، دریافت حکیمانه واقعیت‌ها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پیمودن راه درست پیشینیان. پس آن‌کس که هوشمندانه به واقعیت‌ها نگریست، حکمت را آشکارا بیند، و آن‌که حکمت را آشکارا دید، عبرت‌آموزی را شناسد، و آن‌که عبرت‌آموزی شناخت گویا چنان است که با گذشتگان می‌زیسته است». بینش و بصیرت که در این روایت با عنوان فطنه از آن یادشده یکی از مهمتری لوازم یقین است. انسان اهل بصیرت با تأمل در وقایع به حکمت می‌رسد و کسی که از نعمت حکمت برخوردار گردد از گذشتگان عبرت می‌گیرد. انسان گاهی از روی آثار و علائم به وجود چیزی پی می‌برد و به بودنش یقین پیدا می‌کند. این پایین‌ترین مرتبهٔ یقین است. اما گاه در اثر تقویت ایمان، شخص علاوه بر استدلال به وجود چیزی آن را به عینه می‌بیند و درک می‌کند. با ازدیاد ایمان شخص مؤمن از این مرتبه نیز عبور کرده و نه‌تنها باعقل و روح خویش وجود حقیقت را دریافته بلکه فانی و غرق در آن امر می‌گردد. این بالاترین مرتبهٔ یقین است و طبق روایات افراد بسیار اندکی قادرند به این مرتبه نائل گردند چرا که تنها راه رسیدن به‌یقین ثابت ماندن در مسیر بندگی‌ست. @pasokhsara
✍نقش دعا در آرامش خاطر: مهم‌ترین عواملی که می‌توانند سبب تشویش خاطر و نگرانی انسان شوند، عبارتند از: 👈1. ترس از آینده: گاه اضطراب و نگرانی، به سبب آینده مبهمی است که در برابر فکر انسان خودنمایی می‌کند. احتمال زوال نعمت‌ها، از دست دادن پُست و موقعیت، بیماری و مشکلات اقتصادی، پیوسته آدمی را رنج می‌دهد. 👈2. ترس از مرگ: عامل مهم دیگری که سبب نگرانی و دلهره در انسان می‌شود، هراس و وحشت از مرگ خود وعزیزان است. 👈3. احساس پوچی و بی‌معنایی در زندگی: احساس پوچی و بی‌هدف بودن در زندگی، یکی از بزرگ‌ترین عوامل نگرانی در افراد است. کسانی که جهان و انسان را بی‌هدف می‌دانند و از رخدادها تفسیر مادی دارند، خطر اضطراب و انواع بیماری‌های روانی، آنان را به شدت تهدید می‌کند. 👈4. ضعف و ناتوانی: ناتوانی انسان در برابر عوامل طبیعی مانند سیل، زلزله، بیماری و ناتوانی در برابر دشمنان، یکی دیگر از عوامل نگرانی به شمار می‌آید. بدین ترتیب همه این عوامل که برشمردیم، در یک چیز با هم مشترک‌اند و آن، ضعف باورهای دینی و فراموشی یاد خداست. در مقابل، تنها راه پیشگیری از تشویش خاطر و رسیدن به آرامش و سلامت روان، برقراری رابطه با قدرت مطلق هستی است. انسان، تنها در پناه خدا و با ياد و نام او به آرامش و اطمینان می‌رسد و از دام نگرانی و ناآرامی می‌رهد. «ألا بذکر الله تطمئنّ القلوب؛ بدانید و آگاه باشید که یاد خدا و ذکر او باعث آرامش دل‌هاست» یکی از مصداق‌های برجسته ذکر خدا، دعاست. اگر انسان با خدا ارتباط داشته باشد و در هر شرایطی، از جمله موقعیت‌های دشوار زندگی، مانند بیماری، فقر و مشکلات اقتصادی تنها از خداوند کمک بخواهد، هرگز به سراسیمگی و ناچاری گرفتار نمی‌شود. (برگرفته ازپایگاهاینترنتی وزارت بهداشت) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ شب قدر ⭐️ 🔺 قاتل امام علی علیه السلام، ملعون اولین و آخرین، ابن ملجم مرادی هست. 🔻 سوال اینجاست: چرا در شب قدر سفارش شده ایم به گفتن ذکر : "اللّهم العن قتلهَ امیرِالمومنین": خدایا قاتلین(و نه قاتل) امیرالمومنین را لعنت و از رحمت خود، دور کن. ❓ ⭕️ چرا قاتلین ⭕️❓ ❌ چنین متوجه می شوم : ◀️ شمشیری جرات شکافتن فرق شیر خدا را پیدا کرد، که قبل از آن حرمت خانه ی وحی را شکسته بود و بعد از آن، سرور جوانان اهل بهشت را ذبح کرد.😭 🌑 بار خدایا! قاتلین امیرالمومنین که در ، لانه کرده بودند و در ، فرق شکافتند و در سر به نیزه بردند را، لعنت کن. ❌اگر سقیفه نبود، حادثه ی کربلا رُخ نمی داد. اللهم العن قتله امیرالمومنین @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا قرآن از فرهنگ زمان نزول، تأثیر پذیرفته است❓ ✍️ پاسخ: جواد حیدری نکته ی اول: کسی که آموزه‌های قرآن را مورد تدبر قرار دهد به این نکته رهنمون می‌شود که قرآن آمده است تا تأثیرگذار باشد و با عادات و رسوم جاهلی مبارزه کند نه آنکه تأثیرپذیر باشد. هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ‏ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون‏(1) نکته ی دوم: از بررسی و مطالعه ی قرآن، فهم می‌شود که فرهنگ قرآن، هیچ شباهتی بافرهنگ زمان خود ندارد چه رسد به تأثیر پذیرفتن از آن. ◀️ مبارزه ی قرآن با بت‌پرستی ◀️ ارتقاء جایگاه زنان ◀️بیان آداب‌ورسوم زندگی نمونه های کوچکی از سنخیت نداشتن فرهنگ قرآن با فرهنگ زمانه هست. نکته ی سوم: مهم‌ترین دلیل طرفداران تأثیرپذیری قرآن، عربی بودن آن هست که در این مورد نکاتی تقدیم می‌شود: الف ): چون مخاطب اولیه قرآن کریم، عرب‌زبان بودند، باید برای ایجاد تفاهم از این لسان استفاده شود ولی استفاده از لفظ، نشانگر پذیرفتن بار محتوایی آن نیست(مجارات در لفظ). ب ): مخاطب قرار گرفتن عرب به معنای اختصاصی بودن رسالت پیامبر نیست بلکه رسالت ایشان، جنبه ی عمومی دارد و همه انسان‌ها و همه زمان‌ها را فرامی‌گیرد. ◀️هُدىً لِلنَّاس‏ ◀️ لِلْعالَمينَ‏ نَذيرا( (2) ج ): در قرآن، اگر از شتر یا از نعمت‌های آخرت و بهشت و باغ یاد شده، بر معیارهایی تنظیم یافته تا برای همگان مایه ی عبرت یا ترغیب و تشویق باشد. شتر و عجایب خلقت آن، چیزی نبوده که تنها در محدوده جزیرة‌العرب مطرح باشد. شتر در همه ی نقاط زمین و برای همه، اعجاب‌انگیز بوده و نعیم‌های موعود، همیشه و برای همه تشویق آفرین است نه‌ تنها برای عرب و در محدوده جزیره.(3) 🔺نتیجه اینکه: قرآن کریم با قالب و محتوای اعجازی خود، تنها کتابی است که در کنار اهل بیت علیهم السلام هدایت و سعادت بشریت را تضمین می کند. 📚پی‌نوشت‌ها: 1. توبه /33 2. آل عمران/96 و فرقان/1 3. نقد شبهات پیرامون قرآن ، محمدهادی معرفت ، ص 149 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا