eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 های جریان شناسی سیاسی ایران معاصر 🌐 جهت دریافت تمامی 20 جلسه به صورت رایگان به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 📎 https://B2n.ir/bb5368 _______________ 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام ـــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📸 💡 برگزاری سلسله جلسات مبانی فلسفی نظام سازی 📌 مفهوم از نظر علامه طباطبایی [ تبیین دیدگاه آیت الله مصباح یزدی در چیستی اعتباریات ] مورخه ۱۴۰۴/۰۸/۰8 نشست میز نظام سازی و فلسفه علوم اجتماعی ارائه دهنده:حجت الاسلام استاد علی اسدی دبیر جلسه: حجت الاسلام حسام وحیدی مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با همکاری انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم • • • ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
🔸 نظام سازی؛ بسته اختصاصی هایدگر [هایدگر؛ از نقد سوژه تا طرح دازاین] 📻 جلسات 16 تا 21 نظام سازی به همراه سرفصل تفصیلی مباحث در وب سایت مدرسه سها منتشر شد 🎙 برای دسترسی به جلسات بارگذاری شده از این درس گفتار جلسات به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 💻 https://B2n.ir/rb3833 📌 دسترسی به جلسات به صورت بوده و صرفا بعد از ثبت نام در دوره مقدور می‌باشد. 📢 لینک معرفی درس گفتار: 🌐 https://eitaa.com/msoha_ir/539 📒 مشخصات دوره: - مجموع جلسات: در حال برگذاری ... - مدرس: حجت الاسلام - سطح دوره: تخصصی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄خلاصه سرفصل جلسات 🖥 راهنمای ثبت نام ______________ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
#منتشر_شد 🔸 نظام سازی؛ بسته اختصاصی هایدگر [هایدگر؛ از نقد سوژه تا طرح دازاین] 📻 جلسات 16 تا 21
📋 گزارشی کوتاه از سیر درس‌گفتار «مبانی فلسفی نظام‌سازی؛ هایدگر - جلسات 16 الی 21 این مجموعه درس‌گفتار، سفری عمیق به اندیشه‌های مارتین هایدگر، یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان قرن بیستم است که با هدف تشریح نظام فکری او و نقد بنیادینش بر فلسفه غرب طراحی شده است. سیر جلسات به گونه‌ای است که مخاطب را گام به گام از ریشه‌های بحران در تفکر مدرن به سوی راه حل بدیع هایدگر هدایت می‌کند. 🔹مرحله اول: زمینه‌سنجی بحران (جلسات 16 و 17) درس‌گفتار با یک تبارشناسی دقیق از تاریخ فلسفه غرب آغاز می‌شود. در این بخش، مسیر تحول ایدهٔ مرکزی نظام‌های فلسفی از «طبیعت» در یونان باستان تا «خداوند» در قرون وسطی و سرانجام «سوژه» خردمحور در دوران مدرن (به‌ویژه در اندیشه هگل) ردیابی می‌شود. سپس، با تکیه بر دیدگاه متفکرانی چون بورکهارت و نیچه، نقد به دولت مدرن و نظام‌سازی‌های عقل‌گرا مطرح شده و زمینه برای درک «بحران علوم اروپایی» فراهم می‌گردد. این بحران، که هوسرل آن را به خوبی صورت‌بندی کرده، نشان می‌دهد که چگونه علم مدرن با ریاضیاتی کردن جهان و حذف «جهانِ زیسته»، انسان را از جایگاه اصیل خود بیگانه کرده است. 🔸مرحله دوم: معرفی راه حل هایدگر؛ مفهوم دازاین (جلسات 18 و 19) پس از تبیین بحران، جلسات وارد هسته اصلی اندیشه هایدگر می‌شوند. در اینجا، مفهوم کلیدی دازاین (Dasein) به عنوان جایگزینی برای «سوژه» مدرن معرفی می‌گردد. دازاین، برخلاف سوژه انتزاعی و خودبنیاد، موجودی است «در-جهان-بودن»؛ یک هستی مشخص و زمینی که در بستر زمان، مکان و فرهنگ پرتاب شده است. در این بخش، ویژگی‌های وجودی دازاین، از جمله امکان‌های وجودی‌اش (اگزیستانس)، مواجهه‌اش با مرگ، و تفاوت میان دو ساحت وجودی او یعنی خود اصیل و خود غیراصیل (داس‌من) به تفصیل شرح داده می‌شود. 🔹مرحله سوم: تعمیق در نظام فکری و نتیجه‌گیری (جلسات 20 و 21) در بخش پایانی، ابعاد دیگر نظام هایدگری روشن می‌شود. مباحثی چون مفهوم زمانمندی اصیل، نقش رخداد در تحقق امکان‌های وجودی و اهمیت «اکنون» در شکل‌دهی به گذشته و آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد. نقطه اوج این درس‌گفتار، تبیین ایده محوری هایدگر است: «زبان، خانهٔ هستی است». در اینجا نشان داده می‌شود که چگونه زبان، نه ابزاری منطقی، بلکه بستری است که جهان را برای دازاین آشکار می‌کند و به او امکان همبودی و معنابخشی می‌دهد. در نهایت، این مجموعه با ارائه تصویری از یک نظام فلسفی کامل و غیرسوژه‌محور به پایان می‌رسد که به جای تکیه بر مفاهیم انتزاعی، بر تجربه انضمامی و احساسی حضور در جهان استوار است. __________ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت