eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
21.5هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
191 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 ایده‌پردازی اساتید حوزه درباره مدارک حوزوی 📝 این جلسه در تاریخ ۳ مهر ۱۴۰۴ با حضور دبیر شورای عالی و جمعی از اساتید حوزه علمیه برگزار گردید 🔸 گزیده سخنان برخی اساتید محترم، آقایان: 🔺 حبیب دیناروندزاده: بازگشت به اصالت‌های حوزه و اعتباربخشی به مدارک حوزوی از دغدغه‌های اصلی علما است. مدرک باید عزت‌مند، متناسب با مراحل تحصیل و نقش اجتماعی طلبه باشد، نه صرفاً قابل مقایسه با مدارک ابتدایی دانشگاهی. 🔺 اثناعشری چطور وزارت بهداشت توانست مدرک مستقل خود را تعریف کند و خودش منحصرا به آن اعتبار داد و هیچ معادل سازی نکرد. لذا پزشک عمومی و متخصص معادل کارشناسی یا ارشد یا دکترا فنی مهندسی نیست؛ خودش مدرک معتبر شناخته شده است. همان‌طور که مدارک پزشکی از آموزش عالی تعریف شدند، حوزه نیز باید مدارک مستقل با ارزش‌گذاری درونی خود داشته باشد که در ساختار کشور هم با اصلاح قولنین رسمیت شناخته شود همان‌طور که اجتهاد به رسمیت شناخته شده است. 🔺 میر احمدی: استقلال حوزه باید در تعریف مدارک نیز نمود داشته باشد؛ حوزه باید خود عناوین و مدارکش را براساس رسالت و ساختار بومی تعریف و تثبیت کند، نه اینکه در تقابل با نظام دانشگاهی منفعل شود. نیاز امروز حوزه، اقدام عملی است نه صرف طرح ایده‌ها. ما سال‌ها پیش در این موضوع با جامعه مدرسین کار کردیم ولی هیچ پیشرفتی نداشت. 🔺 جلالی اصل: بنده بر قبول مدارک حوزه و ضرورت اعتبار و قابل فهم بودن آن‌ها برای ارتباط با نهادهای علمی داخلی و بین‌المللی تاکید دارم؛ همچنین باید بر ضعف ورودی‌ها و کیفیت طلاب و لزوم رفع این مشکلات توجه کافی شود. 🔺 سید رضا حسینی کیا: سؤال اصلی: مدرک حوزه چه تغییری برای طلبه و حوزه ایجاد کرده؟ مدرک باید جایگاه و تمایز واقعی ایجاد کند؛ همچنین حوزه نیازمند توجه به اساتید و طلاب است تا این مدرک ارزش واقعی پیدا کند. 🔺 منصوریان: به نظر من با سابقه ۴۱ سال حوزه و ۳۰ سال دانشگاه، مشکلات حوزه علمیه قم، معیشت ضعیف طلاب، افت جمعیت و انگیزه، کاهش پژوهش، نبود جلسات و تعامل بین اساتید، کمبود اعتبار مدرک حوزه، و کم‌توجهی به حمایت مالی اساتید بازنشسته است. من هم مدرک سطح ۴ حوزه و هم دکترای دانشگاه دارم ولی مدرک حوزه تا حالا فایده‌ای نداشته است!! 🔺 روح الله نوری: ساختار صدور مدارک حوزه باید به سمت انسان‌محوری و نقش‌آفرینی اساتید برود نه صرفاً ساختارهای اداری که امروز هست. اعتقاد دارم که برای احیای اعتبار مدارک، باید اساتید محوریت داشته باشند و نقش دیپلماسی مدارک نیز تقویت شود. 🔺 بحرینی: مسئله مدرک، بخشی از مشکلات بزرگ‌تر حوزه است که شامل کاهش انگیزه، کاربردی نبودن کارها و فقدان مرجعیت حوزه می‌شود. مثال تاریخی تحریم تنباکو به اهمیت مرجعیت و نفوذ حوزه اشاره دارد و تا حوزه مرجعیت نداشته باشد، اعتبار مدرک و جایگاه حوزه دچار مشکل خواهد بود. 🔺 همتیان (معاون آموزش استان قم): حوزه نیاز به دو نوع مدرک دارد؛ یکی برای استفاده داخلی حوزوی مثل اجازه روایت، دیگری برای نقش‌آفرینی بیرونی با عناوین قابل فهم عمومی. همچنین ساختار دفاع پایان‌نامه‌ها و ساماندهی اساتید روند مطلوب‌تری پیدا کرده است. ❗️مقیمی حاجی (معاون آموزش حوزه‌های علمیه): شما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را بخوانید ملاحظه می‌کنید که مدارکی که حوزه صادر می‌کند مدرک معادل نیست، بلکه خودش معتبر است و مدرک تعریف شده است. شورای عالی حوزه‌های علمیه مرجع قانونی صدور مدارک حوزه است و این مدارک دارای اعتبار رسمی می‌باشند. مشکلاتی در پذیرش مدرک حوزه در دانشگاه‌ها وجود دارد ولی از نظر قانونی همه چیز درست است.حوزه به لحاظ پژوهشی فعال است و برنامه‌های جذب و ارتقاء طلاب در حال انجام است و حوزه از نظر مدارک و پژوهش مشکلی ندارد، اما نیاز به اصلاحات و دقت بیشتر در عناوین و القاب علمی احساس می‌شود. @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 قسمت چهارم پادپخش «ماجرای شیعه» تا دقایقی دیگر ⚫️ آغاز یتیمی؛ شیعه در عصر غیبت! ✅ این قسمت نکاتی بسیار ناب خواهید شنید! 🔹 چه کسی به نام شیعه کعبه را آتش زد؟ 🔹مرجعی که توسط امام زمان لعن شد! 🔹 آیا ایرانی‌ها تشیع را تاسیس کردند؟ 📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇 @Manahejj_Radio
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
پادپخش مناهجگزیده ماجرای شیعه 4.mp3
زمان: حجم: 12.01M
🌀 قسمت چهارم پادپخش «ماجرای شیعه»: آغاز یتیمی 🎧 این قسمت: شیعه در دوران غیبت صغری 📗 پژوهشگر: امین سلیمان‌پور 🎙 راوی: عطا یاوری 📌 شنیدن پادکست کامل همینجا👇 https://castbox.fm/ep/851976447?eitaafly 🌐 شنیدن پادکست کامل + اسناد خط به خط این قسمت در سایت👇 https://Manahej.ir/?p=11501 📌 آنچه خواهید شنید: 🕋 چه کسی به نام شیعه کعبه را آتش زد! 😱 عالم بزرگی که توسط امام زمان لعن شد! 🔹ماجرای انتقال مادر امام زمان (عج) به سامرا 🔹ادعای امامت جعفر کذاب 🔹روایت ابوالادیان از آغاز غیبت صغری 🔹 دلایل غیبت امام عصر (عج) 🔹 نواب اربعه در غیبت صغری 🔹قیام صاحب زنج 🔹حکومت قرامطه 🔹آیا ایرانی‌ها تشیع را تاسیس کردند؟ 🔹جنبش علویان طبرستان 🔹 تحیر شیعیان در آغاز غیبت کبری 〰️〰️〰️〰️〰️ 💚 تنها پشتیبان همیشگی رادیو مناهج، کمک‌های شما دوستان است:👇
📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
29.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 فقه و اصول ایراد ندارد؛ نظام آموزشی حوزه معیوب است 📝 اشکال جدی شورای عالی و مرکز مدیریت 🎥 استاد آملی لاریجانی 🔺 خیلی از اشکالات [و اعتراضات] به علم اصول برنمی‌گردد؛ بلکه به نحوه کار ما [برای سیاست‌گذاری نظام آموزشی] در حوزه علمیه برمی‌گردد. ⁉️ چه کسی گفته همه حوزویان باید همه علم اصول را بخوانند؟!! مثل این است که همه کشور را اجبار کنیم به خواندن طب!! [نتیجه چیست؟] می‌گویند این چه طب بی‌خودی است که همه را گرفتار کرده است!! ✅ فقه و اصول ایراد ندارد؛ بلکه برنامه‌ریزی [نظام آموزشی] حوزه نباید اینگونه باشد. ✅ نیاز به تقسیم کار در حوزه داریم: هر دسته [از طلاب و استعدادها] باید به مقدار متناسب فقه و اصول بخوانند: ➖ عده‌ای برای اجتهاد نهایی کار کنند؛ ➖ عده‌ای دنبال کار تبلیغی هستند؛ ➖ و .... ♨️ چه لزومی دارد همه فقه و اصول را موسع بخوانند؟!! ✅ حتی علم اصول با توجه به علوم انسانی و نیازهای زمانه نیاز به تکمیل و توسعه دارد؛ ولی ما باید چاره‌ای کنیم در تقسیم کار و برنامه‌ریزی برای طلاب. 🔻 در زمان ما جمهوری اسلامی نیازمند استنباط فروعات زیادی است که در مقام اجرا بکار می‌آید و همچنان روی زمین مانده است و تنقیح نشده‌اند؛ در قضاء، در معاملات و .... ♨️ پس اشکالی به توسعه فقه و اصول وارد نیست؛ اشکال به نحوه برنامه‌ریزی حوزه است... 🗂 @Manahejj
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 طوفان الاقصی مرا بیدار کرد نسبت به دروغهایی که علیه شیعه به ما دیکته شده 🎥 سلامه عبدالقوی، مشاور سابق وزیر اوقاف مصر 🔸 می‌پرسیدیم برای امت مسلمان چه چیزی خطرناک‌تر است؟ می‌گفتند: ایران؛ می‎گفتی: چرا؟ می‌گفتند: چون نتانیاهو و بقیه صهیونیست‌ها، اهل کتاب هستند، ولی شیعه‌ها مشرکند! 👈 اما بعد از ۷ اکتبر، متحول شدم. این طوفان، مرا بیدار کرد، و باعث شد خیلی چیزها را دوباره بررسی کنم. @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 برگزیده شدن رادیو مناهج در اولین جشنواره پادکست حوزه ❗️ اولین جشنواره پادکست حوزه با حضور اصحاب هنر و رسانه امروز برگزار شد؛ 💎 این جشنواره به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه با مشارکت رادیو معارف برگزار شد و لوح تقدیر بسیار زیبایی هم برای این جشنواره طراحی شده بود👌 ✅ آقای نصیری مدیر مسئول مناهج جایزه و لوح تقدیر مراسم را دریافت کردند ❗️ این جشنواره‌ها قدم خوبی در راستای انگیزه‌بخشی به گروه‌های خودجوش است و از مسئولان حوزوی که‌ پیش قدم این اقدام مبارک بودند صمیمانه سپاس‌گزاریم. 📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇 @Manahejj_Radio
ـ﷽- عجل الله تعالی فرجه 🔰 مراسم عزاداری سلام الله علیها و سالگرد شهادت دو عالم مجاهد شهید و شهید رضوان الله علیهما 🎤 سخنران: استاد محمدابراهیم 🎤 قاری قرآن: حجت الاسلام و المسلمین 🎤 مرثیه‌خوان: حجت الاسلام و المسلمین کربلایی جواد 🗓 پنج‌شنبه ۱۰ مهرماه از ساعت ۲۰ 📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲ علامه طباطبایی قدس سره 📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود. برادران و خواهران @ansarolmahdi_aj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 نذر فرهنگی را امتحان کنید! 💎 علمای راستین گرچه ترویج دین را مانند انبیا انجام می‌دادند، اما با پذیرش نذورات و کمک‌های خیّرین، به گسترش دین می‌پرداختند. ✅ رادیو مناهج به عنوان مجموعه‌ای که بیش از ۱۷۰ پادکست پژوهشی تولید کرده است، مخاطبین خود را دعوت می‌کند اگر حاجت و نذری دارند، به صورت نذر ادا کنند: ✅ چرا که نذورات فرهنگی سه خصوصیت مهم دارند که در نذورات غیرفرهنگی این خصوصیات کمتر دیده می‌شود. 1⃣ اول اینکه نذورات فرهنگی در جامعه اثرگذارتر هستند. 2⃣ دوم‌ اینکه به هدف انبیا نزدیکتر است 3⃣ و سوم ماندنی‌تر بودن آن است. (اطعام چند دقیقه بعد تمام می‌شود؛ ولی تولیدات فرهنگی صدقه‌جاریه‌ای است که سال‌ها باقی است و به نسل‌های مختلف دانایی هدیه می‌دهد). ♨️ تا کنون برخی مخاطبین برای تولیدات فرهنگی نذر کرده‌اند که به لطف خدا مشکلاتشان حل و حاجتشان روا شده است و پس از آن نذر خود را ادا کرده‌اند.🌸 〰〰〰〰〰 🤝 با هر توان مالی، می‌توانید خود و گذشتگان خود را در رسیدن به هزاران نفر شریک کنید (شماره کارت کپی‌ می‌شود)👇
6037997750016314
💳 نرم‌افزار آپ برای حساب‌های حقوقی محدودیت دارد و از نرم‌افزارهای خود بانک یا بله استفاده کنید. اگر خطا داد به شماره کارت👇
6037997750003585
به نام گروه فرهنگی تبلیغی امام عصر واریز بفرمایید. ♨️ برای واریز مبالغ بیشتر (درخواست شبا) به ادمین ( @Manahejj_Admin ) پیام دهید. 📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇🏻 @Manahejj_Radio
🌀 بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران در پی شهادت حجت‌الاسلام شیخ ولی الله حیدری بسم الله الرحمن الرحیم وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا تعرض ناجوانمردانه به ساحت مقدس روحانیت و قتل مظلومانه و شهادت گونه روحانی خدوم و انقلابی حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ ولی الله حیدری رحمت الله علیه در محراب مسجد و در حضور مومنین نمازگزار، عواطف و احساسات عموم مردم عزیز و مومن و بویژه طلاب و روحانیون را جریحه دار نمود که (( بأی ذنب قتلت )) این حادثه دردناک یک بار دیگر صلابت و از خود گذشتگی روحانیت و طلاب مجاهد و مردمی بودن این قشر فداکار و خدوم و نجیب را نشان داد. مدیریت حوزه علمیه استان تهران ضمن محکومیت شدید این جنایت هولناک و تشکر از مردم عزیز و نمازگزاران مسجد که در دستگیری قاتل، همیار پلیس بودند، از مسئولین قضائی، امنیتی و انتظامی می خواهد که در اسرع وقت ضمن روشن ساختن انگیزه قاتل و احیاناً معاونین و آمرین این جنایت، نسبت به برخورد قاطعانه با آنها و موارد مشابه قبل اقدام انقلابی و عاجل نمود و زمینه های رفع نگرانی مردم عزیز را فراهم نمایند. در این مجال لازم است ضمن عرض تسلیت و همدردی با خانواده و فرزندان داغدار این روحانی خدوم اعلام نمایم که حوزه علمیه در مقابل مظلومیت طلاب و خادمان حقیقی مردم کوتاه نمی آید و پیگیر این مسئله تا رسیدن به نتیجه نهایی خواهد بود مدیریت حوزه علمیه استان تهران @Manahejj
🌀 شهادت حجت‌الاسلام حیدری نشان داد روحانیت مردمی و انقلابی در کنار مردم است 📝 استاد اعرافی بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون شهادت روحانی با اخلاص و خدوم، جناب حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ ولی الله حیدری پس از اقامه نماز ظهر، به دست یکی از فریب خوردگانی که تحت تاثیر القائات مسموم دشمنان قرار داشت بار دیگر نشان داد روحانیت مردمی و انقلابی در کنار مردم و میان آنان هستند حتی اگر خنجر کین دشمنان به دنبال فاصله انداختن بین مردم و روحانیت باشد و هر از چند گاهی گلی از گلستان شاگردان امام صادق علیه السلام را در کوچه و خیابان پرپر نماید. روحانیت امروز چونان روحانیت دیروز در دفاع از مردم، کشور و آرمان های اسلامی سینه خود را سپر کرده است و تاکنون با مجاهدت علمی، معنوی و تبلیغی نقشه های دشمنان را خنثی نموده است و تا تحقق تمدن نوین اسلامی نیز از پا نخواهد نشست. اینجانب عروج مظلومانه این روحانی مردمی را به خانواده و همه علاقمندان به آن شهید والامقام تسلیت عرض می کنم و از مسئولان قضایی و امنیتی می خواهم که ضمن پیگیری ابعاد مختلف این جنایت تاسف برانگیز، نسبت به پیشگیری از چنین حوادثی اقدامات لازم را انجام دهند. علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه @Manahejj
🌀 نامه آیت‌الله سبحانی به رئیس قوه قضائیه درباره مهریه بسم الله الرحمن الرحیم حضور محترم حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محسنی اژه‌ای ریاست محترم قوه قضائیه دامت برکاته با اهداء سلام موفقیت گسترده جنابعالی را از خداوند متعال خواهانم. در جلسه‌ای با کارشناسان رفع مشکل زندانیان مهریه و استماع سخنان آنان، به نظر رسید که موضوع را با جنابعالی در میان بگذارم تا مشکلی به صورت ریشه‌ای حل شود. بالخصوص استفاده در این مورد زیاد است. صحت و شرط مشروعیت مهریه آن است که مرد توانایی انجام آن را داشته باشد و شرط خلاف آن، از نظر فقهی اصولاً مشروع نبوده و الزام‌آور نمی‌باشد. این مسئله در باب شروط عقد هم مطرح شده است. بنابراین باید در تمام عقدنامه‌ها، پرداخت مهریه به عندالاستطاعه باشد نه عندالمطالبه، ولذا زوجه به هنگام درخواست مهریه باید استطاعت زوج را در نظر بگیرد و اگر مستطیع باشد مطالبه کند و در غیر این صورت حق مطالبه نخواهد داشت و در نتیجه کشیدن موضوع به محکمه بی‌وجه خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود شورای محترم فقهی خود مسئله را به صورت لایحه به مجلس بفرستد تا در صورت تصویب به محاضر ابلاغ شود که در عقدنامه‌ها قید شود که مهر عندالاستطاعه است نه عندالمطالبه. از تصدیع خود پوزش طلبیده، امیدوارم این مسئله به صورت قانونی به نتیجه برسد. با تقدیم احترام جعفر سبحانی @Manahejj
2.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مسجد، مرکز معجزه انقلاب اسلامی 🎥 امام خمینی قدس سره 📌 مناهج: 🔸 با وجود این همه تأکیدات امام و رهبری، چگونه سر خود را بالا بگیریم و چه توجیهی در برابر این غفلت نابخشودنی از مساجد بیاوریم؟! 🔰 همچنان گرفتار تنظیم سند مسجد هستیم اما در اجرا عملا درهای مساجد عموما بسته هستند؛ جز معمولا برای دو وعده ظهر و شب. ❗️زشت نیست ادعاهای تمدنی کنیم اما هنوز طلبه جامع که توان اداره مسجد داشته باشد بقدر نیاز تربیت و تأمین نکرده باشیم؟! ♨️ نبض مدیریت محله‌ها به عنوان سنگر فرهنگی باید در دست مساجد باشد؛ نه اینکه روز به روز سنگر به سنگر گرفتار رکود و کم‌رونقی و حتی عقب‌نشینی باشیم... ⁉️ چه بر سر این مرکز معجزه انقلاب اسلامی آوردیم و چرا مضطر نیستیم از این وضعیت؟!! @Manahejj