هدایت شده از جمال نصیری - مدیر مناهج
🌀 پردیسان پدری جدید میخواهد
📝 هفت یادآوری مشفقانه برای امام جمعه جدید
🖋 جمال نصیری
🔸 انتصاب جناب آقای محققیان به جایگاه امامت جمعه شهرک پردیسان، فرصتی مغتنم و سرآغازی برای فصلی نو در این منطقه مهم است. پردیسان، با بافت جمعیتی منحصربهفرد خود، نه یک شهرک معمولی، که برشی کوچک از فردای تمدن ایران اسلامی میتواند باشد؛ جایی که هزاران خانواده طلبه در کنار اقشار مختلف مردم از کارگر و کارمند تا دانشجو و کاسب، زندگی میکنند. این مسئولیت سنگین (امامت جمعه)، نیازمند نگاهی جامع و رویکردی پدرانه است. رسانه حوزوی مناهج ضمن تبریک این انتصاب، از باب خیرخواهی و ادای وظیفه رسانهای، هفت نکته مشفقانه را به محضر ایشان تقدیم میدارد:
1️⃣ «مردم»، فراتر از جامعه طلاب
نخستین و شاید مهمترین نکته، بازتعریف کلمه «مردم» در نگاه امام جمعه پردیسان است. پردیسان صرفاً محل سکونت چند هزار طلبه و خانوادههایشان نیست. آن راننده تاکسی، آن بنّای زحمتکش، آن برقکار متخصص و آن دانشجوی جوان، همگی «مردم» پردیسان هستند. حضور گسترده جامعه حوزوی در اطراف مسند امامت جمعه، اگرچه یک فرصت بزرگ است، اما میتواند ناخودآگاه حجابی شود که مانع از توجه کامل به سایر اقشار گردد. پدری برای پردیسان، یعنی گستردن چتر محبت و توجه بر سر همه ساکنان پردیسان، بدون استثنا.
📌 ادامه در فرستهی بعد👇
#امام_جمعه
#پردیسان
@Manahejj
✍️ اللَّهُمَ سَلِّمْ وَ تَمِّم...
https://eitaa.com/joinchat/2217739200C03b2daf614
هدایت شده از جمال نصیری - مدیر مناهج
🌀 پردیسان پدری جدید میخواهد
📝 هفت یادآوری مشفقانه برای امام جمعه جدید
🔢 بخش دوم
🖋 جمال نصیری
2️⃣ کارکرد امامت جمعه، پدری است نه پولداری
یک تصور غلط ممکن است وجود داشته باشد که «اگر دست امام جمعه از نظر مالی بسته است، پس نمیتواند گرهی از کار مردم باز کند!»؛ این خطاست. مردم بیش از هر چیز به «پدر» نیاز دارند. همین که اهالی پردیسان احساس کنند یک پدر دلسوز دارند که حرفشان را میشنود، پیگیر مشکلاتشان است، بزرگترین دلگرمی را یافتهاند. نقش پدری، فراتر از اعطای کمکهای مادی است؛ این نقش، تزریق امید و اعتماد به جامعه است.
3️⃣ امام جمعه؛ حلقه وصل ظرفیتهای مغفول
پردیسان سرشار از ظرفیتهای نهفته است. یک مثال از صدها ظرفیت نهان: از یک سو، پدران و مادرانی که نگران اوقات فراغت و رشد فرهنگی و معنوی نوجوانان خود هستند و از سوی دیگر، صدها طلبه جوان، خوشفکر و باانگیزه که سرشار از توانایی برای اجرای برنامههای فرهنگیاند اما زمینهای برای بروز استعدادهایشان نمییابند. امام جمعه میتواند و باید آن حلقه وصلی باشد که این نیازها و آن ظرفیتها را به یکدیگر متصل میکند. شناسایی این پتانسیلها و ایجاد یک شبکه فعال فرهنگی، یکی از بزرگترین خدمات ماندگار خواهد بود.
4️⃣ اولویت با انسانهاست، نه آجر و سیمان
طبیعی است تکمیل پروژه مصلی یکی از دغدغهها باشد، اما نباید به اولویت اول و تنها معیار موفقیت تبدیل شود. تمام فکر و ذکر امام جمعه نباید این باشد که چگونه این بنا تمام شود. اگر مردم به امام جمعه خود دلگرم باشند، زیر آفتاب سوزان و در برف و باران هم به نماز جمعه میآیند و بیشترین کمک را هم برای تکمیل مصلی خواهند کرد. اما اگر این دلگرمی نباشد، مصلی باشکوه با بهترین امکانات چه سودی خواهد داشت؟ ابتدا باید قلبها را ساخت، بناها به مرور ساخته خواهند شد.
5️⃣ به کثرت نمازگزاران دلخوش نباشید
در شهرکی با این تعداد طلبه و روحانی، کثرت جمعیت در نماز جمعه یک امر طبیعی است و نمیتواند دستاورد بزرگی برای امام جمعه محسوب شود. دستاورد حقیقی زمانی است که ترازوی جمعیت نمازگزاران به نفع عموم مردم سنگینی کند؛ روزی که کاسب و کارمند و دانشجو، دوشادوش طلاب، با شور و اشتیاق خود را به میعادگاه نماز جمعه برسانند. معیار موفقیت، تغییر نسبت حاضران و جذب حداکثری از همه اصناف است.
6️⃣ ایجاد پل ارتباطی میان نخبگان، مسؤولان و عموم مردم
پردیسان به عنوان شهری با تراکم بالای نخبگان دانشگاهی و حوزوی، ظرفیت بینظیری برای تبدیلشدن به الگوی تعامل نخبگان و مسؤولان و مردم دارد. امام جمعه میتواند با برگزاری جلسات منظم گفتگو میان اساتید برجسته حوزه و دانشگاه با مسؤولان و حتی مردم عادی، زمینه انتقال دانش و تجربیات را فراهم کند. این رویکرد هم به آگاهی مسؤولین برای شناخت ظرفیتها کمک میکند هم به ارتقای سطح آگاهی عمومی؛ همچنین حس مسئولیت اجتماعی را در میان نخبگان تقویت مینماید.
7️⃣ رسانه، را بازوی خود بدانید
مسؤول حوزوی و مسؤول جمهوری اسلامی باید از تقوای فردی و رسانهگریزی عبور کرده باشد؛ چراکه در عصر رسانه و عصر اطلاعات زندگی میکنیم. امروز مردم تشنه آگاهی و امیدند. آنها باید بدانند که پردیسان پدری دلسوز و پیگیر دارد. اگر چنین پدری هستید، این حس را باید از طریق روشهای صحیح رسانهای به جامعه منتقل کنید. البته که باید از افراط و تفریط پرهیز کرد؛ نه فرار از رسانه و نه تبدیلشدن به چهرهای که بدون دستاورد، صرفاً به دنبال نمایش است.
اگر ارتباط واقعی و دستاورد ملموسی برای مردم وجود داشت، از سرزنشها و ملامت جاهلان نترسید. یکی خواهد گفت «پوپولیستی» است، دیگری تهمت «ریاکاری» خواهد زد و آن یکی خواهد گفت «از امامت جمعه پردیسان نردبانی برای آینده خود میسازد». دقیقاً برخی از همین اتهامات را در مورد شهید عزیز، آیتالله آلهاشم نیز در خفا و علن میگفتند و امروز همانها نزد خدا و مردم روسیاه و بدهکار آن شهید والامقام هستند.
8️⃣ جایگاه امامت جمعه، امانتی در دستان شماست
در نهایت، باید به یاد داشت که دستاوردهای حقیقی و رسانهای این جایگاه، ملک شخصی شما نیست که انعکاس آن را به سلیقه خود واگذارید. اعتبار و سرمایه اجتماعی «امامت جمعه پردیسان» یک امانت است که به حضرتعالی سپرده شده است. وظیفه شما، مراقبت و افزودن بر این سرمایه است. هرگونه قصور، چه در خدمترسانی و چه در انعکاس رسانهای آن، زیانی است که به اصل این جایگاه و اعتماد عمومی وارد میشود.
روزی که این جایگاه را تحویل دهید قضاوت خواهید شد؛ هم در محضر الهی هم در اذهان عمومی؛ و آن روز دیر نیست...
❇️ برای شما آرزوی موفقیت داریم و حتما میدانید نقدها و هشدارهای رسانه نه برای بیاعتبارکردن شما بلکه هدیهای برای تعالی جایگاه نماز جمعه و شخص امام جمعه خواهد بود.
✍️ اللَّهُمَ سَلِّمْ وَ تَمِّم...
https://eitaa.com/joinchat/2217739200C03b2daf614
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
2.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 ما اهل آخرت هستیم و به دنبال آن میگردیم!
🧮 ناچیز بودن دنیا در کلام «سید عزیز»
🔰 مناسب برای #استوری در اینستاگرام و واتساپ
🎧 دو قسمت پادکست «سید عزیز» را بشنوید👇
eitaa.com/Manahejj_Radio/451
#سید_عزیز
#علمای_مجاهد
📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
هدایت شده از ◀️حجره هنر
مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه با همکاری رادیو معارف تقدیم می کند؛
🎙اختتامیه اولین جشنواره پادکست حوزه ✨🎙
📌 همراه با تجلیل از آثار برتر
🎁 و اهدای جوایز ارزنده به شرکتکنندگان
💡ثبت نام رایگان در دوره تخصصی گویندگی استاد علی زکریایی (ویژه شرکت کنندکان در همایش)
🗓 زمان: چهارشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۴ – ساعت 15:30
📍 مکان: قم، خیابان جمهوری، کوچه ۲۸، مجتمع فرهنگی شهید سیدمرتضی آوینی
@Hojrehonar|حجره هنر
🌀 ایدهپردازی اساتید حوزه درباره مدارک حوزوی
📝 این جلسه در تاریخ ۳ مهر ۱۴۰۴ با حضور دبیر شورای عالی و جمعی از اساتید حوزه علمیه برگزار گردید
🔸 گزیده سخنان برخی اساتید محترم، آقایان:
🔺 حبیب دیناروندزاده:
بازگشت به اصالتهای حوزه و اعتباربخشی به مدارک حوزوی از دغدغههای اصلی علما است. مدرک باید عزتمند، متناسب با مراحل تحصیل و نقش اجتماعی طلبه باشد، نه صرفاً قابل مقایسه با مدارک ابتدایی دانشگاهی.
🔺 اثناعشری
چطور وزارت بهداشت توانست مدرک مستقل خود را تعریف کند و خودش منحصرا به آن اعتبار داد و هیچ معادل سازی نکرد. لذا پزشک عمومی و متخصص معادل کارشناسی یا ارشد یا دکترا فنی مهندسی نیست؛ خودش مدرک معتبر شناخته شده است.
همانطور که مدارک پزشکی #مستقل از آموزش عالی تعریف شدند، حوزه نیز باید مدارک مستقل با ارزشگذاری درونی خود داشته باشد که در ساختار کشور هم با اصلاح قولنین رسمیت شناخته شود همانطور که اجتهاد به رسمیت شناخته شده است.
🔺 میر احمدی:
استقلال حوزه باید در تعریف مدارک نیز نمود داشته باشد؛ حوزه باید خود عناوین و مدارکش را براساس رسالت و ساختار بومی تعریف و تثبیت کند، نه اینکه در تقابل با نظام دانشگاهی منفعل شود. نیاز امروز حوزه، اقدام عملی است نه صرف طرح ایدهها. ما سالها پیش در این موضوع با جامعه مدرسین کار کردیم ولی هیچ پیشرفتی نداشت.
🔺 جلالی اصل:
بنده بر قبول مدارک حوزه و ضرورت اعتبار و قابل فهم بودن آنها برای ارتباط با نهادهای علمی داخلی و بینالمللی تاکید دارم؛ همچنین باید بر ضعف ورودیها و کیفیت طلاب و لزوم رفع این مشکلات توجه کافی شود.
🔺 سید رضا حسینی کیا:
سؤال اصلی: مدرک حوزه چه تغییری برای طلبه و حوزه ایجاد کرده؟ مدرک باید جایگاه و تمایز واقعی ایجاد کند؛ همچنین حوزه نیازمند توجه به اساتید و طلاب است تا این مدرک ارزش واقعی پیدا کند.
🔺 منصوریان:
به نظر من با سابقه ۴۱ سال حوزه و ۳۰ سال دانشگاه، مشکلات حوزه علمیه قم، معیشت ضعیف طلاب، افت جمعیت و انگیزه، کاهش پژوهش، نبود جلسات و تعامل بین اساتید، کمبود اعتبار مدرک حوزه، و کمتوجهی به حمایت مالی اساتید بازنشسته است. من هم مدرک سطح ۴ حوزه و هم دکترای دانشگاه دارم ولی مدرک حوزه تا حالا فایدهای نداشته است!!
🔺 روح الله نوری:
ساختار صدور مدارک حوزه باید به سمت انسانمحوری و نقشآفرینی اساتید برود نه صرفاً ساختارهای اداری که امروز هست. اعتقاد دارم که برای احیای اعتبار مدارک، باید اساتید محوریت داشته باشند و نقش دیپلماسی مدارک نیز تقویت شود.
🔺 بحرینی:
مسئله مدرک، بخشی از مشکلات بزرگتر حوزه است که شامل کاهش انگیزه، کاربردی نبودن کارها و فقدان مرجعیت حوزه میشود. مثال تاریخی تحریم تنباکو به اهمیت مرجعیت و نفوذ حوزه اشاره دارد و تا حوزه مرجعیت نداشته باشد، اعتبار مدرک و جایگاه حوزه دچار مشکل خواهد بود.
🔺 همتیان (معاون آموزش استان قم):
حوزه نیاز به دو نوع مدرک دارد؛ یکی برای استفاده داخلی حوزوی مثل اجازه روایت، دیگری برای نقشآفرینی بیرونی با عناوین قابل فهم عمومی. همچنین ساختار دفاع پایاننامهها و ساماندهی اساتید روند مطلوبتری پیدا کرده است.
❗️مقیمی حاجی (معاون آموزش حوزههای علمیه):
شما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را بخوانید ملاحظه میکنید که مدارکی که حوزه صادر میکند مدرک معادل نیست، بلکه خودش معتبر است و مدرک تعریف شده است.
شورای عالی حوزههای علمیه مرجع قانونی صدور مدارک حوزه است و این مدارک دارای اعتبار رسمی میباشند.
مشکلاتی در پذیرش مدرک حوزه در دانشگاهها وجود دارد ولی از نظر قانونی همه چیز درست است.حوزه به لحاظ پژوهشی فعال است و برنامههای جذب و ارتقاء طلاب در حال انجام است و حوزه از نظر مدارک و پژوهش مشکلی ندارد، اما نیاز به اصلاحات و دقت بیشتر در عناوین و القاب علمی احساس میشود.
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 قسمت چهارم پادپخش «ماجرای شیعه» تا دقایقی دیگر
⚫️ آغاز یتیمی؛ شیعه در عصر غیبت!
✅ این قسمت نکاتی بسیار ناب خواهید شنید!
🔹 چه کسی به نام شیعه کعبه را آتش زد؟
🔹مرجعی که توسط امام زمان لعن شد!
🔹 آیا ایرانیها تشیع را تاسیس کردند؟
📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇
@Manahejj_Radio
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
پادپخش مناهجگزیده ماجرای شیعه 4.mp3
زمان:
حجم:
12.01M
🌀 قسمت چهارم پادپخش «ماجرای شیعه»: آغاز یتیمی
🎧 این قسمت: شیعه در دوران غیبت صغری
📗 پژوهشگر: امین سلیمانپور
🎙 راوی: عطا یاوری
📌 شنیدن پادکست کامل همینجا👇
https://castbox.fm/ep/851976447?eitaafly
🌐 شنیدن پادکست کامل + اسناد خط به خط این قسمت در سایت👇
https://Manahej.ir/?p=11501
📌 آنچه خواهید شنید:
🕋 چه کسی به نام شیعه کعبه را آتش زد!
😱 عالم بزرگی که توسط امام زمان لعن شد!
🔹ماجرای انتقال مادر امام زمان (عج) به سامرا
🔹ادعای امامت جعفر کذاب
🔹روایت ابوالادیان از آغاز غیبت صغری
🔹 دلایل غیبت امام عصر (عج)
🔹 نواب اربعه در غیبت صغری
🔹قیام صاحب زنج
🔹حکومت قرامطه
🔹آیا ایرانیها تشیع را تاسیس کردند؟
🔹جنبش علویان طبرستان
🔹 تحیر شیعیان در آغاز غیبت کبری
〰️〰️〰️〰️〰️
💚 تنها پشتیبان همیشگی رادیو مناهج، کمکهای شما دوستان است:👇
#
6037997750016314#ماجرای_شیعه #سرگذشت_پیروان_امیرالمؤمنین #تاریخ_شیعه 📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
29.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 فقه و اصول ایراد ندارد؛ نظام آموزشی حوزه معیوب است
📝 اشکال جدی شورای عالی و مرکز مدیریت
🎥 استاد آملی لاریجانی
🔺 خیلی از اشکالات [و اعتراضات] به علم اصول برنمیگردد؛ بلکه به نحوه کار ما [برای سیاستگذاری نظام آموزشی] در حوزه علمیه برمیگردد.
⁉️ چه کسی گفته همه حوزویان باید همه علم اصول را بخوانند؟!!
مثل این است که همه کشور را اجبار کنیم به خواندن طب!! [نتیجه چیست؟] میگویند این چه طب بیخودی است که همه را گرفتار کرده است!!
✅ فقه و اصول ایراد ندارد؛ بلکه برنامهریزی [نظام آموزشی] حوزه نباید اینگونه باشد.
✅ نیاز به تقسیم کار #معقول در حوزه داریم:
هر دسته [از طلاب و استعدادها] باید به مقدار متناسب فقه و اصول بخوانند:
➖ عدهای برای اجتهاد نهایی کار کنند؛
➖ عدهای دنبال کار تبلیغی هستند؛
➖ و ....
♨️ چه لزومی دارد همه فقه و اصول را موسع بخوانند؟!!
✅ حتی علم اصول با توجه به علوم انسانی و نیازهای زمانه نیاز به تکمیل و توسعه دارد؛ ولی ما باید چارهای کنیم در تقسیم کار و برنامهریزی برای طلاب.
🔻 در زمان ما جمهوری اسلامی نیازمند استنباط فروعات زیادی است که در مقام اجرا بکار میآید و همچنان روی زمین مانده است و تنقیح نشدهاند؛ در قضاء، در معاملات و ....
♨️ پس اشکالی به توسعه فقه و اصول وارد نیست؛ اشکال به نحوه برنامهریزی حوزه است...
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#ضرورت_تحول
#تحول_نظام_آموزشی
🗂 #سال_جدید_تحصیلی
@Manahejj
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 طوفان الاقصی مرا بیدار کرد نسبت به دروغهایی که علیه شیعه به ما دیکته شده
🎥 سلامه عبدالقوی، مشاور سابق وزیر اوقاف مصر
🔸 میپرسیدیم برای امت مسلمان چه چیزی خطرناکتر است؟ میگفتند: ایران؛ میگفتی: چرا؟ میگفتند: چون نتانیاهو و بقیه صهیونیستها، اهل کتاب هستند، ولی شیعهها مشرکند!
👈 اما بعد از ۷ اکتبر، متحول شدم. این طوفان، مرا بیدار کرد، و باعث شد خیلی چیزها را دوباره بررسی کنم.
#خط_تبیین
#هفت_اکتبر
#شیعه
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 برگزیده شدن رادیو مناهج در اولین جشنواره پادکست حوزه
❗️ اولین جشنواره پادکست حوزه با حضور اصحاب هنر و رسانه امروز برگزار شد؛
💎 این جشنواره به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه با مشارکت رادیو معارف برگزار شد و لوح تقدیر بسیار زیبایی هم برای این جشنواره طراحی شده بود👌
✅ آقای نصیری مدیر مسئول مناهج جایزه و لوح تقدیر مراسم را دریافت کردند
❗️ این جشنوارهها قدم خوبی در راستای انگیزهبخشی به گروههای خودجوش است و از مسئولان حوزوی که پیش قدم این اقدام مبارک بودند صمیمانه سپاسگزاریم.
📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇
@Manahejj_Radio
هدایت شده از هیئت انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ـ﷽-
#هیئت_انصار_المهدی عجل الله تعالی فرجه
🔰 مراسم عزاداری #حضرت_معصومه سلام الله علیها
و سالگرد شهادت دو عالم مجاهد شهید #سیدحسن_نصرالله و شهید #سیدهاشم_صفیالدین رضوان الله علیهما
🎤 سخنران:
استاد محمدابراهیم #کفیل
🎤 قاری قرآن:
حجت الاسلام و المسلمین #حمیدی_نیک
🎤 مرثیهخوان:
حجت الاسلام و المسلمین #حائری
کربلایی جواد #مهدی
🗓 پنجشنبه ۱۰ مهرماه از ساعت ۲۰
📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲
#دارالقرآن علامه طباطبایی قدس سره
📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود.
برادران و خواهران
@ansarolmahdi_aj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 نذر فرهنگی را امتحان کنید!
💎 علمای راستین گرچه ترویج دین را مانند انبیا #رایگان انجام میدادند، اما با پذیرش نذورات و کمکهای خیّرین، به گسترش دین میپرداختند.
✅ رادیو مناهج به عنوان مجموعهای که بیش از ۱۷۰ پادکست پژوهشی #رایگان تولید کرده است، مخاطبین خود را دعوت میکند اگر حاجت و نذری دارند، به صورت نذر #فرهنگی ادا کنند:
✅ چرا که نذورات فرهنگی سه خصوصیت مهم دارند که در نذورات غیرفرهنگی این خصوصیات کمتر دیده میشود.
1⃣ اول اینکه نذورات فرهنگی در جامعه اثرگذارتر هستند.
2⃣ دوم اینکه به هدف انبیا نزدیکتر است
3⃣ و سوم ماندنیتر بودن آن است. (اطعام چند دقیقه بعد تمام میشود؛ ولی تولیدات فرهنگی صدقهجاریهای است که سالها باقی است و به نسلهای مختلف دانایی هدیه میدهد).
♨️ تا کنون برخی مخاطبین برای تولیدات فرهنگی نذر کردهاند که به لطف خدا مشکلاتشان حل و حاجتشان روا شده است و پس از آن نذر خود را ادا کردهاند.🌸
〰〰〰〰〰
🤝 با هر توان مالی، میتوانید خود و گذشتگان خود را در رسیدن #نور_دانایی به هزاران نفر شریک کنید (شماره کارت کپی میشود)👇
6037997750016314💳 نرمافزار آپ برای حسابهای حقوقی محدودیت دارد و از نرمافزارهای خود بانک یا بله استفاده کنید. اگر خطا داد به شماره کارت👇
6037997750003585به نام گروه فرهنگی تبلیغی امام عصر واریز بفرمایید. ♨️ برای واریز مبالغ بیشتر (درخواست شبا) به ادمین ( @Manahejj_Admin ) پیام دهید. 📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇🏻 @Manahejj_Radio