eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
440 ویدیو
153 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حقیقت شیعه
21.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مناظره‌ای که ۳ سال طول کشید! 🔻وقتی کارشناس تحدی میکند ولی بجای پاسخ به آن فرار میکند! 👈موضوع اهل بیت علیهم‌السّلام در کتب شیعه 💥ببینید و انتشار دهید 🚩کانال حقیقت شيعه 🆔 @hagigatshia14
💠 پرسش: تولد کودک به صورت ناقصُ الخلقه، چگونه با عدالت خداوند سازگار است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ جهت رسیدن به پاسخ، نکاتی تقدیم حضور می‌شود: نکته اول: توجه داشته باشیم: انسان هایی که به صورت مستقیم و بدون دخالت پدر و مادر و همچنین خارج از سیر جنینی و بر اساس حکمت الهی برای آفرینش زمینی انسان؛ خلق شدند، آدم و حوا بودند. نه ناقص الخلقه بودند و نه بیمار. اراده ی حکیمانه ی خالق هستی چنین اقتضا نمود تا نسل آدم و حوا بر اساس سیر طبیعی خاصی ادامه پیدا کنند. و این سیر از نظم و قانونی که حضرت حق در عالم هستی به ودیعت گذاشته، پیروی می کند. نکته ی دوم: جهان هستی، داری نظم و قانون خاصی هست که هر عملی، عکس‌العمل متناسب با خود را به دنبال دارد و هیچ امری در این دنیا بدون علت نیست. بله ممکن است ما به خاطر محدودیت علمی ریشه ی اتفاقات را کشف نکنیم اما این مساله به معنای نداشتن علت و سبب نیست. وقتی برای علت‌یابی ِ ناقص الخلقه بودن فرزند عزیزی به متخصص مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که این فرزند یا در ناحیه ی نطفه و یا در جنین مادر مشکل ژنتیکی یا مشکلات دیگری داشته است که منجر به تولد ناقص ایشان شده است. پس مشکل را در سیر طبیعی تولد فرزندان دنبال کنیم نه اینکه عدالت خدا را نشانه رویم.! ممکن است پرسیده شود: مگر خدا نمی‌تواند جلوی این نقص را بگیرد؟ خواهیم گفت: هرچند خداوند قادر بر این کار هست ولی همانگونه که عرض شد: حکمت خداوند بر این تعلق‌گرفته است که نظم این جهان، حفظ و امور بر اساس اسباب و مسببات جاری شود و نه بر اساس امور خارق العاده و اعجازگونه. صادق آل محمد در روایتی نورانی چنین می فرمایند: «أَبَى‏ اللَّهُ‏ أَنْ‏ يُجْرِيَ‏ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب‏»؛ « خدا از آن ابا دارد كه چيزها را جز به اسباب آنها روان‏گرداند». (1) پس فهم کردیم: خداوند هر چيز را جز از راه اسباب طبيعى آن عملى نمى‏سازد. نکته ی سوم: به حال که فرزند نازنینی بر اساس مشکلات، خواسته و یا ناخواسته، دانسته و یا نادانسته پا به عرصه ی گیتی گذاشت: پروردگار عالَم، آنکه قادر و حکیم است بدون بر هم زدن نظم و قوانین موجود در هستی؛ هر شخصی را به‌اندازه ی ظرفیتش مکلَّف و از او تکلیف می‌خواهد و نه بیشتر. چه زیبا می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»؛ «خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمى‏كند». (2) کسی که از جهت جسمی سالم هست، به‌مراتب تکالیف و مسؤولیت سنگین‌تری نسبت به فرد ناقص، دارد. نکته ی چهارم: خداوند با لطف و رحمت خاص خود، عمل کمِ شخص ناقص‌الخلقه را مساویِ عمل کثیر شخص سالم قرار می‌دهد. نکته ی پنجم: همیشه، مسیر تلاش و کوشش برای افراد باز بوده و افراد می‌توانند با تلاش مضاعف به موفقیت‌های بالایی برسند. چه بسیار انسان‌های ناقص‌الخلقه‌ای که با فکر و مشورت و تلاش، قله‌های پیروزی و موفقیت را فتح کرده‌اند که انسان های سالم در آرزوی رسیدن به آن مقامات و موقعیت ها هستند. نکته ی ششم: چرا عالم هستی را منحصر در دنیا کرده ایم؟ بر اساس آموزه های اعتقادی ما که بر آمده از عقل و قرآن و روایات است؛ نوعی پاداش ویژه که در قیامت و نسبت به برخی افراد تعلق می گیرد وجود دارد که بدان «عِوَض» گفته می شود. چون فرزند در مبتلا شدن به این بیماری هیچ‌گونه دخالت و تقصیری نداشته است، پروردگار عالم در قیامت این نقیصه را جبران کرده و این جبران به‌گونه‌ای است که آن فرد و دیگران، آرزو می‌کند کاش در دنیا سختی‌های بیشتری می‌کشیدند تا از این پاداش و لطف الهی بهره مند گردند. (3) پی‌نوشت ها: 1. كافي، ج‏1، ص: 183 2. بقره/286 3. كافي، ج‏2، ص: 255 💎کانال رسمی جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 💎 سه شاخصه شیعه واقعی 🔻 امام محمد باقر علیه السلام: اِنَّ بَعْضَ اَصْحابِهِ قالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِداكَ، اِنَّ الشَّيعَةَ عِنْدَنا كَثيرُونَ، فَقالَ: هَلْ يَعْطِفُ الْغَنِىُّ عَلَى الْفَقيرِ؟ وَ يَتَجاوَزُ الْمُحْسِنُ عَنِ الْمُسيءِ وَ يَتَواسُونَ؟ قُلْتُ : لا . قالَ عليه السلام: لَيْسَ هؤُلاءِ الشّيعَةُ، اَلشّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هكَذا بعضى از اصحاب امام باقر عليه السلام به ايشان عرض كردند: شيعه در جامعه ما زياد است. امام فرمود: آيا بى‌نياز نسبت به نيازمند عطوفت و مهربانى می‌كند؟ و آيا نيكوكار از خطاكار می‌گذرد؟ و در مسائل مالى به همديگر كمك مى كنند؟ گفتيم: خير. فرمود: پس اينها شيعه نيستند چون شيعه كسى است كه اينطور عمل كند. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۳۱۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
هدایت شده از 🕊شیماسادات حجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔میبخشید میشه نمازمو فارسی بخونم آیا؟؟ ╭━━━⊰💠⊱━━━━━━╮ @sadat_530_hijazi🍁 🕊 ╰━━━⊰💠⊱━━━━━━╯
چه پاسخی بدهیم به شبهه‌ خانم سوگل مشایخی که معتقد است به هیچ کسی نباید اقتدا کرد بلکه باید یک مخرج مشترک بین ادیان داشت و آن مخرج مشترک اخلاق است؟ 🔻 پاسخ استاد حیدری 1⃣جای بسی تاسف است که هر فرد به خود اجازه‌ دهد در مباحثی که تخصص ندارد اظهار نظر کند، خانم مشایخی در زمینه‌ی دین‌شناسی تخصصی ندارند و تخصص‌شان در جامعه‌شناسی است. 2⃣ایشان می‌گویند به کسی اقتدا نکنید اما در این فایل نهایت تلاش‌شان بر این است که به ایشان اقتدا شود که این تناقضی آشکار است 3⃣تقسیم‌بندی ایشان برای ادیان، هیچ مبنای عقلی، شرعی و حتی جامعه‌شناسی ندارد زیرا دین مبین اسلام تنها دینی است که از هرگونه اسطوره منزه است و قرآن از هرگونه افسانه‌ای مبّراست‌ و اگر کسی ادعا کند قرآن افسانه است ما تحدی می‌طلبیم و او را دعوت به گفتگو می‌کنیم تا ادعای خود را اثبات کند 4⃣درست است که هر یک از ادیان الهی، مناسک و اخلاق دارد اما ایشان یک قسم مهم دین، که عقائد است را نادیده گرفته‌اند 5⃣ طبق ادعای ایشان اخلاق مخرج مشترک همه‌ی ادیان است و معنای اخلاق را زندگی با خدا و معنویت می‌داند که بهشت را برای انسان رقم می‌زند، در حالیکه وقتی علم و عقل بشر در تشخیص نفع و ضررهای جسمانی محدود باشد در حیطه‌ی اخلاق نیز به طریق اولی محدودیت دارد؛ بنابراین خداوند اوامر و نواهی دارد که باید طبق آن عمل شود ♻️نتیجه اینکه اسلام، اوامر و نواهی پروردگار است که توسط پیامبر اسلام با معجزه‌ی خالد که همان قرآن است به ما رسیده و سعادت انسان در گرو عمل به برنامه‌های قرآن و قرار گرفتن در محضر پیامبر آل‌الله‌ است. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
استاد جواد حیدریدرآمدی بر کلام جدید-جلسه اول- مدخل و مقدمه- استاد حیدری- مرداد 1399.MP3
زمان: حجم: 5.18M
🔉 در آمدی بر کلام جدید 1⃣ ✅ موضوع :مدخل و مقدمه 🎤 استاد حیدری زمان :📅تیر99 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🔷🔷 🔷 پرســـ❓ــــش ⁉️ولایت فقیه، ولایت در قانون است یا ولایت بر قانون؟ ولی‌‌ِفقیه در چارچوب قانون و شرع عمل می‌کند یا اینکه اختیاراتش فراتر از قانون و فراتر از احکام شرعی است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ ولایتِ در قانون: اگر مسئله‌ای در شرع و قانون آمده باشد، حاکم طبق همان نظر و حکم می‌دهد که در اینجا ولایت فقیه ولایت در قانون است. 2⃣ ولایتِ بر قانون: گاهی در برخی مسائل ضرورت و مصلحت اقتضا می‌کند که آن حکم در قانون نباشد البته در چنین صورتی، خود شرع و قانون این اجازه را صادر کرده است تا اگر قانون جمهوری اسلامی در مسئله‌ یا مقوله‌ای ساکت بود و در آن مبحث نظری داده‌نشده بود. در چنین مواقعی که بن‌بستی ایجاد می‌شود نظر ولی‌فقیه حجت است. ♻️نتیجه اینکه: بر اساس شرع و قانون ولایت فقیه، ولایت بر قانون است و اگر در قانون در مورد موضوعی حکمی داده نشده باشد، دست و پای ولی‌فقیه بسته نیست و در چنین مواقعی ولایت بر قانون دارد و قول ایشان حجت است. @javadheidari110
🔷🔷 🔷 پرســـ❓ــش ⁉️ ما در امور دینی از معصوم تبعیت می‌کنیم، در زمان غیبت نیز از فقها تبعیت می‌کنیم اما چرا در امور سیاسی همانند امور دینی از همه‌ی مراجع و فقها تبعیت نمی‌کنیم و تنها از یک فقیه تبعیت می‌کنیم؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ در رابطه‌ با بحث تقلید در امور شرعی و دینی، به دستور قرآن، عقل و روایات آل‌الله مراجعه می‌کنیم و به واسطه‌ی کسانی که فقیه‌اند و حلال و حرام را می‌دانند به حکم خدا عمل کنیم و البته در مسئله‌ی تقلید می‌بایست با تحقیق اعلم فقها را بیابیم و از ایشان تقلید کنیم. 2⃣ رهبر سیاسی حتی با وجود فقها، وظیفه‌ی حاکمیت جامعه را بر عهده دارد تا هرگونه هرج و مرج را در جامعه رفع و دفع کند. 3⃣ هر چند فقها و مراجع شأنیت، قابلیت و استعداد حکومت بر جامعه را دارند اما در مقام عمل فقط یک نفر می‌بایست متصدی این امر قرار گیرد؛ زیرا غرض رفع تحیّر و حل تخاصم است و اگر چندین نفر متصدی امور جامعه گردند غرض که همان رفع تحیّر و... هست حاصل نمی‌گردد. 4⃣ ممکن است گفته شود وقتی همه‌ی فقها جمع شوند و نظر خود را اعلام کنند، در نهایت اجماع آراء صورت می‌پذیرد و نظری واحد اخذ می‌شود. در پاسخ باید بگوئیم: رسیدن به نظر واحد همیشگی نیست زیرا بین فقها تعدد مبانی وجود دارد بنابراین همین امر گاهی موجب می‌گردد در مواقع مهم و حساس، اجماع و نظر واحدی اخذ نشود به همین جهت تصمیم عقلانی‌ این است که حاکمیت سیاسی منحصر به یک فقیه باشد. 5⃣ مقام معظم رهبری فرمودند: التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(علیهم السلام) نیست. 📚اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری س ۶۲ ♻️نتیجه اینکه: ✳️ حاکم جامعه‌ی اسلامی به حل و فصل امور و گره‌گشائی می‌پردازد و کلام ایشان فصل‌الخطاب است بنابراین حل و فصل امور با سخن نهائی یک فرد محقق می‌‌گردد. ✳️ بر اساس مذهب شیعه همه‌ی مسلمانان باید از اوامر ولایی ولی فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند، اطاعت از ولی‌فقیه بر همه‌ی افراد خواه مقلد و یا مرجع لازم و واجب است بعلاوه اینکه، حتی افرادی هم که مقلدِ مرجعی هستند که اعتقادی به ولایت مطلقه‌ی فقیه ندارد نیز اطاعت از ولی فقیه واجب است. ✳️ اینکه امام خمینی (ره) فرمودند: ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله است به این معنا نیست که مقام فقیه، مقام امام معصوم است بلکه ایشان در صحیفه‌ی خود اینچنین تصریح فرموده‌اند که: ویژگی‌های اختصاصی معصوم قطعاً شامل حال ولی‌فقیه نمی‌شود. پس ولایت مطلقه‌ی فقیه با اطاعت مطلقی که متفرع بر عصمت است بسیار تفاوت دارد، ولی فقيه وظیفه‌ی حکومت و اداره‌ی جامعه را بر عهده دارد اما معصوم الگو و هادی جامعه، برای حرکت به سمت سیر الی‌الله است. 🆔 @javadheidari110
استاد جواد حیدریدرآمدی بر کلام جدید-جلسه دوم- حصرگرایی- استاد حیدری- مرداد 1399.MP3
زمان: حجم: 4.78M
🔉 در آمدی بر کلام جدید 2⃣ ✅موضوع :حصرگرایی 🎤 استاد حیدری زمان 📅مرداد99 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🏴🥀 🥀 پرســـ❓ــش ⁉️ چرا امیرالمومنین (علیه‌السلام)در برابر جسارت کنندگان به ساحت مقدس مادر هستی حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) اقدامی انجام ندادند؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه 1⃣ امیرالمؤمنین علیه‌السلام به‌ تصریح آیات شریفه قرآن کریم و روایات نبوی، معصوم بوده‌اند و هر اقدامی که ایشان در زمینه‌های مختلف انجام دهند عین حق بوده و مورد رضایت الهی است. ♦️تصریح قرآن بر عصمت امیرالمومنین علیه‌السلام «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم»؛‏ «ای کسانی که ایمان آورده‏ اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوالأمر [اوصیای پیامبر] را!»نساء/59 ♦️تصریح روایت بر عصمت امیرالمومنین علیه‌السلام قال رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله: عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: على با حق است و حق با على، حق بر مدار او مى گردد 📚کفایت الاثر، ص20 2⃣ امام علی علیه‌السلام در مقابل معترضین به مادر هستی واکنش نشان دادند و با مشت بر صورت و گردن عمر زدند، اما چون طبق وصیت پیامبر(ص) مامور به صبر بودند، دست به شمشیر نبرده و به خاطر مصلحت مهم‌تری که حفظ اسلام عزیز بود، صبوری فرمودند. «فَوَثَبَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِیبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَکَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَمَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَالَّذِی کَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ یَا ابْنَ صُهَاکَ لَوْ لا کِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَیَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) لَعَلِمْتَ أَنَّکَ لا تَدْخُلُ بَیْتِی»؛ «علی علیه السّلام ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به‌شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید و خواست او را بکشد؛ ولی به یاد سخن پیامبر صلی‌الله علیه واله و وصیتی که به او کرده بود افتاد، فرمود: ای پسر صُهاک! قسم به آنکه محمّد را به پیامبری مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهی و عهدی که پیامبر با من بسته است، نبود، می‏دانستی که تو نمی‏توانی به خانه من داخل شوی» 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568 3⃣ وصیت پیامبر از زبان مبارک امام صادق علیه‌السلام چنین نقل‌شده است: «...عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ وَبِهَا [يعني بفاطمة] حَتَّى تَقْدَمُوا عَلَيَّ.»؛ «تو را به بردبارى در برابر آنچه از اين گروه به تو و فاطمه زهرا سلام‌الله عليها خواهد رسيد سفارش مى‌كنم، صبر كن تا بر من وارد شوي» 📚بحار الأنوار، ج 22، ص 484 ♻️نتیجه اینکه: حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بعد از تهدید عده ای برای اتمام حجت به پشت درب آمدند و امام علی علیه السلام در مقابل جسارت آنان هر چند بر سر و صورت خلیفه ی دوم زدند ولی به خاطر وصیت رسول خدا دست به شمشیر نبردند و به خاطر مصلحت بالاتر که حفظ اسلام عزیز بود صبر کردند. الا لعنة الله علی القوم الظالمین 📝خبرگزاری حوزه👇 http://hawzahnews.com/news/883526 @javadheidari110