هدایت شده از شبکه جهانی موعود🌷
3.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌻پاسخگویی به روش تک پاسخی🌻
🔸مدرس:«استاد جواد حیدری»🔸
🎯غرض و هدف پرسش رفع تحیُّر است لذا اگر پاسخگو روشی را اتخاذ کند که، غرض و هدف پرسش نقض شود، نه تنها پاسخش موثر و حکیمانه نبوده است؛ بلکه گاهی پرسشگر را دچار شک، تردید و سوالات بیشتری میکند. مثل زمانی که پاسخگو در جواب دادن به یک پرسش با مطرح کردن پاسخ های متعدد و همچنین بیان تمام احتمالات موجود، بر تحیُّر پرسشگر میافزاید و موجب میگردد پرسشگر به پاسخ صحیح دست نیابد
چه بسا گاهی بیان تمام احتمالات برای پرسشگر ضرورت ندارد هر چند لازم است خود پاسخگو 🏵تمام احتمالات و اقوال را بداند،🏵همچنین تمام احتمالات برای او حل شده باشد و اینکه 🏵از بین احتمالات یکی از آنها را برای خود برگزیند، البته هرچند ممکن است تمام احتمالات صحیح باشد اما برای رفع تحیّر پرسشگر همان یک احتمال که به زعم پاسخگو صحیحترین پاسخ و احتمال است را به عنوان قول مختار خویش برگزیند و تقدیم پرسشگر کند.🎁
💤پاسخگودرمواجههباپاسخهایمتعدد
1⃣ ارائهی یکی از پاسخها
همهی احتمالات علی السویه صحیح هستند و اولویتی بین پاسخها وجود ندارد. در اینجا لازم نیست پاسخگو تمام احتمالات را برای پرسشگر بازگو کند، بلکه میبایست به یکی از احتمالات بسنده کند و همان را برگزیند و با قاطعیت تقدیم مخاطب کند؛ زیرا پاسخگو هر کدام از احتمالات را بپذیرد مخلِّ عقیدهی هیچ فردی نیست.
2⃣ ارائهی پاسخ صحیحتر
گاهی در بین احتمالات هر چند همه صحیح هستند اما پاسخگو یکی از پاسخها را نسبت به سایر پاسخها صحیحتر میداند. لذا میبایست همان را به پرسشگر ارائه دهد و از مطرح نمودن سایر احتمالات بپرهیزد. چرا که طرح سایر پاسخها نه تنها ضرورتی ندارد بلکه موجب تحیّر بیشتر پرسشگر میگردد و چه بسا برای او سوال،شک و شبههی دیگری ایجاد کند
3⃣ ارائهی پاسخ صحیح
گاهی برای یک پرسش چندین پاسخ و احتمال وجود دارد که همهی آنها صحیح نیست، اینجاست که پاسخگو باید قبلا بررسی کرده باشد و طبق مبانی صحیح، خودش پاسخهای صحیح را از غیر آن تشخیص داده باشد سپس یکی از بین پاسخها صحیحترین پاسخ را برگزیند و در اولویت قرار دهد و همان پاسخی را که خودش اتخاذ کرده است را تقدیم پرسشگر کند.🎏
🌀مقابل روش تک پاسخی، پاسخگویی با پاسخهای متعدد است که در آن ازدحام پاسخ رخ میدهد به اینگونه که:
1⃣پاسخگو یک نفر است و خود همان یک نفر تمام احتمالات موجود را بیان میکند
2⃣ چند نفر پاسخگو هستند و هر کدام به دلیل اینکه احساس وظیفه میکنند همزمان در صدد پاسخگویی به پرسش برمیآیند که این امر موجب میگردد، پاسخها متعدد گشته و تحیُّر مخاطب را افزایش دهند؛ و از آن بدتر وقتی است که مبانی پاسخگوها با یکدیگر متفاوت نیز باشد
✔️لذا بر پاسخگو لازم است همهی اقوال احتمالات و پاسخهایی که ناظر به جواب است را بررسی کند، سپس آن قولی که به نظرش صحیح و یا صحیحتر است را انتخاب نموده و همان را به پرسشگر ارائه دهد
📋روایت شاهد بحث:
امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۲۳۵فرمودند:«اذا ازدحم الجواب خفی الصواب»وقتی جوابها کثرت و ازدحام پیدا کند حق و صواب مخفی می گردد.
گمشدن حق و صواب گاهی:
1⃣ برای پاسخگوست:
استفاده از روش نادرست،یعنی ممکن است پاسخگو روش پاسخگوئی خود را فراموش کند
2⃣گاهی برای پرسشگر است
⚠️آسیبهای پاسخهای متعدد:
1⃣ مخفی شدن حق و صواب
2⃣ خلط شدن پاسخ صحیح
3⃣ میدان دادن به دشمنان و مغرضان، چرا که وقتی احتمالات متعدد شود، دشمن ضعیفترین احتمال را بر علیه ما استفاده کند
🔴تذکر۱ :فضاهای آموزشی تحقیقی و پژوهشی از روش تک پاسخی تخصصا خارج است، چون فلسفهی اینها مشارکت و همفکری و ارزیابی است و همچنین پژوهشگر ضرورت دارد به نظرات متعدد دست یابد و بهترین و احسن آن را برگزیند، فلذا این افراد از مبحث ما خارجاند
🔵 تذکر ۲: علامه مجلسی می فرمایند: «برای فهم یک مطلب به افراد متعدد مراجعه نشود وقتی شما فردی را متخصص یافتید نیازی نیست به پاسخگو و متخصص دیگر مراجعه کنیم فلذا هرگاه پاسخ صحیح و قطعی شنیدید به همان اکتفا کنید»
🍓مثال۱
پرسشگر میپرسد کلام الهی به چه معناست؟
پاسخگو با پاسخ های متعدد اعم از دیدگاه اشاعره(کلام نفسی است)
دیدگاه معتزله(کلام لفظی است)
دیدگاه متکلمین(کلام لفظی است)
دیدگاه حکما(کلام فعلی است)
با ۴ پاسخ بر تحیر پرسشگر میافزاید و حال آنکه کافی بود با استفاده از روش تک پاسخی بگوید کلام الهی فعلی و لفظی است
🍓مثال۲
پرسشگر سوال میکند چهمقدار خون مخلِّ به نماز نیست؟ برخی از پاسخگوها به غلط شروع میکنند به گفتن پاسخهای متعدد:به اندازهی یک بند انگشت است
به اندازهی یک درهم است و...
و چه بسا بر تحیر پرسشگر میافزایند
🍓مثال۳
پرسش در مورد چگونگی ازدواج فرزندان حضرت آدم با یکدیگر است که بیان یک احتمال کافی است
#روش_تک_پاسخی
⇲@javadheidari110
🏴🥀
🥀
پرســـ❓ــش
⁉️چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) مشخص نیست؟
⁉️کدام قول در مورد شهادت ایشان
معتبر است؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
🛑 مقدمه
در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است:
1⃣ ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
〽️امام صادق علیه السلام فرمود:« فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند»
📚الکافی ج1 ص458
با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط)
📚پیام امام امیر المومنین ج8 ص54
2⃣ ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
〽️طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:« شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)»
📚دلائل الامامه ص13
📚بحار الانوار ج43 ص171
〽️علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد
📚زاد المعاد ص280
〽️شیخ عباس قمی نیز می نویسد: «اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است.
📚مسار الشیعه، ص54
📚مصباح کفعمی، ص522
📚تاریخ الموالید ص98
📚مصباح کفعمی، ص522
📚اعلام الوری، ج1، ص300
پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است.
📚الذریه الطاهره ص151
📚کشف الغمه ج1 ص503
📚اعلام الوری ج1 ص300
〽️به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332
از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است.
〽️علامه مجلسی می نویسد:« روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد»
📚زاد المعاد ص280
〽️برخی می گویند: وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و «سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز
♻️نتیجه اینکه:
اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانی یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه میگیریم مراد از روایت امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است.
#شبهات_فاطمیه
@javadheidari110
⚛سوال پنجم: فاطمه از شیخین راضی شد
🔵توضیح سوال: بر فرض كه قبول كنيم، فاطمه سلام الله علیها در مقطعى از شيخين دلگير شده باشد ؛ ولى اين مطلب نيز ثابت است كه شيخين در آخرين روزهاى حيات فاطمه آمدند و از وى رضايت گرفتند؛ چنانچه بيهقى و ديگران نقل كردهاند: «عن الشعبي قال لما مرضت فاطمة أتاها أبو بكر الصديق فأستئذن عليها فقال علي يا فاطمة هذا أبو بكر يستئذن عليك فقالت أتحب أن أأذن؟ قال نعم فأذنت له فدخل عليها يترضاها وقال والله ما تركت الدار والمال والأهل والعشيرة إلا لإبتغاء مرضاة الله ومرضاة رسوله ومرضاتكم أهل البيت ثم ترضاها حتى رضيت؛هنگامى كه فاطمه بيمار شد ابوبكر براى كسب رضايت نزد وى آمد و اجازه خواست تا او را ملاقات كند، علي به فاطمه فرمود: ابوبكر براى ملاقات اجازه مىخواهد فاطمه فرمود: آيا شما دوست داريد وارد شود؟ علي فرمود: آري، پس فاطمه اجازه داد، ابوبكر وارد شد و جوياى كسب رضايت فاطمه بود، ابوبكر گفت: به خدا سوگند خانه و زندگى و مال و ثروتم و خويشانم را ترك نكردم؛ مگر براى به دست آوردن رضايت و خوشنودى خدا و رسول و شما خاندان پيغمبر، پس فاطمه از وى راضى شد»*1*
↩️جواب:
🅰 سند روايت مرسل است؛ چرا كه شعبى از تابعين است و خود شاهد ماجرا نبوده است. بر فرض اين كه مرسلات تابعى مورد قبول باشد، باز هم نمىتوان روايت شعبى را پذيرفت؛ زيرا شعبى از دشمنان اميرمؤمنان عليه السلام و ناصبى بوده است. چنانچه بلاذرى به نقل از خود شعبى اشاره می کند در عهد حجاج از حضرت علی علیه السلام بدگویی می کرده است*2*
🅱 غضب فاطمه سلام الله عليها بر ابوبكر از آفتاب روشن تر و غير قابل انكار است. بخارى در صحيحترين كتاب اهل سنت از تداوم غضب و قهر فاطمه سلام الله عليها بر ابوبكر، سخن گفته است.مىنويسد:« فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّيَتْ؛فاطمه دختر رسول خدا از ابوبكر ناراحت و از وى روى گردان شد و اين ناراحتى ادامه داشت تا از دنيا رفت»*3*
ابن شهرآشوب (م588ق) از علمای شیعه نیز عدم رضایت حضرت زهراء از شیخین را ذکر کرده است*4*
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📎پیوست📎
1_(بیهقی،دلائل النبوه،سفرهفتم،ص281).
2_( بلاذری،انساب الاشراف،ج13،ص5761).
3_(بخاری،الجامع الصحیح،ج2،ص386).
4_(ابن هشرآشوب،مناقب آل ابی طالب،ج3،ص362).
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
آیا حضرت مسیح علیه السلام زنده هستند؟
✍️پاسخ:
درباره زنده بودن حضرت عیسى قرآن مى فرماید: «وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یقِینًا». (1)
و گفتارشان که: «ما، مسیح عیسی بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم!» در حالی که نه او را کشتند، و نه بر دار آویختند؛ لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی میکنند؛ و قطعا او را نکشتند!»
«بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَكِیمًا[نساء/۱۵۸] بلکه خدا او را به سوی خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است.»
اهل سنت هم روایتى نقل كرده اند كه معناى آن این است چگونه خواهید بود هنگامى كه فرزند مریم در میان شما نازل گردد در حالى كه امام شما از خود شما است. (2)
همچنین از برخى روایات كه در مجامع روایى شیعه و سنى آمده زنده بودن حضرت عیسى استفاده مى شود از جمله امام باقر(ع) مى فرماید: در صاحب این امر (امام زمان) چهار سنت پیامبر هست و اما سنتى كه از عیسى دارد، این كه گفته مى شود او مرده است در حالى كه نمرده و زنده است.(3)
نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات شیعه و سنی، حضرت مسیح سلام الله علیه زنده بوده و در رکاب حضرت مهدی عجل لله تعالی فرجه الشریف؛ ظاهر می شوند. ان شاء الله
📚منابع:
1. نساء/۱۵۷
2. مسند احمد، صحیح بخارى و مسلم و سنن بیهقى طبق نقل تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۲۰۵.
3. بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۲۳۸.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🏴 🚩
🚩
⁉️پرسش:
چرا امام حسین علیهالسلام همراهِ خانواده به کربلا رفتند؟
آیا این کار امام حسین عقلانی بوده است؟
مگر ایشان برای قیام و جنگ علیه یزید به سمت کوفه نرفتند؟ پس چرا اهلبیت و حتی طفل ششماهه را
به همراه بردند؟
🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه"
1⃣ مسئلهای عرفی بوده است.
ظاهراً عرف زمان حضرت و همچنین عرف قبل و بعد از ایشان اینگونه بوده است که افراد، خانوادهی خود را در سفرهای طولانی به همراه میبردند و این روش خلاف عقل و عرف نبوده است تا کسی برایش این سوال مطرح شود که چرا امام حسین علیهالسلام خانوادهشان را به همراه بردند.
2⃣ تاسی به جدشان رسولالله:
این سوال را باید از پیامبر عظیمالشأن اسلام پرسید: اینکه چرا ایشان برای مباهله با مسیحیان نجران فرزندانشان را با خود بردند⁉️
نبی مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآله برای اثبات حقانیت خود و اثبات حقانیت مکتبِ خود، فرزندان را با خود بردند، این مسئله نشانگر این است تا همه بدانند برای تحقق آرمانهای مقدس انسان باید از همهی دارائی خود بگذرد و آنها فدای آرمان مقدسش کند، اینگونه فدا نمودنهاست که هم موجب اطمینان بخشی به دیگران است و هم نشانگر اطمینان داشتن به حقانیت خود و مکتب خود میباشد.
3⃣حفظ جان خود حضرت و اهلبیت و یاران
آیا اگر خانواده و فرزندان امام حسین علیهالسلام، مثل ۶ ماهه، حضرت زینب سلاماللهعلیها و ... با امام حسین علیهالسلام همراه نمیشدند در مدینه امنیت جانی داشتند❓
به نظر شما با آن لحن تندی که یزید علیهاللعنه به والی مدینه مبنی بر بیعت گرفتن از اباعبداللهالحسین داشت و اینکه در مدینه وضعیت بهگونهای بود که دشمنان و یزیدیان، امام حسین علیهالسلام را تهدید میکردند، بهتر نبود امام حسین علیهالسلام اهلبیت و اصحاب را برای خارج شدن از مدینه با خود همراه کنند❓
4⃣ تسلیم قضا و قدر و امر الهی بودن:
وقتی ابنعباس و امثالهم میخواستند امام را از رفتن به سمت کوفه منصرف کنند حضرت جملهای را فرمودند و بر اساس همان جمله نیز عمل کردند. حضرت فرمودند: «ان الله شاء ان یراک قتیلا ، و ان الله شاء ان یراهن سبایا » زیرا خدا خواسته بود حضرت را شهید و خاندان ایشان را اسیر ببیند.
اهلبیت علیهمالسلام همگی تسلیم امر و قضای الهی هستند و همان کاری را انجام میدهند که رضایت و امر الهی بر آن تعلق گرفته باشد.
تمام ارزش آلاللهعلیهمصلواتالله این است که تسلیم امر الهی هستند.
4⃣ پیامرسانی کربلا:
اگر حضرت زینب سلاماللهعلیها و فرزندان حضرت همراه امام حسین علیهالسلام نبودند، پیامرسانی این نهضت از بین میرفت و این حادثهی عظیم کربلا به فراموشی سپردهمیشد.
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
سِرِّ نِی در نینوا میماند اگر زینب نبود
♻️نتیجه اینکه:
همراه بردن اهلبیت خودش یک تاکتیک بزرگ و عظیمی از جانب اباعبداللهالحسین علیهالسلام بوده است تا بعد از عاشورا این واقعه در تاریخ بایکوت نشود و به کاخ یزید و یزیدیان در شام نیز برسد تا لرزه بر اندام آنان بیندازد و ندای "هل من ناصر ینصرنی" اباعبداللهالحسین به گوش جهانیان برسد.
پادکست استاد را اینجا بشنوید🔽
http://snai.ir/967927
و یادداشت استاد اینجاست👇
https://hawzahnews.com/xbhsb
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
3ـ تناسخ ـ استاد یاسین.mp3
زمان:
حجم:
859.4K
#نقد_تناسخ
#آیا_تناسخیه_برای_تئوری_خود_دلیل_و_برهانی_دارند_؟
#عقل_نقل_آیات_روایات
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
4.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به یاد سردار دل ها 👆👆👆
حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
🏴🥀
🥀
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا قبر حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها مخفی است؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
🛑مقدمه
برخی محل دفن حضرت را👇
〽️در بقیع
〽️عدهای در روضهالنبی
〽️ گروهی آنرا کنار قبر رسول الله
♻️ به نظر میرسد مطابق آنچه در ادامه می آید محل دفن ایشان در کنار قبر رسول الله باشد.
نسبت به دو احتمال دیگر قوت بیشتری دارد.
هرچند اقوال دیگری نیز از سوی بزرگان مذهب بیان شده است.
1⃣ طبق کلام معصومین:
〽️امام علی علیه السلام در تدفین همسرشان فرمودند: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِك؛درود بر تو اى رسول خدا از من و از دخترت كه در جوار تو فرود آمده»
📚نهج البلاغه(صبحی صالح)،ص320
〽️در وصیت امام حسن علیه السلام چنین آمده است :« ثُمَّ وَجِّهْنِي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص لِأُحْدِثَ بِهِ عَهْداً ثُمَّ اصْرِفْنِي إِلَى أُمِّي ع ثُمَّ رُدَّنِي فَادْفِنِّي بِالْبَقِيع..؛ مرا بر سر قبر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله ببر تا با او تجديد عهد كنم، آنگاه مرا بطرف قبر مادرم عليها السلام برگردان، سپس مرا در بقيع دفن كن»
📚کلینی،الکافی،ج1،ص300
مرحوم مجلسی در توضیح این روایت مینویسد:«عبارت امام «ثم ردني» دلالت دارد که قبر مادرشان در بقیع نیست»
📚مجلسی، مرآةالعقول في شرح أخبار آل الرسول، ج3، ص305
〽️امام رضا علیه السلام: «دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي الْمَسْجِدِ صَارَتْ فِي الْمَسْجِدِ؛از حضرت رضا عليه السلام راجع بقبر فاطمه عليها السلام پرسيدم، فرمود: در خانه خود بخاك سپرده شد، سپس چون بنى اميه مسجد را توسعه دادند جزء مسجد شد.»
📚کلینی، الکافی، ج1، ص461، باب مولدالزهراء، حدیث9
〽️امام هادی علیه السلام :«..هی مع جدی؛ ایشان در کنار جدم رسول الله صلی الله علیه و اله دفن شدند.»
📚سید بن طاووس،الاقبال،ج2،ص623.
4⃣ کلام علمای بزرگ شیعه
علماء شیعه محل قبر خاتون دو سرا را کنار رسولالله میدانند، که به چند نمونه اشاره میشود:
〽️مرحوم کلینی (329ق) در کتابشان روایت اول را ذکر کردهاند که می توان حدس زد نظرشان همین بوده است.
〽️شیخ صدوق(381ق) «..وَ هَذَا هُوَ الصَّحِيحُ عِنْدِي؛قول صحیح در نزد من این است که زهراء سلام الله علیها در کنار پدرش مدفون است»
📚شیخ صدوق،من لا يحضره الفقيه، ج2، ص572
〽️محمد تقی مجلسی(1070ق) « و قول اول[دفن در کنار رسول الله ] اظهر است و احاديث آن صحيحتر است»
📚محمد تقی مجلسی،لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج3، ص: 216
〽️علامه مجلسی(1110ق)«و هذا أصح الأقوال في موضع قبرها صلوات الله عليه؛صحیح ترین قول دفن ایشان در کنار رسول الله است.»
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج5، ص:348
〽️سید محسن امین(1371ق)«...واختلف في موضع دفنها فقيل دفنت في بيتها وهو الأصح الذي يقتضيه الاعتبار»
📚امین،اعیان الشیعه،ج1،ص322.
〽️محمد جواد مغنیه(1400ق) « و الأقرب الأصوب انها دفنت في بيتها المجاور لمسجد أبيها»
📚فقه الإمام الصادق عليه السلام، ج2، ص250
〽️سید علی طباطبایی(1231ق) « و الأصح وفاقاً للصدوق و جماعة أنها دفنت في بيتها»
📚رياضالمسائل(ط–الحديثة)، ج7، ص 194
〽️علامه حسن زاده آملی(معاصر): «حق اين است كه قبر حضرت فاطمه بنت رسول الله (صلوات اللّه عليهما) در مدينه در بقعه رسول اللّه و در جوار آن حضرت است.»
📚هزار و يك كلمه، ج3، ص446
〽️سید جعفر مرتضی(معاصر)«ونحن وإن كنا نرجح أنها قد دفنت في بيتها»
📚الصحیح من سیره الامام علی،ج10،ص325
〽️محمد حسینی جلالی(معاصر) « ...الاضطرابات التي وقعت في حياتها القصيرة بعد وفاة النبي صلَّى الله عليه وآله تساعد أن تكون قد دفنت في بيتها لوصيّتها بإخفاء قبرها حتى يبقى مجهولا لكي لا ينسى التاريخ الأسباب الداعية إلى ذلك»
📚حسینی جلالی،فهرس التراث،ج1،ص77
#شبهات_فاطمیه
@javadheidari110
📍سوال ششم: وجود تاریخی محسن بن علی
📖توضیح سوال: آیا در منابع معتبره سخن از فرزند سقط شده ای به نام «محسن» آمده است. آیا طفلی که هنوز به دنیا نیامده فضیلتی داشته است که اینقدر برایش عزاداری می کنند.
✴️جواب:
1⃣بین ما ایرانیان نام ایشان «مُحسِن» معروف شده است.لیکن تلفظ درست نامشان«مُحَسِّن» است.*1*
2⃣نامگذاری این طفل شهید توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله قبل از تولدش صورت گرفته است. امام علی علیه السلام فرمودند: «قَدْ سَمَّى رَسُولُ اللَّهِ ص مُحَسِّناً قَبْلَ أَنْ يُولَدَ»*2* حتی در منابع عامه نیز این طفل شهید به عنوان فرزند امام علی علیه السلام شمرده شده است .منابعی چون*3*
3⃣در بیش از صد مصدر و منبع از منابع خاصه و عامه به او اشاره شده است *4* در چهل منبع از کتابهای سنیان اشاره شده است حضرت علی فرزندی به نام محسن داشت*5* سی و یک نفر از دانشوران سنی باور دارند محسن بن علی در کودکی از دنیا رفته است*6*
بیست و شش نفر نیزاعتراف کردهاند که ایشان سقط شدهاند. *7*شیعیان از گذشته تاکنون باور دارند که محسن بن علی در حمله به خانه خاتون دوسرا به شهادت رسید هاست. ابن عباس با سند صحیح از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل کرده است که ایشان فرمودند: «...وَ أَسْقَطَتْ جَنِينَهَا وَ هِيَ تُنَادِي يَا مُحَمَّدَاه؛فاطمه جنینش سقط شده و فریاد میزند: یا محمداه» *8* هشام بن حکم از متکلمان بزرگ قرن دوم هجری و شاگرد برجسته امام صادق علیه السلام چنین باوری داشته است. عبدالرحمن ملطی(م377ق) اعتقاد هشام را چنین گزارش میکند: «فزعم هشام... و أبا بكر مر بفاطمة عليهما السلام فرفس بطنها فأسقطت و كان سبب علتها و موتها، و أنه غصبها فدك،..» *9* .شیخ مفید (م 478ق) اعتقاد شیعه را چنین گزارش می دهد: « شیعه باور دارد که این این محسن همان طفل سقط شده حضرت زهراء است که نامش توسط پیامبر صلی الله علیه و اله انتخاب شد» *10*شاگردش شیخ طوسی (م 460 ) نیز می گوید :در این نظر هیچ اختلافی بین شیعه نیست *11* عبدالجلیل قزوینی (م 560ق) دانشور نامدار شیعی نیز در مناظره خودش با سنیان گوید: «آنگه گفته است: «و گويند كه: عمر در بر شكم فاطمه زد و كودكى را درشكم او كشت كه رسول او را محسن نام نهاده بود». اما جواب آنست كه اين خبريست درست؛ و برين وجه نقل كردهاند، و در كتب شيعى و سنّى مذكور و مسطور است،*12*
✳️نتیجه:
واضح شد،محسن بن علی وجود خارجی دارد روایتی در عظمتش آمده است. و علمای فرقین دربارهاش سخن گفته اند. و شهادتش در اثر حمله به بیت وحی قابل انکار نیست. به جهت اختصار خلاصه ای از مدارک موجود را یادآور شدیم .
جهت مطالعه کتاب: سید محمد مهدی موسوی ،المحسن السبط مولود ام سقط؛ عبدالمحسن قطیفی،المحسن بن فاطمه و مقاله: محمد رضا جباری و یاوری سرتختی،بررسی اخبار محسِّن بنعلی در منابع فرقین،تاریخ اسلام در آئینه پزوهش،سال دوزادهم،شماره دوم،1394،ص33-66.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📎پیوست📎
1_(زبیدی،تاج العروس،ج9،ص178)
2_ (کلینی،الکافی،ج6،ص18)
3_(تأريخ طبريّ 5: 153، الكامل في التأريخ 3: 397، أنساب الأشراف 2: 189، الإصابة 3: 471، و لسان الميزان 1: 268، ميزان الاعتدال 1: 139، القاموس المحيط 2: 55 )
4_(خرسان،المحسن مولود ام سقط،ص88)
5_(همان،صص 93-100)
6_(همان، صص 104-111)
7_(همان،صص 121- 128)
8_(صدوق،الامالی،ص114)
9_(ملطی،التنبيه و الرد على أهل الأهواء و البدع، ص: 22 )
10_(مفید،الارشاد،ج1،ص355).
11_( طوسی،تلخیص الشافی،ج3،ص156)
12_م (قزوینی رازی،نقض،ص298) .
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_فاطمیه
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110