🏴 🚩
🚩
⁉️پرسش:
چرا امام حسین علیهالسلام همراهِ خانواده به کربلا رفتند؟
آیا این کار امام حسین عقلانی بوده است؟
مگر ایشان برای قیام و جنگ علیه یزید به سمت کوفه نرفتند؟ پس چرا اهلبیت و حتی طفل ششماهه را
به همراه بردند؟
🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه"
1⃣ مسئلهای عرفی بوده است.
ظاهراً عرف زمان حضرت و همچنین عرف قبل و بعد از ایشان اینگونه بوده است که افراد، خانوادهی خود را در سفرهای طولانی به همراه میبردند و این روش خلاف عقل و عرف نبوده است تا کسی برایش این سوال مطرح شود که چرا امام حسین علیهالسلام خانوادهشان را به همراه بردند.
2⃣ تاسی به جدشان رسولالله:
این سوال را باید از پیامبر عظیمالشأن اسلام پرسید: اینکه چرا ایشان برای مباهله با مسیحیان نجران فرزندانشان را با خود بردند⁉️
نبی مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآله برای اثبات حقانیت خود و اثبات حقانیت مکتبِ خود، فرزندان را با خود بردند، این مسئله نشانگر این است تا همه بدانند برای تحقق آرمانهای مقدس انسان باید از همهی دارائی خود بگذرد و آنها فدای آرمان مقدسش کند، اینگونه فدا نمودنهاست که هم موجب اطمینان بخشی به دیگران است و هم نشانگر اطمینان داشتن به حقانیت خود و مکتب خود میباشد.
3⃣حفظ جان خود حضرت و اهلبیت و یاران
آیا اگر خانواده و فرزندان امام حسین علیهالسلام، مثل ۶ ماهه، حضرت زینب سلاماللهعلیها و ... با امام حسین علیهالسلام همراه نمیشدند در مدینه امنیت جانی داشتند❓
به نظر شما با آن لحن تندی که یزید علیهاللعنه به والی مدینه مبنی بر بیعت گرفتن از اباعبداللهالحسین داشت و اینکه در مدینه وضعیت بهگونهای بود که دشمنان و یزیدیان، امام حسین علیهالسلام را تهدید میکردند، بهتر نبود امام حسین علیهالسلام اهلبیت و اصحاب را برای خارج شدن از مدینه با خود همراه کنند❓
4⃣ تسلیم قضا و قدر و امر الهی بودن:
وقتی ابنعباس و امثالهم میخواستند امام را از رفتن به سمت کوفه منصرف کنند حضرت جملهای را فرمودند و بر اساس همان جمله نیز عمل کردند. حضرت فرمودند: «ان الله شاء ان یراک قتیلا ، و ان الله شاء ان یراهن سبایا » زیرا خدا خواسته بود حضرت را شهید و خاندان ایشان را اسیر ببیند.
اهلبیت علیهمالسلام همگی تسلیم امر و قضای الهی هستند و همان کاری را انجام میدهند که رضایت و امر الهی بر آن تعلق گرفته باشد.
تمام ارزش آلاللهعلیهمصلواتالله این است که تسلیم امر الهی هستند.
4⃣ پیامرسانی کربلا:
اگر حضرت زینب سلاماللهعلیها و فرزندان حضرت همراه امام حسین علیهالسلام نبودند، پیامرسانی این نهضت از بین میرفت و این حادثهی عظیم کربلا به فراموشی سپردهمیشد.
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
سِرِّ نِی در نینوا میماند اگر زینب نبود
♻️نتیجه اینکه:
همراه بردن اهلبیت خودش یک تاکتیک بزرگ و عظیمی از جانب اباعبداللهالحسین علیهالسلام بوده است تا بعد از عاشورا این واقعه در تاریخ بایکوت نشود و به کاخ یزید و یزیدیان در شام نیز برسد تا لرزه بر اندام آنان بیندازد و ندای "هل من ناصر ینصرنی" اباعبداللهالحسین به گوش جهانیان برسد.
پادکست استاد را اینجا بشنوید🔽
http://snai.ir/967927
و یادداشت استاد اینجاست👇
https://hawzahnews.com/xbhsb
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
3ـ تناسخ ـ استاد یاسین.mp3
زمان:
حجم:
859.4K
#نقد_تناسخ
#آیا_تناسخیه_برای_تئوری_خود_دلیل_و_برهانی_دارند_؟
#عقل_نقل_آیات_روایات
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
4.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به یاد سردار دل ها 👆👆👆
حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
🏴🥀
🥀
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا قبر حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها مخفی است؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
🛑مقدمه
برخی محل دفن حضرت را👇
〽️در بقیع
〽️عدهای در روضهالنبی
〽️ گروهی آنرا کنار قبر رسول الله
♻️ به نظر میرسد مطابق آنچه در ادامه می آید محل دفن ایشان در کنار قبر رسول الله باشد.
نسبت به دو احتمال دیگر قوت بیشتری دارد.
هرچند اقوال دیگری نیز از سوی بزرگان مذهب بیان شده است.
1⃣ طبق کلام معصومین:
〽️امام علی علیه السلام در تدفین همسرشان فرمودند: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِك؛درود بر تو اى رسول خدا از من و از دخترت كه در جوار تو فرود آمده»
📚نهج البلاغه(صبحی صالح)،ص320
〽️در وصیت امام حسن علیه السلام چنین آمده است :« ثُمَّ وَجِّهْنِي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص لِأُحْدِثَ بِهِ عَهْداً ثُمَّ اصْرِفْنِي إِلَى أُمِّي ع ثُمَّ رُدَّنِي فَادْفِنِّي بِالْبَقِيع..؛ مرا بر سر قبر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله ببر تا با او تجديد عهد كنم، آنگاه مرا بطرف قبر مادرم عليها السلام برگردان، سپس مرا در بقيع دفن كن»
📚کلینی،الکافی،ج1،ص300
مرحوم مجلسی در توضیح این روایت مینویسد:«عبارت امام «ثم ردني» دلالت دارد که قبر مادرشان در بقیع نیست»
📚مجلسی، مرآةالعقول في شرح أخبار آل الرسول، ج3، ص305
〽️امام رضا علیه السلام: «دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي الْمَسْجِدِ صَارَتْ فِي الْمَسْجِدِ؛از حضرت رضا عليه السلام راجع بقبر فاطمه عليها السلام پرسيدم، فرمود: در خانه خود بخاك سپرده شد، سپس چون بنى اميه مسجد را توسعه دادند جزء مسجد شد.»
📚کلینی، الکافی، ج1، ص461، باب مولدالزهراء، حدیث9
〽️امام هادی علیه السلام :«..هی مع جدی؛ ایشان در کنار جدم رسول الله صلی الله علیه و اله دفن شدند.»
📚سید بن طاووس،الاقبال،ج2،ص623.
4⃣ کلام علمای بزرگ شیعه
علماء شیعه محل قبر خاتون دو سرا را کنار رسولالله میدانند، که به چند نمونه اشاره میشود:
〽️مرحوم کلینی (329ق) در کتابشان روایت اول را ذکر کردهاند که می توان حدس زد نظرشان همین بوده است.
〽️شیخ صدوق(381ق) «..وَ هَذَا هُوَ الصَّحِيحُ عِنْدِي؛قول صحیح در نزد من این است که زهراء سلام الله علیها در کنار پدرش مدفون است»
📚شیخ صدوق،من لا يحضره الفقيه، ج2، ص572
〽️محمد تقی مجلسی(1070ق) « و قول اول[دفن در کنار رسول الله ] اظهر است و احاديث آن صحيحتر است»
📚محمد تقی مجلسی،لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج3، ص: 216
〽️علامه مجلسی(1110ق)«و هذا أصح الأقوال في موضع قبرها صلوات الله عليه؛صحیح ترین قول دفن ایشان در کنار رسول الله است.»
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج5، ص:348
〽️سید محسن امین(1371ق)«...واختلف في موضع دفنها فقيل دفنت في بيتها وهو الأصح الذي يقتضيه الاعتبار»
📚امین،اعیان الشیعه،ج1،ص322.
〽️محمد جواد مغنیه(1400ق) « و الأقرب الأصوب انها دفنت في بيتها المجاور لمسجد أبيها»
📚فقه الإمام الصادق عليه السلام، ج2، ص250
〽️سید علی طباطبایی(1231ق) « و الأصح وفاقاً للصدوق و جماعة أنها دفنت في بيتها»
📚رياضالمسائل(ط–الحديثة)، ج7، ص 194
〽️علامه حسن زاده آملی(معاصر): «حق اين است كه قبر حضرت فاطمه بنت رسول الله (صلوات اللّه عليهما) در مدينه در بقعه رسول اللّه و در جوار آن حضرت است.»
📚هزار و يك كلمه، ج3، ص446
〽️سید جعفر مرتضی(معاصر)«ونحن وإن كنا نرجح أنها قد دفنت في بيتها»
📚الصحیح من سیره الامام علی،ج10،ص325
〽️محمد حسینی جلالی(معاصر) « ...الاضطرابات التي وقعت في حياتها القصيرة بعد وفاة النبي صلَّى الله عليه وآله تساعد أن تكون قد دفنت في بيتها لوصيّتها بإخفاء قبرها حتى يبقى مجهولا لكي لا ينسى التاريخ الأسباب الداعية إلى ذلك»
📚حسینی جلالی،فهرس التراث،ج1،ص77
#شبهات_فاطمیه
@javadheidari110
📍سوال ششم: وجود تاریخی محسن بن علی
📖توضیح سوال: آیا در منابع معتبره سخن از فرزند سقط شده ای به نام «محسن» آمده است. آیا طفلی که هنوز به دنیا نیامده فضیلتی داشته است که اینقدر برایش عزاداری می کنند.
✴️جواب:
1⃣بین ما ایرانیان نام ایشان «مُحسِن» معروف شده است.لیکن تلفظ درست نامشان«مُحَسِّن» است.*1*
2⃣نامگذاری این طفل شهید توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله قبل از تولدش صورت گرفته است. امام علی علیه السلام فرمودند: «قَدْ سَمَّى رَسُولُ اللَّهِ ص مُحَسِّناً قَبْلَ أَنْ يُولَدَ»*2* حتی در منابع عامه نیز این طفل شهید به عنوان فرزند امام علی علیه السلام شمرده شده است .منابعی چون*3*
3⃣در بیش از صد مصدر و منبع از منابع خاصه و عامه به او اشاره شده است *4* در چهل منبع از کتابهای سنیان اشاره شده است حضرت علی فرزندی به نام محسن داشت*5* سی و یک نفر از دانشوران سنی باور دارند محسن بن علی در کودکی از دنیا رفته است*6*
بیست و شش نفر نیزاعتراف کردهاند که ایشان سقط شدهاند. *7*شیعیان از گذشته تاکنون باور دارند که محسن بن علی در حمله به خانه خاتون دوسرا به شهادت رسید هاست. ابن عباس با سند صحیح از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل کرده است که ایشان فرمودند: «...وَ أَسْقَطَتْ جَنِينَهَا وَ هِيَ تُنَادِي يَا مُحَمَّدَاه؛فاطمه جنینش سقط شده و فریاد میزند: یا محمداه» *8* هشام بن حکم از متکلمان بزرگ قرن دوم هجری و شاگرد برجسته امام صادق علیه السلام چنین باوری داشته است. عبدالرحمن ملطی(م377ق) اعتقاد هشام را چنین گزارش میکند: «فزعم هشام... و أبا بكر مر بفاطمة عليهما السلام فرفس بطنها فأسقطت و كان سبب علتها و موتها، و أنه غصبها فدك،..» *9* .شیخ مفید (م 478ق) اعتقاد شیعه را چنین گزارش می دهد: « شیعه باور دارد که این این محسن همان طفل سقط شده حضرت زهراء است که نامش توسط پیامبر صلی الله علیه و اله انتخاب شد» *10*شاگردش شیخ طوسی (م 460 ) نیز می گوید :در این نظر هیچ اختلافی بین شیعه نیست *11* عبدالجلیل قزوینی (م 560ق) دانشور نامدار شیعی نیز در مناظره خودش با سنیان گوید: «آنگه گفته است: «و گويند كه: عمر در بر شكم فاطمه زد و كودكى را درشكم او كشت كه رسول او را محسن نام نهاده بود». اما جواب آنست كه اين خبريست درست؛ و برين وجه نقل كردهاند، و در كتب شيعى و سنّى مذكور و مسطور است،*12*
✳️نتیجه:
واضح شد،محسن بن علی وجود خارجی دارد روایتی در عظمتش آمده است. و علمای فرقین دربارهاش سخن گفته اند. و شهادتش در اثر حمله به بیت وحی قابل انکار نیست. به جهت اختصار خلاصه ای از مدارک موجود را یادآور شدیم .
جهت مطالعه کتاب: سید محمد مهدی موسوی ،المحسن السبط مولود ام سقط؛ عبدالمحسن قطیفی،المحسن بن فاطمه و مقاله: محمد رضا جباری و یاوری سرتختی،بررسی اخبار محسِّن بنعلی در منابع فرقین،تاریخ اسلام در آئینه پزوهش،سال دوزادهم،شماره دوم،1394،ص33-66.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📎پیوست📎
1_(زبیدی،تاج العروس،ج9،ص178)
2_ (کلینی،الکافی،ج6،ص18)
3_(تأريخ طبريّ 5: 153، الكامل في التأريخ 3: 397، أنساب الأشراف 2: 189، الإصابة 3: 471، و لسان الميزان 1: 268، ميزان الاعتدال 1: 139، القاموس المحيط 2: 55 )
4_(خرسان،المحسن مولود ام سقط،ص88)
5_(همان،صص 93-100)
6_(همان، صص 104-111)
7_(همان،صص 121- 128)
8_(صدوق،الامالی،ص114)
9_(ملطی،التنبيه و الرد على أهل الأهواء و البدع، ص: 22 )
10_(مفید،الارشاد،ج1،ص355).
11_( طوسی،تلخیص الشافی،ج3،ص156)
12_م (قزوینی رازی،نقض،ص298) .
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_فاطمیه
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
💠💠
💠
شروط امامت چیست؟
تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ معصوم بودن امام
🔻تالی فاسدهای عدم عصمت امام، عبارتند از :
〽️ممتنع بودن تسلسل
امتناع تسلسل یکی از دلائل عصمت امام است
هدف امام محافظت از شرع است بنابراین امام نباید گناه کند اگر گناه کند خودش نیز نیازمند به هدایتگر است اگر هدایتگر او نیز معصوم نباشد او نیز به یک امام دیگر باید رجوع کند و همینطور ادامه پیدا میکند و تسلسل لازم میآید. پس بنابر قاعدهی عقلی، امام عصمت دارد.
〽️حافظ شرع بودن
چون امام حافظ شرع است باید معصوم باشد زیرا تسلسل و نقض غرض لازم میآید.
〽️واجبالاطاعه بودن
کسی واجب الاطاعه است که معصوم باشد پس اگر امام عصمت نداشته باشد و اقدام بر معصیت کند واجب است او را انکار کنیم. زیرا اطاعت و انکار با هم در تضاد است.
〽️عصمت با قدرت و اختیار منافات ندارد
عصمت با قدرت و اختیار منافاتی ندارد
اگر امام نتواند گناه کند و گناه نکند که فضیلتی ندارد.
ممتنع بالذات با قدرت منافات دارد ولی ممتنع بالغیر با قدرت منافات ندارد.
اگر بگوئیم امام گناه نمیکند چون گناه کردن ذاتاً ممتنع و محال عقلی است در چنین فرضی که گناه نکردن هنر نیست.
اما اگر بگوئیم صدور گناه از امام امتناع بالغیر است چنین فرضی با قدرت، اختیار و استطاعت هیچ منافاتی ندارد.
علم و معرفت امام به قبح گناه است که موجب بازدارندگی امام از گناه میشود نه سلب اختیار.
〽️اسوه بودن
تمام اغراض امامت در رهن و گرو عصمت است خدا امامان را قرار داده تا برای ما اسوه باشد زیرا بناست ما را هدایت کنند اما اگر معصوم نباشند موجب ضلالت میشوند. و اگر گناه کنند انحطاط درجهشان نسبت به اقل عوامالناس نیز کمتر میشود.
بنابراین امامان معصوم هستند چون خداوند حکیم است و حکیم نقض غرض انجام نمیدهد.
2⃣ افضل بودن امام
دو قاعده در افضلیت:
۱) ترجیح مرجوح بر راجح قبیح است.
۲) ترجیح بلا مرجِح قبیح است.
امام باید از هر حیثی اعم از علم، تقوا، شجاعت و... افضلالناس باشد زیرا مقدم کردن مفضول و ترجیح مرجوح بر راجِح قبیح است.
طبق نقل تاریخی بعد از پیغمبر، حضرت علی افضلاند و ابوبکر و ... مفضول.
ابن ابیالحدید معتزلی در مقدمهی شرح نهجالبلاغه در خطبهاش میگوید:«الحمدلله الّذی قدّم المفضول علی الفاضل؛ سپاس خدایی را که مفضول (ابوبکر) را بر فاضل علی (علیهالسّلام) مقدم داشت.
یعنی او قبول داشته که حضرت علی علیهالسلام فاضل است.
3⃣ انتصابی بودن امام
طبق اعتقاد امامیه، امامت انتصابی است نه انتخابی یعنی حتی پیغمبر هم نمیتواند امام را تعیین کند یعنی خدا باید تصریح کند امام چه کسی است.
پیغمبر در غدیر خم امیرالمومنین را نصب نکردند بلکه پیغام خدا را ابلاغ کردند، پیغمبر فقط مبلغاند. «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ...
پس امامت انتصابی است یعنی از طرف خداست.
یکی از دلائل انتصابی بودن امامت عصمت است زیرا عصمت از ویژگیهای امام است، چون فقط خدا علم دارد که چه کسی معصوم است و چون خداوند خالق انسان است فقط اوست که به تمام امور افراد آگاه است پس امام را باید خدا نصب کند، بنابراین هم عصمت و هم سیرهی پیامبر اقتضای نص دارد یعنی پیغمبر در زمان حیات و در زمان حاکمیت ظاهری خودشان هر موقع به سفر میرفتند برای خود جانشین مشخص میکردند و ایشان هیچگاه مردم را بدون قرار دادن جانشین رها نمیکردند وقتی پیغمبر برای خود جانشین میگذاشتند خدا به طریق اولی چنین کاری میکند. این برهان انّی است (از معلول به علت است، از پیغمبر به خدا رسیدیم) مگر ممکن است پیامبر برای مردم جانشین قرار دهد ولی خدا جانشین قرار ندهد.
4⃣ حاکم بودن امام
پیامبر صراحتاً فرمودند: حضرت علی علیهالسلام حاکم است، تسلیم امرش باشید (با عنوان امیرالمومنین به ایشان سلام کنید پیعمبر چندین مرتبه صراحتاً با عناوین مختلف فرمودند: یا علی انت خلیفتی، یاعلی انت ولی کل مومن و مومنه
5⃣ تصریح به نصب امام علی علیه السلام
طبق منابع شیعه و اهلسنت پیامبر به نحو تواتر هر تعبیری که دال بر امامت امیرالمومنین باشد را برای ایشان با عناوینی نظیر:"حاکم"، "خلیفه":«وانت خلِیفتِی فِی کل مؤمِنٍ مِن بعدِی» "ولی": یا علی انت ولی کل مومن و مومنه، "امیر" و ... بکار بردند.
سوال جدی ما از اهلسنت این است که به نظر آنها پیغمبر باید برای علیبنابیطالب چه عناوینی بکار میبردند تا آنها باورتان شود که ایشان اماماند. ولی امان از موقعی که فرد تعصب ورزد و نخواهد مطلبی را بپذیرد.
#تجرید_الاعتقاد
#امامت
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
4ـ تناسخ ـ استاد یاسین.mp3
زمان:
حجم:
858.8K
#نقد_تناسخ
#آیا_تناسخیه_برای_تئوری_خود_دلیل_و_برهانی_دارند_؟
#عقل_نقل_آیات_روایات
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🌺موضوع:بازدید از سایت های کلیکی و زیرمجموعه سازی
🔎سؤال:
برخی از سایت های ایرانی و خارجی هستند که درون سایت خود تبلیغاتی قرار می دهند که اگر از آن تبلیغات دیدن کنیم و بر روی آنها کلیک کنیم به ازای هر کلیک مبلغی (ناچیز) به ما پرداخت می کنند. و اگر در این سایتها افرادی را زیر مجموعه خود قرار دهیم به ازای بازدید و کلیک آنها از سایت نیز مبلغی به حساب ما واریز می شود. آیا این پول حلال است ؟
🌹جواب:
آیت الله خامنه ای:اگر خلاف قوانین و مقررات نباشد و بازدید از سایت های تبلیغاتی، موجب ترویج فساد از قبیل نشر اکاذیب و ارائه مطالب باطل نباشد، بازدید از سایت ها و دریافت مبلغ مذکور اشکال ندارد.
🌺پی نوشت:
سایت مقام معظم رهبری استفتائات جدید آذرماه سوال ۱۱
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠پرسش:
چرا اعتقاد به تثلیث باطل است؟
................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول: اعتقاد به تثلیث (سه خدایی)، از اصول اعتقادی مسیحیان است و مسیحیان چارهای جز پذیرفتن این اصل ندارند. مسیحیان معتقدند خداوند درعینحالی که یکی است، سه تا است و در حالی که سه تا است، یکی است!
نکته دوم: تفسیر تثلیث بهصورت فوق مشتمل بر تناقض صریح است که ضد عقل است. آیا اعتقاد به چیزی که ضد بدیهی عقل است،امکان دارد؟
نکته سوم: از مسیحیان عزیز میپرسیم منظورتان از تثلیث چیست؟ اگر بگویند: هرکدام از خدایان وجود مستقلی دارند، خواهیم گفت: این تحلیل نتیجهاش تعدد واجبالوجوداست که امکان ندارد و صحیح نیست.
و اگر بگویند: خدا تشکیلشده از سه امر (أب،إبن،روحالقدس) است، خواهیم گفت: نتیجه این صحبت، مرکب بودن ذات واجب می باشدکه بطلانش واضح است.
نتیجه اینکه پذیرش تثلیث هیچ توجیه عقلانی و عقلائی ندارد.
نکته چهارم: مسیحیان میگویند: باید به تثلیث ایمان آورد تا فهم شود. خواهیم گفت: انسان به چیزی میتواند ایمان بیاورد که نسبت به آن معرفت حاصل کند و با توجه به ضد عقل بودن تثلیث، ایمان به آن بلا وجه و نامعقول است.
#تثلیث_مسیحیت
🌷🌷🌷
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا روایت صحیحه ای در مورد شهیده بودن حضرت زهرا سلام الله علیها در منابع شیعی وجود دارد؟
پاسخ: ✍استاد: جواد حیدری
اصل شهادت حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها از امور ثابت و قطعی تاریخ می باشد که بر مبنای نقل ها و روایات و اخبار به تواتر و قطعیت می رسد و از همین رو نیازی به سیر در اسناد اخبار و مرویات کتب روایی و تاریخی برای اثبات چنین امری نداریم.
اما در این مورد، به یکی از روایات معتبر و صریح الدلاله، در اثبات شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها اشاره می شود:
در روایتی با سند صحیح در اصول کافی آمده است:
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنِ الْعَمْرَکِیِّ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: إِنَّ فَاطِمَهَ ع صِدِّیقَهٌ شَهِیدَهٌ.
الکافی،ج۲،ص۴۸۹و۴۹۰،ح۳
امام کاظم علیه السلام می فرمایند: فاطمه سلام سلام الله علیها، صدیقه ی شهیده است.
سند روایت:
سند این روایت صحیح است و علمای بسیاری نیز آن را تصحیح کرده و معتبر شمرده اند.
فرزند شهید ثانی (ابومنصور حسن بن زین الدین عاملی – متوفی ۱۰۱۱هـــ) این حدیث را در کتاب ”منتقی الجمان” آورده و شرط کرده که صرفا احادیث صحیح و حسن را در این کتاب نقل می کند.
منتقى الجمان،ج۱،ص۲۲۴
مجلسی اول (محمد تقی مجلسی – متوفی ۱۰۷۰ هـــ) در روضه المتقین می نویسد:
و فی الصحیح عن علی بن جعفر عن أخیه أبی الحسن علیه السلام قال: إن فاطمه صدیقه شهیده.
روضه المتقین،ج۵،ص۳۴۲ ط کوشانپور
مجلسی دوم (محمد باقر مجلسی – متوفی ۱۱۱۰هـــ) می نویسد:
الحدیث الثانی صحیح.
مرآه العقول،ج۵،ص۳۱۵ ط دار الکتب الاسلامی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110