eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
453 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
❓در برخورد با حوادث تلخ، چه کنیم؟ 🔰پاسخ : 🍃 در سر یک سفره ممکن است هم ترشی و فلفل قرار دهند و هم شیرینی و مربا؛ کودکان از شیرینی و حلوای سفره لذت می‏برند، و فلفل و ترشی را بی مورد می‏دانند، اما بزرگ ترها هر دو را در سفره لازم می‏دانند. 💎 حوادث تلخ نیز برکاتی دارد، از جمله: 1⃣ توجه انسان را به خدا بیشتر می‏کند. 2⃣ انسان را سنجیده و استعدادهای او را شکوفا می‏سازد. 3⃣ کفاره گناهان و لغزش‏های او می‏شود. 4⃣ قدر نعمت‏ها بیشتر شناخته می‏شود. ✳️ انسان‏ها در برابر حوادث سه گروهند: چنانکه کودک همین که لب به فلفل و پیاز و ترشی می‏گذارد ناراحت می‏شود، نوجوان تحمل می‏ کند و والدین او پول می ‏دهند و فلفل و ترشی را می‏ خرند. 🍃قرآن می‏ فرماید: 👈 گروهی همین که دچار سختی می‏شوند، جیغ می‏زنند، اذا مسه الشر جزوعا ( سوره معارج، آیه 20. ) 👈 گروهی صبر می‏کنند، و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انالله و انا الیه راجعون ( سوره بقره، 154-155. ) 👈و گروهی به استقبال سختی‏ها می‏روند. و منهم من ینتظر. ( سوره احزاب،آیه 23.) 💠 کسانی نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) می‏ آمدند تا آنان را به جهاد و جبهه جنگ اعزام کند،حضرت می ‏فرمود: اسب و شمشیر ندارم تا شما را مجهز کنم آنان گریه کردند که چرا به جبهه نرفتند. از سختی‏ها و حوادث تلخ می‏توان با تدبیر و صبر و استمداد از خداوند،بهترین استفاده را برد. همان گونه که می‏توان از لیموی ترش،شربت لیموناد ساخت. 🍃آری، اگر انسان آشپز ماهری باشد، حتی از پوست پرتقال هم مربا درست می ‏کند.امروزه حتی از زباله ‏ها استفاده بهینه می ‏کنند. 🔹حضرت زینب (علیها السلام) با سخنرانی خود در کاخ ستمگران،از اسارت خود در کوفه و شام آن گونه استفاده کرد که پایه‏ های رژیم اموی را لرزاند. 🔸در مسجد شام امام سجاد (علیه السلام) بر بالای منبر رفت و رژیم بنی امیه را به شدت استیضاح کرد. یزید برای آن که صدای امام را خاموش کند، به موذن دستور داد که با صدای بلند اذان بگوید تا شاید سخنرانی امام سجاد (علیه السلام) قطع شود،ولی امام (علیه السلام) از همین صحنه نیز استفاده کرد و جملات اذان را آن گونه تفسیر کرد که بر مسجد لرزه افتاد، به خصوص پس از گفتن اشهد ان محمدا رسول الله‏ فرمود: ای یزید! این محمد جد من است یا جد تو؟! آیا این اسرار از نسل او نیستند؟ هنگامی که امام کاظم (علیه السلام) را به زندان انفرادی بردند، فرمود: چه جای خوبی برای عبادت است؟! بسیاری از علما، کتاب‏های خود را در شرایط سخت و در زندان و تبعیدگاه‏ها نوشته‏ اند. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔹 🔹 نظرتان در مورد اینکه برخی برای رفع گرفتاری‌ها و امر فرج امام‌زمان از نیمه‌ شعبان تا 24 ماه مبارک رمضان به مدت چهل روز زیارت عاشورا و چهل دعای فرج می‌خوانند و نام طرح را چله عظیم قرن گذاشتند‌ چیست؟ ✍پاسخ استاد حیدری 1⃣ اصل چله گرفتن به معنای مراقبت چهل روزه از خود برای زمینه سازی جهت دریافت فیوضات الهی و حکمت ربوبی مورد اشاره‌ی روایات و علمای بزرگوار می‌باشد امام باقر می‌فرمایند:هیچ بنده‌ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان‌ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود 📚کلینی،محمدبن‌یعقوب،کافی،ج2،ص16،ح6 2⃣ خواندن زیارت عاشورا و دعای اللهم کن لولیک... مطلوب است و در کنار تلاش و کوشش، برای بر آورده شدن حاجات موثر است 📚بحارالانوار،ج101،ص299 3⃣ وظیفه‌ ما شیعیان در زمان غیبت حضرت ولی‌عصر انتظار فرج و تلاش برای به وجود آمدن شرائط ظهور منجی عالم بشریت است و هیچ دستوری به صورت خاص برای امر ظهور به ما نرسیده است ♻️نتیجه‌ اینکه چله‌ عظیم قرن، به صورت خاص، هیچ مستند روایی ندارد ولی با وجود روایات کلی در مورد سفارش به دعا و زیارت و همچنین موضوعیت عدد چهل، هیچ اشکالی ندارد و حتما در کنار تلاش،کوشش و استفاده از موهبات طبیعی، برای رفع گرفتاری‌ها مؤثر خواهد بود اما در رابطه با فرج امام زمان‌ توجه داشته باشیم وظیفه ما منتظر حقیقی بودن است و امر فرج به دستور الهی و بعد از آمادگی جامعه‌ جهانی اتفاق می‌افتد و نباید انتظار داشته باشیم بعد از هر حرکت معنوی ظهور اتفاق بیفتد‌. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
4_5958412295859079001.mp3
زمان: حجم: 8.68M
‍❥✦༅✿༅✦❥═ 💾 🎙پادکست : چطور پیامبر ازقسم به غیر الله نهی کرده است در حالیکه در قرآن در جا های مختلف خلاف این مسئله روی داده و به غیر الله سوگند یاد شده است؟چطور این تناقض حل میشود⁉️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 💎 جوان شیعه باید اینگونه باشد 🔻امام صادق عليه‌السلام: لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أومُتَعَلِّما ❇️ دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو. 📚 الأمالى، طوسى، ص ۳۰۴ 🗓 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 🏴 🏴 پرســـ❓ــش ⁉️چگونه ممکن است یک قطره اشک بر امام‌حسین همه‌ی گناهان انسان را ببخشد؟! ⁉️آیا چنین اعتقادی تشویقِ به گناه و مسخره کردن عدالت الهی نیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⚛حمل‌مطلق بر مقید لازم است با مفهوم مطلق و مقید آشنا شویم:در مباحث اصولی برخی مطالب به صورت مطلق و بدون قید و شرط بیان می‌شود گاهی قید آن متصل است یعنی بلافاصله پس از مطلق ذکرشده و گاه منفصل است و با تاخیر ذکر می‌شود، در چنین مواقعی عُقَلا مطلق را بر مقید حمل می‌کنند در مجموعه‌ روائیِ ما از جمله کامل‌الزيارات مرحوم ابن‌قولویه بابی هست بنام‌ ثواب مَن بکی علي‌حسین‌بن‌علی روایت ذیل: اَیُّما مومن دمعت عيناه قتل الحسين‌بن‌علي دمعه حتي تسيل علي خده بوّاه‌الله بها في‌الجنه غرفاً يسكنها احقابا،و ايما مومن دمعت عيناه دمعاً حتي تسيل علي خده لاذي مسنا من عدوّنا في الدنيا بواه‌الله مبو صدق في‌الجنه،و ايملا مومن مسّه اذي فينا فدمعت عيناه حتي يسيل دمعه علي خديه من مضاضه ما اوذي فينا صرف‌الله عن وجهه الاذي و آمنه يوم القيامت من سخط النار📚 كامل الزيارات،ص108؛بحار الانوار، ج44،ص280 هر مومني برای اباعبدالله‌الحسین گریان کند به نحوی که اشک بر گونه‌های او جاري‌شود جایگاه او در بهشت است و خداوند در بهشت اتاق‌هائی برای او آماده می‌کند و اما هر مومني که از دو چشمش اشك بر رخسار او جاري‌شود، براي اذيتي كه از دشمنان در دنيا به مارسيده‌است،خداوند او را در بهشت، منزلتي كه به هر صديقي دهد به او نیز خواهد داد... در روایت فوق گریه کردن به صورت مطلق و بدون قید بیان شده‌است،البته روایت در نگاه اول مطلق است اما وقتی به آیات قرآن و روایات اهل‌بیت‌ و به محکمات عقلی مراجعه می‌کنیم،شاهد هستیم این روایات مطللق نیستند بلکه مقید هستند ⚛روایت با اصل کلی قرآنی قید می‌خورد زیرا در آیات نورانی قرآن کریم یک اصل کلی در سوره‌ی مبارکه‌ مائده آیه‌ ۲۷ بیان شده است که می‌فرماید:«انمایتقبل‌الله‌من‌المتقین» خداوند عمل صالح را از متقین می‌پذیرد و از هر شخص با هر ایده و نیتی نمی‌پذیرد، زیرا امکان ندارد فرد حق الناس و حق‌الله بر گردنش باشد و به صِرف گریه بر امام‌حسین بهشتی شود زیرا چنین چیزی معقول نیست چون خداوند در قرآن می‌فرماید:در همه‌ی زمینه‌ها عمل صالح باید کنار اعتقاد و نیت پاک(حسن فاعلی)و عمل صالح (حسن فعلی) باشد در آیات قرآن عمل صالح خیلی برجسته شده حتي در توبه الاالذین تابوا و اصلحوا الا‌الذین آمنوا و عملوالصالحات ⚛روایت با دلائل لُبّی قید می‌خورد وقتی عقل حکمت الهی و عدالت الهی را بررسی می‌کند به راحتی نمی‌تواند بپذیرد فردي یک عمر هرگونه گناهی انجام دهد و معتقد باشد امام حسین چوت کشتی نجات هستند او رد نجات می‌دهد، اینچنین شخصی همان تئوری فِدای مسیحیت تحریف شده‌ را دارد که چنین اعتقادی را هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد ⚛روایت با ایمان قید می‌خورد أَنَاقَتِیلُ‌الْعَبْرَةِلَایَذْکُرُنِی‌مُؤْمِنٌ‌إلا‌استعبر «من کشته‌ اشکم،مؤمنی مرا یاد نمی‌کند مگر اینکه اشکش جاري‌شود‌📚امالی شیخ‌صدوق ⚛اشک حقیقی موجب نجات از دوزخ است امام باقر خطاب به جابرجعفی می‌فرمایند:«و اللّه ِ ،ما مَعنا مِن اللّه ِبَراءةٌ...»کافی، میزان‌الحکمه کسی که فقط بِگوید من شما اهل‌بیت را دوست‌دارم (برای‌تان گریه می‌کنم در مسیرتان و عزاداری های‌تان خرج می‌کنم) این امور به تنهایی برائت از آتش جهنم نمی‌آورد و در ذیل روایت می فرمایند:«مَن کان لله مطیعاً فهو لنا ولی مَن کان لله عاصیاً فهو لنا عدو» کسی که اهل طاعت خدا باشد در تمام دوران چنین فردی راست می‌گوید که دوست ماست و گریه‌ی او گریه‌ی عاشقانه و عارفانه و عاقلانه است اما کسی که معصیت کار هست ولی سنگ اباعبدالله را به سینه می‌زند نمی‌تواند بگوید اشک من عاقلانه،حسینی،علوی،نبوی و فاطمی‌ست چون عاشق کاری نمی‌کند که موجبات رنجش معشوق، فراهم شود ♻️نتیجه‌اینکه ❇️طبق دلایل نقلی و محکمات عقلی و لبّی این روایت مقید است ❇️اشک بر امام حسین هرچند اندک اگر ناشی از معرفت و آگاهی باشه سبب اوج گرفتن روح انسان می‌شود زیرا اگر کسی اعتقاد و عمل‌صالح در او توامان گردند اشکی که می‌ریزد موجب بخشایش گناهانش است، زیرا ثمره‌ی تقواست (انما یتقبل الله من المتقین) ❇️حقیقتاً نور امام ظلمت گناه را از بین می‌بَرد البته باید اشکِ واقعی‌ و برخاسته از دل باشد تا او را منقلب‌، ترغیب و تشویق برای جبران کاستی‌های گذشته کند تا اگر حق‌الله یا حق‌الناسی را ضایع کرده است جبران کند. ❇️شیعه معتقد است اشک بر اباعبدالله‌الحسین منهای اطاعت الهی و ترک معصیت موجب نجات از آتش دوزخ نیست. ❇️البته ادب کردن محضر امام حسین به شرط توبه و انابه و حرکت در مسیر آل‌الله موجب دستگیری خواهد شد. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
audio_2020-12-06_21-06-16.ogg
زمان: حجم: 949.2K
❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅─ ﷽ 📜 منظور از حدیث «کاد الفقر ان یکون کفراً» چیست؟ اگر عده ای بخاطر فقر و تنگدستی کافر شوند، آیا خداوند آنها را مجازات خواهد کرد؟ 👤 با حضور استاد جواد حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110 ─┅═ೋ❅🌼❅ೋ═┅─
پاسخگویی به روش: 🌻«حمله‌ به‌ مبنای‌ شبهه‌ و ارائه‌مبنای صحیح»🌻 🔶 مدرّس:استاد جواد حیدری🔶 ✳️ یکی از روشهای پاسخگویی: حمله به مبانی شبهه و ارائه‌ی مبنای صحیح است. 🔍لذا پاسخگو می‌بایست با زیرکی منشأ و ریشه ی شبهه را تشخیص دهد تا بتواند آن را هدف قرار دهد،🏹 یعنی ببیند پرسشگر (شبهه افکن) روی چه سکویی ایستاده دارد تیر اندازی می‌کند🤺، همان سکو را هدف بگیرد و به سمت او شلیک کند تا ریشه شبهه منقطع گردد.🎯 بنابراین آشنایی کافی با جریان شناسی 🎖شبهات برای دانستن منشأ شبهات بر پاسخگو ضروری است ✳️ این روش یکی از روشهای پاسخگویی است که اساسا شبهه و سوال را سالبه به انتفاء موضوع می‌کند چرا که به گو‌نه‌ای متبحرانه شبهه افکن را خلع سلاح کرده و دیگر اجازه نمی‌دهد نوبت به پاسخگویی برسد. اما با این وجود کار پاسخگو در اینجا به اتمام نمی‌رسد بلکه پاسخگو پس از آنکه سکو را زد زمین آماده، مستعد و در دسترسش قرار می گیرد لذا نوبت به گام دوم که بذرافشانی و کاشت بذر است می رسد🌾 و پاسخگو نظیر یک زارع دانه‌ی بی‌نقص و عیب خود را می کارد؛ چرا که کار کشاورز علاوه بر ریشه کن نمودن علف‌های هرز کاشتن دانه‌ نیز هست‌👩‍🌾 اینجاست که پاسخگو بذر شیرین پاسخ را به پرسشگر هدیه می کند🎁 ✳️ در این روش سلب و ایجاب باید کنار هم باشد (نفی و اثبات باید کنار هم قرار گیرد) چرا که اگر یکطرفه شد پاسخگویی بصورت تام، کامل و جامع صورت نمی گیرد 🖌مثالها 1⃣ مثال اول معاد: شبهه:انسان اینگونه می‌گوید آیا وقتی ما از این دنیا رفتیم دوباره باز زنده و برگردانده می‌شویم؟ «وَيَقُولُ الْإِنْسَانُ أَإِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا» {۶۶/سوره مبارکه مریم} پاسخ و استدلال پاسخ قرآن👇 انسان توجه به این مسئله ندارد که أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا ۶۷/مریم ما او را خلق کردیم در حالی که اصلا چیزی نبود قرآن چه جوابی می دهد؟ می‌گوید تو اصلا نبودی من خلق کردم میخواهم برگردانم حالا شما بگید کدام راحتتره؟ (البته درسته که برا خدا همه چی راحت است ولی اینجا دارد از دید مخاطب مطرح می‌کند) خلق اولی راحتتر است یا بوده حالا میخوام برگرداندنمش؟ در این آیه‌ی نورانی استبعاد مبناست یعنی اینکه تو نبودی ما خلقت کردیم این سخت‌تر است یا تو الان هستی میخوام برگردانمت؟ شبهه افکن قانع می‌شود حمله به مبنای شبهه، ارائه‌ی مبنای صحیح (استدلال) 📌مقایسه در این آیه مسئله و‌ مشکل (مبانی غلط) اینجاست که شبهه افکن منکر معاد است و این انکار را با استبعاد مطرح می کند یعنی معتقد است خیلی بعید است وقتی ما از دنیا رفتیم دوباره زنده شویم، خیلی دور از ذهن است او بعید می داند انسانی که خاک شده دوباره برگردد 2⃣ مثال:دوم حس گرایان: گاهی تجربه‌گراها(منبع معرفت را حس و تجربه می‌دانند) تجربه‌گراها متافیزیک را قبول نداشته وخدا را خرافه میدانند،و معتقدند انسان فقط جسم است. لذا بحث از برهان امکان و وجوب و برهان نظم و ... برای حس گرا فایده ندارد. چون حس گرا عقل را قبول ندارد مبنای او حس و تجربه و ساینس است پس اول باید بیائیم مبنای او را درست کنیم بگیم چه کسی گفته منبع معرفت فقط حس است؟ اول این مسئله را درست کن باید اثبات کنیم برایش علاوه بر حس عقل هم منبع شناخت است این روش برای آگنوستیک ها هم جواب می‌دهد چرا که اگر عقل نباشد حتی حس نیز یقین آور نیست چون عقل است که حس و تجربه را علم آور و یقین آور می کند درست است که حس منبع معرفت است ولی حس به تنهایی منبع شناخت نیست. سپس برای او برهان عقلی ارائه می‌دهیم پس اول مبنا را درست کن بعد بیا ارائه‌ی طریق بده. 3⃣ مثال سوم دعا: دعا کردم ولی خدا آنچه خواستم را اجابت نکرد ؟؟ مبنای این‌ تفکر را باید یافت؟ مبنای این سوال این است که این شخص تصور کرده معنای «ادعونی استجب لکم » استجب لکم را آنچه تو میخواهی معنا کرده خوب تا این مبنا را اصلاح نکنیم هر چه تلاش کنیم بی‌اثر است اصل مبنای شبهه را بشناسیم و ریشه کن کنیم ببین خدا که فرموده استجب لکم یعنی جوابت را می‌دهم دست خالی ردت نمی‌کنم نه اینکه هر چه می‌خواهی به تو بدهم بله گاهی آنچه تو خواستی را می‌دهد ولی تضمین نکرده همیشه آنچه تو می‌خواهی را بدهد خدا تضمین اعطا نکرده تضمین اجابت کرده ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110 ⚘════⚘ ═
💠 حکم شرعی معامله در بازار فارکس 🔹حجت‌ الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/01mo 📝 باشگاه خبرنگاران جوان: dte.bz/01yj 📝 خبرگزاری رسا: dte.bz/01rs 📝 خبرگزاری حوزه: dte.bz/01hw 📝 خبرگزاری ایکنا: dte.bz/01iq 📝 خبرگزاری شبستان: dte.bz/01sh 📝 صاحب نیوز: dte.bz/01sa 📝 اصفهان شرق: dte.bz/01es 📝 ندای اصفهان: dte.bz/01ne 📝 ربیع: dte.bz/01rb 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
موضوع: تلقیح اسپرم اجنبی به لحاظ فقدان اسپرم در شوهر سوال: يكي از مشكلات زوجين نازا فقدان اسپرم در شوهر است كه در كشورهاي غربي اين نقص با تلقيح اسپرم از مردان ديگر به زن مرتفع مي‌شود. ضمناً در اين رابطه بانك اسپرم وجود دارد و مشخصات مرد دهنده اسپرم با شوهر بيمار مقايسه شده و سعي مي‌شود فرد از نظر ژنتيك شباهت با شوهر بيمار داشته باشد و فاقد بيماري‌هاي ارثي باشد و از آن جايي كه روش فوق تنها راه حاملگي در زناني است كه شوهرشان اصلاً اسپرم ندارند؛ حكم شرعي مسأله چيست؟ امام خمینی (رحمة الله علیه): داخل نمودن مني اجنبي در رحم زن اجنبيه جايز نيست، چه با اجازه زن باشد يا نه، و چه با اجازه‌ي شوهر باشد يا نباشد. تحريرالوسيله، ج2، ص559، م2 آیت الله بهجت (رحمة الله علیه): سؤال: خانمي كه شوهرش فاقد اسپرم و نطفه مي باشد اگر بخواهند نطفه مرد اجنبي را در رحم او تزريق نمايد:1) آيا احتياج به طلاق و عده دارد؟ 2) آيا شوهر مي‌تواند دوران حمل با او همبستر شود؟ نياز به طلاق ندارد ولي اصل اين كار حرام است و بچّه هم مال مرد صاحب نطفه است نه شوهر زن و نزديكي شوهر هم با زن جايز است. آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه ): عمل مزبور جايز نيست. آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی): اين عمل في نفسه اشكال ندارد لكن از لمس و نظر حرام بايد اجتناب شود و بچه ملحق به زن و مرد صاحب نطفه است و نسبت به صاحب رحم در احكام شرعي مربوط به نسب احتياط رعايت شود. آیت الله خویی (رحمة الله علیه): جايز نيست نطفه و مني مرد اجنبي را به زني تلقيح و تزريق نمايند. توضيح المسائل (ملحقات)، ص561، م43 آیت الله سیستانی (دام ظله العالی): جايز نيست ولي اگر تخمک زن را با اسپرم مرد در خارج از رحم بارور كنند و سپس در رحم قرار دهند جايز است و در اين صورت هم فرزند آن مرد نخواهد بود بلكه فرزند صاحب اسپرم است. و جواز اين امر در صورتي كه مستلزم حرامي مانند كشف عورت باشد اختصاص به موارد ضرورت دارد مانند اين كه بچه‌دار نشدن براي او حرجي باشد. آیت الله شبیری (دام ظله العالی): به طور کلی لقاح تخمک و اسپرم غیر زن و شوهر ـ ولو در آزمایشگاه ـ حرام است. ولی اگر بین آن‌ها به طریق شرعی زوجیت ـ ولو موقت ـ حاصل شود و لقاح صورت گیرد اشکالی ندارد. در تمام مواردی که لقاح فی نفسه جایز است اگر مقدمات آن مثل گرفتن تخمک و اسپرم یا انتقال به رحم مستلزم لمس و نظر حرام باشد این اقدامات جایز نیست مگر در فرض اضطرار و استیصال. آیت الله صافی (دام ظله العالی): اين عمل به نظر اينجانب اشكال دارد. آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه): اين نوع تلقيح قطعاً جايز نيست. آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه ( جايز نيست. مجمع المسائل، ج2، ص177، س496 آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی): تلقيح اسپرم مرد بيگانه جايز نيست و فرزندي كه از اين راه متولد مي‌شود شبيه فرزند نامشروع است. آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی): جايز نيست. هزار و يك مسأله فقهي، ج2، ص282 ، س908 توضيح المسائل، ص609 آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی): جايز نيست. توضيح المسائل، ص770 م2898 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
4_5958412295859079004.mp3
زمان: حجم: 4.5M
📋 : در سوره مجادله امده که نباید با کافر خوب بود گرچه خانواده خودت باشه...این در حالی است که در سوره لقمان اومده که به پدر و مادر مشرک نیکی کنید‼️⁉️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110