.
تفاوت مواجهه با دینگریزی و دینستیزی
⭐️متن کامل | صفحه رسمی نویسندگان حوزوی در خبرگزاری فارس
https://farsnews.ir/howzavian_fars/1764316863481741545
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻ده نکته اساسی پیرامون مسئله حجاب
✍ محمد استوار میمندی
۱. مساله حجاب یک مسئله دو بعدی است؛ چون علاوه بر بعد فردی، از بعد اجتماعی آن نیز نمیتوان غافل شد، بنابراین این مسئله که حجاب یک مسئله فردی است و نباید دیگران در آن دخالت کنند یک سخن کاملا غلط است.
۲. زنان ایرانی در گستره تاریخ چند هزارساله خود پیوسته زنانی عفیف و محجوب بودهاند و این عفاف پس از ورود اسلام به ایران رنگ و بوی الهی نیز پیدا کرد. بانوان ایرانزمین بر اساس طبیعت عفیفانه خود از جلوهگری و نمایش اندام خود به مردان غریبه اجتناب میکردند؛ لذا تلاش امروز پادوهای دشمن یا فریبخوردهها در ترویج بیحیایی و بیحجابی در جامعه ایرانی برخلاف سنت دیرینه ملی ایرانیان است.
۳. از اواسط قرن ۱۳ میلادی که رنسانس در اروپا آغاز شد، هجمه بیسابقهای به دین و معنویت شروع شد. در این میان اولین قربانیان این دینستیزی خود غربیها بودند و بهدنبال آن کیان خانواده و جایگاه زن رو به افول رفت، فیلمها و انیمیشنهای ۷۰ سال پیش در غرب و نوع پوشش زنان غربی و مقایسه آنها با فیلمها و انیمیشنهای امروز نشانگر این است که اولین قربانی دینزدایی از جوامع، زنان غربی هستند.
۴. فلسفه حجاب از منظر اسلام شخصیت بخشیدن به زن در جامعه و جایگزینی نگاه انسانی و آسمانی به زن به جای نگاه جنسی و حیوانی به اوست و همین مسئله یکی از جذابیتهای اسلام در بین زنان جوامع غربی است.
۵. از دهه هفتاد، متأسفانه فرهنگ دینی ازجمله عفاف و حجاب به مسلخ رقابتهای انتخاباتی رفت و برخی جریانهای سیاسی با توسل به تمایلات غریزی جوانان، به معنویت و دیانت جامعه تاختند تا از این رهگذر در بین بخشی از اقشار جامعه سبد رأی خود را بالا ببرند؛ تا جایی که پس از هر انتخابات، این فرهنگ دینی مردم بود که مورد تاخت و تاز عدهای رهزن سیاستباز قرار گرفت و پس از به قدرت رسیدن آن جریانهای مرموز، لبخند بر بیحجابی و اباحهگری نیز تبدیل به رویهای در بین مسئولان شد تا جایی که جریان اباحهگر احساس کرد در بخشی از حاکمیت مدافعانی دارد که در بیمبالاتی و اباحهگری از آنها حمایت میکنند.
۶. با توجه به آثار اجتماعی متعدد حجاب زنان و نقش آن در سلامت روانی و اخلاقی جامعه و تحکیم بنیان خانواده، بر مسئولان و مدیران جامعه اسلامی لازم است از یک طرف در فرهنگسازی بیشتر این فریضه واجب دینی همت بگمارند و از طرف دیگر با عوامل معاندی که با اشاره دشمنان، بهدنبال قبحشکنی بیحیایی در جامعه هستند برخورد جدی و بازدارنده داشته باشند و البته مرعوب سر و صدای عدهای هوچیگر دینستیز یا عدهای سادهاندیش واداده که گاهی حتی در قامت دایههای دلسوزتر از مادر عرض اندام میکنند نشوند.
۷. دشمنان استقلال و عزت ایران، برای تسلیم کردن مردم ایران تصمیم گرفتهاند حجاب که یکی از امتیازات مترقی بانوی مسلمان ایرانی است را از او بگیرند تا بهدنبال آن غیرت مردان ایرانزمین را از بین ببرند و طبیعی است که پس از آنکه مردان نسبت به ناموس خود بیتفاوت شدند به راحتی از مام میهن نیز میگذرند و دشمنان در چپاول ثروت این کشور دست بازتری پیدا میکنند.
۸. امروز حجاب از یک مسأله فرهنگی فراتر رفته و تبدیل به یک مسأله سیاسی و امنیتی شده است. سرویسهای جاسوسی بیگانه در دهه ۹۰ و بهویژه پس از حوادث سال ۱۴۰۱ با تمرکز بر مساله حجاب بهدنبال ایجاد دوقطبی در جامعه ایرانی و بهدنبال آن استحاله فرهنگی جامعه میباشند؛ لذا به تعبیر مقام معظم رهبری، دشمن در مقوله حجاب با برنامه ورود کرده و ما هم باید با برنامه ورود کنیم، بنابراین تقلیل دادن حجاب به یک مقوله صرفا فرهنگی و غفلت از توطئههای پیچیده دشمنان در حجابزدایی از جامعه، خطایی راهبردی است.
۹. امروز در جبهه انقلاب، عدهای در باب حجاب کاملا منفعل و ناامید شدهاند و دست تسلیم خود را بالا برده و عدهای دیگر نیز با عجله کردن، طرحها و برنامه هایی ارائه میدهند که معلوم نیست ثمره خاصی داشته باشد. آنچه که در عرصه مسائل فرهنگی بهویژه فرهنگ عفاف و حجاب باید مورد توجه قرار گیرد این است که زیرساخت فرهنگی جامعه ایرانی همچنان زیرساخت عفیف و اصیل است و امیدوارانه و برنامهمحور باید در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برنامهریزی، اقدام و استقامت نمود.
۱۰. حجاب زنان یک جامعه دینی پرچم برافراشته تدین و تشرع آن جامعه است و با لطف الهی این پرچم توسط میلیونها زن و دختر عفیف ایرانی همچنان برافراشته است، لکن دشمن فکر میکند با سرنگونی این پرچم، اصل دیانت مردم را دچار فروپاشی کرده است؛ غافل از اینکه اسلام در ایران ریشهدارتر و عمیقتر از این است که با چنین توطئههایی به چالش کشیده شود و دچار کاستی و ضعف گردد. بنابراین در عین برنامهریزی جامع برای تقویت و ترویج حجاب اسلامی در جامعه، نباید نسبت به مشاهده ناهنجاریها نیز ناامید شد.
#حجاب
🆔 @howzavian_fars
.
صدای باران قم از بیسیم متفقین
👌این ماجرای تاریخی برای بیبارانی امروز خواندنی است
🔗 متن کامل در صفحات افکار بانوان حوزوی و صفحه رسمی نویسندگان حوزوی در خبرگزاری فارس
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🗞 پیام محوری سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب چیست؟
👈 صخرهٔ سخت
📣 #سرمقاله صدوپنجاهونهمین شماره روزنامه اینترنتی KHAMENEI.IR
🔹️ کانون اراده و قدرت! این عبارت چهارکلمهای را میتوان خیمۀ اصلی حاکم بر سخنان تلویزیونی پنجشنبهشب رهبر انقلاب دانست.
🔹️ برخلاف آنچه در جریانسازی سنگین رسانهای غرب علیه ایران به راه افتاده که ایران را موجودی ضعیف و در گوشۀ رینگ توصیف میکنند که زمان زدن ضربۀ اصلی به آن فرا رسیده، این نگاه اما با دریافت واقعیتهایی از بطن جامعۀ ایران تحلیلی برعکس از فضاسازیهای اخیر علیه ایران دارد.
🔹️ مفهوم پایهای که رهبر انقلاب سایر محورهای بیانات خویش را روی آن بنا کردند درست نقطۀ مقابل آن دستگاه تحلیلی است که دشمن در پی ساختن آن در اذهان است: ایران همچنان سخت و ستبر ایستاده است.
🔹️ یک وجه مهم این استواری بعد سخت آن است. مَطلع سخنان ایشان و اشارۀ مستقیم به بسیج، دالّ مرکزی این بخش است.
🔹️ بسیج متعلق به قشر خاصی نیست، تنها مرزبندیاش با دیگری و دشمن است و از همه مهمتر نقطۀ جوشش اصلی پدیدهای است که در سالهای متأخر بهنام محور مقاومت شناخته میشود.
🔹️ هستۀ سخت مقاومت، ایران است و هستۀ سخت ایران هم بسیج.
🔹️ برخلاف ادعا و تصور دشمن و برخلاف آنچه که بهعنوان یکی از اهداف جنگ ۱۲روزه در نظر گرفته شده بود، ایران نهتنها از تفکر و راهبرد مقاومت دست برنداشته و نهتنها در مقابل خواست دشمن برای دست برداشتن از مقاومت کوتاه نیامده بلکه در پی تقویت این راهبرد است.
🔹️ در این چارچوب ناگفته پیداست که موضع ایران در برابر دیگر مسائل این روزها مانند طرحهای اخیر منطقهای برای فشار به جریانهای مقاومت در جغرافیای غرب آسیا چیست. اینها وجه سخت ماجراست.
🔹️ وجه نرم آن هم تقویت انسجام داخلی و استحکام صفوف ملی بین جریانهای مختلف مردمی و سیاسی ازیکسو، و دولت و ملت از سوی دیگر است.
🔹️ اینجا فقط و فقط با دشمنِ آنسوی مرز است که باید مرزبندی کرد. هر مرز و شعار و صدا و ادعایی که بوی شکاف و گسل داشته و ساحت میدان و مبارزۀ خود را درون مرزهای کشور تعریف کرده باشد در خدمت مستقیم به طرح دشمن برای شکستن کمر ایران است ولو آیات کتاب خدا را دستاویز خود قرار داده باشد.
🔹️ وجه سخت ماجرا متوجه تدبیر برای پر کردن مشت نیروهای مسلح است و وجه نرم آن هم حمایت و تقویت بخشهای مختلف داخلی و اجرایی کشور برای پیشبرد امور در زمینه حل مسائل کشور و عبور از وضعیت «نه جنگ، نه صلح» است.
🔹️ دفاع و امنیت را مسئولانی است و تدبیر امور داخل کشور را هم مسئولانی. ایران در حکم جزیرۀ ثبات غرب آسیا از نظر اوضاع داخلی نیز با تدبیر و تسلط مشغول رتقوفتق امور داخلی خود است.
🔹️ اشارات رهبر انقلاب در حمایت همهجانبه از دولت که در برخی مسائل به سمت اصلاح بنیادینی حرکت کرده که شروعش از دولت پیش کلید خورده، نشاندهندۀ روح حاکم بر کشور برای ادارۀ امور و بیتوجهی به وضعیت نه جنگ، نه صلحی است که دشمن در پی استمرار آن است.
🔹️ در زمانی که جریانها و رسانههای خارجی عامدانه و بعضی جریانهای غافل داخلی ناخواسته زیر سایۀ جنگ رفته و تصویرگر قفل شدن امور در داخل شدهاند، دولت و مردم، مسلط و با تدبیر مشغول ادارۀ امور عادی مُلک هستند.
🔹️ این استواری و ایستادگی و سخت بودن و اعتماد به قدرت و قوت ملی و مردمی، بهقدری ریشهدار است که حتی شایعۀ ارسال پیام غیرمستقیم به امریکا برای بازگشت به میز مذاکره هم خیلی شفاف و صریح رد میشود و آن را یک دروغ بزرگ توصیف میکند تا راه برای هر نوع سوءبرداشت و ارسال پیام ضعف به دشمن بسته شود.
🔹️ در همین چارچوب است که ایستادگی در برابر دشمن آمریکایی و صهیونی در جنگ ۱۲روزه، جنگ احزابی بود در برابر تمام جبهۀ کفر که صخرۀ سخت غرب آسیا نهتنها کمر خم نکرد بلکه مستظهر به یک حمایت ۹۰ میلیونی مردمی - از اقشار و جریانها و درجات دینی و مذهبی و فرهنگی مختلف اما باغیرت و باشرف – ضربۀ دشمن را با ضربۀ متقابل پاسخ داد تا نقطۀ پایان دوران بزندَررویی را به دشمن صهیونی و امریکایی یادآوری کنند.
📥 نسخه PDF را از اینجا دریافت کنید.
🖼روزنامه #صدای_ایران
📲 @sedaye_iran_newspaper
دیکتاتوری غربی و بیحجابی اجباری
✅شاید شما هم مثل من دلتان میسوزد برای دختر نوجوانی که فطرت پاکش را خراب کرده و با آرایش و پوشش نامناسب و حتی بدون حجاب بیرون می آید! شاید شما هم می پرسید چرا؟ چرا این دختر بدحجابی را انتخاب کرده؟
رفتار آدمی از کجا سرچشمه میگیرد؟ چرا فردی شیوهای خاص برای پوشش، سخن گفتن، تحصیل یا کسب درآمد برمیگزیند؟
روانشناسان، دو عامل وراثت و محیط را در شکلگیری شخصیت مؤثر میدانند.
هرچند این نگاه – همچون بسیاری از مبانی علوم غربی – ناقص است و جای فطرت و اراده را خالی گذاشته، اما نمیتوان نقش محیط را در تربیت انسان نادیده گرفت. چه بسا حدیث گرانسنگ پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) نیز بر همین تأثیر محیط ( و نقش اطرافیان) تأکید دارد که:
«كُلُّ مَولودٍ يُولَدُ على الفِطرَةِ ، و إنّما أبَواهُ يُهَوِّدانِهِ و يُنَصِّرانِهِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر مولودى بر فطرت (توحيد) زاده مى شود و اين پدر و مادر او هستند كه وى را يهودى و نصرانى بار مى آورند.
🔹چرا یک دختر نوجوان – که نه از سیاست سررشته دارد، نه فرهنگ را به درستی میشناسد و نه توان نقد و بررسی گزارههای دینی را دارد – به سمت بیحجابی یا بدحجابی کشیده میشود؟
او مجبور است!
مجبور به واسطه جبر محیط، نه جبر فلسفی، بلکه جبری ناشی از یک دیکتاتوری، دیکتاتورهایی که اجازه فکر و اندیشه را به او نمیدهند!
جامعه است که او را به این سو میراند. برخی از مسئولان که مانع اجرای کامل قانون حجاب و عفاف شدهاند، در واقع او را به زور به این راه کشاندهاند. همان تریبونداران به اصطلاح نواندیش – از محقق داماد و غرویان و ایازی گرفته تا باهنر، ضرغامی و مهاجرانی و خود آقای دکتر! – کسانی که شعار «آزادی انتخاب» سر میدهند، در عمل خود دیکتاتورهایی هستند که ذرهای به آزادی فطری این نسل احترام نمیگذارند.
آبشخورشان هم #غرب است، همان اندیشهی غربی که خود مانند ... در گِل مانده!
غرب یعنی اندیشه مقابل اسلام ، ذات این اندیشهی شیطانی، دیکتاتوری است ، چون میداند اگر عقل انسان به حرکت بیفتد به عبودیت خدا میرسد.
چون (العقلُ )ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمنُ وَ اكتُسِبَ بِهِ الجِنانُ !
آنان اجازه نمیدهند این طفل معصوم، آزادانه عفاف را برگزیند، آزادانه حیا را انتخاب کند.
حتی ده سال بعد، وقتی از دانشگاه فارغالتحصیل شد، مجبور است «روابط آزاد» را انتخاب کند، نه «خانواده» را – باز هم تحت تأثیر همان جبر اجتماعی و محیطی.
کاش این نواندیشان – که اندیشههای غربی تا مغز استخوانشان نفوذ کرده – یکبار مردانگی به خرج داده و لااقل «مزایا و فواید حجاب» را نیز برای مخاطبانشان بازگو میکردند.
آنیگاه معلوم میشد چند درصد از این نوجوانان و جوانان، «بیحیایی و جلوهگری» را برمیگزینند.
کاش اینها یکبار به جای ما در میزهای مشاورهٔ مدارس و پارکها مینشستند تا کمی به این سؤال فکر کنند: «حاج آقا من خیلی دوست دارم با حجاب باشم ولی وقتی باحجابم احساس میکنم همکلاسیهام... احساس میکنم معلمم... احساس میکنم دخترخالههام...».
آقایان دیکتاتور این احساس را شما بهوجود آوردید! وگرنه قانون حجاب و عفاف بستر را فراهم میکرد برای انتخاب آزادانهٔ حیا، انتخاب آزادانهٔ عفاف.
#حجاب
✍مجیدابطحی
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_شرقی
@howzavian_eastazarbaijan
📌 نفوذ معلول است نه علت
✍ سید مهدی موسوی
معلول نفوذ
«نفوذ» یکی از آسیبهای بسیار مهم در هر نظام سیاسی و اجتماعی است. این پدیده در لایههای گوناگونی از جامعه بروز مییابد؛
✔️گاهی در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی،
✔️گاه در عرصههای فرهنگی و هنجاری،
✔️و گاه در لایههای فکری و اندیشهای جامعه.
نفوذ در لایههای فکری و اندیشهای بسیار مهمتر و خطرناکتر است. زیرا زمانی که یک اندیشه یا فرهنگ بیگانه وارد جامعهای شود، آن جامعه را با نوسانات فکری و فرهنگی مواجه میسازد، توازن و تعادل آن را بر هم میزند و زمینهی اختلال در ساختارها عمومی و نظام محاسباتی را فراهم میکند.
اختلال در دستگاه محاسباتی، در نظام معنایی و فرهنگی، و به تبع آن در ساختارهای اجتماعی، از مهمترین کارویژههای جریانهای نفوذ و عوامل نفوذی است؛ هدف آنها این است که تصمیمگیری صاحبان قدرت و اندیشه را مختل کنند، برنامههای آنها را ناکارآمد نمایند و طرحهایی نادرست و نامتناسب با اقتضائات فرهنگی و اجتماعی کشور ایجاد کنند.
ابرقدرتها، بهمنظور پیشبرد سیاستهای خود، از ابزارهایی چون نفوذ و دیپلماسی عمومی بهره میبرند. در دوران استعمار نو و جنگ شناختی، استفاده از مهرههای نفوذی و رسانهها نقشی بسیار مؤثر دارد. رسانهها و عناصر نفوذی معمولاً بهصورت منافقانه در ساختارها و مراکز تصمیمگیری نفوذ کرده و در روند عمومی جامعه اختلال ایجاد میکنند؛ گاه تصمیمهایی اتخاذ میشود که با مصالح واقعی کشور همخوانی ندارد و سیاستهایی تدوین میشود که با نیازها و شرایط جامعه سازگار نیست.
بنابراین، مأموریت اصلی عناصر نفوذی، برهمزدن تعادل اجتماعی، کاهش اعتماد عمومی و ایجاد تغییر در نظام محاسباتی جامعه است.
علت نفوذ
اما در اینجا باید پرسید: هرچند «نفوذ» خود علت بسیاری از اختلالها در توازن جامعه و نظام طراحی کشور است، اما در واقع، خودِ نفوذ معلول علتهای عمیقتری است.
ریشهی اصلی نفوذ را باید در ضعف درونی و کاستیهای ساختارهای فکری و فرهنگی جامعه جستوجو کرد.
به بیان دیگر، نفوذ تنها زمانی میتواند مؤثر واقع شود که جامعه از درون دچار ضعف فرهنگی و فکری باشد، یعنی نظام اندیشهای قدرتمند و دستگاه فکریِ مستقل در آن شکل نگرفته باشد، و جامعهای منفعل بهجای جامعهای پویا و خلاق پدید آمده باشد.
در نبودِ نظام فکری منسجم و در شرایط تشتت میان جریانهای دینی، مذهبی و علمی، جریان نفوذ میتواند از این گسلها و شکافها بهرهبرداری کرده و در عزم و ارادهی عمومی تزلزل ایجاد کند. در واقع، گسلهای اصلی جامعه همان تفرقهها، تشتتها و تفسیرهای متعارضی هستند که گاه به نام دین، انقلاب، انقلابیگری یا منافع ملی ارائه میشوند. این اختلافها، بزرگترین عامل ضعف درونی و زمینهساز اصلی نفوذ در لایههای فکری و تصمیمسازی نظاماند.
راهحل اساسی این است که در سطح کلان، جبههای متحد، فکری، فلسفی و الهیاتی قدرتمند شکل گیرد؛ جبههای که بر پایهی منطقی واحد، ذیل فلسفهای مشترک و در چارچوبی اجتهادی و روشمند حرکت کند و جامعه را به سوی یک گفتمان مرکزی واحد هدایت نماید.
در نتیجه، علت اصلی موفقیت نفوذ را باید در فقدان نظام فکری مستحکم، ضعف در انسجام اندیشهای، و پراکندگی میان نیروهای انقلابی و وابسته به نظام دانست. هنگامی که تشتت و چندصدایی حاکم شود، سخنان و تفسیرهای گوناگون مردم را دچار حیرت و سرگردانی میکند و در چنین فضای غبارآلودی، جریانهای انحرافی میتوانند از آب گلآلود ماهی بگیرند و جامعه را به مسیر مطلوب خود بکشانند.
فعال کردن گسلها، زمینه ساز موفقیت جریان نفوذ
بر همین اساس، دشمنان برای آنکه بتوانند عوامل نفوذی خود را در فضای جامعه تقویت کرده و فعالیتهای آنان را به نتیجه برسانند، تلاش میکنند گسلهای معرفتی را در جامعه فعال کنند.
به این معنا که اقلیتهای معرفتیِ حاشیهنشینِ خارج از گفتمان رسمی را برجسته میسازند، آنها را تقویت میکنند و با بزرگنمایی سلبی یا ایجابی دیدگاههایشان، در گفتمان رسمی و فرهنگ غالب جامعه ایجاد تردید و تشکیک مینمایند.
آنان به نام دین، انقلاب و انقلابیگری، تفسیرهای تند، افراطی و غیرمنطقی را در جامعه ترویج میدهند تا در مرحلهی بعد، عوامل نفوذیِ خود را بهعنوان «نسخهای متعادل و میانهرو» معرفی کنند و به این وسیله، مردم را از ترس جریانهای افراطی بهسمت جریانهای انحرافی سوق دهند.
این دوگانهی افراط و تفریط، تخریب و تقدیس و چپ و راست، از خطرناکترین دامهایی است که میتواند انسجام فکری و فرهنگی یک جامعه را تهدید کند.
ازاینرو، در مسئلهی نفوذ باید نسبت به این دوگانهها هوشیار بود. راهِ مقابله، خروج از این قطببندیهای ساختگی و بازگشت به گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است؛ گفتمانی که بر پایهی عقلانیت، معنویت و عدالتطلبیِ واقعی استوار است.
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔖 شرط برتری عالم بر جاهل چیست؟
📝 اگر رهرو راه علم با فهمیدن یک مطلب، در درگاه وحی و مفسران وحی متواضعتر و خاکسارتر شد، خود را مهیای نوشیدن از سرچشمه معرفت و حقیقت کرده است «وَ سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا یَعنِی سَیِّدهُم عَلِیَّ بنَ اَبِی طَالِب علیهالسلام» و همین خاکساری، راه درونیِ فراگیری علم است!
✍️ یادداشت آقای علی گلستانی را با موضوع ضرورت پیوند علم و ولایت بخوانید در:
🌐 https://hawzahnews.com/xffL4
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻جهاد در موضعگیریها
✍️احمدحسین شریفی
امیرمؤمنان علیه السلام در ضمن سخنانی (که در حکمت ۳۱ در نهج البلاغه آمده است) «صبر» و «یقین» و «عدل» و «جهاد» را به عنوان ارکان و پایههای چهارگانه «ایمان» ذکر میکند و سپس هر کدام از این چهار پایه را به چهار شعبه تقسیم میکند.
«موضعگیری صادقانه» یا «صداقت در موضعگیری» (الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ) را در کنار «امر به معروف» و «نهی از منکر» و «مرزبندی با فاسقان» به عنوان یکی از شعب چهارگانه جهاد ذکر میکند.
«صدق در مواطن» یعنی اینکه صادقانه در همه میادین معنوی و اجتماعی و سیاسی حاضر شدن. یعنی کسی که در مواقع حساس، در موقعیتهای هزینهدار، در بزنگاههای تاریخی و به طور کلی در موضعگیریهای سیاسی و اجتماعی صداقت داشته باشد، از زمره مجاهدان فی سبیل الله است. و کسی که در بزنگاههای سکوت کند و رفتار یا گفتاری خنثی داشته باشد، یا در موضعگیریها بیصداقتی داشته باشد و به اصطلاح یکی به نعل بزند و یکی به میخ، نه تنها اهل جهاد فی سبیل الله نیست؛ که باید در ایمان خود شک کند. زیرا بر اساس این سخن حکمیانه امیرمؤمنان علیه السلام، یکی از مهمترین پایههای ایمان را از دست داده است.
آن حضرت در سخن دیگری نیز در پاسخ سؤال صعصعة بن صوحان که پرسید: «أَيُّ النَّاسِ أَصْدَقُ؟؛ راستگوترین مردمان کیست؟» فرمود: «مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ؛ کسی که در مواطن صادق باشد»
@Ahmadhoseinsharifi
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
.
💠 امام بسیج
🔗 متن کامل
https://farsnews.ir/howzavian_fars/1764406962647229740
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
امام جمعه مردمی طراز انقلاب اسلامی
✍️علی محمدی هوشیار
پس از انقلاب اسلامی، نقش امامجمعه دیگر محدود به خطبه و حضورهای نمادین نیست و این جایگاه مهم؛ مسئولیتی اجتماعی، فرهنگی و حتی مدیریتی دارد.
اگر پیش از انقلاب، امامجمعه را یک چهره مذهبی محدود به مصلی می دانستند، امروز از جایگاه امامت جمعه توقعات دیگری دارند.
امام جمعه انقلاب اسلامی باید مسأله شناس و مسأله یاب، همراه واقعی مردم و هدایتگر فرهنگی شهر باشد، نه صرفاً تولیدکننده تصاویر احساسی یا حرکات نمایشی!
گاهی شاهد اقدامات نمایشی و شعاری، هرچند با نیت خیر هستیم، که تمامی اینها در دراز مدت نتیجه برعکس میدهد. مثلا امامجمعهای عکس جوشکاری از خود منتشر میکند، یا دیگری روی ماشین تویوتا ایستاده و خطبه میخواند، یا حضورهای مشابه دیگری که تنها قاب متفاوت میسازند اما معنای عمیق اجتماعی ندارند.
اینجا مردم حق دارند بپرسند: «این کارهای نمایشی شما دقیقاً چه مشکلی از ما حل میکند؟»
تفاوت عصرها همینجاست.
امامجمعه طراز مردمی در انقلاب اسلامی، باید فراتر از قابها، با شناخت واقعی از دردها و مسائل شهر، با تحلیل دقیق و حضور مؤثر و مسئولانه، نقشآفرینی کند. اگر اینگونه شد؛ مردم در چنین امامجمعهای نه یک سلبریتی مذهبی، بلکه یک همراه آگاه، متفکر و پاسخگو را جستجو میکنند.
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
🔸خودمونی
✍️ جواد جعفری
چندی پیش با دوستی که در آلمان مشغول تحصیل است گفتوگو میکردم. از فضای علمی دانشگاههایشان برایم میگفت و من واقعاً متعجب شدم. بیش از همه وقتی بود که فهمیدم رابطهای جدی با هگل ندارند؛ گویی هگل را بیشتر متفکری تاریخگذشته میدانند. این برایم عجیب بود، چون همیشه حس میکردم زبان جهان امروز هنوز از میان گفتوگوهای همین فیلسوفان میگذرد.
حیرتم زمانی بیشتر شد که در میانهی بحثها از «لوح محفوظ» و نسبت آن با زبان صحبت کرد. برایش تقسیم فقه به اکبر و اوسط و اصغر را فرستادم و این بخش برایش بسیار جذاب بود. همانجا بهتر فهمیدم که احیای تراث فقط مسئلهای درونی یا طلبگی نیست؛ در بعضی فضاهای علمی جهان واقعاً مورد توجه و نیاز است.
بهنظرم جهان جدید، در عمق خود، هنوز دنبال حقیقت است با اینکه میداند حقیقت هیچگاه بهطور کامل به دست نمیآید. شاید همین نرسیدن است که جهان را زنده نگه میدارد؛ چون اگر رسیدن قطعی بود، معنا تمام میشد. در میان این جستوجو، انسانهایی هستند که میخواهند با جهان دیالوگ کنند، نه اینکه فقط آن را تماشا کنند.
از سکوتی که زبانهای انسان از آن پدید آمد، دوباره به سکوت بازمیگردیم. میان این دو سکوت، عرفان، فلسفه، اصول و منطق شیعه ظرفیتهاییاند که میتوانند در مقیاس جهانی الهامبخش باشند. حقیقتها، هرچند در کثرت پراکندهاند، در نهایت به یک واحد میرسند.
قصد ندارم آن جهانی حرف بزنم؛ سخنم دربارهی جهانِ کثرات است جهانی که از همین تجربههای کوچک ساخته میشود. تجربههایی که اگر درست دیده شوند، راههایی فراتر از درس و دانشگاه نشان میدهند.
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔰 فقیهِ وفادار
🔹 «آیتالله محمدعلی اراکی»، از برجستهترین فقهای نسل شاگردان آیتالله حائری یزدی، در زمره شخصیتهایی بود که صلابت علمی را با وفاداری عمیق به خط امام خمینی و آرمانهای انقلاب اسلامی پیوند زد.
🔹 ایشان فروردین ۱۲۷۳ش در اراک چشم به جهان گشود و از همان آغاز زیست علمی خود در متن تحولات حوزه اراک و سپس قم قرار گرفت.
🔹 نزديك به سه دهه، امامت جماعت در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم و اقامه نماز جمعه، نشانهای از نگاه اجتماعی و مسئولانه ایشان به فقه بود؛ نگاهی که در مواضع صریحش علیه سیاستهای خلاف شرع دوره پهلوی و در همراهی صادقانهاش با نهضت امام خمینی تبلور یافت. تنفیذ اجازات امام و اعتماد ویژهای که به او ابراز میشد، نشانهای از پیوند فکری و معنوی میان آنان بود.
🔹 پس از رحلت امام و سپس درگذشت دیگر مراجع بزرگ، ارجاع مقلدان به آیتالله اراکی، جلوهای دیگر از نقش او در تداوم مسیر انقلاب بود؛ نقشی که با تواضع کمنظیرش در پذیرش مرجعیت همراه شد.
🔹 ایشان سرانجام در ۸ آذر ۱۳۷۳ رحلت نمود و حوزه قم، آخرین حلقه از نسل مؤسس و وفادار به خط امام را بدرقه نمود؛ نسلی که دین، اخلاق و انقلاب را در یک مسیر واحد معنا میکرد.
#آیتالله_اراکی
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars