▪️از انسان سرد به انسان گرم
✍️ حجت الاسلام دکتر علی اصغر اسلامی تنها
تصویر گرم است، کلمه سرد. لفظ گرم است، معنا سرد.
انسانِ معطوف به کلمه، انسانِ سرد است؛
انسانِ معطوف به تصویر، انسانِ گرم.
در جهان اجتماعی ایرانی، با تحولات رسانهای،
در حال گذار از انسانِ سرد به انسانِ گرمیم.
انسانِ گرم رسانه،
اهل تفرّج است نه تشهّد،
اهل تکشّف است نه تحجّب،
اهل تجسّس است نه تحقّق.
او ماکرو یا میکرو سلبریتی است؛
خدایگان یا خدایچگانِ بدکردار.
رسانههای گرم، انسانِ متفرّجِ متکشّفِ متجسّس را تکثیر میکنند
و جهان اجتماعی را گرم و سوزان میسازند.
انسانِ گرمشده با آتش بیرونی رسانه،
اهل کتاب و کلام نیست،
دعوت عقلانی و گفتوگوی ابراهیمی را برنمیتابد.
گرمایش فزاینده اش، جهنم اجتماعی به پا می کند.
اما برای انسان معطوف به کلمه
امید همیشه زنده است...
چون می آید
کلمهی حق که سرد و سلامتآفرین است:
قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ
آری اگر کلمهی حق شهید شود،
خون گرمش حرارتی ابدی در دلهای ابراهیمیان میافکند که هرگز سرد نخواهد شد.
اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً
@hamshenasi
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻مشتریان باطل
✍بابک شکورزاده
اگر کسی عمدا مطلب نادرستی علیه ایران، جمهوری اسلامی، مسئولین دولتی و نظامی مثل فساد اقتصادی بیان کند، به سرعت پر مخاطب میشود و اکثرا بیچون و چرا آن را میپذیرند و چه بسا به تحلیل این مباحث جعلی هم میپردازند، بدون اینکه ذرهای تفکر در این قضیه به خرج بدهند!
ولی اگر خبر درستی مبنی بر کار یا ویژگی مثبتی از جمهوری اسلامی یا مسئولین نظام منتشر شود، وایرال که نمیشود هیچ، خیلیها باور نمیکنند، اگر هم باور کنند، به سختی به باور میرسند؛ دقیقا بر خلاف مطالب جعلی که مثل آب خوردن قبول میکنند!
این موضوع یکی از آفات جدی فضای مجازی است و متأسفانه توده مردم دنبالهروی همین طریق باطل هستند. کثرت دنبالکنندگان کانالهای دروغپرداز مؤید این مدعاست.
حضرت زهرا سلام الله علیها در اواخر خطبه فدکیه به همین نکته اشاره میفرماید و مردم را مورد انتقاد قرار میدهد؛ آنجایی که فرمود:«مَعَاشِرَ الْمُسْلِمِینَ الْمُسْرِعَةَ إِلَى قِیلِ الْبَاطِلِ الْمُغْضِیَةَ عَلَى الْفِعْلِ الْقَبِیحِ الْخَاسِر...؛ ای مسلمانان! که برای شنیدن حرفهای بیهوده شتابان بوده، و کردار زشت را نادیده میگیرید... .»
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
.
حجت الاسلام ادریسی، عضو هیأت مشاوران کانون نویسندگان حوزوی نوشت: در آستانه انتخابات عراق، جدال کهنه بین"مقاطعون" (تحریمکنندگان) و "مشارکون" (مشارکتکنندگان) بار دیگر اوج گرفته است. این در حالی است که وصیت ابومهدی المهندس و میثاق مشترک او با شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بر حضور حداکثری تأکید داشت و مراجع تقلید شیعه نیز به صراحت با عدم مشارکت مردم مخالف هستند.
#نویسندگان_حوزوی
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
متن کامل👇👇
مقاطعون یا مشارکون؟!
وصیت ابومهدی المهندس، میثاق سردار سلیمانی و تأکید مرجعیت: چرا "تحریم انتخابات" راهبرد شکستخورده است؟
محمد ادریسی نوشت:چه بسا "ما مقاطعون هستیم، نه مشارکون" میتواند عراق را به سرنوشت سوریه دچار کند؛ در حالی که اکثریت مردم خواستار حضور در پای صندوقهای رای هستند.
در آستانه انتخابات عراق، جدال کهنه بین"مقاطعون" (تحریمکنندگان) و "مشارکون" (مشارکتکنندگان) بار دیگر اوج گرفته است.
این در حالی است که وصیت ابومهدی المهندس و میثاق مشترک او با شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بر حضور حداکثری تأکید داشت و مراجع تقلید شیعه نیز به صراحت با عدم مشارکت مردم مخالف هستند.
عدم شرکت در انتخابات عراق: سادهانگاری نکنید؛ اکثریت مردم خواهان مشارکت هستند.
گفته شد"بدست آوردن رضایت شیعیان" با کمترین هزینه، بدست می آید.
اینکه بگویند رضایت شیعیان را به راحتی میشود بدست آورد در بعضی موارد درست است.
می گویند همین که به اعتقادات شیعه توهین نکنید و کاری به مراسم مذهبی نداشته باشید همین کافیست و میشود بر آنها حکومت کرد و نفت و گاز و برق و آب و...برد.
دلیل اینکه مقتدی صدر انتخابات عراق را تحریم می کند شاید این باشد که فردا روزی هر اتفاقی در هر گوشه عراق که بیفتند خواهند گفت که تو به ما گفتی شرکت کنید و فلانی و بهمانی را انتخاب کنید و همه تقصیر ها را به گردن وی می اندازند فلذا از همان اول درباره انتخابات عراق گفت که: "نحن مقاطعون و لیس مشارکون".
ولی عملا او دلش می خواهد بهترین ها بر سرکار باشند.
عراق دیگر تحمل "بعثیگری" و "داعش دوم" را ندارد
نگرانی اصلی از پیامدهای تحریم، به قدرت رسیدن نیروهای طرفدارن بعثی و داعشی است.
توجه شود که اگر این انتخابات را باقی مانده های حزب بعث ببرند در کوتاه ترین زمان ممکن عراق چه بسا مانند سوریه شود چون حکومتی نخواهند داشت که بتواند جلوی ورود امثال داعش را بگیرد.
در این میان، نقش نهاد مرجعیت به عنوان کانون وحدتبخش، تعیینکننده است.
بهرحال نظر مرجعیت شیعه مهم است که مخالف عدم شرکت مردم در انتخابات است.
یک تحلیل با استناد به داستان مذهبی، به رفتارشناسی برخی گروهها میپردازد:
گروهی در مواجهه، رفتاری شبیه به بنیاسرائیل در ماجرای گاو زرد پیشه میکنند. وقتی فرمان الهی برای ذبح یک گاو صادر شد، آنها به جای اطاعت، با انبوهی پرسش بیحاصل و شروط دستوپاگیر، کار را بر خود دشوار ساختند: گاو باید چگونه رنگی داشته باشد؟ شکلش چگونه باشد؟
در نهایت نیز ناگزیر شدند گاوی را با شرایطی طاقتفرسا ذبح کنند.
اکنون نیز وقتی مرجعیت دینی مردم را به انتخاب «صالح امین» فرامیخواند، برخی به جای عمل، درگیر حاشیهسازی و طرح پرسشهای بیپاسخ میشوند: صالح به چه معناست؟ امین چه ویژگیهایی دارد؟ مبادا بعداً مشخص شود که فرد مناسبی نبوده؟ آیا ظاهر و لباسش نشانهای از صلاحیت است؟
دوراهی ساختگی یا انتخاب سرنوشتساز
این گزارش در پایان نتیجه میگیرد که این رفتارها تنها به زیان کشور تمام میشود.
این وسواسِ بیجا و شرایط تراشیهای تعجب آمیز، تنها به تعویق انداختن تصمیم یا انتخاب گزینههای نامطلوب میانجامد. در روز انتخابات، چنین افرادی یا از پای صندوق رای میگریزند یا به نامزدهای بیکیفیت رای میدهند.
حقیقت آن است که اگر معیارها ساده و منطقی در نظر گرفته شود و به جای حاشیهروی، به ماهیت اصلی صلاحیت و امانتداری توجه شود، نمونههای شایسته به وفور یافت میشوند. مشکل نه در نبود گزینههای مناسب، که در دشوارسازیِ یک انتخاب سرنوشتساز است.
#نویسندگان_حوزوی
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
سرکار خانم «فاطمه میریطایفهفرد» عضو هیئت تحریریه بانوان حوزوی، موفقیت شما در روایت نویسی رویداد «روایت محرم» دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام به عنوان رتبه اول تبریک میگوییم.
امیدواریم این دستاورد که نشان از تلاش و ژرفاندیشی شما به مسائل تاریخی و فرهنگی است، آغازی بر یک مسیر متعالی باشد.ان شاءالله
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
انتشار یادداشت خانم براتی
در صفحه نویسندگان حوزوی فارس نیوز
لینک متن
https://farsnews.ir/howzavian_fars/1762510283735921319
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔰 خشکسالی و لزوم تضرع عمومی
🔹 چند سالی است که خشکسالی به یکی از پدیدههای اقلیمی کشورمان تبدیل شده و آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متعددی را بهدنبال داشته است و گویا امسال بیش از سالهای قبل بحران خشکسالی برجسته شده است؛ تا جایی که علاوه بر اثرگذاری بر کشاورزی و دامداری، ذخیره آب شرب شهرهای بزرگ بهویژه تهران نیز به مخاطره افتاده است و طبق پیشبینیها روزهای آینده و بلکه هفتههای آینده نیز از بارش باران در بیشتر مناطق کشور خبری نیست.
❗️اما با همه این احوال، خبری از نماز و دعای استسقاء و مجالس دعا و تضرع به درگاه الهی نیست!
🟠 اکنون که برخی ملاحظات رسانهای در مواجهه با جبهه دینستیزان مانع برگزاری نماز باران توسط بزرگان دینی شده است، ای کاش نهضت برگزاری نماز باران توسط ائمه محترم جماعات و مبلغان دینی بهصورت محلهای و خودجوش راه میافتاد تا تضرع عمومی به درگاه پروردگار برای نزول رحمت الهی شکل گیرد.
✅ این، آموزه قطعی اسلام است که در سختیها و بحرانها همه را به تضرع به درگاه پروردگار سوق داده است:
«وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ». اعراف، آیه ۹۴
ترجمه: هیچ پیامبری را در شهری نفرستادیم مگر آنکه اهلش به تهیدستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم، باشد که [به پیشگاه ما] فروتنی و زاری کنند.
✍🏻 محمد استوار میمندی
#نماز_باران
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
فیلترینگ بیرحمانه نان و یارانه و ستیز با مدیریت فرهنگی عاقلانه!
✍مهدی عامری
🔸جریانی در کشور ما وجود دارد که با هر نوع مدیریت فرهنگی مخالفاند؛ از قانون برای مطبوعات گرفته تا ممیزی کتاب، مدیریت فضای مجازی، فیلترینگ محتوای مخرب، گزینشها، مساله آقازادههای دو تابعیتی یا حتی تعیین حداقل چارچوب برای پوشش. وقتی گفته شود فضای مجازی باید مدیریت شود تا جلوی شایعه، فیکنیوز، تخریب شخصیتها، ترویج فساد و آزار روانی خانوادهها گرفته شود، فریادشان بلند میشود که «نه به فیلترینگ، نه به نظارت!» حتی وقتی خود مردم، والدین، ورزشکاران و چهرههای عمومی از فضای افسارگسیخته مجازی گلایه میکنند، باز اینها میگویند هیچ مدیریتی نباید باشد.
🔸اما همینها وقتی به اقتصاد میرسند، منطقشان کاملاً عوض میشود؛ نهتنها نظارت را میپذیرند، بلکه ریزترین و سختگیرانهترین شکلش را علیه مردم اجرا میکنند. برای فیلتر یارانه، به حساب مردم سرک میکشند، درآمد و هزینهها را خطبهخط پایش میکنند و کوچکترین بهانه برای محدود کردن معیشت کافی است. در اینجا نظر مردم اصلا مهم نیست
آزادی برای فرهنگ؟ مطلق. آزادی برای سفره مردم؟ صفر. نظارت بر رسانه را دیکتاتوری میدانند، اما نظارت بر جیب مردم را حکمرانی منطقی. تضاد اصلی همین است: فرهنگ باید بیمرز باشد، اما اقتصاد مردم باید بیرحمانه فیلتر و کنترل شود.
برق و آب و گاز را فیلتر میکنند، برای فیلترینگ بنزین، صد شرط و تبصره می آورند، و هیچ انعطافی هم در کار نیست.
🔸عجیبتر اینکه همینها سختترین فیلترینگ آمریکا، چه در هستهای، اقتصادی یا بانکی، را راحت میپذیرد، اما اگر قرار باشد داخل کشور برای مقابله با فساد، شایعه، جنگ روانی و ابتذال چارچوب گذاشته شود، ناگهان مدافع آزادی مطلق میشوند. مشخص نیست الگوی این جماعت چیست؟
حتی در آمریکا هم مدیریت و نظارت بر فضای مجازی وجود دارد. حاج قاسم و شهدای مقاومت از پلتفرمها حذف میشوند و محدودیتهای سنی، امنیتی و اطلاعاتی در شبکههای اجتماعی حتیخ برای ترامپ اعمال میشود.
رهبر انقلاب سالها قبل هشدار داد: «برخی مطبوعات پایگاه دشمن شدهاند»؛ دیروز ابزار روزنامه بود، امروز شبکههای اجتماعی و پلتفرمها، مأموریت همان، فقط شکل عوض شده است!
🔸ظاهرا اگر آمریکا برای مذاکره شرط بگذارد «در ایران تلگرام باید قطع شود»، همینها با کمال میل قبول میکنند و تازه شروع میکنند علیه روسیه شعار دادن که تلگرام لانه جاسوسی روسهاست! اما اگر همین تصمیم از طرف داخل گرفته شود، فریاد میزنند که این ضد مردم و ضد آزادی است. مسئلهشان نه آزادی است، نه رفاه مردم، نه منطق حکمرانی؛ تنها معیارشان این است که چه چیزی قدرت سیاسی آنها را تقویت میکند و چه چیزی آن را تضعیف.
🔸این جریان هر زمان میدان عمل پیدا میکند، خروجیاش نه ارتقای فرهنگ، بلکه اغلب ابتذال و سطحیسازی است؛ نمونهاش نمایش خانگی و سینما که بهجای محتوای فاخر، پر میشود از هنجارشکنیهای عامدانه، شوخیهای سخیف و تکرار روابط بیقید که نه مسئله جامعه را حل میکند و نه چیزی به آن اضافه میکند. روش اینها «آزادی برای چارچوبزدایی» و مرزشکنی است.
🔸در قاموس اینها «رأی مردم» هم فقط وقتی قبول است که به نفع خودشان باشد. کافی است نتیجه برخلاف میلشان باشد، سریع کل مفهوم مردم را مصادره میکنند؛ مثل سال ۸۸ که وقتی نتیجه را نپسندیدند، اصل رأی مردم را زیر سؤال بردند، یا امروز که اگر آمار انتخابات دقیق مشاهده شود، بدون رأیهای قومیتی، سمت مقابل اینها تقریباً همان اندازه رأی دارد، اما باز میگویند «۹۸ درصد مردم با شما مخالفاند!» یعنی در ذهن اینها، مردم فقط کسانی هستند که شبیه خودشان رأی بدهند؛ باقی اصلاً مردم حساب نمیشوند، صدایشان شنیده نمیشود و رأیشان ارزش تحلیل ندارد و باید فیلتر شود!
#فیلترینگ
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
🔻جریان سکولار از مصادره میرزای نائینی ناکام ماند
پژوهشگر مطالعات راهبردی انقلاب اسلامی میگوید: میرزای نائینی میان «مشروعیت» و «مقبولیت» پیوند برقرار کرده بود؛ یعنی مردم در اداره کشور نقش دارند، اما ولایت الهی و فقاهت رکن اصلی حاکمیت است.
🔗 متن کامل مصاحبه
🔘@tasnimhowzeh | تسنیم
«آهِ در سوخته»
✍🏻سیده الهام موسوی
چند روزی از فاطمیهی اول میگذرد و در دلم آشوبیست که تنها چارهاش، اشک است. قلم به دست میگیرم و خود را به کوچههای پرغربتِ مدینه میسپارم، اما مگر میشود جلوتر رفت؟ هر بار که خواستهام بنویسم، تا سرِ کوچهی خانهی علی(ع) پیش رفتهام و نتوانستهام قدمی جلوتر بردارم. مگر میشود «درِ سوخته» را دید و بیتفاوت ماند؟ امان از دلِ علی(ع) و فرزندانش!
امشب قلبم پر از درد است؛ خستهجان و بالشکستهام. دریافتهام که حقِ ورود به این خانه، دلبریدن از دنیاست. پاهای بیرمقم را هرطور که شده به حرکت درمیآورم؛ نزدیکِ درِ سوخته، با میخهای بزرگِ بیرون زده، روبهرو میشوم. بیاختیار دمِ در میافتم؛ روحم حاضر است، اما جسمم نیست.
وای مادر! پشتِ آن در چه کشیدی؟ به گمان مادر پشتِ همان در، تمامِ قصهی شهادتِ دوازده امام را دیده است.
محرابِ پرخون، تشتِ جگرهای تکهتکه، خیمههای در آتش، پیکر بیسر زیرِ سُمِّ اسب.
مگر میشود حتی از این در گذشت؟ گوشهگوشهاش بوی داغ و مصیبت میدهد.
اما در میان این همه اندوه، دلم راهی دیگر میجوید؛ به یاد آن فرزندی میافتم که هنوز هر سحر برای مادرش میگرید؛ او که هر فاطمیه، داغِ تازهٔ کوچههای مدینه را در دل دارد.
یا صاحبالزمان(عج)، میدانم هنوز نالهی مادرت را پس از قرنها میشنوی و هنوز «درِ سوخته» را با اشک مرور میکنی. کاش آن روز که برای انتقامِ مادر قیام میکنی، ما نیز از یاورانت باشیم تا دلِ داغدارِ زهرا(س) آرام گیرد و کوچههای مدینه دوباره بوی حضور تو را بگیرد.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی_خوزستان
@howzavian_khuzestan
«نماز باران»
🔸اینکه ایران چندمین سال پیاپی خشکسالی را سپری میکند را نمیدانم، اما همینقدر میدانم که با شدیدترین خشکسالی در شش دهه گذشته مواجهیم. خشکی و بیآبی و بیبارشی در فصولی که طبعاً باید تَر باشند، هشدار تلخی برای بهار و تابستان گرم و خشک است و با صدای بلند پدیداری مشکلات تابسوزی برای کشاورزان، عشایر و آثاری گران برای جامعه ایران را جار میزند.
🔹 طبعاً علل و عوامل تخصصی و متعددی در پس مسأله خشکسالی وجود دارد، اما از حیث الهیاتی، کنشگری عالمان دین و خواندن «نماز باران» در امر نزولات آسمانی میتواند راهگشا باشد.
🔹 شاید در گوشه ذهن برخی از علما «نماز باران» فرصت و تهدید را باهم دارد؛ اما اکنون زمان آن است تا بیدرنگ عالمی از وجود خویش برخیزد، عمامه از سر بردارد و آبرو به کف بگیرد و پا برهنه، با مردم به بیابان برود و نماز باران بخواند تا هم به این مستحب سفارش شده عمل نماید و هم به سیره سلف و معصومین(علیهمالسلام) التفات کند.
🔹مباد که نگاه اثباتگرایانه و پوزیتیویستی به مقوله نزولات آسمانی بر عالمان دین سیطره پیدا کند تا از این سنت مجرب صرف نظر کنند! که اگر اینگونه شود، دیگر نمیتوان در جامعه از مفاهیمی مانند شفا، برکت، رزق، روزی، دعا و ... سخنی گفت در حالی که علمای آن از «نماز باران» هراس دارند.
🔸 روشن است که اگر نماز باران خوانده شود، چه بارانی ببارد و چه نبارد، هم عالمان پیشقدم مأجورند و هم محبتشان در دلهای تکثیر میشود!
🔹 جالب که در روایتی در کتاب «من لایحضره الفقیه» از امام صادق(علیهالسلام) آمده است که حتی فرعون نیز روزی برای افزایش آب رود نیل به درگاه خداوند دعا کرد.
🔸باری، برای حل ابتلائات جاری از جمله خشکسالی، میتوان از ظرفیت سنن پیشین و سفارشات دین استفاده کرد که قطعا موجب ارتقای مرجعیت دانش الهیات و افزایش مرجعیت فرهنگی عالمان دین میگردد که به قول خواجه:
حافظ، وظیفهٔ تو دعا گفتن است و بس
در بَندِ آن مباش که نشنید یا شنید
✍️ #علی_خسروی
@howzavian_hamedan
هوای گریه...
شکسته بالِ نوپروازها، زخمی شده پرها
بمیرم من، چه بهتی هست در چشم کبوترها!
گلوله رد شده بی اِذن، هنگام اَذان از صحن
ترک خوردهست آیینه، پریده رنگ مرمرها
ببین! روی مفاتیح پدرها لاله روییده
ببین! بوی شقایق میدهد مُهر برادرها
سر سجاده، جایی در میان سجدۀ آخر
هوای گریه دارد چادر زخمی مادرها
چه بی لالایی و بی سرصدا خوابیدهاند آرام
عروسکهای خونآلود در آغوش دخترها
یکی سقا شده، آبی رسانده دست مجروحین
یکی تنها شده، روضه گرفته بین پیکرها
چه زیبایند این پروانههای شمعدرآغوش
چه آرامند روی دامن مولایشان سرها
تو شاعر! از علیاکبر بخوان در گوش اشعارت
تو مداح! از علیاصغر بگو بالای منبرها
اگر فتنه، اگر غوغا، اگر آشوب، اگر بلوا
بمان در قلعۀ ایمان و در باروی باورها
خدایا! از تو و پیغمبرت در مکتب تکفیر
برای قتل ما پاداش میخواهند کافرها
شهادت سیب سرخی بود روی شاخۀ تقدیر
که افتاد از قضا در دامن باآبروترها
#فاطمه_عارفنژاد
#شهدای_حرم_شاهچراغ
@shaeranehowzavi