🗞 ماجرای شعر شهریار و خواب مرحوم آیتالله مرعشی نجفی
مرحوم آیتالله مرعشی نجفی، درباره داستان سروده شدن شعر علی ای همای رحمت چنین تعریف کرده است:
🔻شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیا خدا را در خواب ببینم. آن شب در عالم خواب دیدم در زاویه مسجد کوفه نشستهام و امیر مؤمنان علی علیهالسلام با جمعی در آنجا حضور دارند. حضرت فرمودند: شاعران اهلبیت را بیاورید. چند تن از شعراء عرب را آوردند، فرمودند: شعرای فارسیزبان را نیز بیاورید. آنگاه محتشم و چند تن از شعراء فارسیزبان آمدند. فرمودند: شهریار را بیاورید... شهریار آمد. حضرت خطاب به شهریار فرمودند: شعرت را بخوان! و شهریار خواند.
🔺آیتالله مرعشی در ادامه فرموند: وقتی شعر شهریار تمام شد، از خواب بیدار شدم. چون من شهریار را ندیده بودم، فردای آن روز پرسیدم که شهریار شاعر کیست؟ گفتند: شاعری است که در تبریز زندگی میکند. گفتم: از جانب من او را دعوت کنید که در قم به نزد من بیاید. چند روز بعد شهریار آمد، دیدم دقیقاً همان کسی است که من او را در خواب در حضور حضرت امیر علیهالسلام دیدهام.
🔸از او پرسیدم: این شعر «علی ای همای رحمت» را کی ساختهای؟ شهریار با حالت تعجب از من سوال کرد که شما از کجا خبر دارید که من این شعر را ساختهام؟! چون من نه این شعر را به کسی دادهام و نه درباره آن با کسی صحبت کردهام.
🔹آیتالله مرعشی در پاسخ شهریار فرمود: چند شب قبل من خواب دیدم که در مسجد کوفه هستم و حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام تشریف دارند. حضرت، شاعران اهلبیت علیهمالسلام را احضار فرمودند. ابتدا شاعران عرب آمدند. سپس فرمودند: شاعران فارسی زبان را بگویید بیایند. آنها نیز آمدند. بعد فرمودند: شهریار ما کجاست؟ شهریار را بیاورید! و شما هم آمدید. آنگاه حضرت فرمودند: شهریار شعرت را بخوان! و شما شعری را که مطلع آن را بیاد دارم، خواندید.
شهریار فوقالعاده منقلب میشود و میگوید: من فلان شب این شعر را ساختهام و همانطور که قبلاً عرض کردم، تا کنون کسی را در جریان سرودن این شعر قرار ندادهام!
آیتالله مرعشی نجفی فرمود: وقتی شهریار، تاریخ و ساعت سرودن شعر را گفت، معلوم شد مقارن ساعتی که شهریار آخرین مصرع شعر خود را تمام کرده بود، من آن خواب را دیده بودم.
📅 27 شهریور روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت سید محمدحسین طباطبایی تبریزی (شهریار)
✍ یوسف زارعپور
🆔 @howzavian_fars
ابزارهای کافی برای نویسندهشدن
گزارشی از هشتمین جلسه رواق اهل قلم
استاد حجت الاسلام محمدرضا آتشین صدف
https://rahamedia.net/?p=5025
#نویسندگان_حوزوی_خوزستان
@howzavian_khuzestan
میگم این موشک فوق صوت رزمندگان یمن که در ۱۱:۳۰ دقیقه به تل آویو رسید خواهر کوچیکه موشک های هایپرسونیک خودمونه که فقط ۷ دقیقه میخواد تا به تل آویو برسه.
👏 یمنی ها با مرامن؛ این فقط یه دست گرمی بود تا خیلی ها حساب کار دستشون بیاد. فعلا.
✍️جلال و بی بی خانم
✒️✒️✒️ارسال یادداشتها و نظرات 👇
🗂 @Admin_nevis
لینک عضویت👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2436235532C22aa1c547d
#نویسندگان_حوزوی_یزد
@howzavian_yazd
﷽
هفتۀ وحدت؛ کدام وحدت؟!
🔻در هفته وحدت هستیم، با شعارهای شیک، نمایشی و باب دندان. اما واقعیت این است که علیرغم همه تلاشها همچنان هزینۀ (جانی و مالی)، وقت، نیرو و امکاناتی که در کشورهای اسلامی، صرف مجادلات و تقابل مذهبی میشود، حیرتانگیز و سر به آسمانها میزند.
🔻تصور کنید اگر همین سرمایهها صرف اخلاق یا آشنایی مردم با زیست مدنی یا حقوقشان میشد، بسیاری از مشکلات جهان اسلام بهآسانی حل میشد.
🔻روزانه میلیونها مراسم مذهبی در جهان و هزاران سخنرانی و مقاله و دهها شبکۀ ماهوارهای و سایت و صفحه و ... صبح تا شب مشغول اثبات حقانیت آن و کفر این هستند. اگر همین مقدار کوشش و هزینه، مثلا صرف آموزش خواندن و نوشتن یا بهداشت یا هنر یا حقوق شهروندی میشد، چه اتفاقی که در این ممالک رخ نمیداد؟
🔻اگر قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، دستور داده بود که مسلمانان همدیگر را تکفیر و خون هم را بریزند و به یکدیگر رحم نکنند، آنان بیش از این تیغ بر روی هم نمیکشیدند که در این سالها کشیدهاند. گویی قرآن اصلاً نگفته است «انما المؤمنون اِخوة»!
🔻بله، آنچه ما را بیچاره کرده است اختلافات نیست، حساسیت بیمارگونه و هیستریک و سادیستیک (Sadism) به این اختلافها و تفاوتها است. اگر این جملۀ «اختلاف اُمتی رحمة» (اختلاف در امت من رحمت است) واقعا از پیامبر(ص) باشد، کمتر از معجزۀ شقالقمر نیست.
🔻تفاوتها همیشه بوده و از میان نمیروند؛ اختلافها -آن هم عقیدتی- هرگز به خط پایان نمیرسند و همسانسازی ابداً ممکن نیست. اما آنچه مهم است استقلال زیست اجتماعی و عملی مسلمانان از اختلافها و تفاوتهای نظری و توجه به منافع مشترکشان است.
🔻نگونبختانه و شور وضعانه اما چیزی که عیان است این که این دور باطل [تقابل] بین امت اسلامی، همچنان تا نفخ صور و الی یومالقیامه ادامه داشته، هزینه خواهد ساخت و رنج بر رنج افزوده، جانها را ناامن و اشکها را جاریتر و آرزوها را بر باد خواهد داد. و این نامی جز نابخردی و بلاهت مزمن ندارد!
#هفته_وحدت
✍️ علی خسروی
@bahr_dar_koze
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
💢از نهج البلاغه به پزشکیان!
🔻به مناسبت نکات مطرح شده درباره "فتنه" در اولین نشست خبری ایشان
کلیدواژه ی پرتکراری که از مسئولیت های میانی کابینه تا نام دولت فعلی را فراگرفته،واژه ی"وفاق" ست و مطلوب شان هم جذب حداکثری افراد برای افزایش سرمایه اجتماعی و وحدت در جامعه است!
از سوی دیگر در نشست خبری اخیر، صحبت های رئیس جمهور درباره فتنه و مسائل پیرامونی ان را شنیدیم که تأمل برانگیز بود!
به نظر می اید اصلی ترین نکته چالشی در طرح وفاق اقای پزشکیان همین "چگونه بودن موضع شان در برابر فتنه و منتسبین به فتنه" است
🔍بدون پرداختن به رفرنس های بیانات رهبر،صحیفه نور و تحلیل اتفاقات ۴۶ ساله اخیر،به نظر می اید بازخوانیِ چند نکته برای ما و ایشان از نهج البلاغه ی مورد علاقه شان،ضروری و مفید باشد!:
1️⃣ فتنه از آن مسائلی ست که فارق بین حق و باطل در ان وجود دارد و به این خاطر فتنه نامیده شده که محل آزمایش و تشخیص حق ست، نه محل مباحثه دو طیف فکری که صرفا اختلاف نظر و سلیقه دارند! چرا که اساسا فتنه از روی مخالفت با حق و بدعت و هواخواهی پدید می اید! «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ، يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ»خطبه۵۰
2️⃣ سخن از فتنه که به میان می اید قرار نیست طرف باطل به بطلان خود اقرار نماید بلکه حق و باطل را ممزوج می کند،رویارویی با نظام اسلامی را تقلیل دادن به خود حق پنداری فتنه گران در اعتراض نسبت به تقلب۸۸یا تنگدستی ناشی از گرانی بنزین۹۸ و یا حفظ کرامت زنان۱۴۰۱، مساله ای نیست که توجیه کننده رفتار و رویکرد فتنه گران باشد! در نظر نگرفتن وجود حق و باطل در فتنه بی معناست و یک طرف این منازعه،شیطان ست!! «وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْث وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ»خطبه ۵۰
3️⃣ مرزبندی با فتنه و فتنه گر از خطوط قرمزی ست که جای تعارف و ترس ندارد، رهبری بر ان تاکید مکرر کرده اند و ان وقتی که خاتمی نیز بحث آشتی ملی را مطرح کرد با موضع گیری و تبیین رهبری در این باره مشخص گردید مرزبندی با فتنه،دستخوش مسامحه و سیاست بازی نمی شود. «فإنّي فَقَأْتُ عَينَ الفِتنَةِ ،ولَم يَكُن لِيَجْتَرِئَ علَيها أحَدٌ غَيري بَعدَ أنْ ماجَ غَيْهَبُها واشْتَدَّ كَلَبُها»خطبه۹۳....«أَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ»خطبه۵
4️⃣ تفاوت آشکاری وجود دارد میان عوامل متعمدی که آگاهانه در فتنه فعالیت داشته اند با عوامل فریب خورده ای که بعدا اعلام پشیمانی کرده و در صدد جبران برآمده اند؛یکی پنداشتن هر کدام از این دو دسته با دیگری مستلزم افراط یا تفریط ست «أَنَا أَطْمَعُ أَنْ تَلْحَقَ بِي طَائِفَةٌ فَتَهْتَدِيَ بِي وَ تَعْشُوَ إِلَى ضَوْئِي، وَ ذَلِكَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَقْتُلَهَا عَلَى ضَلَالِهَا وَ إِنْ كَانَتْ تَبُوءُ بِآثَامِهَا»خطبه۵۵
5️⃣ بخش مهمی از مرزبندی با فتنه،استفاده نکردن از عوامل متعمدی ست که از راه خود اعلام انزجار نکرده و همچنان با طعن و تخریب نسبت به شخصیت ها و مفاهیم ارزشی،راه خود را ادامه می دهند؛وفاق با چنین گروهی،کاملا بی مورد ست! «و لكنَّني آسى أنْ يَليَ أمرَ هذهِ الاُمّةِ سُفَهاؤها و فُجّارُها»نامه۶۲...«وَ مَنْ شَرِکَهُم فِی الآثامِ، فَلَا یَکُونَنَّ لَکَ بِطَانَةً، فإنَّهُمْ أَعْوانُ الْأَثَمَةِ وَ إخوَانُ الظَّلَمَةِ»خطبه۴۰
6️⃣ هدف از وفاق اگر رسیدن به ظرفیت حداکثری برای وحدت و به کارگیری نیروهای جامعه باشد با افراط در دایره ی مصادیق آن و به کارگیری بدنام ها، عملا به دفع یکدیگر و هدر رفت سرمایه ها می رسیم که خود نقض غرض وفاق ست!
«...فَيتّخِذوا مالَ اللّه دُوَلاً و عِبادَهُ خَوَلاً و الصّالِحينَ حَرْبا و الفاسِقينَ حِزْبا»نامه۶۲
💢در پایان فارغ از تیپ شخصیتی جناب پزشکیان و بی پیرایه بودن گفتار و زبان بدن ایشان و بلکه زیادی غیر رسمی بودن در مقام ریاست جمهوری! شخصا معتقد به حُسن نیت ایشان هستم و برای دلسوزیشان احترام قائلم اما به نظر می اید در "وفاقِ" مد نظرشان،نابخردی و آسیب های جدی وجود دارد و ثمرات مطلوب شان را در پیش نخواهد داشت که به بیان امیرالمؤمنین(ع):نابخردی در امور،خود موجب از بین رفتنِ "وفاق" ست! «إِيَّاكَ وَ اَلسَّفَهَ فَإِنَّهُ يُوحِشُ اَلْوِفَاقَ»مستدرک الوسائل،ج۱۲،ص۷۹
✍🏻احمدرضا محسنات
#نویسندگان_حوزوی_خوزستان
@howzavian_khuzestan
مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️رواق اهل قلم(۹)✍️
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی
🖊تجربههای استاد مهدیکردفیروزجایی
مدرس نویسندگی و رماننویس
👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی،
فعال فرهنگی_تبلیغی
📅 زمان: شنبه ۳۱ شهریور
⏰ ساعت: ۲۱ الی ۲۲
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
............................................
#پویش_نوشتن #تبلیغ_مکتوب #جهاد_روایت
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
.
تضمین امنیت با مالکیت ابزار
✍ نسا خلیلی
▫️تجربهٔ چهل و خردهای سال جمهوری اسلامی،مواجههٔ صنعت و ابزار غرب با دیگران را شفاف نشان میدهد:
- آنها تا جایی که بتوانند، انتقال تکنولوژی و حتی استفاده از ابزار را محدود میکنند. گاهی با قوانین بینالمللی دسترسی به آن را غیرقابل امکان میکند.
- اگر در مواردی کنترلش از دستشان خارج شود؛ با بدافزار و خرابکاری کار خود را پیش میبرند. نمونههای استفاده از هر دو رویکرد را طی سالهای گذشته دیدیم:
▪️زمانی با فلش آلوده از طریق ویروس استاکسنت سعی میکنند سانتریفیوژهای نیروگاه را خراب کنند که با هوشیاری و ذکاوت شهید احمدیروشن از خسارت سنگین به نیروگاه هستهای جلوگیری میشود.
▪️ اخیراً، با فروش قطعه معیوب، سعی در تخریب شبکه عصبی موشک را داشتند تا موشکها خودبهخود منهدم شوند و باز هم با هوشیاری، عوامل اولیه شناسایی میشوند. دشمن حتی به ده درصدِ خودکفانشده از زیرساخت موشکی کشور طمع میکند.
▪️اما، در اقدامات اخیر، او به هر نرمافزار و سختافزاری طمع کرده است؛ واتسآپِ شهید هنیه، آیپدِ هلیکوپتر شهدای خدمت، دوربینهای تلفن همراه و پیجرهای موتورولا در لبنان.
▫️به فرموده رهبر انقلاب خصوصیاتی برای استفاده از ابزار باید درنظر گرفت، از جمله آنکه «ابزار بایستی پیشرفته باشد؛ بایستی ناوابسته باشد؛ ابزار مال خود شما باید باشد؛ خود شما بایستی ابزار را به وجود آورده باشید، تولید کرده باشید، ابداع کرده باشید؛ به معنای حقیقی کلمه مالک ابزار باید باشید.» (بیانات در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاه امامحسین(علیهالسلام)، ۱۳۹۸/۰۷/۲۱). اگر در زیرساخت، قوی ظاهر نشویم؛ باز هم با ماجراجویی صهیونیستها هزینه خواهیم داد.
«یک بار جستی ملخک، دوبار جستی ملخک
آخر کف دستی ملخک»
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI