◾️فضای اسطورهای و ضداسلامی در شاهزاده روم
🖋مسیح عرفان
🔸انیمیشن شاهزادهٔ روم از انیمیشنهای مشهور سینمای ایران است. انیمیشن حال و هوای تاریخ مقدس دارد و ماجرای زندگی حضرت نرجس خاتون، مادر حضرت امام زمان علیهالسلام را در روم و پس از حملهٔ مسلمانان به روم به تصویر میکشد.
🔹در این انیمیشن، بر اساس روایتی تاریخی، حضرت نرجس خاتون در خواب به محضر حضرت مریم و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) مشرّف میشوند. در این خواب، حضرت مریم با ایشان سخن گفته و وعدهٔ ازدواج با شخصیتی الهی را به ایشان میدهند.
🔸در واقع در انیمیشن شاهزادهٔ روم، تحول شخصیت ملیکا از همین خوابها شروع میشود و از این جهت از مهمترین سکانسهای اثر، همین خوابهاست.
🔹جهانی که ملیکا در خواب، خود را در آن میبیند، شبی است که با نور سبز ماه روشن شده و خیمهای پیش روی ملیکا است. وقتی ملیکا وارد خیمه میشود، با بانویی از جنس نور روبهرو میشود که حضرت مریم است.
🔸هر چند بر اساس نگاه اسلامی، نیازی به این شکل تصویر پردازی از حضرت نبود، اما خلاقیت بدی نیست.
❌مشکل اصلی این سکانس به میزانسن، نورپردازی و طراحی مکان برمیگردد. فضای خواب در شب است، اما وقتی ملیکا وارد خیمه میشود، همان نور سبز هم از بین رفته و با جنگلی تاریک و دلهرهآور روبهرو میشویم!
#سینما_و_تلویزیون_ایران
#سینمای_ایران
[ادامه🔻]
استاد محمدحسین فرجنژاد
◾️فضای اسطورهای و ضداسلامی در شاهزاده روم 🖋مسیح عرفان 🔸انیمیشن شاهزادهٔ روم از انیمیشنهای مشهور
🔹داخل خیمه مملوّ از گلهای عظیمالجثه است؛ تاریکی فضا را گرفته و گلهای قرمز رنگ با سایههای موجود در تصویر، فضایی پر از دلهره و هراس ایجاد میکند. موسیقی کلیسایی نیز در ترکیب با این مکان، فضایی وهمآلود میسازد.
🔸نماهای خیلی دور(اکستریم لانگشات) احاطه شدن حضرت مریم با تاریکی و گلهای قرمز را نشان میدهد. اساسا مشخص نیست این مکاشفه، الهی است یا شیطانی؟ اگر الهی است چرا فضا اینقدر تاریک، هراسناک و همچون جنگلهای مهآلود با گیاهان عظیم الجثهٔ سمی طراحی شده است؟ در حالیکه در همین اثر، کلیسای مسیحیان، غرقِ در نور بازنمایی میشود!
🔹این تصویرپردازی غیرالهی از عالم غیب و جهان موازی، با وجود پروانهای عجیب و غریب که حامل وحی است، متأسفانه فضای اسطورهای و ضداسلامی اثر را دوچندان میکند. در قسمت بعدی به تحلیل شخصیت این پروانه در فیلمنامه و نقد آن خواهیم پرداخت.
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
هدایت شده از مؤسسه حضرتزینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| #پادکست
♦️حمایت مالی والت دیزنی از رژیم صهیونیستی
🔻حمايت مستقيم شرکت والت دیزنی از اسرائيل و سرمايهگذاری در سرزمينهای اشغالی، نشانه حمايت و وابستگي تام اين شرکت به صهيونيسم جهانی است.
🔻شرکت دیزنی، بيش از پانصدميليارد دلار در سرزمينهای اشغالی سرمايهگذاری کرده است.
📚منبع: کتاب دین، انیمیشن و سبک زندگی، استاد محمد حسین فرجنژاد
#والت_دیزنی #اسرائیل #میکیموس
#مرگ_بر_اسرائیل #موسسه_حضرت_زینب
📮موسسه بینالمللی حضرت زینب (س)
وبگاه | اینستاگرام | تلگرام
@hazratzainab_com
استاد محمدحسین فرجنژاد
🔴نبرد فناورانه در محور مقاومت |بخش اول 🔘تاریخچۀ فعالیتهای سایبری حزبالله علیه اسرائیل 🖋بیگلری 🔹
🔖مقاومت و نبرد در میدان فناوری | بخش دوم
🖋بیگلری
〽️براساس گزارش پایگاه نشنال اینترست، جمهوری اسلامی ایران پس از حملۀ سایبری موسوم به «استاکس نت» بر تقویت قوای سایبری خود مصمم شد. (منبع)
💠حزبالله لبنان نیز با تقویت قوای سایبری خود پس از جنگ ۳۳ روزه، عملکرد سایبری پیچیده و قابل قبولی را در محور مقاومت رقم زد که پس از شکست داعش و اقدام نامتعارف آمریکا در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی، هزینههایی را بر منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه وارد آورد.
🔹 طبق گزارش منابع غربی پس از سال 2021 مشخص شد که گروههای وابسته به مقاومت بیش از یک سال در برخی از شرکتهای مخابراتی آمریکایی و اسرائیلی رخنه کرده و به اطلاعات مهمی دسترسی پیدا کردهاند.
🔸شاید از همین رو است که عملیات پیجری که ناقض قوانین اخلاقی برای مقابله با قدرت سایبری حزبالله به عنوان فنیترین گروه مقاومت در منطقه بود، به اجرا درآمد.
💢ماجرای پیجرها باعث تلفات قابل توجه و افزایش تنشها در منطقه شد. در این اتفاق استفاده از ابزارهای روزمره به عنوان سلاح، سطح جدیدی از جنایات جنگی را معرفی کرد و اعتماد سازمانها به ابزارهای ارتباطی خود را به چالش کشید.
این جنایات به حدی غیر متعارف و شنیع بود که مجامع صهیونیستی از جمله سازمان ملل نیز این حملات را به عنوان نقض قوانین بین المللی محکوم کرده است.
⛔️دو دهه مقابلۀ سایبری حزبالله با نیروهای اسرائیل، بیانگر آمادگی حزبالله برای ادامه این نبرد فناورانه است.
✴️این نبرد در میانۀ راه و در صدد گشودن زمینه برای فتح پایگاههای جدیدی است که همگام با میدان نبرد در فضای سایبر جریان دارد و درز اطلاعات از داخل کابینه رژیم صهیونیستی نشانهای از تحرکات این جبهه فناورانه است.
📌چشمان بیدار حزبالله، روزهایی پر شگفتی را در این میدان به جهانیان هدیه خواهد کرد و قطعا پیروز این میدان حزبالله خواهد بود.
#یادداشت
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
📌آسیبهای روانشناسانه برنامۀ تیندر و برنامههای مشابه آن
🖋احمدرضا مرادی
🔹برنامه تیندر از جذابیت طرحوارهای برای جذب و درگیر نگهداشتن کاربران بهره میبرد خصوصاً افرادی که از طرحوارههای ناسازگار اولیه در حوزۀ بریدگی و طرد رنج میکشند.
🔸ساختار و الگوریتم تیندر به شکلی طراحی شده است که روابط سطحی، تأیید سریع، و تعاملات مبتنی بر ظاهر را در اولویت قرار میدهد که این ویژگیها میتواند با طرحوارههای حوزۀ دوم نظیر وابستگی بیکفایتی یا خود تحولنیافته و گرفتار همخوانی داشته باشند(Davis, 2006, p. 210).
🔹ماهیت ناپایدار روابط در این پلتفرم معمولاً این طرحوارهها را از حوزۀ دوم تقویت کرده و چرخهای از جستجوی تأیید و تجربه طرد از فیلتر وابستگی بیکفایتی و خود تحول نیافته ایجاد میکند(Herman, 1992, p. 149).
🔸کاربران ممکن است بهطور مداوم در جستجوی افرادی باشند که با دیدگاه درونی آنها از خود و روابطشان تطابق دارد، حتی اگر این دیدگاهها منفی یا مخرب باشند. بهعنوان مثال فردی با طرحواره شکست در حوزۀ دوم ممکن است به تعامل با افرادی جذب شود که در نهایت احساس ناکامی یا ناامیدی را در او تقویت میکنند؛ زیرا این چرخه با باورهای عمیق ناخودآگاهش هماهنگ است(Herman, 1992, p. 203).
🔗مطالعۀ مطلب کامل در سایت مؤسسه استاد فرجنژاد
#روانشناسی
#بازنشر
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
📸 #گزارش_تصویری|دوره تربیت نوجوان مسجدی
(کانون مساجد شهرک قدس)
📅 جمعه ۹ آذر ۱۴۰۳
📖موضوع: خودتحقیری
👤استاد: دکتر محمدی
#نوجوان
#دانش_آموز
#رسانه
#هویت
#تربیت
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
〽️طرحواره شکست | رسانهها و پرورش حس ناکامی
▫️بخش اول
🔻آیا رسانهها طرحواره شکست را ترویج میدهند؟
🔹پاسخ به این پرسش نیازمند نگاهی عمیق به روانشناسی و رفتارشناسی انسان در مواجهه با پیامهای رسانهای است.
🔸رسانهها از طریق ارائۀ محتوایی که بر مقایسۀ ناعادلانۀ استانداردهای غیرواقعی و ایدهآلسازی موفقیت تاکید دارد میتوانند باعث تقویت و ترویج طرحواره شکست در مخاطبان شوند.
🔹در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی افراد بهطور مداوم در معرض موفقیتهای ظاهری و بهترین تصویر از افرادی هستند که به صورت گزینشی جنبههای مثبت و موفق زندگی خود را نشان میدهند.
🔸این نوع نمایشها میتواند باعث ایجاد حس خودکمبینی، نارضایتی از خود و در نهایت تقویت طرحواره شکست و ایجاد مقایسۀ ناعادلانۀ خود مخاطب در خودش شود.
#عکس_نوشته
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
〽️طرحواره شکست | رسانهها و پرورش حس ناکامی
▫️بخش دوم
🔻آیا رسانهها طرحواره شکست را ترویج میدهند؟
🔹در ادامه باید بگوییم آسیبپذیری این مسأله در کسانی که حساسیت بالایی به مقایسه اجتماعی داشته و خودشان نیز از طرحوارۀ شکست و عزت نفس پایین رنج میکشند بسیار عمیقتر است.
🔸از طرفی بسیاری از برنامههای تلویزیونی تبلیغات و فیلمها نیز ممکن است بهصورت غیرمستقیم یا حتی مستقیم تصویر افراد ناکام را به نمایش بگذارند و نوعی حس بیارزشی در تأیید خودکام بخش بودن طرحواره شکست در مخاطب ایجاد کنند.
🔹این الگوها به مخاطبان القاء میکند که برای موفقیت لازم است به استانداردهای خاصی دست یابند و در صورت عدم دستیابی به آنها شکست خورده محسوب میشوند.
#عکس_نوشته
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا