eitaa logo
استنطاق
132 دنبال‌کننده
82 عکس
40 ویدیو
65 فایل
نوشتارها و گفتارهای قرآنی و حدیثی رضاکریمی لینک گروه مطالعاتی المیزان: http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a ارتباط: @rezakarimi1001
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مؤمنین صادق در جنگ احزاب تأملی در آیه مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدوا اللَّهَ عَلَیْهِ و شهادت 18دی1398 http://estentagh.blog.ir/post/114
کتاب «نفوذی ها» به سفارش جامعه فرهنگی قرآنی عصر توسط حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور نوشته شده و نوعی تفسیر سیاسی از مسئله نفوذ شیطان در قرآن است؛ به این معنی که تلاش کرده است روش ها و عوامل نفوذ شیطان در جامعه اسلامی را با تأکید بر آیات قرآن مرور کند و ضمن تفسیر آیات مصادیقی مانند فتنه 88 و برجام و دیگر حوادث معاصر را تبیین نماید. آقای بهجت پور که کتابی شاخص در معرفی تفسیر تنزیلی (تحت نظر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) نوشته شده است این بار آیات قرآن را شأن نزول انقلاب اسلامی قرار داده که این کار در جای خود به عنوان جری و تطبیق آیات شایسته است به شرطی که اولاً ابتدا مبانی شیطان شناسی در قران کاملاً تبیین شود و ثانیاً از هر آیه ای برای هر مصداقی نتیجه گیری نشود. به عنوان مثال، در این کتاب در پایان بحث آیه يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْكُمْ وَ ما هُمْ مِنْكُمْ وَ لكِنَّهُمْ قَوْمٌ يَفْرَقُونَ (توبه56) به سازمان منافقین اشاره می کند در حالی که مجاهدین خلق گرچه به جهت ظاهر و زبان مشابه قدرت نفوذ بالایی داشتند و به منافقین مشهور شدند اما آنها اظهار دروغین همراهی با اسلام و انقلاب (ص163) نداشتند و از سال 60 رسماً اعلام مبارزه کردند! این آیه مربوط به نفوذی های مدعی انقلاب داخل ساختار نظام است نه نفوذی هایی که به قصد جاسوسی مدتی را تحت پوشش های خاص به سر می کنند. گرچه ممکن است بین این دو نوع نفوذی ها پیوندهایی برقرار شود اما مسئله مهم در اینجا فهم صحیح آیات قران است و نباید شتابهای سیاسی مانع نتیجه گیری های مفید از قرآن شود. اینجانب در مقاله بازتعریف مفهوم نفاق تلاش کردم با درجه بندی حقیقت نفاق به درک بهتری از آیات نفاق نزدیک شوم. نویسنده در این کتاب راه های مقابله با نفوذ شیطان را سلبی دیده است و سعی کرده است نفوذی ها را معرفی کند اما کمتر وارد راهکارهای رهایی از قدرت گسترده شیطان شده است. در این تحلیل سیاسی نفوذی ها مهم تر از نفوذ هستند و اینجاست که کمتر در مسئله خودسازی نکته ای می بینیم. البته او «راهکار کلان مقابله با نفوذ شیطان» (صص125 الی 128) را در چهار مورد «بندگی مخلصانه»، «ایمان» «توکل» و «تذکر» می داند. در حالی که اولاً معلوم نیست این چهار راه در عرض هم هستند یا در طول هم؟ آیا وقتی شیطان جز مخلصین همه را اغوا می کند، می شود استثناهای دیگری به این اصل اضافه کرد؟ و آیا همه موارد در مخلص بودن خلاصه نمی شوند؟ مشکل اینجاست که نویسنده به تحلیل مفسرینی مانند علامه طباطبایی دقت نمی کند که بین مخلَص و مخلِص فرق می گذارند. اگر مخلص را به معنای مفعولی قرائت کنیم معنای آن عبارتست از ایمان به علاوه توکل. از این دقت نظر می فهمیم که انسان بدون توکل بر خدا از اغوای شیطان در امان نیست وانسانی که در اخلاص برای خود فاعلیت قائل باشد (مخلِص بودن) در نبرد با شیطان شکست می خورد و ایمان بدون توکل خطر مخلَص نبودن را در پی دارد. تذکر در هنگام مس شیطان هم بدون توجه این حقیقت توحیدی مؤثر نیست. مشکل کتاب نفوذی ها این است که از این تحلیل مفسرین و عارفان ما تهی است و فقط از ظاهر آیات به سمت وقایع سیاسی روز عجولانه حرکت کرده است و فهرست های ساختگی درست کرده است. قرآن برای مسائل سیاسی باید چراغ راه باشد ولی اگر از سیاست به قرآن برویم (‌نه از قرآن به سیاست) اجازه تفسیر به رأی یا حداقل ‌سطحی اندیشی را داده ایم. ما برای مقابله با نفوذ و شیطان شناسی و هدایت انقلاب اسلامی در مسیر صحیح به تدبر و تفقه عالمانه تری نیازمندیم. @estentagh
rezakarimiمحکم و متشابه.mp3
زمان: حجم: 7.4M
مقدمه ای بر بحث چهارشنبه 25 دی ماه1398
  وَ لَقَدْ أَرْسَلْنٰا مُوسىٰ بِآيٰاتِنٰا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ اَلظُّلُمٰاتِ إِلَى اَلنُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيّٰامِ اَللّٰهِ إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِكُلِّ صَبّٰارٍ شَكُورٍ (ابراهیم٥) دیدیم که ایام شهادت و بزرگداشت سردار سلیمانی بود. «روز خدا» یعنی روزی که خدا بیشتر ظهور می کند. خدا همه روزها هست و‌همه روزها غالب و پیروز است اما بعضی روزها حجاب ها دریده می شود و خدا ظهور می کند. در تفسیر سوره ابراهیم معتقد است: همه‌روزها مال خداست پس به طور مسلم مقصود از ايام الله، آن زمان‌هايى است كه امر خدا و آيات وحدانيت و سلطنت او ظاهر‌می شود. او‌ همچنین می گوید: «اگر در روایت آمده که منظور ظهور نعمت خداست یا منظور روز قیام قائم است بیان برخی مصادیق است. اختلاف روايات در تعداد مصاديق ايام اللَّه مؤيد مفهوم کلی این تعبیر است». از زمان موسای نبی ایام الله در ادبیات دینی موحدان عالم وارد شد و این مفهوم همچنان مصداق دارد.
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
com.Mesbahol.Hoda-1.apk
حجم: 4.01M
نرم افزار کتاب مصباح الهدی تقریر مجالس مرحوم با قابلیت جست و‌جو و‌ کپی برداری
شماره۱۳۲ مجله خیمه نقد نظریه «جواز تعبد...»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم قرآن محکم است یا متشابه؟ چهارشنبه ۲بهمن۹۸ @estentagh
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
وَ إِذَا اَلْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ (تکویر۸و٩) این آیه در لایه ظاهری و در تنزیل خود راجع به زنده به گور کردن دختران است. در اینجا گویا ریشه لغت موؤُده به آیه وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما (بقرة: 255) به معنی ثقل حمل نزدیک است. این نزدیکترین معنایی است که به ذهن می رسد از موجود مؤنثی که بی گناه به قتل رسیده است، چون عرب تحمل نگهداری دختر نداشت. اما در روایات (مانند کتاب کافی و حتی در مجمع البیان به نقل از ابن عباس) ذیل آیه با بیانی شبیه به روش تفسیر قرآن به قرآن آمده است که موؤده موده است: یعنی همان مودت در قربی که اجر رسالت بود: قُلْ لاٰ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ اَلْمَوَدَّةَ فِي اَلْقُرْبىٌٰ (شوری٢٣). این موؤده کیست؟ همه کسانی که مودت آنها واجب بود ولی عکس آن عمل شد! اولین کسی که از قربای رسول به این ظلم شناخته شده است اباعبدالله است. اما گویا معنای آیه با این مصداق تمام نمی شود. معروفترین موؤده حسین شهید است و گمنام ترین آنها صدیقه شهیده. *** از مرحوم نقل است: «خوب است پیروان سایر ادیان خبر ندارند که امت پیغمبر آخر الزمان، با آن همه مهربانی و خیرخواهی پیامبر برای امتش، با دختر پیغمبرشان و با فرزندان او چه کردند، و الا این امت تا قیامت نمی‌توانست سرش را پیش سایر امتها بلند کند. خدا این ننگ را از نظر سایر امم پوشاند». این بیان چند نکته دارد: یکی نامهربانی امت پیامبر با خانواده پیامبر و دیگری پنهان بودن این نامهربانی. در این میان خبر مظلومیت دختر پیامبر مخفی تر است. این ماجرا را اگر چه بزرگانی چون شیخ طوسی و سید مرتضی و ‌شیخ مفید نقل کرده اند اما بازهم‌ خبر همه گیر نیست‌ و این حادثه داستانی نیست که در هر جایی بتوان شنید و خواند چون اهل نظر معتقدند خدا این ننگ را پوشانده است. شاید خواست خدا بوده که روضه مدینه را مانند روضه عاشورا فاش نگوییم و در خلوت بسوزیم و بسازیم...
My Recordingچرا بعضی در گروه المیزان نیستند؟.MP3
زمان: حجم: 2.64M
چرا بعضیها در گروه المیزان نیستند؟ تقدیم به آنها که به مطالعات قرآنی کمتر اهمیت می دهند! لینک #گروه_مطالعاتی_المیزان http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
My Recordingاز علامه طباطبایی چه می دانم؟.MP3
زمان: حجم: 4.3M
از چه می دانم؟ از علامه یاد گرفتم که تفسیر باید قرآن به قرآن باشد و‌حتی روایات هم گرچه در تفسیر روایی مفیدند اما آنها هم باید به قرآن عرضه شوند. از این فیلسوف بزرگ فهمیدم که چگونه در عمل قرآن را بالاتر از عرفان و فلسفه بدانیم و تا شاهد قرآنی نداشتیم تأویلات فلسفی و عرفانی را در قضاوتهایمان راه ندهیم. یادگرفتم روح توحیدی قرآن را چگونه در فهم آیات پیدا کنیم و چطور اخلاق را بر اساس مکتب سوم و توحیدگرایی تفسیر کنیم. فهمیدم با تفسیر قرآن به قرآن، نیازی به مجازی دانستن برخی تعبیرات قرآن نیست و واقعا خدا می آید و حقیقتا خدا را می بینیم و جهنم واقعا وجود دارد با تفسیر قرآن به قرآن بسیاری تضادهای ظاهری آیات رفع شدند. فهمیدیم که اسماء الله فرهنگ ویژه قران است و اسماء الحسنی راه های ارتباط با خدا را بهتر بیان می کند. با تفسیر المیزان فهمیدیم که ظاهر بسیاری آیات را بر اساس فهم نامحدود خود درک می کردیم و اگر خدا از روز الست می گوید آن روز دیروز نیست امروز است! فهمیدیم که چطور لایه های مختلف قران را در نظر بگیریم و بدانیم ابراهیم اگر گفت هذاربی می تواند واقعی باشد. از علامه حرفهای تازه شنیدیم؛ از نظریه نزول دفعی قرآن، از برهان حب در سیر ابراهیم، از اینکه غیرخدا همه مؤنث هستند، از او برای نقد نظریات و اصطلاحات غربی هم سخنان مفیدی یاد گرفتیم؛ از نقد «اعتماد به نفس» ، از صراط و سبل و... هنوز هم برای ما دارد...
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه سوم چرا در قرآن متشابهات وجود دارد؟ چهارشنبه ۹بهمن۹۸ @estentagh
Almizanalmizan101198.mp3
زمان: حجم: 27.86M
جلسه #گروه_مطالعاتی_المیزان پنجشنبه 10 بهمن 1398 گفتگوی شیطان با خدا نکات بسیار عمیقی دارد: چرا خدا شیطان را مهلت داد و راه ما را به خطر انداخت؟ چگونه می توانیم از شیطان در امان باشیم؟ ابزار اغوای بشر چیست؟ http://estentagh.blog.ir/post/115