eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
1.2هزار دنبال‌کننده
696 عکس
78 ویدیو
59 فایل
🔹 فصلنامه دیده‌بان اندیشه در عصر پساحقیقت . 🔹پژوهشی رصدی-تحلیلی در حوزه اندیشه، فرهنگ، سیاست و جامعه . 📩 ارتباط با تحریریه و ارسال دیدگاه‌ها: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 | 🔷 دُم خروس کانال تلگرام فرهیختگان ➖ رفتار دوگانه جریان روشنفکری با بیژن عبدالکریمی 📝 فقط چهار سال و پانزده روز کافی بود تا روشن شود در منطق جریان موسوم به روشنفکری، «فیلسوف بودن» نه به تفلسف و اندیشه، نه به کتاب و مقاله و نه حتی به سابقه تدریس و فعالیت علمی گره خورده است؛ معیار اصلی چیز دیگری است: مخالفت با جمهوری اسلامی. نمونه روشن آن، برخورد رسانه‌ای است با بیژن عبدالکریمی. 📝 همان رسانه‌ای که امروز به خاطر دفاع او از ایده مقاومت، برچسب‌هایی چون «مهمل‌گو»، «خودفیلسوف‌پندار» و «هرزه‌گو» نثارش می‌کند، چهار سال و پانزده روز پیش –زمانی که خبر اخراج او از دانشگاه منتشر شد– با لحنی ستایش‌آمیز او را هشیاری میان پخمگان معرفی می‌کرد! 📝 پرسش روشن است: چرا عبدالکریمیِ دیروز «فیلسوف» بود و عبدالکریمیِ امروز «خودفیلسوف‌پندار»؟ چه چیزی تغییر کرده است جز آنکه او در گذشته منتقد علوم انسانی اسلامی بود و امروز از جدی‌ترین مدافعان مقاومت در فضای آکادمیک؟ 📝 کافی است در رسانه‌ها جست‌وجو کنید تا ببینید پیش از ماجرای مهسا امینی و طوفان الاقصی، با چه شور و حرارتی از «عبدالکریمی» سخن می‌گفتند و امروز همان‌ها او را «هرزه‌گو» می‌خوانند! 📝 فرامتن این رفتارها کاملا آشکار است: اگر از مقاومت دفاع کنی، همه چیزت را از تو می‌گیریم؛ اعتبار، آبرو و حتی شأن انسانی‌ات! 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 | 🎞 فتوا به حرمت نبرد با یهود! 🔻 امروز خبر مرگ مفتی سعودی وهابیت عبدالعزیز آل الشیخ منتشر شد. 🔻 او کسی بود که هفت سال قبل، فتوای جنجالی‌اش در مورد «حرمت نبرد با یهود و ترویست بودنِ حماس» هیاهوی فراوانی را در رسانه‌های جهان اسلام براه انداخت و باعث شد که اسرائیل رسماً از او تشکر کرده و او را به زیارت مناطق اشغالی دعوت کند. 🔻 ویدئوی فوق، گزارش شبکه الجزیره (هفت سال پیش) در مورد این فتواست. 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh
📍 | 🌐 سکولاریسم مقدس 🔰 با نزدیک‌شدن به دومین سالگرد عملیات تاریخی «طوفان الاقصی»، بار دیگر اهمیت این رویداد در حافظه‌ی سیاسی و فکری جهان اسلام برجسته می‌شود. 🔰 هم‌زمان با وقوع این رخداد، نشریه‌ای با عنوان «سکولاریسم مقدس» منتشر کردیم که در آن، بازتاب‌های فکری و رسانه‌ای پیرامون طوفان الاقصی مورد واکاوی قرار گرفت. در بخش «گزارش رصد» آن شماره، به‌طور ویژه واکنش‌های فضای نخبگانی تحلیل شد. 🔰 اکنون، به مناسبت این سالگرد، گزارش رصد شماره ۵۲ دیده‌بان اندیشه از امروز تا هفتم اُکتبر به‌تدریج در کانال منتشر خواهد شد. این گزارش، نگاهی تازه و منسجم به جریان‌های فکری مرتبط با طوفان الاقصی ارائه می‌دهد. ‼️ جهت تهیه شماره ۵۲ نشریه دیده‌بان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید. 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh
📍 | 🔴 تراژدی یا حماسه ↩️ مسئله فلسطین و جنگ غزه، به دلیل دارا بودن ابعاد مختلف، پای اندیشمندان زیادی را به عرصه تحلیل باز کرده و آنها را به سمت قضاوت اندیشه‌ای در باب این مسئله سوق می‌دهد؛ از آنجایی که قضاوت در باب هر مسئله‌ای متوقف بر شناخت ماهیت، کارکردها و لوازم آن است، صاحب‌نظران، تحلیل‌های خود در فضای مجازی پیرامون مسئله فلسطین را در پنج حوزه کلان طبقه‌بندی کرده‌اند که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد. ⬇️ 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh
⬇️ 🟠 محور اول: وصف طوفان به جرئت می‌توان مهم‌ترین و پرتکرارترین حوزه بحث از مسئله فلسطین و طوفان الاقصی را توصیف اندیشه‌ای آن با استفاده از نظریات علمی دانست. این توصیف در فضای مجازی توسط اندیشمندان در هفت ساحت صورت پذیرفته است: 1⃣ توصیف دینی در ساحت توصیف دینی، تحلیل‌گران سعی کرده‌اند تا رابطه مسئله فلسطین و طوفان الاقصی را با سه موضوع دیگر روشن نمایند: ↩️ اول: الهیات ☑️ در موضوع الهیات برخی همچون «آقای محمدباقر پورامینی» به سراغ بحث از مبانی متافیزیکی مقاومت فلسطینیان و طوفان الاقصی می‌روند. از نظر ایشان این مبانی کاملا بر آموزه‌های دینی استوار بوده و در تمامی لایه‌های امتداد اجتماعی، بر توحید و ایمان به خدا و باور به نصرت الهی تکیه دارد. ایشان همچنین بر مبنای خداشناسی به عنوان باور به حاکمیت الله در همه اضلاع زندگی، مبنای انسان‌شناختی به عنوان محق دانستن انسان در تعیین سرنوشت خود، مبنای جهان‌شناختی به عنوان استواری جهان بر عدل، مبنای راهنماشناختی به عنوان لزوم تاسی به فعل و تقریر ولی و مبنای معرفت‌شناختی به عنوان ثبات و دوام همیشگی ارزش‌های حق و باطل تاکید کردند. 💬 منبع: نشست علمی ترویجی الهیات مقاومت، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۶ آبان ۱۴۰۲. ☑️ برخی دیگر به بررسی رابطه مسئله فلسطین و طوفان الاقصی با سنت‌های الهی می‌پردازند. «آقای حمید پارسانیا» با استناد به کلام ابن عربی در فص موسوی، معتقد است خداوند همانطور که با دست خودِ فرعون، مقدمات نابودی او را در جریان قتل کودکان بنی اسرائیل فراهم کرد و یکی از همان کودکان را به جنگ با او فرستاد، در جریان فلسطین نیز مقدمات نابودی رژیم صهیونیستی را به دست خودشان و در جریان ریختن خون کودکان بی‌گناه فراهم خواهد کرد. ایشان این کودکان مظلوم را مصداق «حدیث العهد بالرّب» دانست که و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، وقتی که به مقتل برده می‌شوند، از بین نمی‌روند، بلکه در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. 💬 منبع: یادداشت «حکمت الهی قتل کودکان چیست؟»، روزنامه جوان، ۹ آبان ۱۴۰۲. 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh
⬇️ ☑️ برخی دیگر نیز به سراغ بحث از جایگاه مذهب در مسئله فلسطین رفتند. «آقای حسام مظاهری» با برجسته‌سازی تفاوت‌های مذهبی مردم فلسطین با ما، به دنبال آن است تا این نتیجه را اخذ کند که مسئله فلسطین برای مردم ایران مسئله نیست. به نظر ایشان فلسطینیان چون عنوان ناصبی را یدک می‌کشند، اهتمامی از سوی شیعیان نسبت به آنها نمی‌تواند وجود داشته باشد و این یعنی توجه به مسئله فلسطین، خلاف مسیر هویت‌یابی فرقه‌ای شیعه و در راستای سیاست تقریب سیاسی است. 💬 منبع: یادداشت «مسئله فلسطین: غائب بزرگ مناسک شیعی»، کانال تلگرامی محسن حسام مظاهری، ۲ آبان ۱۴۰۲. ☑️ در مقابل این نگاه، «آقای ابوالحسن حسنی» با استناد به دلایل مختلف، مسئله فلسطین را از دایره مسائل فرقه‌ای خارج می‌نماید. از منظر ایشان اولا مردم فلسطین علاوه بر اعتقاد به ضروریات دین اسلام، در کنشگری خود نزدیکی زیادی به تفکرات شیعی دارند؛ ثانیا حتی بر فرض پذیرش ناصبی بودن آنها، با استناد به قاعده نفی سبیل سلطه کفار بر اراضی اسلامی و نزدیک به جوامع مسلمان، می‌توان مسئله آنها را به دغدغه ضروری جامعه شیعی بدل ساخت. 💬 منبع: یادداشت «تفکر شیعی: هوش فرهنگی در مدیریت تعارض»، کانال ایتای حبیب‌الله بابایی، ۸ آبان ۱۴۰۲. 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh
📍 | | ⬇️ ↩️ دوم: فقه ☑️ در موضوع فقه، اساتید زیادی سعی کردند تا مسئله فلسطین را با خوانشی فقهی بررسی نمایند. برای مثال «آقای محسن قنبریان» معتقد است که رژیم صهیونیستی عرفاً و شرعاً حکمش از یهود بنی قریظه و معاصر پیامبر(ص) شدیدتر و غلیظ‌تر است چون یهود معاصر پیامبر، بالاصاله مالک زمین و باغ‌هایشان بودند و به خاطر تخلف از معاهده و خیانت، بالعرض مالکیت را از دست دادند؛ اما زن و مرد اسرائیلی بالذات غاصب‌اند و به حکم لزوم مقابله با تعدی‌کنندگان، مقابله با آنها واجب است. 💬 منبع: سخنرانی «حماسه اخلاقی-انسانی حماس»، هیأت اصحاب‌الحسین دانشگاه تهران، ۱۸ مهر ۱۴۰۲. ☑️ «آقای محمدعلی رنجبر» نیز به سراغ تحلیل احکام مربوط به غصب می‌روند. از نظر ایشان غصب در اسلام به شدت مورد نکوهش است تا جایی که برخی فقها از مجموع احکام پیرامون غصب و شدت و غلظت آن‌ها، قاعده‌ای را به نام «الغاصب یوخذ باشق الاحوال» استخراج و اصطیاد کرده‌اند که این قاعده قطعا در مورد غاصبینی که عالما و عامدا و عدوانا به صورت کاملا تشکیلاتی و با هدف فتنه‌گری و پروژه‌ای بلند مدت به صورت ممتد بلاد اسلامی را اشغال کرده و در طول تاریخ ۷۵ ساله بارها جنایت کرده‌اند، صدق می‌کند. 💬 منبع: یادداشت «چند دقیقه تامل فقهی در باب اسرائیل غاصب»، کانال ایتای بینش راهبردی، ۲۱ مهر ۱۴۰۲. 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
‼️ 📌 در می‌خوانید: ➖ با اسرائیل بالذات درگیریم، نه بالعرض! ➖ چرا سخن از درگیری تمدنی است؟ ➖ یک جهان روح، در برابر یک جهان بی‌روح ➖ مقاومت در DNA انسان ایرانی است! ➖ رویارویی دو علوم انسانی ➖ و... 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh
📍 | | ⬇️ ↩️ سوم: اخلاق ☑️ در موضوع اخلاق، اختلاف نظر روشنی بین اندیشمندان وجود دارد که آنها را به قضاوت در باب مسئله فلسطین وادار می‌نماید. برخی همچون «آقایان احمد بخارایی و علی زمانیان» معتقدند که خون‌ریزی و آدم‌کشی از هر طرف و به‌طور مطلق امری محکوم و غیراخلاقی است. 💬 منبع: مناظره «حمایت از فلسطین»، مدرسه آزاد فکری، ۴ آبان ۱۴۰۲. ☑️ «آقای ناصر مهدوی» نیز با پذیرش همین مبنا، تعصبات دینی و دخالت دین در سیاست را مهم‌ترین عامل بروز این کنش‌های غیراخلاقی از سوی هر دو طرف نزاع می‌داند. 💬 منبع: یادداشت «ما از خشونت بیزاریم»، کانال تلگرامی نواندیشی دینی کیان، ۲۰ مهر ۱۴۰۲. ☑️ در نقطه مقابل این جریان، «آقای سجاد صفارهرندی» با تخیلی و غیر واقع‌بینانه خواندن این ایده معتقد است که در جهان واقعی از آنجایی که همه چیز باب میل ما نبوده و ظلم و ستم بسیاری محقق می‌شود، نمی‌توان بین ظالم و مظلوم به صورت هم‌عرض حکم کرد. 💬 منبع: مناظره «حمایت از فلسطین»، مدرسه آزاد فکری، ۴ آبان ۱۴۰۲. ☑️ از سوی دیگر «آقای علیرضا آل‌بویه»، این نوع نگاه را نتیجه رویکرد پیامدگرایانه به اخلاق دانسته و به انتقاد از آن پرداختند. 💬 منبع: نشست «بحران غزه؛ با رویکرد سیاسی، حقوقی و اخلاقی»، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۵ آبان ۱۴۰۲. ☑️ همچنین «آقای حسین جابری انصاری» نیز با نقد اخلاقی‌دانستن ظلم به مردم فلسطین با شعار انتقام هولوکاست، مقاومت مردم این کشور را مصداق بارز جلوگیری از ظلم هفتاد ساله و قابل توجیه اخلاقی دانستند. 💬 منبع: نشست «فلسطین؛ ریشه‌ها و پیامدها»، خانه اندیشمندان علوم انسانی، ۲۶ مهر ۱۴۰۲. 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh
4.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 | 🔖 اعتراف به جنگ شناختی 🎞 نتانیاهو، نسخت وزیر اسرائیل: باید از ابزارهای نبرد استفاده کنیم. سلاح‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند. امروز نمی‌توانید با شمشیر بجنگید. این کار جواب نمی‌دهد! و نمی‌توانید با سواره نظام بجنگید. این کار جواب نمی‌دهد! و چیزهای جدیدی مثل پهپادها را در اختیار دارید؛ چیزهایی از این قبیل... من وارد آن بحث نمی‌شوم. باید با سلاح‌هایی بجنگیم که متناسب با میدان‌های نبردی باشند که در آن درگیر هستیم. و مهم‌ترین آنها رسانه‌های اجتماعی هستند! و مهم‌ترین خریدی که اکنون در حال انجام است، تیک‌تاک! شماره یک است، شماره یک. و امیدوارم که انجام شود، چون می‌تواند پیامدهای مهمی داشته باشد. و آن یکی دیگر، آن یکی دیگر که مهم‌ترین است، چیست؟ شبکه اجتماعی ایکس. بنابراین ما باید با ایلان صحبت کنیم، اون دشمن نیست. او یک دوست است. ما باید با او صحبت کنیم. اگر این دو مورد را به دست آوریم، چیزهای زیادی به دست می‌آوریم! 📌 پی‌نوشت: در گذشته، هرگاه سخن از جنگ شناختی، عملیات روانی و سایر اشکال نبرد نرم دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران به میان می‌آمد، این دیدگاه‌ها غالباً با اتهام «توهم توطئه» مواجه می‌شد و تلاش برای روشنگری در این زمینه با بی‌اعتنایی یا تمسخر همراه بود. اما بعد از جنگ دوازده روزه و ایستادن ایران اینترنشنال در کنار نتانیاهو و صحبت‌های اخیر نتانیاهو، درک ابعاد و واقعیت این تهدیدات را برای افکار عمومی و نخبگان جامعه، بسیار ملموس‌تر و قابل پذیرش‌تر کرده است. 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh
📍 | 🔺 شماره‌ پنجاه‌ و ششم و پنجاه‌ و هفتم نشریه «دیده‌بان اندیشه» در دیداری صمیمانه با حضور بیژن عبدالکریمی رونمایی شد. 🔺 اطلاعیه مربوط به فروش این شماره به‌زودی منتشر خواهد شد. 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh
📍 | | ⬇️ 2⃣ توصیف تمدنی در ساحت توصیف تمدنی، سه رویکرد مختلف نسبت به مسئله فلسطین در بین تحلیل اندیشمندان به چشم می‌خورد: ↩️ رویکرد اول مربوط به گروه اکثریتی است که جنگ فلسطین را میدان صف‌آرایی تمدن غربی و اسلامی می‌دانند. «آقای حبیب‌الله بابایی» معتقد است که این جنگ، بُعد نظامی تقابل دو تمدن غربی و اسلامی است که ابعاد دیگر آن در ساحت‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی قابل ردیابی است. ایشان با ابراز امیدواری از اینکه شدت گرفتن این تقابل، نوید روزهای بهتری را می‌دهد، بر این عقیده است که مهم‌ترین ابزار توصیف این رویداد، توصیف تمدنی ناظر به دو گفتمان غربی و اسلامی است. 💬 منبع: نشست «مهدویت به مثابه راهبرد برای مقاومت در گذار از پیچ تاریخی»، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۲۷ مهر ۱۴۰۲. ↩️ رویکرد دوم مربوط به گروهی است که این جنگ را مصداق جنگ غرب و شرق توصیف می‌کنند. «آقای ابراهیم فیاض» معتقد است که یهودیت، ذات تمدن غربی است و تمدن‌های دیگر همه در پایگاه تمدن شرق صورت پیدا می‌کنند؛ از این رو باید رویداد معاصر را صفارایی دو تمدن غربی و شرقی در مقابل یکدیگر دانست. 💬 منبع: مصاحبه «رهایی سوژه فلسطینی از قید و بند سوژه‌محوری»، خبرگزاری ایبنا، ۲۸ آبان ۱۴۰۲. ↩️ رویکرد سوم نیز مربوط به گروهی است که این جنگ را مصداق تقابل تمدن غربی با منویات جمهوری اسلامی می‌دانند. «آقای احمد بخارایی» معتقد است که نزاع غرب نه با ایران یا تمدن اسلامی بلکه با خوانش ایدئولوژیک و تمامیت‌خواه جمهوری اسلامی است. از نظر ایشان این نزاع قبل از وقوع انقلاب اسلامی وجود نداشته و مردم ایران هیچ‌گاه از حضور کشوری مثل اسرائیل احساس خطر نمی‌کرده‌اند. 💬 منبع: مناظره «حمایت از فلسطین»، مدرسه آزاد فکری، ۴ آبان ۱۴۰۲. 🔎 در عصر پساحقیقت 🆔 @didebane_andisheh