هدایت شده از فکرت
#عکسنوشت
💥هیچچیز جای مجله را نمیگیرد..!
👤دکتر رفیعالدین اسماعیلی
متن کامل مصاحبه
🌱فکرت| گفتوگویی برای ساخت فردا
🔅@fekratmedia🔅
📍 #گزارش_رصد | #شماره_پنجاهودو | #قسمت_آخر
⬇️
🔵 محور پنجم: مواجهه با طوفان
آخرین محور پرتکرار در بحث از مسئله فلسطین، بررسی کنشگری اصحاب علم و اندیشه در مواجهه با این مسئله و طوفان الاقصی است.
در این محور نیز چند موضوع مورد تحلیل قرار گرفته است:
1⃣ نقد سکوت روشنفکران
اولین موضوع در این محور، نقد سکوت بخش اعظمی از جریان روشنفکری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی است که برخی همچون «آقای محمدعلی لیالی» آن را ناشی از آبشخور فرهنگی و تمدنی این جریان میدانند که انگارههای لیبرالیستی و سکولاریستی را در دل خود جای داده است.
💬 منبع: یادداشت «خیانت به فطرت بشری»، پایگاه خبری الف، ۲۴ آبان ۱۴۰۲.
«آقای بیژن عبدالکریمی» نیز در برنامه تلویزیونی نسبت به این سکوت اعتراض کرد که با هجمه سنگین جریان روشنفکری لیبرال مواجه شد.
💬 منبع: برنامه تلویزیونی به افق فلسطین، ۲۴ آبان ۱۴۰۲.
البته برخی نیز همچون «آقای علی نیکوکار» به دفاع از ایشان برخواسته و سکوت روشنفکران را منافی با شعارهای آزادی و عدالتطلبی آنها دانست.
💬 منبع: یادداشت «عبدالکریمی در مقابل دو جریان»، کانال تلگرامی سخنرانیها، ۲۷ آبان ۱۴۰۲.
2⃣ نقد توجیهات اخلاقی
گروهی دیگر همچون «آقای سیدجواد میری» با انتقاد نسبت به جریان روشنفکری لیبرال، بر این عقیده است که این جریان با تمسک به اخلاقیات در تحلیل مسئله فلسطین و عملیات طوفان الاقصی، به دنبال آنند که با تفسیر ناسیونالیستی خود، مقاومت فلسطینیان را زیر سوال برده و جنایات اسرائیل را توجیه نمایند.
ایشان با اشاره به ضعف توجیهات اخلاقی در توجیه این جنایات، معتقد است که باید در تحلیل این مسئله، کنشگری هر دو طرف را در بستر تاریخی مورد توجه قرار داد.
💬 منبع: مصاحبه «چرا به فلسطین که میرسید منطق تحلیلها میشود اخلاق؟!»، وبسایت فرهنگ سدید، ۱ آبان ۱۴۰۲.
3⃣ ناکارآمدی علم مدرن برای تحلیل مسئله فلسطین
برخی نیز همچون «آقای سجاد صفارهرندی» در بررسی مواجهه اصحاب علم با مسئله فلسطین، به سراغ بررسی علل این مواجههها رفتند.
از نظر ایشان مهمترین علت سکوت روشنفکران در برابر مسئله فلسطین، ناکارآمدی علوم مدرن برای تحلیل این سنخ از مسائل بشری است.
به نظر ایشان، روشنفکران ما میخواهند با نظریات مدرن و غربی مثل نظریات فوکو به تحلیل مسئله فلسطین بپردازند در حالی که در مسئلهای همچون مسئله فلسطین اصلا چنین تحلیلها و بحثهایی بیمعنی است؛ جایی که اعمال قدرت و اعمال زور آشکار به خشونتآمیزترین و تبعیضآمیزترین و وحشیانهترین صورت در جریان است، اصلا موقعیت بحث از فوکو و رژیم حقیقت فوکویی نیست.
💬 منبع: مصاحبه «طوفان در لانه مورچه روشنفکران»، روزنامه فرهیختگان، ۱۲ آبان ۱۴۰۲.
4⃣ نقد حمایت از اسرائیل
به جرئت میتوان گفت که بیشترین پیام تولیدشده در این محور، نقد حمایت برخی از روشنفکران معاصر از جنایات اسرائیل است که در راس آنها میتوان به بیانیه هابرماس از جامعهشناسان مشهور اشاره کرد. در نقد این بیانیه، افراد زیادی اقدام به نگارش یادداشت کردند.
«آقای داوود مهدویزادگان» معتقد است که این بیانیه نشانه روشنی بر این مسئله است که روشنفکران چپگرا نیز در همان خط نظریهپردازان لیبرال قدم زده و در مبانی تفاوتی چندانی با یکدیگر ندارند.
💬 منبع: یادداشت «پروژه ناتمام مدرنیته با حمایت از اسرائیل»، کانال ایتای داوود مهدویزادگان، ۲۹ آبان ۱۴۰۲.
از سوی دیگر «آقای خسرو باقری» معتقد است که هابرماس علیرغم اینکه مدافع حوزه عمومی بوده و نظریه عاملیت رهابخش دارد، دفاع عموم مردمان در کشورهای مختلف از فلسطینیان را نادیده گرفته و دغدغه رهاییبخشی مردم این منطقه را مذمت میکند.
💬 منبع: یادداشت «به گل نشستن کشتی عاملیت رهاییبخش»، کانال تلگرامی خسرو باقری، ۳۰ آبان ۱۴۰۲.
#طوفان_الاقصی
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #گزارش_رصد | #شماره_پنجاهودو | #فهرست
🌐 جامعه آکادمیک چگونه با ۷ اکتبر مواجه شد؟
🗂 فهرست گزارش رصد پرونده «سکولاریسم مقدس» به مناسبت سالگرد #طوفان_الاقصی
🔴 تراژدی یا حماسه
1⃣ وصف طوفان
🔻 توصیف دینی:
➖ الهیات
➖ فقه
➖ اخلاق
🔻 توصیف تمدنی
🔻 توصیف تاریخی
🔻 توصیف مفهومی
🔻 توصیف تربیتی
🔻 توصیف حقوقی
🔻 توصیف معرفتی
2⃣ پیامد طوفان
🔻 پیامدهای منطقهای:
➖ احیای رویای مشترک
➖ تزریق امید
➖ خودآگاهی فلسطینی
🔻 پیامدهای جهانی:
➖ افشاسازی خباثت غرب
➖ تخریب پروژه استضعاف
➖ تقویت فشار بر کشورهای اسلامی
3⃣ چارهجویی طوفان
➖ تقویت وحدت امت
➖ تقویت گفتمان مهدویت
➖ کنار گذاشتن تعصبات مذهبی دوطرف
➖ ترویج مدل مردمسالاری دینی
➖ اجرای دموکراسی و حقوق بشر
➖ ساخت روایت واحد از فلسطین
4⃣ خصم طوفان
➖ نسخه سیاسی یهود
➖ تبلور نژادپرستی یهودی
➖ فرقه سوسیال
➖ میدان نزاع غرب و شرق
➖ سمبل استکبار
➖ نظام ایدئولوژیک
5⃣ مواجهه با طوفان
➖ نقد سکوت روشنفکران
➖ نقد توجیهات اخلاقی
➖ ناکارآمدی علم مدرن برای تحلیل مسئله فلسطین
➖ نقد حمایت از اسرائیل
‼️ جهت تهیه شماره ۵۲ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#اطلاعیه
#شماره_پنجاهوشش_پنجاهوهفت
🔴 فروش ویژه شماره ۵۶ و ۵۷ نشریه دیدهبان اندیشه با موضوع:
⭕️ جالوت عصر اتمی
➖ جنگ دوازده روزه به مثابه بازگشت اسطوره داوود و جالوت
🔹 با اسرائیل بالذات درگیریم، نه بالعرض!
🔸 چرا سخن از درگیری تمدنی است؟
🔹 یک جهان روح در برابر جهان بیروح
🔸 مقاومت در DNA انسان ایرانی است!
🔹 رویارویی دو علوم انسانی
🔸 ایران وحدت کثرتهاست!
🏷 بها روی جلد: ۲۳۰هزار تومان
🏷 با تخفیف: ۱۸۰هزار تومان + ارسال رایگان
📌 فرهیختگان و علاقهمندان میتوانند برای تهیه این شماره از نشریه، درخواست خود را به آیدی @didebane_andisheh_admin ارسال نمایند.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #یادداشت | #شماره_پنجاهوشش_پنجاهوهفت
🕎 جالوت عصر اتمی
➖ جنگ دوازده روزه به مثابه بازگشت اسطوره داوود و جالوت
🖇 گزیدهای از یادداشت #رضا_لطفی :
📝 اسرائیل تجسم عینی یک منطق است: منطق تکنولوژیکِ بیرحم، منطقِ عقلانیتی که از معنا تهی شده و تنها به کارآمدی، سلطه، و بقای خود میاندیشد. اسرائیل، جالوتِ عصر اتمیست، در برابرش اما، مردمانی ایستادهاند که ابزارشان آگاهی، معنویت و اراده مقاومت است.
📝 برای سخن گفتن از این تقابل، باید پلی زد از امروزِ ما به اسطورههای دیروز؛ چرا که اسطورهها صرفا افسانههایی از گذشته نیستند، بلکه زبان استعاریِ حقیقتهایی جاودانهاند. من روایت خویش را به اسطورهی داوود و جالوت گره میزنم؛ نه از سر علاقهی ادبی، بلکه از درک فلسفی این تمثیل بزرگ.
📝 در این اسطوره، جالوت زرهپوش است، غولآسا، مجهز به سلاحهایی سنگین؛ او تمثال قدرتیست که بر ابزار و تن خویش میبالد. در برابر او، داوود ایستاده: جوانی ساده، با فلاخنی در دست، اما ایمانی در قلب و نگاهی که از عمق تاریخ برمیخیزد.
‼️ جهت تهیه شماره ۵۶ و ۵۷ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 #نما_اندیشه | #فردای_منهای_اسرائیل
🕎 جنبش پسا صهیونیسم چیست؟
🎙 #مهدی_مشکیباف (۴)
🏷 در مقابل جنبش صهیونیسم، در دل رژیم صهیونیستی و در خود اسرائیل (دهه ۱۹۹۰ به بعد) یک جنبشی ظهور کرد، به نام «جنبش پساصهیونیسم»!
که این به عنوان یک جنبش فکری_سیاسی، روایتهای اصلی صهیون را به چالش کشید...
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #اطلاعیه
🔶 کارگاه ژورنالیسم اندیشه
➖ راهی برای تغییر جهان
🏷 باحضور
رسول لطفی، سردبیر رسانه فکرت
📆 سهشنبه ۲۲مهر، ساعت ۱۵
🪧 اهواز، امانیه، خیابان شهید سپهری، حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #اطلاعیه
🔶 روایتهای زرهپوش
➖ کارکرد ژورنالیسم اندیشه در جنگ
🖇 همراه با رونمایی از شماره ۵۶ و ۵۷ نشریه دیدهبان اندیشه
🏷 با حضور
محمدمتین کریمی؛ سردبیر دیدهبان اندیشه
📅 سهشنبه، بیست و دوم مهرماه، ساعت ۱۸:۳۰
🪧 اهواز، میدان مولوی، کتابشهر ایران
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
الهیات اشغالگری.pdf
حجم:
586.9K
📍 #مقاله
🔖 الهیات اشغالگری
🔺 #محمدحسین_فرجنژاد
🔺 #محمد_محمدینیا
⭕️ چکیده:
➖ صهیونیسم سیاسی قرن نوزدهم و بیستم هیچگاه با مبادی و ریشههای دینی یهودیت پا نمیگرفت. برگزیدگی و ایده تبدیل یک قوم به یک خداواره، تفسیری خاص از وعده الهی، داستان عهد عتیقی یوشع، خداشناسی آنتروپومورفیستی، پرستش گوساله سامری و پذیرش ولایت طاغوت، از جمله مبانی شبهدینی در یهودیت است که بر پیدایش صهیونیسم یهودی و مسیحی اثر گذاشته است.
➖ از منظر عرفان یهودی، وحدت وجود حلولگرایانه، حلول خدا در ملت و تاریخ یهود، فرجامشناسی قبالایی، آریاییگری تئوسوفیستی، نمادپردازی جنسی از سرزمین، آرمانهای مسیحایی در صلیبیگری و استعمار اروپایی، شیطانشناسی و مکاشفات شر قبالایی توانست اندیشه و عمل اشغالگری صهیونیستی را بسط دهد.
➖ اسطورههای اسباط گمشده، تبعید بابلی، دیاسپورا، انکیزیسیون، پروگرومها، هولوکاست، سلطنت داودی و بازگشت به سرزمین مقدس نیز، بیشترین نقش را در تبلیغات عظیم زرسالاری جهانی به نفع اشغالگری و جنگ افروزی صهیونیستی ایفا کرد.
➖ در این تحقیق، با بررسی نقاط قوت و ضعف رهیافت و روش المسیری، شهبازی و گارودی، تلاش شد ترکیبی از روشهای سه محقق یادشده به کار آید.
تکمیل نتایج مقاله حاضر در گرو بازخوانی تاریخ مسیحیت و کنکاش در قبالا و صهیونیسم مسیحی است.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #گزارش_تصویری
➖ کارگاه ژورنالیسم اندیشه
📆 مهرماه ۱۴۰۴
🪧 اهواز، حوزه هنری خوزستان
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #یادداشت | #شماره_پنجاهوشش_پنجاهوهفت
🟠 چرا سخن از درگیری تمدنی است؟
➖ بررسی لایههای درگیری ایران و غرب
🖇 گزیدهای از یادداشت #محسن_ابراهیمی :
📝 تجاوز دوازده روزه اخیر اسرائیل به ایران، میتواند سرآغاز نبردی از سنخ تقابل تمدن غرب با تمدن اسلامی ایران باشد؛ تمدن اسلامی که با پشت سر گذاشتن دوران افول و احیاء مجدد هسته اصلی خود و حرکت به سمت شکوفا شدن، در دوره معاصر، بار دیگر نوید دوره جدید و نوین را برای بشر آورده است و تمدن غرب با جلوداری اسرائیل و آمریکا که اکنون وجود هویتی خود را به مخاطره میبیند و با کشاندن تقابل نرم به عرصه تقابل سخت نظامی، آخرین تلاشها را برای حفظ هویت تمدنی خود به کار میگیرد.
📝 شواهد متعددی را میتوان برای این امر ذکر کرد که این نبرد، تقابل تمدنی میان تمدن اسلامی و غرب است که اکنون دیگر از حوزه جنگ و تقابل نرم فراتر رفته است و خود را به صورت جنگ و خشونت نظامی بروز میدهد. ملاک واضح این امر، فرو ریختن نظم برخاسته از تمدن غرب و بیخاصیت شدن نهادها و سازمانهای بین المللی است که وظیفه تعریف شده برای آنها، برقراری نظم، امنیت، صلح و... بر اساس اصول مدرن تمدن غربی مانند آزادی، برابری و استقلال است.
‼️ جهت تهیه شماره ۵۶ و ۵۷ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #گفتوگو | #شماره_پنجاهوشش_پنجاهوهفت
🔖 ایران وحدت کثرتهاست!
➖ پس او را تکهتکه میخواهند!
🖇 گزیدهای از گفتوگو با #روحالله_اسلامی :
🗣 با توجه به شرايط و اوضاعی كه الان در كشور وجود دارد، میخواهم درباره جايگاه تاريخي نبرد ایران و اسرائیل مقداری توضيح دهم. مركز بحث، اين است كه ايران وحدت كثرتهاست. ايران يک ايده است كه اين ايده در واقع به طور انضمامی از طريق وحدت كثرتها در طی تاريخ تداوم پيدا كرده و تا امروز هم آمده است.
🗣 من در چهار حوزه میخواهم توضيح دهم اين تداوم تاريخی را كه به نحو انضمامی چطور محقق شده است و تا امروز چطور پيش آمده و به اينجا رسيده است. و از اين طريق بتوانم كمكی كنم برای درک بهتر جايگاه تاريخی اين نبرد كه چرا چنين اتفاقی افتاده است و بتوانيم تا اندازهای لایههای اساسیتر و عمیقتر شرايط را ببينيم.
🗣 قصد من این است که از بحثهای سطحی که در جریان است فاصله بگیرم، مثلا بحثهایی که سطح نبرد را در حد مسائل هستهای و غنیسازی پایین میآورد.
میخواهم بحث را در چهار حوزه ارائه کنم؛ حوزههای جغرافیا، فرهنگ، دین و دولت.
در واقع قصد دارم بررسی کنم -به نحو انضمامی- چگونه ایران وحدت کثرتهاست؟
و این ایده چطور تداوم یافته است؟
‼️ جهت تهیه شماره ۵۶ و ۵۷ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh