.
💎 عامل مؤثر دوم در امر تربیت، عامل محبت است... محبت مربوط به دل است. پس محبت با احسان حاصل میشود. به این معنی که اگر مربی به مربایش احسان کند، پذیرش تربیت قویتر خواهد شد...
💎 عامل احسان در تربیت نقش اساسی دارد؛ زیرا جذب محبت میکند...از پیغمبر اکرم نقل شده است که حضرت فرمودند: جُبِلَتِ الْقُلُوبُ عَلَى حُبِّ مَنْ أَحْسَنَ إِلَيْهَا وَ بُغْضِ مَنْ أَسَاءَ إِلَيْهَا. دلها به دوستی کسی که به او محبت میکند، آمیخته است.
✍ #آیت_الله_آقا_مجتبی_تهرانی | تربیت فرزند، صفحه ۱۴۰
☘ #روش_محبت 2⃣
📜 #احادیث_تربیتی 8⃣6⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🪴 اهلبیت(ع) از ابتدای ازدواج یا فرزنددار شدن، کار بزرگی میکردند و آن «ظرفیتسازی» بود...
ظرفیتسازی یعنی اینکه این بچه طوری تربیت شود که حتی اگر در حال خطبه خواندنِ جدش، روی گردن او سوار شود، ظرفیتش را داشته باشد و مغرور و بیادب نشود...
🪴 به حدیث کساء نگاه کنید...نوه که به مادر میگویند: «اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّاهُ!» مادر میگوید: «وَ عَلَیْکَ السَّلامُ یا قُرَةَ عَیْنی وَ ثَمَرَةَ فُؤادی!» این رابطه بهشتیها با هم است. این الگوست برای ما که با بچههایمان اینطور رفتار کنیم...
🪴 یک قانون در تربیت هست و آن اینکه پدر و مادر باید به بچه معرفتی بدهند که وقتی باران محبت بر او میریزد، تبدیل به سیل نشود...
🪴 اگر از اول محبت را به بچه بچشانند تا ظرفیت جذب محبت داشته باشد، وقتی که محبت دید، لوس و ننر نمیشود. این لوس شدن به دلیل آن است که محبت برایش غذای غیرعادت است.
🪴 اگر بچه را تحقیر کنی و به او تشر بزنی و بعد به او محبت کنی، این محبت برایش غذای غیرعادت است و آن را برمیگرداند و استفراغ میکند. باید به بچه، آرام آرام محبت بدهی تا کم کم بتواند محبتپذیر شود...
🪴 خیلی کار میخواهد که آدم به بچهاش بگوید: نور چشم من و بچهاش نُنُر نشود.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد چهارم، صفحات ۱۷۵ الی ۱۸۰
☘ #روش_محبت 3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🪴 «گلدان خانم گلی»
🔹داستان درباره دختربچهای است که زمان برگشتن از مدرسه، پایش به گلدان همسایه میخورد و آن را میشکند. دختربچه که ابتدا میترسد، از طریق مشورت کردن با پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ، دوستانش و... راههایی مختلف عذرخواهی کردن را متوجه میشود و در نهایت با چند کار خوب، از همسایهشان عذرخواهی میکند.
✍ نویسنده: کلر ژوبرت
📚 ناشر: مهرستان
📄 تعداد صفحات: ۲۸ص
🙍♂ مخاطب: رده سنی ۶ تا ۹ سال
✅ ویژگیها
1⃣ تصاویر زیبا و کودکانه
2⃣ انتقال هنرمندانه و غیرمستقیم روایتی از امیرالمومنین(ع)
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت روحیه مشورت کردن
2⃣ آموزش راههای مختلف عذرخواهی
🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، به اینجا و برای خرید نسخه الکترونیک کتاب، به اینجا مراجعه فرمایید.
📔 #تربیت_با_کتاب
📚 #معرفی_کتاب_کودک 4⃣6⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 فرزند را دوست داشته باشید اما فرزند برایتان بت نشود. خوب یادم میآید در همین جلسات بود که عرض کردم مثل کسی است که چون بچهاش را دوست دارد بچهاش را تربیت نمیکند، بچهاش را لوس بار میآورد؛ یعنی عشق و علاقهاش به این بچه غیر متعادل است و چون دوستش دارد، لوسش میکند. درحالیکه باید متعادل باشد.
🔻این بچه لازم است یک روز انسان سودمندی در اجتماع باشد و بچه لوس فردا مزاحم اجتماع است.
✍ #شهید_بهشتی | حق و باطل از دیدگاه قرآن، صفحه ۸۱
☘ #روش_محبت 4⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸قال النبی(ص): قَبِّلُوا أَوْلَادَكُمْ فَإِنَّ لَكُمْ بِكُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجَةً فِي الْجَنَّةِ مَا بَيْنَ كُلِّ دَرَجَتَيْنِ خَمْسُ مِائَةِ عَامٍ.
🔹پیامبر اکرم(ص): فرزندانتان را ببوسید که در برابر هر بوسهای درجهای در بهشت به شما میدهند و فاصله هر درجه با درجه دیگر به اندازه پانصد سال راه است.
📚مکارم الاخلاق، صفحه ۲۵۳.
📜 #احادیث_تربیتی 9⃣6⃣
☘ #روش_محبت 5⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
امشب به مناسبت میلاد حضرت زینب(س)، کتابی تازه منتشر شده و جذاب برای کودکان، معرفی خواهیم کرد.
.
.
📗 معرفی کتاب به مناسبت #میلاد_حضرت_زینب (س)
📙 «قانون هفتم آدمهای تنها»
🏷 داستان کتاب درباره دختری به اسم حبیبه است که دوستی ندارد و تنهاست. اما یک روز به پیشنهاد پدرش به نخلستان میرود تا با سیده زینب دوست شود. اما آن روز سیده به نخلستان نمیآید. جبیبه هرجا به دنبال او میرود، پیدایش نمیکند. در نهایت هنگام برگشت به نخلستان پدرش، راه را گم میکند و سیده زینب به دیدنش میرود و کمکش میکند.
✍ نویسنده: زینب ایمانطلب
📚 ناشر: منادی تربیت
📄 تعداد صفحات: ۲۴ص
🙍♂ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال
✅ ویژگیها
1⃣ تصویرگری زیبا
2⃣ ارائه داستانی بدیع و لطیف بر اساس روایتی از امام علی(ع)
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ ایجاد محبت و علاقه نسبت به حضرت زینب (س)
2⃣ تقویت روحیه مهرورزی به دیگران
3⃣ آگاهیبخشی درباره اهمیت دوستی و حقوق دوستان بر یکدیگر
🛒 برای تهیه نسخه کاغذی کتاب به @abrakbook پیام ارسال بفرمایید.
📔 #تربیت_با_کتاب
📚 #معرفی_کتاب_کودک 5⃣6⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹بچهتان را طوری تربیت کنید که وقتی به او گفتید: ای میوۀ دل من یا روشنی چشم من، این بچه لوس نشود و ظرفیت داشته باشد و مثل کسی که غذای خلاف عادت خورده، استفراغ نکند. فرض کنید بچهای که همیشه به او دشنام دادهاند و او را تحقیر کردهاند و تشرش زدهاند، اگر یک بار نوازشش کنند، دیگر خودش را نمیشناسد و چون به او رو دادهاند، بیقانون و بیانضباط میشود.
🔸شما نباید بگویید: «رو دادن غلط است»؛ بلکه باید بچه را طوری بار بیاورید که بشود به او رو داد؛ یعنی او را طوری وزین و سنگین بار بیاورید که وقتی به او احترام کردید، متواضعتر و مؤدبتر و حرفشنوتر بشود.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد چهارم، صفحه ۱۸۵
☘ #روش_محبت 6⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🟡 "مسابقه عکس و کلمه!"
🔸 قبل از شروع ساعت کتابخوانی، مربی کتابی با تصاویر واضح و شخصیتهای دوستداشتنی انتخاب میکند. از بین شخصیتها یا اشیای مهم داستان، ۱۰ تا ۱۵ کارت تصویری(عکس یا نقاشی بزرگ و واضح) تهیه شده و در نقاط مختلف اتاق پخش میشوند، بهطوری که همه آنها را ببینند.
متربیان به گروههای ۲ تا ۴ نفره تقسیم میشوند و در نقطهی شروع میایستند.
مربی شروع به بلندخوانی داستان میکند. هنگامی که مربی در حال خواندن است، ناگهان بلندخوانی را متوقف کرده و نام یک شخصیت یا شیء را که تصویر آن در اتاق هست، با صدای بلند اعلام میکند (مثلاً: کفشهای قرمزی!)
اعضای گروهها باید بهسرعت و با رعایت اصول بازی، به سمت کارت تصویر مربوطه بدوند و آن را بردارند. اولین گروهی که کارت صحیح را به مربی تحویل دهد، یک امتیاز میگیرد. سپس کارت برگردانده شده و بازی با ادامهی بلندخوانی از سر گرفته میشود.
📍 لوازم مورد نیاز
📗 انتخاب کتاب با تصاویر واضح و قابل تبدیل به کارتهای مجزا.
🖼️ ۱۰ تا ۱۵ عدد، کارتهای تصویری بزرگ و واضح از شخصیتها یا اشیای مهم کتاب
⏱️ فضای مناسب برای حرکت و دویدن
🔎 اثرات تربیتی
1️⃣ تقویت مهارت گوش دادن فعال و تمرکز در حین بلندخوانی.
2️⃣ تقویت سرعت عمل و واکنش.
3⃣ تقویت همکاری تیمی.
4⃣ آشنایی با شخصیتها و جزئیات داستان به صورت بصری.
👥 رده سنی: مناسب برای کودکان ۶ تا ۹ سال.
📚🎮 #کتاببازی 3⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🪴 انسان اسير محبت است. محبتها در روح كودك شكست و يك نوع زبونى ايجاد مىكند و او مىخواهد با پاسخ دادن به محبت، جبران آن شكستها و خوارىها را بنمايد و از قيد اسارتها نجات پيدا كند. ناچار اين جوابگويى مطابق با خواسته و ميل احسانكننده مىشود.
🪴 اگر در اين حالت، مربى ميل و خواست خود را تشريح نمايد و آشكار كند، كودك به طور طبيعى به سوى خواستهها و ميل او... و...كار مورد توجه مىرود...لذا از اين عامل مىتوان براى تربيت كودك استفاده كرد.
🪴 محبتها و احسانها گذشته از این حالت اسارت و شکست، یک نوع عشق و علاقه در کودک به وجود میآورند که خود این علاقه و عشق، برای تربیتپذیری او بینهایت موثر هستند.
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۸.
☘ #روش_محبت 7⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹وقتى کودک احساس کرد که پدر و مادر در حد پرستش، او را دوست داشته و بدون چون و چرا تسلیم خواستههایش هستند توقعات او توسعه پیدا مىکند، مىخواهد و دستور مىدهد. پدر و مادر هم براى اینکه عزیز کرده آنان آزرده نشود، خواستههایش را برآورده مىسازند.
🔸چنین کودکى رفته رفته به صورت یک حاکم دیکتاتور درمىآید. وقتى هم وارد اجتماع شد از مردم توقع دارد که همانند پدر و مادر او را دوست بدارند و خواسته هایش را برآورده سازند.
🔹در صورتى که مردم نه چنین آدم لوسى را دوست دارند، نه نسبت به برآوردن خواستههایش خود را ملزم مىدانند. در نتیجه، این عزیز بىجهت، از مردم رنجیده مىشود، احساس حقارت کرده و گوشهگیر مىشود.
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت | صفحه ۵۰۰ و ۵۰۱
☘ #روش_محبت 8⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat