eitaa logo
دیده‌بان اصفهان
529 دنبال‌کننده
650 عکس
154 ویدیو
5 فایل
یکی از فعالیت های اندیشکده تبیین دیده‌بانی است. حال چرا دیده‌بانی؟ اگر جنگ رسانه‌ای برای ما معنا داشته باشد شما بگویید بدون دیده‌بانی انتظار پیروزی ممکن است؟ اصلا جنگ بدون دیده‌بانی معنایی دارد؟ ارتباط با ما: 09370933432 @andishkadeh_sup
مشاهده در ایتا
دانلود
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشنهاد ویژه، مهم و تامل برانگیز استاد پناهیان برای سومین شب قدر با این نگاه، می توان یک عمر زندگی متفکرانه کرد.
🎤 | آثار شهید آوینی؛ سفری در اندیشه و هنر انقلاب اسلامی 📚 گزارش بخش «کتاب» رسانه KHAMENEI.IR از مهم‌ترین آثار شهید آوینی 🗓 انتشار به مناسبت بیستم فروردین‌ماه، سالروز شهادت هنرمند متفکر شهید سیدمرتضی آوینی 🔹 از شهید آوینی در بازه زمانی حدودا ده سال کتاب‌هایی منتشر شده است که تنها دو کتاب «فردایی دیگر» و جلد اول «آیینه جادو» در زمان حیات و زیر نظر خود وی چاپ شدند. مابقی آثار منتشره به سلیقه و انتخاب ناشران و دسته‌بندی مقالات هم بر همین اساس بوده است. سه کتاب «گنجینه‌های آسمانی»، «حقیقت» و «نسیم حیات» گفتار متن برنامه‌های تلویزیونی و مستندهای او از جمله مجموعه «روایت فتح» هستند. 🔹 «توسعه و مبانی تمدن غرب» را میتوان مهمترین اثر و بهترین پیشنهاد برای شروع و آشنایی با تفکر آوینی دانست. آوینی در این مجموعه مقالات به نوعی بنیان‌های فکری و خاستگاه اندیشه خود و دغدغه‌هایش را توضیح داده است. 🔹 کتاب «آغازی بر یک پایان» را میتوان در زمره آثار تحلیلی و نظری آوینی به شمار آورد. مقالات او در این کتاب ناظر بر ماهیت انقلاب اسلامی و حکومت دینی است. او وقوع انقلاب را آغاز رستاخیر معنوی بشر و بازگشت به معنویت قلمداد کرده و با بیان نگاهش در مورد رهبری امام خمینی(ره) و مبانی اعتقادی و سیاسی نظام ولایت فقیه را تبیین میکند. 🔍 متن کامل گزارش را از اینجا بخوانید👇 khl.ink/f/59953
قدرت بی‌روایت؛ آفت راهبردی در دیپلماسی رسانه‌ای ایران خبرگزاری فارس :در مناسبات امروز جهان، «قدرت» تنها زمانی مؤثر است که با «روایت» همراه شود. سیاستی که از قاب رسانه‌ای عبور نکند، هر چقدر هم در میدان عینی موفق باشد، از اثرگذاری در میدان واقعیات ادراک‌شده بازمی‌ماند. این گزاره، نه یک شعار رسانه‌ای، بلکه لبّ نظریات بنیادینی است که همگی بر این نکته تأکید دارند که در دنیای جدید، «قدرت رسانه‌ای»، ادامه سیاست به زبان روایت است.در این میان، دوگانه‌ای قابل تامل شکل گرفته است: از یک‌سو جمهوری اسلامی ایران که در میادین متعددی از جمله دیپلماسی منطقه‌ای، توان بازدارندگی و حتی عرصه‌های فناورانه، واجد دست بالا و قدرت واقعی است؛ و از سوی دیگر، بازیگرانی چون ایالات متحده، که به‌واسطه تسلط بر فرآیندهای رسانه‌ای، موفق به تبدیل هر کنش محدود به گفتمانی مسلط می‌شوند. این شکاف، امروز نه صرفاً یک عقب‌ماندگی فنی، بلکه یک نقیصه راهبردی در سیاست‌گذاری کلان تلقی می‌شود. سیاست بدون روایت، سیاستی ناتمام است ترامپ، صرف‌نظر از بسیاری کاستی‌های محتوایی، یک ویژگی تعیین‌کننده دارد او سیاست‌ورزی را با روایت آغاز می‌کند. فارغ از این‌که در میدان چه می‌گذرد، او روایت خود را می‌سازد، تکرار می‌کند و به رسانه تحمیل می‌کند. این روش، یعنی تنظیم اولویت‌های ذهنی مخاطب، پیش از آنکه واقعیت شکل بگیرد. در مقابل، مواجهه جمهوری اسلامی با پرونده‌هایی چون مذاکرات غیرمستقیم در عمان، در اغلب موارد «پسینی» و منفعلانه است. با آنکه ایران در این پرونده با پیش‌شرط‌های مشخص، تعریف چارچوب‌های دقیق و بازی‌سازی هوشمندانه، دست بالا را دارد و حتی طرف مقابل شروط ایران را پذیرفته است، اما عدم طراحی روایی، باعث می‌شود فضای عمومی رسانه‌ای به‌گونه‌ای دیگر شکل بگیرد. آنچه برجسته می‌شود، نه محتوای مذاکرات، بلکه تصویرسازی‌های طرف مقابل است. از روایت‌گری تا چارچوب‌بندی واقعیت رسانه امروز، صرفاً یک ابزار برای پوشش رویداد نیست؛ بلکه سکوی ساخت معناست. نحوه ارائه یک رویداد، درک مخاطب از آن را تعیین می‌کند. این‌که یک مذاکره «امتیازدهی» تلقی شود یا «ابتکار»، نه به خود مذاکره بلکه به روایت آن وابسته است.در حالی‌که مقامات جمهوری اسلامی در بسیاری از بزنگاه‌های ژئوپلیتیکی، با عقلانیت و ثبات وارد عمل می‌شوند، اما عدم طراحی چارچوب‌های رسانه‌ای مؤثر، موجب می‌شود بخش بزرگی از افکار عمومی چه در داخل و چه در سطح بین‌الملل به درک معکوسی از واقعیت برسند. گویی گفت‌وگویی که با قاعده و شروط ایران آغاز شده، مذاکره‌ای یک‌طرفه و از موضع ضعف تلقی می‌شود.این اختلال، نتیجه خلأیی بنیادین در طراحی رسانه‌ای است. تا زمانی که رسانه‌های داخلی تنها در سطح پوشش خبری، آن هم با تأخیر وزبان غیر ابتکاری عمل می‌کنند، ظرفیت تأثیرگذاری بر افکار عمومی به بازیگران بیرونی واگذار خواهد شد.هرچند در چنین اتفاقاتی تعیین کننده کنش رسانه‌ای مسئولان مربوطه است. سکوت روایت، فرصت‌سازی برای ساخت واقعیت جعلی آنچه مردم و نخبگان به‌عنوان «واقعیت سیاسی» می‌شناسند، حاصل تولید اجتماعی از طریق زبان، تکرار و بازنمایی است. اگر در این فرآیند شرکت نکنیم، واقعیت ما به حقیقتی ناشنیده تبدیل خواهد شد. حاصل آنکه قدرت واقعی، در غیاب روایت مؤثر، از قابلیت اقناع و الهام‌بخشی تهی می‌شود.این وضعیت را نمی‌توان صرفاً به تقصیر رسانه‌ها فروکاست. واقعیت آن است که ما هنوز رسانه را به‌مثابه «ساختار حکمرانی» درک نکرده‌ایم. رسانه برای ما اغلب بلندگوی تصمیمات است، نه شریک راهبردی در فرایند تصمیم‌سازی. پیشنهادهایی برای عبور از شکاف روایت و واقعیت برخورد سطحی یا مناسکی با رسانه، آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر بر جای می‌گذارد. مدیران حوزه‌های حساس باید با اصول روایت‌سازی آشنا شوند مأموریت صرفاً خبری باید به مأموریت «ساخت معنا» تبدیل شود. این مستلزم تغییر تلقی غیر ابزاری از رسانه است. روایت، ضلع سوم قدرت است دستاوردهای جمهوری اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها، محصول عقلانیت راهبردی و ایستادگی در برابر فشارهاست. اما تداوم و تثبیت این دستاوردها، بدون ساخت روایتی منسجم، تأثیرگذار و اقناع‌کننده، ممکن نیست. باید باور کنیم که رسانه «حاشیه‌ سیاست» نیست؛ بلکه خود «سیاست» است. دوگانه‌ی ایران و آمریکا در عرصه رسانه، نه فقط تضاد دو سبک عملکرد، که تقابل دو نوع نگاه به مفهوم حاکمیت است. تا زمانی که سیاست را بدون روایت تصور کنیم، نه‌تنها قدرت رسانه‌ای آمریکا، که هر بازیگر روایت‌محور دیگری، می‌تواند واقعیت ما را بازنویسی کند.در جهانی که روایت‌ها واقعیت می‌سازند، عقب‌نشینی از میدان تصویر، به‌معنای واگذاری حقیقت است. راه چاره، نه واکنش احساسی، که طراحی ساختاری برای بازآرایی رسانه‌ای قدرت است؛ و این، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای آینده‌ی سیاست‌ورزی ایران است. سجاد رضایی مقدم با تلخیص
🎧 چرا تصمیم گرفتیم راحت با شما حرف بزنیم؟ در قسمت اول پادکست «صدای اندیشکده»، از چرایی این مسیر می‌گوییم. اگر دوست دارید با اندیشکده «تبیین» آشنا شوید، با ما هم‌فکر شوید، یا فقط بشنوید که در دل یک اندیشکده چه می‌گذرد—این صدا برای شماست. ما با همراهی شما خیلی بهتر میتوانیم به مسائل کشور فکر کنیم. بدون تولید فکر حل مشکلات کشور غیرممکن است. ارتباط با ما: 09370933432 🆔@andishkadeh_sup
صدای اندیشکده_قسمت اول.mp3
11.81M
مخاطبان و همراهان اندیشکده همیشه به ما می‌گفتند ما از شما بی خبریم... کمی از خودتون بگید. 🎙🎧صدای اندیشکده، قسمت اول میخواستیم خیلی راحت شما در جریان مسیر اندیشه ورزی ها باشید. برای همین تصمیم گرفتیم در قالب یک پادکست کاملا غیر حرفه ای با شما در ارتباط باشیم. امیدواریم تولید این پادکست در تقویت ارتباط سازنده موثر باشه. اساسا اندیشکده ها بدون فعالیت رسانه‌ای معنایی نخواهند داشت. رسانه عنصر لازم حل مسئله است. ارتباط با ما : 09370933432 🆔@andishkadeh_sup
11.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند در دبیرستان بهشت آیین اکران شد. نظرات دانش آموزان بعد از تماشای این مستند شنیدنیست. گزارش روز اکران در مدرسه بهشت آیین: سالن خالیست مسئولان مدرسه، بچه ها را یکی یکی و شاید به اجبار به سالن اکران می آورند. مراسم برای همه دانش آموزان نیست و فقط دوتا کلاس را هماهنگ کرده اند. همه سوال دارند که چه برنامه‌ی مهمی قرار است برایشان برگزار شود که آنها را از کلاس درس تا این اتاق تاریک گوشه ی حیاط کشانده... مراسم شروع میشود و بچه ها با کارگردان فیلم آشنا میشوند، حالا میفهمند که قرار است مستندی ببینند، اما میل و رغبتی ندارند بعضی ها به دنبال راه فراری میگردند و بعضی ها به انتهای سالن میروند تا وقتی که چراغ ها خاموش شد با خیال راحت بخوابند... مستند اکران میشود... هیچ کس خواب نیست... بعضی ها پر از انگیزه اند بعضی ها عصبانی بعضی ها طلبکار بچه ها شاکی از اینکه چرا اینقدر دیر با خانم گل آبادی آشنا شده‌اند، ناراحت از اینکه کاش آنها در مستند بودند و پر از امید، حالا کمی برای آینده آرام گرفته اند... حالا با خیال راحت حالا بدون استرس حالا با شوقی وصف نشدنی برای آینده برنامه ریزی خواهند کرد... زنگ تفریح هم تمام شده و کم کم باید بچه ها سر کلاس بروند اما هنوز در سالن اکران در حال گفتگو درمورد مستندی هستند که قصد داشتند در زمان پخشش بخوابند... حالا بچه ها درخواست گردش عملی دارند... ارتباط با ما : 09370933432 🆔@andishkadeh_sup
📜 ◻️موسسه هنری سیره بارمان با همکاری اندیشکده تبیین، برگزار میکند: ◻️کارگاه ۲ روزه مشکل نوردی 🔸سرفصل های کارگاه: ▫️چطوری مشکل رو انتخاب کنیم؟ ▫️چطوری ثابت کنیم که اصلا مشکل وجود داره؟ ▫️چطوری بفهمیم که مشکل چطور به وجود اومده؟ ▫️چطوری بریم توی گود حل مشکل؟ 🗓 ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ 📌جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر، به لینک زیر مراجعه فرمائید. 🔗 app.epoll.ir/62289600 📍 📢 کانال رسمی خبر سمن های جوانان کشور : 🔗https://eitaa.com/ngo_news 📜 📜 @javanannews_esf
🎧 چرا تصمیم گرفتیم راحت با شما حرف بزنیم؟ در قسمت دوم پادکست «صدای اندیشکده»، از ارتباط و همکاری با اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برای شما می‌گوییم. اگر دوست دارید با اندیشکده «تبیین» آشنا شوید، با ما هم‌فکر شوید، یا فقط بشنوید که در دل یک اندیشکده چه می‌گذرد—این صدا برای شماست. ما با همراهی شما خیلی بهتر میتوانیم به مسائل کشور فکر کنیم. بدون تولید فکر حل مشکلات کشور غیرممکن است. ارتباط با ما: 09370933432 🆔@andishkadeh_sup
صدای اندیشکده_قسمت دوم.mp3
21.83M
تعامل گروه های مردمی با آموزش و پرورش آیا ممکن است؟ آیا آموزش و پرورش با بخش خصوصی همکاری خواهد کرد؟ 🎙 صدای اندیشکده - قسمت دوم 📚 ارتباط با آموزش و پرورش در دومین قسمت از پادکست «صدای اندیشکده»، از پروژه برای شما حرف میزنیم. روایت همکاری فوق العاده آموزش و پرورش با اندیشکده. 🔊 بشنوید و با ما در مسیر تغییر همراه شوید. ارتباط با ما: 09370933432 🆔@andishkadeh_sup
هدایت شده از قرارِ تماشا
وقتی سینما کلید حل بحران آب می‌شود؛ از ژان دو فلورت تا رنگو یادداشت محمد قاسم تولایی فرد مقدمه: مسئله آب در ایران، سال‌هاست که در کانون توجه رسانه‌ها، مسئولان و نخبگان قرار دارد. برخی آن را به خشکسالی نسبت می‌دهند، برخی به سوءمدیریت، و برخی به مصرف بی‌رویه. اما شاید کمتر کسی به این پرسش اندیشیده باشد که: «آیا اساساً الگوی مدیریت منابع آب در ایران، بر مبنای درستی بنا شده است؟» آیا ممکن است ریشه بحران نه در کم‌بارشی یا ضعف مدیریتی، بلکه در تقلید بی‌چون و چرا از یک الگوی غلطِ غربی باشد؟ الگویی که در ظاهر علمی و عقلانی است، اما در واقع محصول منطق قدرت در نظام سرمایه‌داری است. این یادداشت بر آن است تا با بهره‌گیری از زبان سینما، به بازخوانی ریشه‌های بحران آب بپردازد. متن کامل یادداشت بزودی منتشر خواهد شد. ارتباط با ما : 09370933432 🆔@andishkadeh_sup
هدایت شده از قرارِ تماشا
وقتی سینما کلید حل بحران آب می‌شود؛ از ژان دو فلورت تا رنگو محمد قاسم تولایی فرد مقدمه: مسئله آب در ایران، سال‌هاست که در کانون توجه رسانه‌ها، مسئولان و نخبگان قرار دارد. برخی آن را به خشکسالی نسبت می‌دهند، برخی به سوءمدیریت، و برخی به مصرف بی‌رویه. اما شاید کمتر کسی به این پرسش اندیشیده باشد که: «آیا اساساً الگوی مدیریت منابع آب در ایران، بر مبنای درستی بنا شده است؟» آیا ممکن است ریشه بحران نه در کم‌بارشی یا ضعف مدیریتی، بلکه در تقلید بی‌چون و چرا از یک الگوی غلطِ غربی باشد؟ الگویی که در ظاهر علمی و عقلانی است، اما در واقع محصول منطق قدرت در نظام سرمایه‌داری است. این یادداشت بر آن است تا با بهره‌گیری از زبان سینما، به بازخوانی ریشه‌های بحران آب بپردازد. الگوی سلطه‌محور مدیریت آب در نظام سرمایه‌داری در نظام سرمایه‌داری، آب نه به‌عنوان یک موهبت طبیعی، بلکه به‌مثابه ابزاری برای سلطه و تثبیت نابرابری طبقاتی دیده می‌شود. در این الگو، منابع آبی باید در معرض کنترل سرمایه‌دار یا دولت‌های هم‌جهت با منافع سرمایه‌داری باشند. از این رو، روش‌هایی مانند سدسازی‌های گسترده در ارتفاعات، که مانع از گردش طبیعی آب در چرخه زیست‌محیطی می‌شود، ترجیح داده می‌شوند. در حالی‌که طبیعت، آب را در دل زمین، به دور از دسترس مستقیم، و در چرخه‌ای هوشمندانه ذخیره می‌کند، الگوی غربی ترجیح می‌دهد آب را در بالا دست حبس کند؛ جایی که بشود آن را به راحتی سهمیه‌بندی، انتقال، قیمت‌گذاری و کنترل کرد. در این میان، حیات تالاب‌ها، دریاچه‌ها، و حتی باروری ابرها به حاشیه می‌رود؛ چرا که منطق حاکم، نه منطق طبیعت، بلکه منطق قدرت و سود است. سینما، آینه‌ای برای افشای این الگوی ناعادلانه اینجا جایی است که سینما وارد می‌شود. سینما نه‌تنها ابزار سرگرمی، بلکه یکی از دقیق‌ترین روش‌ها برای تحلیل دراماتیک الگوهای حکمرانی است. فیلم‌هایی چون ژان دو فلورت، رنگو، مد مکس و محله چینی‌ها به‌طرزی هنرمندانه نشان می‌دهند که مدیریت منابع آبی، چگونه می‌تواند به ابزاری برای حذف، انحصار و سلطه بدل شود. در فیلم ژان دو فلورت ، شاهد داستان کشاورزی هستیم که با امید به زندگی بهتر، وارد روستایی می‌شود. اما همسایگان سرمایه‌دارش با مسدود کردن چشمه‌ی آب، او را از پا درمی‌آورند. آب در این فیلم، مظهر حیات است؛ اما زمانی‌که در اختیار قدرت‌مندان قرار می‌گیرد، به ابزاری برای حذف امید و زندگی تبدیل می‌شود. در انیمیشن رنگو نیز شاهد شهری هستیم که منابع آب در اختیار اقلیت قدرتمند است. مردم تشنه‌اند و حیات اجتماع در گرو افشای حقیقت درباره منبع آب است. در اینجا هم مدیریت آب، نه بر پایه عدالت، بلکه بر مبنای فریب، احتکار و ایجاد نابرابری شکل می‌گیرد. فیلم محله چینی‌ها به‌وضوح نشان می‌دهد که پشت پرده پروژه‌های آبی شهری، نه علم و توسعه، بلکه فساد، طمع و دسیسه‌های سیاسی نهفته است. و در مد مکس، ما با آینده‌ای وحشتناک و غیرانسانی مواجهیم که آب به منبع اصلی قدرت بدل شده و جنگ برای کنترل آن، بنیان تمدن را متلاشی کرده است. بازنگری در مبنای فکری الگوی آب در ایران این فیلم‌ها به ما کمک می‌کنند بفهمیم آنچه به‌عنوان «مدیریت علمی منابع آب» در ایران به‌کار گرفته می‌شود، در بسیاری موارد صرفاً تقلیدی از الگوی مسلط سرمایه‌داری جهانی است؛ الگویی که به‌جای فهم طبیعت، آن را مهار و محدود می‌کند. شاید ما در ایران نه دچار خشکسالی باشیم، نه دچار سوءمدیریت؛ بلکه با یک مشکل عمیق‌تر مواجه‌ایم: پذیرفتن یک الگوی ناعادلانه، غیرعقلانی و سلطه‌گر که ریشه در منطق سرمایه‌داری دارد. الگویی که نه با اقلیم ما سازگار است، نه با حکمت طبیعی، و نه با مبانی تمدنی ایران اسلامی. به‌جای سدسازی‌های عظیم، شاید باید به تقویت سفره‌های زیرزمینی فکر کرد. به‌جای مدیریت بالا به پایین و تمرکزگرا، باید به حکمرانی مشارکتی و بومی اندیشید. اما این تغییر، نیازمند یک انقلاب در فکر و تصور است. و چه چیزی بهتر از سینما می‌تواند جرقه‌ی این تغییر را بزند؟ سینما، راهی برای بیداری سیاست‌گذار سیاست‌گذار ایرانی، برای تدوین یک الگوی بومی و عادلانه در مدیریت آب، بیش از هر چیز نیازمند فهم چرایی شکست الگوهای تقلیدی است. و این فهم، گاه نه در اتاق‌های کنفرانس، بلکه در تاریکی یک سالن سینما حاصل می‌شود؛ جایی که منطق دراماتیک، حقیقت پنهان‌شده در لایه‌های توسعه‌ی غربی را آشکار می‌سازد. تماشای آگاهانه و تحلیل‌محور فیلم‌هایی مانند ژان دو فلورت، رنگو، مد مکس و محله چینی‌ها، فرصتی برای بازاندیشی در بنیان‌های حکمرانی آب در ایران است. این فیلم‌ها می‌توانند مسئولان، نخبگان، قانون‌گذاران و حتی مردم عادی را به تردید، تفکر و مطالبه‌گری سوق دهند.
هدایت شده از قرارِ تماشا
جمع‌بندی مشکلات آب در ایران، ریشه در بی‌توجهی به حکمت طبیعت دارد. اما آنچه این بی‌توجهی را توجیه‌پذیر کرده، سلطه گفتمان به‌ظاهر علمی و در واقع سیاسی غربی است. سینما، به‌عنوان رسانه‌ای داستان‌محور، توانایی دارد این گفتمان را به چالش بکشد و ما را به تماشای یک حقیقت عمیق‌تر دعوت کند: اینکه کلید حل بحران آب، شاید نه در ساخت سد جدید، بلکه در درک یک داستان قدیمی نهفته باشد. داستانی که از کوهستان‌های خشک پرووانس فرانسه در ژان دو فلورت آغاز می‌شود و تا بیابان‌های بی‌پایان مد مکس امتداد می‌یابد. بیایید پای درس سینما بنشینیم تا الگوی مدیریت منابع آبمان را بازنویسی کنیم. در فصل جدید قرار تماشا میخواهیم داستان مدیریت منابع آبی را تماشا کنیم و با منطق دراماتیک مقدمات اندیشه ورزی پیرامون مسئله مدیریت منابع آبی در ایران را فراهم کنیم. ارتباط با ما : 09370933432 🆔 @andishkadeh_sup