eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.2هزار دنبال‌کننده
419 عکس
432 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــ قابل توجه کسانی که می‌گویند ما مسؤول معیشت مردم هستیم و ارزش‌های دینی و الهی برای ما اولویت ندارد یا به آنها باور نداریم! امیرمؤمنان علیه السلام می‌فرماید، با این نگاه و با چنین رفتاری نه تنها به هدف خود (که اصلاح معیشت و امور دنیوی مردم است) دست نخواهید یافت، که اوضاع را به مراتب بدتر و کشنده‌تر خواهید کرد. امیرمؤمنان علیه السلام: لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ، إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ (نهج‌البلاغه، حکمت ۱۰۶) مردم، هيچيك، از امور دينى را براى بهبود امور دنيوى ترك نكنند؛ جز آنكه، خداوند برايشان وضعى پيش آورد كه زيانش بيش از سودش باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻درد ناکارآمدی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیرغم اهمیت عدالت‌ورزی در مکتب اسلام، امیرمؤمنان علیه السلام که مجسمه عدل و داد است و در واپسین توصیه‌های خود به فرزندان و پیروانش دشمنی با ظالمان و یاری مظلومان را سفارش می‌کرد،‌ می‌فرماید همت و اراده و کارآمدی و برنامه‌ داشتن مدیران مهم‌‌تر از عدالت آنهاست! به تعبیر دیگر، ناکارآمدی و ضعف و بی‌برنامگی مدیر و مسئول یک سازمان را بدتر و سخت‌تر و رنج‌آورتر از وجود یک مسؤول ناعادل و ستمگر می‌داند: خَوَرُ السُّلْطَانِ أَشَدُّ عَلَى الرَّعِيَّةِ مِنْ جَوْرِ السُّلْطَانِ؛ ضعف و ناکارآمدی و بی‌برنامگی حاکم از جور و ستم او برای مردم شدیدتر و سخت‌تر است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
توصیه هشتم حوزه و هویت علمی مستقل.mp3
زمان: حجم: 20.44M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: 🔻جلسه بیست و نهم ◻️توصیه‌هایی هشت‌گانه برای کاستن از فاصله‌های وضعیت موجودحوزه‌های علمیه با وضعیت مطلوب 🔻توصیه هشتم: حوزه، مرجعیت علمی و مدارک حوزوی «درباره‌ی مدارک تحصیلی حوزه، سفارش همیشگی و کنونی اینجانب آن است که مدرک را خود حوزه ــ و نه مرکزی بیرون از آن ــ ‌باید به دانش‌آموخته‌ها بدهد. البتّه میتوان رتبه‌های حوزوی را به جای 1 و 2 و 3 و 4، نامگذاری‌های شناخته‌شده در مراکز علمی کشور و دنیا قرار داد، مثلاً: کارشناسی، کارشناسی ارشد، کارشناسی تحقیقی (دکتری) و امثال آن.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: 🔻جلسه بیست و نهم ◻️توصیه‌هایی هشت‌گانه برای ک
چهار ماه از پیام بسیار مهم و راهبردی رهبر فرزانه انقلاب به حوزه‌های علمیه با عنوان «حوزه پیشرو و سرآمد» گذشته است. مطمئن هستم مدیران تلاش‌گر و جهادی حوزه علمیه، اقدامات مهمی در جهت تحقق توصیه‌های هشت‌گانه رهبر انقلاب برای کاستن از فاصله «حوزه موجود» با «حوزه مطلوب» انجام داده‌اند. ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده، در آغاز سال جدید تحصیلی، می‌تواند موجی از امید و نشاط در میان طلاب حوزه‌های علمیه ایجاد کند. توجه: فایل بالا، بارگذاری مجدد جلسه بیست‌ و نهم شرح منشور حوزه پیشرو و سرآمد بود که در تاریخ ۲۸ خرداد ارائه شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻خسارت سروری فرومایگان 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بزرگواری، شرافت،‌ نیک‌نهادی، بلندنظری، عزت نفس داشتن از مهم‌ترین ویژ‌گی‌های شخصیتی مدیران شایسته در حکمرانی اسلامی است. مدیر در جامعه اسلامی باید نگاهی متعالی داشته باشد؛ بلندهمت باشد؛ فرومایه و پست نباشد؛ دون‌صفت و حقیر نباشد. افراد فرومایه و پست، اگر مسؤولیتی بگیرند، جامعه را فرومایه و پست می‌کنند. جامعه را ذلیل و خوار می‌کنند. مدیران بی‌همت، جامعه را دچار کرختی می‌کنند؛ ظرفیت‌های اجتماعی را نادیده می‌گیرند. جامعه را گرفتار حاشیه‌ می‌کنند. سودای سربالای مردم را از بین می‌برند. جامعه را از دغدغه‌های متعالی و آرمان‌های بلند، باز می‌دارند. آنها را دل‌مشغول امور پست و خواسته‌های متدانی می‌کنند. آن سخن حکیمانه و بلند را همگان از امیرمؤمنان علیه السلام، در بیان ضرورت وجود حاکم، شنیده‌ایم که می‌فرمود: «لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِر» در عین حال، همان حضرت می‌فرماید: «فِقْدَانُ الرُّؤَسَاءِ أَهْوَنُ مِنْ رِيَاسَةِ السِّفَلِ»؛ بی‌مدیری بهتر از مدیریت افراد پست و فرومایه و دون‌همت است. این نشان می‌دهد خسارتی که چنین مدیران بر جامعه و سازمان وارد می‌کنند، نه تنها از خسارت مدیران فاجر بیشتر است؛ بلکه از خسارت آنارشیسم و بی‌دولتی و بی‌حکومتی و بی‌مدیری هم بیشتر است! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻شاگرد محبوب ابن‌سینا؛ ابوعبدالله معصومی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــ يکي از شاگردان بسيار برجسته ابن‌سينا در فلسفه و طب و هیئت ابوعبدالله معصومي است. وی اصالتاً‌ اهل اصفهان بوده است. او از فاضل‌ترین و محبوب‌ترین شاگردان ابن‌سینا بوده است. بیهقی از قول ابن‌سينا چنین نقل کرده است: «ابوعبدالله مني بمنزلة ارسطاطاليس من افلاطون؛ ابوعبدالله برای من مثل ارسطو برای افلاطون است.» شيخ الرئيس، رسالة نسبتاً کم‌حجمي با عنوان «العشق» دارد، که آن را به درخواست ابوعبدالله معصومی و به نام او نوشته است. آثاری مثل اعداد العقول و الافلاک و ترتیب المبدعات و رسالة فی اثبات المفارقات را از جمله آثار او نام آورده‌اند. ابن‌سینا و ابوریحان بیرونی در موضوعات و مسائلی با هم گفتگو و مناظرة علمی داشتند اما بعد از مدتی این گفتگوها قطع شد. اما ابوعبدالله معصومی به جای ابن‌سینا این گفتگوها را با ابوریحان ادامه داد. مجموعه گفتگوهای ابن‌سینا و ابوریحان و ابوعبدالله معصومی و ابوریحان چاپ شده است. ابوعبدالله معصومی در سال ۴۵۰ یا ۴۶۰ق در شهرری از دنیا رفت. (ر.ک: فرهنگ اعلام علوم عقلی اسلامی، قم، موسسه امام خمینی، ج۴، ص۳۹۸) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻مراقبه کارگزاران نظام جمهوری اسلامی احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «مراقبه» از مهم‌ترین شرایط وصول به مقصود است. مراقبه کارگزاران و مسؤولان نسبت به افکار و اندیشه‌ها و امیال و خواسته‌ها و طرز تلقی‌های خودشان در نسبت با آرمان‌ها و اهداف و ارزش‌های انقلاب، از مهم‌ترین شرایط لازم برای باقی ماندن در صراط مستقیم انقلاب اسلامی است. رهبر انقلاب ۳۶ سال پیش خطاب به کارگزاران نظام جمهوری اسلامی فرمودند: «مواظب باشید همان جایى که من و شما ایستاده‌ایم، دشمن نظام آنجا نَایستاده باشد. اگر ما مواظب خودمان نباشیم ممکن است خداى نکرده تبدیل بشویم به دشمنِ این راه. اگر ما مواظب خودمان نشدیم، این خواهد شد.» (بخشی از سخنان رهبر انقلاب در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۶۸؛ در دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
شریفی، نقدی بر سخنان ملکیان ج۱.mp3
زمان: حجم: 25.02M
🔻نقدی بر سخنان جناب مصطفی ملکیان درباره جانفشانی در راه دین و نظام 🎤احمدحسین شریفی 🔸جلسه اول: طرح مدعا و نقد بیرون‌دینی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️آیا دین خادم انسان است یا انسان خادم دین؟ ▫️آیا انسان باید فدای دین بشود یا دین باید فدای انسان شود؟ ▫️آیا این سخن که «حفظ نظام اوجب واجبات است»، سخنی جدید و نوعی بت‌تراشی در عرض توحید است؟! ▫️چرا امام حسین علیه السلام جان خود را فدا کرد؟ چرا حاضر نشد حتی بیعتی ظاهری و توریه‌ای با یزید داشته باشد؟ مگر نه اینکه تقیه جزء احکام و ارزش‌های اسلامی و شیعی است،‌ چرا امام حسین حاضر نشد در بیعت با یزید به تقیه عمل کند؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
شریفی، نقدی بر سخنان استاد ملکیان ج۲.mp3
زمان: حجم: 35.32M
🔻نقدی بر سخنان جناب مصطفی ملکیان درباره جانفشانی در راه دین و نظام 🎤احمدحسین شریفی 🔸جلسه دوم: نقد درون دینی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️آیا دین خادم انسان است یا انسان خادم دین؟ ▫️آیا انسان باید فدای دین بشود یا دین باید فدای انسان شود؟ ▫️آیا این سخن که «حفظ نظام اوجب واجبات است»، سخنی جدید و نوعی بت‌تراشی در عرض توحید است؟! ▫️چرا امام حسین علیه السلام جان خود را فدا کرد؟ چرا حاضر نشد حتی بیعتی ظاهری و توریه‌ای با یزید داشته باشد؟ مگر نه اینکه تقیه جزء احکام و ارزش‌های اسلامی و شیعی است،‌ چرا امام حسین حاضر نشد در بیعت با یزید به تقیه عمل کند؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
یکی از توصیه‌های مهم عارفان و فرزانگان مسلمان: «نان همه کس مخور؛ ولی نان به هر کس بده» @Ahmadhseinsharifi 🌹
🔻حکمرانی علوی؛ پرداخت حقوق مکفی به کارگزاران 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از توصیه‌های امیرمؤمنان علیه السلام به حاکمان و مدیران نظام اسلامی آن است که حقوق کارگزاران و کارمندان دولت باید به قدر مکفی باشد. آن حضرت به مالک اشتر دستور می‌دهد: أَسْبِغْ‏ عَلَيْهِمُ الْأَرْزَاقَ؛ روزى کارگزاران دولت را فراوان کن؛ حقوق مکفی به آنها بده. 🔸در ادامه، خود آن حضرت سه دلیل یا سه فایده و حکمت برای این توصیه ذکر می‌کند: یک. نیرومندی در اصلاح امور مادی و معنوی خود: فَإِنَّ ذَلِكَ قُوَّةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِصْلَاحِ أَنْفُسِهِمْ؛ زيرا اين کار سبب تقويت کارگزاران در اصلاح خويشتن می‌شود؛ دو. بی‌نیازی از خیانت در امانت: وَ غِنًى لَهُمْ عَنْ تَنَاوُلِ مَا تَحْتَ أَيْدِيهِمْ؛ و ايشان را از خيانت در اموالى که زير نظرشان است بی‌نياز می‌سازد؛ سه. حجت داشتن در برخورد جدی با خیانت کارگزاران: وَ حُجَّةٌ عَلَيْهِمْ إِنْ خَالَفُوا أَمْرَكَ أَوْ ثَلَمُوا أَمَانَتَكَ؛ و حجتى در برابر آنهاست، اگر از دستورات تو سرپيچى کنند يا در امانت تو خيانت ورزند. 🔻چند نکته: یک. تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام برای پرداخت حقوق کارگزاران «رزق» است و نه «اجرت» یا «حق الزحمه». این دو بسیار متفاوتند. یعنی در نظام حکمرانی علوی، سخن از پرداخت حق الزحمه و اجرت العمل برای کارگزاران نیست؛ بلکه سخن از تأمین «رزق» و «روزی» کارگزاران، آن هم به نحو مکفی و به گونه‌ای که نیازهای متعارف آنها را به نحو کامل تأمین کند. در حالی که اجرت العمل، لزوماً به معنای پرداخت مکفی و بی‌نیاز کننده نیست. اجرت، در ازای کار، پرداخت می‌شود. اما رزق در ازای شأن و نیاز. دو. «اسباغ» عبارت است از پرداختی کامل و بی‌نقص و به گونه‌ای که نیازمندی متعارف زندگی فرد را تأمین کند. به تعبیر دیگر، اسباغ رزق به معنای آن است که حقوق پرداختی به کارگزاران باید به میزانی باشد که راحتی و آرامش و آسایش زندگی آنان را تأمین کند؛ نه آنکه صرفاً به میزان رفع نیازمندی‌های اولیه و ضروریات زندگی باشد. سه. بسیار روشن است که منظور حضرت، هرگز به معنای موافقت با پرداختی‌های نجومی و نامتعارف و بیش از حد طبیعی هم نیست. چهار. باید توجه داشت که هیچ کارگزاری نیز در هیچ شرایطی،‌ حتی اگر حقوق خود را مکفی نداند، هرگز مجاز نیست که در امانت خیانت کند و یا با این توجیه که حقوق مکفی دریافت نمی‌کند، از ارباب رجوع رشوه و زیرمیزی و امثال آن دریافت کند یا از کار خود کم بگذارد و وظیفه خود را آنگونه که شایسته است انجام ندهد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
20.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤احمدحسین شریفی شیخ اشراق؛ فیلسوفی غریب و تنها اما بانشاط و فعال سخنرانی در همایش بزرگداشت شیخ اشراق در «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» تاریخ: ۸ مرداد ۱۴۰۱ @Ahmadhoseinsharifi 🌹