هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️اصلاح ساختارهای حکمرانی، خواسته برزمین مانده امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ به مناسبت رأی مردم به جمهوری اسلامی با صدور پیامی، ضمن تشکر از مردم، یک خواسته بسیار مهم را از دولت و ملت ایران مطرح میکنند. خواستهای که مع الاسف هنوز هم بعد از ۴۵ سال، با بیتوجهی، بر زمین مانده است. خواستهای که بدون تحقق آن هرگز نمیتوان انتظار تحقق اسلام و نهادینهشدن ارزشهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی اسلام را در جامعه داشت: «اصلاح ساختارهای حکمرانی بر اساس مدلهای اسلامی».
«من از دولتها میخواهم که بدون وحشت از غرب و شرق، با استقلال فکر و اراده، باقیمانده رژیم طاغوتی را که آثارش در تمام شئون کشور ریشه دارد پاکسازی کنند و فرهنگ و دادگستری و سایر وزارتخانهها و ادارات که با فرم غربی و غربزدگی بپا شده است به شکل اسلامی متحول کنند، و به دنیا عدالت اجتماعی و استقلال فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را نشان دهند.» (صحیفه امام،ج۶، ص۴۵۴)
امام با آن دید نافذ و بصیرت کمنظیر خود، در همان ماههای نخست پس از پیروزی انقلاب این مسأله را گوشزد کردند که برای تحقق عدالت اجتماعی، استقلال فرهنگی و اقتصادی و سیاسی راهی جز شکلدهی به «ساختارهای اجتماعی متناسب با اندیشه اسلامی» و غربزدایی از «مدلهای حکمرانی» نداریم. #امام_خمینی (ره) به خوبی میدانستند که در تقابل نرمافزارهای فرهنگی و ارزشی و سختافزارهای اجتماعی، غالباً انعطاف از ناحیه نرمافزارهاست. در تقابل ارزشهای اجتماعی اسلام با سختافزارهایی که با مدلهای غربی و لیبرالی طراحی شدهاند، در اغلب موارد، ارزشها عقبنشینی میکنند. پس برای تحقق ارزشهای فرهنگی راهی جز احیای سختافزارهای فرهنگی اسلامی و ایرانی نداریم؛ و برای تحقق عدالت اجتماعی مد نظر اسلام، راهی جز زدودن سختافزارهای اقتصادی غربی در جامعه نداریم. و این کاری است بس سترگ که تاکنون کمتر کسی جرئت و جسارت ورود به آن را داشته است.
#حکمرانی
#سیاست
#ساختار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
میزان رأی ملت است.mp3
زمان:
حجم:
13.69M
🎤احمدحسین شریفی
🔹تحلیل «میزان رأی ملت است»
🔻منظور امام از این جمله که «میزان رأی ملت است» چیست؟
🔻آیا درصدد بیان میزان و معیار «حقانیت» و «مشروعیت» اعمال حاکمیت از نگاه اسلام بوده است؟
🔻معنای «جمهوریت» در «جمهوری اسلامی» چیست؟
🔻آیا نظر #علامه_مصباح یزدی با نظر امام در این موضوع متفاوت است ؟
#سیاست
#فلسفه_سیاسی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️به مناسبت روز «جمهوری اسلامی»:
🔸پرسش: به نظر شما شبههی «پارادوکس جمهوريت و اسلاميت» از کجا ناشی میشود؟ و چگونه میتوان اين شبهه را پاسخ داد؟
🔻پاسخ: پارادوكس ميان جمهوريت و اسلاميت زماني پيش میآيد كه درجايی كه يكی از آنها را بيشتر نمیتوان قرار داد، هر دو را بگنجانيم. و آن به اين صورت است كه هر دو را منشأ «مشروعيت» و «حق اعمال حکومت و ولايت» بدانيم. يعنی هم دستور خدا را و هم خواست اكثريت و رأی عمومی را. و در اين صورت هيچ راه حل و پاسخی هم ندارد. بنابراين، كسانی كه خواست مردم را در عرض ارادهی الهی قرار داده و هر دو را منشأ مشروعيت میدانند ممكن است در مواردی دچار اين پارادوكس شوند و هيچ راه حلی هم برای آن وجود ندارد. اما اگر همچون امام خمینی(ره)، علامه مصباح و اغلب قریب به اتفاق مدافعان مردمسالاری دینی، «جمهوريت» را ناظر به «شكل و قالب نظام سياسی» دانسته و «اسلاميت» را ناظر به «محتوای» آن بدانيم، در آن صورت از اساس پارادوکسی پيش نخواهد آمد تا بخواهيم در انديشة پاسخ به آن باشيم.
🖊 احمدحسین شریفی
#مشروعیت
#ولایت_فقیه
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi
۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نشان داد که بیش از ۹۸ درصد مردم ایران «هسته سخت» نظام «مردمسالاری دینی»اند؛ مردم هم در ۴۶ سال گذشته در همه صحنهها و بزنگاهها نشان دادهاند با همه وجود مدافع «هسته نرم» این نظام یعنی «اسلام» و «ارزشهای اسلامی»اند.
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️سال نهج البلاغه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نردبان آسمان است این کلام
هرکه از آن بر رود آید به بام
نی به بام چرخ، کان اخضر بود
بل به بامی کز فلک برتر بود
[یک] برای شناخت علی و مکتب و مرام علی، بهترین و معتبرترین منبع، #نهج_البلاغه است. به هر میزان با این کتاب مأنوس شویم به همان میزان درکی عمیقتر از علی پیدا خواهیم کرد. و به همان میزان بیشتر با زندگی علیپسند آشنا میشویم.
[دو] با نگاهی اجمالی به این کتاب متوجه میشویم که نهج البلاغه فقط نهج و روش بلاغت نیست؛ بلکه نهج زهد و تقوا هم هست؛ نهج عبادت و عرفان هم هست؛ نهج حکمت و فلسفه همه هست؛ نهج پند و موعظه هم هست؛ نهج سیاست و مدیریت هم هست؛ نهج مسؤولیتهای اجتماعی هم هست؛ نهج حماسه و شجاعت هم هست.
[سه] با اعتذار به محضر #امیرمؤمنان باید گفت شیعیان علی علیه السلام علیرغم همه شیفتگی و عشقی که به او داشته و دارند، در طول تاریخ قدر این میراث گرانبها را نشناختند. سراغی از این گنج نگرفتند! مع الاسف، محبت و عشق به علی، آنان را به سمت فهم و درک «مرام راستین علی» و «نهج نجاتبخش علی» که در این کتاب ارزشمند و بینظیر متجلی شده است، سوق نداد!
[چهار] به برکت انقلاب اسلامی و البته در گام اول به هدف مبارزه با تحریفات مارکسیستها (که با سوء استفاده از نهج البلاغه میخواستند مسیر نهضت اسلامی ملت ایران را به انحراف بکشانند)، توجهات بیشتری به این کتاب عظیمالشأن جلب شد. و در چند دهه اخیر، تحقیقات بسیار خوبی درباره آن انجام گرفته است؛ چه از نظر نسخهشناسی و سندیابی و چه از نظر تحلیل محتوایی و امثال آن.
[پنج] امیدوارم با توصیهای که رهبر فرزانه انقلاب در ابتدای سال جاری داشتند، [«من توصیه میکنم امسال فعالان عرصه فرهنگی به مطالعه نهج البلاغه و آموزش نهج البلاغه توجه ویژهای داشته باشند» (۱/ ۱/ ۱۴۰۴)] از همین ابتدای سال شاهد بازگشتی «عالمانه» و «کاربستی» به نهج البلاغه باشیم. یعنی هم در جهت فهم عالمانه و محققانه این کتاب تلاشی مضاعف و همگانی صورت بگیرید و هم به هدف کاربست آموزههای علی در زیست فردی و اجتماعی به سراغ نهج البلاغه برویم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️اسلام و وجوب آموختن «علم ساختن بمب اتم»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه در کتاب «اسلام و مقتضیات زمان» جلد یک، ص۷۰ به بعد در مبحثی تحت عنوان «آیا اجتهاد نسبی است؟» میگوید:
نیازهای بشر دوگونهاند: نیازهای ثابت و نیازهای متغیر. در اسلام برای نیازهای ثابت، احکام و قوانینی ثابت، و برای نیازهای متغیر نیز احکام و قوانینی متغیر وضع شده است. البته احکام و قوانین متغیر نیز به گونهای است که پشتوانهای از قوانین ثابت اسلامی دارد. یعنی روح آنها یک قانون ثابت است.
به عنوان مثال، قانون ثابت اسلام این است که «طلب العلم فریضة علی کل مسلم». معلوم است که «العلم» مقید یا محدود به علم خاصی نشده است. در عین حال، واجبات یا وظایفی داریم که عمل به آنها متوقف بر تحصیل علم یا علوم خاصی است. مثلاً برای تأمین سلامتی نیازمند تحصیل علم طب هستیم، اما چه حدی از علم طب را باید بیاموزیم؟ آیا آموختن کتاب «تحفه حکیم» یا «قانون بوعلی» برای همه زمانها و درمان همه بیماریها کفایت میکند؟ معلوم است که جواب منفی است. میزان واجب و مورد نیاز از دانش طب را زمان و نیازهای زمان مشخص میکند.
#شهید_مطهری سپس با اشاره به آیه ۶۰ سوره انفال «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ ...» که بر وجوب آمادهسازی نیرو برای مقابله با دشمنان دلالت میکند، میگوید:
«زمانی بود که چهار تا آهنگر میتوانستند آن وسائل نیرو را با همان معلومات تجربی زمان خودشان تهیه کنند، ولی یک زمان دیگر انجام این وظیفه معلومات بسیاری میخواهد، علم ساختن بمب اتمی هم لازم است، پس برای آنکه آن وظیفه انجام داده شود واجب است که این [مبحث] هم خوانده شود.»
سپس در پاسخ به این شبهه که پیامبر اکرم(ص) هرگز به صراحت نگفته است «ایها الناس! بروید اتمشناسی یاد بگیرید» میگوید:
«پیغمبر چنین چیزی نگفته، لازم هم نبوده بگوید ولی پیغمبر چیزی گفته که اگر بخواهیم به آن عمل کنیم، باید این مقدمه را هم انجام بدهیم، چون روح این حکم آن است.»
#علم
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️وظیفه ائمه جمعه در جذب حداکثری، در کلام رهبری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۶۹، یعنی حدود ۳۵ سال قبل، در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، در موضوع رسالت ائمه جمعه نسبت به جذب حداکثری مردم به جمعه و جماعات میفرماید:
«اگر امام جمعه طوری عمل بکند، یا طوری حرف بزند، یا نرسیدن به کار را بهگونهیی از خودش نشان بدهد که در اینجایی که باید محور و مرکز باشد، مردمِ کمی اجتماع بکنند، او مورد سؤال است که چرا مردم، اینجا نیستند؟ امام جمعه نباید بیاید شکایت کند که مردم نمیآیند. امام جمعه باید جواب بدهد که اگر مردم نمیآیند، چرا نمیآیند؟ البته خیلی راحت است که ما تقصیر را به گردن امری خارج از محدودهی کار خودمان بیندازیم و بگوییم: چون مردم کمبود دارند، گوشت نیست، تخممرغ نیست، به نماز جمعه نمیآیند. این، کار خیلی راحت و جواب آسانی است؛ اما جواب غیرصحیحی است و هیچ مستدل نیست. مردم در موارد خاصی که همین تخممرغ هم کم است، سبزی خوردن هم گران است، میبینید که با انگیزه میآیند. در همانجا، اگر شما یک منبرىِ معروفِ جذابی را دعوت کردید، میبینید همان مردمی که ... به نماز ما نمیآمدند، حالا برای این منبری آمدهاند. چه شد؟ این آقا، با خودش تخممرغ یا سبزی ارزان آورده بود!؟ پس مسأله، جای دیگر است.»
#نماز_جمعه
#مسؤولیتپذیری
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️رابطه حجاب، عفت و حیا
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در مقولۀ حجاب، برخی میگویند: «حجاب غیر از عفت است».
اینکه اینها دو مفهوم متفاوت و جداگانهاند و دو معنای متفاوت دارند، سخنی درست است؛
اما از نظر فلسفه و عرفان و اخلاق اسلامی، نمیتوان فرد «بیحجاب» را دارای «عفت» دانست! زیرا به دلایل مختلف قرآنی، فلسفی، عرفانی و اخلاقی، «حجاب داشتن» حالت ظاهری و تنزلیافتهی «عفت درونی» است. و عفت درونی نیز حالت تنزلیافتهی «حیای حضور» در محضر الهی است.
به همین دلیل است که در روایات داریم:
لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لاَ حَيَاءَ لَهُ؛ کسی که حیاء ندارد؛ ایمان ندارد و کسی که ایمان نداشته باشد، عملاً تقید به ارزشهای دینی هم نخواهد داشت. زیرا حالت تنزلیافتهی بیایمانی، بیتقیدی و بیتوجهی به شریعت و ارزشهای دینی است.
#ایمان
#حجاب
#حیا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
غرب وحشی پس از یک و نیم قرن مرکانتیلیسم پنهان شده پشت شبه علم اقتصاد، دوباره به مرکانتیلیسم عیان بازگشت. آیا شرقیها دوباره راه را برای کمپانی هند شرقی باز میکنند؟
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
◻️نتیجه استعمال همزمان بنگ و افیون😂
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدتی است جنایتکاران آمریکایی دائماً در رسانهها خطاب به دولتمردان جمهوری اسلامی میگویند:
«یا با ما مذاکره کنید یا به شما حمله میکنیم»!
احمقانهتر از این سخن در عالم سیاست شنیدهاید؟
کدام انسان ذلیل و پستی است که به چنین خواستهای تن دهد؟!
به راستی این احمقهای مستکبرِ شرابخوارِ قمارباز، چه شرابی خوردهاند که چنین مست لایعقل شدهاند؟!
شاید نتیجه استعمال همزمان بنگ و افیون باشد!
ابله طرّار شید آوردهای؟!
بنگ و افیون هر دو با هم خوردهای؟!
#سیاست
#مذاکره
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️در جستجوی درمانی برای بیماریهای فرهنگی و اجتماعی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[یک] بر کسی پوشیده نیست که مدتی است جامعه ما در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی، از #فرهنگ و #سبک_زندگی اسلامپسند و حتی سبک زندگی ایرانی فاصله گرفته است و حتی عدهای از افراد و گروهها در جبهه مقابل آن قرار گرفتهاند!
[دو] این موضوع اختصاص به حجاب و پوشش بانوان ندارد؛ بلکه پیش و بیش از پوشش بانوان، پوشش عدهای از مردان و پسران نیز هیچ تناسبی با فرهنگ اسلامی ایرانی ما نداشته و ندارد. افزون بر مسأله پوشش، مسأله بیتوجهی به بزرگان و ریشسفیدها حتی در روستاها و شهرهای کوچک، بیاحترامی به سنتهای اصیل ایرانی اسلامی در باب عروسیها و عزاها، بیتوجهی به احکام اسلامی مربوط به نجاست و طهارت، بیتوجهی به جایگاه معلم و استاد در میان عدهای از دانشآموزان و دانشجویان، بیاعتنایی به حقوق همسایگان و شهروندان، بیتوجهی به حقالناس در معاشرتهای خیابانی، و دهها مسأله خرد و کلان دیگر.
[سه] مع الاسف بسیاری از افراد تمام بار مواجهه با این وضعیت و اصلاح آن را متوجه «قانون» و «قانونگذاران» رسمی و دولتی میدانند! به عنوان مثال، مدتهاست که جامعه ما در مسأله پوشش زنان، درگیر تهیه و تدوین و تصویب و ابلاغ قانون مواجهه با بیحجابان شده است! بدون آنکه بخواهم نقش قانون در اصلاح و تغییر فرهنگ را نادیده بگیریم، در عین حال، معتقدم حتی اگر همین امروز هم قانون عفاف و #حجاب ابلاغ شود و به مجریان قانون هم دستور اکید داده شود که آن را اجرا کنند، بدون اقدامات اقناعی و آموزشهای بنیادین و اصلاح نگاه اخلاقی افراد، امیدی به اصلاح وضعیت نخواهد بود!
[چهار] به باور این بنده مسأله اصلی در جامعه ما این است که «حیا» در جامعه «کمرنگ» و در میان عدهای «بیرنگ» و بلکه «بدرنگ» شده است! وقتی حیا از فرد یا جامعهای برداشته شده باشد، نمیتوان انتظار کار درست از او داشت. مگر نه اینکه معصومان علیهم السلام فرمودهاند: «لاَ إِيمَانَ لِمَنْ لاَ حَيَاءَ لَهُ؛ کسی که #حیا ندارد؛ ایمان ندارد» و کسی که ایمان نداشته باشد، عملاً تقید به ارزشهای دینی هم نخواهد داشت. زیرا حالت تنزلیافتهی بیایمانی، بیتقیدی و بیتوجهی به شریعت و ارزشهای دینی است.
[پنج] پس راهی جز احیای حیا وجود ندارد! تحقق هر فضیلتی وابسته به وجود حیا است. بدون وجود حیا امیدی به تحقق هیچ فضیلتی در جامعه نمیتوان داشت. به تعبیر #امام_رضا علیه السلام کسی که شرم و حیا نداشته باشد، از انجام هیچ کاری ابایی ندارد: «اذا لَم تَستَحی فَافعَلْ ما شِئتَ» (مستدرک الوسائل، ج۸، ص۴۶۶)
♦️اما مسأله و سؤال اصلی و کلیدی این است که
▫️برای احیای حیا چه باید کرد؟
▫️چگونه میتوان فرد یا افرادی بیحیا و بیغیرت و دیوث را پایبند حیا و عفت و غیرت کرد؟
🔸از مخاطبان فرهیخته و دغدغهمند تقاضا دارم پاسخهای خود را از طریق ادمین کانال برای این بنده ارسال کنند
@Ahmadhoseinsharifi
🌹