🔻جهاد تبیین؛ عالیترین مرتبه جهاد
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
امیرمؤمنان علیه السلام در واپسین سفارشهای خود، با تأکید تمام همه پیروان و شیعیان را به ترتیب به سه نوع جهاد سفارش کرد:
جهاد مالی؛
جهاد جانی؛
و جهاد زبانی.
وَاللّهَ اللّهَ فِي الجِهادِ بِأموالِكُم و أنفُسِكُم و ألسِنَتِكُم في سَبيلِ اللّهِ؛ (نهج البلاغه، نامه ۴۷)
خدا را، خدا را، درباره جهاد در راه خدا با مالهاتان و با جانهاتان و با زبانهاتان.
شاید بتوان از ترتیب ذکر این سه نوع جهاد، دشواری و پیچیدگی و در نتیجه ارزشمندتر بودن «جهاد تبیین» را نسبت به «جهاد مالی» و «جهاد جانی» به دست آورد.
جهاد با مال، هر چند سخت است؛ اما در مقایسه با دو نوع جهاد دیگر دشواری چندانی ندارد. اساساً میتواند به صورت پنهانی و غیرعلنی هم انجام گیرد. در این نوع جهاد هیچ خطری متوجه جهادگر نیست.
اما جهاد جانی، به مراتب دشوارتر از جهاد مالی است. در این نوع جهاد هر لحظه خطر جانی و وجودی، فرد جهادگر را تهدید میکند. چنین جهادگری وجود و هستی خود را به میدان دفاع از ارزشهای الهی میآورد و در اغلب موارد هم در زمان حیات و هم بعد از شهادت، هم خودش و هم بازماندگانش، مورد تحسین و تکریم دیگران قرار میگیرند. با این همه، در مقایسه با جهاد تبیین و جهاد با زبان، چندان دشوار نیست!
جهاد تبیین، از دشوارترین و پیچیدهترین انواع جهاد است. افزون بر آنکه نیازمند کسب اطلاعات فراوان علمی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است؛ نیازمند مهارتهای فراوانی هم هست؛ از نظر اخلاقی و شخصیتی هم شجاعت و صلابت ویژهای میخواهد. بعلاوه، باید حیثیت و آبروی خود را نیز کف دست بگیرد و در اغلب موارد آبرو و شخصیت او مورد توهین و ترور قرار میگیرد. آن هم نه لزوماً از ناحیه دشمنان نام و نشاندار، بلکه از ناحیه دوستان هم! و این البته خیلی دردآور است.
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📍حوزه امروز نیازمند آموزش تحولآفرین است / رسالت حوزه در پیوند علم، اخلاق و آگاهی سیاسی
🔺آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه، در آیین اختتامیه اجلاسیه دو روزه معاونان آموزش حوزههای علمیه سراسر کشور مطرح کرد؛
🔹آموزش حوزه امروز باید مبدأ یک تحول عمیق در همه ساحتهای تربیت طلبه باشد؛ تربیتی که فقط علمی نباشد، بلکه مؤمن، محقق، مروج، اخلاقمدار و اهل درد و رسالت باشد. حوزه علمیه قلب رویارویی تمدنی با حرکتهای استکباری دنیاست. این قلب با علم و اخلاق و آگاهی اجتماعی و سیاسی میتواند بتپد و خون پمپاژ بکند به بدنه دینداری در دنیای معاصر و این رسالت آموزش است و این چیزی است که در کلاس رقم میخورد.
🔹واقعا ما نباید تعصب داشته باشیم که تحول و تغییر و تطور را نپذیریم. و از آن طرف هم نباید از کسانی باشیم که دستاوردهای قوی حوزه و تجربههای ممتاز حوزه و سنتهای عمیق حوزه که در طول تاریخ اینهمه نتیجه داده و به انقلاب اسلامی انجامیده، را کم بشماریم. ما اصالتهای خود را باید با قدرت حفظ کنیم، سنتهای عمیق حوزه که قوائم امتداد حوزه هستند و سنتهای درستی هم هستند را باید پاس بداریم در عین اینکه ما باید از تجارب دنیای جدید هم استفاده کنیم.
🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=43037
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
خواجه عبدالله انصاری:
«بر مؤمن شش چیز واجب است:
دو بر زبان و دو بر دل و دو بر تن.
اما آنچه بر زبان است:
«ذکر خدای»،
«سخن نیکو»؛
و آنچه بر دل است:
«بزرگداشت امر خدای»،
«شفقت بر خلق»
و آنچه بر تن است:
«طاعت خدای»
و «رنج خود از خلق برداشتن.»
#عرفان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
نقد سخنان ملکیان درباره ریشه غربی قرآن ج۱.mp3
زمان:
حجم:
23.17M
🎤احمدحسین شریفی
🔸موضوع: نقد سخنان استاد ملکیان درباره ریشه غربی اسلام و فرهنگ اسلامی
🔻جلسه اول: نقد ایده ریشه رواقی قرآن و نهجالبلاغه
#روشنفکری
#شبهه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
نقد سخنان ملکیان درباره ریشه غربی فلسفه اسلامی ج۲.mp3
زمان:
حجم:
32.88M
🎤احمدحسین شریفی
🔸موضوع: نقد سخنان استاد ملکیان درباره ریشه غربی اسلام و فرهنگ اسلامی
🔻جلسه دوم: نقد ایده غربی بودن فلسفه اسلامی!
#روشنفکری
#شبهه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«فرصت»طلبی!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تحقیقات نشان میدهد، عموم انسانها بر این پندارند که در آینده، زمان بیشتر و فراختری در اختیار دارند! در حالی که هرگز چنین نیست.
هین مگو فردا که فرداها گذشت
تا به کلی نگذرد ایام گشت
فرصت، همین الان است؛ نباید در آینده نامعلوم آن را جستجو کرد.
میگویند:
شخصی برای اولین بار یک کلم دید.
اولین برگش را کند، و دور ریخت! زیر آن برگ دیگری بود! آن را هم کند و دور ریخت! به امید رسیدن به «کلم». به همین ترتیب بقیه برگهای آن را میکند و دور میریخت!
غافل از آنکه کلم چیزی جز همین برگهایی که بیهوده میکند و دور میریخت، نبود.
🔻بسیاری از آدمیان فرصتهای خود را بیهوده هدر میدهند؛ به امید آنکه در آینده فرصتی پیدا کنند!
و زمانی میفهمند که فرصت همان بوده که قدر ندانسته و هدر دادهاند که دیگر فرصتی برایشان نمانده است!
«يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ؛ واحسرتا بر من از کوتاهیها و تقصیرهایی که به درگاه خدا روا داشتم»
#اخلاق
#فرصت
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
860.9K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻بنیادیترین، و در عین حال مغفولترین، بخش سخنان رهبر حکیم انقلاب در دیدار با هیئت دولت
🔸هدف اصلی شکلگیری نظام اسلامی: «تحقق معارف و شرایع الهی»
شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ ۚ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ (شوری، ۱۳)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻روایت قدرت و قوت و ظرفیت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه و تمرکز دائمی بر ضعفها و کاستیها، نه تنها آنها را برطرف نمیکند یا کاهش نمیدهد؛ بلکه خود موجب ضعف و سستی و کاستی بیشتر و یأس و ناامیدی فراگیرتری میشود. تنها اثر یادآوری دائمی آسیبها، بدون ارائه راهکار یا بدون نشان دادن عزمی و ارادهای برای مواجهه، فراگیری آسیب و یأس و ناامیدی است. به ویژه وقتی کسانی که مسئولیت اداره و ارتقاء یک سازمان یا مجموعه را برعهده گرفتهاند، اگر به جای امیدآفرینی و کار و مجاهدت، به روایتگر ضعفها و کاستیها و آسیبها تبدیل شوند، خطر و آسیب آن به مراتب بیش از دیگران است.
البته این سخن به معنای سرپوش نهادن بر آسیبها و ضعفها یا نادیده گرفتن آنها نیست. بلکه شناخت ضعف و کاستی و آسیب امری بسیار لازم و ضروری است. شرط لازم آسیبزدایی و ضعفزدایی است. اما هدف از آسیبشناسی، باید آسیبزدایی باشد؛ شناخت نقاط ضعف، باید به منزله ابزاری برای زدودن آنها و تبدیل آنها به نقاط قوت است.
در مقابل، تمرکز بر نقاط قوت و توجه به ظرفیتها و توانمندیها و ارادههای معطوف به عمل، نقشی بسزا و بیبدیل در قوتافزایی و امیدآفرینی و نشاط اجتماعی دارد. البته در اینجا هم باید توجه داشت که توجه به نقاط قوت، موجب غرور و ایستایی نشود. بلکه باید ابزاری برای تحرک و کار و تلاش بیشتر باشد.
به همین دلیل، رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر خود با هیئت دولت چهاردهم، (۱۶/ ۶/ ۱۴۰۴) ضمن تأیید وجود ضعفها و کاستیهایی در بخشهای مختلف اداره کشور، به طور جدی و مؤکد هم در آغاز و هم در پایان سخنان خود به مسؤولان توصیه کردند که راوی ضعف نباشند. بلکه روایتگر قوتها و ظرفیتها باشند. بذر یأس و ناامیدی را در ذهن و ضمیر مردم نکارند؛ بلکه مایه امید مردم باشند.
«مسئولان کشور که با مردم حرف میزنند، راوی قدرت و قوّت و امکانات کشور باشند ... راوی ضعفها نباشند. ... مسئولان دولتی مسئولند که وقتی جلوی مردم پشت آن بلندگو قرار میگیرند، راوی ضعف و ناتوانی و ناامیدی و مانند اینها نباشند.»
در پایان سخنان خود نیز خطاب اصحاب بیان و قلم فرمودند: «راوی ضعف کشورشان نباشند. نقاط قوت را برای مردم بیان کنند. نقاط قوّتی که واقعاً وجود دارد، ظرفیّتهایی که واقعاً وجود دارد؛ اینها را برای مردم بگویند.»
اساساً یکی از ویژگیهای بارز افراد و جوامع بزرگ و قوی، آن است که حتی در سختترین شرایط و تاریکترین فضاها، امیدها و نورها را میبینند و خوبیها را بزرگنمایی میکنند و اصالت میدهند.
نلسون ماندلا که مدت ۲۷ سال از زندگی خود را در زندان، و بیشتر اوقات در زندان انفرادی، گذراند، با همین نوع نگرش بود که توانست دوام بیاورد و بالاخره از زندان آزاد شود و رهبری جریان ضد آپارتاید را بر عهده بگیرد و رژیم نژادپرست حاکم بر آفریقای جنوبی را سرنگون کند.
از ماندلا نقل میکنند که میگفت:
«تفاوت من با زندانبانم در این است که زمانیکه پنجرهی کوچک سلولم را باز میکند، او تاریکی و غم را میبیند و من روشنایی و امید را.»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊 احمدحسین شریفی
🔸جناب دکتر داوری اردکانی جدیداً «نقد شعار مرگ بر آمریکا» و «پایان بخشیدن به سودای علم دینی و اسلامی کردن علوم انسانی و اجتماعی» را به عنوان دو کار بزرگ و «مؤثر» خود «در زمان عضویت در شورای انقلاب فرهنگی» دانسته است!
🔻اینجانب پیشتر ضمن نقد دیدگاه جناب دکتر داوری درباره علم دینی، مسؤولیت طولانی مدت امثال ایشان در بالاترین مراکز سیاستگذاری علم کشور، مثل ۳۷ سال عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۲۵ سال ریاست فرهنگستان علوم ایران را به عنوان بزرگترین عوامل انحرافات علمی کشور دانستم!
🔻برای نقد دیدگاه استاد داوری درباره علم دینی
👇👇👇👇👇
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi احمدحسين شريفيتحليل ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت اول.mp3
زمان:
حجم:
19.37M
🎤احمدحسین شریفی
🔴جلسه چهاردهم
🔸موضوع: نقد دیدگاه دکتر رضا داوری اردکانی درباره علم دینی
⭕️قسمت اول
#علوم_انسانی
#داوری_اردکانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi احمدحسين شريفيبررسي ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت سوم.mp3
زمان:
حجم:
27.12M
🎤احمدحسین شریفی
🔴جلسه پانزدهم
🔸موضوع: نقد دیدگاه دکتر رضا داوری اردکانی درباره علم دینی
⭕️قسمت دوم
#داوری_اردکانی
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻پدیده دکتر رضا داوری!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
جناب دکتر رضا داوری اردکانی، اخیراً با انتشار نوشتهای، ( https://www.khabaronline.ir/news/2113921 ) مهمترین کارویژه خود را در زمان طولانی عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی «نقد شعار مرگ بر آمریکا» و «پایان بخشیدن به سودای علم دینی و اسلامیکردن علوم انسانی و اجتماعی» دانسته است! یعنی مخالفت با دو رکن و هدف اصلی از ارکان و اهداف سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی.
خوب است بدانیم که ایشان از سال ۱۳۶۳ تا ۱۴۰۰ یعنی به مدت ۳۷ سال عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است! و همچنین از سال ۱۳۷۷ تا ۱۴۰۲ یعنی به مدت ۲۵ سال رئیس فرهنگستان علوم ایران بوده است! یعنی چندین دهه در جایگاههایی بوده است که کارویژه اصلی آنها ترویج و تحقق و نهادینهسازی ایده اسلامیسازی نهاد علم بوده است! اما او خود را درست در نقطه مقابل این ایدهها تعریف کرده بود! حال چطور چنین فردی با چنین اهدافی در چنین مناصبی نفوذ کرده یا نفوذ داده شده و هیچ حساسیتی را در میان نیروهای علمی و نظارتی کشور ایجاد نکرده است، در نوع خود جالب و قابل مطالعه است! آیا از زیرکی ایشان در پنهانکاری اهداف خود بوده است یا از بیتوجهی دیگران و یا از دسیسههای علمی و فرهنگی جریان غربگرایی در کشور؟!
پانزده سال پیش، وقتی کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی را منتشر کردم، بسیاری از افراد به من اعتراض میکردند که چرا در شمار مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، نامی از دکتر داوری نیاوردهام! حتی یکی از کسانی که پیش از انتشار کتاب، آن را مطالعه کرده بود، از من درخواست کرد که حتماً از ایشان هم نام بیاورم، اما خوشحالم که آن روز مقاومت کردم و گفتم بنده ایشان را نه تنها مدافع این ایده نمیدانم؛ بلکه وی را از مهمترین موانع تحقق اسلامیشدن نهاد علم کشور میدانم. و اکنون پس از ۱۵ سال خود جناب دکتر داوری، در پیرانهسر، پرده از اهداف پنهان خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی برداشته و جلوگیری از تحقق این ایده را از افتخارات کارنامه خود میداند!
🔻نکته: به راستی دکتر داوری با چنین اهدافی، چگونه به اندرونی تصمیمسازان و تصمیمگیران نهاد علم کشور راه یافت؟ و چگونه توانست مدتهای مدید در چنان جایگاهی بنشیند؟! آیا میتوان باور کرد که دکتر داوری یک پدیده منحصر به فرد در متصدیان نهاد علم کشور بوده است؟ یا اینکه امثال ایشان در میان سکانداران علم کشور، فراواناند؟ بنده به دومی معتقدم و شواهد و دلایل فراوان هم برای آن دارم. اما افسوس که ....
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹