◻️نقد «مدرکگیری» مدیران و مسؤولان!
🔻توصیهای که هیچگاه شنیده نشد!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸#امیرمؤمنان علیه السلام در نامه انتصاب مالک اشتر به حکومت مصر به او میگوید:
«فَلْيَكُنْ أَحَبَّ الذَّخَائِرِ إِلَيْكَ ذَخِيرَةُ الْعَمَلِ الصَّالِحِ؛ محبوبتترین اندوختههای تو، اندوخته عمل صالح باشد» (#نهجالبلاغه، نامه ۵۳)
🔻رهبر حکیم انقلاب در اواخر دهه هفتاد، در شرح این جمله، نکته بسیار مهمی را گوشزد میکند که نمیدانم به چه دلیلی کاملاً مغفول واقع شده است! و تاکنون بعد از گذشت ۲۵ سال، ندیدهام که در هیچ رسانهای به آن توجه داده شده باشد!
وی خطاب به مسؤولان و مدیران کشور میفرماید:
«شما در این مسئولیتی که پیدا کردید به فکر این نباشید که برای آینده خودتان، پول، امکانات مادی، خانه و ... یا عنوان و مسئولیت در جاهایی (پس از پایان دوران خدمت دولتیتان) ذخیره کنید. از چیزهایی که بنده خیلی موافق نیستم این است که کسانی که در دوره مسئولیتند به فکر بیفتند از سر و ته همین وقتهای محدود و کمی که در دوره مسئولیت دارند- که اگر همهاش را هم صرف کنند شاید بتوانند این کاری که به عهدهشان هست انجام بدهند- میزنند و میروند دنبال دوره دکترا و تحصیل و مانند این چیزها که مدرکی داشته باشند که بعد از این مسئولیت به دردشان بخورد. اینها همه ذخیرههایی است که آدمهای ضعیف و کوچک از دوره مسئولیت برای خودشان فراهم میآورند.» (راه روشن مدیران، ص۲۳۷-۲۳۸؛ در دیدار رمضانی با هیئت دولت در سال ۱۳۷۹)
#مدیریت
#مدرکگرایی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
روحانیت به مثابه مدافعان عزت و هویت ایرانی۳.mp3
زمان:
حجم:
11.5M
🎤احمدحسین شریفی
🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه دهم
◻️عنصر سوم: «تقابل با تهدیدهای دشمنان در عرصههای مختلف» (بخش سوم)
🔻حوزههای علمیه به مثابه پرچمداران مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در همه عرصههای تقابل سخت، نیمهسخت و نرم
🔻یکی از بزرگترین دغدغههای آیتالله شاهآبادی، استاد عرفان امام خمینی، در کتاب شذرات المعارف، (حدود یکصد سال پیش) توجه دادن حاکمان به نادرستی صادرات مواد خام به کشورهای بیگانه و لزوم تولید علم فناورانه برای پیشرفت ایران و ارتقای جایگاه بینالمللی ایران بوده است.
🔻یکی از فوریترین وظایف رسانهای حوزههای علمیه این است که تصویری روشن از خدمات اجتماعی حوزههای علمیه و دغدغههای ملی آنان در دویست سال اخیر، برای حفظ عزت و غیرت ایرانی در عرصههای مختلف اقتصادی و سیاسی و نظامی و جغرافیایی، ارائه دهند.
#حوزه_علمیه
#جهاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
11.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از احمدحسین شریفی
بخش اول مناظره شریفی و عبدالکریمی در موضوع اسلامیسازی علوم انسانی.mp3
زمان:
حجم:
72.3M
✅ گفتگو درباره علوم انسانی اسلامی
♦️بخش اول
کارشناسان:
🎙دکتر احمد حسین شریفی
استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره)
🎙 دکتر بیژن عبدالکریمی
دانشیار دانشگاه آزاد تهران شمال
دبیر علمی:
🎙 دکتر احمد ملکی
زمان: روز جمعه 24 اسفند
مکان: موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
#علوم_انسانی
#مناظره
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
بخش دوم مناظره شریفی و عبدالکریمی درباره اسلامیسازی علوم انسانی.mp3
زمان:
حجم:
47.81M
✅ گفتگو درباره علوم انسانی اسلامی
♦️بخش دوم
کارشناسان:
🎙دکتر احمد حسین شریفی
استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره)
🎙 دکتر بیژن عبدالکریمی
دانشیار دانشگاه آزاد تهران شمال
دبیر علمی:
🎙 دکتر احمد ملکی
زمان: روز جمعه 24 اسفند
مکان: موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
#علوم_انسانی
#مناظره
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
3.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻غیرت و شجاعت و مقاومت اینگونه نسل به نسل سرایت میکند.
🔹کودک یمنی با لباس نظامی به سبک یحیی سریع، سخنگوی ارتش قهرمان انصارالله یمن، بیانیه حمله به سرزمینهای اشغالی را میخواند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️بیتفاوتی؛ عامل سقوط جامعه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هیچ جامعه معصومی وجود ندارد؛ جامعه ترکیبی از افراد خوب و بد و افراد هنجارمند و هنجارشکن و افراد خیرخواه و بدخواه است. حیات و رشد و تعالی جامعه به این است که
اولاً، تعداد افراد خوب و هنجارمند و خیرخواه و تعالیجوی آن بیشتر از افراد بد و هنجارشکن و بدخواه و تدانیجوی آن باشند
و ثانیاً، افراد خوب آن در «خوبیگستری» کوتاهی نکنند؛ در برابر هنجارشکنیها و بدخواهیها بیتفاوت نباشند.
بیتفاوتی خوبان نسبت به بدی و بدان
اولاً، موجب جرئت و جسارت بیشتر بدان میشود
و ثانیاً، موجب سرایت و ترویج بدی در جامعه. حتی ممکن است کار به جایی برسد که بدان نبض تحولات اجتماعی را به دست بگیرند و اجازه هیچ فعالیتی را در مسیر هدایت و تعالی و رشد ندهند.
جامعهی بیتفاوت نسبت به ارزشها، جامعهای محروم از رحمت الهی است؛ جامعهای رها شده به حال خود است؛ سرنوشت محتوم این جامعه، نابودی استعدادها و ظرفیتهای انسانی و حیوانیسازی حیات بشری است. جامعهای که تکتک آحاد آن احساس مسؤولیت نسبت به یکدیگر نداشته باشند، و در برابر انحرافات اجتماعی بیتفاوت باشند یا سکوت کنند، سرنوشتی جز تباهی و سقوط و انحطاط ندارد.
تاریخ نشان میدهد که مهمترین عامل سقوط مدنیتها و تمدنهای خرد و کلان پیشین همین مسأله بوده است. فراموشی آرمانها یا نادیده گرفتن آنها و یا حرکت در جهت خلاف آنها، جامعه و رهبران جامعه را به روزمرگی دچار کرده و روزمرگی برای یک جامعه و تمدن علامت سقوط آن است.
#امیرمؤمنان علیه السلام در بخشی از خطبه قاصعه (خطبه ۱۹۲) درباره علت سقوط و انحطاط جوامع پیشین میفرماید:
إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يَلْعَنِ اَلْقَرْنَ اَلْمَاضِيَ بَيْنَ أَيْدِيكُمْ إِلاَّ لِتَرْكِهِمُ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ فَلَعَنَ اَللَّهُ اَلسُّفَهَاءَ لِرُكُوبِ اَلْمَعَاصِي وَ اَلْحُلَمَاءَ لِتَرْكِ اَلتَّنَاهِي؛
همانا خداى سبحان مردم دوران گذشته را كه پيش از شما بودند از رحمت خود دور نکرد، جز براى آنكه امر به معروف را واگذاشتند و مردمان را از منكر باز نداشتند. پس خدا بیخردان آنان را لعنت كرد به خاطر نافرمانى كردن، و خردمندانشان را لعنت کرد به خاطر ترک باز داشتن ديگران از گناه.
#فرهنگ
#تمدن
#انحطاط
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️«حکومت اسلامی» و «اقامه نماز»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[یک] در منطق قرآن، نخستین مطالبه خدای متعال از حاکمان و مسئولان و مدیران جامعه اسلامی «اقامه نماز» است؛ «مطالبه اقتصاد اسلامی» و «سایر ارزشها» در مراحل بعدیاند:
الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، ۴۱)
[دو] بر همین اساس بود که یکی از مهمترین مطالبات #امیرمؤمنان علیه السلام از دولتمردان خود، اهتمام به نماز و تلاش در جهت اقامه نماز بود. آن حضرت در نامهای (نامه ۵۲) خطاب به همه استانداران و فرمانداران خود،(که البته هم امام جماعت بودند و هم امام جمعه؛ برخلاف مدل تحققیافته در جمهوری اسلامی) ضمن ترسیم دقیق اوقات نمازهای پنجگانه، از آنان خواست که با دقت این اوقات را مراعات کنند و در نماز جمعه و جماعات مراعات حال اضعف مأمومین را داشته باشند. و از جمله توصیههای او به هنگام انتصاب محمدبن ابیبکر برای حکومت مصر، توصیه و تأکید نسبت به نماز اول وقت بود:، فرمود همه کارها و برنامههای تو تابع مسأله نمازند.
«صَلِّ اَلصَّلاَةَ لِوَقْتِهَا اَلْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لاَ تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لاَ تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لاِشْتِغَالٍ» (نهجالبلاغه، نامه ۲۷)
نماز را در وقت معيّنش بخوان، چنین نباشد که هر وقت بیکار بودی آن را به موقع انجام دهی و هر وقت که مشغول کار بودی، آن را از وقت مقررش تأخیر اندازی!
در عین حال این نکته بسیار مهم را گوشزد کردند که:
«وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ»
و بدان كه هر چيزى از عملت تابع نماز است.
این جمله نیازمند تبیین است که ان شاءالله در فرصت مناسبی در این باره توضیحاتی را تقدیم خواهم کرد.
[سه] از جمله مهمترین عوامل «شکلگیری هستههای مدافع فسادهای اخلاقی» در دل حاکمیت اسلامی، سهلانگاری در اقامه نماز و اکتفا به کارهای شکلی و صوری در این خصوص بوده است. نتیجه این سهلانگاریها و ترک فعلها را میتوان در «نمایشهای علنی و بدون واهمهی فسق و فجور» نه فقط توسط فاسقان و فاجران بلکه با بهرهگیری از ابزارها و امکانات مدیریتی و فرهنگی و رسانهای جمهوری اسلامی! مشاهده کرد. توضیح آنکه:
♦️به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام، همه کارها و برنامهها و فعالیتهای حاکمان اسلامی، تابعی از نگاه آنان به نماز است. سهلانگاری در اقامه نماز= سهلانگاری در اقامه حجاب و عفاف؛ سهلانگاری در اجرای حدود الهی؛ سهلانگاری در برخورد با اشاعه شراب و قمار در جامعه؛ سهلانگاری در برخورد با ترویج و اجرای موسیقیهای مبتذل؛ سهلانگاری در برخورد با فسادهای ریز و درشت اقتصادی و اداری؛ سهلانگاری در امر به معروف و نهی از منکر و ....
#نماز
#سیاست
#فرهنگ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
خطر نفوذ، تحجر و سکولاریسم حوزوی .mp3
زمان:
حجم:
20.47M
🎤احمدحسین شریفی
🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه یازدهم
◻️«خطر نفوذ، تحجر و سکولاریسم در حوزههای علمیه»
🔻رهبر انقلاب به تأسی از امام خمینی(ره) در «منشور روحانیت»، در «منشور حوزه پیشرو و سرآمد» چند خطر تهدید کنندهی فلسفه وجودی حوزههای علمیه را گوشزد میکند:
✔️خطر متحجران و مقدسمآبان احمق
✔️خطر نفوذ
✔️خطر معنویتفروشی و دینفروشی
✔️خطر ترور شخصیتهای برجسته سیاستشناس حوزههای علمیه
✔️خطر سکولاریسم
#حوزه_علمیه
#نفوذ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
حوزه به مثابه مرکز تولید نظامات اجتماعی .mp3
زمان:
حجم:
31.93M
🎤احمدحسین شریفی
🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه دوازدهم
◻️رکن چهارم: «حوزه علمیه به مثابه مرکز تولید و تبیین نظامات اجتماعی اسلامی»: قسمت اول
🔻نظامسازی و جامعهپردازی و امتسازی از مهمترین ارکان و عناصر تشکیلدهنده حوزه مطلوب است.
🔸لازمه تحقق این عنصر، تحولی بنیادین در برنامه درسی فقه و دگرگونی بنیادینی در روششناسی استنباط و اجتهاد است.
#حوزه_علمیه
#جامعهپردازی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«اگر عرضه مثبتاندیشی ندارید؛ لطفاً خفه شید و در مورد ایران و مردم ایران نظر ندهید»
🔻پاسخ شجاعانه و غیورانه هادی چوپان به یاوهگوییهای یکی از «غربپسندان» علیه ارزشهای ملی و اسلامی (در جشنواره خفتآور کن)
🔸درود خدا بر این پهلوان با غیرت و شجاع
و ننگ بر همه غربزدگان مفلوکی که حاضرند در پیش بیگانگان و برای خوشایند شیاطین و مفسدان، علیه فرهنگ و ارزشهای اصیل و انسانی ملت خودشان موضعگیری کنند.
#غرب
#شجاعت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️حوزه قم؛ به مثابه قلب معرفتی دنیای اسلام
🖊احمدحسین شریفی
🔸رهبر حکیم انقلاب ۱۵ سال پیش در دیدار با جمعی از علما و طلاب حوزه علمیه قم، ضمن تأکید بر حضور فعال و اثرگذار حوزه علمیه در مناسبات علمی و فلسفی و حقوقی و الهیاتی جهان، بر لزوم آگاهی نسبت به مسائل جدید و پاسخهای جدید و توانایی ارائه پاسخهای نو، منطقی و قانعکننده به مسائل بشر تأکید کرده و فرمودند:
«امروز حوزه نباید در صحنههای متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد.... نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبهنو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهائی که مکاتب و فرقههای گوناگون میدهند. اگر از جوابهای آنها غافل باشید، پاسخ شما نمیتواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخها در دنیا مطرح شود. دائم بایستی صادرات قم - همان طور که عرض کردیم، این قلب معرفتی دنیای اسلام - پمپاژ بشود.» (رهبر انقلاب، ۲۹/ ۷/ ۱۳۸۹)
#حوزه_علمیه
#قم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹