🔸چرایی پرهیز از دنیا و دنیاطلبی
#امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ۲۳۰ نهجالبلاغه درباره چرایی توصیه به پرهیز از دنیا و دنیاطلبی میفرماید:
فَاحْذَرُوا اَلدُّنْيَا فَإِنَّهَا
غَدَّارَةٌ غَرَّارَةٌ خَدُوعٌ
مُعْطِيَةٌ مَنُوعٌ
مُلْبِسَةٌ نَزُوعٌ
لاَ يَدُومُ رَخَاؤُهَا
وَ لاَ يَنْقَضِي عَنَاؤُهَا
وَ لاَ يَرْكُدُ بَلاَؤُهَا.
مردم! از دنيا(طلبی) بپرهيزيد، زیرا،
حيلهگر و فريبنده و نيرنگباز است؛
بخشندهاى باز پس گيرنده؛
و پوشندهاى برهنهكننده است.
آسايش دنيا بىدوام،
سختىهايش بىپايان،
و بلاهايش دائمى است.
#دنیاطلبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
علوم انسانی اسلامی و توتالیتریسم.mp3
زمان:
حجم:
8.97M
🎤احمدحسین شریفی
🟢موضوع: علوم انسانی اسلامی و توتالیتریسم!
نقد سخنان یکی از مدعیان روشنفکری و از مخالفان سرسخت ایده علوم انسانی اسلامی که معتقد است طرح این ایده معلول تفکر استبدادی حاکمان جمهوری اسلامی است! و الا میتوان مسلمان معتقدی بود اما نه علوم انسانی اسلامی را پذیرفت و نه حکومت اسلامی را!
🔻هر چند این مسأله و شبهه، سخن جدیدی نیست و استاد شریفی نیز پیشتر در کتابها و نوشتههای خود به آن پاسخ داده است؛ اما به دلیل نشر مجدد آن در فضای مجازی از استاد خواسته شد که به اختصار پاسخی به این شبهه بیان کند که پاسخ استاد در این فایل صوتی تقدیم علاقهمندان میشود.
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
5.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖊احمدحسین شریفی
🔻رهبر فرزانه انقلاب:
«دانشگاه امروز با دانشگاه قبل از انقلاب و حتی بیست سال پیش تفاوت زیادی دارد و جلوتر است.»
🔸به عنوان خادم دانشگاه قم و کسی که ارتباطی مستمر و چندساله با دانشجویان داشته و دارم، این حقیقت را با تمام وجود تصدیق میکنم که علیرغم سیاهنماییهای دشمنان و علیرغم ناامیدی برخی از دوستان،
✔️پیشرفتهای علمی و پژوهشی دانشگاهها و ارتقاء رتبه آنها در رتبهبندیهای جهانی اساساً قابل مقایسه با گذشته نیست. در حال حاضر، دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران در مجموع جزو بهترینهای جهان هستند. زیرساختهای آموزشی و تحقیقاتی بسیار خوب و پیشرفتهای را فراهم کردهاند.
✔️مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در گوشه کنار دانشگاههای کشور مرکز تجمع دهها هزار دانشجوی خلاق و مبتکری است که با مسألهشناسی درست و آگاهی از مرزهای دانش و تکنولوژی دنیا، شبانهروز مشغول اندیشه و عمل به منظور حل دانشبنیان مسائل مختلف کشور هستند.
✔️نسلهای جدید استادان و دانشجویان نیز بسیار قویتر، روزآمدتر و آگاهتر از مرزهای دانش هستند.
✔️ انگیزههای علمی و فرهنگی و عدالتخواهی و آرمانجویی در میان نسلهای جدید دانشجویان نه تنها ضعیفتر از قبل نیست، بلکه قویتر هم هست.
✔️به وفور میتوان استادان و دانشجویانی را دید که ترکیبی از «نگاههایی آرمانی»، «ارادههایی شکستناپذیر» و «انگیزههایی الهی» در راستای دستیابی به ناممکنهای علمی و فناورانه را در خود جمع کردهاند.
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✨ #گفتوگوی_ویژه #آنلاین #آفلاین
✅ آسیبشناسی اسلامی سازی علوم انسانی
کارشناسان:
🎙دکتر احمد حسین شریفی
استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره)
🎙 دکتر بیژن عبدالکریمی
دانشیار دانشگاه آزاد تهران شمال
دبیر علمی:
🎙 دکتر احمد ملکی
🗓 جمعه 24 اسفند ⏰ساعت 15
مکان: موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
♦️محورهای اصلی گفتگو:
یک. آیا ضرورتی برای اسلامیسازی علوم انسانی احساس میکنید؟ اگر آری، آن ضرورت چیست؟ اگر خیر، چرا؟
دو. نهادها و اشخاصی که تاکنون به اسلامیسازی علوم انسانی پرداختهاند آیا به موفقیتی دست یافتهاند؟ اگر آری، به چه میزان؟ اگر خیر، چرا؟
سه. چه موانعی برای اسلامیسازی علوم انسانی وجود دارد؟ تا چه اندازه این موانع قابل برطرف کردن است؟
چهار. ادامه مسیر فعلی در اسلامیسازی علوم انسانی را در آینده تا چه اندازه موفقیتآمیز میدانید و پیشبینی شما با توجّه به ظرفیتها چیست؟
#علوم انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
بخش اول مناظره شریفی و عبدالکریمی در موضوع اسلامیسازی علوم انسانی.mp3
زمان:
حجم:
72.3M
✅ گفتگو درباره علوم انسانی اسلامی
♦️بخش اول
کارشناسان:
🎙دکتر احمد حسین شریفی
استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره)
🎙 دکتر بیژن عبدالکریمی
دانشیار دانشگاه آزاد تهران شمال
دبیر علمی:
🎙 دکتر احمد ملکی
زمان: روز جمعه 24 اسفند
مکان: موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
#علوم_انسانی
#مناظره
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
بخش دوم مناظره شریفی و عبدالکریمی درباره اسلامیسازی علوم انسانی.mp3
زمان:
حجم:
47.81M
✅ گفتگو درباره علوم انسانی اسلامی
♦️بخش دوم
کارشناسان:
🎙دکتر احمد حسین شریفی
استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره)
🎙 دکتر بیژن عبدالکریمی
دانشیار دانشگاه آزاد تهران شمال
دبیر علمی:
🎙 دکتر احمد ملکی
زمان: روز جمعه 24 اسفند
مکان: موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
#علوم_انسانی
#مناظره
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
♦️دفاع از اسلام آمریکایی توسط ظاهرالصلاحها!
🖊 احمدحسین شریفی
🔸یکی از نگرانیهای جدی بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی، به ویژه در سالهای پایانی عمر مبارکشان نگرانی از ترویج «اسلام آمریکایی» و «اسلام لیبرالی» و «اسلام حقوق بشر آمریکایی» توسط عدهای از روحانیون و مدعیان انقلاب، در میان مردم بود. به مناسبتهای مختلفی این خطر بزرگ و بنیان برافکن را متذکر میشدند و میفرمودند تا من زندهام هرگز اجازه نخواهم داد لیبرالها به حاکمیت راه یابند.
🔻در نامهای به اعضای محترم جامعه مدرسین گوشزد کردند:
«اگر دیر بجنبیم اسلام آمریکایی از جلسات سیاسیون ظاهر الصلاح وابسته به آمریکا و نیز از همین حوزه ها و دانشگاهها چنان زیبا برای جهان پابرهنگان تشنه عدالت ترسیم میگردد که همگی محکوم به فنا هستیم!» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۶۱۴)
🔹مع الاسف در دهه پنجم انقلاب شاهدیم در اثر دیر جنبیدن مدافعان اسلام و انقلاب، عدهای از ظاهر الصلاحها در حال تئوریزه کردن اسلام آمریکایی و لیبرالی هستند. فعلاً محور حرکت آنها مسأله عفاف و حجاب است، به زودی سراغ سایر ارزشهای اسلامی نیز خواهند آمد. شک نکنید «اگر دیر بجنبیم همگی محکوم به فنا هستیم.»
#اسلام
#حجاب
#غربزدگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
نقد انحصارگرایی روششناختی در علوم انسانی .mp3
زمان:
حجم:
29.61M
🎤احمدحسین شریفی
🔻موضوع: نقد انحصارگرایی روشی در علوم انسانی
🔸سخنرانی در جلسه «هم اندیشی علمی وقوع علوم انسانی اسلامی (پیشینه، راهکارها، مصادیق)»
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «گروه فرهنگپژوهی و گروه غربشناسی»
زمان: 27 اسفند 1403
#علوم_انسانی
#تجربه
@Ahmadhoseinsharifi
◻️بحثی در چرایی فراگير نبودن انديشه «علوم انسانی اسلامی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[یک] عليرغم اقداماتی که درباره تحول علوم انسانی انجام شده است، متأسفانه هنوز اهميت اين مسأله نه از سوی بسياری از انديشمندان (حوزوی و دانشگاهی) ما به درستی درک شده است و نه از سوی سياستگذاران و تصميمگيران علمی کشور. توضيح آنکه:
[دو] از طرفی، بسياری از عالمان مسلمان هنوز هم درک روشنی از اين علوم و جايگاه و اهميت آنها ندارند؛ علیرغم گذشت بیش از دو دهه از تأکید رهبر حکیم انقلاب نسبت به ورود جدی حوزههای علمیه به علوم انسانی اسلامی، شوربختانه باید گفت اين علوم هنوز جايگاهی در نظام رسمی آموزشی و پژوهشی حوزههای علميه ندارد!
[سه] از طرف ديگر، بسياری از متخصصان و مطلعان از اين دانشها در عالم اسلام، در برابر اين علوم، انگیزه یا توان تحول ندارند. بلکه روحیهای کاملاً تقلیدی بر آنها حاکم است. یکی میگوید ما باید تا دویست سال آینده همچون کودکی دبستانی درمحضر عالمان غربی زانو بزنیم و فقط بیاموزیم و هیچ نپرسیم! و دیگری میگوید مهمترین وظیفه دانشگاههای ایران باید تربیت مترجمان قوی باشد. سومی میگوید معیار علم تأیید نوشتههای از سوی دانشگاه هاروارد و آکسفورد است! و ...
[چهار] از طرف سومی هم بايد توجه داشت که اين پروژه نيازمند تخصص و نخبگی مضاعف است. کسانی میتوانند در اين زمينه ورود داشته باشند که:
✔️متخصص در علمی از علوم انسانی باشند؛
✔️آگاه از معارف و آموزههای اسلامی باشند؛
✔️با روش استنباط از منابع اسلامی آشنا باشند؛
✔️توانايی امتدادبخشی به آموزهها و معارف اسلامی در حوزهی مربوطه را داشته باشند؛
[پنج] در حالی که اغلب انديشمندان و دانشمندان ما:
✔️يا اسلامشناسان خوبی هستند؛ اما تخصصی در اين علوم ندارند؛
✔️يا متخصص اين علوماند اما شناخت عالمانه و محققانهای از اسلام ندارند؛ بلکه حتی مع الاسف تعداد قابل توجهی از آنها توانایی روخوانی درست قرآن را هم ندارند چه رسد به ترجمه آن و چه رسد به تفسیر و فهم مرادات و مقاصد قرآنی.
✔️یا علیرغم آشنایی با روشهای مطرح در تحقیقات علوم انسانی، توانایی استفاده از روش استنباطی و اجتهادی را ندارند؛
✔️و يا توانايی امتدادبخشی و کاربردیسازی بنيانهای فکر اسلامی در قلمروهای علوم انسانی را ندارند.
[شش] و بالاخره اينکه بايد دانست که: فرايند توليد علم و شکلگيری رويکردهای نو در علم، فرايندی زمانبر است. علوم انسانی رايج نيز در دنيای غرب در يک پروسهی دو الی سه قرنه به شکل کنونی خود درآمدهاند.
[هفت] با همهی اين کمبودها و مشکلات، حق آن است که همين مدافعان اندکشمار توانستهاند توليدات بسيار زيادی داشته باشند. صدها نشریه معتبر داخلی و خارجی در موضوعات مختلف علوم انسانی اسلامی تأسیس شده و مشغول فعالیتاند؛ هزاران کتاب در موضوعات مختلف علوم انسانی در سه دهه اخیر منتشر شدهاند و ....
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️در محضر قرآن: مراتب چهارگانه هدایت الهی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدایت به معنای راهنمایی کردن و دلالت کردن است. در اصطلاح قرآنی هدایت یعنی «تعیین کمال مناسب یک شیء و راه رسیدن به آن». هر موجودی که کمال او عین ذاتش نیست؛ برای دستیابی به کمال مناسبش نیازمند هدایت است. #هدایت، اعم از تکوینی و تشریعی، و صرف نظر از دایره و گستره آن، در مقایسه با مقصد و مقصود، دو گونه یا دو نوع است: هدایت به معنای «راهنمایی» یا «ارائه طریق» و هدایت به معنای «راهبری» یا «ایصال الی المطلوب» (رساندن به مقصد)
بر اساس آیات #قرآن میتوان چهار مرحله و مرتبه برای «هدایت» ذکر کرد:
یک. هدایت همگانی یا هدایت تکوینی که برای همه موجودات و مخلوقات خداوند هست، اعم از جاندار و بیجان و اعم از موجودات مختار و بیاختیار: «رَبُّنَا الَّذي أَعْطى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى» (طه، ۵۰) ««وَ اَلَّذِي قَدَّرَ فَهَدی»
دو. هدایت خاص انسان: که خود این به دو صورت انجام میگیرد: یکی از طریق پیامبر درونی یعنی فطرت و عقل و سایر قوای ادراکی و دیگری از طریق وحی که از نوع هدایت تشریعی است:
فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها (شمس، ۸)
إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً (انسان، ۳)
وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْن (بلد، ۱۰)
سه. هدایت ویژه مؤمنان: نوعی از هدایت الهی هست که ویژه مؤمنان و پارسایان است. قرآن کریم عهدهدار این نوع از هدایت است. هدایت مسلمین «هُدی وَ بُشْری لِلْمُسْلِمِینَ»، مؤمنین «هُدی وَ بُشْری لِلْمُؤْمِنِینَ» و متقین «هُدی لِلْمُتَّقِینَ» به بهترین و استوارترین راهها و روشها:
إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنينَ الَّذينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبيراً (اسراء، ۹)
چهار. هدایت ویژه خواص مؤمنان: اینکه قرآن کریم میفرماید: خدای متعال مؤمنان و نیکوکاران را هدایت میکند و غیرمؤمنان را هدایت نمیکند، به نظر میرسد که ناظر به این سطح از هدایت باشد:
إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْديهِمْ رَبُّهُمْ بِإيمانِهِمْ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ في جَنَّاتِ النَّعيم (یونس، ۹)
إِنَّ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآياتِ اللَّهِ لا يَهْديهِمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليم (نحل، ۱۰۴)
در سوره انعام بعد از آنکه نام پیامبرانی همچون ابراهیم، اسحاق، یعقوب، نوح، داود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسی، هارون، زکریا، یحیی، عیسی، الیاس، اسماعیل، یسع، یونس و لوط را بیان میکند، میفرماید اینها کسانیاند که ما آنها را «برگزیدیم» و به «صراط مستقیم» هدایت کردیم و بالاخره میفرماید: «أُولئِكَ الَّذينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ (انعام، ۹۰)
به نظر میرسد مراد از «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم»، که هر انسان مسلمان و مؤمنی روزانه دست کم ده بار این دعا را در نمازهای واجب خود میخواند، چنین سطح و لایهای از هدایت باشد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️مصیبتهای قدرتافزا: بحثی در اهمیت «آرمان» و «آرمانخواهی»
🔸رنج گنج آمد که رحمتها در اوست
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️یکی از نکات بسیار مهم معرفتی که در دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با دانشجویان بیان شد این بود که ایشان با اشاره به یک نمونه تاریخی و قرآنی فرمودند علیرغم همه رنجها و مصیبتها و زخمهایی که در یک سال اخیر بر پیکر جبهه مقاومت وارد شد، مقاومت نه تنها زنده است بلکه زندهتر و قویتر و بالندهتر از قبل است. در هیچ حوزهای عقبگرد نداشته است. توضیح آنکه، علیرغم شکست ظاهری پیامبر اکرم(ص) در سال سوم هجرت و در جنگ احد و علیرغم از دست دادن فرماندهانی بزرگ، شجاع و کمنظیر همچون حمزه، #پیامبر_اکرم(ص) و سپاهیان اسلام به مراتب قویتر و مقتدرتر از قبل شدند. این نشان میدهد که در منطق اهل مقاومت و مجاهدت «از دست دادن شخصیّتهای برجسته به هیچ وجه به معنای عقبگرد، عقبرفت، ضعیف شدن نیست.»
البته قدرتافزایی مصیبتها و رنجها و شکستها مشروط به وجود دو شرط اساسی در جبهه مقاومت است: «آرمان» و «تلاش». «اگر این دو عامل در یک ملّتی وجود داشته باشد، بودن و نبودن شخصیّتها خسارت است منتها به حرکت کلّی ضربهای نمیزند.» (۲۲/ ۱۲/ ۱۴۰۳)
🔹در توضیح این نکته حکمیانه چند مطلب را تقدیم میکنم:
یک. وجود «آرمان» چه در زندگی فردی و چه در زندگی جمعی و سیاسی، موجب «شادابی»، «نشاط»، «تحرک»، «تمرکز» و «فعالیت» میشود. در مقابل، «بیهدفی» و «بیآرمانی» یا «بیتوجهی به آرمانها» زیستی متغیر، آشفته و منفعل به بار میآورد. غمها و شادیها در یک زندگی بیآرمان، «سطحی»، «بیپایه»، «بیمعنا» و «بیهدف» خواهد بود.
دو. آرمان، به مثابه خطی روشن و افقی واضح میماند که میتواند جهت زندگی فرد و جامعه را مشخص کند. آرمان موجب میشود جامعه هیچگاه مسیر حرکت خود را فراموش نکند؛ در بزنگاهها و بحرانها جهت حرکت خود را گم نکند؛ و هرگز به سمت اهداف خیالی دشمن حرکت نکند.
سه. توانایی و تلاش هر فرد و جامعهای به میزان آرزوها، آرمانها و مقاصدشان بروز مییابد. آرزوهای کوچک، فرد و جامعهای کوچک را شکل میدهند؛ و آرزوهای بلند، فرد و جامعهای بلندنظر و بلندقامت را پدید میآورند. آرمانهای متعالی و بلند، تلاشها و فعالیتهای بلند و تعالیجویانه و متعالی را سامان میدهند.
چهار. داشتن آرمان و هدف متعالی آنقدر مهم است که یکی از راهبردهای دائمی شیطان، دستبرد زدن به آرمانهای مؤمنان و حتی پیامبران بوده و هست. شیطان با دست بردن در آرمان پیامبران تلاش میکند در مسیر دعوت آنان انحراف ایجاد کند:
«وَ ما أَرسَلنا مِن قَبلِکَ مِن رَسُولٍ وَ لا نَبِیٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّی أَلقَی الشَّیطانُ فی أُمنِیَّتِهِ فَیَنسَخُ اللَّهُ ما یُلقِی الشَّیطانُ ثُمَّ یُحکِمُ اللَّهُ آیاتِهِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ»(حج، ۵۲) هيچ رسول و پيامبرى را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو میکرد و طرحی برای پيشبرد اهداف الهىِ خود میریخت، شيطان در آن دسیسه میکرد و با آن مقابله مینمود؛ امّا خداوند القائات شيطان را از ميان مىبرد، سپس آيات خود را استحكام مىبخشد؛ و خداوند دانا و حكيم است.
پنج. آرمانهایی مثل «عدالتخواهی»، «برچیدن ظلم و ستم از گیتی»، «دفاع از مظلومان و ستمدیدگان عالم»، «جامعهپردازی» و «تمدنسازی اسلامی»، توانستهاند بخشی از استعدادها و توانمندیهای اعجازگونه ایرانیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام را آشکار سازند. امام کاظم علیه السلام در حدیثی میفرماید: «الشِّیعَةُ تُرَبَّی بِالأَمَانیّ؛ شیعه به وسیله آرمانها و آرزوها (آرزویهای واقعبینانه و درست) رشد و پرورش مییابد».
#مقاومت
#آرمان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«جوانگرایی»، «پایداری» و «ماندگاری» بر ارزشها
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رهبر فرزانه انقلاب در دیدار رمضانی خود با دانشجویان نکات کلیدی و مهمی را مطرح کردند که جا دارد نویسندگان و اندیشمندان و علاقمندان به پیشرفت و عزت و سربلندی کشور، ابعاد مختلف این سخنرانی بسیار مهم را مورد تحلیل قرار دهند. این بنده هم سعی میکنم علیرغم بضاعت اندکم، وظیفه خود را در این زمینه عمل کنم. در فرسته پیشین (https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/3325 ) نکاتی را درباره اهمیت و نقش «آرمان» و «تلاش» در غلبه بر مشکلات و مصیبتها بیان کردم. در این نوشته هم درباره «جوانگرایی» و شرایط لازم جوانان برای ورود به مدیریتهای کلان جامعه نکاتی را تقدیم میکنم.
🔹توضیح آنکه، رهبر فرزانه انقلاب، در بخشی از سخنان خود و در پاسخ به نقد یکی از دانشجویان که گویا ایشان از تأکید بر #جوانگرایی و واگذاری کارها به جوانان پشیمان شده است، فرمودند:
«امید بنده فقط همین شما جوانها هستید. [بنده] معتقدم به تکیه به جوانها؛ منتها [مشروط به آنکه] بر مواضع خودتان ماندگار باشید، «استقامت» کنید؛ اینجور نباشد که به یک تحلیلی برسید، یک قضاوتی بکنید که انقلابی است، درست است و مورد قبول است، بعد بر اثر حتّی یک مانع کوچک، یک تردید، از آن مبنا منصرف بشوید و تبدیل بشوید به یک آدم بیتفاوت.» (۲۲/ ۱۲/ ۱۴۰۳)
♦️رهبر حکیم انقلاب در این بیان کوتاه، نکته بلند و بسیار مهمی را متذکر شدند: «لزوم استقامت بر مواضع حق». تجربه تاریخی بیش از نیم قرن اخیر در کشور ما نشان میدهد یکی از آسیبها و آفتهای بزرگی که نیروهای انقلابی و ارزشی را تهدید کرده است، «تذبذب»، «تردید»، «بیثباتی در مواضع»، «ناپایداری در تصمیمگیریها»، «وسطبازی» و «ژلهای بودن» پارهای از مدعیان بوده است. به تعبیر دیگر «عدم استقامت» بر مواضع حق بزرگترین آسیب و آفتی بوده که برخی از نیروهای انقلابی و ارزشی را تهدید کرده است. رهبر معظم انقلاب نیز در این بیان کوتاه بر همین مسأله انگشت گذاشتند و فرمودند شرط لازم برای تکیه بر جوانان این است که استقامت بر مواضع حق داشته باشند؛ در اثر مخالفتها یا شکستهای مقطعی، مسیر خود را تغییر ندهند. با مشاهده موانع، عقبنشینی نکنند.
🔸اما نکته مهم آن است که برای تحقق این مهم چه باید کرد؟ به نظر این بنده، برای «ماندگاری» بر مواضع حق و «پایداری» و «استقامت» بر ارزشهای انقلابی لازم است:
اولاً، بنیانهای معرفتی انقلاب اسلامی را به درستی و عمیقاً فهم کنیم؛ بنیانهای هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی انقلاب اسلامی را بدانیم. زیرا مهمترین و اساسیترین بنیان «ترجیحات نظری» و «تصمیمات علمی» هر فرد و جامعهای، «نظام باورها و بینشها»ی او است. «بینشهای پایدار»، شرط لازم برخورداری از «گرایشهای پایدار» و انجام «کنشهای پایدار» است.
ثانیاً، تمایزات انقلاب اسلامی را با فرهنگهای رقیب به ویژه لیبرالیسم، در همه سطوح (اعم از تمایزات بنیادین، و تمایز در سیاستگذاریهای اجتماعی و اقتصادی و تمایز در سبک زندگی) بدانیم. و الا ممکن است ناخواسته در زمین دشمن بازی کنیم:
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا
بگو: «آيا شما را از زيانكارترين مردم آگاه گردانم؟» [آنان] كسانىاند كه كوشششان در زندگى دنيا به هدر رفته و خود مىپندارند كه كار خوب انجام مىدهند
ثالثاً، مسأله تهذیب نفس و اصلاح اخلاق و تقویت اخلاص را جدی بگیریم. زیرا بدون تقوا، حتی «معرفت یقینی» هم راهگشا نیست چه رسد به معرفتهای غیریقینی؛ مگر نه اینکه فرعون و فرعونیان علیرغم «یقین درونی» به حقانیت موسی، به دلیل دو رذیله اخلاقی (ظلم و خودبرتربینی)، او را انکار میکردند:
«وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا (نمل، ۱۴)؛ و با آنكه دلهايشان بدان يقين داشت، از روى ظلم و تكبر آن را انكار كردند»
#استقامت
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹