🔸در فضیلت آرمانگرایی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شیعیان از جمله آرمانگراترین و آرمانخواهترین ملتهای جهاناند.
مهمترین عامل تربیتی آنان در حوزههای زیست فردی و اجتماعی و سیاسی نیز همین آرمانگرایی آنان بوده و هست. #امام_کاظم(ع): «الشِّیعَةُ تُرَبَّی بِالأَمَانیّ؛ شیعه به وسیله آرمانها و آرزوها رشد و پرورش مییابد».
همین آرمانگرایی از آنان ملتی بردبار و مقاوم و در عین حال رزمنده و شجاع ساخته است. ملتی که نه «فریفته» موفقیتهای مقطعی شده است و نه «سرخورده» شکستهای مقطعی. افق نگاه او همواره برقراری حکومت علم و عدل و فضیلت بوده است.
#آرمان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️مواجهه ایرانیان با غرب
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در ادامه تشریح ابعادی از سخنان رهبر انقلاب در دیدار رمضانی خود با دانشجویان (در تاریخ ۲۲/ ۱۲/ ۱۴۰۳) به توضیحی مختصر درباره یکی دیگر از بخشهای آن سخنرانی میپردازیم. رهبر فرزانه انقلاب در بخشی از سخنان خود با تفصیل بیشتری به تبیین دو تجربه مواجهه ایرانیان با #غرب مدرن پرداختند. توضیح آنکه
♦️ایرانیان، در نخستین مواجهه خود با غرب، دچار نوعی شیفتگی تمام عیار در برابر جلوههای ظاهری تمدن غرب از یک طرف و خودباختگی فرهنگی از طرف دیگر شدند. غرب را مظهر پیشرفت و موفقیت و قدرت یافتند و ایران را نمونهای از عقبماندگی و انحطاط و ضعف. این یافت هر چند یافتی مطابق با واقع بود، اما مدیران و نخبگان جامعه به جای آنکه آن را عاملی برای «خودیافتگی» قرار دهند، در روحیه «خودباختگی» و «ما نمیتوانیم» در برابر غرب دمیدند! به گونهای که حتی هیچ تأملی در داشتههای اخلاقی و فرهنگی خود هم نکردند. بلکه همه چیز خود را پیش پای مظاهر تمدن غرب قربانی کردند. حتی ایمان و صفا و برادری و خانواده و حیای اجتماعی و امثال آن که از برجستگیهای فرهنگ ایرانیان بود، به عنوان نقاط ضعف و ضد تمدنی و عواملی برای انحطاط و پسرفت اجتماعی تلقی شدند!
🔸منورالفکرهای خودباخته بیشترین نقش را در تقویت این احساس و نهادینهسازی فکر وابستگی به غرب داشتند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «بزرگترین مقصرهای آن دوره افرادی مثل تقیزاده، فروغی و حکمت بودند که اینها دهها سال کشور ما را عقب نگه داشتند.» (۲۲/ ۱۲/ ۱۴۰۳) #تقیزاده میگفت: باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم؛ یعنی همه سبک زندگی ما باید سبک زندگی غربی باشد از لباس گرفته تا اخلاق. #فروغی معتقد بود که ايران همچون آستينی بیحرکت است و تا زمانی که دست انگليس در اين آستين نباشد، حرکت نخواهد کرد! علیاصغر حکمت، که وزیر معارف رضاخان بود، افزون بر ترویج اندیشه وابستگی به غرب، در مقام عمل نیز همه همّ و غم خود را بر ترویج و نهادینهسازی سبک زندگی غربی در میان ایرانیان به کار گرفت. به عنوان مثال، میداندار اصلی و طراح برنامه اجرایی و عملیاتی داستان غمانگیز «کشف حجاب» علیاصغر حکمت بود.
🔹نقش مخرب این روشنفکران غرب زده کار خود را کرد. متأسفانه به جای آنکه تجربه غرب موجب تلاش و کوشش بیشتر برای ارتقاء سطح علمی و تکنولوژی کشور باشد، موجب از دست رفتن خلقیات و اخلاقیات خوب ایرانیان هم شد. دانشگاه تأسیس کردند؛ اما حتی یک دانشمند برجسته را هم نتوانستند تربیت کنند! هیچ اختراعی را نتوانستند ثبت کنند! به تعبیر مخبرالسلطنه هدایت (از رجال سیاسی دوره قاجار و پهلوی) در آن دوران، نگاه به بولوارهای شهرهای غربی بود و نه به لابراتوارها و کتابخانههای آنها.
♦️اما بعد از مدتی عدهای از آگاهان و خیرخواهان ایران متوجه ظلمتها و تاریکیهای تمدن غربی شدند. به عظمت داشتهها و ثروتهای مادی و معنوی نهفته در ایران متفطن شدند. روحیه تمامیتخواهی غربیان را فهمیدند؛ دیدند که غرب در حال چپاول همه سرمایههای ملی ایران است؛ دیدند که غربیان حتی ایرانیان را انسان هم به حساب نمیآورند. خلاصه آنکه آرام آرام برای بسیاری از مردم معلوم شد که «ورای این ظاهرِ اتوکشیدهی روشنِ گاهی با لبخند، یک باطن خبیث وجود دارد، یک باطن خائن وجود دارد.» این آگاهی موجب شد که آن شیفتگی اولیه نسبت به غرب و تمدن غربی کمرنگ شود. مردم متوجه شدند که راه پیشرفت و عزت، از غرب و تکیه بر غرب نمیگذرد. برای پیشرفت باید روی پای خود بیاستند. تکیه بر غرب موجب عقبماندگی کشور خواهد شد.
🔸این موضوع را بدون تردید مدیون روشنبینیها و روشنگریهای #امام_خمینی و شاگردان باورمند و اندیشمند ایشان هستیم. او بود که ما را به داشتههای خود متوجه کرد؛ استعدادهای علمی و فرهنگی و مدیریتی و سیاسی نهفته در ملت مسلمان را شکوفا کرد؛ خودباوری و منطق «ما میتوانیم» را در مردم زنده کرد. و او بود که پایههای معرفتی و عملی شکلگیری تمدن نوین اسلامی را پیریزی کرد.
#روشنفکری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸بازگشت به نهج البلاغه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹رهبر فرزانه انقلاب:
«من توصیه میکنم امسال فعالان عرصه فرهنگی به مطالعه نهج البلاغه و آموزش نهج البلاغه توجه ویژهای داشته باشند» (۱/ ۱/ ۱۴۰۴)
فعالان عرصه فرهنگ باید این توصیه حکیمانه را جدی بگیرند و «تعلیم و تعلم نهج البلاغه» را برای سطوح مختلف مخاطبان (از مردم عادی گرفته تا جامعه نخبگانی)، به عنوان مهمترین فعالیت فرهنگی خود در سال جاری قرار دهند.
نهج البلاغه میراث علمی به یادگار مانده از #امیرمؤمنان است؛ میراثی بینظیر از شخصیتی بیبدیل؛ شخصیتی که بدون شک در طول تاریخ بشریت در قله عدالت و تقوا و ایثار و شجاعت و زهد و خدمت و خیرخواهی بوده است. کسی که برترین انسانها بعد از پیامبر اکرم(ص) است.
نهج البلاغه او نیز دریایی از حکمت و معرفت و معنویت است. نه تنها «نهج و روش بلاغت» است که «نهج الحیات» هم هست؛ «نهج الحِکمه» هم هست؛ «نهج الحکومت و السیاسه» هم هست؛ «نهج العداله و الفضیله» هم هست؛ «نهج الدرایه و البصیره» هم هست.
🔻پس فرصت را مغتنم بشماریم و امسال را سال نهج البلاغه بدانیم و تلاش کنیم هم خود و هم دیگران را چند قدم به علی و فرهنگ علیپسند نزدیکتر کنیم.
#فرهنگ
#نهجالبلاغه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸«قدر» و «عدل»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹برترین ملائکه الهی و نیروهای خیر در هستی، در شب قدر، شب شهادت «عدل مجسم»، به محضر حضرت «عدل منتَظَر» شرفیاب میشوند و همه امور عالم را با او در میان میگذارند.
🔸افتخار باورمندان به سلسله امامت آن است که نخستین امامشان «عدل مجسم» بود و واپسین امامشان «عدل منتظر» است و صدها سال است که خود نیز به «عدلیه» معروفند.
🔻خدایا سرنوشت ما را چنان مقدر کن که همواره در مسیر تحقق عدالت باشیم و همچون مولایمان امیرالمؤمنین نیز در همین راه به شهادت برسیم.
#شب_قدر
#عدالت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️در محضر قرآن:
🔻دوقطبیسازی قرآنی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قرآن کریم در یک قطببندی ارزشی و الهی، جوامع و گروههای مردمی را به دو قطب اصلی تقسیم میکند: «مؤمنین» و «مفسدین» یا «متقین» و «فجّار»:
أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ (ص،۲۸)
آیا مؤمنان و نیکوکاران را مانند مفسدان در زمین قرار میدهیم؟! آیا پارسایان را همچون بدکاران قرار میدهیم؟!
«فاجر» یعنی کسی که پیشِ روی خود را باز میبیند؛ هر کاری که دوست داشته باشد انجام میدهد و هیچ مانع و رادعی را پیش روی خود نمیبیند. انسان دریده؛ انسان بیبند و بار؛ رهای از هر گونه قید و بندی؛ تابع هوا و هوس؛ کسی که به هیچ ارزش ثابت و مطلقی پایبند نیست.
«متقی» یعنی کسی که خود را نگه میدارد؛ از خودش مراقبت میکند؛ به ارزشهای ثابت و مطلقی پایبند است؛ خود را متعهد به اصول و قواعدی میداند؛ کسی که هر چیزی را نمیخواهد؛ خواستههای او مقید به ضوابطی هستند؛
از نگاه قرآن، معیار کرامت و بزرگی و ارزشمندی «تقوا» است: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» (حجرات، ۱۳) البته تقوا هم امری تشکیکی است. یعنی «جامعه پرهیزگاران» نیز درجات و مراتب فراوانی دارند. هر کس پرهیزگارتر و باتقواتر باشد، در نظام رتبهبندی الهی، گرامیتر، ارجمندتر و بزرگوارتر است.
#جامعه
#تقوا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️پیشگیری؛ مهمترین راه کنترل غرایز
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غرایز و امیال نفسانی، تا وقتی حالت غلیان پیدا نکرده و به جوش نیامده باشند، قابل کنترل و تربیتاند؛ اما وقتی غریزهای به جوش آید، کنترل آن اگر محال نباشد، بسیار دشوار است. غریزه تحریکشده را نمیتوان خاموش کرد. کمتر کسی میتواند شهوت یا غضب برانگیخته شده را کنترل کند.
آنچه که شدنی است و باید انجام گیرد این است که جلوی تحریک غریزه را بگیریم؛ مانع غلیان آن شویم؛ اجازه برانگیختگی به آن ندهیم. توصیه تربیتی قرآن کریم هم همین است. برای مدیریت شهوات، به مناظر شهوتانگیز نگاه نکنید: «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ... وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ» (نور، ۳۰-۳۱)
#علامه_مصباح(ره) نقل میکردند که در دوران کودکی از مرحوم شیخ علیاکبر برهان، امام جماعت مسجد لرزاده تهران شنیدم که میگفت: «دعا کنید دیگ شهوت جوش نیاید، وقتی جوش آمد دیگر نمیشود خاموشش کنید تا جوش نیامده فکری کنید!»
#غریزه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
♦️از «عدالت فردی» تا «عدالت اجتماعی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عدالت درونی مقدمه عدالت بیرونی است. فردی که نتواند قوای نفسانی خود را تحت کنترل عاقله درآورد و نتواند میان خواستهها و اقتضائات آنها عدالت برقرار کند، به احتمال زیاد نخواهد توانست در محیط بیرونی و پیرامونی خود نیز عدالت برقرار سازد.
#امیرمؤمنان علیه السلام در بیان ویژگیهای انسانهای خوب و شایسته میفرماید که آنها اهل عدالتاند؛ اما عدالتورزی را از خود شروع میکنند. هر گونه هوا و هوس را از خود دور میکنند:
قَدْ أَلْزَمَ نَفْسَهُ الْعَدْلَ فَكَانَ أَوَّلَ عَدْلِهِ نَفْيُ الْهَوَى عَنْ نَفْسِهِ؛ (نهج البلاغه، خ۸۷) خود را ملزم به عدالت نموده و نخستين گام عدالتش، بيرون راندن هوا و هوس از دل خويش است.
#عدالت
#تربیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸واپسین سفارشهای نجاتبخش
🖊 احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻واپسین سخنان هر کسی، مهمترین و کلیدیترین سخنان او هستند. عصاره دغدغهها و نگرانیهای او هستند. چکیده هم و غم او هستند. به همین دلیل، بسیار مغتنماند و راهگشا؛ به ویژه اگر سفارشهای حضرت «پدر» باشند.
🔸#امیرمؤمنان علیه السلام، در واپسین ساعات عمر مبارکشان دو وصیت مهم برای جامعه اسلامی دارد: «محافظت از توحید» و «تباه نکردن سنت پیامبر اکرم»:
وَصِيَّتِي لَكُمْ
أَلاَّ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ شَيْئاً
وَ مُحَمَّدٌ صلىاللهعليهوآله فَلاَ تُضَيِّعُوا سُنَّتَهُ
أَقِيمُوا هَذَيْنِ اَلْعَمُودَيْنِ
وَ أَوْقِدُوا هَذَيْنِ اَلْمِصْبَاحَيْنِ
وَ خَلاَكُمْ ذَمٌّ (نهجالبلاغه، نامه ۲۴)؛
سفارش من به شما، آن كه
به خدا شرك نورزيد،
و سنّت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را تباه نكنيد.
اين دو ستون دين را بر پا داريد،
و اين دو چراغ را روشن نگهداريد،
آنگاه سزاوار هيچ سرزنشى نخواهيد بود.»
🔻معتقدم راهکار اصلی حل بسیاری از مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی و امت مسلمان توجه به همین دو نکته است:
یک. «توحید» و خدامحوری در اندیشه و عمل؛ و زدودن همه جلوههای شرک از زندگی فردی و سیاسی و اجتماعی؛
دو. «سنت نبوی» که در حقیقت توحید مجسم و تحققیافته در همه عرصههای زیست فردی و اجتماعی و حکومتی است.
این دو، ستونهای خیمهگاه دین و چراغهای روشنیبخش راه یقیناند. بدون آنها جهان ما، جهان کفر است و تاریکی. شاید نتوانیم همه اقتصائات زیست توحیدی و نبوی را فراهم کنیم؛ اما نمیباید از هیچ کوششی در این راه دریغ ورزیم.
#توحید
#نبوت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️منشور حکومت علوی
🖊احمدحسین شریفی
🔹کتاب «منشور حکومت علوی» مشتمل بر سخنرانیها و درسهای رهبر فرزانه انقلاب در شرح #نهجالبلاغه است. که اغلب در سالهای ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۳ ارائه شده است. رهبر فرزانه انقلاب در این سخنرانیها به خوبی مدل حکمرانی علوی را با تکیه بر خطبههای نهج البلاغه تشریح کردهاند. کتاب با این جمله حکیمانه آغاز میشود:
«هر کسی نهجالبلاغه را نمیخواند از قرآن خبر ندارد»
🔸میدانیم که مباحث امیرمؤمنان علیه السلام درباره حکومت و حکمرانی، مباحثی صرفاً تجریدی و فیلسوفانه نیست؛ بلکه مباحث و ایدههای کسی است که چند دهه درگیر حکومت و حکمرانی بوده و افزون بر آن، قریب به پنج سال مستقیماً حاکم جامعه اسلامی بوده است. نگاهی کاملاً کاربستی و واقعبینانه و زیسته را بیان میکند. اغلب سخنان #امیرمؤمنان علیه السلام درباره #حکومت و حکمرانی در زمانی بیان شده است که خود مستقیماً مسؤولیت جامعه اسلامی را بر عهده داشته است.
🔻مطالعه این کتاب را به همه علاقمندان به امیرمؤمنان علیه السلام و نهج البلاغه و همچنین همه کسانی که میخواهند آشنایی بهتری با «مدل حکومت و حکمرانی علیپسند» کسب کنند، توصیه میکنم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️توصیههایی راهبردی برای کنشگریهایی راهبرانه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸همانطور که پیشتر گفته شد، در دیدار رمضانی رهبر فرزانه انقلاب با دانشجویان در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۳ نکات بسیار مهم و راهگشایی مطرح شد که لازم است مورد توجه بخشهای مختلف جامعه قرار گیرد. در فرستههای پیشین* برخی نکات این سخنرانی را برجسته کردم، در اینجا نیز به یکی دیگر از نکات مهم و راهگشای آن برای دانشجویان و جامعه دانشگاهی میپردازم.
♦️رهبر فرزانه انقلاب در بخشی از این سخنرانی سه توصیه مهم و راهبردی خطاب به دانشجویان داشتند که توجه به آنها میتواند فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در مسیر راهبرانه خود قرار گیرد:
یک. پرداختن به درون دانشگاه: یکی از کارهای مهم و اولویتهای علمی دانشجویان عضو تشکلهای سیاسی، کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی، پرداختن به محیط پیرامونی خودشان در درون دانشگاه است. جهاد تبیین برای سایر دانشجویان و در محیط کلاس و گروه و دانشکده و دانشگاه. «اگر زبان مناسب تبیین را شما بتوانید به کار ببرید، در دانشگاه میتوانید اثر بگذارید. طرف شما، مخاطب شما دانشجو است، یک جوانی است، عناد ندارد، دشمنی ندارد، آمادهی شنیدن است، آمادهی قبول است. ... تشکّلها مطالعه کنید، آماده بشوید و محیط دانشگاه را تحت تأثیر تفکّرات درست خودتان قرار بدهید؛ یک توصیه این است.»
دو. برگزاری جلسات هماندیشی در موضوعات و مسائل مختلف ملی و بینالمللی: یکی از مهمترین کارهای دانشجویی همین است. با دعوت از عناصر مطمئن فکری، درباره مسائل اصلی انقلاب و حرکت کلی جامعه به بحث و اندیشهورزی بپردازند. این کار موجب میشود فهم عمیق و تحلیل دقیقتری از مسائل داشته باشند؛ تابع هیجانات ژورنالیستی و تحلیلهای آبکی برخی از فضاهای مجازی نشوند. «مسائل اصلی کشور، [یعنی] آن مسائلی که به حرکت انقلاب و حرکت کلّی جامعه ارتباط پیدا میکند ــ مسائل داخلی، مسائل خارجی ــ را پیدا کنید و محلّ بحث قرار بدهید. در قضایای مختلف تحلیلهای گوناگونی مطرح میشود؛ ... خودتان تحلیل خودتان را، فهم خودتان را، تحقیق خودتان را در دست بگیرید و غلبه کنید بر حرفهای غلطی که گفته میشود.»
سه. رعایت ضوابط اخلاقی نقد: توصیه دیگر به دانشجویان این است که اهل نقد باشید؛ مسائل و شخصیتها را نقد کنید؛ اما توجه داشته باشید که
اولاً، «نقد کردن با تهمت زدن فرق میکند» بنابراین، با نقد کردن دنبال متهم کردن افراد نباشید. نقد به قصد اصلاح باشد. نقد به هدف پیشرفت و حل مشکل باشد و نه نقد به هدف مچگیری و متهم کردن.
ثانیاً، در نقد و انتقادها باید مراقب بود که بنبستنمایی نشود؛ «یعنی جوری انتقاد نکنید که وقتی مردم عادی میشنوند احساس بنبست بکنند.»
ثالثاً، باید به شدت مراقب بود که «اختلافافکنی، دو قطبیسازی، ناامیدسازی، بدبینسازی به مسئولان تصمیمگیر، اینها نباید در انتقادات باشد.» (۲۲/ ۱۲/ ۱۴۰۳)
#دانشگاه
*برای مشاهده فرستههای پیشین 👈
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/3325
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/3326
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/3330
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️در محضر قرآن:
🔸مدیریت گرایشها و نقش آنها در هدایت و شقاوت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هویت انسانی ترکیبی از «بینشها»، «گرایشها»، «انگیزشها» و «کنشها»ست. این چهار لایه یا چهار بعد وجودی انسان در همدیگر تأثیر و تأثر دارند. یعنی بینشها در گرایشها و انگیزشها و کنشها اثر میگذارد و در عین حال، از آنها هم اثر میپذیرد. همانطور که گرایشها در بینشها و انگیزشها و کنشها اثر میگذارد و در عین حال از آنها هم اثر میپذیرد.
تربیت دینیِ درست و اثرگذار، تربیتی است که به صورت همزمان و هماهنگ همه این چهار بُعد را مورد توجه قرار دهد. سهم هر کدام را در نظام تربیتی خود و در مسیر حرکت به سعادت و کمال نهایی ادا کند. مع الاسف اغلب مربیان، فقط به دو بخش بینشها و کنشها توجه دارند؛ بلکه معمولاً بر تربیت کنشی متمرکز میشوند! در حالی که گرایشها و انگیزشها نقشهایی بیجایگزین در تربیت فردی و اجتماعی دارند.
به همین دلیل، معتقدم یکی از مهمترین وظایف تربیتی و تهذیبی، تربیت تمایلات و مدیریت خواستههای نفسانی است. ️این تمایلات و غرایز نفسانی همانطور که میتوانند وسیلهای برای کمال و تعالی باشند، میتوانند موجبات انحطاط و سقوط آدمی را هم فراهم کنند! و همانطور که این تمایلات را میتوان در مسیری به کار گرفت که مایه عزت و سربلندی فردی و اجتماعی شوند؛ میتوان با آنها به گونهای معامله کرد که مایه خواری و ذلت فردی و اجتماعی شوند.
قرآن کریم میفرماید علت بازگشت پارهای از مؤمنان از راه ایمان و پشیمان شدن آنان از راه حق، «گرایش» آنها به دنیا و امور دنیوی بوده و هست:
«مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ ذلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَى الْآخِرَةِ» (نحل، ۱۰۶-۱۰۷) آنها كه سينه خود را براى پذيرش كفر گشودهاند غضب خدا بر آنها است و عذابی بزرگ در انتظارشان! اين بخاطر آنست كه زندگى دنيا (و پست) را بر آخرت ترجيح دادند.» یعنی علیرغم آنکه مسلمان بودند و در ذهن و زبان ایمان آورده بودند، اما ترجیحات و اولویتهای آنها ترجیحات و اولویتهای الهی و دینی نشده بود؛ اموری را دوست داشتند که در تقابل با خواست خدای متعال بود و نتیجه آنکه این شد که مورد غضب الهی قرار گرفتند و مشمول عذاب سخت و بزرگ خدا.
در آیات دیگری میخوانیم علت کفرورزی قوم ثمود و دلیل آنکه آگاهانه خشم و غضب الهی را به جان خریدند این بود که «میل» به بدی داشتند. امیال و گرایشهای خود را در مسیر درست هدایت نکرده بودند. این در حالی بود که خدای متعال پیامبر خود را برای آنان مبعوث کرده بود و راه هدایت را به آنان نمایانده بود: «فَاسْتَحَبُّوا الْعَمى عَلَى الْهُدى» (فصلت، ۱۷)؛ علیرغم فهم حقیقت، اما گرایش و میل آنان به باطل بود. علیرغم آگاهی از هدایت، تمایلات درونی آنان، تمایلات هدایتستیز بود. به همین دلیل مشمول عذاب الهی شدند و صاعقهای خوارکننده بر آنان زده شد و همه آنان را از صفحه روزگار محو کرد.
در آیات ابتدایی سوره ابراهیم نیز در وصف کافران چنین گفته میشود که اینان کسانیاند که میل و تمایل شدید به دنیا داشته و دارند:
وَيْلٌ لِلْكافِرِينَ مِنْ عَذابٍ شَدِيدٍ الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَى الْآخِرَةِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً أُولئِكَ فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ؛ (ابراهیم،۲-۳)
میل به دنیا و ترجیح دنیا بر آخرت موجب میشود که نه تنها حقیقت را فدای شهوت میکنند و خود را جهنمی میکنند؛ بلکه عملاً تلاش میکنند دیگران را نیز جهنمی کنند. اجازه نمیدهند دیگران هم در مسیر فضیلت و حقیقت و توحید قرار گیرند: «وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» حتی به این اندازه نیز بسنده نمیکنند؛ بلکه سعی میکنند راه حقیقت و فطرت را دگرگون کنند. آن را از سرچشمه بخشکانند: «وَ يَبْغُونَها عِوَجاً»
#گرایش
#قرآن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
12.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸۶ فروردین سالروز دفع بزرگترین خطر برای موجودیت انقلاب؛
🔹امام در ۶/ ۱/ ۱۳۶۸ در بخشی از نامه خود خطاب به آقای منتظری مینویسد:
«از آنجا که روشن شده است شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرالها و از کانال آنها به منافقین میسپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را از دست دادهاید. شما در اکثر نامهها و صحبتها و موضعگیریهایتان نشان دادید که معتقدید لیبرالها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که میگفتید دیکته شدۀ منافقین بود که من فایدهای برای جواب به آنها نمیدیدم.... نامهها و سخنرانیهای منافقین که به وسیلۀ شما از رسانههای گروهی به مردم میرسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان ـ روحی له الفداء ـ و خونهای پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند.» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص۳۳۰)
🔻با توجه به این نامه #امام_خمینی(ره) و همچنین سخنان مرحوم آیتالله ریشهری معلوم میشود عامل اصلی سقوط آقای #منتظری و به تعبیر امام خمینی، فرو افتادن او به قعر جهنم،
یکی همراهی و همسخنی با منافقین بود
و دیگری، همراهی و همدلی با قانونشکنان! یعنی حتی بعد از آنکه برای او مسجّل شد که عدهای از همراهانش، از موقعیت او سوء استفاده کرده و مرتکب خیانتها و جنایتهای سنگینی شدهاند، باز هم نه تنها خود اقدامی برای مقابله با آنها نکرد بلکه اجازه هیچ برخوردی با آنها را هم نداد!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹