eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.1هزار دنبال‌کننده
419 عکس
433 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
◻️شرایط لازم برای یک مجتهد جامع 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از نکات مهمی که (ره) در پیام موسوم به «منشور روحانیت» خطاب به طلاب و روحانیون و علمای حوزه‌های علمیه بیان می‌کند، ذکر شرایط لازم برای اجتهاد اسلامی و مجتهد جامع‌الشرایط است. یک. لزوم «آشنايى به روش برخورد با حيله‌‏ها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان» دو. «داشتن بصيرت و ديد اقتصادى»؛ سه. «اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان»؛ چهار. «شناخت سياست‌ها و حتى سياسيون و فرمول‌هاى ديكته‌‏شده آنان» پنج. «درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايه‌دارى و كمونيزم» [طبیعی است که منحصر به این دو قطب نیست؛ منظور آن است که نظامات و قدرت‌هایی حاکم بر جهان را به درستی بشناسد] شش. برخوردار از «زيركى و هوش و فراست لازم برای هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غيراسلامى» هفت. «خلوص و تقوا و زهدى كه در خور شأن مجتهد است»؛ هشت. «واقعاً مدير و مدبر باشد» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️نسبت میان فقه و حکومت و شاخص تعیین مجتهدان واقعی و غیرواقعی از نگاه امام خمینی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] امام خمینی(ره) در پیام موسوم به «منشور روحانیت»، در عباراتی کوتاه، تبیینی بسیار عمیق و دقیق از جامعیت و کارآمدی فقه شیعی و رابطه آن با حکومت اسلامی ارائه می‌دهد. [دو] به اعتقاد امام: «فقه» عبارت است از «تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور» «حکومت اسلامی» نیز عبارت است از: «فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت»؛ «نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی»؛ «پیاده کننده اصول محکم فقه در عمل فرد و جامعه» «نشان دهنده توانایی فقه برای پاسخ به همه معضلات و مسائل در زندگی فردی و اجتماعی» [سه] (ره) دو نکته مهم را در این زمینه گوشزد می‌کند: نخست اینکه مجتهدان واقعی چنین نگاهی به فقه دارند. یعنی یک مجتهد واقعی و راستین هرگز نمی‌تواند نگاهی سکولار به فقه اسلامی داشته باشد؛ کسی که فقه اسلامی را فهمیده باشد نمی‌تواند نسبت به ارائه راه‌حل‌های فقهی برای حل معضلات فردی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و نظامی و اقتصادی اظهار ناتوانی کرده یا بی‌تفاوت باشد. و دوم آنکه مهم‌ترین دلیل مخالفت استکبار جهانی و اذناب داخلی‌ آن با حکومت اسلامی «ترس از آن است که فقه و اجتهاد، جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد.» (صحیفه امام،‌ج۲۱، ص۲۸۹) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️مجتهدان مرده! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فلسفه رجوع به مجتهد زنده این است که بتواند برای مشکلات نوپدید، راه‌حل‌هایی نو پیدا کند؛ راه‌حل‌هایی که به صورتی ضابطه‌مند، از متون و منابع اسلامی معتبر، استنباط و استخراج شده باشند. و الا اگر نیازها و مسائل و مشکلات نوپدید نبود و اگر اعتقاد بر این نبود که دین خاتم برای همه مسائل و مشکلات بشری، راه‌حل‌های شرعی و الهی دارد، تقلید از زنده و مرده تفاوتی نداشت. بر همین اساس، اگر مجتهدی به مسائل و مشکلات جدید توجه نکند، حال یا از روی بی‌اعتنایی و یا از روی بی‌آگاهی، به تعبیر «او را باید در صف مردگان به شمار آورد.» (مجموعه آثار، ج۲۴، ص۸۷) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«فقه استکبارستیز» و «حوزه آینده‌بین» در کلام امام خمینی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام خمینی در واپسین ماه‌های عمر مبارک‌شان ( در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷) در پیام نسبتاً مفصلی که با عنوان «منشور روحانیت» مشهور شد، خطاب به همه روحانیان و عالمان دین می‌فرماید: «ما باید بدون توجه به غرب حیله‌گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم و الّا مادامی که فقه در کتابها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهانخواران نیست و روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی‌تواند درک کند که مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست. حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند. چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سالهای آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هم اکنون باید برای این موضوع فکری کنند.» (صحیفه امام،‌ج۲۱، ص۲۹۲) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
11.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ملت مقاومت زنده‌تر از همیشه. درود خدا بر روح پاک و مطهر سید مقاومت و درود خدا بر حزب‌الله قهرمان که چه باشکوه و هنرمندانه و مدبرانه سید مقاومت را بدرقه کردند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️روحانیت و فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی؛ آری یا نه؟! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] هنوز هم برخی از دلسوزان و نیروهای فکری در حوزه‌‌های علمیه معتقدند که روحانیون و علمای دین نباید مسئولیت اجرایی گرفته و رسماً و علناً به کارهای اجرایی و مدیریتی بپردازند. بعضاً هم ادعای خود را به نقل قول‌هایی از شهید مطهری(ره) نسبت می‌دهند! که گویا ایشان مخالف ورود روحانیون به کارهای اجرایی در دولت اسلامی بوده است! [دو] مدافعان این ایده معمولاً مترصد شنیدن یا دیدن خطایی از روحانیونی هستند که مسؤولیتی اجرایی را بر عهده گرفته‌اند! بلافاصله آن را مؤیدی برای این ادعای خود ذکر کنند! فی المثل، یکی از مدافعان این ایده با مشاهده چند کلیپ که نوعی بی‌احترامی به برخی از روحانیون بود (کلیپ‌هایی که بعضاً یک جوان یا نوجوان فریب‌خورده عمامه یک روحانی را از سرش می‌انداخت)؛ گفته بود ریشه همه بی‌احترامی‌ها به روحانیت آن است که «بعد از انقلاب، از جایگاه ناظر و ناقد حکومت خارج شده و مسؤولیت پذیرفته است.» [سه] این بنده همان زمان در پاسخ به چنین سخنانی، نوشتم: اولاً، احترام روحانیت نسبت به پیش از انقلاب هزاران برابر بیشتر شده است؛ ثانیاً، احترام ناشی از انتقادهای عامه‌پسند (و انتقادهای از بیرون گود!)، احترامی شیطانی است و نه روحانی! ثالثاً، چرا پیامبران دنبال چنین احترامی نبوده‌اند؟ یعنی فلسفه وجودی روحانیت، تداوم راه پیامبران در اقامه دین الهی و خدمت به خلق خدا بوده و هست؛ (اعم از خدمت مادی و معنوی؛ و خدمت سیاسی و اجتماعی و مدیریتی و ...). تاریخ روحانیت هم همین موضوع را نشان می‌دهد. یک روحانی راستین، هیچگاه به هدف کسب احترام یا محبت مردم، کاری را انجام نمی‌دهد. او از باب وظیفه دینی است که خود را خدمتگزار خلق خدا می‌داند. [چهار] افزون بر همه اینها، (ره) در پیامی که در واپسین‌ ماه‌های عمر مبارکشان خطاب به طلاب و روحانیون صادر کردند (= منشور روحانیت) بر لزوم ورود روحانیون به کارهای قضایی و اجرایی تأکید کرده و می‌فرماید: «روحانيون و علما و طلاب بايد كارهاى قضايى و اجرايى را براى خود يك امر مقدس و يك ارزش الهى بدانند و براى خود شخصيت و امتيازى قائل بشوند كه در حوزه ننشسته‌‏اند بلكه براى اجراى حكم خدا راحتى حوزه را رها كرده و مشغول به كارهاى حكومت اسلامى شده‏‌اند. اگر طلبه‌‏اى منصب امامت جمعه و ارشاد مردم يا قضاوت در امور مسلمين را خالى ببيند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئوليت نپذيرد و يا دلش را فقط به هواى اجتهاد و درس خوش كند، در پيشگاه خداوند بزرگ يقيناً مؤاخذه مى‌‏شود و هرگز عذر او موجه نيست، ما اگر امروز به نظام خدمت نكنيم و استقبال بى‏‌سابقه مردم از روحانيت را ناديده بگيريم، هرگز فرصت و شرايط بهتر از اين را نخواهيم داشت.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔸گنج بی‌نظیر «گیاهان دارویی» ✍️ احمدحسین شریفی 🔹بیش از ۸۵۰۰ گونه گیاهی در کشور وجود دارد که حدود ۲۷۰۰ گونه آن در حوزه (Herbal plants) هستند که بعضاً به صورت انحصاری فقط در ایران وجود دارند. 🔸در نقشه جامع علمی کشور نیز موضوع «گیاهان دارویی» جزء اولویت الف قرار گرفته است. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سال ۱۳۹۲ سند ملی گیاهان دارویی را تصویب کرد. 🔻 متعاقباً کارهای خوب و امیدبخشی در این زمینه انجام گرفت؛ دانشکده‌های تخصصی در برخی دانشگاه‌های کشور تأسیس شد؛ و ... اما هرگز در اندازه ظرفیت‌ها نبود. اگر در سالهای گذشته فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی و فناورانه متمرکزی در این باره انجام می‌گرفت، تاکنون ✔️هم دانش پیش‌برنده‌ای در این زمینه تولید شده بود، ✔️هم بسیاری از منابع اصیل روایی و حدیثی ناظر به این موضوعات مورد مداقه اجتهادی قرار گرفته بود، ✔️هم وابستگی به داروهای شیمیایی که حاوی آسیب‌های بی‌شمارند، کاهش یافته بود، ✔️ هم صدها هزار اشتغال پایدار و دانش‌بنیان ایجاد شده بود، ✔️هم شاهد ارزآوری بسیار بالایی از طریق صادرات داروهای گیاهی بودیم، ✔️هم در دانش پزشکی شاهد پیشرفت‌های ناظر به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی بودیم، ✔️و هم مرجعیت علمی در این حوزه را در جهان کسب کرده بودیم. 🔸البته ناامید نیستیم، اقدامات خوبی در دولت سیزدهم شروع شد و مطمئن هستیم دیر یا زود این ظرفیت بی‌نظیر و این گنج خدادادی در خدمت سلامت و اقتصاد و پیشرفت کشور قرار خواهد گرفت. @Ahmadhoseisharifi 🌹
احمدحسین شریفی
🔸گنج بی‌نظیر «گیاهان دارویی» ✍️ احمدحسین شریفی 🔹بیش از ۸۵۰۰ گونه گیاهی در کشور وجود دارد که حدود ۲۷
بازنشر، به مناسبت برگزاری دومین همایش ملی «زیست‌شناسی گیاهان دارویی» در دانشگاه قم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
7.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸«حزب‌الله» و «علامه مصباح» 🔻شهید سیدحسن نصرالله: «حزب‌الله، نماد عینی تفکر سیاسی آیت‌الله مصباح در سطح منطقه است.» «حاج قاسم ما را به ایشان وصل کرد.» «بعد از آیت‌الله بهجت، زیارات روحی و معنوی فرماندهان حزب‌الله، بر آیت‌الله مصباح متمرکز شد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی ✔️ام المفاسد فردی و اجتماعی «شرک» است. ✔️مهم‌ترین راهکار اصلاحی همه پیامبران در مواجهه با همه مفاسد، دعوت به «توحید» بوده است: وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل، ۳۶) ✔️الان نیز بشر همان بشر است و راه همان راه است. ترویج و تعمیق باورهای توحیدی به ویژه «توحید در ربوبیت» و «توحید در رازقیت». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
9.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ضمن احترام به شخصیت حقیقی این عزیزان، تا زمانی که گفتگوی «قانون‌گذاران» ما و نمایندگان «مجلس نظم و نظارت» ما اینگونه باشد، بنده بعید می‌دانم مخالفت‌ها و موافقت‌های این عزیزان و افراد مشابه آنان «خردمندانه» و به دور از «غلبه احساس و هیجان» باشد. و طبیعتاً آنچه که در این میان قربانی می‌شود «حقیقت» است و «مصالح مردم». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«راحت‌طلبی»، «سوار‌کاران سیاسی» و «پیشرفت»! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] یکی از تمایلات طبیعی و غریزی انسان و یکی از اصول حاکم بر کنش‌های انسانی، «راحت‌طلبی» است؛ تمایل به انتخاب «اخفّ و اسهل». یعنی هر انسانی، در هر زمان و مکان و موقعیتی که میان دو راهی انتخاب قرار می‌گیرد، طبیعتاً به انتخاب کار «سبک‌تر و ساده‌تر» تمایل دارد. راحت‌طلبی را می‌توان از تمایلات «جامعه‌ساز» دانست. به همین دلیل آن را از «اعتباریات ماقبل الاجتماع» به شمار آورده است. اساساً یکی از عوامل زیست اجتماعی آدمیان همین تمایل است. یعنی انسان برای آنکه راحت‌تر و آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر به خواسته‌های خود دست پیدا کند، به زیست اجتماعی و تعاون و مشارکت با دیگران تن می‌دهد. [دو] این تمایل، علیرغم آنکه در افرادی موجب زمین‌گیری و تنبلی و بی‌حرکتی و بی‌رگی شده است، اما در کلیت خود از عوامل پیشرفت مستمر و ارتقاء کیفیت زیست اجتماعی آدمیان در طول تاریخ بوده است. همین تمایل موجب پیشرفت‌های شگرف علمی و تولید فناوری‌های پیشرفته‌ای شده است؛ پیشرفت‌هایی که همگی به دنبال تأمین یک زندگی راحت‌تر و آسان‌تر برای آدمیان هستند. [سه] این اصل، نه تنها از اصول حاکم بر افعال و انتخاب‌های آدمیان است؛ بلکه از اصول حاکم بر داوری‌ها و قضاوت‌های آدمیان درباره افعال، اشخاص، گروه‌ها و جوامع دیگر هم هست. حتی در انتخاب‌های سیاسی، آدمیان به دنبال انتخاب فرد یا گروهی هستند که امور را برای آنان سبک‌تر و ساده‌تر کند. نه آنکه از آنها کار و تلاش مضاعف و تحمل و مقاومت و به جان خریدن مشکلات و سختی‌ها را مطالبه کند! [چهار] اگر احیاناً فرد یا جامعه‌ای در زمانی یا جایی راه یا کار سنگین‌تر و دشوارتر را انتخاب می‌کنند، حتماً اغراض و اهداف دیگری ضمیمه انتخاب آنها شده است؛ اهدافی ارزشمند و خوب که حاضر شده‌اند برای وصول به آنها، سنگینی و دشواری کار را بر جان بخرند و برخلاف میل طبیعی و غریزی خود عمل کنند. بنابراین، تنها در جایی می‌توان از مردم انتظار داشت که به مقاومت و پایداری و تحمل سختی‌ها تمایل داشته باشند، که اغراض و اهداف و آرمان‌های بلند را در آنها تقویت کرد. [پنج] در نظام‌های سیاسی مردم‌سالار، افراد ناسالم سیاسی و سودجویان و سواری‌بگیران انتخاباتی، در ایام تبلیغات انتخابات تلاش می‌کنند با «احساسی کردن فضا» و با «استفاده از همین اصل»، و با «تمسخر آرمان‌ها و اهداف و اغراض بلند» و با «ترسیم تصویری از یک زندگی ساده و سهل و آسان‌یاب برای مردم»، نگاه مردم را به خود جلب کنند و بر خر مراد سیاست سوار شوند!‌ اینان بلافاصله بعد از سوار شدن بر خر مراد خویش، دائماً به مردم القاء می‌کنند که عده‌ای [که البته هیچگاه هم معلوم نمی‌کنند که آن عده نامرئی و موهم کیانند!] اجازه نمی‌دهند ما به وعده‌های خود عمل کنیم و یک زندگی راحت و آرام برای مردم تأمین کنیم! و الا زیرک‌تر از آن‌اند که ناتوانی خود یا ناممکن بودن تحقق آن شعارهای راحت‌طلبانه و رفاه‌جویانه را ندانند! [شش] با توجه به این اصل حاکم بر اعمال و انتخاب‌های آدمیان، شرط لازم برای تحقق اهداف سیاسی اسلام و حرکت در مسیر سیاست و مدیریت و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی، این است که همواره آرمان‌ها و اهداف و غایات زیست اسلامی را به صورتی واقع‌بینانه و درست برای مردم ترسیم کرد. باید نشان داد که نباید چنین میل و غریزه‌ای آنها را «نسبت به واقعیت‌ها کور» کند و «از آرمان‌ها غافل» سازد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹