👓 هیچ کس حق رد، ابطال یا نقض مصوبات مجمع تشخیص را ندارد!
❗️ شماره 5318 تاریخ 1372/7/24
ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
عطف به نامههای شماره 7778/2630/1- ر مورخ 5/7/1372 و 1646/2236/1- ر مورخ 18/2/1372 و پیرو نامه شماره 4575 مورخ 3/3/1372 بند 5 سئوال مورد اشاره در جلسه مورخ 21/7/1372 شورای نگهبان مطرح و نظر تفسیری شورا بدین شرح اعلام میگردد:
❌ هیچ یک از مراجع قانونگذاری حق رد و ابطال و نقض و فسخ مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را ندارد!
❗️پینوشت:
مشخص نیست چرا عدهای مدام اصرار بر تحمیلهای غیرقانونی دارند!
یاد سخن رهبر انقلاب میافتیم که میفرمود بنده زیربار تحمیلهای غیرقانونی نخواهم رفت😔
@HozeTwit
👓 متاسفانه وقتی از جایگاه سرپرست دفتر سیاسی حوزه موضعی بیان بشه ، دید توده مردم حتی نخبگان برخی اقشار به این سمت میره که موضع سیاسی حوزه علمیه در این مورد همین است.
حق هم دارن اینطور فکر کنند😔
💬 نقطه
#دفتر_سیاسی_اجتماعی
@HozeTwit
هدایت شده از بیداری ملت
🔴چند نکته درباره ابلاغ پالرمو توسط قالیباف
🔹 تصویب پالرمو بلافاصله پس از اظهارات تند ترامپ در عربستان، قطعا یک اشتباه مهم با پالس منفی در مذاکرات بوده است. از لحاظ کارشناسی، تصویب این قانون در وضعیت کنونی، کمکی به خروج از لیست سیاه نخواهد کرد. شاهد آن، متن سند ریاست جمهوری ترامپ خطاب به وزیر خزانهداری است که میگوید آمریکا باید تلاش کند تا ایران از لیست مذکور خارج نشود. درواقع مسئله فنی و حقوقی نیست؛ بلکه سیاسی است و کشورهای عضو همگی باید رای به خروج ایران بدهند که آمریکا در حال حاضر قطعا رای نخواهد داد.
🔹 قالیباف نیز مخالف تصویب این قانون در این لحظه بوده و در زمان تصویب آن در مجمع تشخیص،اندونزی بوده است. قالیباف به واسطه قانون اساسی مجبور به ابلاغ این قانون بوده است. بازی رسانهای با عدم ابلاغ قانون حجاب که آنهم برحسب وظیفه قانونی قالیباف و دستور شعام ابلاغ نمیشود، یک تلاش کودکانه برای سیاهنمایی است.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
👓 بخش مهم و قابل توجهی از بیانیه اخیر رهبری معظم، برون گرایی حوزه و ایفای نقش اجتماعی و سیاسی فعال تر است.
❗️ در چنین وضعیتی، نقش بازوی اجتماعی و سیاسی حوزه بسیار پررنگ می شود، زیر ذره بین می رود و حساسیت پیدا می کند.
🔹 و لذا اینکه چه کسی با چه سطحی از تحلیل و کنش و مقبولیت و اعتبار، مسئولیت ویترین اجتماعی و سیاسی حوزه را بر عهده می گیرد، بسیار مهم می شود.
♨️ نقش دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه در چنین وضعیتی، اگر بالاتر از معاونت های حوزوی نباشد، کمتر نخواهد بود.
حالا این چنین چیزهایی را مصداقی از تحول حوزه بدانیم یا نشانه هایی از انزوا؟!!
ظاهرا به جای متحول شدن، داریم به انزوا می ریم😔
💬 بینام
#دفتر_سیاسی_اجتماعی
#تحلیل_غیراستوار
@HozeTwit
هدایت شده از أخٌفيالله
خلاصهی جامع مقاله «آزمون زینی: انتصابی که پرچم سیاه بر فراز آن در اهتزاز است»
مقاله مفصل رُونن برگمن دربارهی انتصاب ژنرال داوید زینی به ریاست شاباک، تصویری تمامعیار و انتقادی از این تصمیم سیاسی ارائه میدهد و آن را نشانهای از روند بیسابقهی تضعیف نهادهای قانونی و بیاعتنایی دولت نتانیابو به قانون، دادگاه و هنجارهای حکمرانی در اسقاطیل میداند.
محورهای اصلی مقاله:
۱. مشکلات حقوقی و نهادینه در فرآیند انتصاب زینی:
انتصاب بدون اطلاع یا تأیید رئیس ستاد ارتش.
نادیدهگرفتن رأی دیوان عالی که برکناری رئیس پیشین شاباک (رونن بار) را غیرقانونی اعلام کرده بود.
اقدام یکجانبهی نتانیابو بدون مشورت با مشاور حقوقی دولت یا کمیته انتصابات عالیرتبه.
تعارض منافع نتانیابو به دلیل روابط احتمالی با خانوادهی زینی.
۲. زینی در دو راهی:
بین وفاداری به قانون و نهادهای حاکمیت، یا وفاداری شخصی به نتانیابو.
باید تصمیم بگیرد که آیا سمت را با وجود هشدارها میپذیرد یا از آن صرفنظر میکند.
۳. پیامدهای کلان این انتصاب:
پذیرش سمت از سوی زینی، نهاد شاباک را از مشروعیت قانونی تهی میکند.
استقلال شاباک از نخستوزیر، که اساس امنیت داخلی است، از بین میرود.
تبدیلشدن سازمانهای امنیتی به ابزار دست قدرت سیاسی.
۴. نقض بیسابقهی قانون از سوی نتانیابو:
انتشار گزینشی اسناد طبقهبندیشده برای اثبات روایت سیاسی خود.
استفاده ابزاری از دستگاه حکومتی برای پاککردن مسئولیت فاجعهی ۷ اکتبر از خود.
ناتوانی یا بیمیلی کامل در پیروی از مشاور حقوقی دولت و دیوان عالی.
تلاش برای بیاعتبارکردن نهادهای...
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
خلاصهی جامع مقاله «آزمون زینی: انتصابی که پرچم سیاه بر فراز آن در اهتزاز است» مقاله مفصل رُونن برگ
رونین برگمن جزء مهمترین تحلیلگرای اسرائیلیه
تشکر از کانال بسیار خوب اخفیالله
عالیه واقعا
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حیثیت دفتر سیاسی اجتماعی حوزه، حیثیت و شأن بصیرتی حوزههای علمیه در جامعه است
🔸 به یقین هرگونه تحلیل اشتباه یا ضعیف از سوی دفتر سیاسی اجتماعی حوزه، باعث تخریب شأن حوزههای علمیه میشود.
🔺 در مورد عدم ابلاغ قانون حجاب حتی آقای نبویان (نماینده انقلابی) و بسیاری دیگر از نمایندگان گفتند مخالفت شعام مانع ابلاغ قانون از سوی مجلس شده است. این بسیار متفاوت است با حرفها و ادعاهایی که حتی با ابتدائیات تقوا هم شاید سنخیتی ندارد.
🔻 رأی و نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام، غیر قابل تمرد است و وظیفه رییس مجلس (هرکسی باشد) ابلاغ قانون است.
♨️ در اینجا چند نکته قابل توجه است:
1⃣ اگر نظر مجمع تشخیص مصلحت را غلط میدانیم راهش تخریب مجلس شورای اسلامی نیست.
2⃣ نمیتوانیم قبح تمرد از قانون را بریزیم و رعایت قانون را سخیف جلوه دهیم.
3⃣ اگر دغدغه حجاب را داریم -که باید داشته باشیم- راهش انتقامگیری از ابلاغ قانون دیگری نیست. به جد باید برای احیای وضعیت عفت جامعه تلاش کنیم؛ اما نه تلاشی از جنس هیاهوهای دور از تدبیر و تقوا.
4⃣ واکنشهای هیجانی، احساساتی و فاقد استدلال و بیربط با قوانین رسمی جمهوری اسلامی، منجر به تخریب وجهه حوزههای علمیه میشود. ما خیلی باید در موضعگیری دست به عصا باشیم. امروز که حتی طلاب بصیر رتبه مقدمات، آگاهانه پیام میدهند و از برخی مواضع سست انتقاد میکنند و از چرایی آن میپرسند، ما نمیتوانیم در بصیرت از طلاب عقب بمانیم.
5⃣ ما باید الگوی مواضع متقن، مستدل و غیر قابل خدشه باشیم. الگویی که راهنمای جوانان هیجانزده و احساساتی باشد؛ نه...
#دفتر_سیاسی_اجتماعی
@Manahejj
👓 طبق بعضی خبرهای غیررسمی حاج اقای صمدی استاد حوزه که در سیستان ربوده شده بود پیدا شد.
امیدواریم درست باشه😍
@HozeTwit
5.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 رندی فاین، قانونگذار آمریکایی:
باید غزه را مثل ژاپن با بمب اتم بزنیم!!!
در جنگ جهانی دوم، ما دربارۀ تسلیمشدن با نازیها مذاکره نکردیم. ما دربارۀ تسلیمشدن با ژاپنیها مذاکره نکردیم. ما ژاپنیها را ۲بار با بمب اتم زدیم تا بیقید و شرط تسلیم شوند. اینجا هم باید همینطور باشد!
🔴 #بیداری_ملت
@bidariymelat
❗️ پینوشت: بعضیها هم بودند از ابتداییات توان دفاعی ما که رونمایی میشد میگفتند شما زبان دنیا را بلد نیستید!
طرف با وقاحت نشسته رسما یه عده بیدفاع گرسنه را داره به حمله اتمی تهدید میکنه!
مجری و دانشجو هم نیست بلکه مسئول #رسمی امریکاست!
حقیقتا نبرد اخیر چهره پلشت و دیو صفت امریکا را برای بار هزارم واضح کرد اما عدهای نابینا اینها را نیز نخواهند دید😔
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 تحلیل ضعیف از کسی که الگوی طلاب باید باشد! آیا سرپرست دفتر #سیاسی حوزه نمیداند رئیس مجلس شرعا و
👓 اقای استوار میمندی به نقدهای کانالهای حوزوی پاسخی دادند که بخاطر رعایت امانت عین پاسخ منتشر خواهد شد👇👇
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
پاسخ سرپرست موقت دفترسیاسی اجتماعی حوزه
توضیحاتی پیرامون یک نظر شخصی
به دنبال اعلام ابلاغ مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو(معاهده سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی) نگارنده، با درج پستی در ویراستی، به حدیثی از امام حسین علیه السلام نسبت به اولویت دادن رضایت خدا بر رضایت غیرخدا اشاره کرد اما به ناگاه با هجمه ای رسانه ای از طرف عده ای مواجه شد.
اگرچه نگارنده، الحاق به پالرمو را مخالف با قاعده فقهی نفی سبیل می داند چون این معاهده دولت را موظف می کند تا درگاه های مالی و تجاری جمهوری اسلامی و اسرار مالی دولت را در اختیار نهادهای بین المللی قرار دهد و شرط تحفظ هم راهگشای این مشکل نخواهد بود که البته در این مختصر جای بسط آن نیست، اما در هر صورت قانونی است که لازم است فرآیند خود را طی کند و گام اول آن هم ابلاغ آن توسط رئیس محترم مجلس شورای اسلامی است بنابراین اصل این ابلاغ کاری در راستای وظایف رئیس مجلس بوده است.
لکن گلایه و ناراحتی نگارنده پیش از آنکه از قانون پالرمو باشد از عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب است چرا که عرصه فرهنگی کشور، از عفاف و حجاب گرفته تا مسائل دیگر فرهنگی و اجتماعی گرفتار نوعی بی قانونی و هرج و مرج شده و کیان خانواده ایرانی به مخاطره جدی افتاده است و مسؤولان امر هم اگر در آن زمین بازی نکنند ولی گویا فقط نظاره گر میدان تاخت و تاز فرهنگی دشمنانی هستند که در رسانه های خود بارها به پروژه حیازدایی و غیرت سوزی از جامعه ایرانی اعتراف کرده اند و مسؤولان اقدام محسوس و ملموسی در این باره انجام نمی دهند.
آری؛ نگارنده خوب می داند که شخص رئیس محترم مجلس خود طرفدار فرهنگ عفاف و حجاب است و در همان مجلسی که ایشان رئیسش بوده این قانون نیز به تصویب رسیده است و حتی می داند که رئیس جمهور محترم هم تمایلات مذهبی دارد، همانطور که می داند علت عدم ابلاغ قانون «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» نیز توصیه دبیرخانه شعام است و الا رئیس مجلس آماده ابلاغ آن بود اما ناراحتی از اینجاست که درست است رئیس جمهور با توجه به نوع بینش ناقص و کنش فرهنگی حزبیش مخالف این قانون است اما از رئیس محترم مجلس که شخصی متدین و انقلابی است در قامت یکی از سران قوا و در کنار رئیس محترم قوه قضائیه توقع بود نسبت به این فضای یله و رها فعالانه تر عمل کند و در مواجهه با پدیده ای که رهبر معظم انقلاب آن را #حرام_شرعی و #حرام_سیاسی دانسته اند اسیر فلسفه بافی ها و مصلحت اندیشی های مشاوران پیرامونی نشوند و پس از گذشت ۸ماه از مسکوت گذاشتن قانونی که مصوّب مجلس و مؤیّد به تایید شورای نگهبان است اقدامات فعالانه تری برای احیای آن انجام دهد.
جان سخن در این ویراستی این است که اگر پالرمو قانون است و باید ابلاغ شود، قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیز قانون است که خود مجلس باید برای ابلاغ و سپس اجرای آن زمینه سازی کند که حرمت امامزاده را متولی آن باید نگهدارد اگرچه از دیگران هم در این زمینه رفع تکلیف نمی شود.
سخن دیگر اینکه اجازه دهید کسی هم از درون حوزه علمیه درد دل مؤمنان را فریاد بزند چرا که کاملا طبیعی است مؤمنانی که می بینند ابلاغ قانون عفاف و حجاب که عمده آن فرهنگی است به محاق می رود و تلاشی هم گویا از طرف مسئولان امر برای احیای آن نمی شود اما قانون پالرمو که هنوز جوهرش خشک نشده و باید هم ابلاغ شود، بی سر و صدا و بی دردسر ابلاغ می گردد به شدت سرخورده و ناامید شوند.
امروز وضعیت رها و افسارگسیخته عفاف و حجاب قابل انکار نیست و وظیفه حاکمیت تعیین فرآیند جامعی به منظور فرهنگ سازی، گفتمان سازی و اجرای احکام شریعت و مقابله با گناهان اجتماعی در عرصه عمومی جامعه است که قدم اول آن را مجلس و شورای نگهبان برداشتند و قدم دوم هم ابلاغ قانون و قدم های بعدی هم اجرای آن است، بله، در صورت آماده نبودن شرایط می توان اجرای این قانون را تدریجی و گام به گام برنامه ریزی نمود.
و اما برخی کانال های انقلابی و دلسوز نسبت به ویراستی اینجانب عکس العمل نشان دادند که برخی محترمانه و برخی هم تند و غیرمحترمانه بود.
دوستان رسانه ای خود واقفند که اولا ویراستی اینجانب موضع شخصی بود نه موضع جایگاهی که در آن خدمت می کنم و ثانیا فضای ویراستی فضایی است که عبارات آن موجز و خلاصه است و امکان شرح و بسط در آن نیست لذا اگر اعتراضی هم داشتند می توانستند ضمن تقاضای توضیح بیشتر، نقدشان را هم محترمانه تر بیان نمایند.
در هر صورت توصیه حقیر به عنوان یک طلبه این است که رگ گردن ما طلاب فقط و فقط باید برای دین خدا و ولیّ خدا متورّم شود و همه اشخاص حقیقی و حقوقی را با معیار خدمت به ارزش های دینی و الهی بسنجیم و الا گرفتار تعصب هایی می شویم که از دایره انصاف خارجمان می کند.
نسأل الله منازل الشهدا
محمد استوار میمندی
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نقد پاسخ جناب آقای استوار (سرپرست موقت دفتر سیاسی اجتماعی حوزههای علمیه)
📝 توجیهِ بدتر از خطا پذیرفته نیست
1⃣ برای کسی که سکان هدایت سیاسی را برعهده دارد، تقکیک نظر شخصی و رسمی معنا ندارد. امروز هر مقام سیاسی ولو در حاشیه یک جلسه موضعگیری درباره سیاست داشته باشد مورد استناد رسمی قرار میگیرد. موضع شخصی جایی است که ارتباطی به مسئولیت نداشته باشد، برای مثال اگر رییس حوزه درباره حوزه نظری بفرمایند نظر شخصی نیست، اگر مسئول دفتر سیاسی حوزه هم نظر سیاسی اجتماعی بفرمایند شخصی نیست.
2⃣ نظر حتی اگر شخصی هم باشد باید دقیق، مبتنی بر تقوا و مستدل باشد.
3⃣ به صرف اینکه ویراستی فضای موجزنویسی است، دلیل نمیشود بگونهای عبارتپردازی کنیم که برداشتهایی از مطلب ما شود که حیثیت سیاسی و بصیرتی حوزههای علمیه زیر سؤال برود.
4⃣ واکنش رسانههای حوزوی، هجمه رسانهای نیست؛ غیرتمندی رسانههای حوزوی برای حفظ حیثیت حوزههای علمیه است. اینکه این غیرتمندی را رمی بر تعصب و بیانصافی کنیم تهمت است و محتاج توبه.
5⃣ ایشان در یادداشت توجیهی خود نوشتند: «اصل این ابلاغ کاری در راستای وظایف رئیس مجلس بوده است.» یعنی اعتراف به اینکه با وجود اطلاع از قوانین، آن مطلب را در ویراستی نوشتند! و جای تعجب است که نه مطلب ویراستی را حذف کردند، نه این مطلب درستی که در ایتا نشر دادند در ویراستی منتشر کردند و نه از آن مطلب خطایی که در ویراستی منتشر کردند #عذرخواهی کردند!!
6⃣ همچنین ابراز داشتند که میدانند دبیرخانه شعام مانع ابلاغ قانون حجاب شده است و در یادداشت توجیهی صرفا تقاضای اقدامات فعالانهتری از مجلس داشتند. بد نیست یک بار دیگر مطلب ویراستی خود را بخوانند و ببینند چقدر با این مطلب فاصله دارد.
7⃣ یقینا حوزههای علمیه و ارکان و مسؤولین حوزوی نسبت به عفاف و حجاب باید موضع فعالانه و مطالبهگرانه داشته باشند؛ اما همه حرف در چگونگی ابراز این مواضع است؛ وگرنه نوجوانان و جوانان احساساتی هم فریاد میزنند.
بار دیگر این نکته را عرض میکنیم: «اگر دغدغه حجاب را داریم -که باید داشته باشیم- راهش انتقامگیری از ابلاغ قانون دیگری نیست. به جد باید برای احیای وضعیت عفت جامعه تلاش کنیم؛ اما نه تلاشی از جنس هیاهوهای دور از تدبیر و تقوا.»
8⃣ ظهور عبارت «وقتی برای خوشایند غیر خدا پالرمو را ابلاغ میکنند...» این است که ابلاغ پالرمو خطا و صرفا بخاطر خوشایند غیرخدا بوده است!
و معنایش این است، انجام وظیفهای که استاد محترم قبول دارند خطای بزرگی است!
چطور انجام وظیفهی قانونی خطای بزرگی است که طبق روایت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام عقاب دنیوی دارد؟!
وقتی قبول دارید باید رییس مجلس ابلاغ میکرد چطور متن پیام ویراستی را توجیه میکنید؟!
❇️ رسانه حوزوی مناهج آنچه شرط بلاغ و لازمهی رفتار منطقی و مستدل مبتنی بر تقوا در کنشگریسیاسی اجتماعی بود را خالصانه تذکر داد؛ قضاوت با مخاطبان فرهیخته.
〰〰〰〰〰
📌 آگاهی بیشتر:
🌀 حیثیت دفتر سیاسی اجتماعی حوزه، حیثیت و شأن بصیرتی حوزههای علمیه در جامعه است👇
eitaa.com/manahejj/9757
#دفتر_سیاسی_اجتماعی
@Manahejj