🌀 اعمال شب و روز دحوالارض
📿 اعمال شب:
ذکر، قیام و شب زنده داری
📿 اعمال روز:
1⃣ روزه
2⃣ غسل
3⃣ نماز:
دو رکعت نماز از زمان بالا آمدن آفتاب تا پیش از وقت ظهر در هر رکعت پس از حمد، ۵ مرتبه سوره شمس را بخوان و پس از سلام نماز بگو: «لَا حَوَلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ العَلِيَ العَظِيم»؛
آنگاه دعا کن و این دعا را بخوان: «يَا مُقِيلَ العَثْرَات ...»
4⃣ دعای اللهم داحی الکعبه...
5⃣ زیارت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء
#مراقبه
@Manahejj
🌀 حیثیت دفتر سیاسی اجتماعی حوزه، حیثیت و شأن بصیرتی حوزههای علمیه در جامعه است
🔸 به یقین هرگونه تحلیل اشتباه یا ضعیف از سوی دفتر سیاسی اجتماعی حوزه، باعث تخریب شأن حوزههای علمیه میشود.
🔺 در مورد عدم ابلاغ قانون حجاب حتی آقای نبویان (نماینده انقلابی) و بسیاری دیگر از نمایندگان گفتند مخالفت شعام مانع ابلاغ قانون از سوی مجلس شده است. این بسیار متفاوت است با حرفها و ادعاهایی که حتی با ابتدائیات تقوا هم شاید سنخیتی ندارد.
🔻 رأی و نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام، غیر قابل تمرد است و وظیفه رییس مجلس (هرکسی باشد) ابلاغ قانون است.
♨️ در اینجا چند نکته قابل توجه است:
1⃣ اگر نظر مجمع تشخیص مصلحت را غلط میدانیم راهش تخریب مجلس شورای اسلامی نیست.
2⃣ نمیتوانیم قبح تمرد از قانون را بریزیم و رعایت قانون را سخیف جلوه دهیم.
3⃣ اگر دغدغه حجاب را داریم -که باید داشته باشیم- راهش انتقامگیری از ابلاغ قانون دیگری نیست. به جد باید برای احیای وضعیت عفت جامعه تلاش کنیم؛ اما نه تلاشی از جنس هیاهوهای دور از تدبیر و تقوا.
4⃣ واکنشهای هیجانی، احساساتی و فاقد استدلال و بیربط با قوانین رسمی جمهوری اسلامی، منجر به تخریب وجهه حوزههای علمیه میشود. ما خیلی باید در موضعگیری دست به عصا باشیم. امروز که حتی طلاب بصیر رتبه مقدمات، آگاهانه پیام میدهند و از برخی مواضع سست انتقاد میکنند و از چرایی آن میپرسند، ما نمیتوانیم در بصیرت از طلاب عقب بمانیم.
5⃣ ما باید الگوی مواضع متقن، مستدل و غیر قابل خدشه باشیم. الگویی که راهنمای جوانان هیجانزده و احساساتی باشد؛ نه...
#دفتر_سیاسی_اجتماعی
@Manahejj
🌀 پاسخ سرپرست موقت دفتر سیاسی اجتماعی حوزههای علمیه به انتقادات رسانههای حوزوی
✅ به جهت رعایت اخلاق رسانهای پاسخ جناب آقای استوار میمندی به یادداشتها و انتقادات رسانههای حوزوی در فرستهی بعدی منتشر میشود👇
@Manahejj
پاسخ سرپرست موقت دفترسیاسی اجتماعی حوزه
توضیحاتی پیرامون یک نظر شخصی
به دنبال اعلام ابلاغ مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو(معاهده سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی) نگارنده، با درج پستی در ویراستی، به حدیثی از امام حسین علیه السلام نسبت به اولویت دادن رضایت خدا بر رضایت غیرخدا اشاره کرد اما به ناگاه با هجمه ای رسانه ای از طرف عده ای مواجه شد.
اگرچه نگارنده، الحاق به پالرمو را مخالف با قاعده فقهی نفی سبیل می داند چون این معاهده دولت را موظف می کند تا درگاه های مالی و تجاری جمهوری اسلامی و اسرار مالی دولت را در اختیار نهادهای بین المللی قرار دهد و شرط تحفظ هم راهگشای این مشکل نخواهد بود که البته در این مختصر جای بسط آن نیست، اما در هر صورت قانونی است که لازم است فرآیند خود را طی کند و گام اول آن هم ابلاغ آن توسط رئیس محترم مجلس شورای اسلامی است بنابراین اصل این ابلاغ کاری در راستای وظایف رئیس مجلس بوده است.
لکن گلایه و ناراحتی نگارنده پیش از آنکه از قانون پالرمو باشد از عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب است چرا که عرصه فرهنگی کشور، از عفاف و حجاب گرفته تا مسائل دیگر فرهنگی و اجتماعی گرفتار نوعی بی قانونی و هرج و مرج شده و کیان خانواده ایرانی به مخاطره جدی افتاده است و مسؤولان امر هم اگر در آن زمین بازی نکنند ولی گویا فقط نظاره گر میدان تاخت و تاز فرهنگی دشمنانی هستند که در رسانه های خود بارها به پروژه حیازدایی و غیرت سوزی از جامعه ایرانی اعتراف کرده اند و مسؤولان اقدام محسوس و ملموسی در این باره انجام نمی دهند.
آری؛ نگارنده خوب می داند که شخص رئیس محترم مجلس خود طرفدار فرهنگ عفاف و حجاب است و در همان مجلسی که ایشان رئیسش بوده این قانون نیز به تصویب رسیده است و حتی می داند که رئیس جمهور محترم هم تمایلات مذهبی دارد، همانطور که می داند علت عدم ابلاغ قانون «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» نیز توصیه دبیرخانه شعام است و الا رئیس مجلس آماده ابلاغ آن بود اما ناراحتی از اینجاست که درست است رئیس جمهور با توجه به نوع بینش ناقص و کنش فرهنگی حزبیش مخالف این قانون است اما از رئیس محترم مجلس که شخصی متدین و انقلابی است در قامت یکی از سران قوا و در کنار رئیس محترم قوه قضائیه توقع بود نسبت به این فضای یله و رها فعالانه تر عمل کند و در مواجهه با پدیده ای که رهبر معظم انقلاب آن را #حرام_شرعی و #حرام_سیاسی دانسته اند اسیر فلسفه بافی ها و مصلحت اندیشی های مشاوران پیرامونی نشوند و پس از گذشت ۸ماه از مسکوت گذاشتن قانونی که مصوّب مجلس و مؤیّد به تایید شورای نگهبان است اقدامات فعالانه تری برای احیای آن انجام دهد.
جان سخن در این ویراستی این است که اگر پالرمو قانون است و باید ابلاغ شود، قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیز قانون است که خود مجلس باید برای ابلاغ و سپس اجرای آن زمینه سازی کند که حرمت امامزاده را متولی آن باید نگهدارد اگرچه از دیگران هم در این زمینه رفع تکلیف نمی شود.
سخن دیگر اینکه اجازه دهید کسی هم از درون حوزه علمیه درد دل مؤمنان را فریاد بزند چرا که کاملا طبیعی است مؤمنانی که می بینند ابلاغ قانون عفاف و حجاب که عمده آن فرهنگی است به محاق می رود و تلاشی هم گویا از طرف مسئولان امر برای احیای آن نمی شود اما قانون پالرمو که هنوز جوهرش خشک نشده و باید هم ابلاغ شود، بی سر و صدا و بی دردسر ابلاغ می گردد به شدت سرخورده و ناامید شوند.
امروز وضعیت رها و افسارگسیخته عفاف و حجاب قابل انکار نیست و وظیفه حاکمیت تعیین فرآیند جامعی به منظور فرهنگ سازی، گفتمان سازی و اجرای احکام شریعت و مقابله با گناهان اجتماعی در عرصه عمومی جامعه است که قدم اول آن را مجلس و شورای نگهبان برداشتند و قدم دوم هم ابلاغ قانون و قدم های بعدی هم اجرای آن است، بله، در صورت آماده نبودن شرایط می توان اجرای این قانون را تدریجی و گام به گام برنامه ریزی نمود.
و اما برخی کانال های انقلابی و دلسوز نسبت به ویراستی اینجانب عکس العمل نشان دادند که برخی محترمانه و برخی هم تند و غیرمحترمانه بود.
دوستان رسانه ای خود واقفند که اولا ویراستی اینجانب موضع شخصی بود نه موضع جایگاهی که در آن خدمت می کنم و ثانیا فضای ویراستی فضایی است که عبارات آن موجز و خلاصه است و امکان شرح و بسط در آن نیست لذا اگر اعتراضی هم داشتند می توانستند ضمن تقاضای توضیح بیشتر، نقدشان را هم محترمانه تر بیان نمایند.
در هر صورت توصیه حقیر به عنوان یک طلبه این است که رگ گردن ما طلاب فقط و فقط باید برای دین خدا و ولیّ خدا متورّم شود و همه اشخاص حقیقی و حقوقی را با معیار خدمت به ارزش های دینی و الهی بسنجیم و الا گرفتار تعصب هایی می شویم که از دایره انصاف خارجمان می کند.
نسأل الله منازل الشهدا
محمد استوار میمندی
@Manahejj
🌀 نقد پاسخ جناب آقای استوار (سرپرست موقت دفتر سیاسی اجتماعی حوزههای علمیه)
📝 توجیهِ بدتر از خطا پذیرفته نیست
1️⃣ برای کسی که سکان هدایت سیاسی را برعهده دارد، تقکیک نظر شخصی و رسمی معنا ندارد. امروز هر مقام سیاسی ولو در حاشیه یک جلسه موضعگیری درباره سیاست داشته باشد مورد استناد رسمی قرار میگیرد. موضع شخصی جایی است که ارتباطی به مسئولیت نداشته باشد، برای مثال اگر رییس حوزه درباره حوزه نظری بفرمایند نظر شخصی نیست، اگر مسئول دفتر سیاسی حوزه هم نظر سیاسی اجتماعی بفرمایند شخصی نیست.
2️⃣ نظر حتی اگر شخصی هم باشد باید دقیق، مبتنی بر تقوا و مستدل باشد.
3️⃣ به صرف اینکه ویراستی فضای موجزنویسی است، دلیل نمیشود بگونهای عبارتپردازی کنیم که برداشتهایی از مطلب ما شود که حیثیت سیاسی و بصیرتی حوزههای علمیه زیر سؤال برود.
4️⃣ واکنش رسانههای حوزوی، هجمه رسانهای نیست؛ غیرتمندی رسانههای حوزوی برای حفظ حیثیت حوزههای علمیه است. اینکه این غیرتمندی را رمی بر تعصب و بیانصافی کنیم تهمت است و محتاج توبه.
5️⃣ ایشان در یادداشت توجیهی خود نوشتند: «اصل این ابلاغ کاری در راستای وظایف رئیس مجلس بوده است.» یعنی اعتراف به اینکه با وجود اطلاع از قوانین، آن مطلب را در ویراستی نوشتند! و جای تعجب است که نه مطلب ویراستی را حذف کردند، نه این مطلب درستی که در ایتا نشر دادند در ویراستی منتشر کردند و نه از آن مطلب خطایی که در ویراستی منتشر کردند #عذرخواهی کردند!!
6️⃣ همچنین ابراز داشتند که میدانند دبیرخانه شعام مانع ابلاغ قانون حجاب شده است و در یادداشت توجیهی صرفا تقاضای اقدامات فعالانهتری از مجلس داشتند. بد نیست یک بار دیگر مطلب ویراستی خود را بخوانند و ببینند چقدر با این مطلب فاصله دارد.
7️⃣ یقینا حوزههای علمیه و ارکان و مسؤولین حوزوی نسبت به عفاف و حجاب باید موضع فعالانه و مطالبهگرانه داشته باشند؛ اما همه حرف در چگونگی ابراز این مواضع است.
بار دیگر این نکته را عرض میکنیم: «اگر دغدغه حجاب را داریم -که باید داشته باشیم- راهش انتقامگیری از ابلاغ قانون دیگری نیست. به جد باید برای احیای وضعیت عفت جامعه تلاش کنیم؛ اما نه تلاشی از جنس هیاهوهای دور از تدبیر و تقوا.»
8️⃣ ظهور عبارت «وقتی برای خوشایند غیر خدا پالرمو را ابلاغ میکنند...» این است که ابلاغ پالرمو خطا و صرفا بخاطر خوشایند غیرخدا بوده است!
و معنایش این است، انجام وظیفهای که استاد محترم قبول دارند خطای بزرگی است!
چطور انجام وظیفهی قانونی خطای بزرگی است که طبق روایت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام عقاب دنیوی دارد؟!
وقتی قبول دارید باید رییس مجلس ابلاغ میکرد چطور متن پیام ویراستی را توجیه میکنید؟!
❇️ رسانه حوزوی مناهج آنچه شرط بلاغ و لازمهی رفتار منطقی و مستدل مبتنی بر تقوا در کنشگریسیاسی اجتماعی بود را خالصانه تذکر داد؛ قضاوت با مخاطبان فرهیخته.
〰️〰️〰️〰️〰️
📌 آگاهی بیشتر:
🌀 حیثیت دفتر سیاسی اجتماعی حوزه، حیثیت و شأن بصیرتی حوزههای علمیه در جامعه است👇
eitaa.com/manahejj/9757
#دفتر_سیاسی_اجتماعی
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
2.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 داستان یهودیهای مدینه
🎧 تیزر قسمت هفدهم پادپخش مصطفی
📻 صوت کامل پادپخش👇
https://Manahej.ir/?p=9230
〰️〰️〰️〰️〰️
💚 اگر میخواهی در ساخت پادکستها شریک باشی، واریز به شماره کارت👇
6037997750016314〰️〰️〰️〰️〰️ #مصطفی #تاریخ_انبیا #شنبههای_محمدی 📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی 👇🏻 @Manahejj_Radio
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نماز یکشنبههای ماه ذی القعدة
📝 توبه و بازگشت به سوی خدا
🔸 امام خامنهای: روزهای یکشنبهی ماه ذیقعده ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل میکند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود:
🔺 کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما میخواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذیقعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبهی این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر میکنند- انجام بدهید.
✅ کیفیت نماز:
در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) نماز گزارد.
در هر رکعت حمد یک مرتبه و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ سه مرتبه و معوذتین (فلق و ناس) یک مرتبه.
پس از اتمام نماز:
هفتاد مرتبه استغفار کند و پس از اتمام استغفار، بگوید: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ
سپس بگوید: یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ.
#مراقبه
#نماز_توبه
@Manahejj
🌀 اولویّتهای فقهی
🔺 امروز با تشکیل نظام اسلامی و مطرح شدن حکمرانی به شیوهی اسلام، موضوعات مهمّی برای حوزه اولویّت یافته که در گذشته مطرح نبوده است؛
♨️ مسئلههایی از قبیل روابط دولت با مردمش و با دولتها و ملّتهای دیگر، موضوع نفی سبیل، نظام اقتصادی و پایههای اصولی آن، پایههای اصولی نظام اسلامی، منشأ حاکمیّت از نظر اسلام، نقش مردم در آن و موضعگیری در قضایای مهم و در مقابل نظام سلطه، مفهوم و محتوای عدالت، و دهها موضوع اساسی و بعضاً حیاتی دیگر، برای امروز و فردای کشور دارای اولویّت و منتظر پاسخ فقهی است.
#قرن_حوزه
#منشور_روحانیت_رهبری
#حوزه_پیشرو_سرآمد
#یکصدمین_سال_بازتأسیس_حوزه
@Manahejj
هدایت شده از هیئت انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ـ﷽-
#هیئت_انصار_المهدی عجل الله تعالی فرجه
🔰 مراسم عزاداری در شب شهادت #امام_جواد علیه السلام
🎤 سخنران:
استاد معظم قدیرعلی #شمس
🎤 مرثیهخوان:
حجت الاسلام والمسلمین #حائری
کربلایی جواد #مهدی
🗓 دوشنبه ۵ خرداد از ساعت ۲۰:۱۵
📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲
#دارالقرآن علامه طباطبایی قدس سره
📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود.
برادران و خواهران
@ansarolmahdi_aj
🌀 دو عنصر کلیدی مفقود در حوزه برای تبلیغ!
🔺 جای دو عنصر کلیدی برای این بخش در حوزه خالی است: «تعلیم» و «تهذیب».
🔻رساندن پیامی که بهروز و پُرکنندهی خلأ و برآورندهی هدف دین باشد، حتماً نیازمند آموزش و فراگیری است.
♨️ دستگاهی باید متصدّی این مأموریّت شود و قدرت اقناع، آشنایی با شیوهی گفتگو، آگاهی از نوع تعامل با افکار عمومی و فضای رسانهای و مجازی، انضباط در مواجهه با عنصر مخالف را به طلبه بیاموزد و با تمرین و ممارست، در دورهای محدود، او را آمادهی ورود به این میدان کند.
💢 از سویی با استفاده از ابزارهای فنّی روز، تازهترین و شایعترین القائات و آفتهای فکری و اخلاقی را گردآوری و بهترین و رساترین و قویترین پاسخ را در قالب ادبیّات متناسب با زمان برای آن فراهم کند، و از سوی دیگر لازمترین دانستنیهای دینی متناسب با وضع فرهنگی و فکری روز را به صورت بستههای مناسب اندیشه و فرهنگ نسل جوان و نوجوان و خانوادهها تدوین نماید.
🔴 این مجموعهی شکلی و محتوایی، مهمترین موضوع تعلیم در این بخش است.
#قرن_حوزه
#منشور_روحانیت_رهبری
#حوزه_پیشرو_سرآمد
#یکصدمین_سال_بازتأسیس_حوزه
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 قسمت یازدهم پادکست #قوم_نافرمان این هفته منتشر خواهد شد
♨️ آخرین قسمت پادکست قوم نافرمان درباره «فرجام یهود» سخن میگوید!
🔹 محققان معتبر جهان درباره آینده اسرائیل چه نظری دارند؟!
⛔️ پیشبینی مهم معمار توافق اسلو که سال ۱۹۹۹ منتشر شد و اخیرا مورد توجه قرار گرفت!
🔹 نظر یهودیان درباره آخرالزمان
🔹 شباهتهای سه دین مهم اسلام، مسیحیت و یهود درباره منجی
برای شنیدن قسمتهای قبل روی لینک آبی کلیک کنید👇👇
لیست قسمتهای قبلی پادکست قوم نافرمان
📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇🏻
@Manahejj_Radio