مردم؛ رعیت یا ولیّ نعمت؟
🔹جمهوری اسلامی ایران که حاکمیتی دینی مبتنی بر "ولایت فقیه" است مدتهاست هدف جنگ رسانهای برای جدا سازی مردم و حکومت با هدف بازگرداندن ساختار پادشاهی پهلوی به قدرت سیاسی است.
🔹فارغ از آنکه به جنبههای سیاسی و اقتصادی و آموزشی و... بین این دو نوع حکمرانی بخواهیم ورود کنیم (که اساسا حکومت پهلوی چیزی برای قیاس در این موارد با جمهوری اسلامی ندارد) یکی از مهمترین مسائلی که میتواند مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد، مقایسه نگاه حاکمیت دینی و حکومت پادشاهی به "مردم" است.
🔹مردم در یک ساختار پادشاهی "رعیت" محسوب میشوند که سخن و اراده و وضعیت آنها برای حکومت هیچ اهمیتی ندارد. این ادعا نه صرفا سخنی از سر احساس و حب و بغض شخصی، که# تجربه_زیسته ملت ایران است.
🔹حکومت پهلوی خود را وام دار مردم نمیدید و قدرت خود را ناشی از حمایت #بیگانه میدانست به همین خاطر با مردم به مبارزه برخاست؛ از فرهنگ ایرانی اسلامی نهادینه شده در دلهای مردم مومن ایران تا بیتوجهی به آموزش و امور جاریشان تا وابستهتر کردن کشور تا بخشش خاک کشور به دیگران و ... !
🔹در چنین نگاهی "خاندان سلطنتی" به عنوان #طبقه_ممتاز شکل میگیرد و مردم ایران باید حتی برای تولد فرزندان شاه جشن میگرفتند و ناظر لاکچری بازی های او در کاخ سعد آباد و نیاوران و... میبودند.
🔹اما نه تنها اندیشه ولایت فقیه مردم را "رعیت" نمیبیند بلکه از آنجا که محور اصلی شکل گیری حکومت دینی را "مردم" میداند و مسئولیت خود را خدمت به توده مردم و مخصوصا مستضعفین تعریف میکند، از همین روی آحاد جامعه را "ولیّ نعمت" خود میداند و اساسا شکل گیری حکومت اسلامی را تلاش برای #بسط_عدالت و پیشرفت جامعه به منظور خدمت به مردم و دفاع از استقلال و حدود جغرافیایی کشور و... میداند.
🔹به ادبیات و سبک زندگی امامین انقلاب که نگاه میکنیم این اندیشه نه فقط در مقام بیان که در عمل نیز محقق شده است. به همین دلیل امور مربوط به زندگی شخصی رهبران انقلاب، زندگی مردم را درگیر خود نمیکند برخلاف نظام پادشاهی که حتی یک عروسی خاندان سلطنتی تبدیل به مسأله ای برای جامعه و نیازمند تخصیص بودجه های هنگفت بود.!
🔹تمام آنچه گفته شد برای این بود که اشاره کنیم به مبارزات امام خمینی (ره) برای مردم ایران در مسیر سرنگونی نظام موروثی سلطنتی و برپایی حکومت جمهوری اسلامی.
امام به صورت آگاهانه و با پذیرش تمام خطرات جانی و محدودیت ها، با نظام پهلوی درگیر شد و در این راه از 13 آبان 43 به مدت 15 سال در تبعید بود و در این مدت نیز لحظه ای به فکر خود نبود و جریان نهضت اسلامی را مدیریت میکرد.
🔹هر چند قیاس پیش رو مع الفارغ است اما برای آنکه مخاطب به اصل مراد این یادداشت پی ببرد به این سخن از جناب منتظر السلطنة رضا پهلوی دقت کنید که در واکنش به درخواست برای کنش گری میدانی برای براندازی جمهوری اسلامی میگوید: « به هیچ قیمتی حاضر نیستم آزادی ام را برای دیگران از دست بدهم!». دلیل این سخن همان نگاه #ارباب_رعیتی به مردم است. طبیعتا ارباب خود را به خاطر رعیت به سختی و خطر نمی اندازد و این رعیت است که باید فدای خان و ارباب خود شود.!
🔹پهلوی ها هیچ موقع حتی نتوانستند ژست مردمی بودن بگیرند و اکنون نیز که #رضا_پهلوی برای بازگشت به قدرت نیاز به اقناع افکار عمومی برای مخالفت با جمهوری اسلامی دارد، باز هم نمیتواند خوی خود پرستی و لذت جویی شخصی را مخفی کند و چون امیدی به توده های مردم ندارد، علنا سخن از "هسته های مقاومت" (بخوانید گروهک های تروریستی) بر علیه نظام و در واقع مردم میزند.
🔹قبل و بعد جنگ 12 روزه نیز نشان داد چقدر این خاندان نسبت به ایران و ملت آن #بیغیرت هستند که در سطح رسانه ها از دشمنان ملت ایران درخواست حمله نظامی میکنند؛ هرچند مردی که نسبت به همسر خود غیرت نداشته باشد سخن از غیرت نسبت به ملت برایش سخنی بی معناست.!
▪️پهلوی ها در حسرت "رعیت سازی" دوباره ملت ایران خواهند ماند و یکی پس از دیگری این آرزو را به گور خواهند برد چرا که ملت سرافراز ایران "ولیّ نعمتانی" هستند که با اراده خود بر مشکلات داخلی و تهدیدات خارجی فائق خواهند آمد همانگونه که در این مدت نزدیک به پنجاه سال بر خلاف اراده دشمنان داخلی و خارجی، پیشرفت های بزرگی را رقم زده و در آینده بهتر نیز عمل خواهند کرد.
✍️گروه سیاسی صراط
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
3.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 در حاشیه مراسم ضداستکباری و مردمی ۱۳ آبان
اینقدر منتشر کنید تا به ترامپ برسه😁
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
آبان؛ روزی که دانشآموز تاریخ را بیدار کرد
🔹۱۳ آبان تنها برق آن لحظه نیست که نوجوانی در هوای خفهی پاییز، با فریاد «نه» در برابر نظم جهانی سلطه ایستاد؛ بلکه پژواک بیداری ملّتی است که نویافته بود آزادی نه از بیرون، که از درونِ ایمان زاده میشود.
🔹در آن روز، نوجوان ایرانی از دیوار مدرسه به افق ملت رسید؛ از دفترهای سفید درس، به صفحهی سرخ تاریخ خیره شد و فهمید که صدای قدمهایش از مرز خاک فراتر میرود.
🔹۱۳ آبان نه فقط روایت شور است، بلکه صورتِ بیداری است؛ نقطهای که دانش آموز عصر تبعیت، بدل به مجاهد عصر آگاهی شد. اگر در ۱۵ خرداد «مردم» به میدان آمدند و در بهمن ۵۷ «امّت» قیام کرد، در ۱۳ آبان «نسل» بیدار شد؛ نسلی که دانست مدرسه نیز میتواند میدان جهاد باشد و قلم، سلاحِ ایمان.
🔹در آن پگاه، نوجوان ایرانی حقیقتی را فریاد زد که قرنها در لابهلای سیاستها گم شده بود:
هیچ قدرتی حق ندارد روح انسان را مصادره کند.
هیچ مبادلهای نمیتواند عزتِ ایمان را با امنیتِ دروغین قدرتها معاوضه نماید.
۱۳ آبان یعنی لحظهی طغیان روح انسانی، علیه نظم مصرف و دروغ.
از آن روز تا امروز، این معنا در رگهای تاریخ جریان دارد.
🔹هر مدرسهای که جوانی در آن بیتاب حقیقت میشود، هر کلاس درسی که در آن پرسشِ عدالت و استقلال بیدار میگردد، ادامهی همان بیداری است. زیرا انقلاب اسلامی فقط یک حادثهی سیاسی نبود، بلکه حرکتی بود برای بازگرداندن انسان به خودِ متعالیاش؛ انسانی که نه میخرد، نه فروخته میشود، بلکه میفهمد، میایستد، و میسازد.
🔹۱۳ آبان، روز تقابل دو تمدن است:
تمدنی که انسان را ابزار سود میخواهد، و تمدنی که انسان را آینهی خدا میبیند. در آن تقابل، دانشآموز ایرانی تصمیم گرفت به کدام سو بپیوندد؛ نه به نفع ایران، که به نفع حقیقت انسانیت.
🔹اکنون، در جهان رسانههای بیرحم و شبکههای بیخواب، هرکه از حقیقتِ خود سخن میگوید، وارث همان ایستادگی است. هر دانشجویی که آگاهی را جایگزینِ تقلید میکند، هر معلمی که حکمت را در برابرِ بازار مینشاند، و هر نویسندهای که از عزت سخن میگوید، ادامهی آن مسیر است.
🔹بدینگونه، ۱۳ آبان هر سال یادآور میشود که انقلاب هنوز در جریان است؛ نه در خیابان، بلکه در ذهنها و قلبها. هنوز فریاد آن نوجوانان از میان هیاهوی جهان شنیده میشود که میگویند:
«ما هنوز بیداریم، هنوز به حقیقت وفاداریم، و هنوز نمیفروشیم.»
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
حضور و سخنرانی دانشمند معظم
آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری در شهر زنجان مغتنم بوده و لذا به همه زنجانی ها توصیه میشود این فرصت را از دست ندهند.
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
تبعید، برای امام پایان نبود؛ آغاز حضوری دیگر بود در صحنه مبارزه
🔻۱۳ آبان ۱۳۴۳، تنها یک روز در کتاب سیاست نیست؛ روزی است که معنای «روحانیت اصیل» در آتش آزمون آشکار شد. در سپیدهدم آن روز، خانهای در قم در محاصرهی مأموران رژیم شاه فرو رفت. سکوت کوچه با صدای چکمهها شکست، و مردی که سالها از منبر و کلاس، فریاد عدالت و عزت سر داده بود، بهناگهان به غربت تبعید سپرده شد. اما چه کسی گفته است که تبعید، خاموشی میآورد؟ برای امام خمینی(ره)، تبعید نه یک بریدن بود، بلکه امتداد راهی بود که از کربلا آغاز شده بود؛ راهی که حقیقت را با رنج معنا میکند.
🔹در نگاه امام، روحانیت تنها حافظ ظواهر دین نبود؛ وجدان زندهی جامعه بود. از همین رو، وقتی قدرت سیاسی در پی رام کردن حوزه برآمد، او نخستین کسی بود که ایستاد. روحانیت حقیقی در قاموس خمینی، نه به معنی طبقهای آرام در کنار قدرت، بلکه جمعی از ایستادگان در برابر فراموشی حقیقت بود. آنانکه میدانستند حفظ دین، بیمقاومت در برابر ظلم، خود خیانتی است مقدسنما.
🔹آن صبح، که هوا هنوز سرد پاییز بود، قم در بهت فرو رفت. طلبهها، شاگردها، مردم کوچه و بازار، همه در حیرت. مرجعشان را برده بودند، اما نیرویی از جنس ایمان در جان مردم شعله کشید. حکومت میخواست حوزه را مرعوب کند، اما برعکس، روح حوزه در آینهی تبعید به عظمت تازهای دست یافت.
🔻تبعید امام به ترکیه، سکوت نبود، بلکه فصلی دیگر از گفتوگوی حق با تاریخ بود. در شهر بورسا، در آن حصر اجباری، او نه تنها درس و ذکر را ترک نکرد، بلکه مسیر مبارزه را به سطحی تازه برد. در همان غربت، طرح بازسازی تفکر سیاسی شیعه را در ذهن میپروراند؛ ایدهای که بعدتر در نجف، صورت نظری یافت و در پاریس، به انقلاب بدل شد.
🔹در نگاه او، تبعید یک «هجرت معنوی» بود؛ همانگونه که حضرت رسول از مکه به مدینه هجرت کرد، او نیز از قم به غربت رفت تا حقیقت را از زندانهای خاکی آزاد کند. برای روحانیت صادق، زمین تنها جغرافیا نیست، بستر رسالت است. تبعید، انتقال مکان نبود، انتقال معنا بود؛ عبور از مرز جغرافیا به ساحت تاریخ.
🔹با گذر زمان، پیام امام از ترکیه به نجف رسید، از نجف به پاریس، و از آنجا به قلب ملت ایران. تبعیدی که قرار بود جدایی باشد، بدل شد به پیوندی ژرف بین مرجع و ملت. هر نامه، هر سخن و هر پیام او، در واقع ادامهی همان قیام بود، اما اینبار از هزاران کیلومتر دورتر و با زبانی جهانیتر.
🔻روحانیت حقیقی را باید در همین استمرار جستوجو کرد؛ آنان تبعید را سکوت نکردند، بلکه به زبان زمان بدل ساختند. در تبعید امام، معنایی رخ نمود که پیش از آن کمتر کسی درک کرده بود: در عصر اختناق، آنکه تبعید میشود، از جهان حذف نمیگردد، بلکه از درون جهان سخن میگوید. تبعیدگاه امام، به کانون تربیت روح مبارزه بدل شد. از دل آن، نسلی از شاگردان و اندیشمندان برخاست که مفهوم «دولت حق» را از ساحت تفسیر به میدان تاریخ آوردند.
🔹تبعید امام خمینی، آینهای شد که روحانیت در آن، خویشتن تاریخی خویش را بازشناخت؛ روحانیتی که نه تابع قدرت، بلکه تفسیرکنندهی حقیقت است. در چنین بازشناسیای، حوزه دیگر مسجدی محدود به درس و بحث نبود، بلکه به سنگر تبدیل شد؛ سنگری که دیانت را از دامن قدرت جدا نکرد، بلکه قدرت را به میزان دیانت سنجید.
🔹و بدینگونه، از دل تبعید، حقیقتی نو متولد شد: حقیقتی که مرز میان «روحانیت رسمی» و «روحانیت حقیقی» را روشن کرد. رسمیان در نواحی امن ماندند، اما حقیقیان، از قم تا نجف، تبعید را به پرچم ایمان بدل کردند. آنان دانستند راه خدا، همیشه از میان رنج میگذرد؛ و این رنج، قیمت بیداری است.
🔻اکنون، دههها پس از آن روز، تبعید امام خمینی دیگر تنها یک خاطرهی سیاسی نیست؛ آینهای است که هر نسل از روحانیت، باید خود را در آن ببیند. آیا هنوز صدای آن مقاومت زنده است؟ آیا هنوز «حوزه» میداند که در برابر قدرت، وظیفهاش تبیین حقیقت است نه تزیین آن؟
🔹در تبعید امام، درخشش روحانیت راستین معنا گرفت؛ آنانکه بهجای مصلحت، حقیقت را برگزیدند؛ آنانکه بهجای سازش، هجرت کردند. تبعید او، مرز ایمان و ترس را مشخص کرد. از همانجاست که انقلاب برخاست؛ از همان غربت که وطن معنا یافت.
✍️ جواد جعفری
سردبیر گروه اجتماعی صراط
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
فارس: صداوسیما شبکه عبریزبان تاسیس میکند
🔹شورایعالی انقلاب فرهنگی تأسیس شبکۀ بینالمللی تلویزیونی به زبان عبری را به صداوسیما ابلاغ کرد.
🔹این تصمیم در قالب مصوبۀ «سیاستها و اقدامات ملی فرهنگی، اجتماعی، رسانهای، علمی و فناوری ناظر به وضعیت کشور در شرایط ویژه» به ریاست پزشکیان تصویب و ابلاغ شده است.
🔹براساس این مصوبه، صداوسیما مأمور شده برای پاسخگویی به تبلیغات رسانهای رژیم صهیونیستی و رسانههای وابسته، شبکۀ تلویزیونی عبریزبان راهاندازی کند.
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
کش و قوس های بین زنجانی و ثابتی
/تعبیر کودک نماینده و نفوذی اینبار توسط بابک زنجانی
▪️مواضع چند روز ثابتی در مورد #بابک_زنجانی، این بار صدای این ابر سرمایه دار را درآورده در توییتی که حاکی از عصبانیت او از ثابتی بود، او را #کودک_نماینده خطاب کرد. زنجانی در توییتی دیگر با وضوح بیشتری این نماینده مجلس را تهدید کرده است.
جالب اینکه تخریب ثابتی، #حلقه_وصل جریان اصلاحطلب و مفسدین اقتصادی شده است. چرا که عموم شخصیت های رسانه ای و اکانت های وابسته به #جریان_تندرو_اصلاحطلب چون رحمت الله بیگدلی، او را کودک نماینده خطاب میکنند.!
▪️در روزهای اخیر افکار عمومی ثابتی را به دلیل پیش قراول بودن در انحلال #بانک_آینده مورد تحسین قرار داد ولی بلافاصله رسانه های رادیکال اصلاحطلب تخریب های گسترده ای را علیه او کلید زدند.
باید از امثال شیخ رحمت الله بیگدلی پرسید وجه مشترک او با بابک زنجانی و افرادی چون علی انصاری چیست که به صورت هماهنگ علیه ثابتی #موضع_مشترک میگیرند؟!
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
فرهنگ، مقدّم بر بروکراسی
در سالهای اخیر، گسترش میدانهای حضور طلاب در عرصههای اجتماعی و سازمانی، پدیدهای امیدبخش اما آسیبپذیر بوده است. درد پنهان در این مسیر، نه کمکاری طلاب، بلکه نبود فرهنگسازی پیشینی در نهادهای متولی است؛ چنانکه نظام اداری ما، پیش از هر چیز، به استخدام میاندیشد نه به تبیین مأموریت معنوی و فرهنگی این حضور.
واقعیت آن است که در برخی مشاغل همانند ناظران شرعی کشتارگاهها تلاش و دقت طلاب، اگرچه در عمق عمل محسوس است، اما در نگاه عمومی به چشم نمیآید. آنان در جایگاهی قرار دارند که اگر جامعه از معنای حضورشان آگاه شود، جایگاه این نظارتها نه فقط شرعی، بلکه انسانی و الهی جلوه خواهد کرد.
در نیروی انتظامی نیز طلابی که به عنوان مبلغ یا مشاور فرهنگی در آن خدمت میکنند، گاه با پرسشی طعنهآمیز از سوی همکاران خویش روبهرو میشوند: «شما اینجا چه کار میکنید؟». این شوخطبعی ظاهراً ساده، نشان از خلأیی عمیق دارد؛ خلأ توضیح، آگاهی و اقناع در بدنهی سازمان.
فرهنگ نهادینهسازی وظایف، پیششرط مشروعیت و مقبولیت هر بروکراسی است. طلاب جوانی که با نیت خدمت به مردم پا به چنین عرصههایی گذاشتهاند، نیازمند پشتیبانی فرهنگی و رسانهای هستند تا هویت طلبگی خود را در قالب جدیدی از کنش اجتماعی حفظ کنند، نه آنکه در ساختار اداری حل و محو شوند.
اگر بروکراسی بیفرهنگ پیش رود، حتی مقدسترین نهادها نیز در چشم جامعه، روزمره جلوه خواهند کرد. پس باید از سطح استخدام و دستور، به عمق فرهنگ و معنا بازگشت؛ از جذب نیرو، به تربیت نگاه.
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
9.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر ابهت استکبار بکشند...
🎙 مقام معظم رهبری
🔻#صراط را دنبال کنید
@serat_ir1
هدایت شده از حسینیه معارف انقلاب اسلامی
20.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امروز، آخرین مهلت ثبت نام در دوره تربیت مربی معارف انقلاب سال1404
👇👇👇
تو این دوره با کلان نظریه اجتماعی
آیتالله خامنهای آشنا میشی..
◽️در هر نقطه ای از کشور، میتونید مجازی شرکت کنید..
🔻همراه با اعطای مدرک معتبر
(بعد از ارسال خلاصه مباحث)
📌 ثبتنام از طریق لینک زیر؛
https://survey.porsline.ir/s/w0WgWonj
🕌حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref