eitaa logo
پیک احکام
1.1هزار دنبال‌کننده
7 عکس
1 ویدیو
4 فایل
۱.جهت طرح سوالات شرعی: با شماره زیر تماس حاصل فرمایید مرکز پاسخگویی به احکام شرعی حوزه علمیه امام سجاد علیه السلام 03132264040 ۲.پیشنهادات و انتقادات: ۰۹۱۳۲۱۱۰۵۲۰ ۰۹۱۳۸۰۵۵۲۱۴ @janesari110
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ ادامه احکام نماز عیدین ۸.نماز عیدین دو رکعت است، 👈 در رکعت اول: بعداز خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگوید، و بعداز هر تکبیر، یک قنوت بخواند و بعداز قنوت پنجم، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع برود و بعد، دو سجده بجا آورد و برخیزد.. 👈 در رکعت دوم: بعداز خواندن حمدوسوره، چهار تکبیر بگوید بعد از هر تکبیر قنوت بخواند، سپس تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع برود و بعد، دو سجده بجا آورد و تشهد و سلام نماز را بخواند. ۹.در نماز عیدین، بعد از حمد، خواندن سوره، واجب است ولی سوره مخصوصی لازم نیست، هر سوره ای بخواند کافی است اگرچه بهتر است در رکعت اول، سوره شمس و در رکعت دوم، سوره غاشیه بخواند؛ یا در رکعت اول، سوره اعلی و در رکعت دوم، سوره شمس را بخواند. ۱۰.قنوت نماز عیدین: الف) در نماز عیدین، خواندن قنوت، واجب است(جزء نماز است) ب) کم و زیاد کردن تعداد قنوتها جایز نیست. ج) گفتن ذکر و دعای خاصی در قنوت نماز عید، لازم نیست بلکه هر دعایی بخواند کافی است حتی اگر یک صلوات بفرستد ولی بهتر است این دعا را بخواند: اللهم اهل الکبریاء و العظمه... ۱۱.گفتن تکبیرهای قبل از هر قنوت، واجب است. همچنین،‌ گفتن تکبیر، قبل از رکوع،‌ واجب است. ۱۲.سوال: اگر نماز عید را به جماعت بخوانند خواندن دو خطبه، بعداز نماز عید، آیا لازم است؟ 🔑پاسخ: خواندن خطبه، واجب نیست.(ترک آن جایز است) حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله مکارم.آیت الله وحید. آیت الله شبیری زنجانی. آیت الله سیستانی: احتیاط لازم‌ آن است که دو خطبه خوانده شود. ✅ کیفیت خواندن دو خطبه نماز عید: همانند خطبه نماز جمعه است و لازم است که امام جماعت، بین دو خطبه اندکی بنشیند، البته خواندن این دو خطبه،‌ قبل از نماز،‌ جایز نیست(بعداز نماز باید خوانده شود) و حضور ماموم در هنگام خطبه ها، واجب نیست. 🧊محتوای خطبه ها: 👈 در خطبه اول: حمد و ثنای الهی را بگوید، و سپس بر پیامبر صلی الله علیه و آله درود بفرستد، و مردم را به تقوا سفارش کند، و یک سوره کوچک قرآن بخواند. 👈 در خطبه دوم: حمد و ثنای الهی را بگوید، و بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درود بفرستد، و مردم را به تقوا سفارش کند، و سوره کوچکی از قرآن بخواند؛ مستحب است در خطبه دوم، پس از درود بر پیامبر ، بر امامان معصوم علیهم السلام نیز درود بفرستد و برای مومنین طلب مغفرت کند. ▪️بهتر است در خطبه نماز عید فطر احکام زکات فطره و در خطبه نماز عید قربان، احکام قربانی گفته شود. https://eitaa.com/peykeahkam
✳ ادامه احکام نماز عیدین ۱۳.حضور فرد و گوش دادن به خطبه های نماز عید، واجب نیست. ۱۴.جهر و اخفات نماز عیدین: مستحب است قرائت نماز عیدین را بلند بخوانند. ۱۵.حضور زنان در نماز عیدین: مشهور مراجع فرموده اند: احتیاط مستحب آن است که زنها از رفتن به نماز عید، خودداری کنند. ولی این احتیاط برای زنهای پیر، نیست. ۱۶.دیر رسیدن ماموم به نماز عید: 🔒سوال: اگر ماموم هنگامی برسد که امام، تعدادی از تکبیرها را گفته باشد آیا میتواند اقتدا کند؟ 🔑پاسخ: حضرت امام: بله از همانجا اقتدا کند و تکبیرها را با امام جماعت انجام دهد و بعداز آنکه امام به رکوع رفت باید آن تعداد از تکبیرها و قنوت ها را که با امام نگفته خودش بگوید و رکوع را درک کند و در هر قنوت، یکبار گفتن سبحان الله یا الحمدلله و مانند آن کفایت میکند، و اگر فرصت نبود، بنابراحتیاط لازم نیّت فرادی کند... مقام معظم رهبری: از همانجا اقتدا کند و باقی تکبیرها و قنوتهایی که با امام بجا نیاورده را بجا آورد و خودش را به رکوع امام برساند. آیت الله سیستانی: .... ولی اگر فرصت نبود: فقط تکبیرها را بگوید، و اگر به آن مقدار هم فرصت نبود: کافی است که متابعت کند و به رکوع برود. ۱۷.سوال: اگر ماموم هنگامی برسد که امام در رکوع است آیا میتواند اقتدا کند؟ 🔑پاسخ: الف) جواز اقتدا به امام در حال رکوع، محل اشکال است. حضرت امام. آیت الله مکارم ب) میتواند اقتدا کند و تکبیر اول نماز و تکبیر رکوع را بگوید و به رکوع برود. آیت الله سیستانی. آیت الله وحید. آیت الله شبیری زنجانی ۱۸.حکم شک در نماز عیدین: 🔒سوال: اگر در تعداد تکبیرها یا تعداد قنوتها شک کند وظیفه چیست؟ 🔑پاسخ: چنانچه از محل آن تجاوز نکرده است: بنابر اقلّ بگذارد، و اگر بعد معلوم شود که گفته بوده اشکال ندارد؛ چنانچه از محل آن تجاوز کرده: به شک خود اعتنایی نکند. حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم ۱۹. سوال: اگر نمازگزار در تعداد رکعات نماز عید، شک کند‌، حکم نمازش چیست؟ پاسخ: چنانچه قدری فکر کند ولی شکّ برطرف نشود نمازش باطل میشود. ۲۰.مکان نماز عید: بهتر است در صحرا و فضای باز (زیر آسمان) بخوانند و خواندن آن در مکان مسقّف، کراهت دارد. ولی در مکه مکرّمه، مستحب است در مسجدالحرام خوانده شود. ۲۱.اگر از روی سهو ، قرائت یا تکبیرها، یا قنوتها را فراموش کرد و بعد از رفتن به رکوع یادش آمد: نمازش صحیح است. https://eitaa.com/peykeahkam
✳ ادامه احکام نماز عیدین ۲۲.سوال: در نماز عید، وقتی تکبیر قبل از قنوت توسط امام گفته شد، بعضی از مامومین، سهوا به رکوع رفتند و دوباره ایستادند و قنوت خواندند حکم نمازشان چیست؟ 🔑پاسخ: در فرض سوال،‌ نمازشان صحیح است؛ اضافه شدن سهوی رکن در نماز جماعت(به دلیل تبعیت از امام) مبطل نماز نیست. حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. ۲۳.سوال: اگر در نماز عید، خطبه ها را قبل از نماز بخوانند (به این دلیل که بعداز نماز، مردم پراکنده میشوند) آیا نماز عید، باطل است؟ 🔑پاسخ: جایز نیست که خطبه های نماز عید، را قبل از نماز بخوانند البته در هر صورت، نماز صحیح است. (در زمان غیبت امام علیه السلام،‌‌ ترک خطبه های نماز عید، جایز است.) ۲۴.اگر کسی به رکعت دوم نماز عید برسد: اشکال ندارد و رکعت دوم را بصورت فرادی و طبق دستور آن باید بجا آورد. https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز عید واقعی ▪️عید فطر قال مولانا امیرالمومنین علیه السلام: إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ؛ وَ كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ، فَهُوَ عِيدٌ. اين(عید فطر) عید كسى است كه خداوند، روزه اش را پذيرفته، و نماز او را ستوده است؛ و هر روزی كه خداوند، در آن نافرمانی نشود ، آن روز عيد است. (حکمت 428 نهج البلاغه) https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داروهای اضافی 🔒سوال: داروهایی که برای استفاده کردن خریده ایم و سرسال خمسی مقداری از آنها اضافه آمده آیا خمس دارد؟ 🔑پاسخ: مقام معظم رهبری: اگر خرید آنها جهت استفاده در مواقع نیاز باشد و در معرض احتیاج هم باشد، جزء موونه محسوب میشود و خمس ندارد. آیت الله سیستانی: اگر ارزش مالی نداشته و قابل خرید و فروش نباشد خمس ندارد. آیت الله مکارم: داروهای ضروری و کمکهای اولیه در خانه، جزء موونه(هزینه های زندگی) محسوب میشود و خمس ندارد. https://eitaa.com/peykeahkam
خمس شهریه طلاب 🔒سوال: شهریه ای که از طرف مراجع عظام، به طلاب حوزه های علمیه، پرداخت میشود اگر پس انداز شود آیا سر سال خمسی، خمس به آن تعلق میگیرد؟ 🔑پاسخ: ۱.مطلقا خمس ندارد. حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله شبیری زنجانی. آیت الله مکارم. آیت الله نوری همدانی. آیت الله مظاهری. آیت الله فاضل. آیت الله صافی. ۲.آیت الله وحید: پول شهریه، اگر تا سرسال خمسی، بماند بنابراحتیاط واجب خمس دارد ولی اگر شهریه، تبدیل شود مثلا با آن چیزی بخرد و تا سرسال خمسی، مورد استفاده نباشد باید(بنابر فتوا) خمس آن چیز را پرداخت کند‌. ۳.آیت الله سیستانی: پول شهریه معظم له، به طلبه ها تملیک میشود پس اگر یکسال بماند خمس دارد.⤵️ 👈 طبق نظر آیت الله سیستانی، اوّلا: تا زمانی که طلبه، شهریه را بصورت نقدی از حساب بانکی اش برداشت نکرده یا چیزی با آن نخریده، ملکیت او بر این شهریه، محقق نمیشود؛ بنابراین بعد از دریافت نقدی یا خرید جنس، چنانچه در موونه زندگی مصرف نشود، مشمول خمس میشود. ثانیا: چنانچه طلبه، شاغل نباشد و درآمدش فقط از طریق شهریه باشد چناچه پول دریافتی شهریه یا جنسی که با آن خریده تا یکسال بعد، مورد استفاده قرار نگیرد باید خمس آن را پرداخت کند؛ ولی چنانچه طلبه، شاغل باشد یعنی علاوه بر شهریه، مثلا حقوق استادی یا حق الزحمه تبلیغ یا منبر هم دریافت میکند: در اینصورت سر سال خمسی اش، باید خمس همه اموالی که مورد استفاده نبوده (چه حقوق و چه شهریه ای که بصورت نقدی یا خرید جنس،‌ مالک شده) را پرداخت کند. https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خمس پول نفقه 🔒سوال: پولی که مرد بعنوان نفقه(هزینه های متعارف زندگی مانند خوراک یا پوشاک) به همسرش پرداخت میکند اگر زن، مقداری از این پولها را پس انداز کند آیا خمس به آن تعلق میگیرد؟ 🔑پاسخ: 1️⃣ گاهی مرد، مقداری پول به خانمش میدهد برای مخارج منزل و اصطلاحا وی را مسئول خرید احتیاجات منزل میکند: 👈 در اینصورت اگر مبلغی اضافه بیاید متعلق به شوهر است و بدون اطلاع و رضایت شوهر نمیتواند برای خودش بردارد و جایز نیست که در مواردی غیر از مخارج لازم منزل(مثلا صدقه دادن به فقیر) مصرف کند؛ بنابراین اگر این پولها بعنوان امانت (برای مخارج منزل) نزد خانم مانده باشد جزء اموال شوهر است و پرداخت خمس آن هم بر عهده شوهر میباشد. 2️⃣ اگر مرد پولی را بعنوان نفقه واجب،‌ به همسرش پرداخت میکند و این مال را به وی تملیک میکند و اختیار کامل جهت هرگونه تصرف را به وی بدهد: 👈 در اینصورت این مبالغ، جزء اموال زن محسوب میشود؛ و چنانچه زن، این پولها را پس انداز کند: الف) خمس ندارد. مقام معظم رهبری(بطور کلی، نفقه ای که زن از شوهر، فرزند از پدر یا والدین از فرزند میگیرند، حکم هدیه دارد و خمس به آن تعلق نمیگیرد) ب) خمس دارد و خانم باید سرسال خمسی اش، خمس آنرا پرداخت کند. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم https://eitaa.com/peykeahkam
خمس قبر و کفن 🔒سوال: کسانی که در زمان حیات برای خودشان قبر یا کفن خریداری میکنند که بعد از فوت، در آن دفن شوند، آیا سرسال خمسی باید خمس آنرا پرداخت کنند؟ 🔑پاسخ: 1️⃣ اگر با پول مخمّس یا در حکم مخمّس(مثلا با پول ارثیه) ،‌ قبر یا کفن خریده باشد: الف) خمس ندارد (حتی اگر بعدا افزایش قیمت پیدا کند) مقام‌ معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله وحید ب) آیت الله مکارم: اصل قیمت خرید آن که با مال مخمّس بوده خمس ندارد ولی سرسال خمسی اگر افزایش قیمت پیداکرده، اضافه قیمت آن خمس دارد. 2️⃣‌ اگر با حقوق یا درآمد بین سال، قبر یا کفن خریده باشد: 👈 سر سال خمسی(سال اوّل)، باید خمس آنرا پرداخت کند. (همه مراجع) 🔒سوال: در صورت فوق(خرید با درآمد بین سال) اگر در سالهای بعد، قیمت قبر یا کفن، افزایش پیدا کرده باشد آیا اضافه قیمت آن هم خمس دارد؟ 🔑پاسخ: الف) خیر؛ فقط در اولین سال خمسی باید خمس آن پرداخت شود و در سالهای بعد تکلیفی نسبت به اضافه قیمت آن ندارد. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی ب) اضافه قیمت آن هم خمس دارد. آیت الله مکارم ⬅️▪️چند نکته: ۱.اگر شخصی چند سال پیش، قبر یا کفن را با درآمد بین سالش خریده و تا حالا خمس آنرا اصلا پرداخت نکرده: 👈 باید فورا خمس آنرا پرداخت کند و نسبت به تنزّل ارزش پول(تورم) با حاکم شرع (نماینده مرجع تقلید) مصالحه نماید. ۲.اگر شخص، قبر یا کفنی که با درآمدش خریده را بعد از گذشت سال خمسی بفروشد یعنی نسبت به دفن شدنش در آن قبر یا کفن، منصرف شود و بخواهد پول فروش آن را در هزینه های زندگی مصرف کند: 👈 چنانچه خمس آنرا در اولین سال خمسی، پرداخت نکرده بوده: باید بعداز فروش، خمس آنرا بلافاصله محاسبه و پرداخت کند؛ 👈 ولی چنانچه قبلا خمس آنرا پرداخت کرده بوده یا آن را با مال مخمّس خریده بوده: افزایش قیمت آن، جزء درآمد سال فروش است که چنانچه تا سرسال خمسی در موونه زندگی مصرف نشود خمس دارد.(مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی) ۳.آیت الله سیستانی: اگر تهیه نکردن قبر یا کفن، عرفا کسر شان فرد محسوب شود(مثلا در محلّی زندگی میکند که معمولا افراد برای خودشان قبر و کفن تهیه میکنند و اگر فردی در زمان حیات، برای خودش قبر یا کفن تهیه نکند عُرف آن محلّ، او را مذمّت میکنند)، دراینصورت موونه او محسوب شده و خمس ندارد؛ و همینطور چنانچه شخص، قطعه ای از کفن را بعنوان لباس احرام یا نماز،‌ استفاده کند و بعدا نیز تا انتهای سال خمسی، در معرض استفاده بوده، دراینصورت، آن قطعه، موونه محسوب شده و خمس ندارد. https://eitaa.com/peykeahkam
خمس پول پس انداز ⁉️سوال: پولی که برای هزینه های لازم زندگی مانند خرید مسکن، ماشین، جهیزیه، یا وسایل ضروری زندگی، پس انداز میکنیم‌ آیا سرسال خمسی باید خمس این پولها را پرداخت کنیم؟ 🔑پاسخ: 1️⃣ حضرت امام، مقام معظم رهبری. آیت الله سيستانى، آیت الله وحيد. آیت الله مکارم: اگر از درآمد بین سال باشد و سال خمسى از آن بگذرد، خمس دارد. ▪️▪️نکات: 🔸️آیت الله وحید درباره جهیزیه، استثناء قائل شده اند: پس انداز پول یا سکه طلا برای خرید وسایل جهیزیه، چنانچه شخص نتواند بدون پس انداز کردن،‌ آن را در وقت خودش تهیه کند خمس ندارد. 🔸️ مقام معظم رهبری: مبلغ پس‌انداز شده اگر از درآمد كسب باشد و تا سر سال خمسى، در مؤونه مصرف نشود، مشمول خمس است؛ ولی اگر در آستانه صَرف در مؤونه تا چند روز پس از سال خمسى باشد، خمس ندارد. و در هر صورت اگر در پرداخت خمس مشکل دارد مى‌تواند به يكى از ‏نمايندگان مجاز مقام معظم رهبرى در امر وجوهات شرعيه مراجعه تا اجازه گرفته و به تدریج‌ پرداخت کند 🔸️آیت الله مکارم: پولی که جهت تهیّه منزل مسکونی یا وسیله نقلیه شخصی یا جهیزیه و امثال آن (نه مطلق پس انداز) پس انداز میشود و سال بر این پول جمع شده میگذرد، طبق فتوای ما خمس دارد؛ امّا اگر بخواهد خمس را حساب کند و طبق گفته خودش یا ظاهر حال، دیگر امکان استفاده از آن پس انداز وجود نداشته باشد، ما در مرحله اوّل با دست گردان او را بدهکار بیت المال می کنیم تا به مرور زمان بپردازد، یا می گوییم مبلغ خمس را به ذمّه بگیرد و در دراز مدّت به مرور زمان بپردازد و اگر پرداخت خمس، برای او زحمت زیادی داشته باشد خمس بخشی از آن را به او می بخشیم. 2️⃣ آیت الله شبیری زنجانی: اگر برای تهیه موارد مذکور(مسکن. ماشین. اثاثیه منزل و...) راه دیگری بحز پس انداز کردن، نداشته باشد و نتواند بعدا یک دفعه، آن را تهیه کند در اینصورت پس انداز درآمد، خمس ندارد. https://eitaa.com/peykeahkam