#زکات_فطره
#احکام_فطریه
۲۴.سوال: فقیری که فطریه به او پرداخت میکنیم چه شرایطی باید داشته باشد؟
🔑پاسخ:
الف) شیعه دوازده امامی باشد.
ب) فقیر، شرابخوار و متجاهر به فسق نباشد.( آشکارا معصیت کبیره انجام ندهد)
ج) فطریه را در راه حرام مصرف نکند
د) واجب النفقه شما نباشد.
ه) غیر سیّد به سیّد، فطریه ندهد.
۲۵.سوال: پرداخت زکات فطره به فقیر مسلمان غیرشیعه(مانند اهل سنّت) آیا مجزی است؟
🔑پاسخ:
در صورتی اشکال ندارد که:
اولا: در شهر، فقیر شیعه پیدا نشود.
ثانیا: ناصبی نباشد.
ثالثا: حضرت امام و آیت الله مکارم:
مستضعف فکری باشد یعنی مذهب حقّ، بر او پوشیده مانده و قاصر محسوب شود.
👈 بنابراین اگر در شهر، فقیر شیعه پیدا شود پرداخت فطریه به غیرشیعه، کفایت نمیکند.
۲۶.پرداخت فطریه به فقیر معتاد:
مقام معظم رهبری:
اگر مستحق است و زکات فطره را برای اعتیاد یا معصیت دیگری مصرف نمیکند پرداخت فطریه به او اشکال ندارد.
آیت الله مکارم:
پرداخت فطریه به خود معتاد، جایز نیست ولی صَرف آن برای درمان او مانعی ندارد.
همچنین اگر زن و فرزندی دارد که فقیر هستند میتوانید به آنها بدهید مشروط بر اینکه به مصرف حرام نرسانند.
۲۷.سوال: پرداخت فطریه به فقیر گنهکار آیا کفایت میکند و مجزی است؟
🔑پاسخ:
طبق نظر مشهور مراجع:
فقیری که به او زکات فطره میدهند لازم نیست عادل باشد؛
ولی:
به فقیری که آشکارا معصیت کبیره انجام میدهد:
👈 بنابراحتیاط واجب، فطریه ندهند.
حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله وحید. آیت الله مکارم.
👈 آیت الله شبیری زنجانی:
به فقیری که معصیت کبیره انجام میدهد یا آشکارا گناه میکند بنابراحتیاط مستحب، فطریه ندهند.
▪️نکته: به فقیری که بدانیم فطریه را در راه معصیت مصرف میکند نباید زکات فطره داد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#زکات_فطره
#احکام_فطریه
۲۸.پرداخت فطریه به واجب النفقه
🔒سوال:
منظور از واجب النفقه، چه کسانی هستند؟
🔑پاسخ:
👈 حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی:
بطور کلی فرزندان و نوه ها و والدین و اجداد، در صورت فقر، نسبت به هم، واجب النفقه هستند و نفقه زوجه دائم نیز واجب است.
👈 آیت الله مکارم:
پدر و مادر و فرزند و زوجه، واجب النفقه هستند.
اجداد و نوه ها، واجب النفقه نیستند ولی بهتر است که شخص، فطریه اش را به نوه یا پدربزرگ و مادربزرگ ندهد.
✔ نکته: طبق نظر همه مراجع، برادر و خواهر، واجب النفقه نیستند؛ بنابراین شخص میتواند زکات فطره اش را به برادر یا خواهر فقیرش بدهد.
۲۹.پرداخت فطریه به داماد یا عروس فقیر؟
شخص نمیتواند به فرزندش که فقیر است فطریه بدهد ولی اگر این فرزند ازدواج کرده و همسر او هم شرعا فقیر باشد، میتواند فطریه را به عروس یا دامادش که فقیر است بدهد اگرچه بعدا همین فطریه، به مصرف فرزندش هم برسد.
۳۰.اگر واجب النفقه، بدهکار باشد و نتواند بدهی خود را پرداخت کند آیا میتوان به او فطریه داد؟
(البته منظور از بدهی در اینجا آن بدهی است که زمان ادای آن رسیده و بدهکار توان مالی برای پرداخت آن ندارد)
🔑پاسخ:
مقام معظم رهبری:
به کسی که بدهکار است و نمیتواند بدهی خود را بدهد میشود فطریه داد اگرچه واجب النفقه باشد.
آیت الله سیستانی:
اگر شخص، زکات را به واجب النفقه مثلا به فرزندش بدهد که با آن، بدهی خود را اداء کند در صورتی که فرزندش فقیر باشد اشکال ندارد.
آیت الله مکارم:
اگر آنها(افراد واجب النفقه) بدهکار باشند و نتوانند بدهی خود را بپردازند میتوان به مقدار ادای بدهی، به آنها زکات داد.
۳۱.سوال: اگر شخصی بعلت بدهکاری، فقیر باشد آیا ما میتوانیم زکات فطره خود را مستقیما بابت بدهی او به طلبکار بدهیم یا اینکه باید حتما به دست بدهکار برسد و با اطلاع او باشد؟
🔑پاسخ:
در فرض سوال، پرداخت مستقیم به طلبکاران او اشکال ندارد و مُجزی است. (اطلاع فقیر، لازم نیست.)
مقام معظم رهبری. آیت الله مکارم
https://eitaa.com/peykeahkam
#زکات_فطره
#احکام_فطریه
۳۲.پرداخت فطریه به سادات
🔒سوال: آیا غیرسیّد میتواند فطریه اش را به سیّد فقیر بدهد؟
🔑پاسخ:
سیّد به غیرسیّد، فطریه بدهد ✅
غیرسیّد به سیّد، فطریه بدهد ❌
کسی که سیّد است مطلقا میتواند زکات فطره خود را به فقیر بدهد چه فقیر، سیّد باشد چه غیرسیّد.
ولی کسی که سیّد نیست، نمیتواند فطریه خود را به سیّد بدهد حتی اگر نانخور او، سیّد باشد.
مثلا مردی که خودش سیّد نیست ولی خانمش سیّده است نمیتواند فطریه خانمش را به سیّد بدهد.
▪️نکته: در فرض فوق، اگر مرد، این مساله را نمیدانسته و قبلا فطریه خانمش را به سیّد میداده:
کفایت نمیکند و باید مجددا پرداخت کند.(مقام معظم رهبری)
✅ قاعده کلی:
ملاک در پرداخت فطریه،
معیل است نه عیال؛
معیل: پرداخت کننده فطریه.
عیال: افراد نانخور.
🧊 بنابراین:
کسی که سیّد نیست نمیتواند فطریه به سیّد بدهد اگرچه نانخورهای او سیّد باشند؛
کسی که سیّد است میتواند به سیّد فطریه بدهد اگرچه نانخورهای او سیّد نباشند.
۳۳.سوال:
خانم غیرسیّده که شوهرش سیّد بوده و فوت کرده و این خانم، سرپرست بچه ها شده و فقیر است، آیا میتواند فطریه غیرسادات را بگیرد و خرج فرزندانش که سیّد هستند بکند؟
🔑پاسخ:
اگر این خانم، فقیر است میتواند فطریه غیرسیّد را بگیرد برای خودش تملّک کند و سپس خرج فرزندانش کند.
https://eitaa.com/peykeahkam
#زکات_فطره
#احکام_فطریه
۳۴.قصد قربت در هنگام پرداخت فطریه:
زکات فطره، امری عبادی است و باید به قصد قربت پرداخت شود،
🔸️نکته: چیزی را که انسان بابت زکات به فقیر میدهد لازم نیست به او بگوید که زکات است بلکه اگر فقیر خجالت بکشد، بهتر است بطوری که دروغ نشود به اسم هدیه به او بدهد ولی خود شخص باید قصد زکات و قصد قربت کند.
۳۵.بردن فطریه به شهر دیگر
🔒سوال: مالی که بعنوان فطریه جدا کرده آیا جایز است که از شهر خودش به شهر دیگر ببرد؟
🔑پاسخ:
اگر در محل خودش مستحق، پیدا شود:
👈 الف) احتیاط واجب این است که جای دیگر نبرد.
مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله وحید. آیت الله مکارم.
▪️نکته: ولی اگر با وجود فقیر در شهر خودش، فطریه را به شهر دیگری ببرد و به مستحق برساند تکلیفش ساقط است و پرداخت مجدد لازم نیست.
حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم
👈 ب) میتواند زکات فطره را به شهر دیگری ببرد. آیت الله شبیری زنجانی(۲۰۴۳)
۳۶.حکم عدم پرداخت فطریه توسط سرپرست:
🔒سوال: اگر مردی فطریه افراد نانخورش مثلا همسر یا فرزند را پرداخت نکند آیا بر همسر یا فرزندش واجب است که در صورت تمکن مالی، فطریه خودشان را پرداخت کنند؟
🔑پاسخ:
مشهور مراجع:
خیر؛ پرداخت فطریه، بر آنان واجب نیست.
▪️نکته: در حکم بالا (عدم وجوب) فرقی نمیکند که مرد، غنی باشد و عمدا فطریه ندهد یا اینکه فقیر باشد و نتواند فطریه بدهد؛ در هر دو صورت، نانخورهای او تکلیفی برای پرداخت فطریه ندارند.
آیت الله سیستانی:
در صورتی که خودشان واجد شرایط پرداخت فطریه باشند بنابراحتیاط واجب باید فطریه خود را بپردازند.
https://eitaa.com/peykeahkam
#زکات_فطره
#احکام_فطریه
۳۷.حکم کارت به کارت کردن پول فطریه (واریز به حساب بانکی فقیر)
🔴 الف) اگر شخص، فطریه را از مال خود جدا نکرده و پول آن را مستقیما به حساب فقیر، واریز کند:
مشهور مراجع:
👈 اشکال ندارد و تکلیف ساقط میشود.
آیت الله سیستانی:
انتقال پول فطریه از طریق شبکه بانکی به حساب فقیر، برای ادای وظیفه پرداخت فطریه، به تنهایی کفایت نمیکند مگر اینکه بعداز واریز به حساب فقیر، وی را وکیل در قبض مبلغ از بانک کنید و فقیر، پس از دریافت مبلغ مذکور از بانک، آنرا به وکالت از طرف شما بابت زکات فطره، برای خودش قبول و تملّک کند.
ضمنا این امر، باید در وقت مقرّر شده برای ادای زکات فطره انجام شود یعنی تا قبل از ظهر روز عید، فقیر، مبلغ مذکور را از حساب خودش بصورت نقدی برداشت کند.
(رساله جامع. جلد۲ پاورقی مساله ۱۰۶۲ و مساله ۱۰۹۰)
🔴 ب) اگر پول فطریه را از مالش جدا کرده ولی بعد میخواهد به حساب فقیر واریز کند:
👈 فتوای جدید مقام معظم رهبری:
تغییر و تعویض پول کنار گذاشته شده برای فطریه و کارت به کارت کردن برای فقیر اشکال ندارد.
(استفتائات سایت معظم له)
بقیه مراجع:
باید همان پولی که به نیت فطریه، جدا کرده را به فقیر بدهد و تعویض آن صحیح نیست.⤵️
⬅️ راه حل:
مبلغی که بابت زکات فطره از مال خود جدا کرده اید را به وکالت از فقیر، قبض کنید و سپس پول را به حساب او واریز کنید.
https://eitaa.com/peykeahkam
📚 مقدار و مبلغ فطریه
💠 سؤال: مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟
✅ جواب: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این ها را هم بدهد کافی است.
ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰4) به قیمت گندم برای هر نفر، حداقل «هفتاد و پنج هزار تومان» اعلام شده است.
#احکام_زکات
#زکات_فطره
#مبلغ_فطریه
🆔 @leader_ahkam
#زکات_فطره
#احکام_فطریه
۳۸.وظیفه مسافر برای پرداخت فطریه:
🔒سوال: کسی که غروب عید فطر و روز عید، در شهر محل سکونت خودش حضور ندارد، بلکه در شهر دیگری، مسافر است(مثلا از اصفهان جهت زیارت به مشهد رفته) وظیفه اش جهت پرداخت فطریه چیست؟
آیا باید به فقیر در مشهد پرداخت کند یا به فقیر در وطن و محل سکونت خودش(اصفهان) ؟
🔑پاسخ:
آیت الله سیستانی. مقام معظم رهبری. آیت الله مکارم:
مراد از محل و شهر خود فرد، شهر یا روستایی است که شخص، پس از فرا رسیدن زمان وجوب فطره، زکات را در آن شهر، از مال خود جدا کرده؛
بنابراین در فرض سوال، اگر فطریه را در شهر مشهد از مالش جدا کرده، احتیاط واجب این است که آن را به مستحقین در شهر مشهد بپردازد و به شهر خودش یا شهر دیگر، انتقال ندهد.
👈 مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
... ولی اگر فطریه را جدا نکرده، میتواند یا در مشهد بپردازد یا برای فقیری در شهر خودش، کارت به کارت کند.
۳۹.فقهاء در باب زکات فطره فرموده اند: حداقل مقداری که میتوان به هر فقیری جهت فطریه داد، یک صاع است؛
👈 پس به فقیر نباید کمتر از یک صاع(سه کیلو) پرداخت شود.
🔒سوال:
اگر فطریه سه نفر را بین دو فقیر تقسیم کنیم یعنی به هر فقیر، یک صاع و نیم(معادل ۴ کیلو ونیم یا پول آن را) پرداخت کنیم با توجه به اینکه یک صاع، شکسته میشود،(دو نصف میشود) آیا صحیح است؟
🔑پاسخ:
شکسته شدن یک صاع در فرض مذکور، اشکال ندارد؛
مهم این است که به یک فقیر، کمتر از سه کیلو (یا پول سه کیلو) طعام داده نشود.
آیت الله سیستانی. مقام معظم رهبری
۴۰.صَرف پول فطریه، برای آزادی زندانی بدهکار،
آیا صحیح است و کفایت میکند؟
🔑پاسخ:
در صورتی که شخص زندانی، شرعا فقیر باشد و جهت کار گناه و خلاف شرع، به زندان نیفتاده، پرداخت فطریه برای ادای بدهی و آزادی او اشکال ندارد.
https://eitaa.com/peykeahkam
✳ مبلغ فطریه و کفاره سال ۱۴۰۴
🔸️مقام معظم رهبری:
مبلغ زکات فطره امسال به قیمت گندم برای هر نفر، حداقل ۷۵ هزار تومان است.
🔸️آیت الله سیستانی:
مبلغ فطریه بدل از آرد یکصد هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی پانصد هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، دویست هزار تومان است.
🔸️ آیت الله وحیدخراسانی:
دفتر معظم له زکات فطره به حساب گندم را برای هر نفر به مبلغ ۸۵۰۰۰ تومان قبول میکند.
🔸️آیت الله شبیری زنجانی:
فطریه: نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم به حساب گندم) از خوراکیهای رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...) یا مبلغ آن.
و کفاره افطار غیرعمدی برای هر روز، یک مدّطعام (حدود ۹۰۰گرم بهحساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سخت تر از فقیر میگذرد) پرداخت شود و در صورت اطمینان میتوان قیمت آن را به مسکین داد تا برای خودش این مقدار طعام بخرد.
🔸️آیتالله مکارم شیرازی:
زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ هشتاد هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ سیصد هزار تومان است.
کفاره روزه غیرعمد مبلغ ۲۰ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره عمدی روزه، مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان است.
🔸️آیت الله نوری همدانی:
قیمت قوت غالب گندم ۸۰ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ایرانی حدود ۴۵۰ هزار تومان و برنج غیر ایرانی ۲۰۰ هزار تومان است که عزیزان در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت، اجناس ذکر شده، قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود محاسبه کنند.
کفاره غیرعمد برای هر روز ۲۰ هزار تومان و کفاره عمد برای هر روز یک میلیون و دویست هزار تومان است.
https://eitaa.com/peykeahkam
✳ مبالغ وجوهات
دفتر مقام معظم رهبری:
نماز و روزه استیجاری ۱۵ میلیون.
یکسال نماز قضا: ۱۰ میلیون تومان
یک ماه روزه قضا: ۵ میلیون تومان
کفاره عُذری روزه:
هر روزی: ۲۰ هزار تومان (براساس قیمت نان معمولی)
کفاره عمدی روزه:
هر روزی: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
کفاره حنث قسم(اطعام ده فقیر):
۲۰۰ هزار تومان
کفاره حنث نذر(اطعام ده فقیر):
۲۰۰ هزار تومان
یک ختم قرآن کریم:
یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
گوسفند عقیقه یا قربانی:
۱۴ میلیون تومان
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_راهپیمایی
✳ دلیل قرآنی برای شرکت در راهپیمایی های سرنوشت ساز
مثل روز قدس
👈 آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه:
... لا يُصيبُهُم ظَمَأٌ وَلا نَصَبٌ وَلا مَخمَصَةٌ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَطَئونَ مَوطِئًا يَغيظُ الكُفّارَ.... إِلّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجرَ المُحسِنينَ.
.... هیچ تشنگی، گرسنگی و رنجی در راه خدا به آنان نمی رسد و در هیچ مکانی که مایه ی خشم کفّار می شود، قدم نمی گذارند.... مگر آنکه برایشان عمل شایسته ای ثبت می گردد، همانا خداوند، پاداش نیکوکاران را تباه نمی کند.
🔸️شرکت در راهپیمایی روز قدس مصداق بارز عملی است که باعث میشود دشمنان اسلام و انقلاب، از آن بسیار خشمگین و عصبانی شوند...
👈 آیه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره:
...فَمَن یَکفُر بِالطّاغوت و یُومن باللّه فقداستَمسَکَ بالعُروَهِ الوُثقی...
تبرّی و بیزاری جُستن از دشمنان خدا و اسلام، جزء واجبات دین(فروع دین) است،
🔸️ شرکت در این راهپیمایی، مصداق بارز تبرّی و بیزاری از دشمنان اسلام است.
دشمنان دین، صرفا شامل دشمنان صدر اسلام نیستند و بیزاری جستن از دشمنان کنونی اسلام قطعا از مصادیق مهم این واجب است و اکنون سران استکبار مانند دولت های آمریکا و انگلیس، و همچنین رژیم جعلی اسرائیل از بالاترین مظاهر دشمنان اسلام بشمار می روند.
بی شک، کسی که شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر کشورهای معاند با اسلام را در راهپیمایی ها و حضورهای دسته جمعی اظهار کند مطابق تکلیف شرعی عمل نموده و قطعا ثواب تبرّی از دشمنان اسلام شامل حال او خواهد شد.
✅ مقام معظم رهبری مدظلّه العالی:
بر همه دولتها و ملتها، واجب است که مساله فلسطین را در اولویت مسائل خود قرار دهند.
https://eitaa.com/peykeahkam
✳ #تفاوتهای_فطریه_و_کفاره
۱.کفاره انواع مختلف دارد،
ولی فطریه یک نوع واجب بیشتر نیست.
۲.کفاره روزه، فقط بر کسانی که روزه نگرفتهاند واجب میشود،
اما فطریه بر تمام افرادی که شرایطش را داشته باشند، واجب میشود؛ چه روزه گرفته باشند چه نگرفته باشند.
۳. فطریه بر نان آور و سرپرست خانواده، واجب است؛
ولی کفاره روزه هر کس بر عهده خودش است.
(کفاره زن، برعهده شوهر نیست. و کفاره فرزند بر عهده پدر نیست)
۴. کسی که فقیر باشد پرداخت فطریه از او ساقط است،
ولی در کفاره عُذری، این واجب موقتا از او برداشته شده ولی هر زمان که توانست باید بپردازد
یا اینکه باید وصیت کند بعدا برایش پرداخت کنند،
حتی بعضی مراجع فرموده اند اگر وصیت هم نکرده ولی ورثه میدانند که میت، کفاره روزه بدهکار است،
باید از اصل مال میّت کفاره او را پرداخت کنند.
۵. زمان اداء فطریه، مشخص است و محدود به شب عید تا قبل از نماز عید یا تا ظهر است
ولی زمان پرداخت کفاره، محدودیت ندارد.(البته نباید سهل انگاری کند)
۶. فطریه هر سال لازم است در عید فطر همان سال پرداخته شود
ولی مطابق نظر اکثر مراجع، کفاره کسی که بعلت بیماری و ضرر روزه نگرفته، بعد از گذشت یکسال برعهده مکلف می آید.(یعنی برای پرداخت کفاره ماه رمضان امسال باید تا رسیدن ماه رمضان بعدی صبر کند)
۷. فطریه، طبق نظر اکثر مراجع، معادل ۳کیلوگرم (یک صاع) طعام است
لکن کفاره، ۷۵۰ گرم(یک مدّ).
۸. فقها فطریه را بر اساس قوت غالب مردم شهر دانسته اند،
ولی در کفاره این محدودیت وجود ندارد و می توان هر طعام متعارفی را ملاک قرار داد.
۹. مصرف کفاره فقط فقرا می باشند،
ولی در فطریه که از اقسام زکات است مطابق نظر برخی مراجع مانند حضرت امام، مصرف آن، مصارف هشتگانه زکات اموال است، البته مقام معظم رهبری و برخی از فقها فرموده اند: احتیاط واجب فقط صَرف فقرای شیعه شود.
۱۰. فقیر، پول کفاره دریافتی را فقط باید در همان طعام مشخص شده هزینه کند (مثلا اگر قیمت ۷۵۰ گرم گندم بوده میتواند فقط نان بخرد) و اگر خرج طعام دیگر یا مصرف دیگر کند صحیح نیست،
ولی در فطریه: فقیر، مبلغ را در هر هزینه حلالی می تواند خرج کند.
۱۱. با توجه به فرق قبل، هنگام پرداخت فطریه به فقیر لازم نیست به وی اعلام شود که این مبلغ فطریه است،
ولی پول کفاره را چون باید فقط نان بخرد باید به فقیر اطلاع داده شود.
۱۲. فطریه، بعد از جدا کردن توسط مکلف، تعیُّن پیدا میکند یعنی قابل تعویض و تبدیل نیست
ولی در کفاره، تعیّن ندارد یعنی مکلف اگر کفاره را جدا کرده، میتواند آن را تغییر دهد یا برای فقیر، کارت به کارت کند،
و فقیر هم بعد از دریافت دستی پول کفاره از کسی، لازم نیست عین همین پول را نان بخرد بلکه میتواند با پولهای دیگرش یا با کارت بانکی اش، معادل همان مبلغ ، نان بخرد.
۱۳. پرداخت کفاره غیرسیّد به فقیر سیّد مانعی ندارد،
ولی فطریه غیرسیّد را نمیشود به سیّدفقیر پرداخت کرد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#نماز_عید_فطر
✳ احکام نماز عیدَین
۱.خواندن نماز عید فطر و قربان، در زمان حضور امام علیه السلام واجب است و در زمان غیبت امام علیه السلام مستحب است.
۲.زمان نماز عیدین:
از اوّل آفتابِ روز عید، تا ظهر عید است.
۳.قضای نماز عیدین
🔒سوال: اگر کسی نماز عید را در وقت خودش (تا ظهر عید) نخواند آیا میتواند قضای آنرا بجا آورد؟
🔑پاسخ:
خیر. قضای آن ثابت نیست.
۴.جماعت خواندن نماز عیدین:
الف) در زمان حضور امام علیه السلام: باید به جماعت خوانده شود.
ب) در زمان غیبت امام علیه السلام:
میتوان بصورت فرادی خواند، ولی به جماعت خواندن، مستحب است.
مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم.
حضرت امام:
احتیاط واجب آن را به جماعت نخوانند ولی به قصد رجاء، مانع ندارد و چنانچه ولیّ فقیه، یا کسی که ماذون از طرف او اقامه جماعت کند اشکال ندارد.
▪️نکته: نمازهای مستحب را نمیتوان با جماعت خواند مگر نماز عیدین و نماز طلب باران.
۵.تکرار نماز عیدین
🔒سوال: آیا یک امام جماعت میتواند در دو مکان، نماز عید را اقامه کند؟
🔑پاسخ:
مشروعیت دوباره خواندن نماز عیدین، ثابت نیست.
بنابراین امام جماعتی که نماز عید را به جماعت خوانده نمیتواند دوباره برای گروه دیگری اقامه کند.
مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم
۶.وظیفه ماموم در نماز جماعت عید:
بجز قرائت که امام، تحمّل میکند بقیه ذکرها، تکبیرها و قنوت ها از ماموم، ساقط نیست و باید آنها را بخواند.
۷.نماز عیدین، اذان و اقامه ندارد،
و مستحب است قبل از آن سه مرتبه بگویند: الصلاه.
https://eitaa.com/peykeahkam