eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.5هزار دنبال‌کننده
469 عکس
106 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @yahagh2 ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: آیا شب قدر قبل از اسلام هم وجود داشت؟ ✍️ پاسخ: نکته اول : شب قدر خصوصیاتی دارد که از شاخص‌ترین آن‌ها ، مقدر شدن سرنوشت بندگان با نزول ملائکه بر حجت الهی است. این ویژگی منحصر به آخرالزمان نیست.و در تمام امت‌ها وجود داشته است. امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: 🔴«لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ- لَيْلَةَ الْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ الدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ الْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْمُقْبِلَة...»؛ 🔵« خداوند، شب قدر را در ابتداى خلقت دنیا آفرید و در آن شب نخستین پیغمبر و نخستین وصی‌ای كه باید باشد (آدم و شیث را) آفرید [وجود آن‌ها را مقدر ساخت] و حكم فرمود كه در هرسالی شبى باشد كه در آن شب تفسیر و بیان امور تا چنان شبى در سال آینده فرود آید»(1) 🔷نکته دوم :قرآن کریم در مورد شب قدر می‌فرماید:« إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر»؛« ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل كردیم»(2) و هم‌چنین :«لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛«شب قدر بهتر از هزار ماه است»(3) این دو،از ویژگی‌هایی هستند که قبل از اسلام وجود نداشته و شب قدر با این اوصاف ،مخصوص امت پیغمبر اکرم است. 📌حضرت محمد صلی‌الله علیه واله می‌فرماید: 🔴« ان اللَّه وهب لامتى لیلة القدر لم یعطها من كان قبلهم»؛ 🔵«خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدى از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند»(4) که این روایت ناظر به دو ویژگی فوق است. 📚پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 250 2. قدر/1 3. قدر/3 4. در المنثور، ج ۶ ، ص 371 @pasokhsara
💬اگه روزه‌دار كنار ماشین باشه و یه‌دفعه دود ماشین بره توی حلقش، روزه‌ش باطل می‌شه؟ ✅جواب 🔹همه مراجع: نه. اگه فکر می‌کرده كه دود غليظ به حلقش نمى‌رسه و به‌طور اتفاقی دود به حلقش رسیده، روزه‌ش باطل نیست. 📚 سيستانى و نورى، تعليقات على‌العروة، ج۲، المفطرات، السادس؛ امام، تبريزى، فاضل و مكارم، توضيح‌المسائل مراجع، م۱۶۰۵؛ بهجت، وسيلة‌النجاة، ج۱، م۱۱۳۲؛ @pasokhsara
پرسش: آیا عادت ماهیانه‌ی خانم‌ها و محرومیت آن‌ها از عبادت، نوعی بی‌عدالتی به حساب نمی‌آید؟ پاسخ: داشتن عادت ماهیانه یکی از ویژگی‌های جسمانی زنان است و منطبق بر قوانین تکوین می‌باشد؛ به‌گونه‌ای که حتی اگر کسی به‌موقع عادت ماهیانه برایش اتفاق نیافتد نشانهٔ عدم سلامت اوست و باید به پزشک مراجعه نماید. علاوه بر این ترک نماز و روزه در این ایام برای زنان دستوری الهی است و تبعیت از این دستور مانند سایر دستورات برای زنان اجر و ثوابی در پی خواهد داشت. پس همان‌گونه که در نمازخواندن به دستور خدا اجر وجود دارد در نمازنخواندن نیز اگر به دستور خدا باشد ثوابی نهفته است. علاوه بر این قرآن دوران حیض را دوران رنج معرفی می‌کند و طبیعتاً رنج انسان در نزد خداوند دارای ثواب است و زن نیز به دلیل شرایط سخت در این دوران مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرد و هرگز از خداوند دور نمی‌شود. بنابراین حرمت انجام عبادتی مثل نماز در این ایام نشانهٔ امتنان و لطف خداوند است و نه دلیلی بر بی‌عدالتی. @pasokhsara
🔵 نکته 1_بزرگترها فکر می کنندحق دارندبرکودکان ونوجوانان ریاست کنند،بدون درنظرگرفتن اینکه آنها چه کارمی کنند.منازعه قدرت درروابط والدین ونوجوان بسیارمخرب است.هنگامی که آنها شروع به منازعه ونبرد می کنند هردوبازنده اند. نکته 2_هیچگاه فرزنتان رابه انجام کاری که نمیخواهدوادار نکنیدبلکه با آنها درباره کارهایی که به نفعشان است_نه کارهایی که به نفع ماست،_صحبت کنید @pasokhsara
پرسش: چگونه می‌توان در دوران جوانی، معنویت را زنده کرد؟ پاسخ: زنده نگاه‌داشتن معنویت در دوران جوانی نسبت به سایر ادوار زندگی بسیار آسان‌تر است؛ چراکه جوان از عنصر ویژه‌ای به نام اراده برخوردار است و باارادهٔ خویش قادر است ریشهٔ رذایل اخلاقی را در وجود خود خشک کند و این‌گونه معنویت را زنده نگاه دارد. خداجویی و خدا گرایی معنویت‌گرایی انسان ریشه در خداجویی و خدا گرایی او دارد. آنچه باعث می‌شود انسان سراغ معنویت برود یافتن پاسخی مناسب برای چیستی انسان است. بنابراین هرچقدر جوان به تقویت حس خداجویی خود بپردازد خدا گرایی او نیز تقویت‌شده و این‌گونه معنویت در وجودش بیدار می‌گردد. شناخت خداوند از طریق مطالعهٔ کتب اعتقادی و مشاوره با متخصصان دینی کار را برای جوان آسان‌تر می‌سازد. شهید مطهری دراین‌باره می‌نویسند: 《معنویت بدون ایمان به خدا، بدون ایمان به مبدأ و معاد، بدون ایمان به معنویت انسان و اینکه در او پرتوی غیرمادی حاکم و مؤثر است، اساساً امکان‌پذیر نیست》. (1) بنابراین یک جوان مؤمن به‌محض رویارویی با شبهات به توقف نمی‌اندیشد، بلکه با تلاش و تکاپو به رفع شبهه اقدام می‌کند و این‌گونه زمینهٔ شناخت خویش را از خداوند بالا می‌برد. تمسک به اهل‌البیت از دیگر راه‌های تقویت معنویت این است که انسان از طریق ویژگی اسوه پذیری، تبعیت از بهترین اسوه‌های عالم یعنی اهل‌البیت علیهم‌السلام را در رأس برنامه‌های خویش قرار دهد. جوان، زمانی می‌تواند اهل معنویت شود که با اهل معنویت هم‌نشین گردد. خداوند در قرآن می‌فرماید: 《وَأْتُوا الْبُیوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ 》(2) 《و از درِ خانه‌ها وارد شوید》. امیرالمؤمنین (ع) در مقام تبیین این آیه فرمودند: ما اهل‌البیت همان خانه‌هایی هستیم که خداوند دستور داده از راه درب‌های آن وارد شوید. ما اهل‌البیت، هم ـ خانه‌های خداـ هستیم و هم ـ درب‌های خانه خدا (3) تقویت اخلاق از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر معنویت، اخلاق‌مداری است. میان تقویت معنویت و تقویت اخلاق رابطه‌ای دوسویه وجود دارد. هرچقدر خلق، نیکوتر گردد، معنویت افزون‌تر شود و به همان میزان که معنویت ازدیاد یابد، اخلاق، زیباتر. مدیریت غرایز آنچه اساس معنویت را به هم می‌ریزد و آن را مخدوش می‌کند تبعیت از غرایز است. جوانانی که صرفاً به دنبال لذت‌های مادی هستند هرگز لذت معنوی را تجربه نمی‌کنند. رها شدن و بریدن از لذت‌های نامشروع راه را برای تجربهٔ زیست معنوی بازخواهد کرد. نتیجه اینکه یک جوان برای افزایش معنویت در وجود خویش لازم است درک درستی از ارتباط باخدا داشته باشد و به این حجم از فهم برسد که معنویت لازمهٔ سعادتمندی در زندگی دنیوی و اخروی اوست. دقت و تمرکز بر آثار معنویت‌گرایی و فواید مادی و معنوی آن نیز می‌تواند در انگیزه بخشی برای ازدیاد معنویت مؤثر باشد. توجه به جایگزین شدن آرامش به‌جای اضطراب که از مهم‌ترین آثار معنویت است نیز در ترغیب یک جوان به سمت معنویت تأثیر بسزایی دارد. پی‌نوشت‌ها: 1. مرتضی مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص 17. 2. سوره بقره، آیه 189 3. سید هاشم بحرانی، البرهان، ج 1 ، ص 190 @pasokhsara ..
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ پرســـ❓ــش ⁉️ آیا امام زمان همواره سلامت هستند؟ یا اینکه ممکن است در شرایط فعلی دچار بیماری‌‌ شوند؟ 1⃣ قرآن کریم از زبان رسول‌الله و انبیاء بزرگوار اینگونه نقل می‌کند: ما نیز همانند شما بشر هستیم. قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ(۱۱۰/کهف) قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ (۱۱ /ابراهیم) پس انبیاء و اهل‌بیت و امام زمان با توجه به بشر بودن‌شان ویژگی‌های بشری دارند از جمله بیماری. امام‌زمان -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- به صورت طبیعی در بین مردمِ دنیا در حال زندگی هستند و بیماری یکی از ویژگی‌های زندگی دنیائی است. همچنین بیماری در بین سایر حضرات معصومین -علیهم‌‌صلوات‌الله- نیز وجود داشته است. 🔸شاهد ما👇 ✨ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند پیامبر قبل از شهادت‌شان بیمار بودند. ✨ مرحوم کلینی در کافی شریف ج ۱، ص ۲۹۶ اینطور می‌فرمایند: پیعمبر در آن بیماری که منجر به شهادت ایشان شد فلان مطلب را فرمودند. ✨ امیرالمؤمنین در جنگ خیبر دچار چشم درد شدند مرحوم مجلسی نقل می‌کند: وقتی پیامبر سراغ امیرالمؤمنین را گرفتند اصحاب گفتند: يا رسول الله ایشان از چشم درد بیمار هستند. ✨ امام صادق نقل می‌کنند: موقعی که بیمار بودند چنین مطلبی را به من فرمودند. 📚کافی شریف، ج۳، ص۲۰۰ 2⃣ بیماری منشأ و علت‌های متفاوتی دارد: 〽️گاهی عامل بیماری عدم رعایت بهداشت فردی است. 〽️گاهی فرد اطلاع ندارد تغذیه‌ی مناسب با مزاجش چیست و همین امر او را مبتلا به بیماری می‌کند. 〽️گاهی بیماری کفاره‌ی گناهان است. ❌قطعا این سه عامل بیماری امام زمان نیست. ✔️ و اما بیماری عوامل دیگری نیز دارد: 〽️گاهی بیماری برای ترفیع درجه است. 〽️گاهی بیماری برای آزمایش و امتحان است. 〽️گاهی بیماری حکمتی از حکمت‌های الهی است. آری امام زمان -عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف- به این ۳ علت ممکن است دچار بیماری شوند. 3⃣ بیماری حضرت قطعا بیماری مهلک نیست که جان ایشان را تهدید کند زیرا وجود فیزیکی امام زمان برای اهل ارض و سماء یک امر ضروری است که این عهد الهی است که وجود ایشان را برای ما حفظ کند. ♻️نتیجه اینکه: ✳️ حضرت دچار بیماری می‌شوند اما عامل بیماری‌شان می‌تواند آزمایش، ترفیع درجه و یا مصلحتی از مصالح الهی باشد به همین جهت در روایاتِ متعدد به ما توصیه شده برای حفظ و سلامتی آن حضرت دعا کنیم زیرا دعا در سلامتی ایشان تاثیر دارد و بنا نیست پروردگار عالم امور حضرت را از راه معجزه پیش ببرد. ✳️ بنابراین یکی از راه‌های حفظ حضرت دعا برای سلامتی حضرت هست. @pasokhsara
💠چند نکته درباره اذان و اقامه ✅۱.برنمازگزار مستحب است قبل از نمازهای یومیه،ابتدا اذان و بعد از آن اقامه بگوید. ✅۲.اذان و اقامه باید در وقت نماز گفته شود و اگر قبل از وقت بگوید باطل است. ✅۳.اقامه باید بعد از اذان گفته شود و اگر قبل از اذان بگوید،صحیح نیست. ✅۴.بین جمله های اذان و اقامه نباید زیاد فاصله شود و اگر بین آنها بیشتر از معمول فاصله بیندازد، باید دوباره آن را از سر بگیرد. ✅۵.اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند،کسی که با آن جماعت نماز می خواند ،نباید برای نماز خود اذان و اقامه بگوید. ✅۶.مستحب است کسی را که برای گفتن اذان انتخاب می کنند ،عادل،وقت شناس و صدایش بلند باشد. ✅۷.مستحب است در روزی که بچه به دنیا می آید ،در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند. ✅۸.هیچ یک از نمازهای واجب و مستحب به جز نمازهای یومیه و قضای آنها، اذان و اقامه ندارند. @pasokhsara
پرسش: آیا چت کردن با نامحرم اشکال دارد؟ پاسخ: در اسلام هر ارتباطی با نامحرم به هر شکل اعم از حضوری و مستقیم و یا غیرمستقیم و از طریق پیامک و تلفن و چت چنانچه ضرورتی نداشته باشد و مستلزم مفسده باشد حرام است. ارتباط با نامحرم از گناهان کبیره محسوب می‌شود و بر همه ما لازم است که در روابطمان با نامحرم دقت لازم را به خرج دهیم تا گرفتار گناه نگردیم. وسوسه شیطان در ارتباط با نامحرم به‌گونه‌ای است که پیر، جوان، مجرد، متأهل، مذهبی و غیرمذهبی نمی‌شناسد و شیطان دام و بستر گناه را به‌راحتی برای همه ما پهن می‌کند. درآموزه‌های اسلام زن و مرد به رعایت حیا و عفت در جامعه تشویق شده‌اند و حیا در گفتار و رفتار به‌عنوان دو ویژگی مهم برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است. روابط، خواه‌ناخواه بر رفتار انسان تاثیر می‌گذارد و دارای بازتاب بیرونی خواهد بود و اگر در اسلام رابطه با نامحرم حرام اعلام‌شده است به دلیل واکنش‌هایی است که در پسِ این روابط اتفاق می‌افتد. نگاه کردن به‌طرف مقابل، حرف زدن با او، شوخی کردن و حتی گاهی خلوت کردن با او ازجمله پیامدهایی است که امکان بروزش در هررابطه‌ای وجود دارد. رابطه با نامحرم چنانچه ضرورت داشته باشد و امر مهمی در کار باشد اشکالی ندارد آن‌هم با رعایت شرایط و ضوابط دینی و شرعی؛ اما ارتباط دختر و پسر نامحرم، بدون ضرورت چه از طریق تلفن و موبایل باشد یا از طریق شبکه اینترنت و چت، غالباً منشأ فساد است و به همین دلیل جایز نیست چرا که صحبت کردن‌های غیرضروری با نامحرم از مناسب‌ترین جایگاه‌های نفوذ شیطان است. وقوع گناه در وجود انسان به‌صورت پلکانی و تدریجی است و به تعبیر قرآن کریم شیطان از طریق سیاست گام‌به‌گام به هدفش خواهد رسید. خداوند در قرآن می‌فرماید: «ولا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبین» (1) «و از گام‌های شیطان، پیروی نکنید! چه اینکه او، دشمن آشکار شماست»! جلوگیری از وسوسه‌های شیطانی در ابتدای امر و قدم اوّل آسان است ولی اگر فردی در قدم اول از شیطان و هوی و هوس تبعیت کند، موقعیت خود را در مقابله با آن‌ها تضعیف نموده و باعث تقویت نیروهای شیطانی خواهد شد و در آن صورت مقاومت مشکل‌تر خواهد شد. به عبارتی همیشه پیش‌گیری راحت‌تر از درمان است. پی‌نوشت: 1.بقره (2)، آیه 168 @pasokhsara
🔴بر اساس تئوری انتخاب، تنها کسی که می توانیم کنترلش کنیم؛ خود ما هستیم. اگر رابطه یِ ناموفقی داریم، باید بیندیشیم و ببینیم خود من چه می توانم انجام دهم که باعث بهبودی رابطه ام شود و نه این که سعی کنم دیگری را تغییر دهم. " تقریبا در تمامی موارد هنگامی که دست از کنترل بیرونی بر می داریم، همسرمان نیز تغییر می کند." اما تئوری انتخاب چیزی ورای رهایی از کنترل بیرونی است. طبق تئوری انتخاب، ما باید تا جایی که امکان دارد به همسرمان کمک کنیم تا نیازهایش را ارضا کند. برای دست یابی به این هدف لازم است، هفت عادت مهرورزی و پیوند دهنده را جایگزین رفتار هایی که رابطه را تخریب می کنند، کنیم. این رفتار های پیوند دهنده عبارت اند از: ۱) گوش کردن، ۲) حمایت کردن، ۳) تشویق نمودن، ۴) احترام گذاردن، ۵) اعتماد کردن، ۶) پذیرفتن فرد همان گونه که هست، ۷) گفتگوی همیشگی بر سر اختلافات. ازدواج بدون شکست ✍🏻 ویلیام گلاسر
📜 | 🔖 آیت الله خامنه ای: اگر کسی به جهت ندانستن مساله (به جز بقاء بر جنابت در صورت جاهل قاصر)، کاری انجام دهد که روزه را باطل می کند، روزه اش باطل می شود و باید قضایش را بگیرد و کفّاره ندارد. البته باید تا اذان مغرب، از خوردن و آشامیدن و امثال آن، امساک نماید. 🔖آیت الله العظمی سیستانی: در خوردن و آشامیدن و جماع، چه بدانی و چه ندانی، روزه باطل است؛ و در بقیه ی مبطلات اگر جاهل مقصر بوده و یا تردید در مبطل بودن آن داشته، روزه اش باطل است و در غیر اینصورت روزه اش صحیح است. در همه این موارد در صورتی که جاهل مقصر باشد و در هنگام انجام مفطر تردید داشته و احتمال مفطر بودن آن را می داده است، در این صورت هم قضا و هم کفاره بر او واجب است و در صورتی که جاهل قاصر بوده و تردیدی هم نداشته است، تنها قضا بر عهده اوست و کفاره ندارد. 🔖آیت الله مکارم: اگر کسی بر اثر ندانستن مسئله، کاری انجام دهد که موجب بطلان روزه او می شود، روزه اش باطل است اما باید روزه خود را در آن روز نگه دارد و بعداً قضای آن را بگیرد. ⚠️هر چند در مسائل فوق روزه ی شخص باطل است؛ ولی به احترام ماه رمضان باید تا اذان از خوردن و آشامیدن و مانند آن خودداری کند. ◀️جاهل قاصر: کسى است که اصلاً متوجه جهل خود نيست و يا راهى براى برطرف کردن جهل خود ندارد. ◀️جاهل مقصر: به کسى گفته مى‏ شود که متوجه جهل خود بوده و راه هاى رفع جهالت خود را هم مى ‏داند، ولى در آموختن احکام کوتاهى مى ‏کند. @pasokhsara
پرسش: آیا تقلب کردن حق‌الناس است؟ پاسخ: دامنهٔ احکام الهی فقط مربوط به امور مهم و اصلی زندگی نیست. کوچک‌ترین عملکرد و رفتار انسان نیز در دایره احکام الهی قرار می‌گیرد و اسلام نسبت به آن اظهارنظر می‌کند. علم‌آموزی امری ارزشمند است و دریافت علوم و درک آن‌ها نوعی فضیلت محسوب می‌شود. مدرسه و دانشگاه نیز مکان مقدسی است و می‌تواند بهترین فضا برای تمرین اخلاق ورزی باشد. تقلب در مسیر علم‌آموزی نوعی آسیب به‌حساب می‌آید و ارزشمندی مسیر علم‌آموزی انسان را زیر سؤال می‌برد. در تقلب، انسان آنچه ارائه می‌دهد و تظاهر می‌کند با آنچه حقیقت دارد همخوانی ندارند و نوعی فریب و دروغ در آن فعل نهفته است. گاهی تقلب در یک امتحان معمولی است و نتیجه امتحان نفع و ضرری به دیگران نمی‌رساند و هرکسی نمره‌اش مستقل از دیگران بررسی می‌شود در این حالت اگرچه تقلب حرام است اما حق‌الناس نیست. اما گاهی تقلب منجر به دریافت امتیازاتی می‌شود مثلاً ورود به مرحله بالاتر و ... و با تقلب، شخص حق دیگران را تضییع می‌نماید که در این صورت حق‌الناس است و نیاز به جبران دارد. @pasokhsara
19.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | چگونه فرزندان را به پوشش مناسب تشویق کنیم؟ 🌀 کاری از نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🍀 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf