🔶 شرح حدیث توسط رهبر معظم انقلاب
❓سُئِلَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه عَن خِیارِ العِباد
کسی از پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) سؤال کرد که بهترین بندگان چه کسانی هستند؟
1️⃣ فقَالَ: الَّذینَ اِذا اَحسَنوا اِستَبشَرُوا
«اِستِبشار»
🔖 یعنی خرسند شدن یا آثار خرسندی در چهره پدیدار شدن، که دربارهی مؤمن دارد «بِشرُهُ فی وَجهِهِ وَ حُزنُهُ فی قَلبِه»؛ یعنی [آنها که] وقتی کار نیک می کنند، خوشحالند که کار خوب کردند.
🔻این خوشحالی ارتباطی ندارد به اینکه انسان غرور پیدا کند و عُجب به کار خیر پیدا کند؛ اینها دو چیز است، اینها را از هم تفکیک کنید.
🔹یکوقت انسان دو رکعت نماز می خواند، خیال میکند که در یک مرتبهی عالی است و عُجب -یعنی خودشیفتگی، خودفریفتگی، خودشگفتی-به انسان دست میدهد؛ این مذموم است؛
🔹یکوقت هست نه، بحث خودشیفتگی و خودفریفتگی نیست؛ کار خوبی کرده و خوشحال است که الحمدلله خدا توفیق داد این کار خوب را انجام داده. این خیلی خوب است که وقتی عمل نیک انجام میدهد، خرسند باشد به این کار نیکی که انجام داده.
2️⃣ و اِذا اَسَاءوا استَغفَروا
🔖در مورد «اسائه» -کار بد انجام دادن- به این اکتفا نشده است که بگوییم وقتی کار بد انجام داد، ناراحت باشد؛ نه، ناراحتی کافی نیست، عملی هم دنبالش لازم است و آن عمل عبارت است از #استغفار؛ از خدای متعال عذرخواهی کند.
🔸استغفار یعنی عذرخواهی کردن؛ وقتی کار بدی کرد، از خدا عذرخواهی کند، معذرتخواهی کند.
3️⃣ و اِذا اُعطوا شَکَروا
🔖 وقتی خدای متعال به او چیزی می دهد، سپاسگزار باشد. البتّه ظاهر «اُعطوا» اعم است از عطای الهی و عطای بشری -از مردم هم اگر محبّتی کردند، چیزی به انسان دادند، آدم باید سپاسگزار باشد؛ این معلوم است- لکن ظاهرا اینجا مراد عطای الهی است.
🔹یعنی وقتی نعمتهای الهی را متذکّر می شود، میبیند نعمتهای الهی را یا نعمت جدیدی به او داده می شود، شکرگزار باشد؛ غافل نباشد از اینکه خدای متعال این نعمت را به او داده است. غفلت از نعمت، خیلی درد بزرگی است، انسان را به لئامت میکشاند، به ناسپاسی میکشاند.
4️⃣ و اِذا ابتُلوا صَبَروا
🔖وقتی هم که یک ابتلایی در زندگی اینها پیش آمد، مشکلی برایشان پیش آمد، در آن هم #صبر کنند؛ که این «صبر و شکر» با همدیگر ارتباط نزدیکی هم دارند.
☀️یکی از آثار شکر این است که انسان صبر میکند؛ یعنی وقتی شما توجّه داشتید که خدای متعال چقدر نعمت به شما داده، اگر یک ابتلائی هم به شما داد، بیماریای، گرفتاریای پیدا کردید، صبر میکنید؛ میگویید خب، اینکه در مقابل آنهمه لطف الهی چیزی نیست. لذا در دعای روزهای رجب میخوانید:
«اللهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ یصَبرَ الشّاکِرینَ لَک»
صبر افراد شکرگزار [را طلب میکنیم].
5️⃣ و إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا
🔖 وقتی از کسی خشمگین شدند، از او بگذرند و او را بیامرزند.
🔹 البتّه طبیعی است این «غضب لله» نیست، این «غضب لشخص» است؛ والاّ غضب لله را ما حق نداریم بهخاطر اهواء خودمان یا بهخاطر چیزی [ببخشیم و بگذریم]؛ وقتی یک جایی لله غضب کردیم، اینجا آن غضب را باید ادامه بدهیم، باید حفظ کنیم.
[در اینجا منظور ]غضبهای شخصی است؛ یک جملهای بنده به شما عرض میکنم، شما عصبانی می شوید؛ یک چیزی شما به بنده می فرمایید، بنده عصبانی می شوم؛ یک کاری که ناخوشایند ما است، از کسی برایمان پیش میآید، عصبانی می شویم؛ وقتی این غضبی را که در مسائل شخصی عارضِ انسان میشود، پیدا شد،«غفروا».
📔شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه-۱۳۹۳/۰۲/۰۲
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💻 هماکنون؛ #تیتر_یک KHAMENEI.IR
📣رهبر معظم انقلاب در مراسم عزاداری شهادت امام رضا علیهالسلام:
✏️ توصیه قطعی من این است: #اتحاد_مقدس. ۱۴۰۴/۰۶/۰۲
🖥 Farsi.Khamenei.ir
🔸 اطلاع پیامبر و امامان از عقاید و اعمال ما
💠 عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلزَّيَّاتِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبَانٍ اَلزَّيَّاتِ وَ كَانَ مَكِيناً عِنْدَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اُدْعُ اَللَّهَ لِي وَ لِأَهْلِ بَيْتِي فَقَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ وَ اَللَّهِ إِنَّ أَعْمَالَكُمْ لَتُعْرَضُ عَلَيَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ قَالَ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ فَقَالَ لِي أَ مَا تَقْرَأُ كِتَابَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ قُلِ اِعْمَلُوا فَسَيَرَى اَللّٰهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ اَلْمُؤْمِنُونَ» قَالَ هُوَ وَ اَللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ.
📗 الکافی، ج ۱ ص۱۹ ؛ وسائل الشیعه، ج۱۶ ص ۱٠۸.
☀️عبدالله بن أبان زيّات كه نزد امام علی بن موسی الرضا (عليهما السلام) جايگاهی ويژه داشت، میگويد: به آن حضرت عرض كردم: برای من و خانوادهام دعا كنيد.
امام رضا (عليهالسلام) فرمود: مگر من برای شما دعا نمی كنم؟ به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شب بر من عرضه می شود.
«أولستُ أفعل؟ والله إنّ أعمالكم لتعرض عليّ في كلّ يومٍ وليلةٍ».
آنگاه آن حضرت چون مرا از اين سخن در شگفت ديد، فرمود: آيا اين آيه را در كتاب خدا نخواندهای: (وقل اعملوا فسيری الله عملكم ورسوله والمؤمنون)؟ قسم به خداوند كه آن مؤمن على بن ابى طالب است.
🔖 اشاره: از اين روايات به خوبی بر می آيد كه ائمّه (عليهمالسلام) نه تنها شئون ظاهری جامعه را رهبری و هدايت می كنند بلكه آنان بر روح و جان افراد نيز احاطه علمی و اشراف حضوری دارند؛ ازاينرو از عقايد و اخلاق و اعمال ديگران آگاهاند و آنها را می بينند.
📙 تسنيم، جلد۶ - صفحه ۵۲۳
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
11.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴پیش بینی آینده دنیا و منطقه در صحبتهای مقام معظم رهبری
✅ این همان #وعده_صادق است...
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
نمودار جامع بیانات رهبر انقالب دربارهی »جنگ تحمیلی ۱۲روزه« - از ۲۳ خرداد تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۴.pdf
حجم:
3.2M
📄نمودار جامع بیانات رهبر انقلاب درباره «جنگ تحمیلی ۱۲روزه»
🗓 از ۲۳ خرداد تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۴
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
49.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞پاسخ حجتالاسلام والمسلمین عالم زاده نوری به کلیپ پخش شده از رسانه مرام با کارشناسی حجتالاسلام والمسلمین بوسلیکی
🔻پاسخ برخی انگارهها درباره هویت طلبگی
🔖سربازی امام زمان علیه السلام به چه معناست؟!
🔖کدام طلبه مردم را کالانعام میداند؟!
🔖کدام طلبهای هست که بگوید ما نظر کردهایم؟!
🔖پس از ۳۷ سال طلبگی و حضور در جمعهای مختلف طلبگی از بزرگان و اساتید تا طلاب، این جمله "العوام کالانعام" را برای اولین بار است که شنیدم...
کدام طلبه این جمله را شنیده تا برسد به اینکه در پستوی ذهنش جاگرفته باشد؟!
🔖طلاب از متواضعترین و خدومترین اقشار جامعه هستند...
#هویت_طلبگی
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌مراقب این خطر باشیم!
⬅️ ...خیال نکنیم هر چه ما می فهمیم، حتما او هم باید مثل ما بفهمد و عمل کند، این خطر دارد!
🔺بیانات علامه مصباح یزدی (قدس سره) درباره نعمت رهبری و ضرورت اطاعت از ایشان، ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
#رهبر_معظم_انقلاب
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
حضرت آیتالله مصباح یزدیتحصیل علوم دینی؛ ارزشها و آفات.mp3
زمان:
حجم:
10.78M
🔸تحصیل علوم دینی؛ ارزشها و آفات
🎙آیت الله مصباح یزدی(ره)
🗓۱۳۹۹/٠۷/۱۴
#طلبگی
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
✳️ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️
هر روز که میگذرد اهمیت نقش جوانان در پیشرفت کشور و تضمین آیندهی آن بیشتر آشکار می شود.
امام خامنه ای (حفظه الله) - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
🔰 رزمایش کشوری میقات ۱۳
🔰 تربیتی - تشکیلاتی و رفتارسازی
🔰 دانشجویان، طلاب و فرهنگيان کشور
❇️ ویژه فرماندهان و ارکان برادر گردان های دانشجویی و فرماندهان پایگاه های تابعه، طلاب فعال فرهنگی تبلیغی و فرهنگیان سراسر کشور
🗓 زمان برگزاری دوره:
۱۹ الی ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۴
⏳آخــرین مهلت ثبت نام:
جمعــــه ۷ شهریــــور مــاه ۱۴۰۴
📍محــل برگــزاری دوره:
تهران - دانشگاه افسری امام حسین علیه السلام
💬 ثبت نام اولیه:
📩 دانشجویان ارسـال عدد ۱۳
📩 طـــلاب ارســـــال عــــــدد ۱۵
📩 فرهنگیان ارسال عدد ۱۷
📨 به سامانه ۳۰۰۰۳۲۱۸
🌐 اطلاعات بیشتر در: miqat.ir
📲 شناسه ایتا: miqat13@
پایگاه اطلاع رسانی l کانال ایتا
سازمان بسیج دانشجویی
موسسه #میقات جوانان انقلاب اسلامی
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
✍️پیام حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم
🔹مهمترین وظیفه حوزه، بلاغ مبین و زمینهسازی برای تمدن نوین اسلامی است.
🔹تحقق حوزهی تمدنساز با تربیت «مجاهد فرهنگیِ مهذّب» و «نوآور»
🖼 #حوزه_پیشرو_سرآمد
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🏷 امام خامنه ای
🔸مسلمانهایى که امروز پیرو پیغمبرند و به یاد پیغمبر به هیجان مىآیند و عاشق رسول خدا هستند و احکام او و شرایع او را میخواهند عمل بکنند، باید به این نکته توجّه کنند که تبعیّت از پیغمبر به صورت درست و کامل، در آن صورتى تحقّق پیدا خواهد کرد که یک نظام اسلامى بر اساس دین پیغمبر به وجود بیاید؛ وَالّا نظام جاهلانه، نظام کفرآمیز، جایى نیست و زمینهى مناسبى نیست براى اینکه انسان بتواند در آن طبق خواستهى پیغمبر و شریعت پیغمبر زندگى کند.
🔹اگر کفّار قریش به پیغمبر اجازه میدادند که شما میتوانید آزادانه نمازتان را بخوانید، باز پیغمبر دنبال مدینه بود، کما اینکه همینجور هم بود. پیغمبر بعد از برگشتن از شعب ابىطالب، آزادانه نماز میخواند، زکات میدادند، زکات میگرفتند، معاملهى اسلامى با همدیگر میکردند، یک جمع مسلمان به وجود آمده بود، امّا پیغمبر به این قانع نبود؛ چرا؟
👈چون #نظام_اسلامى نبود؛ آن جامعهاى که قوانین او، مقرّرات او، حاکمیّت او، حرکت سیاسى او، دوستى او، دشمنى او بر اساس اسلام باشد، در مکّه تشکیل نشده بود و جاى دیگرى لازم بود که پیغمبر آن را تشکیل بدهد؛ لذا رفت مدینه.
🔸دوران سیزدهساله در مکّه دائماً به مبارزه گذشت، تا اینکه رسول خدا حرکت کرد رفت به مدینه. البتّه کفّار قریش این را فهمیدند، حدس زدند که اگر برود مدینه، آیندهى آنها سختتر خواهد بود، تصمیم گرفتند مانع بشوند و پیغمبر را به قتل برسانند که خداى متعال نگذاشت و پیغمبر توانست در آن «لیلةالمبیت» هجرت کند و برود به طرف مدینه و در مدینه به اتّکاء مسلمانانى که به او ایمان آوردند، حکومت اسلامى و نظام اسلامى را تشکیل بدهد.
🔹دورهى دوّم [این] ۲۳ سال در مدینه آغاز شد. در این دوران، پیغمبر هیچ معطّل نکرد، وقت را هیچ تلف نکرد؛ از همان اوّل به بناى #جامعهى_اسلامى کمر بست؛ از همان اوّل حاکمیّت را در جامعه مشخّص کرد، روابط اجتماعى را معلوم کرد، رابطهى برادرى و عدم تبعیض و عدالت اجتماعى و اجراى حدود الهى در حکومت اسلامى پیغمبر و کشور کوچک اسلامى پیغمبر به راه افتاد؛ در زمان مناسب، پیغمبر حملهى نظامى به دشمنان خودش را شروع کرد. در دوران این ده سال، چندین جنگ بزرگ و کوچک را پیغمبر سازماندهى کرد؛ شاید در طول این ده سال، مسلمانانى که با پیغمبر بودند هیچ سالى را نگذراندند که از اوّل تا آخرِ آن سال هیچ جنگى نداشته باشند؛ در تمام این ده سال، از اوّل تا آخر، حرکت نظامى و حملهى نظامى بود؛ از جاى کوچک شروع کردند، از رفتن به سراغ کاروانهاى قریش که غاصب حقوق آنها بودند ــ براى استنقاذ حقوقشان ــ و تا فتح مکّه و تا حملهى به امپراتورى روم پیش رفتند، در زمان حیات پیغمبر.
🔸این دوران دهساله همان دوران زندگى کنونى ما است؛ الگوى زندگى ما همان الگوى دهسالهى پیغمبر است.
من اوّل در یک جمله بگویم پیغمبر در این دهساله چه کار کرده، بعد هم مختصرى این را توضیح بدهم و خیلى بحث را طولانی نکنم. البتّه این از آن بحثهایى است که اگر بخواهیم وارد صحبت بشویم، این قدر حرف در اینجا هست براى ماها که بدانیم و بفهمیم، که واقعاً انسان متحیّر میماند که کدامش را بگوید یا رویَش کار کند.
🔖 اوّل به طور خلاصه عرض بکنم که پیغمبر در این دهساله کارى کرد که ظلمات جهالت در دنیای دوران پیغمبر، در طول سالهاى بعد از رحلت پیغمبر در تمام زوایاى عالَم در هم شکسته شد. این فتوحاتى که انجام شد، این اسلامى که در سرتاسر دنیا گسترش پیدا کرد، این جامعهى عظیم اسلامى که به وجود آمد، به برکت کارى بود که پیغمبر در همین ده سال کرد. پیغمبر در همین ده سال کارى کرد که بشریّت تا ابد دیگر محتاج یک رسالت جدید و یک نبوّت جدید نباشد.
❓پیغمبر چه کار کرد؟
👈یک دین کامل که مشتمل بر تمام خطوط اساسى زندگى است به مردم عرضه کرد و در زندگىِ خودش پیاده کرد، با یک پشتوانه؛
❓کدام پشتوانه؟
👈پشتوانهى عقل و علم.
اگر عقل و علم در اسلام این قدر به کار گرفته نشده بود، در متن درک دینى و شعور دینى و در متن احکام دینى، شاید بشریّت نمیتوانست با آن احکام، مدّت طولانىاى را زندگى کند. پیغمبر به عقل و به علم و به درک عاقلانهى انسانهاى صاحب عقل از اصول دینى و از معارف اسلامى بها داد. البتّه اینکه میگوییم پیغمبر کرد، یعنى خدا کرد؛ یعنى وحى الهى این درس را و این راه را در مقابل پیغمبر گذاشت و این درس را به پیغمبر داد.
🗓۱۳۶۷/۰۷/۱۷
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
پرورگار-واحد.pdf
حجم:
211.3K
📗پروردگار واحد
✍️حجتالاسلام و المسلمین عالمزاده نوری
🔖هم موجودات عالم آینه صفات پروردگارند؛ یعنی بخشی از ویژگیهای خدای عالم را مینمایانند؛ البته در این آینگی و جلوهگری تفاوتهایی دارند.
🌺گل، آینه صفات لطافت و جمال،
⛰کوه، آینۀ صفت قدرت و صلابت،
🌤آسمان، آینۀ صفت علو و عظمت،
🌊و دریا، آینۀ صفت وسعت و زیبایی و زلالی است.
✨هریک از آفریدگان خدا به اندازۀ ظرفیت وجود خود و کمالاتش، نمایانگر قدرت و هنر و کمال پروردگار است. هر مخلوقی به زبان حال دم از او میزند و صفات و ویژگیهای او را نشان میدهد...
#جزوه
🌐مشاهده در سایت حجرهنما
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib