#تشرف #امام_زمان
🔻 ما راحتیم و از ما راحتتر هم شاید باشد. کسانی هم که مثلاً در بخش تشرفات یک خیال دارد. میگوید صبح به نانوایی میروم، در صف نانوایی حضرت را میبینم، حضرت میفرمایند: کجا میخواهی بروی؟ میگویم: میخواهم بروم کلهپاچه بخرم. میفرمایند: با هم میرویم یک کلهپاچه میخوریم. بعد هم میروم میگویم که من حضرت را دیدم. همه میگویند: بهبه، چهچه. تمام شد.
🔸 بعضیها اینقدر در باب ولایت و یا در باب تشرفات فکر محدودی دارند. حالا کمی پایینتر، یا کمی بالاتر، کمی مصداقش این طرفتر یا آن طرفتر است. ولی هرچه وارد همین قضیه وارد میشویم، میبینیم که ابواب دیگری در معارف و مخاطبت و مجالست باز میشود.
🔹 کافی است بعضی از تشرفات را بخواهید درست بررسی کنید، میبینید چه دقائقی در آن بوده است. چه صدماتی میخوردند. چه خون دلها به اینخاطر به قلب رفته است.
🔸 ولی آن کسی که خیالبافی میکند، شاید هم هیچوقت نرسد ولی تمام «ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ» (این نهايت فهم آنهاست (نجم ۳۰)). این تمام درکش از امام زمان علیهالسلام این است که...
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
🔻 همین حالا هم بعضی از آقایان نقل میکند که: فلانی داشته میرفته، گفته است که اگر تو حضرتی رویت را برگردان. یک نفر رویش را برگرداند و دوباره گفت: اگر تو حضرتی رویت را آنطرف کن. دوباره این کار را کرده است!
🔸 مگر مسخره بازی است؟ یعنی چه که حضرت رویش را برگرداند یا برنگرداند. ولی اینها این را زیبا نقل میکنند، نه کأنّه مقامی، معنویتی، حسابی، کتابی و نظمی نیاز دارد. یک چیزهایی جزئی است.
🔹 خب آنها راحت با قضیه برخورد میکنند، چون که ذهنشان، برداشتشان و خیالاتشان، محدود و محصور است. یک تشرفی را شنیده و یک چیزی هم خیال کرده ولی همین فرد میخواهد رشد کند. ببینید چند سال باید برود تا زمینههای خاکستری برایش باز شود. تازه خاکستری است، تا برسد به نور.
🔸 ببینید چقدر باید در این نشیب و فرازها برود تا کمی شرح صدر پیدا کند، امامشناسیاش تقویت شود و امام را - نه از جهت لقلقه لسان، از جهت باور باطنی - حیّ بداند، عالم بداند، حاضر هم بداند. آن زمان چقدر فرق میکند. در عملکرد چقدر فرق میکند، در تنهاییاش چقدر تفاوت دارد.
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#غض_بصر #کنترل_چشم
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#فتنه #عذاب #استدراج
🔻 گاهی قرآن مرکز فتنه و اسباب ظهور و بروز فتنه را تذکر میدهد و آن بخش مهمی است. فرمود که: «لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً». (صدا كردن پيامبر را ميان خود مانند صدا كردن [معمولى] يكديگر قرار ندهيد. (نور ۶۳))
🔸 نوع آداب و ادب مخاطبت را با پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) نشان میدهد. «فَلْيَحْذَرِ الَّذينَ يُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصيبَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ». (پس آنان که فرمان او را مخالفت میکنند، باید بترسند از اینکه فتنهای دامنشان را بگیرد، یا عذابی دردناک به آنها برسد!(نور ۶۳)).
🔹 همیشه آنچه که در ذهن و خیالات ماست این است که یک کوتاهی فقط منجر به عذاب الیمی بشود. اما خود قرآن تذکر میدهد که گاهی عذاب به گونهای است که خودتان متوجه نمیشوید یعنی یک کانال فتنه برای شما پیدا میشود که نهایتاً مساوی با عذاب الیم است یا منجر به عذاب الیم خواهد شد.
🔸 اینها وقتی از وجود مقدّس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) قدرناشناس بودند، این قدرناشناسیها در طول مدت و عمل نکردن به شرایط آداب و ادب منجر به فتنه خواهد شد. روی حساب و کتاب هم هست و دور نیست.
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#امیرالمومنین
🔻 لشکر معاویه گلوگاه آب را بگیرند و برلشکر کوفه آب را ببندند و مالکاشتر با اصحابی از جانگذشته بروند با زحمت گلوگاه آب را بگیرند و بالاتفاق لشکر بیایند و دور مالک را بگیرند که به آقا امیرالمؤمنین بگویید که: آقا شما با اینها میجنگید اجازه دهید ما گلوگاه را ببندیم، از تشنگی خودشان تسلیم میشوند.
🔸 فرمودند: نه، آن مسألهای است و این مسألهای است. دوباره عمرعاص گلوگاه را با نیرنگ گرفت و بر لشکر کوفه بست و دوباره مالکاشتر با اصحاب از جانگذشتگی کردند و گلوگاه آب را گرفتند و دوباره اصحاب گفتند: مالک! خدمت امیرالمؤمنین عرض کنید که بر اهل شام گلوگاه را ببندید.
🔹 فرمود: نه. سیاستی شفاف، روشن و انسانی جدا هست و مسألهٔ جنگ ما جداست. ما و آببستن؟ این کار از مُروَّت و جوانمردی نیست
🔸 مگر تبیین این ابعاد عملکردی آسان بود؟ تدریجاً در طول سالیان متمادی به دست آقا امیرالمؤمنین علیهالسلام اجرا شد.
(نصر بن مزاحم، وقعة صفين - قم، چاپ: دوم، ۱۴۰۱ ق، ص۱۹۳)
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
12.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_کوتاه #شاکله #نیت #عمل #انسان
🎥 اضلاع انسان
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#حضرت_یوسف #غض_بصر #کنترل_چشم
🔻 جریان حضرت یوسف (علیه السلام) و زلیخا را ببینید که چقدر کلمه به کلمهی قرآن حساب شده است. نسبت این «وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ» را به زلیخا میدهد [یعنی] درها را بست.
🔸 میخواست فضایی ایجاد کند، ولی حضرت یوسف (علیه السلام) از فضای گناه به بیرون فرار میکند. زلیخا لباس او را میگیرد و لباس پاره میشود، ولی فرار میکند و تن به گناه نمیدهد.
🔹 حالا میخواهم عرض کنم که قدم به قدم اینها برای ما درس است که ما دیگر خدایی ناکرده با اشتغالهای بیخود به افکار و عکس بیخود به دنبال این قضایا نرویم.
🔸 راه ما، راه پاک و زلال بزرگانی است که در حوزه بودهاند و نمونههای جالبی داریم. اگر اینطور شد، مطمئن باشید که خداوند دنیا و آخرت شما را آباد خواهد کرد، شما را رشد میدهد و در جایگاه معارف انبیاء (علیهم السلام) قرار خواهد داد.
کد ۴۳۶۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#ولایت #امام_شناسی
🔻 ما مُدام امام را کوچک میکنیم. خود پیغمبر خدا هم ملاحظه[ی مردم را] میکردند و گاهی میفرمودند: «رَأَيْتُ فِي مَا يَرَى النَّائِمُ»؛ (یعنی دیدم در آنچه آدم خواب میبیند) [یعنی حضرت وانمود میکردند که در خواب چیزی را دیدهاند] بخاطر اینکه این مخاطب، این قضیه را فقط در خواب میتواند تصور کند، در ضمن هم، هیچ منافاتی ندارد که یک نبی یا امامی، خوابی هم ببیند.
🔸 آن قسمت از دیدنها جدا، این خوابها هم جدا؛ ولی همزمان باید به گونهای تعریف بشوند که بزرگی آنها محدود به امور خیالیِ ما نشود.
🔹 اگر بنا باشد که مطالب کتابها غربال بشود، چقدر باید از مطالب آن حذف شود که مثلاً نویسندههایشان میخواستند اهل بیت را مانند محدودههای خودشان محدود کنند و کوچک تعریف کنند؛ حتی در بخش کرامات هم همینطور بوده و به این زاویه کمتر توجه میشده است؛
🔸 چون عالم قدس، برای ما اصلاً شناختهشده نبوده و نیست، رابط هم شناختهشده نیست. یک زندگی مادی صرف را میشناسیم و امام را هم کمی بهتر از این محدودههای مادیای که داریم، در این زندگی مادی تعریف میکنیم.
🔹 مثلاً کسی خواب دیده است که این کار را بکند و میکند. اصلاً بزرگی را نه برای خودمان، نه برای عالم غیب و نه برای امام نمیشناسیم. اگر بنا باشد که [فقط در] لفظ، چیزی بگوییم و دهانمان را پر کنیم، مثلاً بگوییم که همه عوالم، [در تحت سلطه امام است،] حرفی نداریم و این را میگوییم؛ اما نمیتوانیم این معنا را درک کنیم.
کد ۸۴۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#اهل_بیت
🔻 از آن ناحیه خیلی برکات [وجود دارد]؛ هر کسی هر برکتی برده، از این دو ناحیهی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) برده است.
🔸 گاهی یک عصمت و نگاهبانی و نگاهداری به فرد میدهند، یعنی اجازه نمیدهند که خیلی در گناه بیفتد و در جاهایی [او را] نگه میدارند.
کد ۴۳۶۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#عالم_غیب #ملکوت #معارف
🔻 این ظلم، به معارف ما شده است. صغیر و کبیر میخواسته است که کتاب بنویسد، آمده و دیده که نمیتواند صبغه روحانی به خودش بدهد؛ یعنی انتقال به وسعت، برایش امکانپذیر نبوده است، آن عوالم بزرگ را کوچک و خیالی و مادی تعریف کرده است؛
🔸 حتی فرمایشات اهلبیت را هم با دیدِ مادی، تجزیه و تحلیل کرده است و این ظلم را به روایات ما هم کرده است و الآن هم میگوید و مستمعین هم همین دید را پیدا میکنند. این مطابق ذوقشان است. چون همه نگاهها مادی است و کوچک و محدود است و این تشبیه را هم، همه میپذیرند که آن [عالَم] را کوچک کنند.
اینطوری برایشان گواراتر است چون مردم فکر میکنند که انتقال به آن عالم، یعنی فنا و نیستی؛ چون نرفته و ندیده است؛ لذا مساوی با نیستی میداند.
🔸 اگر بخواهد نعمتی را از آن عالَم گزارش کند، باید یک رنگ و بوی دنیایی به آن بدهد، تشبیهاتش و حد و حدودش را دنیایی کند تا بتواند لمسش کند و حسش کند. و این کار را انجام میدهند، درحالیکه اهلبیت میخواستند ما را مهمان سفرههای بزرگ کنند، نه اینکه خیالات ما را جوّال کنند و همهٔ آن فضاها را تشبیهات مادی و نگرشهای خوبِ روزانه به آنها بدهیم، به گونهای که همین که هستیم باشیم، با همین محدودیتها، با همین ذوق و سلیقهها، فقط کنار اهلبیت باشیم، عملیاتی شدن این امر، کمی [غیر معمول است]
کد ۸۴۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#صبر
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir