eitaa logo
منصور کاظمی | منصورون
538 دنبال‌کننده
202 عکس
111 ویدیو
12 فایل
إِنَّهُمۡ لَهُمُ ٱلۡمَنصُورُونَ١٧٢صافات
مشاهده در ایتا
دانلود
منصور کاظمی | منصورون
1⃣#تهدیدات_ایدئولوژیکی_آمریکا 🔹آمریکایی‌ها #تهدیدات_ایدئولوژیک را عمدتاً بر اساس تأثیر آن‌ها بر امنی
2⃣تهدیدات ایدئولوژیک آمریکا 🔹چندین نهاد و مرکز در آمریکا به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی کار می‌کنند. این مراکز معمولاً در حوزه‌های امنیت ملی، مبارزه با افراط‌گرایی، و تحلیل فعالیت دارند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: 🔻دفتر برنامه‌های مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز (CP3) – وزارت امنیت داخلی (DHS) ▪️این مرکز در وزارت امنیت داخلی آمریکا (DHS) مستقر است و مسئول شناسایی، پیشگیری و مقابله با از جمله افراط‌گرایی داخلی، و ترویج خشونت از سوی است. 🔻مرکز ملی مبارزه با تروریسم (NCTC) – دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) ▪️این مرکز تحت نظر دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) فعالیت می‌کند و بر تحلیل و پایش ، از جمله افراط‌گرایی مذهبی، ناسیونالیسم افراطی و تمرکز دارد. 🔻دفتر تحقیقات فدرال (FBI) – بخش ▪️اف‌بی‌آی (FBI) از طریق بخش ضدتروریسم و بخش مقابله با جرایم داخلی، مانند برتری‌طلبان سفیدپوست، گروه‌های ضدحکومتی و جنبش‌های افراطی چپ و راست را شناسایی و رهگیری می‌کند. 🔻مرکز تحقیقات و نوآوری مقابله با افراط‌گرایی (CREST) – وزارت دفاع (DoD) ▪️این مرکز که با حمایت پنتاگون (DoD) فعالیت می‌کند، به بررسی نقش در شکل‌گیری تهدیدات امنیتی و استراتژی‌های مقابله با آن می‌پردازد. 🔻مؤسسات تحقیقاتی و اندیشکده‌ها برخی اندیشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی خصوصی نیز به تحلیل تهدیدات ایدئولوژیک می‌پردازند، از جمله: ▪️مؤسسه بروکینگز (Brookings Institution) – تحلیل سیاست‌های افراط‌گرایی و ▪️اندیشکده رَند (RAND Corporation) – مطالعات درباره افراط‌گرایی و ▪️مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) – بررسی تأثیرات تهدیدات ایدئولوژیک بر سیاست خارجی آمریکا 🔹اگرچه آمریکا یک مرکز واحد و مستقل که صرفاً به بپردازد ندارد، اما وزارت امنیت داخلی، اف‌بی‌آی، دفتر مدیر اطلاعات ملی، پنتاگون و چندین اندیشکده مهم در این حوزه فعالیت دارند. تمرکز این نهادها عمدتاً بر افراط‌گرایی داخلی، تروریسم بین‌المللی، و و ضددموکراتیک است. تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron
منصور کاظمی | منصورون
2⃣تهدیدات ایدئولوژیک آمریکا 🔹چندین نهاد و مرکز در آمریکا به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی #تهدیدات_ای
3⃣تهدیدات ایدئولوژیک انگلیس در انگلیس، برخلاف آمریکا که ساختارهای متعددی دارد، تمرکز بر عمدتاً در قالب برنامه‌های و مقابله با دنبال می‌شود. با این حال، چند نهاد و برنامه مشخص وجود دارند که به‌طور اختصاصی یا نیمه‌اختصاصی روی تهدیدات ایدئولوژیک تمرکز دارند: 🔻دفتر مقابله با افراط‌گرایی (Commission for Countering Extremism – CCE) این نهاد مستقل و دولتی است که در سال ۲۰۱۸ توسط دولت انگلیس تأسیس شد و مستقیماً به وزارت کشور (Home Office) گزارش می‌دهد. وظیفه‌اش: ▪️شناسایی، تحلیل و ارزیابی تهدیدات ایدئولوژیک و افراط‌گرایی ▪️بررسی نحوه نفوذ ایدئولوژی‌های افراطی در جامعه ▪️ارائه مشاوره به دولت درباره سیاست‌گذاری در برابر افراط‌گرایی غیرخشونت‌آمیز (مثلاً اسلام‌گرایی سیاسی، راست افراطی، ضدیهودگرایی) ▪️این دفتر دقیق‌ترین معادل برای یک مرکز اختصاصی تحلیل تهدیدات ایدئولوژیک در ساختار انگلیس است. 🔻واحد ضدتروریسم پلیس متروپولیتن (Counter Terrorism Command – SO15) این واحد تخصصی در پلیس لندن است که با سرویس امنیت داخلی (MI5) همکاری می‌کند. تمرکز آن‌ها: ▪️شناسایی تهدیدات ایدئولوژیک مرتبط با تروریسم ▪️از جمله افراط‌گرایی مذهبی، ناسیونالیسم افراطی، راست افراطی و تهدیدات ایدئولوژیک داخلی 🔻برنامه PREVENT – یکی از چهار ستون راهبرد CONTEST برنامه‌PREVENT برنامه‌ای ملی است برای پیشگیری از افراط‌گرایی قبل از تبدیل آن به تروریسم. تمرکز آن: ▪️شناسایی افرادی که در معرض گرایش به ایدئولوژی‌های افراطی هستند ▪️مداخله از طریق آموزش، گفتگو، بازپروری فکری ▪️پوشش تهدیدات ایدئولوژیک اسلامی، راست افراطی، و سایر جریان‌های رادیکال 🔻مؤسسات دانشگاهی و مستقل چند مرکز دانشگاهی و مستقل در بریتانیا نیز به مطالعه تهدیدات ایدئولوژیک می‌پردازند، از جمله: ▪️ Centre for the Study of Terrorism and Political Violence (CSTPV) – دانشگاه سنت اندروز ▪️Institute for Strategic Dialogue (ISD) – تحقیق درباره افراط‌گرایی آنلاین و جنگ ایدئولوژیک ▪️Quilliam Foundation (تا ۲۰۲۱ فعال بود) – مقابله با اسلام‌گرایی افراطی 🔹در انگلیس دفتر مقابله با افراط‌گرایی (CCE) به‌عنوان مرکز تخصصی دولتی برای تحلیل و مبارزه با تهدیدات ایدئولوژیک وجود دارد. این نهاد همراه با برنامه PREVENT و همکاری MI5، پلیس، و مراکز دانشگاهی، چارچوبی منسجم برای مدیریت تهدیدات ایدئولوژیک داخلی و خارجی ایجاد کرده است. تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron
منصور کاظمی | منصورون
3⃣تهدیدات ایدئولوژیک انگلیس در انگلیس، برخلاف آمریکا که ساختارهای متعددی دارد، تمرکز بر #تهدیدات_اید
4⃣تهدیدات ایدئولوژیک فرانسه 🔹نکته‌ی متمایز در ، تأکید بسیار قوی بر ایدئولوژی (laïcité) یعنی جدایی دین از دولت و مقابله فکری با نفوذ ایدئولوژی‌های مذهبی در حوزه عمومی است. 🔹طبقه‌بندی در فرانسه: 🔻اسلام‌گراها 🔻راست افراطی که با نژادپرستی، اسلام‌هراسی، یهودستیزی و گرایش‌های شبه‌نظامی ضد مهاجرت شناخته می‌شود. 🔻چپ افراطی که شامل گروه‌های آنارشیست، ضددولت و بعضی از جریان‌های خشن ضدسرمایه‌داری یا ضدفاشیستی است. 🔻چهارم نیز شامل فرقه‌گرایی و بنیادگرایی غیرخشونت‌آمیز می‌شود؛ این دسته ممکن است بدون استفاده از خشونت، اصول جمهوری را از طریق نفوذ در مدارس، مساجد یا انجمن‌های محلی به چالش بکشند. 🔹نهادهای مسئول شناسایی و مقابله با تهدیدات ایدئولوژیک: 🔻وزارت کشور فرانسه نهاد اصلی هدایت سیاست‌های ملی در مقابله با افراط‌گرایی است. در کنار آن، 🔻سرویس اطلاعات داخلی فرانسه موسوم به DGSI وظیفه رصد و تحلیل تهدیدات ایدئولوژیک داخلی را بر عهده دارد. 🔻همچنین، نهادی به‌نام دبیرخانه بین‌وزارتی پیشگیری از بزهکاری و افراط‌گرایی (SG-CIPDR) وجود دارد که با هماهنگی بین نهادهای مختلف، سیاست‌های ملی مقابله با رادیکالیزه‌شدن را پیاده‌سازی می‌کند. 🔻در کنار این‌ها، نهاد MIVILUDES مسئول نظارت بر گرایش‌های فرقه‌ای و انحرافی در عرصه‌های دینی، آموزشی و اجتماعی است. 🔻نیروهای پلیس و ژاندارمری هم در اجرا و اعمال این سیاست‌ها نقش میدانی و کلیدی دارند. 🔹سیاست‌ها و برنامه‌های کلیدی مقابله با افراط‌گرایی ایدئولوژیک: 🔻برنامه ملی PREV (Prévention de la radicalisation et de l'extrémisme violent) ▪️معادل برنامه PREVENT در انگلیس است. ▪️تمرکز بر شناسایی و پیشگیری زودهنگام از افراط‌گرایی ▪️اجرا در مدارس، زندان‌ها، محله‌ها و فضای مجازی ▪️از سال ۲۰۱۸ با برنامه‌های بازپروری، آموزش معلمان و روان‌شناسی اجتماعی همراه شده 🔻پروژه‌های زندان و بازپروری فکری (Déradicalisation) ▪️انتقال زندانیان افراطی به واحدهای خاص ▪️جلسات مشاوره فکری و بازنگری در باورهای ایدئولوژیک ▪️برنامه‌های "تجدیدنظر ایدئولوژیک" با همکاری روحانیون میانه‌رو، جامعه‌شناسان، روان‌درمانگران 🔻دفاع از لائیسیته (Laïcité) ▪️آموزش «ارزش‌های جمهوری فرانسه» در مدارس ▪️نظارت ویژه بر مساجد، انجمن‌های مذهبی، و نهادهای آموزشی که ممکن است افکار ضددولتی یا تفرقه‌برانگیز ترویج کنند ▪️قانون ۲۰۲۱ «Principes de la République» برای کنترل نفوذ خارجی، شفافیت مالی انجمن‌ها، و مبارزه با جداسازی ایدئولوژیک 🔹همکاری بین‌المللی فرانسه در مقابله با تهدیدات ایدئولوژیک 🔻همکاری اطلاعاتی نزدیک با یوروپل (Europol) و ناتو 🔻مشارکت در برنامه‌های ضدافراط‌گرایی اتحادیه اروپا 🔻حضور در ائتلاف‌های بین‌المللی مقابله با داعش و افراط‌گرایی در آفریقا (مثلاً در منطقه ساحل) 🔹فرانسه با ترکیبی از اطلاعات امنیتی، برنامه‌های اجتماعی و سیاست‌های فرهنگی-ایدئولوژیک به تهدیدات ایدئولوژیک واکنش نشان می‌دهد. ویژگی ممتاز فرانسه تأکید بر دفاع از ارزش‌های «جمهوری لائیک» و تلاش برای بازپروری فکری از طریق دخالت در نهادهای اجتماعی مثل مدرسه، مسجد و زندان است. تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron
5⃣تهدیدات ایدئولوژیک آلمان 🔹 به‌دلیل تجربه تاریخی ، چه در قالب و چه بعدها در قالب جنبش‌های چپ و راست افراطی، یکی از ساختارمندترین و حساس‌ترین نظام‌های مقابله با را در اروپا دارد. قانون اساسی آلمان (Grundgesetz) بر حفاظت از «نظم دموکراتیک آزاد» (freiheitlich-demokratische Grundordnung) تأکید دارد و هرگونه تهدیدی که این نظم را تضعیف کند، تهدیدی امنیتی تلقی می‌شود؛ چه از سوی افراط‌گرایان مذهبی باشد، چه ملی‌گرا و چه انقلابی چپ‌گرا. 🔹طبقه‌بندی تهدیدات ایدئولوژیک در آلمان: 🔻اسلام‌گرایی (Islamistischer Extremismus) 🔻راست افراطی (Rechtsextremismus): ▪️شامل نئونازی‌ها، نژادپرستان، مخالفان مهاجران، طرفداران برتری نژادی و گروه‌هایی مانند «جنبش شهروندان رایش» (Reichsbürger) که اساس قانون اساسی را نمی‌پذیرند. 🔻چپ افراطی (Linksextremismus): ▪️شامل گروه‌های ضدسرمایه‌داری، ضدنئولیبرال، ضدپلیس، آنارشیست‌ها و برخی شبکه‌های ضد جهانی‌سازی که گاه از خشونت علیه نهادهای دولتی و اقتصادی استفاده می‌کنند. 🔻افزون بر این سه دسته، آلمان از یک طبقه‌بندی خاص تحت عنوان "افراط‌گرایی خارجی وابسته به دولت‌های دیگر" نیز استفاده می‌کند، مانند فعالیت‌های جاسوسی یا تبلیغاتی حکومت‌های خارجی که با استفاده از گروه‌های قومی، مذهبی یا اپوزیسیون‌های تبعیدی به تهییج افکار عمومی می‌پردازند. 🔹نهادهای مسئول شناسایی و مقابله با تهدیدات ایدئولوژیک 🔻اداره حفاظت از قانون اساسی فدرال (BfV): ▪️این نهاد اصلی‌ترین سازمان اطلاعات داخلی آلمان است که وظیفه شناسایی تهدیدات ایدئولوژیک، از جمله گروه‌های افراطی، ضد قانون اساسی و تروریستی را دارد. ۱۶ ایالت آلمان نیز هرکدام نسخه‌ای ایالتی از این اداره را در قالب Verfassungsschutz دارند. 🔻اداره فدرال پلیس جنایی (BKA): ▪️نهاد اصلی مقابله با تروریسم و همکاری بین‌المللی پلیسی است و در تحلیل عملیات افراط‌گرایان نقش کلیدی دارد. 🔻ادارات آموزش و وزارت کشور: ▪️این نهادها در طراحی برنامه‌های آموزشی، بازپروری، و بازاجتماعی‌سازی افراد افراط‌گرا مشارکت دارند. 🔹سیاست‌ها و برنامه‌های مقابله با افراط‌گرایی ایدئولوژیک: 🔻برنامه‌ی "دموکراسی زندگی می‌کند" (Demokratie leben): ▪️یک برنامه ملی برای تقویت فرهنگ دموکراتیک، پیشگیری از افراط‌گرایی، و ارتقاء مشارکت مدنی است که شامل آموزش در مدارس، پروژه‌های محلی، و همکاری با جامعه مدنی می‌شود. 🔻بازپروری افراط‌گرایان مذهبی و سیاسی: ▪️در زندان‌ها و پس از آزادی، برنامه‌های مشاوره فکری و اجتماعی برای جلوگیری از بازگشت به افراط‌گرایی به‌ویژه برای سلفی‌های تندرو یا راست‌گرایان سابق وجود دارد. 🔻پروژه‌های مقابله با رادیکالیزه‌شدن آنلاین: ▪️شامل نظارت بر رسانه‌های اجتماعی، تولید محتوای ضدافراطی، و مداخلات زودهنگام از طریق خانواده یا مدارس است. پروژه‌های خاصی هم برای مقابله با گروه‌های آنلاین راست افراطی و یا گروه‌های تندروی اسلامی در شبکه‌های اجتماعی اجرا می‌شود. 🔻نظارت سیستماتیک بر گروه‌ها: ▪️بر اساس قانون اساسی، اگر گروهی نظم دموکراتیک کشور را تهدید کند، می‌توان آن را ممنوع و منحل کرد. آلمان در سال‌های اخیر چندین گروه افراطی اسلامی و نئونازی را تعطیل کرده است. 🔹همکاری بین‌المللی آلمان 🔻آلمان همکاری نزدیکی با یوروپل، اتحادیه اروپا، ناتو و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی و غربی دارد. در زمینه مقابله با افراط‌گرایی، به‌ویژه در منطقه شنگن، تبادل اطلاعات بسیار منظم و متمرکز انجام می‌گیرد. همچنین، آلمان با دولت‌های خاورمیانه، بالکان و شمال آفریقا نیز پروژه‌های مشترکی برای مقابله با افراط‌گرایی مذهبی دارد. 🔹رویکرد آلمان به تهدیدات ایدئولوژیک، متکی بر اصل قانون‌گرایی، نظارت امنیتی دقیق، آموزش مدنی و همکاری فراگیر میان نهادهای دولتی و اجتماعی است. تأکید بر «نظم دموکراتیک آزاد» به‌عنوان خط قرمز بنیادین، چارچوب نظری و حقوقی برخورد با هرگونه افراط‌گرایی در آلمان را مشخص می‌سازد. آلمان نه‌تنها بر امنیت فیزیکی بلکه بر بازسازی فکری و اجتماعی افراد نیز تمرکز ویژه‌ای دارد. تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron
منصور کاظمی | منصورون
5⃣تهدیدات ایدئولوژیک آلمان 🔹#آلمان به‌دلیل تجربه تاریخی #افراط‌گرایی، چه در قالب #نازیسم و چه بعدها
6⃣تهدیدات ایدئولوژیک روسیه 🔹 تهدیدات ایدئولوژیک را هم از منظر امنیت داخلی و هم از منظر تهدیدات ژئوپلیتیکی علیه انسجام ملی خود تلقی می‌کند. به دلیل ماهیت نظام سیاسی روسیه، نه فقط شامل افراط‌گرایی دینی یا قومی، بلکه شامل ایده‌های غربی، جریان‌های اپوزیسیون داخلی و رسانه‌های مستقل نیز می‌شود. در واقع، دولت روسیه هرگونه گفتمان یا جنبشی که با روایت رسمی دولت یا ارزش‌های «امنیت‌محور» آن در تضاد باشد، می‌تواند بالقوه به‌عنوان تهدید ایدئولوژیک تلقی شود. 🔹دسته‌بندی تهدیدات ایدئولوژیک در روسیه: 🔻اسلام‌گرایی افراطی: تهدید ناشی از گروه‌هایی چون داعش، القاعده، و شبکه‌های سلفی‌جهادی، به‌ویژه در مناطق مسلمان‌نشین مانند چچن، داغستان و تاتارستان. شورش‌های جدایی‌طلبانه با پشتوانه مذهبی، به‌ویژه در قفقاز شمالی، جزو نگرانی‌های اصلی هستند. 🔻افراط‌گرایی قومی – جدایی‌طلب: شامل جنبش‌هایی چون تاتارها، قفقازی‌ها، یا فعالان قوم‌گرای سیبریایی که خواستار خودمختاری بیشتر یا جدایی از فدراسیون روسیه هستند. 🔻افراط‌گرایی سیاسی – لیبرال و اپوزیسیون: جریان‌هایی چون فعالان طرفدار دموکراسی غربی، حامیان حقوق بشر، مخالفان پوتین، گروه‌های سیاسی مستقل یا طرفدار انتخابات آزاد. برخی از این گروه‌ها به‌عنوان «عوامل نفوذ خارجی» یا «گروه‌های افراطی» اعلام می‌شوند. 🔻ناسیونالیسم افراطی روسی (راست افراطی): جریان‌هایی که حتی از مواضع دولت نیز رادیکال‌ترند، خواستار پاکسازی نژادی یا حمله به مهاجران هستند. برخی از آن‌ها مانند جنبش‌های «روس‌های برتر» یا «قوم‌گرایان سفید» به‌عنوان تهدیدات دوگانه شناخته می‌شوند: هم تهدیدی برای نظم داخلی و هم تهدیدی برای مشروعیت دولت. 🔻مذاهب و فرقه‌های غیررسمی: جریان‌هایی مانند کلیسای انجیلی، شاهدان یهوه، یا فرقه‌های نوظهور معنوی نیز گاهی تحت عنوان تهدید ایدئولوژیک کنترل یا محدود می‌شوند؛ چون از منظر دولت، تضعیف‌کننده «هویت فرهنگی روسی» تلقی می‌گردند. 🔹نهادهای مسئول مقابله با تهدیدات ایدئولوژیک: 🔻سرویس امنیت فدرال (FSB): مهم‌ترین نهاد اطلاعاتی داخلی است و مسئول شناسایی، نفوذ، و سرکوب گروه‌های افراطی، مذهبی، قومی و سیاسی مخالف نظم مستقر. 🔻وزارت کشور (MVD): پلیس و نیروهای امنیتی تحت نظر این وزارت‌خانه وظیفه اجرای عملیات ضد افراط‌گرایی را بر عهده دارند. 🔻نهاد Roskomnadzor: مسئول نظارت بر رسانه‌ها، اینترنت و محتوای فضای مجازی است و در مبارزه با گسترش «ایدئولوژی‌های افراطی» در فضای آنلاین نقش دارد. 🔻دادستانی کل و دستگاه قضایی: با استفاده از قوانین خاص، امکان اعلام "افراطی بودن" یا "تروریستی بودن" یک سازمان، رسانه یا فرد را دارند. 🔹سیاست‌ها و ابزارهای مقابله با افراط‌گرایی ایدئولوژیک 🔻قانون فدرال علیه (2002): این قانون مبنای حقوقی مقابله با فعالیت‌های تبلیغاتی، سازمانی یا رسانه‌ای است که نظم سیاسی را تهدید کنند. بر اساس آن، حتی برخی سخنرانی‌ها یا شعارها می‌تواند «افراطی» تلقی شده و ممنوع گردد. 🔻ممنوعیت سازمان‌ها و برچسب‌گذاری: دولت روسیه ده‌ها سازمان سیاسی، مذهبی و مدنی را به‌عنوان "افراط‌گرا"، "تروریستی"، یا "عامل خارجی" (foreign agent) اعلام کرده است؛ از جمله بنیاد ضدفساد (FBK)، شاهدان یهوه، حزب‌های لیبرال‌دموکرات غرب‌گرا، و برخی شبکه‌های اسلامی. 🔻کنترل شدید رسانه‌ها و آموزش عمومی: برنامه‌های آموزشی مدارس و رسانه‌های رسمی در خدمت ترویج «میهن‌پرستی روسی»، حفظ وحدت فرهنگی، و مقابله با نفوذ فکری غرب هستند. 🔻سرکوب اپوزیسیون با ابزار امنیتی: فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران مستقل، و حتی معترضان مسالمت‌جو گاه به اتهام تبلیغ «ایدئولوژی افراطی» دستگیر، محاکمه یا تبعید می‌شوند. 🔹همکاری بین‌المللی 🔻روسیه در مقابله با افراط‌گرایی اسلامی با کشورهایی چون ایران، سوریه، چین و برخی کشورهای آسیای مرکزی همکاری اطلاعاتی دارد. همچنین، در چارچوب سازمان‌هایی چون (SCO) پروژه‌هایی برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی دنبال می‌کند. اما همکاری روسیه با کشورهای غربی در حوزه مقابله با افراط‌گرایی به‌شدت محدود است، به‌ویژه پس از بحران اوکراین و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی. 🔹در روسیه، تهدیدات ایدئولوژیک نه‌تنها شامل گروه‌های افراطی دینی و قومی می‌شود، بلکه هر گفتمانی که نظم سیاسی موجود را به چالش بکشد نیز بالقوه «تهدید» تلقی می‌شود. نظام امنیتی روسیه، ساختاری بسته و قوی دارد که با ترکیب ابزارهای اطلاعاتی، قضایی، رسانه‌ای و فرهنگی، در صدد حذف یا محدودسازی هر نوع ایدئولوژی رقیب است. برخلاف الگوهای لیبرال، در روسیه مرز میان افراط‌گرایی واقعی و مخالف‌خوانی سیاسی بسیار باریک و قابل‌انعطاف است. تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron
7⃣تهدیدات ایدئولوژیک چین 🔹جمهوری خلق تهدیدات ایدئولوژیک را نه فقط یک مسئله امنیتی، بلکه تهدیدی برای بقای ، انسجام ملی و ثبات اجتماعی تلقی می‌کند. از نگاه ، هر نوع ایدئولوژی که با اصول حاکم کمونیسم چینی، ناسیونالیسم هان‌محور، یا وحدت سرزمینی چین در تضاد باشد، می‌تواند به‌عنوان تهدید تلقی شود. برخلاف مدل‌های غربی که میان امنیت و آزادی تمایز قائل‌اند، چین این تهدیدات را به‌شکل تمام‌عیار و سیستماتیک سرکوب می‌کند. 🔹دسته‌بندی تهدیدات ایدئولوژیک در چین 🔻افراط‌گرایی مذهبی – اسلامی: بزرگ‌ترین نگرانی چین در این زمینه مربوط به در سین‌کیانگ است. حکومت چین عقیده دارد که آموزه‌های اسلام سیاسی، به‌ویژه از نوع سلفی یا جهادی، ریشه افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی در این منطقه هستند. 🔻جدایی‌طلبی قومی: شامل جنبش‌های استقلال‌طلب در مناطق تبت، سین‌کیانگ، مغولستان داخلی و حتی هنگ‌کنگ. پکن این جریان‌ها را تهدیدی مستقیم علیه حاکمیت سرزمینی می‌داند. 🔻نفوذ غربی: ارزش‌هایی چون دموکراسی لیبرال، آزادی رسانه، حقوق بشر، چندحزبی بودن، تفکیک قوا و جامعه مدنی مستقل از نگاه چین ایدئولوژی‌های بی‌ثبات‌کننده‌ای هستند که از غرب صادر می‌شوند. 🔻جنبش‌های دینی یا معنوی خارج از کنترل حزب: مانند فالون گونگ، مسیحیان خانگی، یا جنبش‌های معنوی نوظهور. این‌ها اغلب به‌عنوان تهدیدی برای کنترل ایدئولوژیک حزب بر ذهن شهروندان دیده می‌شوند. 🔻اپوزیسیون فکری – روشنفکران، دانشگاهیان و اینترنت: هر نوع نقد سازمان‌یافته، تولید اندیشه سیاسی خارج از چارچوب حزب، یا سازمان‌دهی مردم به‌وسیله بسترهای دیجیتال (مثل جنبش‌های هشتگ‌محور) می‌تواند به‌سرعت برچسب تهدید ایدئولوژیک بگیرد. 🔹نهادهای مسئول مقابله با تهدیدات ایدئولوژیک 🔻وزارت امنیت دولتی (MSS): آژانس اصلی ضدجاسوسی و مقابله با تهدیدات داخلی-ایدئولوژیک. شبیه به FSB در روسیه یا FBI در آمریکا. 🔻وزارت امنیت عمومی (MPS): نیروهای پلیس ملی که مسئول عملیات‌های میدانی علیه افراط‌گرایان، جدایی‌طلبان و مخالفان‌اند. 🔻اداره امور مذهبی (SARA) و اداره امور اقلیت‌ها: مسئول کنترل و هدایت فعالیت‌های مذهبی و قومی، صدور مجوز برای اماکن دینی، و نظارت بر محتوای مذهبی‌اند. 🔻اداره امنیت سایبری (CAC): بازوی اصلی سانسور، فیلترینگ و مدیریت اطلاعات در فضای مجازی. این نهاد نظارت سنگینی بر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های پیام‌رسان اعمال می‌کند. 🔻ادارات تبلیغات حزب کمونیست چین: نقش کلیدی در شکل‌دهی به فضای ایدئولوژیک رسانه‌ای، آموزشی و فرهنگی دارند. 🔹سیاست‌ها و ابزارهای مقابله با افراط‌گرایی ایدئولوژیک 🔻اردوگاه‌های «بازآموزی» در سین‌کیانگ: میلیون‌ها مسلمان اویغور و قزاق به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی به اردوگاه‌های دولتی فرستاده شده‌اند که در آن‌ها آموزش سیاسی، زبان چینی و ترک دین اعمال می‌شود. 🔻برچسب‌گذاری گروه‌ها و شخصیت‌ها: فالون گونگ، سازمان‌های تبعیدی تبت، رسانه‌های هنگ‌کنگی و حتی برخی چهره‌های دانشگاهی به‌عنوان «عوامل خارجی»، «تروریست» یا «افراطی ایدئولوژیک» معرفی می‌شوند. 🔻کنترل کامل بر رسانه‌ها و آموزش: تمام رسانه‌های رسمی موظف به ترویج گفتمان حزب کمونیست‌اند. مدارس و دانشگاه‌ها نیز طبق سرفصل‌های تأیید‌شده، آموزش‌های سیاسی هماهنگ با ارزش‌های حزب ارائه می‌کنند. 🔻پایش گسترده فضای مجازی و تکنولوژی‌های پیشرفته نظارت: چین با استفاده از هوش مصنوعی، داده‌کاوی، تشخیص چهره، رتبه‌بندی اجتماعی و سانسور هوشمند، یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های کنترل ایدئولوژیک دیجیتال را داراست. 🔻سانسور و ممنوعیت نمادهای فکری: کتاب‌ها، فیلم‌ها، و حتی مفاهیم نظری (مثل تفکر انتقادی غربی یا فمینیسم رادیکال) در صورت تضاد با ارزش‌های حزب ممنوع می‌شوند. 🔹همکاری‌های بین‌المللی 🔻سازمان همکاری شانگهای (SCO): یکی از بسترهای اصلی هماهنگی امنیتی چین با کشورهایی چون روسیه، پاکستان، ایران و کشورهای آسیای مرکزی برای مقابله با افراط‌گرایی مذهبی و جدایی‌طلبی. 🔹در نظام سیاسی چین، با هم‌عرض تلقی می‌شوند. مرز میان آزادی اندیشه و خطر امنیتی در این کشور بسیار باریک است. هرگونه ایدئولوژی جایگزین یا رقیب برای حزب کمونیست، از جمله ادیان مستقل، اندیشه‌های لیبرال، یا هویت‌های قومی مستقل، با سخت‌گیری شدید مواجه می‌شود. چین برای حفظ «ثبات» و «کنترل ایدئولوژیک»، از ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در مقیاس بسیار وسیع استفاده می‌کند. تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron
8⃣تهدیدات ایدئولوژیک و رژیم‌صهیونیستی 🔹 تهدیدات ایدئولوژیک را در پیوندی ناگسستنی با هویت ملی-دینی، مشروعیت وجودی، و امنیت در داخل و خارج از می‌بیند. از دید سیاست‌گذاران امنیتی این رژیم، هر جریان فکری یا سیاسی که موجودیت دولت را به چالش بکشد یا به مشروعیت آن خدشه وارد کند، در رده قرار می‌گیرد. در نتیجه، اسرائیل رویکردی تلفیقی از امنیت ملی، سیاست هویتی، و را در این حوزه اتخاذ کرده است. 🔹دسته‌بندی تهدیدات ایدئولوژیک از دید رژیم صهیونسیتی 🔻اسلام‌گرایی سیاسی و جهادی: به‌ویژه از سوی گروه‌هایی مانند حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله لبنان، و همچنین گروه‌هایی در منطقه مانند داعش یا القاعده. این گروه‌ها ایدئولوژی‌هایی دارند که موجودیت اسرائیل را نفی می‌کنند و خواهان نابودی آن هستند. ج.ا.ایران: ایدئولوژی ولایت فقیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه، به‌عنوان تهدیدی هم‌زمان امنیتی و ایدئولوژیک تلقی می‌شود. اسرائیل آن را نوعی تهدید وجودی معرفی می‌کند. 🔻ضدصهیونیسم جهانی (به‌ویژه در چپ رادیکال و گروه‌های BDS): جریان‌هایی که را یک پروژه استعمارگرانه و نژادپرستانه معرفی می‌کنند، به‌ویژه در جوامع آکادمیک غربی یا سازمان‌های حقوق بشری. از دید اسرائیل، این‌ها زیرساخت‌های فکری برای مشروعیت‌زدایی از دولت یهودی‌اند. 🔻یهودی‌ستیزی سنتی – مذهبی یا نژادی: چه از نوع کلاسیک مسیحی، چه از نوع نئوفاشیستی یا نژادپرستانه که در برخی کشورها و شبکه‌های آنلاین دیده می‌شود. اسرائیل این تهدیدات را بخشی از چرخه نفرت ایدئولوژیک علیه یهودیان می‌داند. 🔻افراط‌گرایی داخلی یهودی: مانند جریان‌های راست افراطی مذهبی یا ناسیونالیست که با ساختارهای دموکراتیک یا قانونی دولت مخالفت دارند؛ از جمله گروه‌هایی که خواهان اخراج اعراب از اسرائیل یا حذف سکولاریسم‌اند. 🔹نهادهای مسئول مقابله با تهدیدات ایدئولوژیک 🔻شاباک (Shin Bet / ISA): سازمان اطلاعات داخلی که نقش کلیدی در پایش، نفوذ، و خنثی‌سازی تهدیدات ایدئولوژیک در داخل اسرائیل دارد. شاباک هم با گروه‌های فلسطینی و هم با افراط‌گرایان یهودی یا خارجی مقابله می‌کند. 🔻موساد: مسئول شناسایی و عملیات‌های فرامرزی علیه تهدیدات ایدئولوژیکی که منشاء خارجی دارند؛ به‌ویژه گروه‌ها یا کشورهایی که ایدئولوژی ضداسرائیلی دارند (مثل ایران، حزب‌الله، حماس در خارج). 🔻واحدهای سایبری و دیجیتال نظامی (مثل Unit 8200): رصد شبکه‌های اجتماعی، تحلیل گفتمان، و اقدامات دیجیتال علیه پروپاگانداهای ضدصهیونیستی. 🔻مرکز ضدتروریسم ملی (Israel Counter-Terrorism Bureau): بخشی از شورای امنیت ملی اسرائیل که چارچوب‌های سیاست‌گذاری برای مقابله با افراط‌گرایی ایدئولوژیک را تعیین می‌کند. 🔹سیاست‌ها و ابزارهای مقابله با افراط‌گرایی ایدئولوژیک 🔻ترور هدفمند رهبران فکری یا عملیاتی دشمن: از جمله دانشمندان هسته‌ای ایران، رهبران فکری گروه‌های مقاومت، یا مبلغان ایدئولوژیک در غزه یا بیروت. 🔻جنگ روانی و عملیات اطلاعاتی (Hasbara): تولید و ترویج روایت اسرائیلی درباره تهدیدات، مشروعیت دولت، و مظلومیت یهودیان، به‌ویژه در غرب. 🔻کنترل سیستم آموزشی فلسطینی‌ها: اسرائیل همواره سیستم آموزشی فلسطینی‌ها در کرانه باختری و غزه را متهم به ترویج «نفرت ایدئولوژیک» علیه یهودیان می‌کند و سعی در محدودسازی آن دارد. 🔻قانون‌گذاری و پیگرد در داخل: گروه‌های راست افراطی، جریان‌های یهودی افراط‌گرا یا حتی بخشی از گروه‌های آلترا ارتدوکس، در صورت تهدید به خشونت یا ایجاد بی‌ثباتی، هدف اقدامات شاباک و پلیس قرار می‌گیرند. 🔻سانسور و پایش فضای مجازی: به‌ویژه برای شناسایی کمپین‌های ضداسرائیلی، کاربران رادیکال فلسطینی، یا فعالان جنبش‌های ضدصهیونیستی. 🔻همکاری اطلاعاتی بین‌المللی: اسرائیل با آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، و کشورهای عربی متحد در زمینه شناسایی تهدیدات ایدئولوژیک هم‌پوشان (مانند افراط‌گرایی اسلامی) همکاری نزدیک دارد. 🔹همکاری‌های بین‌المللی 🔻پلتفرم‌های ضدتروریسم جهانی: اسرائیل در قالب نشست‌های GCTF، همکاری‌های اطلاعاتی پنج‌چشم (به‌صورت غیررسمی)، و مجامع امنیتی خاورمیانه در مقابله با افراط‌گرایی مشارکت فعال دارد. 🔻پروژه‌های مشترک با کشورهای عربی متحد (مثل امارات، بحرین، عربستان به‌صورت غیررسمی): در زمینه مقابله با اخوان‌المسلمین، ایران، و افراط‌گرایی سلفی. 🔹«ایدئولوژی دشمن» در اسرائیل غالباً به‌مثابه مقدمه‌ای برای تروریسم و مشروعیت‌زدایی تلقی می‌گردد. تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron
1⃣ایالات متحده آمریکا و تهدید تروریسم (terrorism) 🔹تعریف آمریکا از و 🔻ایالات متحده تروریسم را به‌عنوان "استفاده عمدی از خشونت یا تهدید به خشونت علیه غیرنظامیان برای دستیابی به اهداف سیاسی، ایدئولوژیک یا مذهبی توسط بازیگران غیردولتی" تعریف می‌کند. این تعریف هم تروریسم داخلی و هم خارجی را دربر می‌گیرد. 🔻بر مبنای قانون، تفاوت مهمی بین: ▪️تروریسم بین‌المللی (International Terrorism) ▪️تروریسم داخلی (Domestic Terrorism) وجود دارد. ▪️ضدتروریسم (Counterterrorism) شامل کلیه سیاست‌ها، عملیات، قانون‌گذاری‌ها، و اقدامات اطلاعاتی/امنیتی برای پیشگیری، کشف، مختل‌سازی، پاسخ و مجازات تروریسم است. 🔹نهادها و سازمان‌های مسئول مبارزه با تروریسم 🔻در سطح اطلاعاتی و عملیاتی: ▪️سیا (CIA): مسئول ضدتروریسم خارجی، عملیات مخفیانه، هدف‌گیری رهبران گروه‌های تروریستی در خارج. ▪️اف‌بی‌آی (FBI): مسئول مبارزه با تروریسم داخلی (Domestic Terrorism) و عملیات‌ مشترک با پلیس در داخل خاک آمریکا. ▪️آژانس امنیت ملی (NSA): شنود و پایش سیگنال‌های ارتباطی (SIGINT) در عملیات ضدتروریستی. ▪️اداره امنیت داخلی (DHS): هماهنگی امنیت داخلی، کنترل مرزها، حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی. 🔻در سطح نظامی: ▪️فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده (USSOCOM): اجرای عملیات ضدتروریستی برون‌مرزی (مانند عملیات علیه القاعده، داعش، طالبان). ▪️فرماندهی مرکزی آمریکا (CENTCOM): هدایت عملیات نظامی ضدتروریستی در خاورمیانه. 🔻سایر نهادها: ▪️دفتر ضدتروریسم وزارت خارجه (State Department – Bureau of Counterterrorism): تعاملات دیپلماتیک و تحریم گروه‌های تروریستی. ▪️مرکز ملی ضدتروریسم (NCTC): تحلیل راهبردی تهدیدات تروریستی و هماهنگی میان نهادها. 🔹سیاست‌ها و ابزارهای مقابله با تهدید تروریسم 🔻سیاست‌های کلان: ▪️راهبرد ملی مقابله با تروریسم (National Strategy for Counterterrorism): سندی راهبردی که تهدیدات را اولویت‌بندی و منابع را تخصیص می‌دهد. ▪️پیش‌گیری از افراط‌گرایی خشونت‌آمیز (P/CVE): برنامه‌هایی برای ممانعت از جذب افراد در گروه‌های تروریستی، به‌ویژه در حوزه داخلی. ▪️ردیابی مالی تروریسم (CFT): شناسایی و قطع منابع مالی گروه‌های تروریستی از طریق وزارت خزانه‌داری. 🔻ابزارها و اقدامات: ▪️لیست‌گذاری گروه‌های تروریستی (FTO List): اعمال تحریم، بلوکه‌کردن دارایی‌ها و جرم‌انگاری همکاری با گروه‌های درج‌شده. ▪️استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (Drone Strikes): ابزار کلیدی حذف رهبران تروریستی در خارج. ▪️قوانین ضدتروریسم: شامل Patriot Act، FISA، Homeland Security Act و Authorization for Use of Military Force (AUMF). ▪️تکنولوژی‌های نظارتی و تحلیل داده: برای شناسایی سلول‌های خفته یا افراط‌گرایان بالقوه. 🔹همکاری‌ها و مواجهه بین‌المللی 🔻ائتلاف جهانی علیه داعش: رهبری ائتلافی متشکل از بیش از ۸۰ کشور برای مقابله با داعش در عراق و سوریه. 🔻همکاری اطلاعاتی با متحدان: به‌ویژه از طریق اتحادهای Five Eyes، ناتو و سازمان‌های منطقه‌ای. 🔻مشارکت در عملیات مشترک ضدتروریسم: در مناطق مختلف مانند آفریقا (در همکاری با فرانسه)، خاورمیانه، جنوب آسیا. 🔻فشار دیپلماتیک و تحریم دولت‌های حامی تروریسم: مانند ایران، کره شمالی، سوریه، و در برهه‌هایی، سودان یا کوبا. 🔻حضور نظامی فراسرزمینی: برای مداخله سریع در صورت بروز تهدیدات. 🔹ایالات متحده آمریکا با رویکردی چندلایه، فراسازمانی و فرامرزی با تهدیدات تروریستی برخورد می‌کند. این کشور: 🔻تروریسم را تهدیدی برای امنیت ملی، نظم جهانی و ارزش‌های لیبرال دموکراتیک می‌داند. 🔻از تلفیق ابزارهای سخت (نظامی و اطلاعاتی) و نرم (بازدارندگی، قانون‌گذاری، آموزش و دیپلماسی) استفاده می‌کند. 🔻دارای شبکه‌ای گسترده از نهادهای ضدتروریسم با کارکردهای تخصصی است. 🔻پیشتاز همکاری‌های بین‌المللی در مقابله با تروریسم جهانی است. تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron
2⃣انگلیس و تهدید تروریسم (terrorism) 🔹تعریف از و 🔻در چارچوب قانون ( Terrorism Act 2000)، چنین تعریف شده: «استفاده یا تهدید به استفاده از اقدامات خشونت‌آمیز علیه اشخاص یا اموال، با هدف تأثیرگذاری بر دولت یا ترساندن مردم برای پیشبرد هدف سیاسی، مذهبی، ایدئولوژیک یا نژادی» 🔻ضدتروریسم (Counterterrorism) در انگلیس به مجموعه‌ای از سیاست‌ها، ابزارها، اقدامات اطلاعاتی، امنیتی، پلیسی، حقوقی و اجتماعی اطلاق می‌شود که برای پیشگیری، کشف، پاسخ و مقابله با تروریسم طراحی شده‌اند. 🔹نهادها و سازمان‌های مسئول مبارزه با تروریسم 🔻نهادهای اطلاعاتی و امنیتی: ▪️سرویس MI5 (Security Service): مسئول شناسایی و جلوگیری از تهدیدات تروریستی در داخل کشور. ▪️سرویس MI6 (Secret Intelligence Service): جمع‌آوری اطلاعات خارجی درباره تهدیدات تروریستی. ▪️ سرویس GCHQ: شنود و تحلیل ارتباطات برای شناسایی تهدیدات (سیگینت - SIGINT). ▪️سازمانJTAC (Joint Terrorism Analysis Centre): تحلیل مشترک تهدیدات و تعیین سطح هشدار ملی تروریسم. 🔻نهادهای انتظامی و قضایی: ▪️پلیس متروپولیتن (Counter Terrorism Command - SO15): بازوی ضدتروریسم در پلیس لندن؛ با حوزه عملیاتی گسترده در سراسر کشور. ▪️سازمان CPS (Crown Prosecution Service – Counter Terrorism Division): پیگرد قانونی جرایم تروریستی. 🔻نهادهای سیاست‌گذار: ▪️وزارت کشور انگلیس Home Office: سیاست‌گذار اصلی ضدتروریسم. ▪️واحد ویژه در وزارت کشور Office for Security and Counter-Terrorism (OSCT): برای سیاست‌گذاری و هماهنگی راهبردی. 🔹سیاست‌ها و ابزارهای مقابله با تهدید تروریسم 🔻راهبردهای کلان: انگلیس از راهبردی جامع به نام CONTEST برای مقابله با تروریسم استفاده می‌کند که چهار مؤلفه دارد: ▪️راهبرد Prevent: جلوگیری از جذب افراد به تروریسم (با تمرکز بر افراط‌زدایی). ▪️راهبرد Pursue: کشف، مختل‌سازی و تعقیب فعالیت‌های تروریستی. ▪️راهبرد Protect: محافظت از مردم و زیرساخت‌ها در برابر حملات. ▪️راهبرد Prepare: آمادگی برای پاسخ به حملات و کاهش خسارات. 🔻ابزارها و اقدامات عملیاتی: ▪️برنامه Prevent: همکاری با جوامع برای مقابله با افراط‌گرایی، حمایت از افراد در معرض جذب. ▪️پایش گسترده سایبری توسط GCHQ: برای شناسایی ارتباطات مشکوک. ▪️بازداشت بدون اتهام برای مدت محدود: طبق قوانین خاص ضدتروریسم. ▪️شهروندی‌زدایی و ممنوع‌الورودسازی اتباع مظنون به تروریسم. ▪️ایجاد مراکز چندنهادی افراط‌زدایی و بازپروری. ▪️اجرای سطح‌بندی هشدار تروریستی (Threat Levels): از طریق JTAC. 🔹همکاری‌ها و مواجهه بین‌المللی: 🔻عضو کلیدی در Five Eyes: برای تبادل اطلاعات با ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزیلند. 🔻همکاری فعال در ناتو و اتحادیه اروپا: در حوزه ضدتروریسم و افراط‌گرایی. 🔻پشتیبانی نظامی از عملیات بین‌المللی ضدتروریسم: در عراق، سوریه، افغانستان. 🔻همکاری دیپلماتیک با متحدان خاورمیانه‌ای و آفریقایی: برای مهار شبکه‌های تروریستی منطقه‌ای. 🔻تعامل با نهادهای سازمان ملل، FATF و INTERPOL: در مبارزه با تأمین مالی تروریسم. 🔹انگلیس با بهره‌گیری از ساختار اطلاعاتی-امنیتی منسجم و سیاست‌های چندسطحی، از پیشگامان مبارزه با تروریسم در سطح جهانی است. ویژگی‌های رویکرد بریتانیا: 🔻تمرکز قوی بر پیشگیری (Prevent) از افراط‌گرایی در مراحل اولیه. 🔻استفاده از فناوری‌های پیشرفته سایبری و تحلیلی. 🔻همکاری‌های گسترده اطلاعاتی و امنیتی با متحدان غربی. 🔻به‌کارگیری چارچوب حقوقی ویژه ضدتروریسم که در عین حفظ امنیت، تلاش دارد اصول حقوق بشر را رعایت کند. تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron
3⃣روسیه و تهدید تروریسم (terrorism) 🔹تعریف روسیه از تروریسم و ضدتروریسم بر اساس «قانون فدرال مبارزه با تروریسم» روسیه (Federal Law No. 35-FZ “On Countering Terrorism” - سال ۲۰۰۶)، تروریسم به این صورت تعریف شده: «ایدئولوژی خشونت و کنش‌های خشونت‌بار علیه شهروندان یا نهادهای دولتی، با هدف ایجاد رعب عمومی، بی‌ثبات‌سازی اوضاع کشور، و یا تأثیرگذاری بر تصمیمات دولتی» 🔹ضدتروریسم (Counterterrorism) در روسیه شامل مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگ اطلاعاتی، امنیتی، نظامی، حقوقی و اجتماعی برای جلوگیری، کشف، پاسخ و خنثی‌سازی اقدامات تروریستی است. 🔹نهادها و سازمان‌های مسئول مبارزه با تروریسم 🔻سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی: ▪️سازمان FSB (Federal Security Service): آژانس اصلی مقابله با تروریسم در داخل کشور؛ مسئول شناسایی، پیشگیری و مقابله با تهدیدات. ▪️سازمان SVR (Foreign Intelligence Service): مسئول جمع‌آوری اطلاعات درباره تهدیدات تروریستی خارجی. ▪️سازمان FSO (Federal Protective Service): حفاظت از مقامات و زیرساخت‌های حساس. 🔻ساختار عملیاتی و هماهنگی: ▪️کمیته هماهنگی ملی ضدتروریسم NAC (National Anti-Terrorism Committee): تحت ریاست مدیر FSB، مسئول هماهنگی تمامی اقدامات ضدتروریسم در سطح فدرال، منطقه‌ای و محلی. ▪️وزارت کشور روسیه (MVD): پلیس ملی که نقش پشتیبانی عملیاتی را در عملیات‌های ضدتروریسم دارد. ▪️نیروهای ویژه نظامی (Spetsnaz): برای عملیات‌های مقابله با تروریسم مسلحانه. 🔹سیاست‌ها و ابزارهای مقابله با تهدید تروریسم 🔻راهبرد ملی: ▪️سند رسمی «راهبرد ملی مبارزه با تروریسم» (۲۰۱۰، بازبینی در ۲۰۱۹) به‌عنوان سند بالادستی تنظیم شده که بر مقابله پیش‌دستانه، هماهنگی بین‌نهادی، استفاده از فناوری‌های نظارتی و اطلاعاتی و سخت‌گیری قانونی تأکید دارد. 🔻اقدامات عملیاتی و حقوقی: ▪️نظارت شدید بر اینترنت و رسانه‌ها: با هدف جلوگیری از تبلیغات افراطی و ارتباطات تروریستی. ▪️کنترل شدید بر سازمان‌های دینی، به‌ویژه در قفقاز شمالی. ▪️ایجاد فهرست سازمان‌ها و اشخاص تروریستی داخلی و بین‌المللی. ▪️بازداشت‌های پیشگیرانه گسترده: بدون نیاز به شواهد کامل در برخی موارد، بر پایه رویکرد امنیت‌محور. ▪️استفاده از فناوری‌های گسترده نظارت تصویری و شنود. ▪️برنامه‌های خاص در جمهوری‌های مسلمان‌نشین (چچن، داغستان، اینگوشتیا) برای مهار افراط‌گرایی. 🔹همکاری‌ها و مواجهه بین‌المللی 🔻سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO): همکاری با کشورهای عضو برای مقابله با تروریسم در آسیای میانه. 🔻همکاری با چین و ایران در قالب نشست‌های سه‌جانبه امنیتی. 🔻روابط اطلاعاتی و عملیاتی با دولت‌های خاورمیانه‌ای در سوریه و عراق. 🔻مشارکت محدود با سازمان ملل و اینترپل؛ انتقاد مداوم به استانداردهای غربی حقوق بشر در مبارزه با تروریسم. 🔻مواجهه نظامی با گروه‌های تروریستی در خارج (به‌ویژه سوریه) با استفاده از حملات هوایی و عملیات اطلاعاتی. 🔹روسیه سیاست ضدتروریسم خود را بر پایه امنیت‌محوری شدید، رویکرد قاطع اطلاعاتی و نظامی، و کنترل داخلی گسترده بنا نهاده است. ویژگی‌های کلیدی این رویکرد: 🔻تمرکز شدید بر مقابله پیش‌گیرانه و فیزیکی با تهدیدات. 🔻ادغام کامل نهادهای اطلاعاتی و پلیسی در ساختار واحد (NAC). 🔻کنترل فضای مجازی و آزادی‌های مدنی به نفع امنیت ملی. 🔻تعریف گسترده‌تر از افراط‌گرایی ایدئولوژیک که شامل جدایی‌طلبان، گروه‌های مذهبی مستقل و اپوزیسیون‌های خاص نیز می‌شود. 🔻استفاده فعال از قدرت سخت در خارج از کشور برای مقابله با تهدیدات برون‌مرزی. تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron
4⃣فرانسه و سیاست‌های ضدتروریسم 🔹تعریف فرانسه از تروریسم در قوانین ، تروریسم به هرگونه اقدام خشونت‌آمیز با هدف جدی آسیب به مردم یا دولت برای تحمیل یک ایدئولوژی سیاسی، مذهبی یا عقیدتی اطلاق می‌شود. تروریسم اسلامی افراطی، تهدید محوری تعریف‌شده در دو دهه اخیر است. همچنین، در سال‌های اخیر تروریسم راست افراطی و چپ افراطی نیز وارد ادبیات امنیتی فرانسه شده‌اند. 🔹نهادها و ساختارهای مسئول مقابله با تروریسم فرانسه یک ساختار بسیار متمرکز و چندلایه برای مبارزه با تروریسم دارد: 🔻سرویس اطلاعات داخلی DGSI (Direction Générale de la Sécurité Intérieure): اصلی‌ترین بازیگر در مقابله با تهدیدات تروریستی داخلی. 🔻اطلاعات خارجی DGSE: مسئول عملیات خارجی ضدتروریستی و جمع‌آوری اطلاعات از تهدیدات برون‌مرزی. 🔻نیروهای نخبه واکنش سریع RAID و GIGN: وابسته به پلیس ملی و ژاندارمری، برای مقابله با گروگان‌گیری و عملیات تروریستی. 🔻دادستانی ملی ضدترور PNAT (Parquet National Antiterroriste): که وظیفه پیگرد و تحقیق در جرایم تروریستی را دارد. 🔻نهاد هماهنگ کننده اطلاعاتی و سیاست‌گذاری ضدتروریسم Coordination nationale du renseignement et de la lutte contre le terrorisme (CNRLT) 🔹سیاست‌ها و ابزارهای مقابله با تهدید تروریسم 🔻وضع وضعیت اضطراری (État d'urgence): پس از حملات نوامبر ۲۰۱۵، فرانسه حالت اضطراری اعلام کرد که بخشی از آن بعدها در قالب قانون دائمی درآمد. 🔻قوانین خاص ضدافراط‌گرایی مذهبی: شامل بسته‌شدن مراکز عبادی افراطی، نظارت شدید بر نهادهای اسلامی و قانون سال ۲۰۲۱ برای "تقویت احترام به اصول جمهوری". 🔻برنامه‌های مقابله با رادیکالیزه‌شدن (Déradicalisation): برنامه‌هایی برای مداخله زودهنگام در زندان‌ها، مدارس و خانواده‌ها. 🔻نظارت دیجیتال و فنی: استفاده از شنود، داده‌کاوی شبکه‌های اجتماعی، و ابزارهای سایبری برای شناسایی تهدیدات. 🔻بازداشت پیشگیرانه (پرونده‌های S): افراد مظنون به افراط‌گرایی ممکن است بدون محکومیت رسمی تحت مراقبت شدید قرار گیرند. 🔹همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی 🔻فرانسه در قالب چندین ساختار و ابتکار بین‌المللی ضدتروریسم مشارکت فعال دارد: 🔻عضویت فعال در اتحادیه اروپا، ناتو، و گروه ۵ ساحل (G5 Sahel): برای مقابله با تروریسم در آفریقا. 🔻همکاری نزدیک با ایالات متحده در زمینه تبادل اطلاعات و عملیات مشترک. 🔻تعامل دائم با Europol، Interpol، و ائتلاف جهانی علیه داعش. 🔻برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی مقابله با افراط‌گرایی (Paris Peace Forum, etc). تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron
5⃣چین و تهدید تروریسم 🔹تعریف چین از تروریسم تروریسم را تهدیدی علیه امنیت ملی، وحدت ارضی، ثبات اجتماعی و مشروعیت حاکمیت حزب کمونیست تعریف می‌کند. در تعریف قانونی چین (قانون ضدتروریسم سال ۲۰۱۵)، به «هر اقدام خشونت‌آمیز، تهدید، یا تحریک عمومی با هدف ایجاد ترس، آسیب به مردم، اخلال در نظم اجتماعی یا تضعیف حکومت» اطلاق می‌شود. در عمل، تعریف چین از تروریسم بسیار گسترده است و شامل: 🔻جدایی‌طلبی قومی (به‌ویژه در سین‌کیانگ) 🔻افراط‌گرایی مذهبی (اسلام‌گرایی در ترک‌های اویغور) 🔻تهدیدات سایبری و اطلاعاتی با هدف تضعیف حاکمیت مرکزی 🔹نهادهای مسئول مبارزه با تروریسم 🔻وزارت امنیت عمومی (MPS): مسئول اصلی مقابله با تروریسم داخلی و اداره عملیات امنیتی در سراسر کشور. 🔻وزارت امنیت دولتی (MSS): دستگاه اطلاعاتی اصلی برای مقابله با تهدیدات خارجی و امنیت ملی. 🔻نیروهای ویژه پلیس مسلح خلق چین (PAP): مسئول عملیات‌های ضدتروریستی، کنترل شورش و حفاظت از تأسیسات حساس. 🔻کمیته مرکزی امنیت ملی حزب کمونیست: هماهنگ‌کننده راهبردی و سیاست‌گذار اصلی در حوزه ضدتروریسم. 🔻ادارات محلی مقابله با تروریسم: وابسته به استان‌ها، با نقش اجرایی و نظارتی. 🔹سیاست‌ها و ابزارهای مقابله با تهدید تروریسم چین مجموعه‌ای از اقدامات سخت‌گیرانه و گسترده را در دستور کار قرار داده است: 🔻برنامه‌های بازآموزی و کمپ‌های "بازآموزی سیاسی" در سین‌کیانگ: با هدف مقابله با "افراط‌گرایی دینی"، میلیون‌ها نفر از اویغورها و اقلیت‌های مسلمان تحت نظارت و آموزش مجدد قرار گرفته‌اند. 🔻نظارت گسترده الکترونیکی: استفاده پیشرفته از تشخیص چهره، پایگاه داده DNA، دوربین‌های هوشمند و سیستم‌های کنترل تلفن همراه. 🔻قوانین مبارزه با افراط‌گرایی مذهبی: محدودیت بر فعالیت‌های دینی، انتشار متون مذهبی، پوشش اسلامی و سفرهای مذهبی. 🔻مقابله با "سه نیروی شر" (Three Evils): ، و به‌عنوان تهدیدات درهم‌تنیده. 🔻مجازات‌های سختگیرانه: شامل احکام اعدام برای جرایم تروریستی یا تبلیغ آن. 🔹تعاملات بین‌المللی و همکاری‌ها چین تعامل بین‌المللی خود در حوزه ضدتروریسم را عمدتاً در قالب سازوکارهای منطقه‌ای و دو جانبه تعریف کرده است: 🔻سازمان همکاری شانگهای (SCO): همکاری ضدتروریسم با کشورهای آسیای مرکزی، روسیه، پاکستان و هند. 🔻توسعه پلتفرم تبادل اطلاعات ضدتروریسم با کشورهای اسلامی و آفریقایی. 🔻همکاری اطلاعاتی با روسیه و ایران. 🔻پروژه‌های امنیتی در قالب کمربند و جاده (BRI): برای محافظت از زیرساخت‌ها در مناطق بی‌ثبات. تلگرام https://t.me/man_kazemi ایتا https://eitaa.com/mansouron