🏦 ارتجاع بانکی!
• بازرگان (نخست وزیر موقت):
"هموطنان عزیز از آنجایی که بانکهای خصوصی #وضع_نامساعد زیانباری پیدا کرده بودند، دولت لازم دانست برای حفظ حقوق و سرمایههای ملی و به منظور تضمین پساندازهای مردم و جلوگیری از اتلاف سپردهها مدیریت کلیه بانکهای خصوصی را بر عهده گیرد. به این وسیله به اطلاع عموم میرسانم که با تصویب شورای انقلاب اسلامی کلیه بانکهای کشور از تاریخ ۱۷خرداد۵۸ ملی اعلام گردید، به این ترتیب کلیه بانکها در اختیار دولت و متعلق به ملت بوده، سپردهها و پساندازها تضمین میشود".
• قانون ملی شدن بانکها/ مصوب۵۸.۳.۱۷:
برای حفظ حقوق و سرمایههای ملی و به کار انداختن چرخهای تولیدی کشور و تضمین سپردهها و پساندازهای مردم در بانکها ضمنقبول اصل مالکیت مشروع مشروط و با توجه به:
- نحوه تحصیل درآمد بانکها و انتقال غیر مشروع سرمایهها به خارج
- نقش اساسی بانکها در اقتصاد کشور و ارتباط طبیعی اقتصاد کشور با مؤسسات بانکی
- مدیون بودن بانکها به دولت و احتیاج آنها به سرپرستی دولت.
- لزوم هماهنگی فعالیت بانکها با سایر سازمانهای کشور
- لزوم سوق دادن فعالیت در جهت اداری و انتفاعی اسلامی
از تاریخ تصویب این قانون کلیه بانکها ملی اعلام میگردد و دولت مکلف است
بلافاصله نسبت به تعیین مدیران بانکها اقدام نماید.
✍ پ.ن:
یکبار "با توجه به:..." را بخوانید!
حال امروزمان نیست؟!
بانک خصوصی را نه انقلابی های تحت تاثیر کمونیست(!) که راست ترین دولت ج.ا ملی کرد! اما بعد، از دنده چپِ انقلابی، راست گرایانی برخواستند و ارتجاع به گذشته را رقم زدند!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔆 نقشه راه بقیة الله!
• آیه ۱۱۶ هود نقشه راه رسیدن به #بقیة_الله است!
❗️ گلایه می کند چرا در نسلها اولوا بقیه کم است؟!
"چرا در قرون قبل از شما، صاحبان بقائی نبودند که از فساد در زمین جلوگیری کنند؟ مگر اندکی از آنها، که نجاتشان دادیم و آنان که ستم میکردند، از اتراف و کامجوئی پیروی کردند؛ و بزهکار بودند!"
❓ اولوا بقیه یعنی چه؟!
در ادبیات عرب "اولوا" و "ذو" هردو برای مصاحبت است اما اولوا برای شدت مصاحبت است. صاحبش، جزء یا حالت و شأن متصل و ملازمی است (اولوالعلم، اولوالالباب...) بخلاف "ذو" که اعم است: "ذامال و بنین" می گویند؛ نه اولوالمال!
"بقیه": اسم از بقاء و ضد فناء است. "اولوا بقیه" یعنی صاحبان بقاء.
بقیة الله هم یعنی: حالت باقیه از خدا، "ما ابقی"؛ نه یعنی باقیمانده و ذخیره و مانند اینها.
در فرهنگ قرآن، "باقی" فقط "وجه رب" است (یبقی وجه ربک).
پس "اولوا بقیه" یعنی وجه رب ها. همانها که باقی اند مابقی الدهر.
❗️ اولوا بقیه کیان اند؟!
آیه وصف آنها را این جمله قرار داده است: "ینهون عن الفساد فی الارض": نهی از فساد در زمین می کنند!
مقابلشان جریان ظالمین و مترفین (نازخواران) هستند!
عارفان اهل حماسه ای که هم وجه رب شده اند و هم نهی از فساد در زمین می کنند.
قله و اوجشان بقیة الله است که با آنان زمین را پر از عدل و داد می کند.
حدیث لوح نیز یاران دوره غیبت حضرت را #اهل_مبارزه ، کشتن و کشته شدن و سوزانده شدن معرفی می کند که زمین از خونشان رنگین می شود!
هر آدرسی جز این، غلط است و به بقیة الله نمی رساند!
درود بر خمینی و شهدایش که راه را نشان دادند!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
حجت الاسلام قنبریانمهدویت در نهج البلاغه.mp3
زمان:
حجم:
8.8M
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه
حجت الاسلام قنبریان
۱۶اسفند۱۴۰۲
#باز_نشر
*⃣ چند گزاره کلیدی از مهدویت در نهج البلاغه:
1⃣ رابطه مستقیم وضعیت دین و وضعیت امام:
• فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ(خ۱۸۲)
- طلوع اسلام ناب هم مطلع رفع غربت امام است!
• توضیح از خطبه های ۱۴۷و۱۸۷
2⃣ تصرفات سیاسی اجتماعی امام غائب:
أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ وَ يَحْذُو فِيهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِينَ، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، فِي سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ(خ۱۵۰)
- امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء نیست...
3⃣ مهیا شدن قومی از درون آن تصرفات برای ظهور:
ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ.( خ۱۵۰)
- گزارش حدیث لوح از یاران غیبت هم همین است...
4⃣ استعاره های پرمعنا:
• برای غیبت:
ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَأَلْصَقَ الاَْرْضَ بِجِرَانِهِ (خ۱۸۲)
• برای ظهور:
فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ (ح۱)
- شما به آرزویتان می رسید(خ۱۰۰)
- هوی به دین برمی گردد(خ۱۳۸)
☑️ @m_ghanbarian
❓ چرا نمیگویید: «یملأ اللَّه بهالارض دیناً»؟!!
شما که آرزومند و مشتاق ظهور خورشید مهدویّت در آخرالزّمان هستید و الان حدود هزارودویست سال است که ملت اسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود عجلاللَّهتعالی فرجهالشریف و جعلنااللَّه فداه است، چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذکر میکنید؟
«الذّی یملأ اللَّه به الارض قسطاً و عدلاً». نمیگویید که «یملأ اللَّه بهالارض دیناً». این، نکته خیلی مهمّی است. چرا به این نکته توجّه نمیکنیم؟
اگر چه قسط و عدل متعلّق به دین است، اما هزار سال است که امّت اسلامی برای قسط و عدل دعا میکند.
این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ اوّلین کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، #واجبترین کارهاست.
ما رفاه را هم برای قسط و عدل میخواهیم. کارهای گوناگون -مبارزه، جنگ، سازندگی، توسعه- را برای قسط و عدل میخواهیم؛ برای اینکه در جامعه عدالت برقرار شود، همه بتوانند از خیرات جامعه استفاده کنند و عدّهای محروم و مظلوم واقع نشوند.
در محیط قسط و عدل است که انسانها میتوانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و کمال انسانی خودشان را به دست آورند.
قسط و عدل، یک #مقدّمه_واجب برای کمال نهایی انسان [هم] است.
چطور میشود به این قضیه بی اعتنایی کرد؟ دنیا انصافاً دنیایی است که به قسط و عدل بی اعتناست.
(رهبر انقلاب اسلامی ۲۵تیر۷۶)
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2844
#روز_مستضعفین
#نیمه_شعبان
#عدالت
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از حکمرانی مردم
16.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 #نماگو| مردم مولد؛ وعدهای نامحقق
🎙 حجتالاسلام والمسلمین قنبریان
#تعاونی
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
💠 إِلَهِي هَبْ لِي قَلْبا يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ وَ لِسَانا يُرْفَعُ إِلَيْكَ صِدْقُهُ وَ نَظَرا يُقَرِّبُهُ مِنْكَ حَقُّهُ
🤲🏻 مراسم مناجاتخوانی #شعبان_المعظم
🎙 سخنران:
حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
🎙 قرائت مناجات شعبانیه
کربلایی ابوالفضل عبداللهی(شب اول)
کربلایی سعید هدایتیان(شب دوم)
حجت الاسلام و المسلمین رضا نعامی(شب سوم)
حاج امیر کاتوزیان(شب چهارم)
حاج سعید حدادیان(شب پنجم)
🕰 شنبه ۲۷ بهمن الی چهارشنبه ۱ اسفند
ساعت ۲۱ الی ۲۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیئت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[@ashabolhossein_ir]
هدایت شده از مطالعات عدالت اجتماعی
49.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
#هم_اندیشی_عدالتپژوهان
🎙حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان استاد سطوح عالی حوزه در هماندیشی عدالتپژوهان چه گفت؟
🔸از تلاشهایش در اصلاح نظام حقوق عادلانه و پیوست عدالت تا نگرانیاش از فروکاستن عدالت اجتماعی به یک مسأله دانشی...
https://eitaa.com/edalateejtemaei
حجت الاسلام قنبریان۱-جریان ذکر در عمل متصل و منفصل انسان.mp3
زمان:
حجم:
20.31M
🔘 جریان ذکر در عمل متصل و منفصل انسان!
🎙حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
هیات دانشجویی اصحاب الحسین(ع)/ مسجد دانشگاه تهران / جلسه اول
شنبه ۲۷بهمن۱۴۰۳ #شعبان_المعظم
❗️بیایید سلمان و ابوذر و عمار را به مناسبات زمانه مان احضار کنیم!
❓ اگر کارمند ادارات ما یا عضو تشکل های ما و... می شدند، چه می شد؟!!
▫️ کمی توصیف آنها در مناجات المحبین:
• ...اخْتَرْتَهُ لِمُنَاجَاتِكَ وَ قَطَعْتَ عَنْهُ كُلَّ شَيْءٍ يَقْطَعُهُ عَنْكَ
•...أَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَ حُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَ حُبَّ كُلِّ عَمَلٍ يُوصِلُنِي إِلَى قُرْبِكَ
• در مقابل چیزهای زیادی دنبال قطع این ارتباط الهی هستند از فرعون ها تا تفرعن ها تا ساختارها و برساخت ها...
• حضرت داود(ع) یک مناجاتی بزرگ است که خداوند فضیلتش داد کوهها و پرندگان با او همنوا می شدند و "اَلَنّا لَهُ الحَدیِد" (آهن برایش نرم شد)!
جریان ذکر می تواند بروکراسی و نظام خشک اداری و ساختارهای خشن را نرم و منعطف کند؟!!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 چگونه نهضت سوادآموزی مقاومت شکل میگیرد؟ 👤| حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 📍۱۰ بهمن۱۴۰۳ در جمع ر
4_5882170922638514569.mp3
زمان:
حجم:
22.54M
▫️تحقق نهادی
• برای تحقق دو مسیر متناظر و هم افزا قابل تصور است:
- تحقق با سازمان های دولتی و حاکمیتی با قانون و ضمانت های خاص
- تحقق با نهادهای مدنی و اجتماعی
• این ۱۵ دقیقه قسمتی از پاسخ های حجت الاسلام #قنبریان به پرسشهای فعالین مدرسه فلسطین است
- ساخت نهادی و مردم پایه
- چرخش و نظارت محتوای مردمی
• فایل ارائه این بحث:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5628
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از نشر معارف
🔹 فقر؛ ابزاری برای کافر کردن مردم
🔰پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي الْخُبْزِ وَلَا تُفَرِّقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُ»؛ خدایا! برای ما در نان برکت قرار بده و بین ماو نان جدایی نینداز! سپس هشدار دادند: «اگر بین مردم و نان جدایی افتد، کفر رخنه میکند.»
📎پیامبر (ص) پیشبینی کردند: «والیانی میآیند که دنبال جمع کردن دنیا هستند. قوی آنها، ضعیف را میخورد.» و فرمودند: «وَلَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ»؛ فقیرشان نکنند تا کافرشان کنند. آنها خودشان فقیر نشدهاند، بلکه فقیرشان کردهاند؛ یعنی فقر ساختگی. منابع آنها را میبرند و اینها مصرفکننده میشوند.
📌امروز هم این جدال ادامه دارد. فقر، تنها یک مشکل اقتصادی نیست، بلکه راهی برای از بین بردن ایمان و عدالت است.
📖 در نهضت مقدس، حجتالاسلام محسن قنبریان به بررسی ابعاد اقتصادی عاشورا میپردازد و نشان میدهد که چگونه اسلام طاغوتی و سرمایهدار، دین را به انحراف کشیده است. او توضیح میدهد که اهلبیت (ع) برای حفظ دین، به معیشت مردم توجه داشتند، چراکه وقتی نان نباشد، نماز و روزه هم کمرنگ میشود.✔️
🔍 مطالعه این کتاب، شناختی عمیق از تاریخ و هشدارهای آن برای امروز به ما میدهد.
_🔸🔹_
📤 این کتاب را میتوانید با لینک زیر از سایت نشر معارف تهیه کنید🛒👇🏼
https://nashremaaref.ir/product/441476/
_🔸🔹_
📱@Nashremaaref_official
حجت الاسلام قنبریان۲-جریان ذکر در عمل متصل و منفصل انسان.mp3
زمان:
حجم:
23.41M
🔘 جریان ذکر در عمل متصل و منفصل انسان!
🎙حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
هیات دانشجویی اصحاب الحسین(ع)/ مسجد دانشگاه تهران / جلسه دوم
یکشنبه ۲۸بهمن۱۴۰۳ #شعبان_المعظم
▫️جریان ذکر از زبان تا عمل زکیّ و سعی مرضی در مناجات ذاکرین:
• ...مِنْ أَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَيْنَا جَرَيَانُ ذِكْرِكَ عَلَى أَلْسِنَتِنَا...
وَ اسْتَعْمِلْنَا بِالْعَمَلِ الزَّكِيِّ وَ السَّعْيِ الْمَرْضِيِّ
▫️دو سطح مشکل :
۱. ذکر برود و غفلت بیاید/ نه درک حضور، نه محضر/ لغزش تا گناه و برساخت های جمعی آن
- از دست دادن اراده و آزادی و خلاقیت / سلطه و نظمی جدا از انسان و اهداف واقعی (قفس آهنین وبر)
۲. ذکر هست اما جریان تا عمل زکی و سعی مرضی ندارد؛ چون گرفتار آن سلطه های خود ساخته است!
▫️روح بلند امشب: کمیل بن زیاد
• جزء ده نفر برگزیده امیرالمومنین و صاحب دعای کمیل و...
• علیرغم روح مناجاتی اش دچار عمل غیر زکی و سعی غیر مرضی شد! (نامه۶۱)
• عمل زکی، ذکر عملی است و نور دارد!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسه فلسطین
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
کلِ امت اسلامی در خطره!
👤| حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
📎 #اولین_نشست_ملّی_راویان
🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید:
🌐|| @palestinestory