eitaa logo
تحلیل و تبیین
6.4هزار دنبال‌کننده
303 عکس
216 ویدیو
1 فایل
بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR farsi.khamenei.ir/others
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل و تبیین
🌟 | پرهیز از تفسیر باطنی قرآن 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشت‌های کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین می‌کند. 📣 در سیزدهمین شماره از این مجموعه، دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره تأویل‌گرایی و تفسیر باطنی قرآن برخلاف معنای ظاهری آن تبیین شده است. 🔹 یکی از الزامات پایبندی به ظاهر الفاظ قرآن کریم، پرهیز از «تأویل‌گرایی» و «تفسیر باطنی» است. تفسیر باطنی به این معناست که مفسر تلاش می‌کند به لایه‌های عمیق و پنهان آیه دست یابد. این کار در غالب موارد منجر به تأویل آیه بر خلاف ظاهر آن می‌شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شدت از تفسیر باطنی آیات پرهیز می‌کنند و در موارد متعدد، از مفسرانی که از ظاهر لفظ آیه عدول کرده و دست به تأویل زده‌اند، انتقاد کرده و آن را تفسیر به رأی می‌دانند. 🔹 به عنوان نمونه در تفسیر سوره حمد می‌فرمایند: «اینکه بدون یک استدلال و حجّت عقلى یا نقلى، مثل یک روایت معتبر و صحیح، ما بخواهیم آیه‌اى را تأویل کنیم و خلاف ظاهر آیه را و خلاف متفاهَمِ صحیح آیه را بیان کنیم، نه، این تفسیر به رأى است و جایز نیست.» (تفسیر سوره حمد، ص۲۵) 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریشه تأویل‌گرایی را در «علم‌زدگی» می‌دانند: «گاهى مجبور شده‌اند آیات قرآن را حتّى از ظواهرش منصرف کنند، که به این میگویند تفسیر به رأى و چیز بسیار خطرناکى است. در قرن اخیر، به همین روش بعضى از چهره‌هاى معروف اسلامى دچار یک اشتباه بزرگ‌ترى شدند؛ و آن این بود که [در تفسیر قرآن] افکار مادّى‌گرایانه‌ى قرن نوزدهمى اروپا را، که هر فعل و انفعالى را در دنیا ناشى از ارتباط متقابل مادّه میدانستند و هر پدیده‌ى غیر مادّى را نفى میکردند، [وارد کردند.] بعضى از بزرگان - متأسّفانه چهره‌هاى معروف - با این احساس و با این تفکرِ غلطِ قرنِ نوزدهمىِ مادّى‌گرا به قرآن مراجعه کردند و سعى کردند قرآن را بر آن افکار غلط تطبیق کنند.» (تفسیر سوره حمد، ص۲۳) 🔹 در دوران معاصر، مفسرانی مانند رشیدرضا، طنطاوی، سر سید احمدخان و برخی دیگر به این آسیب مبتلا هستند. هرچند برخی مفسران شیعه نیز گاهی دچار تأویل آیه می‌شوند. «یک نمونه‌ى از این چهره‌هاى معروف، نویسنده‌ى معروفِ هندىِ قرنِ نوزدهم سِر سیداحمدخان است؛ کتاب تفسیرى هم در همان وقت نوشته و از جمله‌ى کسانى است که سیدجمال‌الدّین اسدآبادى در هند علیه او کتاب نوشت و افکار او را رد کرد... او مثلاً در آیات زیادى از قرآن که اشاره به معجزات پیغمبرها دارد - معجزات حضرت موسى، عبور از دریا و از این قبیل چیزها - مرتکب تأویل شده؛ یعنى همان تفسیر به رأى یا تأویل که هر کدام یک شکلى از یک عمل انحرافى و غلط هستند - هم تفسیر به رأى، هم تأویل بدون هدایت ائمّه (علیهم السّلام) - اینها را توجیه میکند؛ اینکه حضرت موسى از دریا عبور کرد و راه دریایى براى حضرت باز شد - که صریح قرآن است - چون با موازین مادّى و فعل و انفعالات مادّى تطبیق نمیکرده، این را حمل کرده بر یک معناى دیگرى. این هم همان تفسیر به رأى است، که البتّه اینها غلط است.» (تفسیر سوره حمد، ص۲۳) در موارد متعددی از رشید رضا نیز به شدت انتقاد می‌کنند. 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حتی در استنباط احکام شرعی از آیات قرآن کریم، از تأویل‌گرایی پرهیز می‌کنند. ایشان در نقد برخی مفسران در ذیل آیه ۳۰ سوره حج می‌فرمایند: «قول الزّور - قول باطل - ظهور دارد در آن قولى که مدلولش باطل است، نه قولى که کیفیتش باطل است. اینکه ما بگوییم قول الزّور شامل میشود هم آن کلامى را که مدلولش باطل است، هم آن کلامى که مدلولش حقّ است امّا کیفیتش باطل است، خلاف ظاهر است. این توجیه، مشکل را حل نمیکند... ما میخواهیم از این روایت شریفه که آیه‌ى شریفه را معنا میکند و تفسیر میکند چیزى را بفهمیم، که با ظاهر آن یکى باشد، قابل استظهار باشد. نمیشود گفت که قول الزّور یعنى آن قولى که کیفیتش باطل است، انصافاً قول الزّور بر این صدق نمیکند.» (غناء و موسیقی، ص۳۲) 🔹 نتیجه اینکه از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هرگونه تفسیر آیات قرآن، الزاماً باید بر اساس ظاهر الفاظ آیات باشد وگرنه هر برداشت و تفسیری که نتوان آن را به ظاهر آیه مستند کرد، قطعاً مردود است. 🎤 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
تحلیل و تبیین
🌟 | تفسیر قرآن به قرآن 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشت‌های کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین می‌کند. 📣 در چهاردهمین شماره از این مجموعه، روش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تفسیر قرآن به قرآن تبیین شده است. 🔹 یکی از ویژگی‌های تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، استفاده از روش «قرآن به قرآن» در تفسیر است. علامه طباطبایی (ره) به عنوان احیاکننده‌ی این روش تفسیری، معتقد است چگونه ممکن است قرآن که نور و روشن‌کننده همه مسایل زندگی بشر است، برای روشن شدن خودش (یعنی تفسیر) به چیز دیگری نیاز داشته باشد؟ از این رو تنها روش تفسیری صحیح را، روش تفسیر قرآن به قرآن می‌دانند؛ چرا که روش تفسیری ائمه (علیهم السلام) نیز همین بوده است. (المیزان، ج۱، ص ۹ تا ۱۲) 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به چند گونه از این روش استفاده نموده‌اند. گونه‌ی اول «استفاده از یک یا چند آیه در تفسیر آیه‌ی دیگر» است. به طور مثال می‌فرمایند: «در قرآن مرتّب میخوانیم: رَبَّنٰا لاٰ تُزِغْ قُلُوبَنٰا بَعْدَ إِذْ هَدَیتَنٰا ؛ پروردگارا! بعد از آنکه ما را هدایت کردى، مبادا دلهاى ما را برگردانى. آن وقت خدا به ما میگوید که برگشتن دل دست خودتان است؛ خدا بیخودى دل کسى را برنمیگرداند. در سوره‌ى صف میفرماید: فَلَمّٰا زٰاغُوا أَزٰاغَ اَللّٰهُ قُلُوبَهُمْ‌ ؛ وقتى خود اینها برگشتند، خدا دلهایشان را برگرداند؛ یعنى وقتى در عمل، بد عمل کردند... خدا دلهایشان را هم برگرداند... آن وقت، در آیه‌ى دیگرى قرآن میفرماید: ثُمَّ کٰانَ عٰاقِبَةَ اَلَّذِینَ أَسٰاؤُا اَلسُّواىٰ أَنْ کذَّبُوا بِآیٰاتِ اَللّٰهِ‌ ؛ عاقبت آن کسانى که کار بد کردند این بود که یواش‌یواش خدا و آیات خدا را هم تکذیب کردند.» (تفسیر سوره حشر، ص ۲۰۳ و ۲۰۴) 🔹 گونه‌ی دوم، «تعیین مصداق یک آیه» با آیه‌ی دیگر است. به طور نمونه در تعیین مصداق «أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ‌» در سوره مبارکه حمد، به آیه‌ی: «فَأُولٰئِک مَعَ اَلَّذِینَ أَنْعَمَ اَللّٰهُ عَلَیهِمْ مِنَ اَلنَّبِیینَ وَ اَلصِّدِّیقِینَ وَ اَلشُّهَدٰاءِ وَ اَلصّٰالِحِینَ‌» (خداى متعال، هم به نبیین، هم به صدّیقین، هم به شهدا، و هم به صالحین نعمت داده است) و به آیه‌ی: «یٰا بَنِی إِسْرٰائِیلَ اُذْکرُوا نِعْمَتِی اَلَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیکمْ‌.» استناد می‌کنند و در تعیین مصداق «اَلْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ‌» از آیه‌ی «غَضِبَ اَللّٰهُ عَلَیهِمْ‌» (سوره فتح، بخشی از آیه ۶) استفاده کرده و بنی‌اسرائیل را مصداق غضب‌شدگان می‌دانند. (تفسیر سوره حمد، ص ۱۲۶ و ۱۲۷) 🔹 گونه‌ی سوم، استفاده از آیات قرآن در «تبیین یک موضوع» است. به طور مثال درباره موضوع «مهر کوبیده شدن بر دل‌ها»، آیات متعددی را جمع‌آوری کرده و یک تفسیر موضوعی ارائه می‌دهند. (تفسیر سوره منافقون، ص ۴۹ تا ۵۱) همچنین در تبیین معنای مفسدین، آیات متعددی را جمع‌آوری کرده و درباره این شیوه می‌فرمایند: «از این راه معنای فساد و دیدگاه اسلام در مورد فساد و حکم آن به دست می‏آید. این‌که فساد چگونه است؟ چه‌کارهایی فساد است؟ چه کسانی مفسدند؟ چه کسانی مفسد نیستند؟ این نوع نگاه خیلی از مسائل را به ما می‏آموزد و برای ما بسیار ارزشمند و قیمتی است.» 🔹 گونه‌ی چهارم، «فهم صحیح اصطلاحات قرآنی» و جدا کردن آن از اصطلاحات فقهی، لغوی و عرفی است. ایشان در تفسیر آیه «یٰا أَیهَا اَلنَّبِی جٰاهِدِ اَلْکفّٰارَ وَ اَلْمُنٰافِقِینَ وَ اُغْلُظْ عَلَیهِمْ» (سوره برائت، آیه ۷۳) به اختلاف مفسران در فهم معنای «جهاد» پرداخته و می‌فرمایند: «اختلافِ مفسّران و ابهامات آنان درباره‌ى معناى آیه، با مراجعه به آیات جهاد در قرآن، برطرف میشود... اشکالاتى که در تفسیر آیه پیش آمده، ناشى از آن است که مفسّران، کلمه‌ى جهاد را در قرآن، به‌معناى اصطلاح فقهى آن گرفته‌اند و زمانى که با اشکالات آن مواجه شده‌اند، درصدد علاج برآمده‌اند، که البتّه گاهى این علاجها عذرِ بدتر از گناه است؛ یعنى علاجى است که هم معناىِ درست را از آیه به‌دست نمیدهد... ازاین‌رو، باید توجّه داشت که منظور از جهاد در آیه‌ى موردِ بحث، «مطلقِ مبارزه» است؛ نه جنگ با شمشیر و مبارزه‌ى مسلّحانه.» (تفسیر سوره برائت، ص ۴۵۰ تا ۴۵۲) 🎤 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 رئیس جمهور: رهبر معظم انقلاب همواره مشوق بخش سرمایه‌گذاری بوده‌اند و در نام‌گذاری سال جدید نیز به این موضوع تاکید کرده‌اند 🎤 پیام نوروزی دکتر پزشکیان به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۴: ✏️ از ابتدای تشکیل دولت موضوع سرمایه گذاری را شخصا پیگیری کردم. ✏️ در پرتو سرمایه گذاری تولید جان می‌گیرد. ✏️ رهبر معظم انقلاب همواره مشوق این بخش بوده اند و در نام گذاری سال جدید به این موضوع تاکید کرده اند. ⚙️ 🖼 متن پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۴ 🎤 @khameneiothers
🎤 | سرمایه‌گذاری؛ موتور محرکه تولید و رشد اقتصادی ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۴، سال جدید را سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» نام‌گذاری کردند. 🗓 بخش اقتصاد رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در یادداشت زیر به تبیین اهمیت شعار «سرمایه‌گذاری برای تولید» و نسبت آن با شعار سال قبل پرداخته است: 🔹 سال ۱۴۰۴ نیز مطابق پیش‌بینی‌ها، مزین به شعار اقتصادی شد. رهبر معظم انقلاب، در پیام نوروزی‌شان، بر اهمیت توجه به سرمایه‌گذاری به منظور جهش تولید و ایجاد رشد اقتصادی تأکید ورزیدند. «سرمایه‌گذاری برای تولید» گرچه که شعار سال ۱۴۰۴ است اما بی‌تردید باید آن را بخشی از جورچین «جهش تولید با مشارکت مردم» دانست که شعار سال ۱۴۰۳ بوده است. بنابراین، این دو شعار را باید در امتداد یکدیگر در نظر داشت. 🔹 تولید، زیربنای یک جامعه پویاست و سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین پیش‌نیاز رشد تولید است. منابع مالی محدود و ضعف در تأمین مالی تولید همواره یکی از معضلات بخش‌های مولد اقتصاد ایران بوده و در گلایه‌های فعالان اقتصادی نیز در سال‌های اخیر انعکاس یافته است. 🔹 سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان قلب تپنده سیاست‌گذاری مالی نقش حائز اهمیتی در تحقق شعار سال برعهده خواهد داشت. دستورکار کوتاه‌مدت سازمان برنامه می‌تواند تأکید و توجه به تمامی ابزارهای لازم به‌منظور تهیه و فراهم‌سازی بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری و در نتیجه به‌کارگیری منابع مالی در اختیار دولت و جامعه در این راستا باشد. پرونده: 🔍 متن کامل یادداشت را بخوانید👇 khl.ink/f/59774
تحلیل و تبیین
🎤 | اصلاح معیشت با «سرمایه‌گذاری برای تولید» ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۴، سال جدید را سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» نام‌گذاری کردند. 🖼 بخش اقتصاد رسانه KHAMENEI.IR با مروری بر دیدگاه‌های اقتصادی رهبر معظم انقلاب، ضرورت، مختصات و الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۴ را بررسی کرده است. 🔹 برای اینکه در «وضع زندگی و معیشت مردم و طبقات ضعیف» یک تحوّلی صورت بگیرد، رشد اقتصادی شرط لازم است اما کافی نیست. اقدامات مهم دیگری از جمله «برابری فرصتها برای دستیابی به امکانات» نیز لازم است. ۱۴۰۳/۱/۱۵. بنابراین اگر رشد اقتصادی و جهش تولید نباشد، وضع معیشت مردم اصلاح نخواهد شد. همچنین افزایش سرمایه‌گذاری نیز شرط لازم برای تحقق رشد اقتصادی است. «افزایش رشد سرمایه‌گذاری جزو مهم‌ترین مسائل اقتصادی ما است». در بعضی از دوره‌های گذشته که رشد اقتصادی منفی بود و با «عقب‌گرد» مواجه بودیم، مشکل اساسی «رشد سرمایه‌گذاری» بود. ۱۴۰۲/۶/۸ 🔹 مردم (به معنای عام آن؛ یعنی همه‌ی فعالان اقتصادی، غیر از دولت و بنگاه‌های شبه‌دولتی) ماشین پیشبرد اقتصاد هستند. ۱۳۸۵/۱۱/۳۰. سرمایه‌گذاری عمدتاً باید به وسیله‌ی بخش خصوصی انجام بگیرد. دولت صرفاً در آنجاهایی که بخش خصوصی یا نمیتواند یا رغبتی ندارد یا بازدهی برای بخش خصوصی ندارد میتواند سرمایه‌گذاری کند؛ سرمایه‌گذاری را بخش خصوصی باید انجام بدهد. ۱۳۹۹/۶/۲ 🔹 مهم‌ترین موانع تولید، بیش از موانع عملیّاتی و مادّی و مانند اینها، موانع فرهنگی است؛ یعنی احساس ناامیدی، احساس ناتوانی، احساس بی‌آینده بودن، بی‌حوصلگی، بی‌همّتی، سرگرمی‌های مضر؛ یعنی اینها چیزهایی است که واقعاً‌ مانع پیشرفت کار تولید است. ۱۴۰۰/۸/۲۶ 🔹 سرمایه‌گذاری بیشتر از طریق جهش تولید به بهبود وضع معیشت عموم مردم منتهی می‌شود. مشکل اصلی دوره‌هایی که در اقتصاد ایران با رشد منفی و عقب‌گرد مواجه بودیم، فقدان «رشد سرمایه‌گذاری» یا به تعبیر دقیق‌تر پیشی گرفتن استهلاک سرمایه از سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران بود. بنابراین امروز نیز حل مسئله‌ی تامین مالی تولید، مهم‌ترین گام برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد است. پرونده: 🔍 متن کامل یادداشت را بخوانید👇 khl.ink/f/59779
تحلیل و تبیین
🎤 | سرمایه‌گذاری برای تولید داخلی: تبدیل شعار به راهبرد ملی ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۴، سال جدید را سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» نام‌گذاری کردند. 🖼 بخش اقتصاد رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در یادداشتی راهکارهای تحقق شعار سال ۱۴۰۴ و تجربه کشورهایی که با الگوهای سرمایه‌گذاری داخلی به پیشرفت اقتصادی رسیده‌اند را بررسی کرده است. 🔹 در سال جاری، رهبر معظم انقلاب اسلامی با اتخاذ رویکردی آینده‌نگرانه، شعار «سرمایه‌گذاری برای تولید داخلی» را به‌عنوان محور اساسی سیاست‌های اقتصادی کشور تعیین نمودند. این گزاره، فراتر از یک دستورالعمل مقطعی، نه تنها دلالت بر تغییر چارچوب فکری در الگوهای تخصیص سرمایه از سفته‌بازی در بازارهای غیرمولد به سمت توسعه بخش تولید دارد، بلکه نقشه راهی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور و آغاز یک مسیر بلندمدت در جهت خودکفایی و استقلال اقتصادی محسوب می‌شود. 🔹 در شرایط کنونی اقتصاد ملی که با معضلاتی نظیر تورم فزاینده، رکود اقتصادی و وابستگی ساختاری به واردات دست به گریبان است، تخصیص بهینه منابع به بخش تولید، نه تنها امری ضروری، بلکه یک ضرورت راهبردی محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری در تولید، با ایجاد ارزش افزوده، افزایش اشتغال و کاهش وابستگی به واردات، زمینه را برای رشد اقتصادی درون‌زا فراهم می‌کند. این شعار همچنین پاسخی به مشکلات ناشی از فعالیت‌های غیرمولد در بازارهای طلا، ارز و غیره است که موجب انحراف منابع مالی از مسیر پیشرفت اقتصادی شده‌اند. 🔹 مهم‌ترین گام برای تحقق شعار سال، ایجاد بسترهای قانونی و حقوقی مناسب است. تدوین و اصلاح قوانین حمایتی از سرمایه‌گذاری، ثبات بخشیدن به قوانین اقتصادی و جلوگیری از تغییرات مکرر آن‌ها، تسهیل فرآیند صدور مجوزهای کسب‌وکار و رفع موانع تولید، از جمله اقدامات اساسی در این زمینه هستند. پرونده: 🔍 متن کامل یادداشت را بخوانید👇 khl.ink/f/59790
تحلیل و تبیین
🌟 | توجه به قاعده سیاق 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشت‌های کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین می‌کند. 📣 در پانزدهمین شماره از این مجموعه، توجه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به قاعده سیاق در تفسیر قرآن تبیین شده است. 🔹 قاعده‌ی «سیاق» از مهم‌ترین اصول در روش تفسیر قرآن به قرآن محسوب می‌شود. «سیاق» یا «بافت آیه»، «فضای معنایی ویژه‌ای است که از قرار گرفتن کلمات و جملات در کنار هم شکل می‌گیرد و در معنای واژه یا عبارت تأثیر می‌گذارد.» (روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ص ۱۹۱) این قاعده، به جز در آیه‌ی تطهیر، در تمامی آیات قرآن کاربرد دارد و نقش اصلی در فهم معانی آیات ایفا می‌کند. علامه طباطبائی (ره) نیز به‌طور گسترده از این قاعده تفسیری بهره برده است. 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز توجه ویژه‌ای به قاعده‌ی «سیاق» دارند و در نقد نظرات مفسران از آن بهره می‌گیرند. به‌عنوان نمونه، در تفسیر آیه‌ی «فَلْیضْحَکوا قَلِیلاً وَ لْیبْکوا کثِیراً» (سوره توبه، بخشی از آیه ۸۲) می‌فرمایند: «بعضى گمان کرده‌اند این دو جمله بیانگر یک حکم مولوى است و همان‌طورکه نماز و روزه بر منافق و متخلّف از جهاد واجب است، کم خندیدن و بسیار گریه کردن نیز بر آنها واجب است. این برداشت غلط است و از توجّه نکردن به سیاق آیه به‌وجود آمده.» (تفسیر سوره برائت، ص ۴۹۳) 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تفسیر آیه‌ی ۶۰ سوره‌ی توبه نیز بر اهمیت سیاق تأکید دارند. ایشان می‌فرمایند: «باتوجّه‌به ارتباطى که بین آیه‌ى «إِنَّمَا اَلصَّدَقٰاتُ لِلْفُقَرٰاءِ‌» و دو آیه‌ى قبل از آن: «وَ مِنْهُمْ مَنْ یلْمِزُک فِی اَلصَّدَقٰاتِ‌» وجود دارد، مسلّم است که مراد از صدقات در این دو آیه، یک چیز است و دو مفهوم ندارند... باتوجّه‌به سیاق آیات، به‌وضوح معلوم میشود که صدقات در این دو آیه به یک معنا به‌کار رفته و هر دو، یک معنا را میرسانند. پس باتوجّه‌به وحدت سیاق و شأن نزولى که در کتب روایى در ذیل این آیات، وارد شده است، نتیجه‌ى منطقى و قهرى این میشود که آیه‌ى «إِنَّمَا اَلصَّدَقٰاتُ لِلْفُقَرٰاءِ‌» درباره‌ى همان غنائم جنگى است و اصلاً به زکات ارتباطى ندارد.» (تفسیر سوره برائت، ص ۳۱۷) 🔹 نکته‌ی بسیار مهم در استفاده از قاعده‌ی سیاق این است که این روش تفسیری نیازمند انس عمیق با قرآن کریم و تقویت ذهن قرآنی است. در غیر این صورت، ممکن است مفسری در تفسیر یک آیه به سیاق استناد کند، اما در حقیقت، سیاق آیه آن تفسیر را تأیید نکند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تفسیر آیه پنجم سوره‌ی مبارکه‌ی جمعه می‌فرمایند: «بعضى از مفسّرین در اینجا گفته‌اند که منظور از «حُمِّلُوا اَلتَّوْرٰاةَ‌ » - تورات بر آنان بار شد، تحمیل شد - این است که تورات به آنان تعلیم شد؛ بعد «ثُمَّ لَمْ یحْمِلُوهٰا »، آنها برنداشتند تورات را، یعنى به تورات عمل نکردند. «حمل» اوّلى را، [یعنى] تحمیل را، به معناى علم و تعلیم میدانند، «حمل» دوّم را به معناى عمل میدانند؛ این، خلاف سیاق آیه است؛ اگر چه این بزرگوارى که این جور معنا کرده آیه را، به سیاق آیه هم استناد کرده، [امّا] آن سیاق هیچ دلالتى بر این معنا ندارد بلکه بعکسِ معنا دلالت دارد.» (تفسیر سوره جمعه، ص ۸۲) 🔹 قاعده‌ی سیاق در فهم آیات قرآن بر تمامی قرینه‌ها، حتی روایات مقدم است، مگر آنکه روایت معتبرِ قطعی یا دلیل معتبر عقل، معنایی را ارائه دهد که برخلاف ظاهر سیاق باشد. بر همین اساس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در برخی موارد، روایت قطعی را بر سیاق آیه ترجیح می‌دهند. 🔹 به عنوان نمونه در تفسیر آیه‌ی ۱۰۳ سوره‌ی توبه می‌فرمایند: «به‌حسب سیاق، وقتى آیات را پشت‌سرهم میخوانیم، به‌نظر مى‌آید که مراد از اموال در «خُذْ مِنْ أَمْوٰالِهِمْ‌»، اموالِ همین افرادى باشد که در آیه‌ى پیش، ذِکرى از آنها به میان آمده بود و خدا توبه‌شان را قبول کرد... گرچه سیاق این آیات چنین مینماید، امّا در روایات گفته شده که مورد آیه، زکات و صدقه‌ى واجب است، و از استناد معصوم (علیهم‌السّلام) به پاره‌اى از خصوصیات که در این آیه آمده، این احتمال بیشتر در ذهن تقویت میشود که حکم... براى همه‌ى مؤمنان باشد، نه خصوص کسانى که توبه کرده‌اند.» (تفسیر سوره برائت، ص ۵۸۴) 🎤 | 💻 Farsi.Khamenei.ir