تحلیل و تبیین
🌟 #تفسیر_امین | پایبندی به ظاهر الفاظ قرآن
🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانهی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشتهای کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیتالله خامنهای را تبیین میکند.
📣 در دوازدهمین شماره از این مجموعه، پایبندی و توجه حضرت آیتالله خامنهای به ظاهر الفاظ قرآن تبیین شده است.
🔹 یکی از ویژگیهای تفسیری حضرت آیتالله خامنهای، تأکید بر پایبندی به «ظاهر الفاظ قرآن» است. این ویژگی بر مبنای «حجیت ظواهر قرآن» استوار بوده و ایشان، همچون دیگر مفسران و علمای بزرگ، ظاهر آیات را حجت میدانند. همچنین، ایشان بهشدت منتقد کسانی هستند که از رجوع مستقیم به قرآن نهی میکنند.
🔹 ایشان میفرمایند: «عدّهاى براى اينکه مردم را از ظاهر قرآن کنار بزنند، براى اينکه قرآن را از دست مردم بگيرند، ميگويند علم قرآن نزد ائمّه است. ما هم ميگوييم علم قرآن نزد ائمّه است، ما هم قبول داريم که اعماق قرآن را و بطون قرآن را جز شاگردانِ وحى خدا کس ديگرى نميداند و به خودى خود نميفهمد... امّا باطن قرآن را اگر امّام صادق فهميد، معنايش اين نيست که ظاهر قرآن را من و شما نفهميم... آنچه از ظاهر قرآن يک انسان عربىدان و آشنا به لحن و کلام قرآن ميفهمد، براى او حجّت است.» (منشور حکومت علوی، شرح هفت خطبه نهج البلاغه، ص۲۸) ایشان معتقدند: «از همين ظاهر هم ما مىتوانيم استفاده کنيم؛ بهشرط چه؟ بهشرط دقت، تأمل.» (۱۳۸۹/۰۵/۲۱)
🔹 از طرفی دیگر حضرت آیتالله خامنهای معتقدند اساساً «باطن قرآن با ظاهر قرآن تضاد ندارد.» (منشور حکومت علوی، شرح هفت خطبه نهج البلاغه، ص۲۸) شاید سؤال شود آیا فهم امام معصوم از آیه نمیتواند با فهم ما از ظاهر قرآن در تضاد باشد؟ ایشان در یک پاسخ استوار چنین میفرمایند: «صدی نودِ روایات ذیل آیات قرآن، تفسیر ظاهر لفظ نیست، ظاهر لفظ معنای خودش را میدهد. آن تأویل است، اضافهکردن یک نکته بر نکات این آیه است، و الّا خود آیه روشن است. امام (علیه السلام) نمیخواهند لفظ ظاهر آیه را بر خلاف ظاهر حمل کنند، بلکه ظاهر آیه بهجای خود محفوظ، میخواهند یکچیزی اضافه کنند. آنچه را که من و شما در نگاه معمولی به آیه نمیفهمیم، امام (علیه السلام) آن چیز را هم به ما یاد میدهد؛ این اسمش تأویل است». (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۳۳۲)
🔹 نکتهی مهم دیگر این است که تأکید حضرت آیتالله خامنهای بر رجوع به ظاهر قرآن، به معنای نفی باطن و لایههای عمیقتر آن نیست. ایشان پس از تأکید بر اهمیت ظواهر قرآن میفرمایند: «اگرچه که در وراى اينها، معارف برترى، بالاترى مسلّماً وجود دارد که اينها را ممکن است خصيصين بفهمند، بندگان صالح و شايستهى خدا بفهمند و ما به آنها دسترسى نداشته باشيم، جز از طريق آن بندگان. مسلّم چنين چيزهائى است؛ چون فرمودند قرآن بطونى دارد. روايات متعددى هست که مىفرمايد قرآن ظاهرى دارد، باطنى دارد، اسرارى دارد، اعماقى دارد؛ مثل دريايى است که ظاهر دريا هم هست، وجود دارد، آب است، درياست، اما فقط همين ظاهر نيست، اعماقى دارد، در آن اعماق هم حقايقى است، چيزهايى است؛ مسلّم اين هست.» (۱۳۸۹/۰۵/۲۱)
🔹 با نگاهی به سیرهی قرآنی و تفسیری حضرت آیتالله خامنهای در پنجاه سال گذشته، درمییابیم که ایشان همواره بر ظواهر قرآن تأکید داشتهاند. هنگام تبیین و تفسیر آموزههای قرآنی برای جامعه، بر اهمیت ظاهر آیات اصرار ورزیده و آن را راهنمای روشن برای زندگی میدانند. بهعنوان نمونه، ایشان میفرمایند: «در همین ظاهرِ قرآن هزاران دستور زندگی وجود دارد... این چیزهایی که من عرض میکنم که در قرآن وجود دارد و درس زندگی است، مال همین ظاهر قرآن است.» (سخنرانی تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم، ۱۳۹۹/۰۲/۰۶)
🔹 همچنین در جای دیگر در تفسیر آیه «لِيَجزِيَ اللهُ الصّادِقينَ بِصِدقِهِم» میفرمایند: «خدا به خاطر اين راستگويى و ايستادن پاى اين وعده و پيمان الهى جزا مىدهد. خب، اينها معارفى است که با مراجعهى به ظاهر قرآن هم مىشود اينها را فهميد.» (۱۳۸۹/۰۵/۲۱)
🎤 #تحلیل_و_تبیین | #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌟 بیان قرآن | اطاعت نکردن از کافران، مقدمه «جهاد کبیر» است
🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانهی KHAMENEI.IR، در مجموعه #بیان_قرآن، برجستهترین آیات اجتماعی و سیاسی در تفسیر حضرت آیتالله خامنهای را تبیین کرده است.
🔹 در این مطلب، دکتر حمید حسنزاده، استاد حوزه و دانشگاه، ابعاد و نکات مهم آیه ۵۲ سوره فرقان را براساس تفسیر حضرت آیتالله خامنهای بررسی کرده است.
🔹 مسئله جهاد وقتی مطرح میشود، معمولاً به ذهن انسان بحث جهاد نظامی و جنگ با دشمنانی که به آب و خاک یا به قلمرو حکومت تعرض میکنند به ذهن میآید، اما بحث جهاد کبیر در این آیه قرآن، یک وسعت معنایی بیشتری دارد و تمامی عرصههای سیاسی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی را دربرمیگیرد و مربوط به جهاد نظامی نیست.
🔹 این مسئله یعنی اطاعت نکردن از کافران که در ابتدای آیه مطرح شده و در واقع مقدمه بحث جهاد کبیر است، در سایر آیات قرآن هم به آن پرداخته شده است. از جمله این آیات، اولین آیه از سوره مبارکه احزاب است که میفرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْکافِرینَ وَ الْمُنافِقینَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً حَکیماً». مسئله اطاعت نکردن از کفار و بیگانگان به معنای اینکه جامعه و نظام اسلامی با دنیا قطع رابطه بکند نیست، بلکه مسئله استقلال است.
🎤 #بهار_معنویت | #تحلیل_و_تبیین
🔍 ادامه را بخوانید:👇
khl.ink/f/59743
تحلیل و تبیین
🌟 #تفسیر_امین | پرهیز از تفسیر باطنی قرآن
🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانهی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشتهای کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیتالله خامنهای را تبیین میکند.
📣 در سیزدهمین شماره از این مجموعه، دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای درباره تأویلگرایی و تفسیر باطنی قرآن برخلاف معنای ظاهری آن تبیین شده است.
🔹 یکی از الزامات پایبندی به ظاهر الفاظ قرآن کریم، پرهیز از «تأویلگرایی» و «تفسیر باطنی» است. تفسیر باطنی به این معناست که مفسر تلاش میکند به لایههای عمیق و پنهان آیه دست یابد. این کار در غالب موارد منجر به تأویل آیه بر خلاف ظاهر آن میشود. حضرت آیتالله خامنهای به شدت از تفسیر باطنی آیات پرهیز میکنند و در موارد متعدد، از مفسرانی که از ظاهر لفظ آیه عدول کرده و دست به تأویل زدهاند، انتقاد کرده و آن را تفسیر به رأی میدانند.
🔹 به عنوان نمونه در تفسیر سوره حمد میفرمایند: «اینکه بدون یک استدلال و حجّت عقلى یا نقلى، مثل یک روایت معتبر و صحیح، ما بخواهیم آیهاى را تأویل کنیم و خلاف ظاهر آیه را و خلاف متفاهَمِ صحیح آیه را بیان کنیم، نه، این تفسیر به رأى است و جایز نیست.» (تفسیر سوره حمد، ص۲۵)
🔹 حضرت آیتالله خامنهای ریشه تأویلگرایی را در «علمزدگی» میدانند: «گاهى مجبور شدهاند آیات قرآن را حتّى از ظواهرش منصرف کنند، که به این میگویند تفسیر به رأى و چیز بسیار خطرناکى است. در قرن اخیر، به همین روش بعضى از چهرههاى معروف اسلامى دچار یک اشتباه بزرگترى شدند؛ و آن این بود که [در تفسیر قرآن] افکار مادّىگرایانهى قرن نوزدهمى اروپا را، که هر فعل و انفعالى را در دنیا ناشى از ارتباط متقابل مادّه میدانستند و هر پدیدهى غیر مادّى را نفى میکردند، [وارد کردند.] بعضى از بزرگان - متأسّفانه چهرههاى معروف - با این احساس و با این تفکرِ غلطِ قرنِ نوزدهمىِ مادّىگرا به قرآن مراجعه کردند و سعى کردند قرآن را بر آن افکار غلط تطبیق کنند.» (تفسیر سوره حمد، ص۲۳)
🔹 در دوران معاصر، مفسرانی مانند رشیدرضا، طنطاوی، سر سید احمدخان و برخی دیگر به این آسیب مبتلا هستند. هرچند برخی مفسران شیعه نیز گاهی دچار تأویل آیه میشوند. «یک نمونهى از این چهرههاى معروف، نویسندهى معروفِ هندىِ قرنِ نوزدهم سِر سیداحمدخان است؛ کتاب تفسیرى هم در همان وقت نوشته و از جملهى کسانى است که سیدجمالالدّین اسدآبادى در هند علیه او کتاب نوشت و افکار او را رد کرد... او مثلاً در آیات زیادى از قرآن که اشاره به معجزات پیغمبرها دارد - معجزات حضرت موسى، عبور از دریا و از این قبیل چیزها - مرتکب تأویل شده؛ یعنى همان تفسیر به رأى یا تأویل که هر کدام یک شکلى از یک عمل انحرافى و غلط هستند - هم تفسیر به رأى، هم تأویل بدون هدایت ائمّه (علیهم السّلام) - اینها را توجیه میکند؛ اینکه حضرت موسى از دریا عبور کرد و راه دریایى براى حضرت باز شد - که صریح قرآن است - چون با موازین مادّى و فعل و انفعالات مادّى تطبیق نمیکرده، این را حمل کرده بر یک معناى دیگرى. این هم همان تفسیر به رأى است، که البتّه اینها غلط است.» (تفسیر سوره حمد، ص۲۳) در موارد متعددی از رشید رضا نیز به شدت انتقاد میکنند.
🔹 حضرت آیتالله خامنهای حتی در استنباط احکام شرعی از آیات قرآن کریم، از تأویلگرایی پرهیز میکنند. ایشان در نقد برخی مفسران در ذیل آیه ۳۰ سوره حج میفرمایند: «قول الزّور - قول باطل - ظهور دارد در آن قولى که مدلولش باطل است، نه قولى که کیفیتش باطل است. اینکه ما بگوییم قول الزّور شامل میشود هم آن کلامى را که مدلولش باطل است، هم آن کلامى که مدلولش حقّ است امّا کیفیتش باطل است، خلاف ظاهر است. این توجیه، مشکل را حل نمیکند... ما میخواهیم از این روایت شریفه که آیهى شریفه را معنا میکند و تفسیر میکند چیزى را بفهمیم، که با ظاهر آن یکى باشد، قابل استظهار باشد. نمیشود گفت که قول الزّور یعنى آن قولى که کیفیتش باطل است، انصافاً قول الزّور بر این صدق نمیکند.» (غناء و موسیقی، ص۳۲)
🔹 نتیجه اینکه از منظر حضرت آیتالله خامنهای هرگونه تفسیر آیات قرآن، الزاماً باید بر اساس ظاهر الفاظ آیات باشد وگرنه هر برداشت و تفسیری که نتوان آن را به ظاهر آیه مستند کرد، قطعاً مردود است.
🎤 #تحلیل_و_تبیین | #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
تحلیل و تبیین
🌟 #تفسیر_امین | تفسیر قرآن به قرآن
🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانهی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشتهای کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیتالله خامنهای را تبیین میکند.
📣 در چهاردهمین شماره از این مجموعه، روش حضرت آیتالله خامنهای در تفسیر قرآن به قرآن تبیین شده است.
🔹 یکی از ویژگیهای تفسیری حضرت آیتالله خامنهای، استفاده از روش «قرآن به قرآن» در تفسیر است. علامه طباطبایی (ره) به عنوان احیاکنندهی این روش تفسیری، معتقد است چگونه ممکن است قرآن که نور و روشنکننده همه مسایل زندگی بشر است، برای روشن شدن خودش (یعنی تفسیر) به چیز دیگری نیاز داشته باشد؟ از این رو تنها روش تفسیری صحیح را، روش تفسیر قرآن به قرآن میدانند؛ چرا که روش تفسیری ائمه (علیهم السلام) نیز همین بوده است. (المیزان، ج۱، ص ۹ تا ۱۲)
🔹 حضرت آیتالله خامنهای به چند گونه از این روش استفاده نمودهاند. گونهی اول «استفاده از یک یا چند آیه در تفسیر آیهی دیگر» است. به طور مثال میفرمایند: «در قرآن مرتّب میخوانیم: رَبَّنٰا لاٰ تُزِغْ قُلُوبَنٰا بَعْدَ إِذْ هَدَیتَنٰا ؛ پروردگارا! بعد از آنکه ما را هدایت کردى، مبادا دلهاى ما را برگردانى. آن وقت خدا به ما میگوید که برگشتن دل دست خودتان است؛ خدا بیخودى دل کسى را برنمیگرداند. در سورهى صف میفرماید: فَلَمّٰا زٰاغُوا أَزٰاغَ اَللّٰهُ قُلُوبَهُمْ ؛ وقتى خود اینها برگشتند، خدا دلهایشان را برگرداند؛ یعنى وقتى در عمل، بد عمل کردند... خدا دلهایشان را هم برگرداند... آن وقت، در آیهى دیگرى قرآن میفرماید: ثُمَّ کٰانَ عٰاقِبَةَ اَلَّذِینَ أَسٰاؤُا اَلسُّواىٰ أَنْ کذَّبُوا بِآیٰاتِ اَللّٰهِ ؛ عاقبت آن کسانى که کار بد کردند این بود که یواشیواش خدا و آیات خدا را هم تکذیب کردند.» (تفسیر سوره حشر، ص ۲۰۳ و ۲۰۴)
🔹 گونهی دوم، «تعیین مصداق یک آیه» با آیهی دیگر است. به طور نمونه در تعیین مصداق «أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ» در سوره مبارکه حمد، به آیهی: «فَأُولٰئِک مَعَ اَلَّذِینَ أَنْعَمَ اَللّٰهُ عَلَیهِمْ مِنَ اَلنَّبِیینَ وَ اَلصِّدِّیقِینَ وَ اَلشُّهَدٰاءِ وَ اَلصّٰالِحِینَ» (خداى متعال، هم به نبیین، هم به صدّیقین، هم به شهدا، و هم به صالحین نعمت داده است) و به آیهی: «یٰا بَنِی إِسْرٰائِیلَ اُذْکرُوا نِعْمَتِی اَلَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیکمْ.» استناد میکنند و در تعیین مصداق «اَلْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ» از آیهی «غَضِبَ اَللّٰهُ عَلَیهِمْ» (سوره فتح، بخشی از آیه ۶) استفاده کرده و بنیاسرائیل را مصداق غضبشدگان میدانند. (تفسیر سوره حمد، ص ۱۲۶ و ۱۲۷)
🔹 گونهی سوم، استفاده از آیات قرآن در «تبیین یک موضوع» است. به طور مثال درباره موضوع «مهر کوبیده شدن بر دلها»، آیات متعددی را جمعآوری کرده و یک تفسیر موضوعی ارائه میدهند. (تفسیر سوره منافقون، ص ۴۹ تا ۵۱) همچنین در تبیین معنای مفسدین، آیات متعددی را جمعآوری کرده و درباره این شیوه میفرمایند: «از این راه معنای فساد و دیدگاه اسلام در مورد فساد و حکم آن به دست میآید. اینکه فساد چگونه است؟ چهکارهایی فساد است؟ چه کسانی مفسدند؟ چه کسانی مفسد نیستند؟ این نوع نگاه خیلی از مسائل را به ما میآموزد و برای ما بسیار ارزشمند و قیمتی است.»
🔹 گونهی چهارم، «فهم صحیح اصطلاحات قرآنی» و جدا کردن آن از اصطلاحات فقهی، لغوی و عرفی است. ایشان در تفسیر آیه «یٰا أَیهَا اَلنَّبِی جٰاهِدِ اَلْکفّٰارَ وَ اَلْمُنٰافِقِینَ وَ اُغْلُظْ عَلَیهِمْ» (سوره برائت، آیه ۷۳) به اختلاف مفسران در فهم معنای «جهاد» پرداخته و میفرمایند: «اختلافِ مفسّران و ابهامات آنان دربارهى معناى آیه، با مراجعه به آیات جهاد در قرآن، برطرف میشود... اشکالاتى که در تفسیر آیه پیش آمده، ناشى از آن است که مفسّران، کلمهى جهاد را در قرآن، بهمعناى اصطلاح فقهى آن گرفتهاند و زمانى که با اشکالات آن مواجه شدهاند، درصدد علاج برآمدهاند، که البتّه گاهى این علاجها عذرِ بدتر از گناه است؛ یعنى علاجى است که هم معناىِ درست را از آیه بهدست نمیدهد... ازاینرو، باید توجّه داشت که منظور از جهاد در آیهى موردِ بحث، «مطلقِ مبارزه» است؛ نه جنگ با شمشیر و مبارزهى مسلّحانه.» (تفسیر سوره برائت، ص ۴۵۰ تا ۴۵۲)
🎤 #تحلیل_و_تبیین | #بهار_معنویت
💻 Farsi.Khamenei.ir
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 رئیس جمهور: رهبر معظم انقلاب همواره مشوق بخش سرمایهگذاری بودهاند و در نامگذاری سال جدید نیز به این موضوع تاکید کردهاند
🎤 پیام نوروزی دکتر پزشکیان به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۴:
✏️ از ابتدای تشکیل دولت موضوع سرمایه گذاری را شخصا پیگیری کردم.
✏️ در پرتو سرمایه گذاری تولید جان میگیرد.
✏️ رهبر معظم انقلاب همواره مشوق این بخش بوده اند و در نام گذاری سال جدید به این موضوع تاکید کرده اند.
⚙️ #سرمایهگذاری_برای_تولید
🖼 متن پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۴
🎤 @khameneiothers
🎤 #تحلیل_و_تبیین | سرمایهگذاری؛ موتور محرکه تولید و رشد اقتصادی
✏️ حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی بهمناسبت آغاز سال ۱۴۰۴، سال جدید را سال «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری کردند.
🗓 بخش اقتصاد رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در یادداشت زیر به تبیین اهمیت شعار «سرمایهگذاری برای تولید» و نسبت آن با شعار سال قبل پرداخته است:
🔹 سال ۱۴۰۴ نیز مطابق پیشبینیها، مزین به شعار اقتصادی شد. رهبر معظم انقلاب، در پیام نوروزیشان، بر اهمیت توجه به سرمایهگذاری به منظور جهش تولید و ایجاد رشد اقتصادی تأکید ورزیدند. «سرمایهگذاری برای تولید» گرچه که شعار سال ۱۴۰۴ است اما بیتردید باید آن را بخشی از جورچین «جهش تولید با مشارکت مردم» دانست که شعار سال ۱۴۰۳ بوده است. بنابراین، این دو شعار را باید در امتداد یکدیگر در نظر داشت.
🔹 تولید، زیربنای یک جامعه پویاست و سرمایهگذاری، مهمترین پیشنیاز رشد تولید است. منابع مالی محدود و ضعف در تأمین مالی تولید همواره یکی از معضلات بخشهای مولد اقتصاد ایران بوده و در گلایههای فعالان اقتصادی نیز در سالهای اخیر انعکاس یافته است.
🔹 سازمان برنامه و بودجه بهعنوان قلب تپنده سیاستگذاری مالی نقش حائز اهمیتی در تحقق شعار سال برعهده خواهد داشت. دستورکار کوتاهمدت سازمان برنامه میتواند تأکید و توجه به تمامی ابزارهای لازم بهمنظور تهیه و فراهمسازی بسترهای مناسب سرمایهگذاری و در نتیجه بهکارگیری منابع مالی در اختیار دولت و جامعه در این راستا باشد.
➕پرونده: #سرمایهگذاری_برای_تولید
🔍 متن کامل یادداشت را بخوانید👇
khl.ink/f/59774
تحلیل و تبیین
🎤 #تحلیل_و_تبیین | اصلاح معیشت با «سرمایهگذاری برای تولید»
✏️ حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی بهمناسبت آغاز سال ۱۴۰۴، سال جدید را سال «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری کردند.
🖼 بخش اقتصاد رسانه KHAMENEI.IR با مروری بر دیدگاههای اقتصادی رهبر معظم انقلاب، ضرورت، مختصات و الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۴ را بررسی کرده است.
🔹 برای اینکه در «وضع زندگی و معیشت مردم و طبقات ضعیف» یک تحوّلی صورت بگیرد، رشد اقتصادی شرط لازم است اما کافی نیست. اقدامات مهم دیگری از جمله «برابری فرصتها برای دستیابی به امکانات» نیز لازم است. ۱۴۰۳/۱/۱۵. بنابراین اگر رشد اقتصادی و جهش تولید نباشد، وضع معیشت مردم اصلاح نخواهد شد. همچنین افزایش سرمایهگذاری نیز شرط لازم برای تحقق رشد اقتصادی است. «افزایش رشد سرمایهگذاری جزو مهمترین مسائل اقتصادی ما است». در بعضی از دورههای گذشته که رشد اقتصادی منفی بود و با «عقبگرد» مواجه بودیم، مشکل اساسی «رشد سرمایهگذاری» بود. ۱۴۰۲/۶/۸
🔹 مردم (به معنای عام آن؛ یعنی همهی فعالان اقتصادی، غیر از دولت و بنگاههای شبهدولتی) ماشین پیشبرد اقتصاد هستند. ۱۳۸۵/۱۱/۳۰. سرمایهگذاری عمدتاً باید به وسیلهی بخش خصوصی انجام بگیرد. دولت صرفاً در آنجاهایی که بخش خصوصی یا نمیتواند یا رغبتی ندارد یا بازدهی برای بخش خصوصی ندارد میتواند سرمایهگذاری کند؛ سرمایهگذاری را بخش خصوصی باید انجام بدهد. ۱۳۹۹/۶/۲
🔹 مهمترین موانع تولید، بیش از موانع عملیّاتی و مادّی و مانند اینها، موانع فرهنگی است؛ یعنی احساس ناامیدی، احساس ناتوانی، احساس بیآینده بودن، بیحوصلگی، بیهمّتی، سرگرمیهای مضر؛ یعنی اینها چیزهایی است که واقعاً مانع پیشرفت کار تولید است. ۱۴۰۰/۸/۲۶
🔹 سرمایهگذاری بیشتر از طریق جهش تولید به بهبود وضع معیشت عموم مردم منتهی میشود. مشکل اصلی دورههایی که در اقتصاد ایران با رشد منفی و عقبگرد مواجه بودیم، فقدان «رشد سرمایهگذاری» یا به تعبیر دقیقتر پیشی گرفتن استهلاک سرمایه از سرمایهگذاری در اقتصاد ایران بود. بنابراین امروز نیز حل مسئلهی تامین مالی تولید، مهمترین گام برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد است.
➕پرونده: #سرمایهگذاری_برای_تولید
🔍 متن کامل یادداشت را بخوانید👇
khl.ink/f/59779
تحلیل و تبیین
🎤 #تحلیل_و_تبیین | سرمایهگذاری برای تولید داخلی: تبدیل شعار به راهبرد ملی
✏️ حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی بهمناسبت آغاز سال ۱۴۰۴، سال جدید را سال «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری کردند.
🖼 بخش اقتصاد رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در یادداشتی راهکارهای تحقق شعار سال ۱۴۰۴ و تجربه کشورهایی که با الگوهای سرمایهگذاری داخلی به پیشرفت اقتصادی رسیدهاند را بررسی کرده است.
🔹 در سال جاری، رهبر معظم انقلاب اسلامی با اتخاذ رویکردی آیندهنگرانه، شعار «سرمایهگذاری برای تولید داخلی» را بهعنوان محور اساسی سیاستهای اقتصادی کشور تعیین نمودند. این گزاره، فراتر از یک دستورالعمل مقطعی، نه تنها دلالت بر تغییر چارچوب فکری در الگوهای تخصیص سرمایه از سفتهبازی در بازارهای غیرمولد به سمت توسعه بخش تولید دارد، بلکه نقشه راهی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور و آغاز یک مسیر بلندمدت در جهت خودکفایی و استقلال اقتصادی محسوب میشود.
🔹 در شرایط کنونی اقتصاد ملی که با معضلاتی نظیر تورم فزاینده، رکود اقتصادی و وابستگی ساختاری به واردات دست به گریبان است، تخصیص بهینه منابع به بخش تولید، نه تنها امری ضروری، بلکه یک ضرورت راهبردی محسوب میشود. سرمایهگذاری در تولید، با ایجاد ارزش افزوده، افزایش اشتغال و کاهش وابستگی به واردات، زمینه را برای رشد اقتصادی درونزا فراهم میکند. این شعار همچنین پاسخی به مشکلات ناشی از فعالیتهای غیرمولد در بازارهای طلا، ارز و غیره است که موجب انحراف منابع مالی از مسیر پیشرفت اقتصادی شدهاند.
🔹 مهمترین گام برای تحقق شعار سال، ایجاد بسترهای قانونی و حقوقی مناسب است. تدوین و اصلاح قوانین حمایتی از سرمایهگذاری، ثبات بخشیدن به قوانین اقتصادی و جلوگیری از تغییرات مکرر آنها، تسهیل فرآیند صدور مجوزهای کسبوکار و رفع موانع تولید، از جمله اقدامات اساسی در این زمینه هستند.
➕پرونده: #سرمایهگذاری_برای_تولید
🔍 متن کامل یادداشت را بخوانید👇
khl.ink/f/59790