eitaa logo
حدیث خوانی|الکافی
379 دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
از ابتدای کتاب شریف الکافی _ احادیث خاص اثر محدث کبیر، مرحوم شیخ کلینی امام صادق عليه السلام: جایگاه شيعيان ما را به مقدار رواياتى كه از ما مى دانند، بشناسيد ارتباط با بنده @abbasiveldani1422 انتشار با ذکر منبع و صلوات بلامانع است⚘️
مشاهده در ایتا
دانلود
👆اتمام حدیث ۱۲ روایتی طولانی از امام کاظم علیه السلام خطاب به هشام بن حَکَم. فراز هایی از این حدیث در ۸ فرسته، تقدیم حضور عزیزان شد🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️سربازان عقل و جهل 🔶 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَدِیدٍ عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ عِنْدَهُ جَمَاعَةٌ مِنْ مَوَالِیهِ فَجَرَی ذِکْرُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْلِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) اعْرِفُوا الْعَقْلَ وَ جُنْدَهُ وَ الْجَهْلَ وَ جُنْدَهُ تَهْتَدُوا قَالَ سَمَاعَةُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لَانَعْرِفُ إِلَّا مَا عَرَّفْتَنَا فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْعَقْلَ وَ هُوَ أَوَّلُ خَلْقٍ مِنَ الرُّوحَانِیِّینَ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ مِنْ نُورِهِ فَقَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ فَقَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی خَلَقْتُکَ خَلْقاً عَظِیماً وَ کَرَّمْتُکَ عَلَی جَمِیعِ خَلْقِی قَالَ ثُمَّ خَلَقَ الْجَهْلَ مِنَ الْبَحْرِ الْأُجَاجِ ظُلْمَانِیّاً فَقَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَلَمْ یُقْبِلْ فَقَالَ لَهُ اسْتَکْبَرْتَ فَلَعَنَهُ ثُمَّ جَعَلَ لِلْعَقْلِ خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ جُنْداً فَلَمَّا رَأَی الْجَهْلُ مَا أَکْرَمَ اللَّهُ بِهِ الْعَقْلَ وَ مَا أَعْطَاهُ أَضْمَرَ لَهُ الْعَدَاوَةَ فَقَالَ الْجَهْلُ یَا رَبِّ هَذَا خَلْقٌ مِثْلِی خَلَقْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ قَوَّیْتَهُ وَ أَنَا ضِدُّهُ وَ لَا قُوَّةَ لِی بِهِ فَأَعْطِنِی مِنَ الْجُنْدِ مِثْلَ مَا أَعْطَیْتَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَإِنْ عَصَیْتَ بَعْدَ ذَلِکَ أَخْرَجْتُکَ وَ جُنْدَکَ مِنْ رَحْمَتِی قَالَ قَدْ رَضِیتُ فَأَعْطَاهُ خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ جُنْدا 🔷 ترجمه: سماعه بن مهران گفت: محضر حضرت صادق علیه السلام بودم و گروهی از شیعیان هم نزد ایشان بودند صحبت از عقل و جهل شد که حضرت فرمودند: عقل با سربازانش و جهل باسربازانش را بشناسید که هدایت شوید سماعه گوید: به حضرت عرض کردم: نخواهیم دانست مگر اینکه شما بیان فرمایید حضرت فرمودند: خدای بلند مرتبه عقل را آفرید در حالی که او اولین مخلوق از ملکوتیان بود از سمت راست عرش الهی و از روشنیِ وجود خودش پس به او دستور داد: به پشت برگرد، برگشت. فرمود: پیش بیا، آمد. پس خدای بلند مرتبه به وی فرمود: تو را به حالت بلند مرتبگی آفریدم و تورا بر سایر آفریدگان حرمت نهادم. حضرت صادق علیه السلام فرمود: خدای متعال سپس جهل را از دریای بسیار شور و تاریکی آفرید سپس به او دستور داد به پُشت برگرد، برگَشت فرمود: پیش بیا، سر باز زد!! به او فرمود: گردن کشی نمودی! پس او را از رحمت خود دور نمود پس خدای رحمان برای عقل، هفتاد و پنج سرباز نهاد آنگاه که جهل چُنین دید که خدای متعال تکریم عقل نمود و به او مرحمت کرد، عقل را دشمن خود گرفت! سپس گفت: پروردگارا این(عقل) آفریده ای همانند من است اما او را بزرگ داشتی و توان دادی در حالی که من توانی در مقابل او ندارم پس به من نیز آنچه از سرباز به او دادی، عنایت فرما! خداوند اجابتش کرد و فرمود: اگر زین پس نافرمانی کردی، تو و سربازانت را از رحمت خویش بیرون خواهم نمود‌ جهل گفت: راضی شدم پس خدای متعال به او نیز هفتاد و پنج سرباز بخشید. 📚 الکافی ج ۱، ح ۱۴ ، ص ۲۰ چاپ دارالکتب الاسلامیه 🌐@kafikhani
حدیث خوانی|الکافی
♦️سربازان عقل و جهل 🔶 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَد
🔶🔶🔶🔶 قسمتی از این روایت، مشابهتی با حدیث اولِ این باب دارد که نیاز به توضیح داشت بیانی از مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه از کتاب مرآةالعقول، بر حدیث اول قرار دادیم که برای فهم بهتر این حدیث نیز سودمند است 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/kafikhani/35
حدیث خوانی|الکافی
♦️سربازان عقل و جهل 🔶 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَد
🔰 حدیث جنود عقل و جهل، روایتی بسیار قابل تامل و دقیق است جا داره انسان روی کلمه کلمش وقت بزاره برای عزیزانی که دوست دارند بیشتر کار کنند دو کتاب معرفی میکنم: 📗 شرح حدیث‌ جنود عقل و جهل از امام خمینی (ره) 📗 شرح حدیث جنود عقل و جهل از آیت الله محمدباقر تحریری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ بهترین اخلاق، بهترین عقل 🔶 عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِیدِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَکْمَلُ النَّاسِ عَقْلًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً 🔷 ترجمه: امام صادق علیه السلام: بی عیب ترین مردم از جهت عقل، خوش اخلاق ترین آنهاست. 📚 الکافی ج ۱، ح ۱۷ ، ص ۲۳ چاپ دارالکتب الاسلامیه 🌐@kafikhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️معجزه ی هر پیغمبری، مناسبِ نیاز روزگارش ♦️راستگو و دروغگو با عقل شناخته میشود 🔶 الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ السَّیَّارِیِّ عَنْ أَبِی یَعْقُوبَ الْبَغْدَادِیِّ قَالَ: قَالَ ابْنُ السِّکِّیتِ لِأَبِی الْحَسَنِ (علیه السلام) لِمَا ذَا بَعَثَ اللَّهُ مُوسَی بْنَ عِمْرَانَ (علیه السلام) بِالْعَصَا وَ یَدِهِ الْبَیْضَاءِ وَ آلَةِ السِّحْرِ وَ بَعَثَ عِیسَی بِآلَةِ الطِّبِّ وَ بَعَثَ مُحَمَّداً صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَی جَمِیعِ الْأَنْبِیَاءِ بِالْکَلَامِ وَ الْخُطَبِ؟! فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ (علیه السلام) إِنَّ اللَّهَ لَمَّا بَعَثَ مُوسَی (علیه السلام) کَانَ الْغَالِبُ عَلَی أَهْلِ عَصْرِهِ السِّحْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ بِمَا لَمْ یَکُنْ فِی وُسْعِهِمْ مِثْلُهُ وَ مَا أَبْطَلَ بِهِ سِحْرَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَیْهِمْ وَ إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ عِیسَی (علیه السلام) فِی وَقْتٍ قَدْ ظَهَرَتْ فِیهِ الزَّمَانَاتُ وَ احْتَاجَ النَّاسُ إِلَی الطِّبِّ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ بِمَا لَمْ یَکُنْ عِنْدَهُمْ مِثْلُهُ وَ بِمَا أَحْیَا لَهُمُ الْمَوْتَی وَ أَبْرَأَ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَیْهِمْ وَ إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً صلی الله علیه و آله فِی وَقْتٍ کَانَ الْغَالِبُ عَلَی أَهْلِ عَصْرِهِ الْخُطَبَ وَ الْکَلَامَ وَ أَظُنُّهُ قَالَ الشِّعْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مِنْ مَوَاعِظِهِ وَ حِکَمِهِ مَا أَبْطَلَ بِهِ قَوْلَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَیْهِمْ قَالَ فَقَالَ ابْنُ السِّکِّیتِ تَاللَّهِ مَا رَأَیْتُ مِثْلَکَ قَطُّ فَمَا الْحُجَّةُ عَلَی الْخَلْقِ الْیَوْمَ قَالَ فَقَالَ (علیه السلام) الْعَقْلُ یُعْرَفُ بِهِ الصَّادِقُ عَلَی اللَّهِ فَیُصَدِّقُهُ وَ الْکَاذِبُ عَلَی اللَّهِ فَیُکَذِّبُهُ قَالَ فَقَالَ ابْنُ السِّکِّیتِ هَذَا وَ اللَّهِ هُوَ الْجَوَابُ. 🔷 ترجمه: ابو یعقوب بغدادی گوید: ابن سِکّیت خدمت امام موسی بن جعفر علیه السلام سوال کرد: چرا خدای متعال حضرت موسی (علیه السلام) را با عصا و دست نورانی و اسباب باطل کردن جادو [به سمت قومش] فرستاد؟ و چرا حضرت عیسی (علیه السلام) را با اسباب معالجه و درمان؟ و چرا حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) را با سخن و موعظه؟! امام (علیه السلام) فرمودند: آنگاه که خدای متعال موسی علیه السلام را به رسالت برانگیخت، جادو بین آنان رایج بود پس او نیز چیزی [شبیه جادو ]برای آنان آورد که از حدّ توانشان خارج بود [اما جادو نبود] و با آن، جادوی ساحران را نقض و برهان خود را تایید کرد. و همانا خدای متعال عیسی علیه السلام را در دورانِ بیماری های طولانی و ریشه دار برانگیخت که مردم نیاز شدید به درمانگری داشتند، پس از جانب خدا برایشان معجزه ای آورد که مانندش در بین آنها نبود به دستور خدا مُرده زنده میکرد، کور مادرزاد شفا میداد و پیسی برطرف می نمود و به این وسیله، برهان خود را بر مردم تایید میکرد. و خدای متعال محمد صلی الله علیه وآله را در زمانه ای برانگیخت که موعظه و سخن در بین مردم رواج داشت پس بر آنان از طرف خدا، سخنان و مواعظی عرضه نمود که گفتار و پند های آنان را باطل کرد و بر آنان غالب شده، عاقبت برهانش را برآنان تایید نمود. در اینجا ابن سکّیت گفت: به خدا قسم تا بحال مانند تو را ندیده ام، امروز امام بر مردم چه کسی است؟! امام علیه السلام فرمود: با عقل، راستگوی از جانب خدا شناخته شده، تصدیق شود و دروغگوی بر خدا نیز شناخته شده و تکذیب شود. ابن سِکّیت گفت: به خدا قسم، همین پاسخ [صحیح] است. 📚 الکافی ج ۱، ح ۲۰ ، ص ۲۵ چاپ دارالکتب الاسلامیه 🌐@kafikhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️عقول و استعداد ها مختلف است 🔶 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْهَیْثَمِ بْنِ أَبِی مَسْرُوقٍ النَّهْدِیِّ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) الرَّجُلُ آتِیهِ وَ أُکَلِّمُهُ بِبَعْضِ کَلَامِی فَیَعْرِفُهُ کُلَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ آتِیهِ فَأُکَلِّمُهُ بِالْکَلَامِ فَیَسْتَوْفِی کَلَامِی کُلَّهُ ثُمَّ یَرُدُّهُ عَلَیَّ کَمَا کَلَّمْتُهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ آتِیهِ فَأُکَلِّمُهُ فَیَقُولُ أَعِدْ عَلَیَّ (فَقَالَ علیه السلام): یَا إِسْحَاقُ وَ مَا تَدْرِی لِمَ هَذَا قُلْتُ لَا . قَالَ: الَّذِی تُکَلِّمُهُ بِبَعْضِ کَلَامِکَ فَیَعْرِفُهُ کُلَّهُ فَذَاکَ مَنْ عُجِنَتْ نُطْفَتُهُ بِعَقْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِی تُکَلِّمُهُ فَیَسْتَوْفِی کَلَامَکَ ثُمَّ یُجِیبُکَ عَلَی کَلَامِکَ فَذَاکَ الَّذِی رُکِّبَ عَقْلُهُ فِیهِ فِی بَطْنِ أُمِّهِ وَ أَمَّا الَّذِی تُکَلِّمُهُ بِالْکَلَامِ فَیَقُولُ أَعِدْ عَلَیَّ فَذَاکَ الَّذِی رُکِّبَ عَقْلُهُ فِیهِ بَعْدَ مَا کَبِرَ فَهُوَ یَقُولُ لَکَ أَعِدْ عَلَیَّ. 🔷 ترجمه: اسحاق بن عمّار گوید: خدمت امام صادق علیه السلام عرض کردم: شخصی است که نزد او میروم و با وی صحبت میکنم، سخنم را تمام نکرده همه ی منظور مرا در می یابد برخی دیگر کلام را برایش تمام میکنم، سخنم را حفظ کرده و تمام آن را بر من بازگو میکند بعضی دیگر نیز کلام را بر او تمام میکنم اما در جواب میگوید: دوباره بگو حضرت فرمودند: ای اسحاق چرایی آن را میدانی؟! گفتم نه فرمودند: آنکسی که با قسمتی از سخن تمام مقصود را دریابد، فردی است که نُطفه اش با عقلش در آمیخته افراد دسته ی دوم کسانی هستند که عقلشان در شکم مادر با وجودشان سرشته و اما آنکسی که همه ی سخن را میگویی اما درخواست تکرار میکند، عقلش در بزرگسالی با وی ترکیب شده. 📚 الکافی ج ۱، ح ۲۷ ، ص ۲۶ چاپ دارالکتب الاسلامیه 🌐@kafikhani