⭕️ مقدمه ی مرحوم کلینی دارای مطالب مهم و پرفایده ای است
اما به دلایلی از آن صرف نظر کرده به روایات می پردازیم
عزیزان همراه، اگر فرصت کردند حتما مقدمه را بخوانند.
❌ توضیح: مرحوم مؤلف تبویب و فصل بندی های خود را تحت عنوان "کتاب" می آورد
🔶 🔸 #کِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْلِ 🔸 🔶
___________ فصل اول: عقل و جهل ___________
🔶 توفیقی شده
ترجمه ی احادیث را از قلم این بنده ی ناچیز میخوانید
الحمدلله ...
سعی بر روان بودن واژگان است
پیشنهادات سازنده = کمک به فهم بهتر احادیث
ارتباط با بنده
@abbasiveldani1422
♦️عقل، میزان ثواب و عقاب
🔶 أَخْبَرَنَا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنِی عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنْهُمْ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی الْعَطَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ:
لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْکَ وَ لَا أَکْمَلْتُکَ إِلَّا فِیمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّی إِیَّاکَ آمُرُ وَ إِیَّاکَ أَنْهَی وَ إِیَّاکَ أُعَاقِبُ وَ إِیَّاکَ أُثِیب.
🔷 ترجمه:
امام باقر علیه السلام فرمودند:
آنگاه که خدای متعال عقل را پدیدار نمود ، او را به تکلم وادار کرد
سپس به او فرمود: پیش بیا
پیش آمد
فرمود: به عقب برگرد
به عقب رفت
سپس فرمود: قَسَم به عزت و جلالم، هیچ مخلوقی را نیافریدم که از تو محبوب تر باشد نزد من و تو را تکمیل نخواهم نمود مگر در افرادی که دوستشان دارم
آگاه باش که فقط به تو دستور میدهم و تورا [از بدی ها] باز میدارم
و فقط به سبب وجود تو عذاب و پاداش میدهم.
📚 الکافی،مجلد ۱، ح ۱ ، ص ۱۰
چاپ دارالکتب الاسلامیه
#حدیث_خوانی
#الکافی
#کِتَابُالْعَقْلِوَالْجَهْلِ
#عقل #ثواب #عقاب
#درنشرحدیث_سهیمباشیم
🌐@kafikhani
حدیث خوانی|الکافی
♦️عقل، میزان ثواب و عقاب 🔶 أَخْبَرَنَا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنِی عِد
🔆 توضیح 🔆
🔰 مرحوم علامه مجلسی در بیان این حدیث فرموده اند:
ممکن است دستور به جلو و عقب رفتن در این حدیث، حقیقی باشد چرا که هرچیزی که مخلوق خداست نسبت به دستورات الهی خاضع است[و در اینصورت لازمه اش جسم بودن عقل است]
و ممکن است مراد این باشد که خدای تعالی در وجود عقل قابلیت پذیرش امر و نهی را گذاشته است
یعنی ایجاد استعداد صعود به کمالات و نزدیکی و وصال به مقامات عالیه
و همچنین قابلیت افتادن در دره ی هلاکت و نقص.
📗مرآة العقول ج ۱ ص ۲۹
#الکافی
#توضیخ
#حدیث_خوانی
🌐@kafikhani
♦️ همراهی حیاء و دینداری با عقل
🔶 عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِیفٍ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ
عَنْ عَلِیٍّ (علیه السلام) قَالَ:
هَبَطَ جَبْرَئِیلُ عَلَی آدَمَ (علیه السلام) فَقَالَ یَا آدَمُ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أُخَیِّرَکَ وَاحِدَةً مِنْ ثَلَاثٍ فَاخْتَرْهَا وَ دَعِ اثْنَتَیْنِ فَقَالَ لَهُ آدَمُ یَا جَبْرَئِیلُ وَ مَا الثَّلَاثُ فَقَالَ الْعَقْلُ وَ الْحَیَاءُ وَ الدِّینُ فَقَالَ آدَمُ إِنِّی قَدِ اخْتَرْتُ الْعَقْلَ فَقَالَ جَبْرَئِیلُ لِلْحَیَاءِ وَ الدِّینِ انْصَرِفَا وَ دَعَاهُ
فَقَالا یَا جَبْرَئِیلُ إِنَّا أُمِرْنَا أَنْ نَکُونَ مَعَ الْعَقْلِ حَیْثُ کَانَ قَالَ فَشَأْنَکُمَا وَ عَرَجَ.
🔷 ترجمه:
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
جبرئیل امین از آسمان به محضر حضرت آدم علیه السلام رسید و به او گفت:
ای آدم من[از طرف خدا] دستور دارم که تو را به برگزیدن یکی از سه چیز حق انتخاب دهم
یکی از آنان را برگزین و دوتای دیگر را رها کن.
آدم علیه السلام پرسید:
آن سه چیست؟
جبرئیل گفت:
عقل و حیاء و دین
آدم علیه السلام فرمود:
همانا من عقل را برگزیدم
جبرئیل به حیاء و دین گفت: بروید و او را رها کنید
آن دو گفتند: ما دستور داریم هرکجا عقل باشد با او بمانیم!!
جبرئیل گفت: پس بمانید!
و به سوی آسمان بالا رفت.
📚 الکافی ج ۱، ح۲، ص ۱۰
چاپ دارالکتب الاسلامیه
#حدیث_خوانی
#الکافی
#کِتَابُالْعَقْلِوَالْجَهْلِ
#عقل #حیاء #دین
#درنشرحدیث_سهیمباشیم
🌐@kafikhani
حدیث خوانی|الکافی
♦️ همراهی حیاء و دینداری با عقل 🔶 عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ
🔆 توضیح 🔆
🔰 مرحوم علامه مجلسی در بیان این حدیث فرموده اند:
ممکن است منظور از دادن عقل، حیا و دین به حضرت آدم علیه السلام تکمیل این سه در او باشد، چرا که ایشان [به دلیل عصمت و نبوت]از قبل این سه خصوصیت را داشته است
و در مورد مخاطب قرار گرفتن عقل و حیا و دین
ممکن است اینجا استعاره ی تمثیلی بکار گرفته باشد
یا اینکه خدای تعالی برای هریک از این سه، صورت مناسبی را خلق کرده و با جبرئیل فرستاده باشد.
. دین در این حدیث به معنای تصدیقِ آنچه واجب است تصدیقش و عمل به شرایع و دستورات الهی است.
📗مرآة العقول ج ۱ ص ۳۲
#الکافی
#توضیح
#حدیث_خوانی
🌐@kafikhani
♦️ معاویه (لعنة الله علیه) نیرنگ باز بود، نه عاقل
🔶 أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ إِلَی
أَبِی عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ:
قُلْتُ لَهُ مَا الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ قَالَ قُلْتُ فَالَّذِی کَانَ فِی مُعَاوِیَةَ فَقَالَ تِلْکَ النَّکْرَاءُ تِلْکَ الشَّیْطَنَةُ وَ هِیَ شَبِیهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَیْسَتْ بِالْعَقْلِ.
🔷 ترجمه:
امام صادق علیه السلام فرمودند:
عقل چیزی است که به وسیله ی آن خدای تعالی عبادت شود و بهشت به دست آید
راوی گوید از حضرت پرسیدم:
پس آنچه در وجود معاویه بود چیست؟
حضرت فرمودند: آن نیرنگ بود
شیطنت بود
آن مثل عقل است اما عقل نیست.
📚 الکافی ج ۱، ح۳، ص ۱۱
چاپ دارالکتب الاسلامیه
#حدیث_خوانی
#الکافی
#کِتَابُالْعَقْلِوَالْجَهْلِ
#عقل #معاویه
#درنشرحدیث_سهیمباشیم
🌐@kafikhani