هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
❌تغییر اسم، خرافه یا واقعیت❓
❎اخيراً ديده مى شود، عده اى براى رفع مشكلات خود و خویشان و يا جهت رهائی از بیماری به افرادی مراجعه می کنند که پیشنهاد #تغییر_اسم به آنان داده تا آن جا كه به افراد مى گويند نام های نیک و خوب خود را مانند علی و زهرا را با اسم های بی محتوا و بیگانه با فرهنگ و عقیده ما، جا به جا کنند.
آیا تغییر اسم می تواند برطرف کننده ی مشکلات و سختی ها باشد؟
برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب نکاتی تقدیممی شود:
1⃣نکته ی اول: اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوي کاشف از هويت و ماهيت هر چيزي است. اسم لفظي است که انسان با شنيدن آن بدون اختيار به معنا و صاحب آن منتقل مي شود. براى همه موجودات گياهان، حيوانات، جمادات و... وجود نام و اسمي که تداعي کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد.
2⃣نکته ی دوم: از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است؛ و هر يک از افراد انسان داراي شخصيت مسقلي هستند، شايسته است زيباترين و با ارزش ترين اسم ها براي او انتخاب شود. نامي که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. پيامبر اسلام (ص) فرمود: يکي از حقوق فرزند بر پدر اين است که نام نيک و زيبا براي او انتخاب کند.»[1]
3⃣نکته ی سوم: در اسلام داشتن نام و لقب نيکو يک ارزش است و مي تواند در روحيه و جسم انسان اثرات مثبتي داشته باشد. از اين رو شايسته است هر مسلماني براي فرزندان خود از نام ها و القاب خوب و با معنا انتخاب کند؛ زيرا نام خوب تداعي کننده معناي خوب و نام بد تداعي کننده معانى و مفاهيم بد و نا مناسبي است که موجب هتک حرمت انسان مي گردد.
4⃣نکته ی چهارم: در تعاليم اخلاقي اسلام معيارها و ضوابطي براي نام نيک افراد انسان بيان شده است از جمله:
✅اسم بايد در حد شخصيت صاحب آن بوده و متناسب با تمام دوران هاي زندگي او (کودکي، نوجواني جواني و کهن سالي) باشد.
✅از اسامي خاص ذات باري تعالي نباشد. مثل ذات، رحمان
✅درست ترين نام آن است که بر بندگي دلالت نمايد؛ مانند عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحيم و ...[2]
✅اسامي پيامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روايت وارد شده است بهترين نام ها، اسامي پيامبران (ص) است.[3] امام صادق (ع) از پيامبر اسلام (ص) نقل مي کند که فرمود: کسي که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هيچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است.[4]
✅داراي معناي زشت يا از اسامي افراد بد نام نباشد.
در روايتي امام باقر (ع) از پيامبر (ص) نقل نمودند که آن حضرت (ص) بهترين و بدترين اسم را چنين برمي شمردند: بهترين اسم: عبدالله، عبدالرحمن و ... بدترين اسم: ضرار، مرة، حرب و ظالم.[5] در برخي ديگر از روايات نام هاي حکم و حکيم و خالد و مالک نيز بر اين نام ها افزوده شده است.[6]
در بين اسامي خوب و زيبا نيز بعضي از بعض ديگر باارزشتر و بالاتر هستند. هرکس بايد سعي کند بهترين اسم را که داراي امتيازات و معیارهای بيشتري است انتخاب نمايد.
5⃣نکتهی پنجم: اينكه عدهای با محاسبههای غیرقابلاعتماد و بر اساس حروف ابجد، عدد مربوط به اسمى را تعيين کرده و سپس آن عدد را نسبت به امرى ديگر مثل عددِ مربوط به اسم همسر آن فرد، مقايسه میکنند و ادعا مینمایند، اين دو عدد همخوانى ندارند؛ پس بايد اسمهايشان را عوض كنند تا همخوانى پيدا كنند؛ یا مشکل و بیماری آن برطرف شود؛ نهتنها حرف بیپایه و اساسى است، بلكه پشت كردن به عقل و دستور شريعت الهى است.
6⃣نکتهی ششم: پروردگار عالم انسان را مسلح به عقل و اراده و اختیار نموده است و راهنمایانی چون انبیاء فرستاده است تا راه و روش صحیح زندگی و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی را بیاموزند.
این انسان است که میتواند در سایهی عقلانیت و تلاش و کوشش و بهرهگیری از آموزههای دینی، مشکلات زندگی را یکی پس از دیگری حل کرده و با انجاموظیفه، سعادت دنیا و آخرت خود را رقم میزند.
♦️نتیجه اینکه: تغییر اسم برای حل مشکلات هیچ دلیل عقلی و نقلی نداشته و این عمل با توکل داشتن به خدا و بهرهگیری از موهبات الهی در تعارض است.
شایسته است مردم عزیز، فریب اشخاص بیبهره از علم و تقوا را نخورده و برای مشورت و همفکری به علمای ربانی و جهادگران عرصهی علم و تقوا مراجعه کنند.
✍#جواد_حیدری
منابع:
[1]. حق الولد على والده ان يحسن اسمه و ادبه».
[2] بحارالانوار، ج 101، ص 130.
[3] بحارالانوار، ج 101، ص 130.
[4] بحارالانوار ج: 101 ص: 130 و 131.
[5] حر عاملی، وسایل الشيعة، ج 21، ص 399، 27403، المکتبة الاسلامية، چاپ پنجم، 1398 ق.
[6] حر عاملی، وسائلالشيعة، ج 21، ص 398، 27399.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ تنها دستی که رسول الله صلی الله علیه و آله بوسیده است، دست مبارک صدیقه ی طاهره سلام الله علیهاست.
🔺در روایات صحیح السند شیعی و اهل سنت، بر این امر تاکید شده است که پیامبر اکرم، بارها دستِ پاره ی تن خود را بوسیدند.
❌ نکته: روایت بوسه زدن بر دست سعد انصاری (کارگر)، از نظر سند و دلالت مخدوش و غیر قابل دفاع است.
✅ نتیجه اینکه: پیامبر بر هیچ دستی، جز دست نازنین حضرت زهرا سلام الله علیها بوسه نزدند و روایت بوسیدن دست کارگر در منابع اهل سنت، در راستای زیر سوال بردن این فضیلت بی بدیل ساخته شده است.
✍جواد حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از جواد حیدری
chashm be rah21.mp3
زمان:
حجم:
4.1M
⁉️سرنوشت ابلیس نهایتا چه می شود؟
#کشته_شدن
#ظهور
#امام_زمان
🎤جواد حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💠احـکام قرض
💬پرسش
اگر پولی قرض داده شود و شرط شود که قرض گیرنده تورم را هم موقع ادا بدهد، چه حکمی دارد؟
#احکام
#قرض
#مقام_معظم_رهبری
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
2.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 زنگ تفریح
⭐️ حال دلتون خوش
@javadheidari110
🌙 #هلال_شیعی
💫 اصطلاحی که دشمنان ایران اسلامی و مکتب اهل بیت علیهم السلام، در راستای شیعه هراسی و تغییر نگرش مردم مسلمان منطقه نسبت به سیاست های جمهوری اسلامی در تعامل با کشورهای همسایه و مظلومان عالَم، درست کردند و در صدد تلقین این مطلب هستند که ایران اسلامی، بنا بر سیطره و سلطه، به کشورهای دیگر دارد.
⚡️ نظام اسلامی، پیرو اصول بر آمده از قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام، سیاست های راهبردی ِداخلی و خارجی خود را با قوت پیش می برد و قطعا محبوبیت منطقه ای و جهانی از آثار آن خواهد بود که این محبوبیت و نفوذ در هلال شیعی خلاصه نشده و به لطف الهی، روز به روز به سمت جهانی شدن در حرکت خواهد بود.
✍ جواد حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
تساهل و تسامح در اسلام.ogg
حجم:
13.86M
✳️ تسامح و تساهل در اسلام ✳️
🔆#کنفرانس
❇️ تالار گفت و گوی حرم امام رضا علیه السلام - در بین ایرانی های خارج از کشور
🎙جواد حیدری
❌ ویژه ی اساتید، طلاب، دانشجویان و فعالان فرهنگی
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔷 🔷
🔷
پرســـ❓ــــش
⁉️ولایت فقیه یا وکالت فقیه؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه"
نظریهی وکالت فقیه به دو دلیل مخدوش است زیرا:
1⃣ یکی از انواع ولایت، ولایت بر مهجورین است که با عناوینی همانند:
(مفقودالاثر، نابالغ، دیوانه، سفیه میآید.)
در حالیکه ولایت بر بالغان و رشد یافتگان نیز وجود دارد که اینها یکی از اقسام ولایتاند.
بنابراین اگر کسی به عنوان ولیفقیه سردمداری جامعهای را عهدهدار شود این بدان معنا نیست که خدای ناکرده مردم مهجور، نابالغ و دیوانهاند.
2⃣ عنوان وکالت فقیه، برای ولایت فقیه به چند دلیل تعبیری سست و بیاساس است:
۱) وکیل حق ندارد به موکل دستور دهد بلکه این حاکم است که برخلاف وکالت، به مردم امر و نهی میکند، بنابراین اگر حاکم وکیل مردم بود نه ولی آنها، باید در انتظار دستور مردم باشد در حالیکه این با روح حاکمیت سازگاری ندارد.
۲) عملِ وکیل، تنها در امور و حیطهای است که موکل معین و مشخص بکند در حالیکه حاکم میتواند در جهات مختلفی که به جامعه مرتبط است اظهار نظر و ورود پیدا کند.
۳) وکیل تنها میتواند در امور موکلان خودش عمل کند اما حاکم جامعه، حاکم کل جامعه است البته لازم نیست همهی جامعه او را بپذیرفتهاند بلکه همین که بوسیلهی اکثریت انتخاب شدهباشد، میتواند نسبت به آن اقلیتی که ولایتاش را نپذیرفتهاند نیز ولایت داشتهباشد.
به عبارت دیگر حاکم میتواند نسبت به اِعمال قدرت مردم، اظهار نظر کند.
♻️نتیجه اینکه:
کسانی که تعبیر وکالت فقیه را جایگزین ولایت فقیه کردند گمانشان این بوده که چون حاکم دینی، مقبولیت خود را از مردم اخذ میکند، ولیفقیه نقش وکیل را ایفا میکند و نقشی در ولایت و سرپرستی مردم ندارد آنها مدعی شدند اگر ولایت فقیه با عنوان ولایت بر منصب حکومت تکیه بزند، مردم حکم مهجورین را پیدا میکنند در حالیکه آنها نمیدانند ولایت، منحصر در ولایت بر مهجورین نیست و همچنین اطلاعی از نقش وکیل و موکل ندارند.
بنابراین تعبیر صحیح ولایت فقیه است نه وکالت فقیه.
#ولایت_فقیه
#درآمدی_بر_کلام_جدید_8
#موضوع_ولایت_و_رهبری_مرداد_99_پست4
➠ @javadheidari110