هدایت شده از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌷 حکم ارتداد منافاتی با آزادی بیان ندارد/ مصالح یک حکم اسلامی
🔹 جواد حیدری، کارشناس کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد:
📝 مرسلات: dte.bz/880mo
📝 خبرگزاری مهر: dte.bz/880me
📝 خبرگزاری موج: dte.bz/880mj
📝 صاحب نیوز: dte.bz/880sa
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 @Morsalat_ir
🚩 🏴
🏴
پرســـ❓ــش
چرا دشمن در واقعهی عاشورا، امام سجاد علیهالسلام را به شهادت نرساند⁉️
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ دشمن امام سجاد را در واقعهی کربلا به شهادت نرساند تا از یک سو افکار عمومی را به این سمت سوق دهد تا مردم تصور کنند امام سجاد با یزید و یزیدیان مشکلی ندارند و با آنان بیعت کردهاند و به زعم خودشان بدین وسیله از فضاحتِ فاجعهی کربلا بکاهند و افکار عمومی را فریب دهند و از آن واقعه منحرف کنند.
2⃣ یزید بعد از اینکه متوجه شد شهادت امام حسین علیهالسلام انعکاس نامطلوبی در جامعه داشته است، سعی کرد ننگ این گناه را از گردن خود باز و سلب مسئولیت کند و فاجعهی کربلا را به گردن عبیداللهبنزیاد و عمربنسعد بیندازد
3⃣ ارادهی الهی بر این بود که امام سجاد علیهالسلام زنده بمانند و ردای امامت به دست ایشان باقیبماند، همانطور که ارادهی خدا در مورد امام حسین علیهالسلام اینگونه نبود.
آنچه مسلم است؛ بیماری امام زینالعابدین(علیه السلام) تنها در ایام حادثه عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بود، برای این که امام سجاد (علیه السلام) زنده بمانند و نسل امام حسین (علیه السلام) از این طریق حفظ شود، همانگونه که در تاریخ ثبتشدهاست، این بیماری سبب نجات ایشان شد. البته دشمن چند مرتبه تصمیم گرفتند حضرت را به شهادت برسانند، اما چون بیماری ایشان شدید بود تصور کردند بیماری خودبخود حضرت را میکشد، پس دلیلی ندیدند که ایشان را بکشند و خود را بدنامتر کنند.📚مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 97 - 98
حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه ها عبور میکردیم تا به علیبنحسین(علیه السلام) رسیدیم، دیدیم از شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بی رحم مَردمید!. همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.📚شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص399
♻️نتیجه اینکه:
🍃حضرت امام سجاد علیهالسلام هیچگاه با یزید بیعت نکردند زیرا موضع ایشان در برابر بنیامیه و یزید همان موضع امام حسین علیه السلام میباشد.
🍃بر اساس حکمت الهی، ایشان فقط در حماسهی کربلا و عاشورا مدتی بیمار بودند تا جانشان حفظ شود.
🍃ایشان با تدبیر و شجاعت حتی در اسارت نیز وظیفهی امامت و رهبری خویش را بجا آوردند و در مدینه نیز با گريههای خود و ایراد خطبه و روضهخوانيهایشان به بیان معارف الهی در قالب دعا باعث بقای اسلام عزیز شدند، بنابراین اطلاق «امامِ بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست.
پاسخ استاد را اینجا نیز میتوانید بخوانید👇
https://hawzahnews.com/xbhJs
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
استاد جواد حیدریQ66CkzhEVptgwr2kH9hmtXYduBGvJ9lSXGyHZiFK.mp3
زمان:
حجم:
2.49M
🔉مهارت های پاسخگویی کلامی7⃣
🖌موضوع :روش تک پاسخی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#مهارتهای_پاسخگویی_کلامی_7
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
#تربیت
✨ "بله" را جانشین "نه" کنید ...
مثلا وقتی فرزند شما میگه:
"می تونیم بریم بازی؟"
✅ به جای
" نه تو هنوز ناهار نخوردی"
💕 بگویید:
" بله، البته بعد از اینکه تکالیفت
رو انجام دادی
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#پست_پیشگام
#اولین_شب_جمعه_ماه_رجب
#لیلة_الرغائب
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_پاسخگو
#جواد_حیدری
پرسش:
شنیدهام لیله الرغایب و نماز آن مستند شرعی ندارد و جایز نیستیم اعمال این شب را انجام دهیم؟ لطفاً توضیح دهید.
✍ پاسخ:
🔶نکته اول : نماز لیله الرغایب و اعمال آن را، مرحوم مجلسی رحمهالله علیه با ذکر سندی که قابلاعتماد نیست و راویان مجهول و ضعیف در آن وجود دارد ، نقل فرموده است .(1) البته قبل از ایشان در بعضی از کتب ادعیه و زیارات بهصورت مرسل و بدون ذکر سند بیانشده است. پس این نماز و ذکر فضایل آن سند قوی و قابلاعتمادی ندارد.
🔶نکته دوم : نداشتن سند صحیح در مستحبات (سنن)، با استناد بهقاعده تسامح در ادله سنن ، مانع از عمل به آنها نمیشود . بسیاری از فقها بر اساس اخبار «من بلغ» در سند روایاتی که اعمال مستحبی و نکات اخلاقی ، از لسان پیامبر اکرم و اهلبیت علیهمالسلام ، نقل شده، تسامح داشته و عمل به آنها را بلامانع میدانند.
🔶نکته سوم : با توضیحاتی که تقدیم شد ، انجام اعمال لیلة الرغایب بهقصد رجاء و امید ثواب ، هیچ اشکالی ندارد . اما اینکه این اعمال را بهقصد استحباب انجام دهیم ، با توجه به فقهی بودن مسئله ، هر شخصی باید نظر مرجع تقلید خود را در این مورد جویا شود.
🔶نکته چهارم : مرحوم شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی با عنوان «اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ الرَّغَائِبِ لَيْلَةَ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْ رَجَب» باز کرده و نظر مبارکشان ، استحباب این اعمال هست.(2)
پینوشت:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج104، ص: 123
2. وسائل الشيعة، ج8، ص: 98
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
یک پرسش یک پاسخ 29 .mp3
زمان:
حجم:
2.25M
#یک_پرسش_یک_پاسخ 🔺احکام نماز 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی از نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان 🗓 چهارشنبه 29 بهمن 🕰 12:05 در رادیو اصفهان #تاتو_خالکوبی
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
🌙 لیله الرغائب 🌙
🔻
لیله الرغائب حتما روزه بگیرید و نماز این شب خوانده شود که بسیار بسیار با ارزشه🔺
"رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است.
🔷 پیامبراكرم صلوات الله علیه فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.
🔷 اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.
🔷 پیامبراكرم صلےالله علیه وآله فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.
🔷 اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:
❶ روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امكان و بلا مانع بودن- روزه گرفته شود.
❷ چون شب جمعه شد؛ ما بین نماز مغرب و عشاءدوازده ركعت نماز اقامه شود كه:
🔸 هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود
🔸 و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد
🔸 سه مرتبه سوره قدر
🔸 دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.
🔸 و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود.
🔸 پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر ˝سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ˝ گفته شود.
🔸 پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر" رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَم" گفته شود.
🔸 در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد...
💠#گروه_پاسخگو 👇👇
┏━✨🌹✨🌸✨━ @javadheidari110
┗━✨🌸✨🌹✨━
📚واگذاری تألیف پایان نامه به دیگری
#احکام_دانشجویی #نوشتن_پایان_نامه_دیگران
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
یک پرسش یک پاسخ 30 .mp3
زمان:
حجم:
2.29M
#یک_پرسش_یک_پاسخ 🔺احکام نماز 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی از نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#فاقد_الطهورین
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از روزنوشت
⚡️آیا لیله الرغائب شب آرزوهاست؟
https://tn.ai/2455704
#روز_نوشت
#لیله_الرغائب
#شب_آرزوها
#خبرگزاری_تسنیم
https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
♦️لطفاً در مورد «بَداء» و حقیقت آن توضیح دهید.
🔸برای فهم اجمالی در مورد بداء نکاتی تقدیم میشود :
1️⃣نکته اول : مسئله بداء جایگاه مهمی در عقاید شیعه به خود اختصاص داده است .
مرحوم صدوق به سند خود از زراره از یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام) نقل میکند که فرمود :
🔶🔹« مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ.»؛
🔶🔹«خداوند عز و جل به چیزی مثل بدا عبادت نشده است.(1)
2️⃣نکته دوم : بدا در لغت عبارت است از ظهور بعد از خفا و این معنا مستلزم جهل به شی و تغییر رأی است که هر دو در حق خداوند محال است.
⏪پس مراد از بداء که در احادیث امامیه آمده ، معنای لغوی آن نیست. بلکه مراد از بدا این است که : انسان به سبب اعمال خوب و بد خویش قادر بر تغییر سرنوشت ( تقدیر مشروط و معلّق ) خود هست.
3️⃣نکته سوم : آیات و روایات فراوانی ، به این حقیقت اشاره دارد که به یک نمونه اشاره میکنیم:
🔶🔹«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُون» ؛
🔶🔹«و چنانچه مردم شهر و ديارها همه ايمان آورده و پرهيزكار مىشدند همانا مادرهای بركاتى از آسمان و زمين را بر روى آنها مىگشوديم ولیکن (چون آيات و پيغمبران ما را) تكذيب كردند ما هم آنان را سخت به كيفر كردار زشتشان رسانيديم»(2)
4️⃣نکته چهارم : در صحیح بخاری ، از پیامبر اکرم صلوات الله علیه نقلشده است که فرمودند:
🔶🔹«إِنَّ ثَلَاثَةً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ أَبْرَصَ وَأَقْرَعَ وَأَعْمَى بَدَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ان یبتلیهم »
🔶🔹« سه تن در قوم بنی اسراییل بودند یکی کچل ، دیگری پیس و سومی نابینا ، آنگاه برای خداوند بدا حاصل شد که آنها را آزمایش کند»(3)
نتیجه اینکه: بدا بدین معناست که دست خدا(قدرت الهی) بسته نیست و به تعبیر قرآن کریم : يَمْحُو اللّهُ مَا يَشَاء وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ"خداوند هر چه را بخواهد محو، و هر چه را بخواهد اثبات میکند". (4)
📝پینوشت ها:
1. التوحيد (للصدوق)، ص: 332
2. اعراف/96
3. صحیح بخاری:4/172
4.رعد/39
🖊نویسنده : #جواد_حیدری
#بدا #عقیده_شیعه
✍🏻استاد حیدری
@javadheidari110