eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
یک گوهر ناب راهی ایران است بانوی جنان به شهر قم مهمان است با آمدنش جهان معطر شده است انگار که عطر روضهٔ‌رضوان است ‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌@shaeranehowzavi
🖋زیر پوست شهر، هیچ خبری نیست! در گذشته اگر کسی می‌خواست فضای فرهنگی جامعه را تحلیل کند، از عبارت زیر پوست شهر سخن می‌گفت، چراکه این عبارت بیانگر واکاوی معنا در دل جامعه‌ای محافظه‌کار تلقی می‌شد؛ اما امروزه برای فهم معنای کنش‌های اجتماعی، شاید بی‌نیاز از کنکاش زیر پوست شهر باشیم. اتفاقی که امروزه نسبت به وضع پوشش، مخصوصا حجاب بانوان، قابل تحلیل است، روی پوست شهر رقم می‌خورد. اما علت این عیان‌شدگی چیست؟ شاید کسی باور نکند که تا چند ماه پیش به سختی می‌توانستیم مکشفه‌ای را در خیابان‌های قم پیدا کنیم ولی امروز سه مکشفه به فواصل طولانی در خیابان زنبیل‌آباد قم رویت شد که اگر خلوتی خیابان نبود، شاید شال دور گردنشان بر روی سرشان قرار می‌گرفت، بلکه کسی تذکری دهد. اما مورد سومی که مشاهده شد در حالی کشف حجاب کرده بود که یک دختر چادری از کنار او رد شد، بدون آنکه او را نسبت به کار غیر قانونی‌اش آگاهی دهد. این اتفاق نیاز به تحلیل پیچیده‌ای ندارد! تلقی‌های فرهنگی در جامعه‌ی پویا و کنشگر، زمانی ساخته می‌شود که حتی برای ترک فعل‌ها نیز معنایابی کند. جامعه‌ای که انگاره‌ی صحیحی از حجاب ندارد و لااقل متشرع بودن در ایران را التقاطی فردی از سبک زندگی قلمداد می‌کند، با دیدن سکوت متدینین شهر، اگر رضایت جامعه نسبت به هنجارشکنی را برداشت نکند، لااقل عقب‌گرد و شکست حاکمیت اسلامی را در داده‌های ذهنی خود تقویت می‌کند. مخصوصا اگر این داده همراه خرده روایت‌های هژمون رسانه‌ای دشمن بستر سازی شده باشد. به عنوان یک طلبه‌ی حوزه و دانش‌پژوه جامعه‌شناسی، از جامعه‌ی مذهبی و انقلابی کشور می‌خواهم که دلسوزانه به فکر خواهران و برادران‌مان باشند. خیلی از خواهران بی‌حجاب، گرفتار التقاط در سبک زندگی شده‌اند که خود نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. کافی است در مرحله‌ی اول هر یک از عزیزان تذکری مهربانانه بدهند و رد شوند. سپس دیگر نهاد‌های برای تنظیم روابط اجتماعی حول محور محبت اهل‌بیت و کرامت اجتماعی اقدام کنند تا کارشکنی‌های غیر بومی از سوی دشمن با شکست اولیه مواجه شود. این تنها کاری است که در انفعال حکمرانی نسبت به حجاب، می‌توان انجام داد. ✍️ علی عسگری @howzavian_qom
نقش دین در مدیریت اضطراب اجتماعی و بحران‌های جمعی ✒️حسن یونسی اضطراب اجتماعی در جوامع امروز، پدیده‌ای فراتر از اختلال روانی فردی است؛ بحرانی ساختاری که ریشه در تلاطم‌های اقتصادی، فشار رسانه‌ای، تحولات فرهنگی و بحران‌های سیاسی دارد. وقتی این عوامل با هم تلاقی می‌کنند، اعتماد عمومی کاهش می‌یابد، سرمایه اجتماعی تضعیف می‌شود و انسجام جمعی دچار آسیب می‌گردد. تجربه نشان می‌دهد روش‌های صرفاً روان‌شناختی یا سکولار قادر به مهار این نوع اضطراب در سطح جامعه نیستند و خلأ معنا و انسجام اجتماعی را جبران نمی‌کنند. در چنین شرایطی، دین نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند. آموزه‌های الهی با ارائه چارچوبی روشن برای فهم رنج و دشواری‌ها، اضطراب را به تجربه‌ای معنادار و سازنده تبدیل می‌کنند. باور به تقدیر الهی، شناخت حکمت خداوند در تحولات تاریخی و امید به تحقق عدالت نهایی، نه تنها فرد را در برابر فشارهای روانی مقاوم می‌سازد، بلکه تاب‌آوری جمعی و توان بازسازی اجتماعی را نیز افزایش می‌دهد. روان‌شناسی دین نشان می‌دهد که وقتی اضطراب در بستر معنویت و باورهای قدسی تحلیل شود، قابلیت تبدیل به «صبر استراتژیک» و «تاب‌آوری اجتماعی» را دارد. دین می‌تواند انرژی منفی اضطراب را به نیروی بازدارنده‌ای برای فروپاشی روانی و اخلاقی تبدیل کند و جامعه را به جای انزوا، به سمت همبستگی و اقدام جمعی هدایت نماید. از منظر جامعه‌شناسی دین، مناسک جمعی و آیین‌های مذهبی همچون نماز جماعت، دعاهای دسته‌جمعی و مراسم‌های دینی، علاوه بر کارکرد معنوی، نقش کلیدی در تقویت سرمایه نمادین و انسجام اجتماعی ایفا می‌کنند. این آیین‌ها احساس تنهایی را کاهش می‌دهند و حس تعلق به یک کل ارزشی و اجتماعی را تقویت می‌کنند؛ تجربه‌ای که در بحران‌ها پایه‌ای برای بازسازی اعتماد اجتماعی و کاهش اضطراب است. تجربه تاریخی نیز نشان داده است که جوامع اسلامی در مواجهه با جنگ‌ها، فشارهای اجتماعی و بحران‌های طبیعی، توانسته‌اند با اتکا به ظرفیت‌های دینی، انسجام و تاب‌آوری خود را حفظ کنند. این مسئله گویای آن است که دین نه تنها ابزار فردی برای آرامش روانی، بلکه نظریه‌ای اجتماعی برای مدیریت بحران‌های جمعی است. حوزه‌های علمیه و طلاب، امروز بیش از هر زمان دیگری مسئولیت دارند تا این ظرفیت‌ها را با زبان تحلیلی و علمی برای نخبگان و تصمیم‌گیرندگان تبیین کنند. بیان صرفاً عاطفی کفایت نمی‌کند؛ لازم است چارچوبی مستدل ارائه شود که نشان دهد دین در سطح اجتماعی نیز توانایی کارکرد راهبردی دارد و می‌تواند بحران‌ها و اضطراب‌های جمعی را به فرصتی برای بازسازی اجتماعی و رشد معنوی تبدیل کند. به این ترتیب، دین با فراهم آوردن منظومه‌ای از باورها، مناسک و ارزش‌های قدسی، نه تنها امکان مهار اضطراب اجتماعی را فراهم می‌آورد، بلکه مسیر حرکت جوامع از بحران به سوی انسجام و تعالی اجتماعی را نیز روشن می‌سازد. معنویت و حکمت دینی همواره می‌تواند راهگشای مسائل عمیق روانی و اجتماعی باشد، تجربه‌ای که نشان می‌دهد ایمان و تحلیل نظری، مکمل یکدیگرند و در کنار هم، جامعه را به پایداری و رشد هدایت می‌کنند. @howzavian_tehran
▫️ | حوزه علمیه و سرمایه اجتماعی؛ بازخوانی یک کارکرد تمدنی سرمایه اجتماعی همان «چسب نامرئی» است که اجزای جامعه را در کنار هم نگاه می‌دارد و مانع از فروپاشی یا انزوا می‌شود. در جامعه اسلامی، حوزه‌های علمیه در طول تاریخ مهم‌ترین نهاد تولید، توزیع و بازتولید این سرمایه اجتماعی بوده‌اند. 🔗 متن کامل یادداشت 🔘@tasnimhowzeh | تسنیم حوزه
🔻نام‌نویسی اردوی تخصصی دشمن‌شناسی اردوی تخصصی دشمن‌شناسی با عنوان «نبرد مقدس» به همت مؤسسه استاد محمدحسین فرج‌نژاد با ظرفیت محدود برگزار می‌‌شود. 🔗 متن کامل خبر 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
📌 بخش مهمی از مشکلات دینداری ناشی از تبلیغ نادرست ماست حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و تولیت مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه، در مراسم آغاز سال تحصیلی این مرکز تخصصی به بررسی آسیب‌های تبلیغ دین در شرایط کنونی پرداخت و تأکید کرد: «بخش قابل توجهی از مشکلات دینداری جامعه امروز، نتیجه تبلیغ و تعلیم نادرست دین است🌱 جامعه آماده پذیرش دین است وی با اشاره به اینکه جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری آمادگی پذیرش دین را دارد، افزود: «در دورانی که گرایش‌های غرب‌گرایانه رو به افول رفته و عقلانیت عمومی در حال رشد است، دین‌گریزی و یا ضعف دینداران نشان می‌دهد که دین به درستی معرفی نشده است.» 📣 تبلیغ سنتی دیگر پاسخگو نیست پناهیان با تأکید بر ضرورت "زمان‌شناسی" در تبلیغ گفت: «رشد علوم تجربی، پذیرش بسیاری از آموزه‌های دینی را آسان کرده است. وقتی علم، آثار مثبت مهار لذت‌های ناسالم را تأیید می‌کند، طبیعی است که جامعه راحت‌تر دین را بپذیرد؛ اما تبلیغ ناصحیح بویژه از نظر محتوایی این فرصت را از بین می‌برد.» 📚 اهمیت محتوا بر فن تبلیغ وی با تصریح به اهمیت محتوا نسبت به فن تبلیغ افزود: «محتواهای سنتی تبلیغ، نه تنها پاسخگوی نیاز امروز جامعه نیست، بلکه در مواردی اثرات مخرب دارد. در گذشته عمده آثار کلامی برای اثبات حقانیت ولایت نوشته می‌شد، اما امروز مردم دغدغه‌ها و نیازها نشان می‌دهد ما باید از شیوه حکمرانی ولی خدا سخن بگوییم که باعث افتخار این مکتب در جهان است.» ⚠️ نمونه‌هایی از تبلیغ معکوس این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تجربیات میدانی خود گفت: «برخی مباحث اگرچه صحیح هم باشند ولی موجب ولایت‌گریزی جوانان شده است چرا که ناقص به آن پرداخته شده و ابعاد مهم‌تر ولایت مورد غفلت قرار گرفته‌اند. ولایت فقط از ما اطاعت نمی‌خواهد بلکه می‌خواهد قدرت تشخیص ما را بالا ببرد.» 🔑 راهکار: تحول و تولید دانش تبلیغ به گفته پناهیان، راه‌حل اساسی عبور از این بحران، ایجاد یک تحول جدی در عرصه تبلیغ دین است. وی خاطرنشان کرد: «حوزه علمیه بیش از هر زمان دیگری به تولید "دانش تبلیغ" نیاز دارد؛ دانشی که برآمده از قرآن و سنت باشد و بتواند بسته‌های معرفتی متناسب با نیازهای جامعه امروز و متن دین ارائه دهد.» 🏫 نقد ساختار آموزشی موجود وی با انتقاد از ساختار آموزشی موجود در حوزه‌های علمیه تصریح کرد: «طلاب باید از ابتدای مسیر آموزشی با مقوله تبلیغ و نیازهای واقعی جامعه آشنا شوند. قدم اول این است که خود ذهنیت صحیحی از دین پیدا کنند. هم اکنون قدرت ارزیابی‌های دقیق علمی از نوع تأثیری که یک فعالیت تبلیغی بر انواع مخاطبان دارد وجود ندارد و ارزیابی‌ها نوعاً نادرست است. کما اینکه تلقی غیر علمی بودن امر تبلیغ و عدم نیاز به تخصص برای تولید محتوای مناسب نابجاست.» 🕌 نیاز به اجتهاد در تبلیغ و رسالت سطح چهار استاد پناهیان در پایان بر لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نقد محتوا و روش‌های تبلیغی موجود تأکید کرد و گفت: «باید جامعه را از بیان ضعیفی که اثر معکوس بر مخاطب دارد نجات داد و با اجتهاد در متون دینی به محتوای صحیح و مناسب دست یافت. چطور ممکن است یک حکم ساده فقهی نیاز به اجتهاد داشته باشد اما تولید محتوای صحیح برای انواع مخاطبان که انگیزه دینداری پیدا کنند نیاز به اجتهاد نداشته باشد. سطح چهار رشته تبلیغ برای این است که زمینه‌ساز کار اجتهادی در دانش تبلیغ در تمامی زمینه‌ها باشد و انتظار می‌رود شما فضلای محترم عزم خود را برای تحقق تحول در تبلیغ بویژه در زمینه‌های محتوایی جزم بفرمایید.» 📌 دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ 📮 @Hawzah_Panahian 🌐 darolhekmah-tabligh.ir
ایران و نظم نوین جهانی؛ تقابل روایت مقاومت و نسخه‌ تسلیم ❇️ در فضای سیاسی امروز، نوعی نگاه مشترک در سطح داخلی و منطقه‌ای نسبت به رفتار غرب، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، شکل گرفته است؛ نگاهی که آمریکا را در رأس یک نظم سلطه‌گر و مبتنی بر زور می‌بیند. در این چارچوب، رژیم صهیونیستی نه یک بازیگر مستقل، بلکه ابزاری در خدمت منافع غرب برای اعمال فشار، باج‌گیری و بی‌ثبات‌سازی ملت‌های منطقه تلقی می‌شود. در مواجهه با این واقعیت، دو رویکرد عمده در میان تحلیل‌گران و نخبگان سیاسی قابل شناسایی است: 🔹نخست، رویکردی که فشار آمریکا را ناشی از قدرتی بی‌بدیل می‌داند و در نتیجه، راهبرد "سازش و تسلیم" را نسخه‌ مطلوب عبور از بحران معرفی می‌کند. این جریان، حتی در تجربه‌هایی چون برجام، همچنان بر ضرورت تعامل با «کدخدا» تأکید دارد و معتقد است که تنها از مسیر توافق با غرب می‌توان گره‌های کشور را گشود. 🔹 در مقابل، رویکردی دیگر بر « دکترین مقاومت» استوار است؛ با این باور که تنها راه عبور از تهدیدها و دستیابی به استقلال واقعی، ایستادگی فعال و اتکا به ظرفیت‌های داخلی است. این نگاه نه‌تنها بر پایه نظریه بلکه با پشتوانه تجربه‌ تاریخی و در چارچوب سنت قطعی الهی، خود را به عنوان گزینه‌ای قابل اتکا معرفی کرده است. ❇️ جریان حامی سازش با نظم نوین آمریکایی، در واقع با پذیرش الزامات و ساختارهای تحمیلی این نظم، به‌طور ناخواسته نقش حذف ایران از منظومه قدرت جهانی را ایفا می‌کند؛ هرچند این رویکرد، گاه در لفافه «واقع‌گرایی» و «تعامل‌گرایی» عرضه می‌شود. اما در عمل، تداوم چنین نگاهی می‌تواند کشور را به سمت تضعیف ساختاری و حاشیه‌نشینی در نظم بین‌الملل سوق دهد. ❇️ در شرایطی که چین و روسیه، به‌عنوان دو قدرت تأثیرگذار جهانی، رویکردی مبتنی بر استقلال و تقابل با سلطه‌جویی غرب در پیش گرفته‌اند و نظم آمریکامحور را به چالش کشیده‌اند، ایران نیز می‌تواند و باید ضلع سوم این معادله جهانی باشد. چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی، و روسیه، با توان بالای نظامی، امروز نقش‌آفرینان اصلی شکل‌دهی به نظم جدید بین‌الملل هستند. ❇️ جمهوری اسلامی ایران، با پشتوانه انقلاب اسلامی، ظرفیت عظیمی برای ایفای نقش در این ساختار نوین دارد. تمام منازعه‌ی جاری در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، بر سر این واقعیت است که ایران نباید به‌عنوان یک قدرت نوظهور جهانی تثبیت شود. این همان نقطه‌ای است که باعث تشدید تنش‌های غرب، اعمال فشارهای چندجانبه، و شیطنت‌های مداوم رژیم صهیونیستی شده است. ❇️ ایران امروز در یک پیچ تاریخی قرار دارد؛ انتخاب مسیر آینده، بیش از هر زمان دیگری نیازمند تحلیل عمیق، درک صحیح از نظم جهانی در حال تغییر، و تکیه بر ظرفیت‌های بومی در برابر هجمه‌های فزاینده‌ قدرت‌های سلطه‌گر است. ✍ @howzavian_khuzestan
. روزنه‌ای برای تغییر 🔻آشتی اعراب و اسرائیل و نشستن آنها زیر یک سقف همیشه آرزوی استراتژیک آمریکا و غرب بوده است؛ نشست‌های گونه‌گون و رنگارنگ از کمپ دیوید، آناپولیس، ورشو و .. همگی برای تحقق این آرزوی دیرینه بود. 🔻در چند دهۀ گذشته، آمریکا با بزرگ‌نمایی خطر ایران و نفوذ آن و اتهام «احیای امپراطوری ساسانی» یا «دولت صفوی» در منطقه برای کشورهای عرب، به‌ویژه شیخ‌نشین‌های خلیج فارس و سپس «صلح آبراهام» گامی بزرگ به سوی این آرزوی دیرینه برداشت و در نهایت موفق شد در میان بلاهت کشورهای عرب، دشمنی هفتاد ساله با اسرائیل را با دشمنی با ایران و «هلال شیعی» جابجا کند. 🔻این جابه‌جایی دو سود عمده برای آمریکا داشد: نخست تأمین امنیت اسرائیل که بعد از جنگ جهانی دوم و بهانۀ هولوکاست، هویت‌اش با امنیت قوم یهود گره خورده بود. و دوم، ادامۀ فروش اسلحه به اعراب. 🔻پیش از این، عرب‌ها سلاح را برای جنگ احتمالی با اسرائیل ذخیره می‌کردند اما آن دشمنی تاریخی، جای خود را به دوستی نوبنیاد داده و انگیزۀ اعراب از خرید سلاح و ذخیره آن را، خطر ایران و تشیع گرفته بود. به این ترتیب، هم اسرائیل در حاشیۀ امن نشسته بود و هم چرخ کارخانه‌های اسلحه‌سازی غرب می‌چرخید. 🔻بی‌مبالاتی جسورانه نتانیاهو در طرح «اسرائیل بزرگ» و حمله رژیم به قطر، روزنه‌ای برای تغییر این معادله است؛ این رخداد می‌تواند آغاز راهی شود که در نهایت منجر به همکاری کشورهای‌اسلامی به عنوان تنها راه نجات غرب آسیا از شرّمطلقِ اسرائیل شود. 🔻هرچند نشست اخیر دوحه ثابت کرد که تا رسیدن به آن مرحله راه درازی در پیش است و فعلاً و تا اطلاع ثانوی سیاهی‌لشکر نیاید به کار و یکی مرد جنگی چون «عبدالملک بدرالدین حوثی» بِه از صد هزار عرب مخنث و بی‌بخار است اما فرصت پیش آمدۀ اخیر، اگر با پیوست دیپلماتیک رسمی و عمومی در جهان اسلام باشد، می‌تواند «موازنه‌ساز» بوده و طرح انقلاب‌اسلامی برای مهار و حذف اسرائیل را از دالان طرح «احیای امت‌اسلامی» گذر دهد. اینکه آن روز دور است یا نزدیک، نمی‌دانم؛ اما به قول خواجه: «دولت در آن سرا و گشايش در آن در است.» ✍️ علی خسروی @howzavian_hamedan
تطورات بیگانه‌ با علم 🔹مصطفی ملکیان که در مراحل اولیه فعالیت‌های فکری خود، مفهوم «بازسازی اسلامی علوم انسانی» را ناکافی و ضعیف می‌دانست، به تدریج به این جمع‌بندی رسید که «علم دینی» نه به لحاظ امکان تحقق و نه از نظر مطلوبیت، چندان قابل اعتنا نیست. این دیدگاه به نوعی منجر به تقلیل جایگاه علوم اسلامی در چارچوب فکری او شده است. 🔸ملکیان در سخنرانی اخیر خود اظهار داشت که ریشه‌های اندیشه اسلامی «غربی» است. این ادعا که فاقد مبانی پژوهشی و تحلیلی معتبر است، واکنش گسترده‌ای از سوی جامعه علمی و حوزوی به همراه داشت. بسیاری از اندیشمندان اسلامی، اعم از حوزوی و دانشگاهی، به این اظهارات پاسخ‌های انتقادی و تحلیلی ارائه کرده‌اند که در ادامه قابل مشاهده است. 📚پاسخ اول از آیت الله حسن رمضانی آیا قرآن و روایات متأثر از غرب هست؟ 📚پاسخ دوم از حسن انصاری دو کلمه درباره سخنان بی پايه اخیر مصطفی ملکيان درباره ریشه های "غربی" اندیشه اسلامی 🔖پاسخ سوم از محمد فنائی اشکوری آیا فرهنگ اسلامی همان فرهنگ غربیست؟ آیا آموزه های قرآن و روایات برگرفته از رواقیان است؟ آیا مشابهت همیشه نشان دهنده اقتباس است؟ قوام و هویت یک فرهنگ به چیست؟ 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻مجموعه رمان‌های تاریخی «بانوان مقدس» نوشته می‌شود انجمن علمی ادبیات تاریخی ساهور وابسته به دانشگاه باقرالعلوم(ع) پروژه‌ای منحصربه‌فرد را آغاز کرد؛ تألیف مجموعه رمان‌های تاریخی با عنوان «بانوان مقدس». این پروژه با همکاری دفتر نشر فرهنگ اسلامی و با حضور جمعی از بانوان نویسنده شکل گرفت. 🔗 متن کامل خبر 🔘@tasnimhowzeh | تسنیم حوزه
خطر روشنفکرنماها برای انقلاب 🔻به مناسبت درگذشت آیت‌الله حسن ممدوحی 🔹یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله حسن ممدوحی بصیرت و جریان شناسی ایشان بود. بر اساس همین ویژگی بود که در دفاع از نظام اسلامی سنگ تمام می‌گذاشت. امام خمینی را از هر حیث مرجع اعلم می‌دانست و چنین بیان می‌کرد که «از کلینی تا خمینی ما شبیهی برای حضرت امام نداریم.» 🔸 در بسیاری از حوادث ازجمله فتنه 88 که برخی حوزویان به جهت احتیاط سکوت می‌کردند، ایشان صدایش علیه فتنه‌ و فتنه‌گرها بلند بود و ضمن دفاع از سیاست‌های مقام معظم رهبری، مسیر و خط درست را به مردم معرفی می‌کرد. 🔹 همچنین ایشان همواره افکار عمومی را متوجه خطر روشنفکرنماها می‌کرد و علیه آنها افشاگری می‌نمود. در فروردین ماه 1399 طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر چنین بیان کردند که ♨️ «روشنفکرنماها از ابتدا مزاحم بودند و اجازه نمی‌دانند امور پیش برود. اکنون هم این افراد هستند که مقابل امور می‌ایستند. روشنفکرنماها بسیار برای انقلاب خطرناک هستند. این افراد باعث شدند که رشد لازم برای کشور در طول این مدت متوقف شود در حالی که این رشد باید بسیار بیشتر از اینها باشد.» 📚 @howzavian_khuzestan
🔅 دومین نشست قرارگاه بانوان رسانه‌ای 🔅و چهارمین دورهمی نویسندگان ویژه خواهران 🎙 محور گفت‌وگو: " راهکارهای ترویج زیست عفیفانه" 👤مهمان ویژه این هفته: حجت الاسلام دکتر مهدی شجریان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 👈با حضور پژوهشگران و نویسندگان حوزوی، اعضای تحریریه رحابانو، بانو مجتهده امین و مدرسه اندیشه‌ورز رحا 📆 شنبه ۵ مهرماه ساعت ۱۶_۱۸ عصر قم، مرکز مطالعات تسنیم، ساختمان شهرک قدس برگزار می شود. 👈علاقه‌مندان می‌توانند حضور خود را به نشانی @p_andishe اعلام کنند. 🔘@tasnimhowzeh | تسنیم حوزه