eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 «مدرسهٔ شعر نکته» برگزار می‌کند: | ابیات سجده‌دار 🔍 مروری بر شعر و اندیشهٔ صائب، بررسی تکنیک‌ها و شاعرانگی‌های او و نگاهی به تاثیرپذیری صائب از قرآن و روایات 👤مدرس: حجت‌الاسلام و المسلمین علی مقدم 🔹شاعر، پژوهشگر ادبی و استاد حوزه 🗓 تاریخ اولین جلسه: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ 🕰 زمان: شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۷ هفته ✳️ آنلاین و آفلاین 📮 برای ثبت نام پیام بدهید: 🆔 @Nokte_admin 🖍سکوی تعاملی شاعران حوزوی https://eitaa.com/shaeranehowzavi
📮سیاست‌زدایی از نسل دیجیتال ✍️ میلاد حسن زاده ▫️در جهان امروز، اغلب چنین می‌نماید که به برکت فناوری‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی، بشر در آستانه تحقق کامل رؤیای دهکده جهانی قرار دارد. مفهومی که مارشال مک‌لوهان، نظریه‌پرداز رسانه‌ای، نیم قرن پیش از آن سخن گفت؛ اما امروز دیگر نه تنها در کتاب‌های علوم ارتباطات، که در تجربه روزمره ما نیز رسوخ کرده است. 🔹هر فردی می‌تواند در هر لحظه با هزاران نفر در سراسر جهان ارتباط برقرار کند، تصویر و صدایش را به اشتراک بگذارد و از رخدادهای جهانی آگاه شود. اما آیا این اتصال، به معنای پیوند است؟ آیا این دهکده، حقیقتاً جهانی است یا مجموعه‌ای از جزایر دورافتاده است که هر یک تنها نام دهکده‌ای را یدک می‌کشند؟ واقعیت این است که برخلاف تصورات ابتدایی، رسانه‌های اجتماعی نه به گسترش همبستگی که به تعمیق فردگرایی منجر شده‌اند. کاربر امروز، بیش از آنکه بخشی از یک اجتماع باشد، به عنوان واحدی مستقل و منفرد درون شبکه‌ای از داده‌ها و بازخوردها زندگی می‌کند. خودمحوری _چه در قالب الگوریتم‌هایی که سلایق شخصی او را تقویت می‌کنند، و چه در قالب اقتصاد توجهی که هر لحظه او را به ثبت و به اشتراک‌گذاری خود سوق می‌دهد_ به هسته مرکزی این زیست‌جهان جدید بدل شده است. 🔸این وضعیت پیامدهای عمیقی برای تربیت سیاسی افراد دارد. اگر تربیت سیاسی را آن‌گونه که در تعاریف دقیق آمده، «فرآیندی مستمر و نظام‌مند برای کسب دانش سیاسی، پرورش بینش، قدرت تحلیل و تقویت انگیزش برای مشارکت در امور جمعی» بدانیم¹، آنگاه روشن می‌شود که رسانه‌های جدید نه تنها در خدمت این فرآیند نیستند، بلکه در موارد بسیاری، در نقطه مقابل آن ایستاده‌اند. در واقع، تربیت سیاسی نیازمند نوعی جامعه‌پذیری منسجم است؛ فرآیندی که در آن فرد، نه صرفاً به عنوان یک موجود منفرد، بلکه در نسبت با جمع، با ملت، با تاریخ و با آینده خود فهمیده شود. ارسطو با دقتی عمیق در این باره هشدار داده بود که: «بهترین قوانین نیز _حتی اگر توسط تمام افراد جامعه هم معتبر و مشروع دانسته شود‌_ در صورتی ارزش و اعتبار خواهند داشت که به وسیله آموزش و پرورش به نسل جوان آموخته شوند»². او پیوند آموزش و پرورش با نوع حکومت را ضروری می‌دانست؛ چیزی که امروز، با قدرت یافتن رسانه‌های غیررسمی، عملاً در حال گسست است. 🔗متن کامل در صفحه نویسندگان حوزوی البرز 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻 مأموریت همان همیشگی است؛ «جهاد تبیین» 🔸 رهبری در بیانات اخیرشان نسبت به موقعیت بسیار حساس کنونی هشدار دادند که در این شرایط، تصمیمات، مواضع و رفتارهای اشتباه می‌تواند مسیر آینده تاریخ را تغییر دهد. این هشدار را با ذکر روایت امام صادق علیه‌السلام تبیین فرمودند. ▫️کوتاهی کردن، دهن لقی، کمک نکردن، اعتراض بیجا، صبر نکردن و تحلیل غلط، مواردی بود که متذکر شدند. 🔹 مخاطب مهم حضرت آقا، خواص و صاحبان تریبون هستند. شناخت کامل صحنه، تحلیل صحیح مبتنی بر مبانی امامین انقلاب و موضع گیری در چارچوب منظومه فکری حضرت آقا، انتظاری است که معظم‌له از خواص دارند. 💬 سخنان دیروز تاکید دوباره‌ای بر فوریت فریضه‌ جهاد تبیین بود؛ با این توضیح اضافه که به‌دلیل حساسیت بالای شرایط، کم‌ترین خطا می‌تواند بیشترین آسیب را در پی داشته باشد. 🆔 @howzavian_fars
تقوا سبب آزادى از هرگونه بردگى 🌹امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: فَإِنَّ تَقْوَى اللَّهِ... عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ تقوا سبب آزادى از هرگونه بردگى است. 📚نهج البلاغه خطبه ۲۳۰ 🔹گستردگى مفهوم اين جمله شامل آزادى از بردگى هواى نفس و شیطان و انسانهاى ستمگر می شود. 🔹پس تقوا سبب آزاد شدن از تمام انواع بردگى است. چون تقوا باعث مى شود كه روح انسان و نفس ملكوتى او، از تسلط صفات پليد و شيطانى كه در وجود وى قرار دارد رهايى يابد، همچنان كه مملوک و برده، از تحت قدرت و سلطه مالک و صاحبش آزاد مى شود، لذا مولا لفظ عتق را كه به معناى آزادى است در اين مورد استعاره آورده و از باب اطلاق اسم سبب بر مسبب تقوا را بطور مجاز، آزادى ناميده است. ✍حسین اکبری @howzavian_zanjan
🔰صد سالگی حوزه؛ ضرورت احیا و بازنگری ✍ علی حیدری 💯صد سال از تأسیس حوزه علمیه قم به دست آیت‌الله حائری یزدی می‌گذرد؛ صد سالی پر از حرکت، تحول، نقش‌آفرینی، و گاهی ایستایی و عدم حرکت. حوزه‌ای که نه تنها چراغ هدایت دینی را روشن نگاه داشت، بلکه نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران شد. از بزرگ‌ترین حرکت‌های تاریخ تا ایجاد جمهوری اسلامی، این نهاد همیشه نقشی تمدنی و بنیادی ایفا کرده است. 🚩چند وقتی است با خودم کلنجار می‌روم که درباره این صد سالگی چگونه سخن بگویم. خواستم از حرکت عظیمی بگویم که حوزه در طول این قرن رقم زد؛ از نگاه تمدنی‌ای که داشت، از فقهی که پای به عرصه اجتماع گذاشت و از انقلابی که از متن حوزه جوشید. خواستم فقط از افتخارات بگویم؛ از مردانی که حوزه تربیت کرد و تحولی که در تاریخ معاصر رقم زدند. 📍اما بعد، با خودم گفتم که نمی‌توان از عدم حرکت‌ها، از عدم تحول‌ها و از عدم نشاط حوزه در برهه‌هایی چشم‌پوشی کرد. 📌خواستم از بروکراسی سنگینی بگویم که امروز سایه بر سر حوزه افکنده، بروکراسی‌ای که به قول بعضی اساتید، گاهی از نهادهای دولتی هم سخت‌تر و بی‌روح‌تر شده است. ❇️خواستم از تبلیغ دین بگویم، از مأموریت اصلی حوزه؛ اما دیدم که حوزه در این بخش حرف زیادی برای گفتن ندارد بجز بعضی آمارها. حوزه‌ای که روزگاری در دل مردم می‌تپید، حالا در بسیاری جاها صدایش کم‌رنگ شده است. 🌀نهاد رسمی حوزه، با همه عظمت تاریخی‌اش، امروز حرکتش را کند کرده است؛ حرکت کندی که ناچاراً و ناخواسته وارد آن شده و بدون این که بداند خلاقیت کش شد. به اسم نظام‌مند کردن حوزه در حالی که آنچه از حرکت و تلاش می‌بینیم، بیشتر حاصل غیرت و همت چند طلبه‌ی دلسوز و بی‌ادعاست، نه برآمده از ساختار رسمی. ✏️با این حال، ناامیدی راه ما نیست همان طور که . صد سال پر فراز و نشیب، خود نشانه‌ی ظرفیت عظیمی است که هنوز در این نهاد نهفته است. حوزه امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیا دارد؛ احیایی که به معنای بازگشت به اصول، بازنگری در ساختارها، و زنده کردن روح ولایت‌مداری واقعی است. 💠این صد سال فقط یک عدد نیست؛ یک هشدار و یک فراخوان است: ⚠️فراخوانی برای بازنگری، برای تحول، برای بازگشت به آن رسالت بزرگ اولیه. اگر حوزه از این لحظه تاریخی بهره گیرد، می‌تواند نه فقط میراث‌دار گذشته، که معمار آینده‌ای روشن‌تر برای امت اسلامی و جهان باشد. 〽️امید هنوز زنده است؛ حوزه هنوز می‌تواند. @howzavian_chaharmahalbakhtiari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حاصل ضرب آتش به اختیار در جهاد تبیین ✍️مصطفی گودرزی 🔹مدت زیادی از عمر شبکه‌های اجتماعی نمی‌گذشت که وارد در این فضا شدم. 🔹تجربه‌ای نداشتم اما از بودن در میان افرادی که در این فضا بودند لذت می‌بردم. 🔹اوایل برایم جنبه سرگرمی داشت تا اینکه در گروهی عضو شدم که بحث‌های سیاسی و اعتقادی می‌کردند؛ آدم سیاست نبودم ولی در مباحث اعتقادی حضور فعال داشتم و همیشه یک طرف دعوا قرار می‌گرفتم. ▪️بحثا به درازا کشیده می‌شد و گاهی احساس می‌کردم طرف مقابلم نمی‌خواهد حرفم را بپذیرد وگاهی انگار اصلا نمی شنید. ▪️رو به سوی گفت و گوهای انفرادی آوردم و سعی می‌کردم افرادی که در این فضا به من مراجعه می‌کردند را آگاه کنم. 🔸این مسیر ادامه داشت تا اینکه جلوه جدیدی از کنش در فضای اجتماعی مجازی را تجربه کردم، فضای تولیدگری. ▪️مدتی با گروه‌ها و سازمان‌ها همکاری می‌کردم؛ ابتدا احساسم این بود که همجهت هم پیش می‌رویم اما به مرور متوجه شدم که من فردی از افراد پروژه آنها هستم و جایی مرا به خاطر اهداف آن نهاد یا سازمان محدود می‌کنند و به من می‌گویند آنطور که ما می‌خواهیم فکر کن و کار تولید کن ▪️دوستی که روزگارم را می‌دید و از درونم اطلاع داشت پیشنهاد داد که رسانه خودت را داشته باش تا بتوانی در آن رسانه، خودت باشی. ♦️اینجا جایی بود که می‌شد بایستی و بدون رفت برگشت‌ها و زد و خوردهای مجازی حرفت را بزنی. ▫️افراد تورا پیدا می‌کردند و به حرف‌هایت گوش می‌دادند. ▫️تو به دنبال متقاعد سازی دیگران انرژی تلف نمی‌کردی و پرچمدار تفکری بر آمده از اندیشه‌ات بودی. 🔻لازمه این کار داشتن رسانه بود و مجبور بودی صفحه خودت را راه اندازی کنی. 🔻کسی نمی‌توانست متعرض تو شود و برایت ممیزی قرار دهد، سنگی سر راهت بیاندازد. این را گفتم تا یادم نرود چه روزگاری را گذراندم. ❇️وقتی آتش به اختیار را در جهاد تبیین ضرب می‌کنم نتیجه‌ای جز این نمی‌دهد که ساختارها کهنه و پوسیده شده‌اند و امروز نوبت انسان‌های خوش فکر است تا به میدان بیایند و در مواجهه با این ابرجنگ رسانه‌ای قد علم کنند. 💠هرانسان به اندازه بضاعتش، حتی در حد یک جمله و یک نفر؛ تا نکند که دین کم کاری برگردمان بماند. 💠از آن روز به کسانی که احساس می‌کنم اندیشه‌ای دارند و حرفی را هنوز نزده‌اند توصیه می‌کنم که رسانه خودت باش و به برکت این جریان بعضی صفحات راه افتادند، مخاطب جذب کردند و امروز تاثیر گذار هستند. @howzavian_hamedan
🔘ضرورت آرامش و تبعیت از روایت‌های رسمیمحمدعلی رنجبر 🔸امروزه ما در یک جنگ ترکیبی پیچیده قرار داریم؛ جنگی که عرصه‌های اقتصادی، امنیتی، دیپلماتیک، رسانه‌ای و حتی روانی را به صورت هم‌زمان درگیر کرده است. در چنین شرایطی: 🔹 آرامش ملی، بخشی از قدرت ملی است. 🔹 مراقبت از روایت رسمی، مانع از سوءاستفاده دشمن می‌شود. 🔹 هوشیاری عمومی، مکمل اقدامات تخصصی نهادهای امنیتی و اجرایی است. 🔸دشمن در جنگ ترکیبی به دنبال آن است که از هر حادثه‌ طبیعی یا غیرطبیعی، بهره‌برداری روانی کند. بزرگ‌ترین خدمت در این میدان، تثبیت آرامش جامعه، اعتماد به دستگاه‌های مسئول و خودداری از دامن زدن به شایعات است. @Binesh_Rahbordi @HOWZAVIAN_kerman
▪️ دل بندر سوخت! دوباره اردیبهشت حادثه‌ساز شد. دل بندر سوخت و صدای انفجارش به آسمان رسید. بیایید برای همه دعا کنیم.... برای اهالی بندر شهید رجایی بیشتر که خوابشان پریشان شد و غم در کاشانه دلشان اتراق کرد... دعا کنیم ماندگار نباشد و سایه تلخ مرگ و مصدومیت نامهربانانه هوار نشود روی آسمان شهرشان که هنوز صدای غم‌آلود «هارداسان حاج‌اقا» در گوشم زنده است و ورق‌هایی از اردیبهشت خونین از حادثه‌ای که فراموش‌شدنی نیست و تلخی و سنگینی‌اش هنوز در خاطر خیلی‌ها تازه است... ✍️زهرا حاجی‌زاده https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
📮انفجار روایت‌ها در انفجار بندرعباس ✍️ میلاد حسن زاده ▪️وقتی انفجار مهیب در بندر شهید رجایی بندرعباس در ظهر ششم اردیبهشت ۱۴۰۴ رخ داد، پیش‌بینی می‌شد که اولین موج خسارت‌ها، تخریب سازه‌ها و آسیب‌های انسانی باشد. اما دومین موج، سهمگین‌تر و فراگیرتر از انفجار اولیه، در فضای مجازی آغاز شد: سیلاب شایعات، اخبار جعلی، روایت‌های بی‌پایه و هراس اجتماعی. 🔺بحران انفجار بندر رجایی، یک بار دیگر چهره‌ی پنهان بحران‌های امروز را عیان کرد: نبود "پیوست رسانه‌ای" در مدیریت بحران. 🔹در جهانی که سرعت گردش اطلاعات از سرعت گسترش خود بحران بیشتر شده، "رسانه" دیگر نه یک ابزار جانبی بلکه بخشی از متن بحران است. اگر اطلاع‌رسانی سازمان‌یافته، سریع و اقناعی نباشد، هزینه‌های روانی، امنیتی و اقتصادی بحران چندین برابر خواهد شد. این واقعیت تلخ، تنها مختص ایران نیست؛ بلکه تجربه‌ی جهانی نشان داده که مدیریت رسانه در بحران، یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل در مهار یا گسترش بحران‌هاست. 🔸بحران‌ها اغلب با نااطمینانی گسترده همراه‌اند. این نااطمینانی می‌تواند در صورت نبود اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع، تبدیل به ترس، وحشت و هرج‌ومرج شود. در این شرایط، رسانه‌ها دو مأموریت حیاتی دارند: نخست، مدیریت هیجانات عمومی از طریق اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و اقناعی؛ دوم، جلوگیری از انتشار شایعات و اخبار جعلی که می‌تواند خود به بحران جدیدی دامن بزند. نبود یک «پیوست رسانه‌ای» مدون برای مدیریت بحران‌ها، می‌تواند خسارات بحران را چندین برابر کند. انبوه اطلاعات نادرست در فضای مجازی، که اغلب به سرعت گسترش می‌یابند، می‌تواند باعث بی‌اعتمادی عمومی نسبت به نهادهای رسمی، تضعیف سرمایه اجتماعی و افزایش نارضایتی شود. ▫️حادثه بندرعباس با تمام تلخی خود، فرصتی بزرگ برای بازاندیشی در شیوه‌ی مواجهه رسانه‌ای با بحران‌ها به دست داده است؛ فرصتی که می‌تواند پایه‌های مدیریت رسانه‌ای در کشور را متحول کند. برای رسیدن به این تحول، شناخت اصول بنیادین و درس‌آموزی از تجربه‌های داخلی و جهانی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. 🔻مؤلفه‌های کلیدی مدیریت رسانه در بحران ۱. سیاست‌گذاری پیشگیرانه رسانه‌ای هیچ بحرانی بدون مقدمه اتفاق نمی‌افتد، همان‌طور که هیچ مدیریت موفقی بدون آمادگی قبلی شکل نمی‌گیرد. سیاست‌گذاری رسانه‌ای پیش از بحران باید به عنوان یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی پذیرفته شود. تدوین سناریوهای رسانه‌ای، تربیت خبرنگاران تخصصی، ایجاد اتاق‌های فکر ارتباطی، و پیش‌بینی خط‌مشی‌های اطلاع‌رسانی در سناریوهای مختلف بحران، از جمله الزامات اولیه است. فقدان این آمادگی، مدیریت لحظه‌ای و واکنشی را جایگزین اقدام آگاهانه و مؤثر می‌کند. ۲. تسلط بر روایت نخستین در فضای رسانه‌ای مدرن، روایت اولیه حکم میدان مین را دارد: هرکس زودتر آن را تصاحب کند، افکار عمومی را به سود خود مدیریت می‌کند. تأخیر در ارائه روایت رسمی، فرصتی طلایی در اختیار رسانه‌های غیررسمی، بیگانه یا مغرض می‌گذارد تا تصویر بحران را مطابق اهداف خود بازسازی کنند. انتشار سریع، دقیق و مستند اطلاعات از سوی رسانه‌های ملی و مسئولان رسمی، از اهمیت بالایی برخوردار است تا روایت‌های جعلی مجال غالب شدن پیدا نکنند. ۳. مهار هیجانات، مدیریت احساسات در بحران‌ها، احساسات عمومی همچون آتشی زیر خاکستر است؛ کوچک‌ترین نسیمی می‌تواند شعله‌ورشان کند. رسانه‌های بحران باید وظیفه‌ی دشوار «آرام‌سازی» را برعهده بگیرند: روایتگری بدون تحریک افراطی احساسات، پرهیز از تصویرسازی‌های خشونت‌آمیز و تمرکز بر امید و همبستگی اجتماعی. معرفی قهرمانان بحران، نمایش ایثارگری امدادگران و پررنگ کردن نشانه‌های انسجام اجتماعی می‌تواند ضربه‌های روانی بحران را به حداقل برساند. متن کامل در صفحه نویسندگان حوزوی استان البرز 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
برداً و سلاماً 🔖زینب گودرزی✍️ ایرانی ! ما دوستان روزهای سختیم. مردمی که در همدلی‌ها، قدمت دیرینه داریم. برایمان عرب و کرد و لر و ترک و فارس و بلوچ و...ندارد. هم‌وطنیم، هم‌کیش، هم‌میهن. دردهایمان ، اشکها و لبخندهایمان همه مشترک است. در برهه‌های سخت، نشان دادیم اگر از جان بگذریم، یکدیگر را رها نمی‌کنیم. 🌿یکی برای همه همه برای یکی از جان مایه می‌گذاریم 🌿 💔 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا