🌿 نجوای جمعه
▫️سلام بر ربیعُ الأنام؛بر بهار بیزوال بشریت، بر مولایی که حضورش امنیتِ جان و تکیهگاه دل است.
🤲 آقاجان…
این روزها باران در سرزمین ما دیر کرده است.
ایرانِ عزیز، خشک و خسته؛مردم، قانط از تدابیر خویش و دلنگران از قصور خویش، گناهآلود ولی امیدوار به رحمت.
پویش نماز باران برپا کردهاند؛دهانها زمزمه استغفار،دلها چشمانتظار ابری که بیاید و بغض این خاک را بگشاید.
🤲 مولای من…
کلید درهای آسمان به اذن خدا در دستان شماست.شما ولیّ نعمت ما هستید؛به یُمن وجودتان روزی میگیریم و بر سر سفرۀ الهی مینشینیم.
از خدای کریم بخواهیدبه برکتِ همین اعتراف ما به خطا،به همین شکستن و بازگشت،درهای آسمان را بر این مردم گشوده کند.
🤲 مولای مهربان…
گرچه گناهکاریم،اما ایمانمان به خدای رزّاق،خاموش نشده است.به شما پناه میآوریم؛به مقامِ وجیه شما عندالله.
بر ما تشنگانِ زمینِ خشک و دلِ خشکیده رحم کنید. از خدا بخواهیدکه جَنّات و انهار این سرزمین دوباره خروشان شود و باران،دلها و خاکها را زنده کند.
✍سیدصمصام الدین قوامی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
شماره ۴۰ فصلنامه پژوهش نامه معارف حسینی . دهمین سال انتشار.زمستان ۱۴۰۴.منتشر شد.باعث خرسندی است که در نشر سامانه سهیم باشید.دسترسی به مقالات از طریق سامانه ذیل
http://maarefehosseini.ir/
@pavaragi
🌗 *هوش مصنوعی، انسان خردمند نیست!*
🔹یادداشت روز
▫️آنچه محرز است اینکه تکنیک راه خود را میرود و به نیازهای مردمان کاری ندارد، بلکه میآید و مردمان را به آنچه آورده است نیازمند میسازد. هوش مصنوعی مرحله اخیر رشد تکنیک است و بیم آن میرود که آخرین مرحله آن باشد. زیرا، دارای قدرتی است که می تواند جهان را به هرصورتی که میخواهد تصویر کند و با دگرگون جلوه دادن وضع جهان و احوال مردمان و حوادث و کارها و چیزها، نظم جهان را بر هم زند و هر آشوبی که بتواند در هر جا پدید آورد.
هوش مصنوعی با لطیفههای عجیبی که زیر دام و دانه خود دارد، میتواند در یک لحظه جهان را پرآشوب و حتی نابود کند. این گمان که اختیار هوش مصنوعی به دست صاحبان آن است، توهم بدی است. هوش مصنوعی در جایی وجود دارد که آنجا کانون قدرت باشد و همواره با قدرت است نه در اختیار دانشمندان. هوش مصنوعی انسان خردمند نیست. طراحان آن نیز در ابتدا نمیخواستند که انسان مصنوعی بسازند. معهذا شاید از جهاتی به انسان مصنوعی شبیه باشد. بعضی از رمانتیکهای اروپا صورتی از بشر مصنوعی را در خیال خود پرورده بودند که یکی از آنها هیولای فرانکّنشتاین بود. موجودی خطرناک که ویرانگر بود و آدم میکشت. اما بالاخره کشته شد. نمیدانیم اگر هوش مصنوعی هم به کارهای خطرناک دست بزند و حامل طرحی برای کشتار آدمیان باشد، مردمانی باقی میمانند که بتوانند او را از میان بردارند.
آنچه اکنون اهمیت دارد این است که از هوش مصنوعی رو نگردانیم اما شیفته آن نباشیم که این شیفتگی با خرد و دانایی نمیسازد. هوش مصنوعی مانند هر تکنولوژی دیگر فایدهها دارد و از عهده کارهای بزرگ برمیآید اما در وضع کنونی بیشتر به کار ویرانگری میآید زیرا قدرت در مسیر ویرانگری است. هوش مصنوعی هم میلش به سوی قدرت است و کاری به صلح و صلاح و بهبود زندگی انسان ندارد. شاید بتواند با محاسبه صلاح را تشخیص دهد اما آن را ترجیح نمیدهد زیرا در بند خوب و بد و زشت و زیبا نیست. سرمایهاش هم اطلاعات است بیآنکه از خرد عملی بهره داشته باشد.
✍ سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی درباره هوش مصنوعی؛ آبان ۱۴۰۴
@howzavian_hamedan
🔺افراط در مقابله با فلسفهوعرفان
▫️ آقا سید محمدحسن قاضی؛ آقازاده آیتالله سیدعلی قاضی میگوید: «من یک ماه رمضان در مشهد بودم و پای منبر آقای #ميرزا_مهدي_اصفهاني حاضر شدم، ایشان سر منبر میرفت و زیاد هم عصبانی میشد و به پدرم ناسزا میگفت. صراحتاً میگفت: «آن سیدی که در نجف است، ریشش قرمز است و قدش کوتاه است و فلان ….»
🔹بعضیها به او گفتند: «پسرش پای منبر شما اینجا نشسته است.» بعد از آن آمد و از من خیلی عذر خواست و حتی یک روز مرا به منزلش برای افطار دعوت کرد.
🔸من منبرهای او را مینوشتم و وقتی به نجف رفتم آنها را به آقا نشان دادم. پدرم گفت: «اینها چیست که تو نوشتهای؟ هرگز آقا میرزا مهدی اصفهانی یک چنین حرفهایی نمیزند. مگر دیوانهای تو! آنها را دور بینداز!». من هم آنها را دور ریختم.
⚡️بعد از حدود سیسال که کتاب ابواب الهدی چاپ شد، آن را خواندم دیدم صد رحمت به آنچه در مشهد شنیدم!»
💢این اهانتها گاه آنقدر شدید میشد که حتی دلباختگان و شیفتگان آن مرحوم در جواز امامت ایشان شک میکردند؛ چنان که در بین ارادتمندانشان در خراسان معروف است که در مجلسی چنان تعابیر مرحوم میرزا نسبت به حکما تند شد که مرحوم آیتالله میرزا جواد آقای تهرانی پس از درس به دلیل اینکه میخواستند در نماز ایشان شرکت کنند از ایشان تقاضا نمودند که استغفار کنند.
🍁 آیتالله بهجت درباره کارهای میرزا مهدی اصفهانی میفرماید: «آقا میرزا مهدی به کسانی سبّ مینمود که آنها را میشناختم که شبها در هنگام خواب آنقدر از عشق و خوف خدا اشک میریختند که بالش ایشان خیس میشد؛ ولی شنیدم که ایشان در آخر عمر توبه نمودهاست و چون شنیدم که توبه نموده است گاهی مشهد سر قبر او میروم.»
📚 مقاله تکفیریان تفکیکی، استاد محمدحسن وکیلی
•┈┈••••✾•🌿🌺•✾••┈┈•
#زایندهروداندیشه
✍️نویسندگانحوزویچهارمحالو بختیاری
https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
علامه و عدالت اجتماعی
(به مناسبت ۲۴ ابانماه، روز بزرگداشت علامه طباطبایی)
🔹در میان اندیشمندان اسلامی، علامه سید محمدحسین طباطبایی هرچند یک نظریه پرداز عدالت نیست اما با عمق نگاه فلسفی و تفسیری خود، بیاناتی در باب «عدالت اجتماعی» ارائه داده است.
🔸از نگاه علامه، عدالت بر دو محور استوار است؛ عدالت فردی: عدالت انسان در قبال خویشتن و عدالت اجتماعی به معنای عدالت انسان در تعامل با دیگران.
🔹ایشان با پذیرش تعریف صوری عدالت به معنای «اعطای حق به هر صاحب حقی»، تاکید میکنند که عدالت اجتماعی یعنی رفتار با افراد جامعه، دقیقاً بر اساس شایستگیها و حقوق ذاتی آنان.
🔸علامه برای تحلیل رفتار انسان، از اصل «اصالت استخدام» بهره میگیرد. بر این اساس، انسان موجودی است که در پی تأمین منافع و سود شخصی خویش است. و عدالت را استخدام میکند. انسان ابتدا میکوشد همه چیز، حتی همنوعان خود را همانند ابزاری به خدمت گیرد. اما هنگامی که با توقع متقابل دیگران روبرو میشود، درمییابد که اگر به حقوق دیگران احترام نگذارد، منافع خودش نیز در گرداب تزاحمها و درگیریها نابود خواهد شد. در این مرحله، عقل وارد میدان میشود. عقل، این غریزه سرکش استخدام را مهار کرده و آن را در قالب قوانین، آداب و سنن اجتماعی سازمان میبخشد. اینجا است که عدالت اجتماعی، به عنوان تنها راهکار منطقی برای همزیستی، متولد میشود.
🔹علامه طباطبایی اگرچه عقل را به عنوان موتور محرک و دلیل ضرورت تشکیل جامعه عادلانه میشناسد، اما در نهایت تاکید میکند که عقل به تنهایی برای تحقق کامل عدالت اجتماعی کافی نیست. عقل میتواند چارچوب کلی را ترسیم کند، اما برای تعیین دقیق مصادیق «حق» و تضمین اجرای عادلانه قوانین، نیاز به هدایت الهی است. از این منظر، دستورات شرع و قوانین الهی هستند که با دقتی فوقبشری، حقوق واقعی را مشخص کرده و راه را برای بسط و اجرای حقیقی عدالت اجتماعی در همه ابعاد زندگی هموار میسازند. بنابراین، عدالت مطلوب و آرمانی، عدالتی است که در سایه شریعت تحقق مییابد.
https://eitaa.com/ahmad_olyaei
📚 کتاب؛ مسیر روشن آینده
🖇 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
🔸 انسان ذاتاً موجودی است کمالجو؛ انسان همواره در پی آن است که گمشده خود را در ساحت کمال بیابد و چه کمالی فراتر از علم؟
علم، کشش درونی انسان را به حرکت وامیدارد. او یا باید سالیان دراز را صرف تجربه شخصی کند، یا از گنجینهی عظیم دانش گذشتگان بهره گیرد و خود نیز بر آن بیفزاید.
🔸 پرسش بنیادین اینجاست: دانشها چگونه انتقال مییابند و چه ابزاری توانسته است این میراث عظیم بشری را از نسلی به نسل دیگر برساند؟ پاسخ روشن است؛ کتاب.
🔸 از نقوش بر دیواره غارها تا نخستین خطوط بر کاغذ، انسان همواره تجربه و اندیشهی خویش را مکتوب کرده است. کتاب، کهنترین و درعینحال کارآمدترین ابزار انتقال دانش و فرهنگ است. با کتاب، علم تکثیر میشود، ژرفا مییابد و راه پیشرفت گشوده میگردد.
💢 جامعهای که صرفاً کتاب انباشته است ولی کتابخوان ندارد، در ظاهر صاحب علم است، اما عالم ندارد. کتاب و کتابخوانی دو بالاند که یکدیگر را کامل میکنند؛ بیوجود یکی، دیگری بیثمر است. هرقدر که نویسندگان و کتابخوانان در جامعه بیشتر باشند، همانقدر قدرت اثرگذاری و جهتدهی آن جامعه نیز افزایش مییابد.
🔸 از رهگذر کتاب است که میتوان فرهنگ ساخت، نگرشها را تغییر داد، اندیشهها را تثبیت کرد یا باورها را زدود. به همین دلیل است که قدرتهای بزرگ جهان، سرمایهگذاریهای عظیمی بر روی کتاب و کتابخوانی میکنند اما متأسفانه در کشور ما، با وجود تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب، جایگاه شایستهی کتاب و فرهنگ مطالعه هنوز بهدرستی شناخته نشده است.
🔸 بیتردید ابزارهای رسانهای متنوعی برای اثرگذاری بر فرهنگ عمومی وجود دارد، اما هیچیک توان ماندگاری و عمق کتاب را ندارد. کتاب حتی بر ضمیر ناخودآگاه انسان نیز اثر میگذارد؛ اثری که انتخابها را آگاهانه میکند و آگاهی، پایهی انتخابی استوار و پایدار است.
💢 کتاب همان علم است که در صفحاتی گردآوری شده و لازم است تا شخصی آن را بخواند و بفهمد. پس اگر قرار است فرهنگی تثبیت شود و حرکتی اجتماعی به نتیجه برسد، راهی جز کتاب و کتابخوانی وجود ندارد. کتاب، همان چراغی است که میتواند مسیر آینده یک ملت را روشن سازد.
✍️ حجت الاسلام علی لرستانی
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔘از مصرفزدگی تا معنویت زیست:خوانشی تمدنی از سبک زندگی اسلامی
▫️اصلاح الگوی مصرف تنها رفتار فردی نیست؛ بلکه نشاندهندۀ فرهنگ و جهانبینی جامعه است. جامعهای که مصرف را معیار منزلت بداند، گرفتار رقابتهای پوچ میشود؛ اما جامعهای که آن را بر پایه معنا، نیاز واقعی و مسئولیت اجتماعی سامان دهد، بهسوی استقلال اقتصادی و فرهنگی میرود. از این منظر، سبک زندگی اسلامی راهبردی تمدنی برای عبور از ناترازیهای امروز است.
▫️در نگاه اسلامی، مصرف با عدالت، قناعت و مسئولیت اجتماعی پیوند دارد و قرآن بر میانهروی تأکید کرده است. این دیدگاه در برابر الگوی غربی قرار میگیرد که با تحریک میل و تبلیغات، مصرف را به هویت فرهنگی و ابزار وابستگی تبدیل کرده است.
▫️سبک زندگی اسلامی میکوشد انسان را از این چرخه خارج کند. قناعت در آن محرومیت نیست، بلکه انتخابگری آگاهانه و تفکیک نیاز از خواسته است.
در این نگرش، مصرف فردی به کنش اجتماعی تبدیل میشود و سیره پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) بر عدالت و جلوگیری از فقر ساختاری تأکید دارد.
▫️تحقق این سبک نیازمند فرهنگسازی است. خانواده نخستین مدرسه مصرف است و رفتار والدین مهمترین الگو برای فرزندان است. آموزش سواد مصرفی، مدیریت هزینه و پرهیز از اسراف باید تقویت شود. مدرسه نیز با آموزش مصرف مسئولانه و فعالیتهایی مانند بازیافت و حمایت از تولید محلی، نسل جدید را به شهروندانی آگاه تبدیل میکند.
رسانهها نیز باید بهجای ترویج زندگی لوکس، ارزش خلاقیت، صرفهجویی و خدمت را برجسته سازند.
✍️سیدعلیخوشنظر
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN_kerman
امامِ کتابخوان
(نگاهی کوتاه به سیرهی کتابخوانی «امام خامنهای» به مناسبت هفتهی کتاب و کتابخوانی)
✍️ عباس بابائی
واقعاً حیرتانگیز است این میزان مطالعه از رهبری هشتاد و چند ساله با آن همه از مشغولیتهای ملی و منطقهای و جهانی و تمدنی!
حیرتانگیزتر اما کیفیت مطالعات ایشان است که بخشی کوتاه از آن تقدیمتان:
۱) خوبخوانی؛
خواندن کتب ارزشمند و دستاول از نویسندگان زبردست در علوم مختلف از مهمترین ویژگیهای مطالعاتی «آقا»ست.
۲) بهروزخوانی؛
دکتر موسی نجفی با تعجب از «آقا» پرسید: «شما کتاب «صلحی که همهی صلحها را بر باد داد» خواندهاید؟!»
و این در حالی بود که کتاب تازه از چاپ بیرون آمده بود!
«پنجرههای تشنه» آقای قزلی ۱۶ اردیبهشت ۹۳ چاپ شد و «آقا» ۲۸ اردیبهشت ۹۳ بر آن تقریظ زدند!
۳) دقیقخوانی؛
گلعلی بابائی میگفت: «آقا» هر روز مطالعهی دفاع مقدس دارند[تا جایی که] میفرمایند: «آن صفحهی کتاب قابلیت فیلم دارد!»
۴) مداومخوانی؛
«در منزل من همهی افراد هرشب در حال مطالعه خوابشان میبرد؛ خود من هم همینطورم!»
۵) متعددخوانی؛
شاید هیچ رشتهای از علوم پیدا نشود که «آقا» در آن مطالعه نداشته باشند!
۶) فعالخوانی؛
بیان ایرادات کتابها و نوشتن تقریظ بر بهترینها، شیوهی فعال و ثابت «آقا» در مطالعه است.
۷) جمعخوانی؛
«فرهنگ جبهه را تا آخر خواندم، دیدم کافی نیست؛ به خانواده گفتم همه بنشینید این کتاب را بخوانید.»
«آقا» درمورد کتاب دیگری فرمودند: «در جمع خانواده جاهایی از کتاب را خود من بازکردم و خواندم!»
۸) کوتاهخوانی؛
«بنده دورههای بیست و چند جلدی کتابها را در همین فاصلههای ده دقیقه، بیست دقیقه، یکربع ساعت خواندهام!»
۹) تندخوانی؛
قبل انقلاب «آقا» رمانهای کرایهای را یکشبه تمام میکردهاند! یعنی مهارت تندخوانی را از همان اوان جوانی فراگرفتهاند!
۱۰) عمیقخوانی؛
سپردن مطالب فراوان کتابها به حافظه و یادآوری آنها در بزنگاههایی که نیازمند آنانی، نتیجهی عمیقخوانی است.
همهی اینها و غیراینها در حالی است که «آقا» از اصلیترین مروجان «کتابخوانی»اند:
«من اگر هر روز یکساعت باید حرف بزنم و نتیجهاش این باشد که مردم کتابخوان بشوند، حاضرم روزی یکساعتونیم حرف بزنم.»
در تاریخ چندهزارسالهی ایران بزرگ، رهبری اینچنین پیدا نمیشود که علیرغم سیرهی فوقالعاده در کتابخوانی، تا این میزان دغدغهی کتابخوانشدن امتش را داشته باشد.
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔺مبارزه با پهلوی ؛ انتقاد از جمهوری اسلامی!
بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین
✍️ علی رضا احمدی دهبالایی ایلامی
یکی از مراجع تقلید [جنجالی] شیعه در عصر حاضر، مرحوم آیتالله العظمیٰ حاج «سید حسن طباطبایی قمی» بود که در ۲۵ جمادیالاول ۱۴۲۸ (۲۱ خرداد ۱۳۸۶) در مشهد بدرود حیات گفت؛ آیتالله العظمیٰ «وحید خراسانی» بر پیکرش نماز خواند و در حرم مطهر رضوی علیه السلام به خاک سپرده شد.
از نقاط برجستهی زندگی وی میتوان به مبارزات شجاعانهاش با حکومت استبدادی پهلوی، و پس از انقلاب، انتقادهای دلسوزانه[و البته بسیار تند]اش از جمهوری اسلامی اشاره کرد!!! --- دو موضعی که متضاد و مخالف مینماید.
به دنبال تصویب لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی در سال ۱۳۴۱ هش، او همپای دیگر علمای بلاد به تصویب آن اعتراض، و جشن نوروز سال ۴۲ را نیز حرام اعلام کرد.
۱۵ خرداد سال ۴۲ همزمان با دستگیری حضرت امام در قم، او نیز در مشهد دستگیر و به تهران منتقل شد که در زندان قصر و بعد از آن، انتقال به پادگان عشرتآباد با امام همراه بود!
در طول سالیان پس از تبعید امام خمینی به خارج از کشور، آیتالله العظمیٰ قمی در مشهد به مبارزات خود ادامه داد و طی این مدت، بازداشتها و اذیتها و حتی تبعید به زاهدان و خاش را به جان خرید.
با همهی اینها، قمی نظر مساعدی نسبت به حضرت امام و شیوهی مبارزاتی ایشان نداشت؛ امام به دنبال براندازی حکومت پهلوی و تأسیس حکومت اسلامی بود، در حالی که آیتالله قمی، [شاید] به مبارزه با انحرافات آن رژیم بسنده میکرد.
اینها و دلایل دیگر باعث شد سالها بین امام و قمی جدایی افتاد و حتی پس از بازگشت امام به میهن و پیروزی انقلاب اسلامی، به ملاقات معظمله نرفت!!!
با اینهمه، سال ۵۸، به دنبال بروز عارضهی قلبی برای حضرت امام و بستری شدنش در تهران، قمی تصمیم گرفت از رهبر انقلاب عیادت کند؛ که البته آن عیادت، نهتنها کمکی به نزدیک شدن وی به امام نکرد، بلکه حواشی و پیامدهایش باعث شد پایگاه مردمی خود را در میان مردم انقلابی مشهد از دست داد!
قمی در عیادت از امام، بدون ملاحظهی حال جسمی ایشان، انتقادات بسیار تندی متوجه عملکرد بعضی دستگاهها نمود که [به تعبیر امام] با صدای بلند بیان شد و به دعوا شبیهتر بود تا تذکرات سازنده؛ انتقاد از برخی بگیر و ببندها و مصادرهها، انتقاد از عملکرد حزب جمهوری اسلامی، انتقاد از شیوهی گزینش و انتخاب حاکمان شرع، و ... از آنجمله بود.
امام امت اما با کمال حوصله و خونسردی تمام، سخنان ایشان را گوش، و به برخی رجال بلندپایهی نظام (از جمله مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی) منتقل، و از ایشان پیرامون اقدامات انجامشده، توضیح خواسته بود.
آیتالله قمی ولی اشتباهی که مرتکب شد، این بود که در مصاحبه با برخی جراید مطرح آن روز، مشروح سخنانش در ملاقات با امام را رسانهای کرده، موجبات ناراحتی مردم انقلابی را فراهم نمود؛ برخوردهای تند جریان انقلابی با ایشان و مواضعش (که صدالبته بدون در نظر گرفتن شرایط سیاسی اجتماعی نظام در داخل و عرصهی بینالملل، و گاه با سادگی صورت میگرفت) از یکسو، و فاصله گرفتن نهادهای دولتی و حکومتی از بیت ایشان از سوی دیگر، سبب اتخاذ تدابیر امنیتی حول خودش و بیتش (حصر خانگی) شد که تا سال ۱۳۷۵ هش ادامه یافت!!!
از سال ۷۵ به بعد، و با کم شدن حساسیتها، بیت ایشان مجدداً به صورت محدود بازگشایی شد و در ایام مناسبتهای مذهبی، مراسماتی را برگزار میکرد. آیات عظام و مراجع تقلید (همچون آیتالله وحید) نیز کم و بیش به ملاقات ایشان میرفتند.
آیتالله العظمیٰ خامنهای، در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت آیتالله قمی، از او به عنوان عالم و فقیه مجاهد یاد کرد.
والسلام علیکم ورحمتالله وبرکاته
علیرضا احمدی دهبالایی (ایلامی)
یکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ ؛ ۲۵ جمادیالاول ۱۴۴۷
.
#نویسندگان_حوزوی_ایلام
.https://eitaa.com/howzavian_ilam
🔴 چرا لباس روحانیت، امانت الهی است؟!
✍️ موسی آقایاری
در روزگار ادبار مردم از دین، زمانی که ایمان نه سود دنیایی دارد و نه تشویق اجتماعی، ماندن در مسیر تبلیغ دین نشانهٔ خلوص، غیرت معنوی و شناخت عمیق نسبت به حقیقت است. ارزشِ یک مبلّغ در هنگامهای آشکار میشود که فضا علیه اوست؛ وقتی سکوت، راحتتر و بیهزینهتر از سخن گفتن است؛ وقتی جبههٔ دین نیازمند چند نفر باقیماندهٔ مؤمن است نه انبوه همراهان موسمی. اینجاست که طلبه میفهمد چرا لباس روحانیت را پوشیده؛ که تبلیغ، قبل از آنکه حرفه باشد، امانت الهی است و امانت وقتی معنا پیدا میکند که نگهداشتنش سخت شود. در زمان ادبار، مبلّغ دین اگر بایستد، مرزبان ایمان است.
همین حقیقت را عاشورا روشن میکند.
هنگام خروج از مکه، بسیاری همراه امام حسین(ع) بودند، چون گمان میکردند حکومت آینده در انتظار است. اما روز عاشورا، وقتی همهٔ نقابها افتاد و حقیقت روشن شد که این راه هیچ منفعت دنیایی ندارد، تنها آنان ماندند که برای حق آمده بودند نه برای نتیجهٔ مادی. ارزش همراهی آن روز، به خاطر هزینه و خطر و بیمنفعته. بنابراین امروز هم هر طلبهای که در دوران بیرونقی دین، در هیاهوی رسانهها و بیتفاوتی جامعه بایستد، در حقیقت در صف همان یارانِ لحظهٔ آخر است؛ کسانی که نه برای تشویق مردم، بلکه برای رضای خدا و پاسداری از چراغ هدایت، دلیرانه ایستادند.
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻توصیهای خیرخواهانه به استادان فقه و فلسفه
✍️ احمدحسین شریفی
باید از فضای کلاس درس و کتابخانه بیرون آمد؛ گاهگاهی باید از حلقه مریدان و شاگردان فاصله گرفت. باید با جهان بیرون و محیط خود بیواسطه ارتباط گرفت. باید در موضوعات محلی و ملی و بینالمللی به کنشگری فعال تبدیل شد.
در آن صورت میتوان امیدوار بود که فقه و فلسفه به کار مدیریت جامعه و تحقق ارزشها بیایند.
در آن صورت میتوان امیدوار بود که زمینه نظریهپردازیهای جدید فراهم شود.
در آن صورت میتوان امیدوار بود که نگاه نقادانه به فقه و فلسفه رواج یابد.
در آن صورت میتوان امیدوار بود که فقه ما نظامساز و جامعهپرداز شود و فلسفه ما امتداد اجتماعی و زیستی پیدا کند.
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
«انسان شناسی توحیدی علامه؛سنگ بنای انقلاب اسلامی»
✍یادداشت ابراهیم انجمشعاع در خبرگزاری تسنیم
برای مطالعه متن کامل یادداشت کلیک کنید.
🔹https://tn.ai/3449693
#پویش_نوشتن
#اخلاق_رسانه
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی